Foto:Forsvaret

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Tilpasset søk
Side 3 av 4 FørsteFørste 1234 SisteSiste
Viser resultatene 81 til 120 av 147

Tråd: HMKG Hans Majestet Kongens Garde

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Pondusfaktor
    20
    Det som er ideell struktur er jo en 6-manns patrulje:

Patruljefører
    NK Patrulje
    Speider
    Våpenmann
    Sanitetsmann
    Sambandsmann

Da har hver mann sitt spesialfelt, og man kan bli god innen det. Må man lære seg to fagfelt, så blir tid til trening på hvert fagfelt redusert.

Vet ikke hvordan HMKG benytter sine ISR ressurser, som sagt, så vet ikke hvor tung fagutdannelse de har. Der hvor jeg har jobbet hadde vi nok kuttet en patrulje for å få de øvrige fullt oppsatt, enn å ha flere tynt oppsatte patruljer, hvis det er svar på spørsmålet....

Oppklaringsfaget er meget vanskelig, og krever mye av den enkelte for at man skal få effekt.

@hvlt:

Nå kan man ikke sammenligne kapasiteter som kreves til SR, med det man gjør i en jegertropp. Det er ikke krav til samme utholdenhet for intern stridsoppklaring.

Et ODA er jo bygget opp etter et prinsipp hvor de dublerer alle funksjoner; de kan splitte seg opp og fortsatt ha alle kapasiteter, hvis en medic, f.eks, faller bort så har de en til.

2. Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    82
    Jepp, det er stor forskjell å drive oppklaring i bataljonens teig (som er det jegertroppen i en infanteribataljon skulle) og å drive strategisk oppklaring over lang tid kanskje mange titalls mil bak fiendens fremste linjer.

Det gamle jegertroppsreglementet (for 90-struktur, dvs. for jegerlag på 9 mann, lagfører fenr/sjt, NLF sjt/korp og 7 menige jegere) hadde forslag til sammensetning av 4- og 5-mannspatrulje.

4-manns:
    PF
    Speider
    Sb.-mann
    NKpatr/Førstehjelper

5-manns:
    PF
    Speider
    Sb--mann
    Førstehjelper
    NKpatr
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    92
    Og i Oppklesk var det:
    PF
    Sb-mann
    NK
    San/mitrmann

PF tok ofte rollen som speider (noe jeg i ettertid så ikke var så veldig lurt), i enkelte scenario var det NK som gjorde den jobben.
    Merk også dobbelthattingen til san.mann. I de fleste tilfeller kunne han konsentrere seg om sanitetsjobben, men enkelte sjeldne ganger kunne lagets MG-3 være med ut. Oftest var den igjen på kjøretøy..
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    82
    Når vi nå mimrer langt utenfor temaet for tråden, om de gode gamle "Brigade 78-dager", kan du forklare meg KOP for oppklaringseskadron fra den tiden i forhold til det som står i "Hæren etter annen verdenskrig"? Der står det at 1978-KOP (egentlig fra 1971) hadde følgende: 38 befal, 132 k/m, 170 alle. To BV-oppsatte patruljetropper, hver med 3 lag og en feltvogn-oppsatt patruljetropp med 10 lag. Dessuten kompanistab og trentropp. Er det en feil der? Høres litt rart ut med BV-oppsatte patruljetropper med 3 lag og feltvognoppsatte patruljetropper med 10 lag?
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    92
    Kompanistab? Fysjom. Tenker vi sier eskadronsstab, eller strengt tatt stabstropp, hvor eskko inngikk. I tillegg var trentroppen ganske stor, siden det var en selvadministrert avdeling.

Oppklaringstropp 1 og 2 var identiske, og hadde hver 4 BV202. En tilhørte troppsko, de tre andre hadde ett lag hver (og som sagt besto hvert lag av to patruljer, altså 6 patruljer pr tropp). Grunnen til at disse troppene hadde beltevogner var dels at de skulle kunne utføre motorisert oppklaring i lendet, dels at de skulle kunne brukes for å få frem patruljer i flankene. Der det ikke var mulig ville infil/exfil foregå til fots, med helikopter eller med båt.

Oppklaringstropp 3 var en overlevning etter den gamle fjernoppklaringstroppen med fallskjermutdannelse (selv om dette var slutt på den tiden jeg var inne). De skulle primært infiltrere/exfiltrere med helikopter/båt, men hadde også en viss evne til motorisert oppklaring langs vei. Troppen besto av 3 feltvogner (Volvo felt) og 2 lastevogner (M621). Den ene feltvognen var troppsko, de to andre hadde hver sin patrulje, og de skulle både kunne drive motorisert oppklaring og fotpatruljering. Hver av lastevognene hadde 4 patruljer.

Totalt sett altså 12 beltevognoppsatte patruljer, og 10 på feltvogn/lastevogn, altså 22 totalt. I tillegg fantes to radarlag (patruljer) som nominelt tilhørte eskadronsko, men var normalfordelt med en patrulje på tropp 1 og 2. I tillegg til vanlig utrustning hadde de hver sin personellradar. Disse kunne operere selvstendig (slik at eskadronen fikk 24 patruljer) eller sammen med andre patruljer.

Senere økte antall patruljer i eskadronen til 30, ved at det kom 9 hver i tropp 1 og 2 (men radarlagene forsvant). Dette skyldes overgang fra BV202 til 206. Jeg var på repøvelse som troppssjef i 1997 med Brig 15, og da hadde eskadronen faktisk 31 patruljer, og min tropp 10, fordi frafallet på innkallingen var mindre enn ventet. Da hadde Oppklesk/Brig 15 faktisk flere patruljer enn vår motpart Oppklaringsbataljonen, og en personellstyrke på over 200.
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Sersjant
    Ble medlem
    May 2011
    Pondusfaktor
    8
    I forbindelse med bataljonsoppstilling og besøk av forsvarsministeren på Huseby i dag har Aftenposten posten denne artikkelen på nett:
    http://www.osloby.no/Slik-har-du-ald...l#.UXGDuT7h45M
    Bildene er for mange av oss kjente, men det er verdt å poste de igjen.
    Jeg er ikke sint eller skuffet... bare veldig, veldig bitter!

Sersjant
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    5
    Jeg forsøker meg på å snike inn et klassisk "Hjelp, jeg skal i Forsvaret"-spørsmål. Moderator kan gjerne opprette en egen tråd hvis det blir for urelevant for denne tråden.

Jeg ringte nylig til VPV og fikk avtalt innrykk i HMKG september 2013 (september, ja, ikke august). Jeg har allerede søkt FOS 2013, men hvis dette av en eller annen grunn ikke skulle føre fram, vil jeg da ha et år i Garden foran meg. Hvis så skjer, er jeg svært motivert for en av de litt mer utfordrende rollene, for eksempel skarpskytter eller lignende innen jeger/eskorte. Såvidt jeg har skjønt har disse troppene blitt eller er i ferd med å bli omorganisert. Det jeg lurer på er derfor følgende:

1. Er det vanlig at hvert innrykkskull blir tildelt hvert sitt kompani? Hvilket kompani tilhører i så fall september-innrykket?
    2. Kan man søke om å bli plassert i en spesialistrolle (eller hva det nå kalles) uavhengig av når og hvor man begynner?
    3. På hvilken måte vil omorganiseringene i HMKG påvirke mulighetene for å få tildelt en slik rolle, som for eksempel skarpskytter/jeger?

Jeg er klar over at det kanskje er vanskelig å svare på det siste, men alle erfaringer som kan kaste lys over situasjonen mottas med takk.

Sersjant
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    5
    *
    Sist endret av Joppe; 24-04-13 kl 19:21 Begrunnelse: Dobbelpost

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2010
    I en mørk kjeller blant bokpermer og trykksverte
    Pondusfaktor
    21
    Sitat Opprinnelig skrevet av Joppe Vis post
    1. Er det vanlig at hvert innrykkskull blir tildelt hvert sitt kompani? Hvilket kompani tilhører i så fall september-innrykket?
    2. Kan man søke om å bli plassert i en spesialistrolle (eller hva det nå kalles) uavhengig av når og hvor man begynner?
    3. På hvilken måte vil omorganiseringene i HMKG påvirke mulighetene for å få tildelt en slik rolle, som for eksempel skarpskytter/jeger?
    1. Hvilket geværkompani du havner i går på rullering mellom de tre kompaniene (1., 2. og 4. komp). Siden det er fire innrykk i året og tre kompanier, så det er forskjellig fra gang til gang

2. Yup (det var hvert fall slik da je var inne). Du kan sette opp ønsker når du er ferdig med rekrutten, og hvis du har vært flink og gitt et godt inntrykk på troppsbefalet ditt så er det større sjanser for å komme dit du vil. Dette er uavhengig av hvilket innrykk du er på

3. Den eneste forskjellen med den nye organiseringen (trer i kraft fra 1. august) er vel at eskorte og jeger, som begge er egne tropper i hvert enkelt geværkompani, nå blir egne tropper innad i 5. kompani, som er stabs- og støttekompaniet, slik at disse troppene blir en bataljonsressurs og ikke kompaniressurser. Så det vil nok ikke påvirke mulighetene dine for å søke deg til f.eks. jeger.

Og det er bare bra at du kommer med spørsmål!
    "Whoever reads history with a mind free from prejudice cannot fail to arrive at a conviction that of all military virtues, energy in the conduct of operations has always contributed the most to the glory and success of arms"

Ledende menig
    Ble medlem
    Oct 2012
    Pondusfaktor
    3
    Når Eskorte og jeger troppen flyttes til Kp. 5 så vil det bli innrykk 2 ganger i året. Så de er tilgjengelig 24/7 for Bataljonen, så tenker jeg meg at det vil da bli august og januar innrykk som vil få mulighet til å søke til eskorte og jeger troppen.

Sersjant
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    5
    @Eisenhower: Takk for utfyllende svar. Da virker det ikke fullt så komplisert som jeg først fryktet.

@tego11: Er dette noe du tror eller noe du vet?

Sersjant
    Ble medlem
    May 2011
    Pondusfaktor
    8
    Organiseringen av innrykkene blir som tego sier, to innrykk i året med overlapping. Og så vidt jeg kan lese ut av dette så er det soldatene som har overføring fra GSK til Huseby ila Juni/juli som vil ha muligheten til å søke seg til denne troppen som tjenestestilling.

@tego: du skriver at eskortetroppene også skal inn i Kp kan du bekrefte dette. Skal eskorte også bli en sentralressurs for bataljonen eller skal det forbli en kompaniressurs?

Ledende menig
    Ble medlem
    Oct 2012
    Pondusfaktor
    3
    cwo_kp4 / Joppe:

Kan kun bekrefte at jegertroppen vil bli da dette er info jeg har ifra befal som vil lede denne troppen. Rett for jeg dimmet (27.09-12) så var det planlagt at eskortetroppen skulle også inn i Kp5, da de skulle få nye eskorte kjøretøy. Om dette er blitt endret sann at de fortsatt vil være kompani resurs er jeg usikker på og vil da ikke kunne bekrefte at det vil skje.

Sersjant
    Ble medlem
    May 2011
    Pondusfaktor
    8
    Nye eskortekjøretøy også gitt, det var jo ikke på tide at det skjer i så fall...

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2010
    Pondusfaktor
    21
    Står no greier her
    Eksempelvis vil ikke 1., 2. eller 4. gardekompani ha jeger- og eskortetropp. Dette er kapasiteter som skal inn i 5. gardekompani som bataljonsressurser.
    "Whoever reads history with a mind free from prejudice cannot fail to arrive at a conviction that of all military virtues, energy in the conduct of operations has always contributed the most to the glory and success of arms"

Sersjant
    Ble medlem
    May 2011
    Pondusfaktor
    8
    Aight og motatt...

Forøvrig meget bra at det fortsatt er bilder av kp 4 som brukes på taben til kp 5 på forsvaret.no

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2010
    Pondusfaktor
    21
    Så du liker å tro at du var i Kp5?

Sersjant
    Ble medlem
    May 2011
    Pondusfaktor
    8
    Eisenhower, nå skal vi snart sette oss ned å ta en real alvorsprat

Ledende menig
    Ble medlem
    Oct 2012
    Pondusfaktor
    3
    Sitat Opprinnelig skrevet av cwo-kp4 Vis post
    Nye eskortekjøretøy også gitt, det var jo ikke på tide at det skjer i så fall...
    spesielt når man finner dekk ifra 90 tallet på kompaniets MB'er og dekk ifra 80 tallet på Scaniane. Ikke en veldig bli kompanistabsjef som blåste ut noen gloser til forskjellige S folk...

Har sett litt på beskrivelsen av Kp.5 nå på forsvarets side og ser at de også skal opprette pansret hjultropp. jeg vil tenke meg at det er denne troppen som vil bli den nye eskortetroppen oppsatt på sisu (http://www.facebook.com/photo.php?fb...type=1&theater)

Sersjant
    Ble medlem
    May 2011
    Pondusfaktor
    8
    Sitat Opprinnelig skrevet av tego11 Vis post
    spesielt når man finner dekk ifra 90 tallet på kompaniets MB'er og dekk ifra 80 tallet på Scaniane. Ikke en veldig bli kompanistabsjef som blåste ut noen gloser til forskjellige S folk...
    Hadde helt glemt dette, men det var jo en del dekk som kan tidfestes sammen med byggingen av dagens leir.

Sitat Opprinnelig skrevet av tego11 Vis post
    Har sett litt på beskrivelsen av Kp.5 nå på forsvarets side og ser at de også skal opprette pansret hjultropp. jeg vil tenke meg at det er denne troppen som vil bli den nye eskortetroppen oppsatt på sisu (http://www.facebook.com/photo.php?fb...type=1&theater)
    Det er sett!!!

Sersjant
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    5
    Bare for å få det på det rene: Det er altså ikke mulig å komme inn i 5. kompani og bli jeger hvis jeg skal inn i september? Hvilket innrykk må jeg være i for å ha mulighet til dette?

Ledende menig
    Ble medlem
    Oct 2012
    Pondusfaktor
    3
    Sitat Opprinnelig skrevet av Joppe Vis post
    Bare for å få det på det rene: Det er altså ikke mulig å komme inn i 5. kompani og bli jeger hvis jeg skal inn i september? Hvilket innrykk må jeg være i for å ha mulighet til dette?
    Litt usikker på hvilke innrykk man må være på men kan tenke meg fram til følgende innrykk da det skal være 2 innrykk i året. Men jeg vil tro at det er alternativ 1 som vil brukes.

1:

Innrykk April (hvor man overføres til Huseby i juni) og Oktober (hvor man overføres til Huseby i slutten av Desember, begynner på utdanning etter juleferie)

2:

Innrykk i Januar ( overføres til Huseby i April) og innrykk August ( overføres til Huseby i månedskifte September/Oktober)

Men er ganske sikker på at hvis du ringer Vernepliktsverket på 03003 og spør de som jobber der så sitter de på litt mer informasjo. evt spørre HMKG på facebook siden demmes. https://www.facebook.com/HansMajeste...sGarde?fref=ts

Sersjant
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    5
    Da har jeg like godt forhørt med med VPV, og de sa at det ble rekruttert kontinuerlig fra alle innrykk til de nye jeger/eskorte-troppene.

Sersjant
    Ble medlem
    May 2011
    Pondusfaktor
    8
    Etter å ha vært i forbindelse med noen i avdelingen så kan jeg nå informere om at troppstrukturene i geværkompaniene blir som følger
    Tr.Stab
    3 geværlag med 2 minimier
    1 ildstøttelag med to 84mm RFK og to MG-3
    Alle lagene vil være av 12 manns størrelse.

Menig
    Ble medlem
    Jun 2013
    Pondusfaktor
    0
    Jeg hadde innrykk i Garden 8.april, og var der ca 3 uker før jeg søkte meg over til KNMHH for og delta på opptaket til FHS.
    Hele hensikten med gardeskolen for meg var og ta den beste og strengeste rekrutten, bli en upåklagelig god soldat, for så og overføres til Huseby og få et av Norges mest respektable yrker.

Men det viste seg at på gardeskolen var det nesten kun gamere, militærnektere, passifister og gutter som ville hjem til mamma. Ingen ville jo være der! I tropp 1 var 3 av guttene ikledd hettegenser og joggebukse under SLO... Garden representer Norge! Hva er dette slags holdninger?? Resultatet på 3000 meteren lå på rundt 20-25 min, og det bør ikke ligge på over 15.. helst 12 etter min mening. Folk gjorde alt de kunne for og slippe unna. Tror MP var ute 3-4 ganger i løpet av èn uke for og hente rekrutter som hadde rømt fra leieren.. Aldri vært borti noe så slækt... Dette hadde aldri skjedd om Hauenchild fremdeles var der

Men det skal sies at mange av kompisene mine fra Gardeskolen var sinnsykt råe. De hadde et gjennomsnitt på 10-11 min på 3000 meteren, fikk bra stillinger og ble overført til Huseby etter bare 5-6 uker. Enkelte ble korporaler på Terningmoen eller lagførere på Huseby Hadde sett frem til og bli overført dit, men 12 uker på Terningmoen var drøyt selv for meg... Synd, for Befalet var upåklagelig, og messa... mmm, savn. Norges beste Vaktsoldatene og nestlagførerne på Terningmoen var også top noch.

Vårt kontigent lå i underskudd av ca 60 rekrutter i hver tropp, så vi var ikke mer enn 20 rekrutter på hver brakke. Vanligvis håndplukkes de beste og mest motiverte for gardetjenesten, men med et så stort underskudd har jeg en forståelse for at det var som det var.

Alt i alt en veldig bra leir med streng disiplin, tøffe tak, SLO, felt og masse annet gøy. Og det med at Garden er en tjeneste for latpeiser stemmer overhode ikke - Ja, det er mye vakt og SLO, men det er også mye felt og grønne fag. Man blir fort vant med løping og marsing. Det er hverdagskost i Garderekrutten. (Til gamerne, militærnekterne og mammadaltenes store fortvilelse, hehe).

Visekorporal
    Ble medlem
    Feb 2013
    Pondusfaktor
    3
    Sitat Opprinnelig skrevet av May-Helèn Vis post
    Hele hensikten med gardeskolen for meg var og ta den beste og strengeste rekrutten, bli en upåklagelig god soldat, for så og overføres til Huseby og få et av Norges mest respektable yrker.
    Jebus

Korporal
    Ble medlem
    Aug 2011
    Pondusfaktor
    4
    Sjekk holdning.
    Velkommen til førstegangstjenesten. Ikke alle vil være der, og ikke alle har ryddet og vasket rundt seg før, som du har merket. Du kan trøste deg med at selv noen av de som virker som slasker i starten vil vise seg å gjøre en god jobb etter litt utdanning med godt befal. Og noen ikke.
    Sist endret av Tusseladd; 25-06-13 kl 17:02

Menig
    Ble medlem
    Jun 2013
    Pondusfaktor
    0
    Sitat Opprinnelig skrevet av GullwingGroove Vis post
    Jebus
    ? :P

Menig
    Ble medlem
    Jun 2013
    Pondusfaktor
    0
    Ja, det er veldig sant

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2010
    Pondusfaktor
    21
    Vaktsoldatene og nestlagførerne på Terningmoen var også top noch
    Og ikke minst kompanistaben! En fremragende samling soldater som fortjener all mulig skryt. Det at jeg sjøl var i stab, KP6 gjør meg selvfølgelig ikke inhabil

Korporal
    Ble medlem
    Aug 2011
    Pondusfaktor
    4
    ? :P
    Nå skal ikke jeg overtolke GullwingGroove, men kanskje du har litt kjepphøy holdning akkurat der. Greit med ambisjoner (jeg skal bli best, laget vårt skal vinne, rah rah, osv.), men her liker vi ambisjoner om å bli god soldat, løse oppdrag og gjøre en god jobb for landet, ikke om å velge en jobb p.g.a. den sosiale statusen den gir. Det var det jeg mente med "sjekk holdning" i alle fall.

PS: Luftvern suger, CSS er best.
    Sist endret av Tusseladd; 26-06-13 kl 17:15

Sersjant
    Ble medlem
    May 2011
    Pondusfaktor
    8
    Sitat Opprinnelig skrevet av Eisenhower Vis post
    Og ikke minst kompanistaben! En fremragende samling soldater som fortjener all mulig skryt. Det at jeg sjøl var i stab, KP6 gjør meg selvfølgelig ikke inhabil
    ?!
    Host host...

Menig
    Ble medlem
    Jun 2013
    Pondusfaktor
    0
    Sitat Opprinnelig skrevet av Tusseladd Vis post
    Nå skal ikke jeg overtolke GullwingGroove, men kanskje du har litt kjepphøy holdning akkurat der. Greit med ambisjoner (jeg skal bli best, laget vårt skal vinne, rah rah, osv.), men her liker vi ambisjoner om å bli god soldat, løse oppdrag og gjøre en god jobb for landet, ikke om å velge en jobb p.g.a. den sosiale statusen den gir. Det var det jeg mente med "sjekk holdning" i alle fall.

PS: Luftvern suger, CSS er best.
    Joda, ser den og du har rett, men som jeg skrev i første post handlet det ikke om status - men om og bli en best mulig soldat.
    Ambisjoner som "jeg skal bli best, laget vårt skal vinne, rah rah, osv." er akkurat det samme som og være en god soldat, løse oppdrag og gjøre en god jobb for landet, som du sier.

Og ang. Luftforsvaret. Uten dem ville Norge hatt det vanskelig under en potensiell krig. Så vet vi det

Rekrutt
    Ble medlem
    Oct 2013
    Pondusfaktor
    0
    Du var der i 3 uker før du ble overført. Gir deg ikke et grunnlag til og uttale deg, dummeste eg har lest. Du har ikke vært i noe rekrutt om du bare var der 3 uker.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    82
    Jeg ser akkurat på Dagsrevyen at det presenteres som noe helt nytt at Garden har fått seks panserkjøretøy. Det vises film av en Sisu ambulanse og sies at de fem øvrige (totalt 2 ambulanser og 4 andre sies det) er av samme slag, så jeg antar alle seks er Sisuer.

Men dette er da ikke noe nytt? Det er da ikke mange år siden sist Garden hadde noen Sisuer? Hva skjedde med dem?

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2006
    Pondusfaktor
    7
    SISU observert på Huseby i 2005 ihvertfall.

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2010
    Pondusfaktor
    21
    Hørte prat på at det var 2BN som tok over Sisuene til Garden i sin tid (med stort forbehold om feil)

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2006
    Pondusfaktor
    8

Garden

Sitat Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post
    Jeg ser akkurat på Dagsrevyen at det presenteres som noe helt nytt at Garden har fått seks panserkjøretøy. Det vises film av en Sisu ambulanse og sies at de fem øvrige (totalt 2 ambulanser og 4 andre sies det) er av samme slag, så jeg antar alle seks er Sisuer.

Men dette er da ikke noe nytt? Det er da ikke mange år siden sist Garden hadde noen Sisuer? Hva skjedde med dem?
    Her er klippet: http://www.nrk.no/norge/1.11290353

Syns forøvrig at HV (både F og I) kunne fått Sisu rundtom, men det er en annen sak...
    *smerte er midlertidig, ære varer evig*

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    82
    HV-02 hadde noen Sisuer midt på 2000-tallet, men erfaringen var visst ikke bra. Problemer med vedlikehold, ha tilstrekkelig mange vognførere etc.

Sersjant
    Ble medlem
    May 2011
    Pondusfaktor
    8
    Sitat Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post
    Sisuene var på Huseby frem til 2006/07 og ble overført til litt forskjellige avdelinger. Flere av de havnet så i Afganistan om dette var direkte deployering eller på rotasjon er jeg usikker på. Uansett så ble alt utstyret til vognene værende på Huseby da vognene ble overført og har ligget på kompanidepoter siden den tid.

Side 3 av 4 FørsteFørste 1234 SisteSiste
Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Tilpasset søk

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Lignende tråder

1. Jente i kongens klær? Dette er tråden!
    By Xylia in forum Førstegangstjeneste, Verneplikt i Forsvaret
    Svar: 62
    Nyeste innlegg: 18-03-18, 17:42
  2. Kongens vaktgarde gjemte seg på do og under senga
    By Sofakriger in forum Nyhetsrommet - forsvar/militæret/sikkerhet
    Svar: 119
    Nyeste innlegg: 18-04-11, 11:42
  3. DB Magasinet: Kongens tause ankermenn
    By Crazy_K in forum Nyhetsrommet - forsvar/militæret/sikkerhet
    Svar: 8
    Nyeste innlegg: 15-04-08, 11:12
  4. Hvor lenge har vi hatt Kongens skål?