Foto:Forsvaret

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Side 1 av 4 123 ... SisteSiste
Viser resultatene 1 til 40 av 127

Tråd: Gode treningstips for kondis når man er relativt utrent?

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    6

Gode treningstips for kondis når man er relativt utrent?

Jeg har da fryktelig dårlig kondis, til tross for at jeg ikke røyker og ikke er overvektig. Trener styrke 3-4 ganger i uka, men har ikke helt dreisen på kondisjonstrening.

3000-meter går med et nødskrik under 13.30, og da kjennes det på slutten ut som man skal svime av, med prikking i hodet og syn av stjerner og planeter.

Er jeg ute og løper i omtrent samme tempo er det definitivt kondisen som er problemet og ikke beina. Skal jeg klare å holde det gående i 20 minutter går det så sakte at man nesten klarer å gå like raskt, men dersom jeg går raskt kan jeg gå akkurat så lenge jeg vil, gjerne flere timer, og det med sekk på ryggen.

Det tyder da på at selve kondisen er greia her. Noen av dere som har noen gode tips for hvor man skal starte når nivået er såpass lavt til å begynne med? Er rett og slett lut lei av å bli forbiløpt av småfeite storrøykere på 3000-meter! ;)
    MVH
    Meg selv!

2. Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    9
    Intervalltrening, fartslek og lignende...

Det gir forholdsvis raskt resultater.

Husk på at du bør kjøre rolige turer innimellom, og at du bør være god og varm før du kjører deg hardt. Husk å "løpe ned" når du er sliten.
    two to the heart, one to the mind...

Visekorporal
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    7
    Er det 3000 man skal bli god på, er interval trening en meget god trenings metode.. kjenner meg igjen i denne problemstillingen her, hehe. bare jeg springer ikke 3000 så bra som du gjør..
    Alt For Kongen!
    Første Gardekompani, Først og fremst!
    1 Delta 1 Alfa: Først inn først ut!

Visekorporal
    Ble medlem
    Sep 2005
    Pondusfaktor
    7
    3000M løp den ankvar dag i 4 uker og tren styrke di andre dagene. og vis du skal på noe spesial jeger optak eller liknene så øker du i begynelsen 2 av dagene til 5000M og etter 1-2 uker så løper du 5000M anenver dag. der fra er det å begyne å løpe flere dager eventuelt løp eller speedwalk i fjell eller tereng i en lenger distanse.

Personlig så brukkte jeg speedwalk med sekk på ca 18kg en 1.5 til 2 timer kvar dag i 3 uker. på en tur der du kjenner løyppe tiden din. så prøver jeg tren uten sekk og såg en meget god forbedring der etter går jeg turen minst 2 gannger i uken med sekk. da bygger du både kondisjon og styrke i rygg og hofter noe som er viktig med ett optak på BS eller spesial jeger.
    Plans are nothing – planning is everything

Ledende menig
    Ble medlem
    Oct 2006
    Pondusfaktor
    6

Re: Gode treningstips for kondis når man er relativt utrent?

13:30 er da ikke så ille dersom du ikke trener noe særlig kondisjon.

Banned
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    0
    !3,30 er jeg enig er en meget bra tid.

Banned
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    0
    men som ett apropo til intervalltrening ,sørg for at kroppen -muskelaturen er bygd opp på forhånd til såpass tøff moment trening for musKlelaturen--sener,senefester og vev som inervalltrening.Er ofte greit å trene utholdenest trenening i en periode på ca 2 mnd dvs lanturer på en times varighet eller mere på ikke høyere puls enn at du kan prate med sidemann under hele turen.På den måte bygger en greit opp for intervall fasen og vil være mer rustet mot skader.Ingenting er så kjedelig som treningavbrekk på grunn av skader.

Guest
    Du må fyst tenke på å varma opp kroppen, eller kan du merke Physiske skader. Begynn helst med lett jogging så øker du tempoet etterhvert. Når du er kommet i form av turen, spurter du kanskje 50-70 meter så øker du ned på det du hva.. så prøver du å øke farten med å holde den, får du alvorlig vonde sting så presser du!..

Hver gang du er ute å jogger øker du farten og spurting ikke minst, det er veldig bra for kondisjons treningen din! Det er ikke nødvendig å gå lengre enn 8-9km.. Bare prøv å få bedre tid etterhvert!

Lykke til. :)

Menig
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    0
    for å fa god kondisjon kan d ver lurt å løpe 1mil å gi alt di siste 3 kilometerne. jør du dette noen ganger i uka en stund, så er jeg sikker på at du løper 3km på 11-12min. (aldri begynn å gå nor du blir sliten)

Menig
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    0
    Sitat Opprinnelig skrevet av iversen
    for å fa god kondisjon kan d ver lurt å løpe 1mil å gi alt di siste 3 kilometerne. jør du dette noen ganger i uka en stund, så er jeg sikker på at du løper 3km på 11-12min. (aldri begynn å gå nor du blir sliten)
    høres ut som en idiotsikker plan ;)

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18
    Hallo !!

De fleste som er i det som nå er normalt dårlig form kan knapt løpe 1000 meter sammenhengende ! En mil er ikke å tenke på - en slik økt (hvis de overlever ...) ødelegger treningsviljen for de neste tre årene.

Løp intervall for å få bedre form. Press deg på 2 turer i uken på intervall (noe som kan være 500 meter løp - 2 minutter gå - 500 meter løp etc totalt 3-4 kilometer). I tillegg ett par rolige turer i uken hvor du jogger så langt som er overkommelig (fra 3000 og oppover ...) hvor det er viktig å føle at du får flyt.
    Dermed efedrin = treningsvilje.

Herrejemeni - av og til er treningstipsene her for "tren meg opp fra marinejeger til superhelt". De fleste mennesker i kongeriket sliter med å gå 4 etasjer opp uten å stoppe ...
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    8
    Enig med Sofa...

Samt at det aldri er en god ide å avslutte en økt hardt.
    Både på grunn av at du vil grue deg hele veien, du vil være for sliten til å oppnå ønsket hastighet på de siste 3 kilometerer, samt at du vil med maks belasting avslutte økta med syre i musklene.

Hvis du vil ha fartstrening i en langtur så kjør det som fartslek, litt forskjellige tolkninger av det. Men poengent er å variere farten, etter terreng eller "lyst". Og det er avgjort lov å gå på en langtur, hvis terrenget er så vanskelig/bratt at du nærmer deg syreopphopning bør du gå.

Drikk nok! :)

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    9
    Sitat Opprinnelig skrevet av Sofakriger
    Du bør kanskje være litt forsiktig med efedrin... Det var det Maradona brant seg på...

Endorfin derimot, er god knall!
    two to the heart, one to the mind...

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2004
    Pondusfaktor
    7
    Ikke dumt å bruke den for variasjonens skyld, men en må seff være i stand til å jogge så langt også. Ville dog startet 3000 m løpinga etter 4-5 km (oppvarming i snakke tempo) for å avslutte/nedjogge de siste 2-3 km slik td antyder. Riktig det som sofakriger sier at mange ikke klarer denne distansen, men det har noe med at folk ikke gidder/orker å trene på slike distanser. Nøkkelordet er sakte kvalitativt oppbygging!
    Fysisk makt er siste utvei, men misbrukes av utålmodige sjeler før grensen nås?

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18
    Sitat Opprinnelig skrevet av dobrodan
    Du bør kanskje være litt forsiktig med efedrin... Det var det Maradona brant seg på...

Endorfin derimot, er god knall!
    Koffein eller kokain - samme sak.....

Point taken. Takk for korreksjon !
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Banned
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    0
    hmm stor forskjell på coffein og amfetamin.

Menig
    Ble medlem
    Nov 2006
    Pondusfaktor
    0
    Den beste tingen er Int..trening "greilja kardio". søk på dette på iform. da finner du ut hva dette går ut på=) Dette er den mest effektive måten å få opp kondisen på kort tid;)
    Back to army

Visekorporal
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    8
    Som avveksling fra all løpetreningen er det jo mulig å erstatte dette med lengre svømmeøkter. Noe som gir variasjon, øker vannfølelsen og kondisjon.
    en dag uten trening er en dag uten mening

Menig
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    0
    Sitat Opprinnelig skrevet av ubersolider
    Den beste tingen er Int..trening "greilja kardio". søk på dette på iform. da finner du ut hva dette går ut på=) Dette er den mest effektive måten å få opp kondisen på kort tid;)
    For lite treningslystne folk som må få treninga tredd over hodet, er dette en systematisk måte å forbedre kondisjonen på. Det er derimot ikke "mest effektive måten". Kan aldri tenke meg Vebjørn Rodal eller Dæhlie har tatt ordene "Gerilja Kardio" i sin munn...!

Visekorporal
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    8
    er diskutert en del på froskjellige treningsforum og mange har kommet fram til at denne er best for fettforbrenning og ikke hovedsaklig kondis.

Tips til kondis må være svømming

Visekorporal
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    8
    slutt å drikke og festrøyke;)
    en dag uten trening er en dag uten mening

Visekorporal
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    8
    Sitat Opprinnelig skrevet av ugress
    slutt å drikke og festrøyke;)
    drikke par ganger i måneden gjør ikke stor skade, kommer såklart an på HVOR mye du drikker, men en six pack har ingen vesentlig skade.. røyken kan du kaste i sjøen..

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    6
    Festrøyker aldri og drikker 3-4 ganger i året, så neppe noe problem der.. ;)

Har forresten funnet ut at svømming er fint. Er ikke så _vondt_ som løping, slipper å bli svett og gåen, og så er det fint nå som utetemperaturen ikke er særlig fin til joggetur uansett. (-25 på Lillehammer i dag tidlig)
    MVH
    Meg selv!

Menig
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    0
    Hallo !!

De fleste som er i det som nå er normalt dårlig form kan knapt løpe 1000 meter sammenhengende ! En mil er ikke å tenke på - en slik økt (hvis de overlever ...) ødelegger treningsviljen for de neste tre årene.

Løp intervall for å få bedre form. Press deg på 2 turer i uken på intervall (noe som kan være 500 meter løp - 2 minutter gå - 500 meter løp etc totalt 3-4 kilometer). I tillegg ett par rolige turer i uken hvor du jogger så langt som er overkommelig (fra 3000 og oppover ...) hvor det er viktig å føle at du får flyt.

Herrejemeni - av og til er treningstipsene her for "tren meg opp fra marinejeger til superhelt". De fleste mennesker i kongeriket sliter med å gå 4 etasjer opp uten å stoppe ...
    Hvis man klarer å løpe 3000meter på 13.30 så klarer man å løpe 1mil uten å stoppe og hvis man har god treningsmoral og virkelig vil få god kondis så løper du ikke rundt å tenker på at du må gi litt ekstra på slutten av joggeturen.

hvis du løper 3000meter på 13.30 og ikke klarer å løpe 1mil uten å stoppe er du kansje ganske eksplosiv i musklaturen.

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    9
    En mil er ikke å tenke på - en slik økt (hvis de overlever ...) ødelegger treningsviljen for de neste tre årene.
    Hadde en "frisk" runde rundt Stokkavannet (for dere mindre lokalkjente er det ca 8 km) i fjor sommer med dårlige sokker, verre sko og bløte føtter, da jeg var ferdig kunne jeg omtrent helle blod ut av joggeskoene. Var ikke bra for treningsviljen nei. Det eneste positive med turen var at jeg var raskere enn en luftwaffel.
    meh

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av flex1984
    Hadde en "frisk" runde rundt Stokkavannet (for dere mindre lokalkjente er det ca 8 km) i fjor sommer med dårlige sokker, verre sko og bløte føtter, da jeg var ferdig kunne jeg omtrent helle blod ut av joggeskoene. Var ikke bra for treningsviljen nei. Det eneste positive med turen var at jeg var raskere enn en luftwaffel.
    Respekt til deg!
    Masse respekt til folk som spyr eller blør etter å ha trent. Det viser at man har presset seg hardt.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    7
    Til trådstarter. Det ligger noen fine treningsprogrammer for både styrke og kondisjon på mil.no (HV i bevegelse kalles det). Det kan være verdt å ta en titt der.
    De laveste nivåene er tilpasset folk som er relativt utrent.
    http://www.mil.no/hv/hvibevegelse

Sersjant
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    8
    Intervalltrening har blitt diskutert en del her på forumet tidligere, bl.a. med denne artikkelen som utgangspunkt. Titt anbefales!

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    6
    Jeg har ennå ikke merket noe forskjell..

Har fulgt et slags opplegg, men om jeg skal klare å holde det gående jevnt i mer enn 15 minutter må jeg ned på 10-11 km/h på tredemølle, noe som er veeeldig sakte. Går jeg opp i hastighet til noe som tilsvarer en "normal" 3000-meter prikker det i hodet og jeg kjenner blodsmak etter mindre enn ti minutter, og det er vanvittig vondt. Er det virkelig meningen at det skal være så ille?
    MVH
    Meg selv!

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    7
    Hvilket opplegg har du fulgt?

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    6
    Har løpt minst 3000-meter annenhver dag og syklet 20 minutter på ergometersykkel samme dag (men på annen tid av døgnet)..

Det er fremdeles totalt forferdelig å løpe noe særlig mer enn 3000-meter, å klare å holde ut mer enn 20 minutter er nesten utenkelig..
    MVH
    Meg selv!

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    7
    Har du holdt på lenge med dette?
    Jeg ville foreslått å variere litt på treningen. Putte inn noen langkjøringer (5-8km). Hvis du ikke holder ut lenger enn 20 minutter, må du skru ned på intensiteten. Løp langkjøringer i snakketempo hele veien.
    Hvis du i tillegg vil bli flink på å løpe 3000m test, vil jeg anbefale intervalltrening. Et opplegg jeg har hatt veldig god nytte av er å løpe 1000m på 4min, så 1-2min pause og så gjør du dette 3-5 ganger til. Hastigheten må du tilpasse litt selv. Hvis du ikke greier å løpe 1000m på 4min, prøver du 5min istedenfor. Men prøv å holde samme hastighet på alle intervallene.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jul 2007
    Pondusfaktor
    6
    Noen av grunnene til at du føler at du sliter kan være at du ikke varmer kroppen sikkelig opp før du starter og peise deg. Tro det eller ei, men det er MEGET viktig og varme opp hele kroppen, slik at du kan belaste den fullt ut, litt stretching og tøyenig er også bra før. 13:30 er slettes ingen dårlig tid for en som føler at han sliter (hvet ikke hvor lenge og hvor mye du har trent. Er også veldig viktig å tøye ut etter økten for å økje blodgjennomstrømmningen til musklene.

Du sa at du trener styrke 3-4 ganger i uken, kan dette være noe av grunnen til at du sliter med kondisjonen? Nå vet ikke jeg hvordan du trener styrke da, vekter?

Tips: for å bedre kondisjonen kan du begynne å kjøre 3km x2 ganger i uken. Gjør dette i to uker før du øker distansen. Du vil fort merke forskjell, jeg lover deg det :P Stå på!

Visekorporal
    Ble medlem
    Dec 2005
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av Sindre
    Intervalltrening har blitt diskutert en del her på forumet tidligere, bl.a. med denne artikkelen som utgangspunkt. Titt anbefales!
    Vi snakker derfor om kontinuerlig arbeid i 4 minutter.

Hvor lang oppvarming? Så lang du vil, fysiologisk trenger du ikke mer enn 5 minutter; du skal ikke spurte eller ha noen maksimale leddutslag allikevel.
    Jeg tror jeg trenger å få det inn med teskje hva intervall trening egentlig er? Vedkommende i denne artikkel sier 4x4 intervalltrening er best, det tolker jeg som å spurte som bare F i 4 minutter, også jogge rolig i 4 minutter?

Kan noen spesifisere AKKURAT hva intervalltrening er for meg og hvordan det foregår, en gang for alle?
    "Agmine Consectamur"
    "GP; Stedet Gud glemte, Fanden forlot og Forsvaret overtok"

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2006
    Pondusfaktor
    6
    Helt enkelt: Intervall betyr at treningsøkten veksler mellom arbeid og pauser, i motsetning til kontinuerlig arbeid (f.eks. langkjøring utholdenhet).

Man må ikke nødvendigvis dele inn i spurt/stå stille, det er et utall måter å kjøre intervalltrening på. Et poeng for min egen del er at man skal kjøre like fort/hardt på første drag (arbeidsperiode) som på siste. Altså kan man ikke spurte det man er god for på første drag, dersom man da er så sliten at det bare blir lunting (småjogg) på de resterende dragene.

Eksempel på intervalltrening (som sagt fins det ubegrenset, bruk fantasien, også hva gjelder underlag, sykkel, svømming osv):

Ta tiden og løp i 17sek i ca 80% tempo (hurtig, men ikke spurt). Stopp.

Denne lengden du rakk på 17sek skal du nå løpe 20 ganger. Når du har løpt én lengde (17sek), står du i ro i (13sek) og løper deretter tilbake. Etter en "runde" har du da 1min på klokka og kjører videre (enkelt å følge med på klokka siden du alltid får hele og halve minutt).

Etter 20 lengder har du pause i ett minutt.

Nye 20 lengder.

To minutt pause.

Nye 20 lengder.

Dusj, mat, sofa.
    For myself I am an optimist - it does not seem to be much use being anything else.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    6
    Har selv prøvd dette, men det er dog mest for forbrenning av fett. Men uansett, intervall trening er tingen. Husk å variere ofte å unngå stopp i progresjonen.

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2006
    Pondusfaktor
    6
    "[Sett inn valgfri] er tingen."

Alt kommer an på hva man vil. Som hovedregel er det alltid knall med variasjon. Bedre utholdenhet? Tren variert, langkjøring (lavintensitets), intervalltrening (høyintensitets), hurtig langkjøring (mellomint) osv osv. Gjerne styrketrening på toppen for mer effektiv utholdenhetstrening.

Hovedregel 2: Man blir ikke god til å reparere romferjer uten å trene på å reparere romferjer. Altså: Spesifikk trening.

Spesifikk trening og variert trening som to hovedregler kan jo høres paradoksalt ut, men neida. Begge deler, snop i posen.
    For myself I am an optimist - it does not seem to be much use being anything else.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    7
    Eg bare tenker på MJK programmet,
    feks så burde en kanskje bytte ut de korte løpeturene i programmet med Intervall trening?
    hørtes det dumt ut?

Eg syns treningen blir litt for ensformig i det programmet.

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2006
    Pondusfaktor
    6
    Just det, MJK-programmet er sikkert ikke "feil" i den forstand, men variasjon er alltid gull, og hvis du attpåtil føler det blir for ensidig, så selvsagt! Legg inn noen intervalløkter og gi gass. Husk næringsrik føde og søvn, så er du på G.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jul 2007
    Pondusfaktor
    6
    Hva er den mest effektfulle måten og trene på for og øke kondisjonen mest mulig men samtidig å bli senete? Kjøre kardio og lankjøring, turer i fjellet og lignende.

Vil man da (vist man trener slik), kunne øke like mye i kondisjons trening samtidig som man vil bli senete når man trener slik? Eller er den mest effektfulle måten bare å kjøre den ene delen for og øke mest mulig.

Er mulig jeg ikke formulerte meg godt nå.

Side 1 av 4 123 ... SisteSiste

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •