Foto: Kjosvold/Forsvaret

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Tilpasset søk
Side 231 av 247 FørsteFørste ... 131181221229230231232233241 ... SisteSiste
Viser resultatene 9.201 til 9.240 av 9866

Tråd: Interessante nyhetslinker

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2009
    Pondusfaktor
    19

Sv: Interessante nyhetslinker

Den store gevinsten med MREs, eller spesielt FSR, er at du ikke behøver så store mengder med vann som en gjør i tradisjonell FR. Nå har vi jo noe som likner, vår tropiske FR, men den har jeg ikke sett på en stund- sikkert på grunn av pris.
    - Don't confuse enthusiasm with capability

2. Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Ledende menig
    Ble medlem
    Jan 2017
    Pondusfaktor
    1

To mistenkte for terror paagrepet i Beia, var i besittelse av vaapen, detonatorer og politi uniformer: https://www.rt.com/news/395471-belgi...raid-detained/

Visekorporal
    Ble medlem
    Mar 2017
    Pondusfaktor
    3

Ikke en nyhet, men noen bilder fra Dynamic Mongoose utenfor Trøndelag. Mye interessant materiell, og noe som glimrer med sitt fravær

Sersjant
    Ble medlem
    Oct 2009
    Pondusfaktor
    8

Det pågår heftige demonstrasjoner i Hamburg i forbindelse med G20 møtet. I følge Reuters er minst 160 politifolk skadet i tillegg til at det er store materielle skader. Det meldes tross voldelig demonstrasjoner at majoriteten av de 100 000 demonstrantene fredelige, og bråket utføres av et fåtall.

https://www.reuters.com/article/us-g...KBN19S1BA?il=0

Andre medier melder om "krigslignende tilstander" i deler av Hamburg.

Dulce et decorum est pro patria mori, sed dulcius pro patria vivere, et dulcissimum pro patria bibere.

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2008
    Pondusfaktor
    10

Sitat Opprinnelig skrevet av gigafactory Vis post
    Mye interessant materiell, og noe som glimrer med sitt fravær
    Du tenker ikke på norske fregatthelikopter vel?

skille

https://www.aftenposten.no/verden/i/...n-ny-bestevenn

"Forsker Henrik Thune mener potensialet som ligger i et partnerskap med Tyskland historisk har vært «litt oversett»."

Hvordan Norge skal kunne klare å overse Tyskland skjønner jeg nesten ikke, men ja, absolutt på topp 3 over listen av land vi trenger et tett forhold til.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    68

Hvor mange strategiske atomvåpen har Tyskland? Ikke glem trumfen (eller elefanten i rommet).
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Korporal
    Ble medlem
    May 2010
    Pondusfaktor
    5

Teknisk feil utløste alarm over hele Stockholm
    Er jo fint å se at tyfonene fungerer. Litt jobb med rutinene rundt så blir nok dette veldig bra
    All animals are equal, but some animals are more equal than others.

Menig
    Ble medlem
    Nov 2015
    Pondusfaktor
    0

For meg virker forsvarsministeren usikker: https://www.nrk.no/video/PS*d5192842...8-4216add806de

Kan det hende lekkasjen traff vondt

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2015
    Pondusfaktor
    5

Sitat Opprinnelig skrevet av Billyz Vis post
    For meg virker forsvarsministeren usikker: https://www.nrk.no/video/PS*d5192842...8-4216add806de

Kan det hende lekkasjen traff vondt

Kommentar på F.min facebook

Det ble en hel del avbrytelser da jeg var gjest i Dagsrevyen i kveld. Det ble også liten mulighet til å få svart skikkelig på spørsmålene. Uten å kommentere spesifikke påstander fra Klassekampens sak, er det verdt å minne om at regjeringens budskap om statusen i Forsvaret har vært konsistent siden 2013.

Helt fra regjeringen tiltrådte har jeg vært helt tydelig på at selv om Forsvaret løser mange av sine oppgaver svært godt, er det mangler i evnen til å løse de mest krevende oppgavene: sikkerhetspolitisk krise og krig. Nettopp dette var bakgrunnen for forsvarssjefens fagmilitære råd og for regjeringens langtidsplan - og begge dokumentene har klare beskrivelser av disse utfordringene. Åpenhet om denne situasjonen har vært en forutsetning for å kunne iverksette riktige tiltak.
    Jeg legger vekt på at forsvarssjefen skal presentere den reelle situasjonen. Vi har endret rapporteringen av operativ evne for å gi et reelt bilde av den faktiske situasjonen. Det betyr også at mangler som har eksistert i mange år, nå også synliggjøres på en mer nøyaktig og realistisk måte.

Det er nødvendig å huske på hvilken tilstand Forsvaret var i da vi overtok makta høsten 2013. Vekslende regjeringer hadde over veldig mange år latt være å prioritere Forsvaret. Dels hadde vi levd i dyp fred, og dels var det andre ting som ble prioritert høyere. I oktober 2013 måtte regjeringen starte gjenoppbygningen av Forsvaret fra et dårligere utgangspunkt enn vi burde hatt.
    Alle tiltak og reformer som har blitt gjennomført hittil, og som skal gjennomføres i langtidsplanen, kombinert med kraftig økte bevilgninger, handler om å bygge opp igjen Forsvaret etter mange års nedbygging og underfinansiering. Vi styrker den operative evnen - særlig reaksjonsevnen og utholdenheten. Vi må kunne stille større deler av Forsvaret klart på kortere tid. Samtidig tar det tid å snu mange års forvitring. Nå seiler, flyr og øver vi mer. Vi tar inn et mangeårig og omfattende etterslep på vedlikehold og reservedeler og reparerer materiellet vårt så det er beredskapsklart. Vi øker driftsbudsjettene betydelig og vi er den første regjeringen som inkluderer kostnadsveksten i forsvarssektoren som har undergravd budsjettene i alle år. I tillegg gjør vi store investeringer i moderne materiell.
    Det viktigste vi har gjort er prioritere å få det vi har i dag til å fungere. To eksempler: I 2016 brukte vi flere hundre millioner på å vedlikeholde Sjøforsvarets fartøyer. Mens store deler av Sjøforsvaret lå til kai i 2012, seiler vi nå for første gang fire fregatter - samtidig. I år gjennomfører vi et krafttak for å sette Hærens og Heimevernets materiell i stand. Mye av det har ikke har vært ute av lagre og garasjer på 8-10 år og har ikke fungert på årevis.

Selv om det vil ta tid å utbedre manglene er jeg glad for at forsvarssjefen ved framleggelsen av Forsvarets årsrapport for 2016 kunne melde om at tiltakene vi har satt i gang allerede har begynt å ha effekt, at trenden er snudd og at det er grunn til optimisme.

Korporal
    Ble medlem
    Mar 2013
    Pondusfaktor
    5

Det er fristende å stille spørsmål om FMIN har brukt regjeringens egen svadagenerator i det innlegget...?

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2015
    Pondusfaktor
    5

Sitat Opprinnelig skrevet av leserbrukernavn Vis post
    Det er fristende å stille spørsmål om FMIN har brukt regjeringens egen svadagenerator i det innlegget...?
    Mi meining om FMIN er at ho har rett i nokre ting ho seie.

Men... viss ho hadde flytta litt ekstra penger ca 150 mil til HV, så hadde samfunnssikerheten vore mange hakk høgare. Samt SHV og HV vore på 2016 status på pax. Men når Luftforsvaret skal ha nye fly og hangarer. Og budsjett sprekker, så blir det vanskelig å bruke det lille ekstra.

Så viss Regjeringen ville, så kunne dei ha gjort meir for forsvaret.

Men Høgre og Frp har brukt for mykje tid på småsaker som f.eks Segway, lakrispiper og anna småtjafs.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    15

Ikke mer svada enn at hun kommer med den obligatoriske "8 år".

Og folk lurer på hvorfor det er politikerforakt.
    “while all important enterprises need careful organization, it is the organization that needs organizing, rather than the enterprise.” ― Terry Pratchett, Thief of Time

Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    20

16 killed in KC-130 military plane crash in Mississippi.

http://kxan.com/2017/07/10/at-least-...n-mississippi/

Sent fra min E5603 via Tapatalk
    Odd objects attract fire. You are odd.

Korporal
    Ble medlem
    Nov 2016
    Pondusfaktor
    3

Sitat Opprinnelig skrevet av yamaha Vis post
    Og folk lurer på hvorfor det er politikerforakt.
    Hør hør!
    Ad astra per aspera

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    68

At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Korporal
    Ble medlem
    Nov 2016
    Pondusfaktor
    3

Jeg mener bestemt at noen her inne siterte en russisk stjernegris på at Norge under den kalde krigen ble vurdert som for godt forsvart/vanskelig å kontrollere til at invasjon i utgangspunktet hadde noe for seg?

Kan ha plukket det opp i forbindelse med HV-snakk, men finner det ikke igjen nå.

Er jeg helt på jordet her?
    Ad astra per aspera

Korporal
    Ble medlem
    Nov 2016
    Pondusfaktor
    3

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/f...ig/a/24089845/

Spaden lever i beste velgående (jmf fortifikasoner i moderne strid-tråden)
    Ad astra per aspera

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    15

Sitat Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post
    Mye varm luft og selvfølgeligheter i den artikkelen; og den reiser spørsmålet; hva har regjeringen Solberg klart å gjøre med Forsvaret? Det er tross alt de som har hatt ansvaret de siste årene.

Uten sammenlikning for øvrig, så har politiets fellesforbund gjort en måling blant sine medlemmer som viser at mange har byttet fra Høyre til Senterpartiet. Jeg tror en liknende undersøkelse for forsvarets sin del kunne ha vært interessant.
    “while all important enterprises need careful organization, it is the organization that needs organizing, rather than the enterprise.” ― Terry Pratchett, Thief of Time

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    68

Her er det mye "shoot the messenger" synes jeg.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    15

Vel, hvis regjeringa skal ha ros for alt de gode de har gjort, bør det vel også tilfalle kritikk for de felter de har falt igjennom?

Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    20

Scientists have successfully teleported an object from Earth to space for the first time.

http://time.com/4854718/quantum-enta...lflow_facebook

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2012
    Pondusfaktor
    11

Sitat Opprinnelig skrevet av Znuddel Vis post
    Scientists have successfully teleported an object from Earth to space for the first time.

http://time.com/4854718/quantum-enta...lflow_facebook
    Kan jeg få melde på nabokjærringa i et forsøk på mennesker
    Trenger bare litt flaks, så går det godt

Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    20

Sliter du?

Sent fra min E5603 via Tapatalk

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2012
    Pondusfaktor
    11

https://www.abcnyheter.no/nyheter/20...militaerovelse

Litt nytt om Russisk øvelse aktivitet
    @Znuddel ikke egentlig, men hun klipper plenen heletiden og tidlig om morgenen i helgene, jeg overlever nabokjærringa men en gratis tur i verdensrommet er ikke feil.
    Trenger bare litt flaks, så går det godt

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    86

Klassekampen har hatt Forsvaret på forsiden hele denne uken. I går var det Luftforsvaret som fikk stryk for å fullstendig mangle stridsevne, i dag er det "Øvelse vedlikehold" som kritiseres - iflg arbeidstagerorganisasjonene er det slett ingen øvelse, kun en måte å omgå arbeidsmiljøloven på.
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    15

Overnevnte artikkel finner du her: http://www.klassekampen.no/article/2...ICLE/170719976

De har vel også hatt en del leserinnlegg. Som en eldre herre nevnte til meg, at forsvarsdebatten skulle gå i klassekampen får det vel til å rotere på enkelte gravfelt....

Korporal
    Ble medlem
    Nov 2016
    Pondusfaktor
    3

"Hva truer Norge?"

En konklusjon fra et nylig avsluttet forskningsprosjekt ved Forsvarets høgskole er følgende: Norges forsvar er ikke først og fremst en krigsorganisasjon, men en kompetanseorganisasjon. Norske styrker vil nemlig ha lite å stille opp med i møte med overlegne motparter i det høye nord. Til det er avdelingene for få, for små og for fragmenterte. Denne sårbarheten er i dag så tydelig at Forsvarets troverdighet som kamporganisasjon er ved veis ende.

https://www.dn.no/meninger/2017/07/1...va-truer-norge
    Ad astra per aspera

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2011
    Pondusfaktor
    7

Dette er noe som jeg helt klart kan se meg enig i. Det er heller ikke uvanlig å høre fra forsvarets ledelse at vi plukker våre vernepliktige fra høyeste hylle når det kommer til evnenivå osv. Men utfordringen er at verdens smarteste soldater vil aldri vinne en krig av den enkle grunn at det ikke er nok av de, dumme soldater derimot finnes det nok av: "theirs is not to reason why, but to do and die".
    Jeg er ikke sint eller skuffet... bare veldig, veldig bitter!

Sersjant
    Ble medlem
    Sep 2009
    Pondusfaktor
    11

At arbeidstakerorganisasjonene skal uttale seg om arbeidsoppgaver de ikke har peiling på provoserer meg.

Hvis HTV fra BTV samt Bongo fra NOF hadde satt seg inn i logistikkkonseptet for Hæren; så hadde de ikke hatt noe å klage på.

Herunder er vedlikehold:
    1 linje gjennomføres av vognfører.
    2 linje gjennomføres av mekanikere.
    3 linje gjennomføres av mekanikere fra STRBN.
    4 linje gjennomføres av lokale verksted, ledet av OPSTØ. (I tillegg komer Logbase land inn her på et punkt)
    5 linje gjennomføres av FLO.

Linjene er inndelt utifra hvor lang tid arbeidet skal ta, og gjerne hvor krevende det er.

Service og krigsklargjøring av materiell er for tungt og krevende, da det er mye arbeid, til at linje 1-3 kan gjøre det og i tillegg skal kunne prestere ute i stridsfeltet.
    Linje 4 har allerede en del tungt vedlikehold, men dette er allerede planlagt utifra km-stand og tidsintervaller.

BTV er et av de større verkstedene, det gjennomfører oftest arbeid på vegne av FLO til tross for at de er "eid" av OPSSTØ.

At tillitsvalgte klager på ordlyden, kanskje kunne det vært et fetere navn så ikke alle fikk vondt i følelsene sine? Operation Just Screwing Around har jo en liten swung over seg. (Some Screw It We Fix It )

At de klager på hvordan Ø-døgn blir brukt... Den får de faktisk komme med påpekninger til hvor man bryter med loven. At de må jobbe lange kvelder, og helger i noen uker for å få tatt unda etterslep er da jobben til FLO!

50.000 timer er 29 årsverk, det hadde hatt null effekt om de hadde ansatt 29stk totalt på de forskjellige verkstedene for å ta inn etterslepet.
    Selv om disse personene begynte å jobbe i januar i år, ville de jobbet ut året for å kunne vise til resultater, kanskje kunne de gjort mer, men hvordan hadde arbeidstsger stilt seg til at man midlertidig ansatte 29stk i et år?

Oppdraget: Ta igjen vedlikeholdsetterslep.

Å klage om at arbeidstakere er på Ø (slik jeg skjønner det fra situasjonen ihvertfall) for å gjennomføre primæroppgaven sin er jo helt bortreist.

Skjerpings!

Semiskille

For å sette det i perspektiv, kan dere heller se denne dokumentaren om hvordan arbeidsforholdene enkelte andre steder i verden er. http://www.aftenposten.no/article/ap-612063b.html
    "Du er 8år, nå må du ut og arbeide."

I tillegg til "Unge har god grunn til å bekymre seg for fremtiden." https://www.aftenposten.no/meninger/...-for-fremtiden

Min bestefar fortalte at da han var 14år, så var han konfirmert og dermed en voksen mann. At han skulle måtte ro 4-5km med tungt borreverktøy som trengte kvessing til en smed var helt normalt for en 14-åring.

Det er en grunn til at AML kom, men dersom man ikke innser hvilken arbeidsoppgave man skal gjennomføre for AS Norge, så må man gå inn i seg selv og tenke realistisk.

Sent fra min E6653 via Tapatalk
    Your signature cannot be longer than 70 characters long.

Sersjant
    Ble medlem
    May 2009
    Pondusfaktor
    6

Åjda, jobbe lange dager og helger på Ø ... shit, godt vi fikk inn organisasjonene her. Ingen andre i Forsvaret som gjør det!

For øvrig nevnes det fra sjefen deres sin side at det var frivillig, samt at flere som ellers ville vært borte møtte opp til øvelsen. Ufattelig hva litt Ø kan gjøre. Så klager man i etterkant på at man måtte jobbe mye. Ideelt å få både i pose og sekk.
    "Excellence leads to not being Force-choked"

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2015
    Pondusfaktor
    5

https://www.abcnyheter.no/nyheter/no...nisjon-pa-nett

I fjor ble det politianmeldt 211 saker om vinningskriminalitet i Forsvaret. Det er økning på 5 prosent fra 2015.

Militærpolitiet anmeldte i 2016 211 saker om vinningslovbrudd. Det går fram av militærpolitiets årsrapport, skriver Bergens Tidende.
    Året før ble det varslet om 199 saker.
    Terje Raknerud, etterforskningsleder i militærpolitiet, forteller at 2016 utmerket seg ved omfanget av helerisaker.
    – For det meste er det snakk om militært utstyr som dukker opp for salg på Finn.no og ulike kjøps- og salgsgrupper på Facebook. I annonsene ser vi at det blir solgt klær og gjenstander som bare fins i Forsvaret, sier Raknerud til BT.

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    49

http://mihsislander.org/2017/06/full...tis-interview/

Ung elev får tak i privatnummeret til Mattis.
    Veldig god utveksling.

Man kan si mye om Mattis, men han svarer veldig rett frem.
    Død ved Kølle!
    Bla bla... Hybrid warfare is easy

Korporal
    Ble medlem
    Oct 2006
    Pondusfaktor
    8

Du skal ikke tilbringe mye tid på Finn før du finner militære effekter til salgs.Har rapportert inn både nattbriller og kikkertsikter som har lagt ute til salgs.
    When in doubt,empty your magazine.

Korporal
    Ble medlem
    Nov 2016
    Pondusfaktor
    3

Kdo_under. Et fantastisk intervju!
    Sist endret av Signal_m; 16-07-17 kl 09:01 Begrunnelse: F*ens link blir ikke blå?
    Ad astra per aspera

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2015
    Pondusfaktor
    5

Aldrimer har funnet ut meir om HV

https://www.aldrimer.no/hemmelig-rap...-000-soldater/

En hemmeligholdt forskningsrapport slår fast at Heimevernet bør bestå av minst 51.806 soldater, eller rundt 14.000 flere enn det regjeringen legger opp til. Men Forsvarsdepartementet (FD) har sørget for at rapporten tidligst kan bli presentert etter stortingsvalget.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    86

Sitat Opprinnelig skrevet av opshunter Vis post
    Aldrimer har funnet ut meir om HV

https://www.aldrimer.no/hemmelig-rap...-000-soldater/

En hemmeligholdt forskningsrapport slår fast at Heimevernet bør bestå av minst 51.806 soldater, eller rundt 14.000 flere enn det regjeringen legger opp til. Men Forsvarsdepartementet (FD) har sørget for at rapporten tidligst kan bli presentert etter stortingsvalget.
    Jeg blir litt slapp av sånt. Det kan godt tenkes at tallene til FFI er korrekte, gitt nåværende og mulig utvidet oppdragsportefølje, men det er på ingen måte naturgitt at HV skal ha disse oppdragene. Politikerne må bestemme hvilket risikonivå man ønsker å tolerere når det gjelder den typen trusler HV er egnet til å håndtere. Da kan fasiten bli mye lavere eller mye høyere (f eks når noen skjønner at det er kritisk for forsvarsevnen at barnehager og skoler i nærheten av Kirkenes, Setermoen, Skjold, Harstad, Bodø, Ørlandet, Haakonsvern, Rena, Elverum og Oslo bør beskyttes...)

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2015
    Pondusfaktor
    5

Eg vil nesten anta at talla fra FFI er Worst case. med mannskaper på ALLE objecter. og med riktig bemanning.

Det vil sjelden være relevant i fredstid.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    86

Jo, men poenget mitt er at antall objekter ikke er en gudegitt, fast størrelse. Det er basert på vurderinger og prioriteringer. Og hvorvidt HV eller politi skal ha ansvar for et gitt objekt er også noe som vurderes.

Moderator
    Ble medlem
    Nov 2008
    Pondusfaktor
    23

Sitat Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post
    Jo, men poenget mitt er at antall objekter ikke er en gudegitt, fast størrelse. Det er basert på vurderinger og prioriteringer. Og hvorvidt HV eller politi skal ha ansvar for et gitt objekt er også noe som vurderes.
    Såvidt jeg skjønner er 52.000 tallet for de objekter som er per i dag definert som HV-objekter. Mens disse drøyt 4000 ekstra er for å overta mer av politiets objekter.

Når det er sagt så er jo hvilke objekter og hvilken styrke på sikringen også variabler. De kan endres etter hvilket sikkerhetsnivå man ønsker. Man kan også flytte skillet mellom politi og HV oppgaver som du er inne på.

Det som er viktig er at oppgaveporteføljen til den enkelte står i samsvar med ressursene. Altså, skal HV ha de oppgaver som rapporten legger til grunn bør HV være tilsvarende større. Skal politi, eventuelt andre, overta så må de ha ressurser til det. Og dersom man sier at: "Ok, disse objektene kan vi leve med at ikke har annen sikring enn kamera og politipatrulje om man ser noe." Ja da får de med ansvar (les politikere) si det.
    TTTF - Trykk, Tal, Tenk, F***!

Sersjant
    Ble medlem
    Sep 2009
    Pondusfaktor
    11

Er 52.000 tallet for objektsikring fra klokka H til H+72t? Eller er det tenkt at disse skal holde objektene lengre? En uke? En måned? Er det nok personell til å faktisk kunne beskytte objektene eller er det rovdrift dersom det blir tap av personell?

Sent fra min E6653 via Tapatalk
    Your signature cannot be longer than 70 characters long.

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

6 stk leser denne tråden nå (2 er registrert og 4 er gjester)

1. Guppi,
  2. MMB

Lignende tråder

1. Uinteressante nyhetslinker
    By KJ in forum Ordet er fritt - generelle diskusjoner
    Svar: 3
    Nyeste innlegg: 04-05-12, 13:00
  2. Klipt fra nyhetslinker: Bilder av stort fly ved Kaspijsk
    By Arn in forum Ordet er fritt - generelle diskusjoner
    Svar: 8
    Nyeste innlegg: 05-03-10, 23:25
  3. Interessante Linker