Side 219 av 233 FørsteFørste ... 119169209217218219220221229 ... SisteSiste
Viser resultatene 8.721 til 8.760 av 9305
    Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    74

Sv: Interessante nyhetslinker

Innleggene om varslere er flyttet til egen tråd: https://milforum.net/showthread.php/104238-Om-varslere
    Sist endret av Rittmester; 03-01-17 kl 20:14 Begrunnelse: Stealth
    "Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't."

på Twitter

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    74

Klassekampen forteller i dag at Forsvaret ser på muligheten til å spare penger ved å selge alle sine 1381 Scania lastevogner tilbake til leverandøren, og leie 900 av dem tilbake. Salget skal gi 248 millioner i inntekt, og leien en årlig kostnad på 82 millioner.

Dette er en del av innsparingspakken, og jeg ser ingen grunn til å tvile på at opplysningene er korrekte, selv om forsvarsstaben ikke ønsker å kommentere saken pga pågående forhandlinger.

på Twitter

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2009
    Pondusfaktor
    15

Skal disse byttes ut med MAN eller ble det aldri noe av? Fordi det regnetstykket fungerer kun hvis en skal gjøre det i et maksimum av 5 år...
    - Don't confuse enthusiasm with capability

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2016
    Pondusfaktor
    2

Det der virker som en håpløs måte å spare penger, som påpekt taper en jo penger over tid (hvis disse ikke uansett måtte vært bytta ut etter feks fire år) kan noen forklare hvordan dette er en innsparing?

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    74

Det står jo ikke noe om hva vedlikeholdsutgiftene er i dag, og det ligger i premissene at Forsvaret vil spare penger ved å kvitte seg med folk som i dag driver vedlikehold. Ta for øvrig diskusjonen på den egnete tråden: https://www.milforum.net/showthread....62#post1280162

på Twitter

Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    20

Hæren vil ha strengere fotoforbud - og rett til å straffe journalister og andre som tar bilder.*

http://www.medier24.no/artikler/haer...kraftig/366748

Sent fra min E5603 via Tapatalk
    Odd objects attract fire. You are odd.

Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    20

Tom Bakkeli er døde igår.

http://www.medier24.no/artikler/jour...g-kveld/367123

Stabssersjant
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    33

Oida, og jeg som begynte å følge ham på Instagram igår da... :-/
    Elite Som En Trensoldat

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2009
    Pondusfaktor
    8

Sitat Opprinnelig skrevet av Znuddel Vis post
    Hæren vil ha strengere fotoforbud - og rett til å straffe journalister og andre som tar bilder.*

http://www.medier24.no/artikler/haer...kraftig/366748

Denne tematikken fortjener fort en egen tråd, gjerne hvor journalister med erfaring i yrket blir invitert til å delta. (Har vi journalister på forumet?)
    Det er for meg uaktuelt at media skal få fortsette i retningen de gjør nå, selv om det ofte er våre egne PIO-er som blingser litt med bilde og tekst.
    (Der man på en øvelse og titter på Facebook/instagram/snapchat og ser hvor stillingene dine/FI sine er og kan planlegge etter disse. Det har skjedd at lag/tropper har slått langt større fiender p.ga dette, både på CR14 og CR16.)

"Det går jo greit i fredstid, det er jo ingen som dør av det da."

Skrevet med skrivefeil fra min Sony Xperia Z5
    Your signature cannot be longer than 70 characters long.

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    36

Sitat Opprinnelig skrevet av Hulkinator Vis post
    Denne tematikken fortjener fort en egen tråd, gjerne hvor journalister med erfaring i yrket blir invitert til å delta. (Har vi journalister på forumet?)
    Det er for meg uaktuelt at media skal få fortsette i retningen de gjør nå, selv om det ofte er våre egne PIO-er som blingser litt med bilde og tekst.
    (Der man på en øvelse og titter på Facebook/instagram/snapchat og ser hvor stillingene dine/FI sine er og kan planlegge etter disse. Det har skjedd at lag/tropper har slått langt større fiender p.ga dette, både på CR14 og CR16.)

"Det går jo greit i fredstid, det er jo ingen som dør av det da."

Dette burde det faktisk kjøres hardt på i praksis.

Blir man tatt på denne måten burde dette laget i sin helhet strippes for våpen, utstyres med trepinner og iverksette fotmarsj hjem til leir, med ETA etter at alle andre er ferdig med puss. Eneste måten folk lærer på er ved smerte.
    Død ved Kølle!

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2009
    Pondusfaktor
    8

Sitat Opprinnelig skrevet av Kdo_Under Vis post
    Dette burde det faktisk kjøres hardt på i praksis.

Blir man tatt på denne måten burde dette laget i sin helhet strippes for våpen, utstyres med trepinner og iverksette fotmarsj hjem til leir, med ETA etter at alle andre er ferdig med puss. Eneste måten folk lærer på er ved smerte.
    Jah, problemet heter PIO...(Presse og informasjonsoffiser, for de som skulle tro noe annet.)

Her har de lagt ut brobygging med IngBN
    https://m.facebook.com/story.php?sto...27652790640851
    Helt greit, uten å fortelle for mye.

Her kan man se hvor striden foregår og for Heimevernet er det lett å planlegge, ettersom de har såpass god lokalkunnskap.

Her og ligger det på grensen av hva man kan forvente av informasjon på åpent nett, mens det skjer/rett etter det skjer.

Så lenge våre PIO er godt utdannet og har en dialog med de forskjellige journalistene, så bør det gå fint.

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    36

Poenget mitt var at dette er noe avdelingene i forsvaret må bli gode på, på lagsnivå*, om det er PIO som driter seg ut med å legge ut ting live(Eksemplene du viser til er til en viss grad presseskryt med alt tullet det fører med seg) må han få høre at det førte til tap for egne. Om ola enkeltmann blir tatt for live tull må det straffes som tidligere nevnt av meg.

*Å kunne geolokalisere bilder på SOMe
    Død ved Kølle!

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2009
    Pondusfaktor
    8

@Kdo_Under da er vi meget enige!

Rabagast
    Ble medlem
    Aug 2006
    Pondusfaktor
    10

Er det bare jeg som mener at soldater som benytter seg av andres feil til å få en taktisk fordel bør få ekstra sjokolade og klapp på skulderen ved Endex?

Det vil jo være direkte overførbart til dagens opplysningssamfunn der filmer deles direkte over en drøss forskjellige steder, og hvor taktiske planer vil være åpenbare lenge før de iverksettes hvis analytikere bare tar seg tid til å se på bilder og video fra stridssoner.

Metagaming er aldri kult, men om noen gjør det fordi en suppegjøk deler for mye info i en øvelse så bør ikke initiativet fra de som metagamer bli tatt fra de fordi det er en reell mulighet når det ikke er øvelse lengre.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

Sjefssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    42

Enig! Nyttig informasjon som legges ut på SoMe bør utnyttes nådeløst av den som har kapasitet til det. Ideelt sett bør det logges hva, når, hvordan og hva det førte til, så det kan overbringes til "synderne" for læring i etterkant.
    The good briefer is the one who imparts the most information in the fewest words.

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2009
    Pondusfaktor
    15

Sitat Opprinnelig skrevet av Rabagast Vis post
    Er det bare jeg som mener at soldater som benytter seg av andres feil til å få en taktisk fordel bør få ekstra sjokolade og klapp på skulderen ved Endex?
    Det er viktigere at de som gjør at slik informasjon er tilgjengelig får straff. Ellers er jeg enig, om du finner en eller annen kar som livestreamer (f.eks.) CR17 på åpen profil som gir deg nok intel til at du f.eks. kan kalle inn fly eller artilleri, så bruker man det overtaket. Det viktigste er derimot å forhindre at folk er så jævla likes-kåte at dem laster opp bilder og hæsjtægger #mighty_norway med full geotag.
    - Don't confuse enthusiasm with capability

Rabagast
    Ble medlem
    Aug 2006
    Pondusfaktor
    10

Der er vi enige. Samtidig må man ha i bakhodet at ikke alle som deler er PIO eller døgenikter tilknyttet forsvaret. Noen av de er Inge Instagram og Frode Facebook som ser øvelsen hjemmefra med dronen sin som ingen skyter ned.

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    36

Der er vi enige. Samtidig må man ha i bakhodet at ikke alle som deler er PIO eller døgenikter tilknyttet forsvaret. Noen av de er Inge Instagram og Frode Facebook som ser øvelsen hjemmefra med dronen sin som ingen skyter ned.

Det gjør ikke noe, om man blir tatt av en sivil Phantom i fred, sp blir man tatt av det samme i Krig.
    Død ved Kølle!

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2009
    Pondusfaktor
    8

https://alternativtforum.wordpress.c...sen-gar-igjen/

Sverre Diesen går igjen.
    "Tidligere forsvarssjef Sverre Diesen følger åpenbart ikke sin egen henstilling om at pensjonerte offiserer bør holde seg unna forsvarsdebatten. Selv sju år etter at han gikk av i forsvaret hevder han fortsatt monopol på sikkerhetspolitisk innsikt og militærfaglig kunnskap."

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    36

Den er ikke helt ny men skribenten er noget kokko.
    Død ved Kølle!

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    54

Øystein Steiro har en ganske solid bakgrunn, selv om han av og til er litt langt ute. I dette innlegget fra i sommer synes jeg han treffer spikeren ganske rett på hodet.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    14

Det vil jo være direkte overførbart til dagens opplysningssamfunn der filmer deles direkte over en drøss forskjellige steder, og hvor taktiske planer vil være åpenbare lenge før de iverksettes hvis analytikere bare tar seg tid til å se på bilder og video fra stridssoner.

Metagaming er aldri kult, men om noen gjør det fordi en suppegjøk deler for mye info i en øvelse så bør ikke initiativet fra de som metagamer bli tatt fra de fordi det er en reell mulighet når det ikke er øvelse lengre.

Bare for å spinne på tanken: Så vidt jeg vet har Trondheim to maxbobutikker, begge langs E6, en nord og en sør for trondheim.

Tenk deg at du f.eks skal sikre et brohode på kaia, og lurer hvilken vei fienden kommer fra, og to minutter senere får man et SoMetreff fra den ene maxboen.

De fleste vil vel da legge forsvaret opp mot den maxboen, selv om det selvfølgelig er mulig at det er en luremelding.
    Vi vil ikke ha noen skulpturpark i skauen!

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2009
    Pondusfaktor
    8

Ehh, vi skulle være markører en gang, lett blandet styrke under tropps størrelse. Noen av soldaten sa at nå var de så og så mange km unna oss.
    Selv om vi antok nogenlunde hvilken retning de kom fra ante vi ikke når deres klokka H var.
    Hvorfor var soldaten så skråsikker på at de nærmet seg?
    Jo hun ene hadde tindermatchet med en lagfører på FI sitt lag og han sa han snart skulle ut på oppdrag.

Vi var forberedt. (Tinder gir deg mulighet til å se om matchen er fra 75km til 1km i radius i fra deg, ganske bra GPS-track.)
    Bataljonsledelsen ble varslet etter øvelsen og det ble slått hardt ned på, uten at navn ble nevnt.
    (Flere av gutterne og jentene (og g/g og j/j antagelig) hadde matchet på tvers av striden, lengr før den var påtenkt, så det hadde blitt vanskelig å peike på alle.)

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    36

Så når Ivan marine-traktorist reiser på ferie til Norge, gjelder det å finne han på tinder/grinder å få lokasjon før ild.
    Død ved Kølle!

Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    20

]Kampen om sandheden om Bøllebank er – måske – forbi.

http://www.defencewatch.dk/kampen-sa...-maaske-forbi/

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2016
    Pondusfaktor
    2

"Innen året er omme, kan Norge være på vei inn i Natos omstridte rakettforsvar.
    En analysegruppe bestående av forskere fra Forsvarets forskningsinstitutt (FFI) og det amerikanske forsvarets missilforsvarsbyrå (MDA) jobber nå med å sluttføre sine anbefalinger for hva Norge kan bidra med til atlanterhavsalliansens høyteknologiske forsvar mot atomvåpen"

http://www.klassekampen.no/article/2...ICLE/170109958

Moderator
    Ble medlem
    May 2014
    Pondusfaktor
    18

Artikkel fra The New York times. God artikkel som passer bra til søndagskaffen.

Vietnam: The War That Killed Trust

The legacy of the war still shapes America, even if most of us are too young to remember it.

In the early spring of 1967, I was in the middle of a heated 2 a.m. hallway discussion with fellow students at Yale about the Vietnam War. I was from a small town in Oregon, and I had already joined the Marine Corps Reserve. My friends were mostly from East Coast prep schools. One said that Lyndon B. Johnson was lying to us about the war. I blurted out, “But … but an American president wouldn’t lie to Americans!” They all burst out laughing.

When I told that story to my children, they all burst out laughing, too. Of course presidents lie. All politicians lie. God, Dad, what planet are you from? Before the Vietnam War, most Americans were like me. After the Vietnam War, most Americans are like my children.

America didn’t just lose the war, and the lives of 58,000 young men and women; Vietnam changed us as a country. In many ways, for the worse: It made us cynical and distrustful of our institutions, especially of government. For many people, it eroded the notion, once nearly universal, that part of being an American was serving your country.

But not everything about the war was negative. As a Marine lieutenant in Vietnam, I saw how it threw together young men from diverse racial and ethnic backgrounds and forced them to trust one another with their lives. It was a racial crucible that played an enormous, if often unappreciated, role in moving America toward real integration.
    http://www.nytimes.com/2017/01/07/op...=fb-share&_r=0

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2012
    Pondusfaktor
    9

.http://www.vg.no/nyheter/innenriks/s...df-86-d2f73408
    Navn:		Havs nød Aldra.png
Visninger:	729
Størrelse:	170,8 KB

Været i området:

Liten storm, 21 m/s fra vest-nordvest

Omega var et amerikansk verdensomspennende navigasjonssystem for atomubåter som var i drift fra siste halvdel av 1960-tallet til 1997.

Eneste stasjon i Norge lå i Aldersundet i Lurøy kommune på Helgeland. I tillegg var det stasjoner i Liberia, Nord-Dakota, Argentina, Australia, Japan, og på øyene Hawaii og La Reunion.

Stasjonen i Norge var eid av amerikanerne, men ble drevet av Telenor. Dette førte til en opphetet forsvarspolitisk debatt på 1970-tallet.

Posisjonsbestemmelsen ble gjort ved måling av tidsforskjell og faseforskyvning mellom signaler mottatt fra to stasjoner på langbølge.

Andre systemer som benytter tilsvarende teknikk er Decca navigasjonssystem og LORAN.

Omegastasjonen på Bratland i Lurøy
    Langbølgesenderne trengte lange antenner, og antennestrekket i Aldersundet var 3500 meter langt mellom Liatind på fastlandet og Aldertind på øya Aldra. Dette var ei tid Nord-Europas lengste luftspenn. I dag er antennespennet tatt ned, men en liten utstilling ved Grønsvik kystfort viser med utstyr fra stasjonen, modeller, plansjer og bilder hvordan systemet fungerte.

Grønsvik kystfort/museum og omegastasjonen er bare av historisk interesse, men lasteskipet som ligger å driver i området er i et ganske farlig området når det mangler motorkraft. Det er kast vinder mellom fjellene og noe strøm.

Navn:		båt aldersundet.png
Visninger:	726
Størrelse:	230,1 KB
    Trenger bare litt flaks, så går det godt

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2012
    Pondusfaktor
    9

Aftonbladet har i dag en artikkel om folderen "hvis kriget kommer"

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/...kas-ut-pa-nytt

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2012
    Pondusfaktor
    9

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2007
    Pondusfaktor
    6

Sitat Opprinnelig skrevet av 4312 Vis post
    Aftonbladet har i dag en artikkel om folderen "hvis kriget kommer"

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/...kas-ut-pa-nytt
    https://www.nrk.no/urix/svenske-sivi...rig-1.13311039

I største hemmelighet skal flere hundre svenske offentlig ansatte ha blitt trent for krigsfare og krig.

Moderator/Årets milforumist 2016

Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    24

Lastebil brukt mot israelske soldater i Jerusalem.

http://m.jpost.com/Breaking-News/Sec...NFMzNERkNEQTU=

Sent from my iPhone using Tapatalk
    Minsk, det nye Utopia

Ledende menig
    Ble medlem
    Jan 2008
    Pondusfaktor
    5

Ny dansk Forsvarschef indsat

Den nye danske forsvarschef er i dag blevet indsat på den nye post. Dette foregik på Hærens officersskole på Frederiksberg slot.

http://jyllands-posten.dk/indland/EC...-for-arvtager/

General Bisserups CV: http://www2.forsvaret.dk/omos/ledelse/Pages/fc.aspx

Kl. 15.43

Fandt video af ceremonien på det danske forsvars hjemmeside. Den har desværre dårlig lyd.

https://www.facebook.com/ForsvaretDanmark/?ref=nf

Sersjant
    Ble medlem
    Apr 2016
    Pondusfaktor
    4

https://www.facebook.com/aftenposten...54737285565516

Godt innlegg i Aftenposten i dag.
    Forstår vernepliktige (og ansatte, for den del) egentlig alvoret i det å være soldat, eller handler det bare om selvrealisering og i Instagram?

Noen egne tanker:
    Var det nødvendigvis bedre før, da mange syntes de kasta bort et år på å sitte i skauen? Hadde de en annerledes/bedre forståelse av alvoret i oppgavene sine? Jeg tror ikke nødvendigvis det.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    54

Det er verdt å huske major Ivar Hyldmo da han ledet Bn 2/IR 15 i gjenerobringen av Narvik: "Stå på gutter, det er Norge det gjelder!"

Jeg må si for egen del at under førstegangstjenesten som 19/20-åring på 1970-tallet var ikke tanken på at krig kunne bli en realitet nær i det hele tatt. Etter at jeg hadde deltatt i NORBATT I i 1978 og hadde sett hva krig virkelig var, og at det er noe som kan skje overalt, hadde jeg en helt annen innstilling da jeg kom på min første repøvelse et par år senere. Og jeg merket på repøvelser at det gjaldt også andre som hadde vært i UNIFIL.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2008
    Pondusfaktor
    9

Jeg hadde faktisk en positiv følelse av at dette med hvorfor vi var inne ble tatt på god alvor av langt de fleste jeg var inne med, og jeg har tillit til at dette holder stikk fremdeles. Så blåst er heller ikke våre ungdommer.

Sjefssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    42

Polen vurderer å kjøpe 96 brukte F-16 og oppgradere dem i Polen.

http://www.warsawvoice.pl/WVpage/pag...php/37767/news

Originalartikkelen (på polsk): http://biznes.gazetaprawna.pl/artyku...iej-armii.html

Polen har i dag 48 F-16C/D, 32 Mig-29 og en håndfull SU-22. De to sistnevnte må nok begynne å nærme seg slutten på levetida.

Med 144 F-16 vil det polske luftforsvaret bli blant de tallmessig største i NATO.
    The good briefer is the one who imparts the most information in the fewest words.

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    14

BBC: The surprising place where WWII agents learnt to fight Nazis

http://www.bbc.com/future/story/2017...to-fight-nazis

(Omhandler hovedsakelig Drumintoul Lodge, Glenmore Lodge og Forest Lodge - med en del info om Kompani Linge, Tungtvannsaksjonen, m.m. Ingenting nytt men kjekt å se dem stadig får oppmerksomhet!)
    As you wish.

Sersjant
    Ble medlem
    Apr 2016
    Pondusfaktor
    4

Mens vi snakker om kystvakt:

http://www.tu.no/artikler/bestiller-...asjoner/367473

Et teknisk perspektiv på de nye kystvaktskipene

Sersjant
    Ble medlem
    Apr 2016
    Pondusfaktor
    4

https://www.kystogfjord.no/nyheter/f...-ikke-rom-sjoe

Hehe, disse postene kom i feil rekkefølge. Akk, ja. Shit happens

Om Milforum
Milforum ® er det militære debattforumet hvor innholdet styres av brukerne. Siden 2004 har vi holdt deg oppdatert på det som er skjer innen Forsvaret, Heimevernet (HV), NATO, og det geopolitiske spenningsforholdet verden over.