Viser resultatene 1 til 36 av 36
    Administrator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    24

Lightbulb NETTMØTE PÅ MILFORUM 13/12: Polfarer Rune Gjeldnes

Onsdag 13. desember kl 11:00-12:00 kan du møte Rune Gjeldnes live her på Milforum. Rune vil da svare på spørsmål dere legger inn i denne tråden her. Med hans varierte bakgrunn fra Marinejegerkommandoen og ekspedisjoner er jeg sikker på at mange har ting de lurer på om denne nålevende helten.

Her er litt informasjon om hvem Rune egentlig er:

Født 20. mai 1971, Surnadal,
    1992 – 92 Marinejegerkurs
    1992 – 96 Instruktør Marinejegerkommandoen
    1999 – 00 Spesialprosjekt for Marinen
    1998 – > Daglig leder for SEAL Adventure

Forfatterskap
    1997: Medforfatter, ”Grønland på langs” (Jon Michelet)
    1998: Medforfatter, ”Walking on Thin Ice” (David Hempleman-Adams)
    2000: ”Over Djevelens Dansegulv”, Rune Gjeldnes
    2000: Medforfatter ”Ekstreme eventyr” (Svein Sæter)
    2001: "Jakten på djevelgrotten", Rune Gjeldnes

Film prosjekter1996: “G2-expedition”
    1997: “Walking on Thin Ice”, 5 X 15 min på BBC
    1998: “Last chance on Thin Ice”, 50 min på BBC
    1998: “Ballooning Andes”, 50 min Carlton Television & Channel 4
    1998: ”Merevari expedition”, 25 min på TV2
    2000: “Over Djevelens Dansegulv”, 3x25 min på TV2
    2001: ”Jakten på Djevelgrotten”, 2x25 min på TV2

Still spørsmålene deres her!
    admin

2. Peshmerganor - Min kamp mot Kalifatet.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2006
    Pondusfaktor
    6
    Opplevde du dager da du virkelig ønsket deg hjem?

Hvilke hinder under ekspidsjonene var hardest?

Rune Gjeldnes: Hver dag! Hver dag var jeg jo på vei hjem. Bare det at jeg tok den lange veien. Når det gjelder det hardeste hindret på turen så var nok det helt klart Priestley breen på slutten av turen.
    Be a gentle lady and join the army!

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Aug 2005
    Pondusfaktor
    7
    Når bestemte du deg får at du ville søke MJK?
    Kan du fortelle litt om hvordan hverdagen din var som ungdom? Med tanke på trening/idrett

Rune Gjeldnes: Fra jeg var 13 år visste jeg at jeg skulle prøve meg på marinejegeren. Mye trening og variert trening både på skole og i fritiden. Løping var vel hoved metode, variert styrketrening, paddling, svømming, klatring + skogs-og fjellturer så mye som mulig. Det er jo den beste treningen uansett. Hadde opp i 50 døgn i fjellet (over tregrensa) det siste året på gymnaset

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2006
    Pondusfaktor
    6
    Jeg har enda et spm: Hva bruker du på gnagsår?

Gjør du noe får å forebygge gnagsårene?

Rune Gjeldnes: Skumplast og sportstape. Det samme bruker jeg til å forebygge gnagsår hvis jeg skal på lengre turer.
    Be a gentle lady and join the army!

Korporal
    Ble medlem
    Feb 2006
    Pondusfaktor
    6
    Fortell oss hva du lærte/erfarte som Marinejeger som du setter mest pris på nå i etterkant.

FJ 2008

Rune Gjeldnes: Kameratskap som varer livet ut. Og kunsten å planlegge riktig. Den erfaring har vært til uvurderlig nytte for meg på ekspedisjonene. Generell all erfaring derfra har vært svært god ballast i ettertid, men ikke alle opplevelser er artig der og da, men alltid i ettertid. Lykke til med opptaket i 2008.

Korporal
    Ble medlem
    Apr 2005
    Pondusfaktor
    7
    Hvordan fikk du sponset turen din? Var det vanskelig/lett?

Hva slags tanker er det du for all del prøver å unngå når du er ute?

Rune Gjeldnes: Ikke noe problem med sponsing da Milforum tok støyten :-) Spøk til side, og ja det er alltid vanskelig å få tak i økonomiske middler, men det hjelper å vise til tidligere meritter og suksesser. Rolex, Bergans og Sjøforsvaret var de viktigste + noen co-sponsorer. De førstnevnte var også med på kryssingen av Polhavet i 2000.

Alt innen negativ tankegang prøver jeg å unngå, men det er umulig. Ergo må jeg jobbe iherdig med mine egne tanker. Gode og positive tankerekker...tanker og drømmer som gir meg good feeling.

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2005
    Pondusfaktor
    9
    Så programmet fra Djevelgrotten i Sør-Amerika, syntes det var mye syting der,,,,hehe. Men var den turen værre enn polturer? Hva er vanskeligst å ferdes i varme og fuktighet eller kulde?

Rune Gjeldnes: Syting og klaging er ikke lov!!! Men, kanskje du hadde rett. Jeg må ta en kikk på den filmen igjen, og var det meg så skal jeg gi meg selv kokkos. Faktisk blir man mer amper i varmen + Lariam (malariamiddel) har jeg lagt merke til på de to turene nede i Amazonas. Men, å opperere i varmen er mye enklere enn å jobbe i kulda. Kulda er den verste fienden. Det å slippe å tenke på å holde på varmen er ganske behagelig. Kort og godt: Jungeltur kan ikke sammenlignes med de store polturene. Røykepause!
    "saaatan din lille heltjævel, du berga dæ faen mæ den hær gangen å!"

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18
    Hvis du skal på tur i Norge med forsvarets utstyr - hva er den ene sivile tingen du ville tatt med deg (utover kosegreier ...) og hvorfor ?

Rune Gjeldnes: Vet ikke helt hva du legger i kosegreier, men en MP3 spiller ville jeg ha absolutt hatt med :-)
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    6
    Hei!

Hva mener du er de viktigeste egenskapene som kreves for å bli en marinejeger/spesialjeger?

Rune Gjeldnes: Mental styrke og passe fysikk.
    tazte priv?

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Aug 2005
    Pondusfaktor
    7
    Hva har vært din tøffeste utfordring så langt i livet? Og hvor har du ditt beste minne fra?

Hvordan trente du / motiverte deg før opptaket?

Rune Gjeldnes: Den tøffeste utfordringen i livet må nok være Marinejegerkurset, spesielt med tanke på alle grensebrytingene.

Det beste minnet er utrolig vanskelig å svare på, da det er alt for mange gode minner. Kanskje kayakkvelten på sydgrønland sammen med Torry i 1996. Vi overlevde :-) Eller, champissen da Torry og jeg kom i land i Canada etter polhavskryssingen?? Vanskelig å si.

Trente: får du ser litt lengre opp på tidligere spørsmål. Motivering: gikk i drømmen om å bli marinejeger og alle aktivitetene jeg ville få oppleve der. Dagdrømming er en fin ting.

Korporal
    Ble medlem
    Oct 2006
    Pondusfaktor
    6
    Heisann.

Når bestemte du deg egentlig for The Longest March og hvor stort apparat krevdes det for planlegging og gjennomføringen ? Hva snakker vi totalt sett i kostnader hvis man ser bort i fra sponsorstøtte ?

Rune Gjeldnes: Ideen kom opp allerede i 1997 sammen med Torry, men kom til fornuft og fokuserte kunn på Nordpolkryssingen. Ideen sto opp fra de døde februar 2002, etter at Torry pensjonerte seg som eventyrer. Da var målet satt og jeg hadde en drøm.

4-5 personer jobbet daglig med prosjektet mens jeg var ute, men hele support teamet gjennom hele prossessen teller godt over 50 personer + bedrifter og org. Økonomisk var det 6 sifferede beløp som måtte til for å komme seg avgårde og gjennomføre.

Menig
    Ble medlem
    Jun 2006
    Pondusfaktor
    0
    Man kan vel uten å overdrive si at du er verdens seigeste mann, men hvor sterk er du? Hva har du å vise til i benkpress, knebøy, markløft og pullups?

Hvordan trener du i forkant av ekspedisjoner?

Rune Gjeldnes: Det var da voldsomt! Har vel aldri trent spesielt på benkpress fordi jeg ikke trenger en stor brystkasse for å gå langt. Det har vært generel styrketrening og spesifikt på det jeg har hatt behov for. En funksjonell kropp har alltid vært målet. Markløft tåler ikke ryggen min så det holder jeg meg langt borte fra.

Trening før ekspedisjonene går mest i spesifikk trening på tekniske ting hvis det er et krav. På polturene er det stort sett løping, sekkebæring i bratt lende og ski hvis det er snø. Testing av utstyr og bli kjent med utstyr og eventuelle rutiner er viktig det og

Guest
    Hva er dine tanker om utviklingen i Arktis, mtp. klimaendringene?

Er "The Longest March" den siste ekspedisjonen du vil gjøre, og hvis ja, vil du ikke føle et "sug" etter å komme ut igjen?

Hvordan går planene med å skaffe et bruk med Aina?

Rune Gjeldnes: Jeg er vel den eneste + oljeselskapene som er glade for nedsmelting av isen i nord. De som kommer etter meg vil få det vanskeligere og vanskeligere med å prøve kryssingen av polhavet :-) Nei, utviklingen i nord er skremmende og trist. Et svært stort teama som vi enda ikke har sett konsekvensene av enda. Kan vel ikke si annet enn at hver enkelt av oss bør/må ta ett tak + pushe noen politikere.

The Longest March er ikke min siste ekspedisjon, men ser ikke behovet for å dra på flere store polarekspedisjoner. Been there, done that. Uansett så har jeg ett sug etter å få se isformasjonene, lyset, ++ igjen, men da i liten skala. Og det er alltid ett sug for å komme ut på tur, men nå har jeg ikke lov til å føle på det.

Småbruk har det enda ikke blitt noe av dessverre, men drømmen er der og den skal jeg være tro mot.

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2004
    Pondusfaktor
    9
    Noen stalltips for tur her i Norge?
    Hepp!

Rune Gjeldnes: Vi normenn er utrolig heldige med landet vårt og turmuligheter. Helt uendelig og det er litt opp til hva man vil oppleve. Om det er en tur over Hardangervidda eller Finnmarksvidda, eller for min del en fin rangle tur på noen fjell i vestre deler av Trollheimen.
    What happens in the garage, stays in the garage

Korporal
    Ble medlem
    Oct 2006
    Pondusfaktor
    6
    Så forøvrig på posisjonstidene dine. 211 km på et døgn ?
    Antar at du brukte drage. Hvilken hastigheter hadde du isåfall med denne ?

Rune Gjeldnes: Seil / kite var hovedmotor oppe på platået. Av sikkerhetsmessige grunner var vel farten aldri over 30 km i timen, og snittet lå for det meste ned i 10 km/t....mye skavler/sastrugi og lett å skade utstyr i pulk såvel som mannefall.

Korporal
    Ble medlem
    Feb 2005
    Pondusfaktor
    7
    Har du noen spesielle tanker som motiverer deg når du går helt i kjelleren?

Rune Gjeldnes: Frykten for å feile er en skikkelig god motivator! Når man er komme ned i kjelleren er det fint å stoppe opp og la ting synke før man tenker for mye. La hode bli vant med situasjonen og så kjøre på igjen.
    Say Islam is peaceful, or I'll hack you to death with an axe!

Oversersjant
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    15
    Hvordan planlegger du provianteringen på lengre vinterkespedisjoner? Jeg tenker her særlig på vekt og kalorier.

Rune Gjeldnes: Fett er saken. Mest mulig energi ut fra minst mulig. I tillegg smaker maten bedre med fett. På polturene ligger rasjonene på ett kilo og 6000 kcal men i starten på en ekspedisjon er det vanskelig å få dette ned. Så mindre rasjoner i startfasen(første 3 uker). Proviant er ett stort og viktig tema. Har skrevet en god del om tankegangen rundt det i bøkene
    There is nothing that can't be solved by the proper use of high explosives.

Sersjant
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    8
    Hei,

Gratulerer med vel overstått tur!

Jeg har nettopp begynt å lese På nåde over Antarktis, og foreløpig har jeg bitt meg fast i biten om hvordan du hadde det da du forserte sprekkene ved Somovek-breen. Hvordan føles det å tenke tilbake på denne og lignende deler av turen?

Jeg har forresten lagt merke til at du ofte holder til oppe i Trollheimen. I hvilken del/hvilke deler liker du å ferdes? Hvilke fjell står høyt oppe på lista di?
    Selv har familien hytte i Resdalen, og Resfjellet, Trollhetta m.fl. (generelt områdene nord for Trollhetta) er populære hos meg.

Takk for polarhilsenen!

Mvh

Sindre

Rune Gjeldnes: Somovekbreen og sprekkområdet der er ganske fortrengt, men husker det uansett svært godt. Var ikke særlig høy i hatten der. Vil helst ikke oppleve det igjen. Fortregning er av og til en fin ting for å komme videre. Psykologer er neppe enige!

Vestre deler av Trollheimen er mitt favoritt området. Litt kvassere topper. Snøfjellet og Neådalssnota er favorittfjellene da det ligger mye følelse fra ungdommen i de fjellene. Håper du likte boka :-)

Menig
    Ble medlem
    Nov 2006
    Pondusfaktor
    0
    Ohoi,

Grattis med både tur og bok !

Hvordan smaker vafflene i det detta monsterjernet på 14kg?
    Det høres iallefall godt ut....

Må forresten også få takke for Polarhilsenen, det var hyggelig overaskelse.

Rune Gjeldnes: Vafflene er usedvanlig gode, men har fremdeles litt innkjøringsproblemer med smørefettet. Det kommer seg. Jernet anbefales på det varmeste:-) Håper boka var likandes.
    People should know when they are conquered.

Sersjant
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    8
    Ett spørsmål til:

Jeg har inntrykk av at det er utfordrende å vedlikeholde utholdenheten/evt. forbedre den samtidig som man jobber for å legge på seg mer underhudsfett. Kan du si noe kort om hvordan dette gjøres/kan gjøres ifm. forberedelsene foran en lengre tur?

Rune Gjeldnes: Det du spørr om der er alltid en utfordring og jeg lykkes bare av og til. Det blir for mye stress før man drar og mister matlysten. La på meg to kilo før Sydpolkryssingen, 10 før Nordpolkryssingen. Uansett det gjelder bare å spise mye, med en gladmix av karb + fett. Majo og soyaolje er suverent.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    6
    Hva har vært din motivasjon for å gjennomføre alt det du har gjort?
    Du må jo ha vært veldig langt nede noen ganger, når det er kaldt, mørkt, vått og du er sliten. Hva får deg til å fortsette?

Noe må du jo ha ofret for dette, har det vært verdt prisen?

Hva ville du gjort idag, hvis du kunne valgt på nytt?

Har du måtte ta noe valg du virkelig angrer på at du sa ja til, eller gjennomførte idag?

Rune Gjeldnes: Når man er langt nede er det bare å slå camp, og normalt er stort sett alt glemt neste dag...nesten i allefall. Det er snakk om å la hode bli vant til nye/tunge sitasjoner. Mennesket er enormt tilpassningsdyktig. OG, når man har satt seg ett mål, og man ikke er i livsfare, er det for meg viktig å være tro mot drømmen/seg selv og alle som er med å støtter opp.

Ville valgt akkurat samme bane hvis jeg hadde hatt muligheten, men noen aktiviteter er greit å ha bak seg (ikke lyst til å oppleve igjen)

Sagt ja til mangt...jeg har angret på i ettertid.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Aug 2005
    Pondusfaktor
    7
    Hvordan var resultatene dine på opptakskravene når du søkte MJK? Og hvordan er de nå?

Rune Gjeldnes: Akkurat det er nok en privat affære, dessverre.

Ledende menig
    Ble medlem
    Dec 2004
    Pondusfaktor
    7
    Har du noen tips/argumenter til:

Hvordan jeg skal klare å forklare trangen min til å gå lange turer om natten alene på ski i vanskelig terreng for å presse meg og finne ut av meg selv? Jeg har selvsagt alt nødvendig utstyr for å overleve mange dager hvis jeg blir værfast (biv-utstyr, kart, gps, sat-tlf, etc, så det er ikke det som er problemet). Problemet er at folk synes jeg er looney-tooney når jeg vil gjøre sånt for å finne ut mer om meg selv og teste mine fysiske/mentale grenser.

Har du noen argumenter for å ikke bli oppfattet som "looney-tooney"?

Mvh
    Hmm.. En beundrer kanskje?

Lykke til videre!

Rune Gjeldnes:-) Du bør holde kjeft om det du gjør, og kamuflere sporene dine så godt du kan...

DET er faktisk lov til å være litt annerledes, og det du gjør fører absolutt til at du får sprengt noen grenser. Forøvrig så synes jeg det du beskriver er ganske normalt...eller hur.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    7
    Heisann!

Jeg må jo komme med et spørsmål jeg og, nå når jeg endelig har sjansen!

Mitt spørsmål er som følger;

Hvis du nå hadde vært 18 år igjen og skulle valgt yrke på nytt, men du måtte gjøre noe annet enn det du har gjort til nå.... - Hva slags yrke ville du da ha valgt??? :-)

Ha ellers en fin dag, strålende helg og en god jul og et godt nytt år!!!

mvh
    Den tøffeste på milforum UTSKREVET MENIG

Rune Gjeldnes: Filmfotograf, fjellfører. Ha en skøyeraktig dag!

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2004
    Pondusfaktor
    7
    Hvilken type utdanning har du??

Yrkesfag eller almenn (gymnas)??

Rune Gjeldnes: Har almenfag gymnas til og med bestått. Resten har vært livets skole.
    Jeg fryser aldri, jeg blir bare blå og dør!

Guest
    Et lite spørsmål: Hvem var størst, Amundsen eller Nansen?

Rune Gjeldnes: Det kaller jeg ett lurespørsmål...for de to gutta var store på hvert sitt vis. Ekspedisjonsmessig fikk i allefall Amundsen gjort sinsykt mye, mens Nansen var banebrytene på polarkekspedisjon og ble til slutt en statsmann.

Stabssersjant
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    33
    Hei Rune!
    Som de fleste her sikkert er, så er også jeg meget imponert over din merittliste så langt i livet. Har egentlig ikke noe spørsmål til deg, vil bare ønske deg lykke til videre i livet med hva enn du finner på å gjøre neste gang.
    Forøvrig hvis du ønsker reisefølge for turen på langs og tvers, samt padlingen ned Sepik-elven på Papua New Guinea så stiller jeg! ;-)

Ta det lugnt,
    Marcus

Rune Gjeldnes: Tusen takk for den :-) Og nye turer skal bli, og Papua New Guinea må være en flott plass å dra til. GI GASS!
    Elite Som En Trensoldat

Rekrutt
    Ble medlem
    Dec 2006
    Pondusfaktor
    0
    Hei og hopp!
    Da er vi igang. Takker for responsen og skal svare så godt jeg kan. Hvis jeg kommer igjennom alle spørsmålene så er det lov å sende inn spørsmål den kommende timen også.

GI GASS
    Gi gass!
    Hjemmeside

Ledende menig
    Ble medlem
    Mar 2006
    Pondusfaktor
    6
    Hei, har du noen erfaringer om hvordan man kommer lett opp i vekt?
    Klarer ikke å komme opp i vekt uansettt hvor myte jeg spiser.

Rune Gjeldnes: Ville oppsøkt ernæringsspesialist og fått problemet grundig forklart. Du har nok svært høyt stoffskifte vil jeg tro. Gryta henner mor er heller ikke å forakte til jul.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    7
    Du skriver lenger oppe i tråden at dette med planlegging og positiv motivering er viktige faktorer for å lykkes. Har du noen stalltips som går på å motivere andre når utmattelsen siger på og kreftene sviner. Holder det med dårlige svenskevitser og en og annen sjokoladebit eller har du noen andre gode kort på hånden ?

Rune Gjeldnes: For det første: Syting og klaging er ikke lov. Sånn styggdom bør slås hardt ned på med engang. Små positive bemerkninger nå og da kvikker alltid opp og hold de negative borte. Samme gjelder med vitser og galgenhumor. Ganske enkel teori, men krever litt i praksis når man er sulten, trøtt og lei.
    ....

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    7
    Må jo benytte andledningen til å ønske deg og dine en fredfull jul og et riktig godt nytt år. Ser gjerne at du "stikker innom" milforum med ujevne mellomrom. Synes dette nettmøte var interessant og at den jevne milforumbruker kom med greie spørsmål. Håper du synes det samme.
    Lykke til videre - Vi følger med på dine nye eventyr !

Rune Gjeldnes: Takk takk, og når ting roer seg litt her så skal jeg prøve å poppe innom i ujevne mellomrom :-)

Tusen takk for alle spørsmålene. Det gikk litt fort, men dog.

GOD JUL OG GODT NYTT ÅR TIL FORUM MEDLEMMENE.

POLHILSEN

RUNE
    ....

Administrator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    24
    Ikke verst!
    Best of ExplorersWeb 2006 Awards: The Longest March - Rune Gjeldnes Antarctic crossing

http://www.mounteverest.net/news.php?id=15412
    admin

Administrator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    24
    admin

Korporal
    Ble medlem
    Mar 2008
    Pondusfaktor
    5
    Bumper opp denne jeg. Hvordan er mulighetene for at dere kan få til flere nettmøter?
    * FomP *

Administrator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    24
    Alle kan bidra til å få til dette. Om noen kjenner en interessant person dere mener kunne passe, er jeg åpen for flere nettmøter.
    admin

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    80

Sv: NETTMØTE PÅ MILFORUM 13/12: Polfarer Rune Gjeldnes

Til glede for nye lesere tar jeg opp dette nettmøtet, hvor marinejeger og polfarer Rune Gjeldnes svarte på spørsmål fra milforums lesere.

Vi skal ikke se helt bort fra at admin kan ha flere interessante kandidater i sikte for nye nettmøter fremover...
    "Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't."

på Twitter

Tilpasset MILFORUM søk

Søkemotor

Tilpasset søk
Støtte
Støttemuligheter