Milrab - militært utstyr

Viser resultatene 1 til 16 av 16
    Ledende menig
    Ble medlem
    May 2006
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    Basert på brukerens evne til å gi ris/ros (stjerna), mottatte likes, antall innlegg og fartstid
    5

Rekruttskole på Madla

Hei, er ny på dette forumet;=)

Jeg er kalt inn til rekrutten på Madla 26.juli, og lurer på om noen har har erfaring med den? Er det en bra leir? Hva kan jeg forvente meg av opplevelser der?

Vil også prøve å søke meg videre som F-16 CCA eller eventuelt våpen ass. Er det stor konkurranse om disse tjenestene? Er det noen som har prøvd en av dem, eller gjorde noe annet spennende i luftforsvaret?

MVH

blivende rekrutt.
    Det er bedre å ta toget med NSB enn å fly med LSD.

2. «Militært Bokkilden Haugenbok

Trond Bolle - marinejeger e-14 Tommy Fjeldheim Tenk som en kriger Bertrand-Larssen Mental Trening bli tøff Chris Ryan Bravo Two Zero Spionbasen The real Bravo Two Zero
    Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Liker (gitt)
    38
    Liker (mottatt)
    51
    Nevnt
    4 innlegg
    Sitert
    52 innlegg
    PONDUS
    Basert på brukerens evne til å gi ris/ros (stjerna), mottatte likes, antall innlegg og fartstid
    7
    Vi har et madlabefal blant oss på forumet, hun kan sikkert svare på det meste. Dessuten kan du jo ta en titt bare et par tråder lenger ned på forumet?

http://www.milforum.net/forum/viewtopic.php?t=2716
    meh

Korporal
    Ble medlem
    Dec 2004
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    6
    - regner med at bosted også er humor, sa han nokså tørt og tente seg en sigarett før han la beina på skrivebordet og lente seg godt bak i stolen. et langt trekk av sigaretten som ble avsluttet med et sukk ble etterfulgt av en like lang utblåsning som dekte hele det lille kontoret med en blåaktig dis. - så du skal inn i luftforsvaret du. ja,ja. han kakket asken på gulvet og hostet dypt. - Brannmann, sa han hest og kremtet før han gjentok, - brannmann, det var det jeg var og jaggu gjorde jeg ikke karriere som det i det sivile også. - det var tider det. han tok et nytt trekk av sigaretten og hostet noe voldsomt. han vinket gjesten sin ut mens han desperat prøvde å hindre lungene i å fly ut og lande på skrivepulten som en blodig mopp. han rakk aldri å si at han ikke hadde vært på madla.

Guest
    Konge svar fra barbaren!

Ledende menig
    Ble medlem
    May 2006
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    5
    Hehehe, barbar:D

Jeg så ikke den andre posten. Men nå har jeg sett den. Takker for link.

Korporal klasse 1
    Ble medlem
    Feb 2006
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    1 innlegg
    PONDUS
    6
    En av mine gode kompiser var Brannmann på Værnes. Han så en utrolig mengde med filmer mens han var på vakt og dro inn til Trondheim og kjæresten når fri. Turnus passet han ypperlig. Fikk trent brannslukning og redning fra diverse flytyper og noe om håndtering av våpnene. Men det passer nok ikke alle. For de f-16 teknikerstilingene så kreves det vel at du har gått en form for mekanisk eller elektro på videregående?
    "You are overreacting, and you can't spell overreacting without ovary. You're a girl"

Ledende menig
    Ble medlem
    May 2006
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    5
    Etter det jeg har hørt trenger du ikke mer enn 10-årig grunnskole.

Jeg kan snart skilte med generell studiekompetanse. Har hatt 2mx og 3bi, men tror ikke dette har noe å si fra eller til for CCA.

Menig
    Ble medlem
    Feb 2006
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    0
    For å bli tekniker på f16 hjelper det ikke om du har hatt matte på allmennfag. Tror du virkelig at F16gutta slipper urutinerte karer løs på fighterflyene sine? Kjenner et par F16teknikere og de har gått flymekk.

Korporal
    Ble medlem
    Dec 2004
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    6
    http://www.mil.no/luft/start/Karriere/verneplikt/

her er en oversikt over spesialistutdanningene for vernepliktige etter endt rekrutt i luftforsvaret

Guest
    Ok din slakapung ;-)

Du kan bli Crew Chief på F-16 med generell studiekompetanse. Gå befalsskolen for luftforsvaret på Kjevik, som er 1 1/2 år utdanning og 1 1/2 år praksis. Dette er en teknisk utdanning.

Se side 45 i denne katalogen for flere detaljer.....

http://www.mil.no/multimedia/archive/00 ... 70205a.pdf

Ikke for å være en partypooper slakapung, men sjekk kilder før du kommer med bastante påstander til folk som er interessert i utdanning i Forsvaret. Jeg har rekrutteringskurs fra Forsvaret, og riktig fremgangsmåte vil være enten å henvise de til FMS eller henvise de til http://www.mil.no/felles/fms/utdanning/ ... id=9669076

Erkjenn, over....

Ledende menig
    Ble medlem
    May 2006
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    5
    Det er bare svada at man ikke kan bli CCA hvis man ikke har gått mekk. Jeg har netopp forhørt meg om dette med en som er CCA og hadde gen. studie komp.

Er folk her inne helt tullete? Trodde jeg ville få svar fra folk som visste noe om forsvaret jeg....

Ledende menig
    Ble medlem
    Apr 2006
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    6
    Men så er ikke en CCA flymekaniker heller da.
    Il Se Vis Pacem Parabellum!!!

Menig
    Ble medlem
    Feb 2006
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    0
    Sitat Opprinnelig skrevet av Phoenix
    Ok din slakapung ;-)

Du kan bli Crew Chief på F-16 med generell studiekompetanse. Gå befalsskolen for luftforsvaret på Kjevik, som er 1 1/2 år utdanning og 1 1/2 år praksis. Dette er en teknisk utdanning.

Ikke for å være en partypooper slakapung, men sjekk kilder før du kommer med bastante påstander til folk som er interessert i utdanning i Forsvaret. Jeg har rekrutteringskurs fra Forsvaret, og riktig fremgangsmåte vil være enten å henvise de til FMS eller henvise de til http://www.mil.no/felles/fms/utdanning/ ... id=9669076

Erkjenn, over....

Sånn sett ja.. Men Man kan ikke gå rett over fra almenn og over til å skru på fly..

Anyways, kjenner gutta nede på responssenteret til FMS, de har på en måte ikke helt peiling de heller.. Ikke noe å stole på!

Ledende menig
    Ble medlem
    May 2006
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    5
    Sitat Opprinnelig skrevet av slakapung
    Sitat Opprinnelig skrevet av Phoenix
    Ok din slakapung ;-)

Erkjenn, over....

Sånn sett ja.. Men Man kan ikke gå rett over fra almenn og over til å skru på fly..

Anyways, kjenner gutta nede på responssenteret til FMS, de har på en måte ikke helt peiling de heller.. Ikke noe å stole på!
    Nei, du må gå rekrutten og 3-ukers kurs på LFTS Kjevik. Så er det en utsjekksperiode ved en F-16 squad på ca. 4 uker med påfølgende "eksamener".

Men, du trenger ikke å ha gått noe spesielt på VGS, da kravet er fullført 10-årig grunnskole (9-årig for de som startet før ref.97). Henviser til http://www.mil.no/luft/start/Karrier...rticleID=87618

Ledende menig
    Ble medlem
    Apr 2006
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    6
    Virker som det er noen som forveksler Crew Chief og Crew Chief-assistent her. Chrew Chief-assistent (CCA) er altså en menig stilling, mens Crew Chiefen har teknisk utdannelse.

CCA var en veldig populær tjeneste, men mange av de jeg snakket med etterpå var misfornøyde med tjenesten sin. Det er selvsagt svært begrenset hva de får lov til å gjøre på flyene. Arbeidsoppgavene går stort sett ut på enkelt men viktig rutinearbeid som å kontrollere dekktrykk samt rengjøring av diverse filtre etc. Spennende i begynnelsen, men man går nok fort lei. Er også veldig mye dødtid i tjenesten. Ellers sorterer man som CCA under garnisonskompaniet, som neppe er noe elitekompani for å si det forsiktig:) Lite eller ingen grønn tjeneste etter rekrutten. Men det er nok langt fra den verste tjenesten man kan få. Kurset for eksempel er sikkert ganske spennende.

Spennende tjeneste finner du ellers i basesett, brannvern, luftvern, NATO-tjeneste, droneflygertjenesten og mange andre steder.

Madla er en helt grei rekruttskole. Ok velferdstilbud, eneste er at det skulle vært noen flere PC'er på velferden. Sommerkontingenten er temmelig stor, da jeg var der var vi vel til sammen ca. 1200 rekrutter. Stavanger er kjempefin sommerby, med veldig bra uteliv. Leiren ligger ved Møllebukta som er en fin badeplass. Rekruttene har forøvrig "spesialavtale" med den lokale pizzaleverandøren.
    Il Se Vis Pacem Parabellum!!!

Visekorporal klasse 1
    Ble medlem
    Jun 2005
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    1
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    6
    Det å slippe til folk på f16 fly uten mekk, elektro eller mekatronikk utdannelse er livsfarlig. Nekter å tro at forsvaret gjør det, skal en som har 6 i norsk og ikke vet hva metriske gjenger er en gang få ordne f16 fly? nei, det nekter jeg å tro.

Milrab militært utstyr

Om Milforum
Milforum ® er det militære debattforumet. Siden 2004 har vi holdt deg oppdatert på det som er skjer innen Forsvaret, Heimevernet (HV), NATO, det geopolitiske spenningsforholdet mellom ulike religioner og utviklingen geopolitisk mellom øst og vest i tillegg til å motivere sunn og oppegående ungdom som ønsker å forberede seg til en militær karriere, til opptak og tjeneste i Forsvaret.
Nyttige linker
Marinejeger.net - temaside om MJK
Fallskjermjeger.net - temaside FSK/HJK
Milforums Nettbutikk
Milrab.no - utstyr til Politiet og Forsvaret
Haugen Bok

Wickr: @milforumwickr - for innsending av tips og meldinger på en trygg måte.
Sosiale Medier