Foto:Forsvaret

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Tilpasset søk
Side 2 av 4 FørsteFørste 1234 SisteSiste
Viser resultatene 41 til 80 av 150

Tråd: Kommentarer: HV-Bladets innhold

Visekorporal
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    7
    Synes HV bladet kunne vært litt mer a la Combat&Survival osv. Er litt mer spennende å lese slike blader. Ser lenger over her at HV bladet var bra de første 20 årene, som virker mer interessant. Er så møkk lei de der politisk korrekte artiklene og den selvskrytingen som jeg sovner til.. Gjesp.. Kaster det i søppelbøtta når jeg får det i posten.. Forsvarets Forum derimot er mye bedre.

2. Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2004
    Pondusfaktor
    9
    Sitat Opprinnelig skrevet av gigolo82
    Forsvarets Forum derimot er mye bedre.
    Eller F som det nå politisk korrekt heter.. He-he..
    Hoit!
    84mm
    What happens in the garage, stays in the garage

Guest
    Synes HV bladet kunne vært litt mer a la Combat&Survival osv. Er litt mer spennende å lese slike blader. Ser lenger over her at HV bladet var bra de første 20 årene, som virker mer interessant. Er så møkk lei de der politisk korrekte artiklene og den selvskrytingen som jeg sovner til.. Gjesp.. Kaster det i søppelbøtta når jeg får det i posten.. Forsvarets Forum derimot er mye bedre.
    Nei! ikke Walt and survival!
    Orker ikke slikt wanabee greier. gi meg noe faglig tungt.

F suger også Kraftig om dagen Tannløst se egen tråd.

Visekorporal
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av Milorg
    Nei! ikke Walt and survival!
    Orker ikke slikt wanabee greier. gi meg noe faglig tungt.

F suger også Kraftig om dagen Tannløst se egen tråd.
    Hehe! Jeg leser ikke slike utenlandske blader lenger, men det var det jeg kom på i farten, uansett er det ikke så mye som skal til for å slå HV bladet.

Banned
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    0
    Er ikke helt enig med de forrige talere , de første hv bladene begynnte jeg å lese allerede i 1974 ,og det gav meg mye .Har alltid hatt stor respekt for Hv personlig så jeg på Hv som en sidemobhær og var fascinert over hvordan denne organisasjon var bygd opp deltakerne hadde uniform og våpen i den umiddelbare nærhet og var bare en håndsrekning i fra sitt mobvåpen på den tida var det øvelse vært år i en ukes varighet og avdlingene var og er godt kjennt i sitt nærområde en må også huske på hva grunnen var til at hv ble opprettet etter 1945 og idag hvor hæren ikke lenger har den mobhæren som var vanlig for noen år siden ,så bidrar Hv i sterk grad til å suppelere det tapte tenk litt over det da folkens før dere starter opp med det jeg kaller skjikane av Hv sitt fagblad.

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18
    Ifanterist - vi er HV - vi sjikanerer ikke vårt eget blad og vår egen forsvarsgren. Det flere her påpeker er at HV bladet må være interessant og motiverende for oss HV soldater. Det er den veien mange har det meste av sin kontakt og ihvertfall informasjonsflyt.

HV bladet bør gjenspeile hva som skjer i HV (det gjør det jo mye idag) men også være noe faglig for HV soldaten. Hvor er treningstipsene - hvor er doktrinetips på enkeltmannsnivå ? Hvor er diskusjonen om HV rollen mellom soldatene eller utstyrsdiskusjoner ?

Hvor er de artige suksesshistoriene om folk som bruker sivil kompetanse og ressurser til å gjøre HV sin innsats bedre ? (Ikke de morsomme - men de gode eksemplene !)

Vi vil ikke ha noe wannabe blad som nevnt over - men vi vil ha mer enn oppatt artikler fra www.mil.no og bilder av kommandoplasscontainere ...
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Banned
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    0
    joda sofakriger ser og forstår budskapet ditt, måten du la det frem på var meget bra .

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2006
    Pondusfaktor
    7
    syns hv bladet er kjedelig, leser igjennom den på 5 min. mens FF bruker jeg mer tid på.

hv-bladet burde ha om:
    -de forskjellige hv distriktene
    -utenlandsk hv (f.eks usng)
    -historier, gjerne seriøse men også noen artige
    -ag-3s fremtid er noe jeg gjerne vil vite mer om
    -den nye ivecoen til hæren
    -sisuene som er på vei inn til HV-I
    -mer om heimverns ungdommen
    ...we few, we happy few, we band of brothers

Korporal
    Ble medlem
    Oct 2006
    Pondusfaktor
    8
    Sisu til innsats?!nå begynner det å ligne på noe.
    Hva har du/dere lest??

Admin edit: http://milforum.net/forum/viewtopic.php?t=4806
    When in doubt,empty your magazine.

Administrator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    28
    Hold dere til tema. Eventuelt start ny tråd med avsporinger - i dette tilfellet "SISU til HV?".

Fortsett diskusjon om innhold i HV-bladet.
    admin

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    7
    den tråden får jeg ikke tilgang til...
    Mun galgga cissa du ahccis nastigaphir!

Korporal
    Ble medlem
    Oct 2006
    Pondusfaktor
    6
    Sitat Opprinnelig skrevet av admin
    Eventuelt start ny tråd med avsporinger - i dette tilfellet "SISU til HV?".
    Som skrevet fra admin-start ny tråd med dette tema isåfall.

Administrator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    28
    Sitat Opprinnelig skrevet av Sofakriger
    Enig. Ser jeg en til artikkel om koplasscontainere får jeg makk.
    Hmm du bør IKKE lese side 35 i siste HV-bladet.....
    admin

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    7
    Bombe!! Not
    Var jo om mulig enda dårligere enn noen gang, alt var jo sakset ifra mil.no
    Men jeg bør vel holde kjeft, har allerede blitt kastet ut engang ifra HV fordi jeg sa hva jeg mente om saker og ting.....
    Artillerymen believe the world consist of two types of people; other Artillerymen and targets

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2004
    Pondusfaktor
    9
    Ja, da fikk jeg fjordårets sjette hv-blad i posten i dag 11/1-07..
    Jeg velger å tro at posten har somlet. Og som tidligere nevnt så fikk ko-containeren spalteplass denne gangen også.

Hoit!
    84mm

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18
    Nå har jeg ikke lest det ennå, men hvis det er nye doktriner (hør-sjø-luft operasjoner) som blir diskutert så greit.... Hvis det er se den fine hermetikkboksen vår - så ......

Bare for å gjøre det klart, jeg liker boksen jeg og har et "nært" forhold til den. Men det er neppe det viktigst for Ola Hv soldat.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Administrator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    28
    Merker meg at Julekryssord er inne med frist 1. februar. Dette gleder nok 84mm tenker jeg meg...
    admin

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2004
    Pondusfaktor
    9
    Merker meg at Julekryssord er inne med frist 1. februar. Dette gleder nok 84mm tenker jeg meg...
    Jepp!

Administrator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    28
    Sitat Opprinnelig skrevet av Lupus
    Er ufattelig lite om SHV...
    Støttes. Står jo ingenting om SHV faktisk. Merket meg det over lenger tid... Noen burde ta affære!
    admin

Menig
    Ble medlem
    Nov 2004
    Pondusfaktor
    0
    God aften!

Som tidligere journalist i HV-bladet og som regions-PIO i HV i Nord-Norge, tror jeg kanskje jeg kan svare litt om dette. Jeg vil alikevel understreke at jeg i dag ikke har HV som arbeidsgiver, og at det jeg skriver står for min egen regning.

I tråden her kommer det blant annet kritikk om at det er for mye hei-så-flinke-vi-er-artikler, og at HV-bladet har blitt et menighetsblad for GIHV. Vel har jeg ikke noe imot at man setter et kritisk fokus på egen virksomhet (dette gir selvfølgelig større troverdighet), men vi må huske at det faktisk er GIHV som står ansvarlig for innholdet, og HV-bladet slik sett ikke noe fritt organ. Denne diskusjonen minner også om kritikken som har kommet flere steder, blant annet mot det nå nedlagte Hærfra.

Når det er sagt, har jeg forståelse for frustrasjoner. Det er ingen tvil om at det har vært nok skriving om kommandoplasscontainerene siden Øvelse Christiania for snart halvannet år siden. Det er også hevet over enhver tvil at det er flere saker som skulle hatt mer spalteplass. At det er mye positive artikler, er heller ikke å stikke under en stol. Men dette har også sin naturlige forklaring i at det faktisk ER mye positive folk rundt om i HV. Som PIO i Nord-Norge var jeg veldig bevisst på at virkeligheten i størst mulig grad skulle gjenspeiles. På en vanlig områdeøvelse unngår man selvfølgelig de som er mest sure og leie (noe som jo er naturlig at enkelte er siden de blir kalt ut mot sin vilje til noe de hater) siden disse ofte vil ha lite annet enn generelt eder og galle som strengt tatt er en egen politisk sak om hvordan verneplikten skal fungere, men negative uttalleser som for eksempel forbedringsområder i treningen har ikke bevisst blitt klippet på de som er intervjuet. Det som imidlertid er saken, er at det var overveldende mye positive folk å møte.

HV-bladet er også helt avhengige av tips og vink om små eller større saker. Jeg synes det er flott at dere har en mening om hva dere vil ha, men da må dere også bidra med å få det fram. Det har fra HV-bladets side blitt purret rundt om i HV-Norge for å få tak i saker, men det har såvidt jeg kjenner til vært begrenset å hente her. Jeg ser også at SHV-stoff er etterspurt. Dette kan ha sin naturlige forklaring i at SHV ligger på jumbo-plass når det gjelder tipsing, men det skal også sies at SHV ligger omtrent ett år bak resten av HV i kvalitetsreformen. Forhåpentligvis vil det kunne komme mer når SHV er fullt oppe og går, men det vil fortsatt være behov for at SHV selv tar initiativ, i likhet med HV-distriktene.

I tillegg må man se på hvilke personellressurser info-nettverket i HV har å rutte med. Om dere kikker på by-linene, ser dere hvor mange mennesker som faktisk skriver i bladet. Mange av disse gjør i tilelgg flere oppgaver, som å lage alt annet informasjonsmateriell for HV.

Når det gjelder artikler på nett vs HV-bladet, er det helt korrekt oppfattet at de aller fleste artiklene kan leses på Forsvarsnett før HV-bladet kommer ut. Det betyr ikke at man sakser (les: stjeler) artikler fra nett, men at det er HV-staben presse og info som produserer både HV-bladet og HVs sider på Forsvarsnett. Alternativet hadde vært at alle artiklene ble lagt ut etter at bladet ble trykket, men hadde det egentlig vært noen god løsning? Er det ikke bedre med kontinuerlig oppdatering av webben ettersom artiklene blir skrevet? Dette er jo nettopp litt av styrken til nett-mediet.

Når det gjelder språket i bladet, er det helt klart enkelte som nok kunne satt seg ned og kuttet og gjort artiklene sine enklere. Lesbarhet kan også være et problem med innsendte saker, som enten er overkrydret med militære faguttrykk, eller som er skrevet som en skolestil. På én side er det gunstig at mange bidrar for å få et stort mangfold, men samtidig er det ressurskrevende å bearbeide dårlig tekst. Spørsmålet om hvor tekniske man skal være i bladet er også et spørsmål om hvem man primært har som målgruppe. HV har i dag 50.000 mann, og disse har vidt forskjellig militær bakgrunn og interresse for HV. Men det kan nok godt hende at det er på sin plass å redefinere hva man ønsker å oppnå med bladet.

Nå må jeg runde av for å komme meg avgårde for å få middag, men jeg håper jeg har fått nyansert problemstillingen noe.

Mvh

Øystein Vea
    Bitit Fyrst

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18
    Takker for engasjert svar - og forstår at du ikke snakker på vegne av bladet. Jeg tror kanskje ikke det er manglende kritikk som er problemet - for jeg tror nok deltagerne her på forumet er om mulig enda mer engasjerte og positive enn den "vanlige" HV-soldat.

Men debatten og faglige artikler etterlyses. Det skyldes nok selvfølgelig nok mye manglende deltagelse fra oss i HV - men ingen av oss ønsker heller ett menighetsblad.

Hvor er artikkelen om politiet og HV hvor feks sjef Innsats 02 og sjef Delta belyser sin egen oppfatning av den andre sin rolle ? Hvor er den vanskelige casen som HV soldaten kan tenke over i RAM perspektivet ? Hvor er de løse i snippen historiene om folk som har lagt egget på øvelser ? Hvor er doktrinediskusjonen for makkeropptreden på post - dvs de enkle tips og triks for soldaten å forstå egen rolle i vanlige oppdragsscenarier ? Hvor er praktiske erfaringer med forskjellige måter å trene skyting på ? (ring rundt og spør feks G-7 i hvert distrikt - erfaringer ? Hel dag versus noen timer/puls&aksjæn versus skarpskyttermerker etc etc.) Hvordan sette vesten sammen så den sitter bra ? Hvordan fikse utstyr som går i stykker ? Hva må jeg passe på i oppbevaring av intendanturmateriell ?

Sukk .....
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Menig
    Ble medlem
    Nov 2004
    Pondusfaktor
    0
    Jeg har ingen vanskeligheter med å se disse poengene. Fagstoff som er anvennelig for den jevene HV-soldat er noe dere etterspør, og jeg vet at disse signalene er tatt imot i HVST P&I.

Jeg gir dere herved en liten utfordring. Mange av dere HV-patrioter som vanker her er som nevnt godt over snittet interesserte, og dere sitter sannsynligvis også med en kompetanse som er godt over snittet for HV. Jeg ønsker i HV-bladene som kommer ut over våren å lese artikler som er sendt inn av "gutta på gølvet". Du trenger ikke være hverken rakkettforsker eller journalist for å skrive noen linjer om det å montere en stridsvest eller andre ting som er praktisk for en HV-soldat, men du trenger fagkompetansen. Og den sitter dere på.

På neste I-styrketrening foreslår jeg at dere får tak i en laptop og et kamera (elektronikk er ikke akkurat mangelvare i Norge i dag...) og deler litt kompetanse med andre. Dersom dere trenger tips og triks for å skrive en artikkel, tar dere kontakt med meg. Jeg lagde i sin tid et lite litps-ark til folk som ville bidra med stoff for at de skulle slippe å tryne på kulen, og dette skal jeg gledelig dele med dere om dere er villige til å gjøre en innsats.

Dette er ikke et forsøk på å dytte det hele og fule ansvar for å lage et lesbart blad over fra redaksjon, men jeg tror dette kunne bli knallbra bidrag.

Hvem tar utfordringen?

Jeg vil også i samme åndedrag oppfordre dere på det sterkeste om å sørge for tips om andre saker når dere ser dem. Også ting som er interessante for media (selvfølgelig primært positive vinklinger) bør dere tipse om. Gnag på leggen til områdesjefen/innsatsstyrkesjefen om dere mener saken er god, og få denne til å få tak i en PIO. Er dere heldige kan dere få litt positiv omtale i media ute også.
    Bitit Fyrst

Administrator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    28
    Storveis med livstegn fra deg igjen Vea og takk for konstruktive bidrag. Skjemaet du nevner kan jeg godt linke opp så folk kan laste det ned herifra. Vet det er noe "skrivekløe" i bl.a SHV miljøer så her har du kanskje fått satt igang noe svært positivt.

Folket her på bruket vil jo bare vel.... Viktig å huske - de brenner for HV og det må man forsøke ta vare på.

Igjen - flott tilbakemelding fra deg.
    admin

Korporal
    Ble medlem
    Oct 2006
    Pondusfaktor
    6
    Tja, en artikkel om dette eminente forumet kunne jo vært en start.

Menig
    Ble medlem
    Nov 2004
    Pondusfaktor
    0
    Admin har nå lagt ut dokumentet, og dere som føler dere kallet finner det her: http://milforum.net/artikkelhjelp.pdf

Alt av det som står i teksten er ikke absolutte sannheter som
    ikke kan tilpasses hver enkelt artikkel, men at dette er en god start.
    Bitit Fyrst

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2004
    Pondusfaktor
    9
    Supert Vea!
    Hoit!
    84mm

Administrator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    28
    Til eventuelle bidrag - få med Milforum på en eller annen måte i artikkelen så de ser at dette kommer fra Grasrota og at vi finnes.
    admin

Administrator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    28
    Tydlig mer SHV materiale i siste HV-Bladet...
    admin

Visekorporal
    Ble medlem
    Apr 2006
    Pondusfaktor
    7
    Det var jo det, men allikevel er jeg litt skuffet over det typen innhold i bladet.

Veldig mange av artiklene er jo ren avskrift av artikler som tidligere har vært publisert på mil.no. Nå i 2007 har svært mange av oss tilgang til Internett og samtidig mulighet til å lese på mil.no. For at vi i det hele tatt skal ta oss bryet med å lese i bladet bør, etter min mening, redaksjonen satse på artikler som man ikke har hatt muligheten til å lese tidligere.
    How about a nice cup of shut the fuck up...

Administrator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    28
    Veldig enig. Er gamle nyheter når bladet ankommer postkassen.
    admin

Sersjant
    Ble medlem
    Nov 2006
    Pondusfaktor
    6
    Synes det var bedring å spore ihvertfall. SHV har fått litt mer spalteplass som nevnt, i tillegg til spor av etterlyst "fagstoff" med Skyteskolen del 1. Sikkert ikke nytt stoff for de fleste, men man må jo starte fra bunnen.
    Satis Bona :-p

Menig
    Ble medlem
    Oct 2004
    Pondusfaktor
    0
    Må si jeg er skuffet over reportasjen fra øvelse Langnes i siste HV bladet. Dårlige bilder som ikke fortalte noe som helst. For det andre så var det IKKE 2 politilag som bordet "KV Thorsteinson" Det var 1 tropp fra SHV kommando Nord-Norge "Anklet" + UEH.. Dagen før trente vi sammen med politietes UEH enhet, noe som i seg selv er verdt en reportasje. At lederen for UEH roste BOR troppen opp i skyene foran alle på "hot wash-up"og mente de var de meste seriøse aktørene de hadde trent sammen med, får komme i en annen reportasje.
    Trodde først jeg leste en artikkel i "Politi-Nytt"
    (viss de har noe sånt. )
    Forøvrig så stakk "Claymore" (HV-16)av med SHVKDO NN sin MB etter øvelsen.
    Det var den eneste bilen de hadde pakket på taket også :-)
    Fikk tak i de etterhvert, da var de på god vei mot Bjerkvik He..he
    De måtte pent snu ja.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    11

PDMT

Det finnes et slags "politinytt", husker ikke i farta hva det heter men om du ringer materielltjenesten hos Onkel får du sikkert fatt i etpar utgaver derfra.

(Eller du kan stikke innom f.eks MajorstuA og spørre i skranken, de har deler av PDMT forlagt der)
    Beyond is where I learn

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2005
    Pondusfaktor
    9
    Eller det enkleste du kan laste det ned:

http://www.politiforum.no/id/2013
    "saaatan din lille heltjævel, du berga dæ faen mæ den hær gangen å!"

Administrator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    28
    Sitat Opprinnelig skrevet av Kontrolloff.Anklet
    Må si jeg er skuffet over reportasjen fra øvelse Langnes i siste HV bladet. Dårlige bilder som ikke fortalte noe som helst. For det andre så var det IKKE 2 politilag som bordet "KV Thorsteinson" Det var 1 tropp fra SHV kommando Nord-Norge "Anklet" + UEH.. Dagen før trente vi sammen med politietes UEH enhet, noe som i seg selv er verdt en reportasje. At lederen for UEH roste BOR troppen opp i skyene foran alle på "hot wash-up"og mente de var de meste seriøse aktørene de hadde trent sammen med, får komme i en annen reportasje.
    Trodde først jeg leste en artikkel i "Politi-Nytt"
    (viss de har noe sånt. )
    Forøvrig så stakk "Claymore" (HV-16)av med SHVKDO NN sin MB etter øvelsen.
    Det var den eneste bilen de hadde pakket på taket også :-)
    Fikk tak i de etterhvert, da var de på god vei mot Bjerkvik He..he
    De måtte pent snu ja.
    Forslag (les: oppdrag): send journalist for nevnte artikkel med link til denne tråden og innlegget ditt. Saken deres fortjener egen artikkel - samarbeid Politi/SHV (HV) er godsaker som trenger mer av dagens lys. Hold oss oppdatert!
    admin

Menig
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    0
    (Har ikke lest alle punktene i tråden)

Jeg er drittlei av forsvarets intense "politiske korrekthet" i alt som publiseres. Dette gjelder gså HV-bladet. I mine øyne er mye av stoffet intetsigende pjatt på skoleavis nivå.
    Jeg føler ikke at jeg får økt tro på HV eller økt moral av å lese om øvelsene. Det jeg savner er hvordan går egentlig utviklingen i opprettelsen av Innsats?
    Hva skjer med F og O? - her avventer man jo FS07.
    Hvem er gode på hva i HV, hvor har man fått til noe spesiellt, hvor har man gjort tabber?
    hva med den evige konflikten/ uavklarte spørsmål innen samarbeid med politiet. Oppgaver, bistand osv. - Dette er jo en kronjuvel av en sak som definitivt burde vært satt skikkelig søkelys på!
    Hva med kursvirksomheten? - da tenker jeg ikke på en gjeng smilende områdesjefer avbildet med teksten om at de har gjennomført kurs? - operative kurs, for dem engasjert i I og F på troppsnivå er interessant.
    Hva gjør de i andre land? - hva er de gode på, hva kan vi lære av dem?

Dette er typen stoff som jeg etterlyser, pr i dag er min eneste motivasjon for å lese både "F" og HVbladet at det er gøy å finne bilder av kjennte og kjære, 90% av stoffet BS i mine øyne :|

Menig
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    0
    Sitat Opprinnelig skrevet av Adlertag
    Nei - ønsker starte debatt om innholdet i både (f) og HV-Bladet.
    Heimevernet slik vi kjenner det eksisterer ikke lenger, og ergo kan det heller ikke eksistere noe HV-blad.
    Da jeg var inne, sa områdesjefen at vi HV-soldater skulle værne om heimen vår. Vi var den edleste typen soldater, vi skulle ikke okkupere andre land, eller drive med etnisk rensing og krigsforbrytelser. Vi skulle kun sitte hjemme og forsvare oss mot fremmed vold.
    Vakkert.

De siste årene har HV forandret seg, vanlige folk er faset ut, og kun en liten og motivert elite er tilbake. Forrige uke foreslo enkelte politikere at HV soldater skulle kunne settes inn i Afghanistan, på lik linje som National Guard soldater fra USA. Hvordan kunne det skje ?(...)
    Adlertag:
    Herregud mann, er du bitter eller forvirra? - Jeg traff på F soldater under øvelse Nidaros seinest. en ting er ihvertfall sikkert. Disse gutta har mange gode egenskaper, men de er OVERHODET ikke godt nok trena til å bære våpen i en fred/krise situasjon ute blant sivile i samfunnet.

Svaret er egentlig enkelt, oppgavene - spesiellt mtp maktanvendelse og ROE er så vanskelige i fred/krise at soldaten MÅ trenes mer enn dette. Såvidt jeg vet har ikke jussen endra seg nevneverdig på området i det siste så dette har vel vært en problemstilling anslagsvis de siste10-15år.

For at det skal være forsvarlig å bruke HV ute i samfunnet MÅ man minimum ha kompetansen som I-styrken sitter på mener jeg. Det handler ikke om nedleggelser eller elite-tankegang. Vi kan jo ikke ha en gjeng overvektige halvfulle hobbysoldater på fri miter i skarpe situasjoner rundt i Norge.
    - Når det gjelder utenlandsoppdrag for HV så har jo dette starta for lenge siden, det er en super måte å få erfaring og kompetanse inn i systemet som ellers ville vært mangelvare i HV.

Jeg kunne sagt mye mer, jeg kunne ordlagt meg mindre krenkende, men så sterkt føler jeg i denne saken.

Administrator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    28
    Tips: start ny tråd om akkurat det. Denne tråden forbeholder vi diskusjon om HV-bladet og dets innhold/utvikling m.m.
    admin

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2004
    Pondusfaktor
    9
    Har registrert over tid at Hv-bladet kommer sent ut, eller dvs posten bruker laaaang tid på å bladet ut. Desembernr dumpet nettopp ned i postkassa. Det er irriterende å få unødvendig gammelt nytt..
    Kanskje jeg skal klage til redaksjonen slik at de kan lene seg på posten..

Oversersjant
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    22
    Nuvel. Den elektroniske utgaven har ikke vært oppdatert på over ett år. Håper ikke dette er symptomatisk på utviklingen i HV efter at jeg dessverre måtte levere inn utstyret.
    There is nothing that can't be solved by the proper use of high explosives.

Side 2 av 4 FørsteFørste 1234 SisteSiste
Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Tilpasset søk

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •