Foto: Kjosvold/Forsvaret

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Tilpasset søk
Side 4 av 4 FørsteFørste ... 234
Viser resultatene 121 til 150 av 150

Tråd: Kommentarer: HV-Bladets innhold

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2006
    Pondusfaktor
    8

Sv: Kommentarer: HV-Bladets innhold

Sitat Opprinnelig skrevet av pioff Vis post
    Det er trist å se hvordan en militært tidsskrift av virkelig toppkvalitet har falt så dypt og blitt et forum for folk som liker å se seg selv på trykk.
    Amen. Det triste er at man militærfaglig ville bli mer oppdatert av å lese HV-bladet fra 1951 enn dagens...
    Det er bedre å ta toget med NSB enn å fly med LSD.

2. Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Sersjant
    Ble medlem
    Jan 2012
    Pondusfaktor
    8

Sitat Opprinnelig skrevet av Simplex Vis post
    Amen. Det triste er at man militærfaglig ville bli mer oppdatert av å lese HV-bladet fra 1951 enn dagens...
    Vi håper på mange svar når Forsvarets mediesenter (FMS) nå sender ut en større
    leserundersøkelse til 45 000 soldater i Heimevernet, via e-post.

https://forsvaret.no/hv/aktuelt/nyhe...ack-fra-lesere

Her er det bare å komme med konstruktive tilbakemeldinger karer!

Om du som soldat i Heimevernet ikke har mottatt invitasjonen via e-post innen fredag kan melde deg til FMS ved Karen Eimot på e-post: keimot@fms.mil.no
    Godkjent sansoldat

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2006
    Pondusfaktor
    7

Kanskje @admin har lyst til å sende en mail til FMS og opplyse om innholdet i denne tråden også?

Sent fra min SM-G388F via Tapatalk
    *smerte er midlertidig, ære varer evig*

Sersjant
    Ble medlem
    Jan 2012
    Pondusfaktor
    8

Det har jeg allerede gjort, men det skader nok ikke om flere gjør det @admin

Jeg oppfordrer dere andre som også leser eller har skrevet i denne tråden til å svare på brukerundersøkelsen og eventuelt komme med konkrete konstruktive tilbakemeldinger slik at vi kan forsøke å påvirke innholdet i bladet

Utdrag fra e-posten jeg sendte

Det er flott at dere søker tilbakemeldinger på HV bladets innhold!

Det har seg slik at det på Norges største militære diskusjonsforum, Milforum har dette blitt flittig diskutert.

Tråden på diskusjonsforumet kan finnes her, her er det en folkelig og rett fra levra tilnærming

http://milforum.net/showthread.php/5...66#post1237266

Her har jeg kopiert noen utdrag av hva som har blitt kommentert

Jeg savner fagartikler. I tillegg er den nye ordningen knapt nevnt i de siste nummerne. Hvert nummer fremover burde etter min mening ha "alt om det siste" hva gjelder den nye ordningen - i volum er det HV som i størst grad vil merke dette.

Jeg er også enig i at noe fag hadde vært på sin plass. Alt fra "slik fyrer du primus" til "korrekt berettbruk". Og hvordan klarer man lage et blad som går til alle HV-soldater uten å nevne innføring av OR?

Jeg savner artikler fra 80-tallet med "Hvordan best anlegge et bakhold" etc.......

Et annet forslag kan være å søke etter skribenter i HV til å skrive artikler om akkurat det som etterlyses.
    Fagstoff
    Sist endret av Medicx; 19-05-16 kl 15:57
    Godkjent sansoldat

Sersjant
    Ble medlem
    Jan 2012
    Pondusfaktor
    8

Nå har spørreundersøkelsen kommet på e-post.

Om du ikke har fått den, kontroller spam-filter, og om det heller ikke er noe der, send en e-post til keimot@fms.mil.no

Dette er vår mulighet til å påvirke fra grasrota. Kopier gjerne inn linken til denne tråden
    Godkjent sansoldat

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    86

Bra initiativ! Sørg for at din røst blir hørt!
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Korporal
    Ble medlem
    Mar 2013
    Pondusfaktor
    5

Sjef HV-08 ringte meg angående mine kommentarer på fjøsboka til HV-bladet, så de følger definitivt med også på sosiale medier

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2006
    Pondusfaktor
    8

Kan det være at HV-bladet har tatt til seg (noe av) kritikken forumet?
    https://forsvaret.no/hv/aktuelt/nyhe...sialistkorpset

Sersjant
    Ble medlem
    Jan 2012
    Pondusfaktor
    8

Hei,

Ref. forrige mail. Nå har nytt blad kommet, kjør gjerne debatt om innholdet denne gangen også. Og hvis dere har konkrete forslag på fagsaker (har notert de som allerede er nevnt) så kom gjerne med det.
    Noen som har lest HV-bladet?

Jeg synes det er mye bra i denne utgaven! tanker/innspill?
    Godkjent sansoldat

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    86

Ja, faktisk enig i at det var en del bra der.

Fra nyhetstråden:
    Sitat Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post
    Siste utgave av HV-bladet (2/2016) lagt ut på nett: https://forsvaret.no/hv/aktuelt/heimevernsbladet
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Oversersjant
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    20

Du verden! Det var jammen litt av en forbedring. Det var spennende med et så stort tema som "krigens krav". Artikkelen "Er din familie selvberget" var en god ide, men jeg skulle ønske den hadde vært mer utfyllende. Der er det så mye å skrive om at en artikkelserie, efter min mening, hadde vært bedre. "Når alt går i svart" var også interessant. Paal Feet bør skrive mer eller sende stafettpinnen videre til en av de andre sjefssersjantene. Men, det var litt mye "vomfyll" i form av store illustrasjoner.
    There is nothing that can't be solved by the proper use of high explosives.

Korporal
    Ble medlem
    Mar 2013
    Pondusfaktor
    5

Jeg er faktisk helt enig, jeg kan ikke huske sist jeg opplevde (min mening altså) et tilsvarende hopp i kvalitet og innhold slik HV-bladet har gjort med siste utgave. Imponerende at de har gått fra å være et (igjen, mine ord) rein "reklameblekke" for forsvaret og HV, til et blad som ofte blir tatt frem nesten som et oppslagsverk med gode, og innholdsrike og reflekterende artikler.

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2009
    Pondusfaktor
    19

D"Når alt går i svart" var også interessant. Paal Feet bør skrive mer eller sende stafettpinnen videre til en av de andre sjefssersjantene.
    Kjenner jeg Paal rett så har han nok et par lekser til på lager, jeg håper for HVs skyld at han deler mer av dette og at de andre sjefsersjantene også deler det dem sitter på av nyttig kunnskap.

Dette er absolutt et steg i riktig retning for HV bladet.
    - Don't confuse enthusiasm with capability

Sersjant
    Ble medlem
    Jan 2012
    Pondusfaktor
    8

Gleder meg allerede til neste blad, og håper de klarer å holde koken!

Kanskje noen av de erfarne krigerne på forumet har et tips eller to som kan deles i artikkelform?

Det er antakeligvis flere tråder/blogginnlegg her på forumet som kunne vært utgitt i pappirformat i HV bladet
    Godkjent sansoldat

Korporal
    Ble medlem
    Aug 2014
    Pondusfaktor
    5

Var faktisk slik at jeg sendte en epost til redaksjonen og satt meg opp på mottakerlisten så jeg får disse dumpet i postkassen fremover. Var ikke noe problem selv om jeg er Hær og ikke HV.

Korporal
    Ble medlem
    Aug 2014
    Pondusfaktor
    5

Og allerede i går kom første bladet i postkassen. Altså ca 24 timer etter at jeg sendte epost.

Kudos til HV som kan sende ut blader raskere enn de kan rykke ut i teigen
    Uff, det var et ufint ballespark. Trekker den tilbake.

Korporal
    Ble medlem
    Nov 2016
    Pondusfaktor
    3

Sv: Re: Kommentarer: HV-Bladets innhold

Sitat Opprinnelig skrevet av SlakaBall Vis post
    Men hvis de seriøst tar til seg kritikk og tilbakemeldinger med den intensjon om å lage et bedre blad, ta en kikk på redaksjonelt innhold for 10 - 15 år siden. Da var HV-bladet faktisk do-lektyre og interessant. Type informasjon om andre (les Sovjetiske og senere Russiske) styrker og deres utrustning og doktriner etc. var innslag dengang. Savner tilsvarende i dag.
    Jeg ser flere skryter av bladene "i gamle dager" her, alt vil kanskje ikke være relevant i dag, men finnes disse på nett?

Og kan noen navngi politikeren som startet ramaskriket og omleggingen? Siste bladet var ålreit nok men jeg vil Som mange andre her ha mer fag og mindre fjas

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    49

Sitat Opprinnelig skrevet av Signal_m Vis post
    Og kan noen navngi politikeren som startet ramaskriket og omleggingen? Siste bladet var ålreit nok men jeg vil Som mange andre her ha mer fag og mindre fjas
    ???
    Død ved Kølle!
    Bla bla... Hybrid warfare is easy

Korporal
    Ble medlem
    Nov 2016
    Pondusfaktor
    3

Sitat Opprinnelig skrevet av Adlertag Vis post
    som MGHolen også var inne på, husker jeg den episoden da en profilert politiker ble klar over hva som faktisk sto i bladet, og brukte det til egen vinning. Han hevdet at HV-Bladet kunne brukes til opplæring av terrorister, og fikk raskt omstrukturert hele bladet til noe mer politisk korrekt.
    ..

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    49

Aldertag er ikke medlem av dette forumet lenger, han pleide å blande sammen fakta, egne meninger og provoserende utsagn i en god blanding.

Så det er litt vanskelig å si.

Jeg tror det det henvises til er de gamle geriljamanualene, som ikke var så populær å spre etter at frykten for terrorisme ble større.
    Død ved Kølle!
    Bla bla... Hybrid warfare is easy

Korporal
    Ble medlem
    Nov 2016
    Pondusfaktor
    3

Ok, da antar jeg disse heller ikke ligger bortgjemt på nett til fri forlystelse for dagens hvsoldater

Oversersjant
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    20

Sitat Opprinnelig skrevet av Signal_m Vis post
    Ok, da antar jeg disse heller ikke ligger bortgjemt på nett til fri forlystelse for dagens hvsoldater
    Det gjør de ikke. Velutstyrte biblioteker som nasjonalbiblioteket har imidlertid bladene som du evt. kan kopiere eller skanne. Heftene ble også utgitt som særtrykk for internt bruk av Heimevernsstaben. De heter, så vidt jeg husker, MS 20-1,2,3 og 4. MS 20-2, Heimevernet i kamp mot panser, var det mest interessante. Så hvis du er med i HV så kanskje du finner dem på FISBasis.
    There is nothing that can't be solved by the proper use of high explosives.

Sersjant
    Ble medlem
    Jan 2012
    Pondusfaktor
    8

Ønsker du å gi oss tilbakemelding eller tipse oss om aktuelle saker ta kontakt med redaktør i Heimevernsbladet.

https://forsvaret.no/hv/aktuelt/heimevernsbladet

Det er mange resurssterke og kompetanserike personer som frekventerer dette forumet. Jeg er sikker på at et par tråder og artikler fra milblogg kunne gjort seg som innlegg i HV-bladet.

Her er det bare å benytte seg av den muligheten man har til å påvirke det faglige innholdet i bladet, og etterlyse mer "grønt"

send gjerne forslag til interessante temaer og eventuelle bidrag til oppgitt kontaktinformasjon til HV-bladet

siv.brand@hvbladet.no
    Godkjent sansoldat

Korporal
    Ble medlem
    Nov 2016
    Pondusfaktor
    3

Det gjør de ikke. Velutstyrte biblioteker som nasjonalbiblioteket har imidlertid bladene som du evt. kan kopiere eller skanne. Heftene ble også utgitt som særtrykk for internt bruk av Heimevernsstaben. De heter, så vidt jeg husker, MS 20-1,2,3 og 4. MS 20-2, Heimevernet i kamp mot panser, var det mest interessante. Så hvis du er med i HV så kanskje du finner dem på FISBasis.
    Da blir det bibliotek, de deler vel ikke ut FISBasistilgang til hvermansen på troppsnivå?

Takk for heftenavn!

Korporal
    Ble medlem
    Dec 2010
    Pondusfaktor
    7

Når vi nå er inne på temaet av innholdet, så tror jeg, uten å ha noe empiri for dette, at mange HV-soldater kunne tenke seg å se mere fag i bladet. Mere krig og vedlikehold av ferdigheter, mindre piss.

Om jeg ikke klagde, så sendte jeg for noen år tilbake en melding til redaksjonen om reklamene som fulgte med bladet. Det var den gang snakk om et eget bilag med kasserolle og bestikkreklamer. Skjønner at det trengs penger inn i kassa, men jeg synes personlig ikke at det ter seg helt for et militært tidsskrift.
    Tar du praten fra en trønder, sitter du ikke igjen med annet enn høy intelligens og et ulastelig utseende.

Korporal
    Ble medlem
    Nov 2016
    Pondusfaktor
    3

Nytt blad i posten i dag, jeg mener å se det er gjort et taktskifte.

Ser lovende ut etter rask skumming av innholdsfortegnelsen!

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2009
    Pondusfaktor
    19

Jeg har en del input, men grunnlaget var bra. Trenger bare tid til å få dette ut i form av ord.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2006
    Pondusfaktor
    8

En definitiv kvalitetsforbedring.

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2006
    Pondusfaktor
    7

Liker at de har gjennomgående tema med relevant innhold, samtidig som det er forskjellige typer artikler. Grei grafikk i bruk også.
    *smerte er midlertidig, ære varer evig*

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2009
    Pondusfaktor
    19

Her kommer litt sånn sure oppstøt på ting jeg mener ville gjort innholdet i enkelte av artiklene adskillig mer verdifullt.

- KTS artikken burde ta for seg hvordan en gjennomfører en skikkelig UTS/KTS prosess, og ikke bare si at "det er ikke bare å slå litt på lommene". Ola Enkeltmann som ikke vet noe om UTS eller KTS vet nok heller ikke hva eller hvordan han skal gjøre noen av tingene i en KTS riktig. SOP og THL for Manøveravdeling har Hærens SOP for KTS enkeltmann, enkeltmann mørke, MG3, RFK osv. osv. Kan man denne, eller i det minste har den i lommen, så gjennomfører man en KTS som er riktig. Hvorfor har ikke dette funnet veien inn i artikkelen eller i det minste en link til HVSKS hvor en kan laste ned den?

- Ildkraft artikkelen er ikke verdt papiret den opptar, og jeg leser den digitalt. Det er INGEN nyttig eller relevant informasjon for HV soldaten her annet enn hva våpnet veier. Hvis HV soldaten vet at 416N er mellom 781-933mm lang så øker ikke kampkraften eller gjør han bedre. Hadde artikkelen inneholdt ting som praktisk rekkevidde og hva skuddtakten er på forskjellige typer ild er, så vil HV soldaten hvertfall ha kjennskap til riktig og viktig informasjon.
    Det er også en del av forklaringene på de forskjellige våpnene som jeg syntes er helt blåst, men det er ikke direkte feil så kan la det gå.

- Tommel opp (Multi 3) artikkelen sier fortsatt at Multi 3 har RFK som bevæpning. Dette er ikke første gang det nevnes.. Kan noen få banket inn i hodet sitt at det å ha en holder til en RFK ikke er det samme som at våpnet er en del av vognens bevæpning.. HV bladet kan ikke drive å dele feil informasjon, uansett hvor lite "viktig" det er.

Side 4 av 4 FørsteFørste ... 234

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •