Foto:Forsvaret

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militrt Utstyr - Friluftsliv

 
Liker Liker:  0
Viser resultatene 1 til 16 av 16

Trd: Rekruttskole p Madla

  1. #1
    Ledende menig
    Ble medlem
    May 2006
    Bosted
    Hjemme
    Innlegg
    66
    Pondusfaktor
    7

    Rekruttskole p Madla

    Hei, er ny p dette forumet;=)

    Jeg er kalt inn til rekrutten p Madla 26.juli, og lurer p om noen har har erfaring med den? Er det en bra leir? Hva kan jeg forvente meg av opplevelser der?

    Vil ogs prve ske meg videre som F-16 CCA eller eventuelt vpen ass. Er det stor konkurranse om disse tjenestene? Er det noen som har prvd en av dem, eller gjorde noe annet spennende i luftforsvaret?

    MVH

    blivende rekrutt.
    Det er bedre ta toget med NSB enn fly med LSD.

  2. Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militrt Utstyr - Friluftsliv

  3. #2
    Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Innlegg
    3.408
    Pondusfaktor
    9
    Vi har et madlabefal blant oss p forumet, hun kan sikkert svare p det meste. Dessuten kan du jo ta en titt bare et par trder lenger ned p forumet?

    http://www.milforum.net/forum/viewtopic.php?t=2716
    meh

  4. #3
    Korporal
    Ble medlem
    Dec 2004
    Innlegg
    952
    Pondusfaktor
    7
    - regner med at bosted ogs er humor, sa han noks trt og tente seg en sigarett fr han la beina p skrivebordet og lente seg godt bak i stolen. et langt trekk av sigaretten som ble avsluttet med et sukk ble etterfulgt av en like lang utblsning som dekte hele det lille kontoret med en blaktig dis. - s du skal inn i luftforsvaret du. ja,ja. han kakket asken p gulvet og hostet dypt. - Brannmann, sa han hest og kremtet fr han gjentok, - brannmann, det var det jeg var og jaggu gjorde jeg ikke karriere som det i det sivile ogs. - det var tider det. han tok et nytt trekk av sigaretten og hostet noe voldsomt. han vinket gjesten sin ut mens han desperat prvde hindre lungene i fly ut og lande p skrivepulten som en blodig mopp. han rakk aldri si at han ikke hadde vrt p madla.

  5. #4
    Guest
    Konge svar fra barbaren!

  6. #5
    Ledende menig
    Ble medlem
    May 2006
    Bosted
    Hjemme
    Innlegg
    66
    Pondusfaktor
    7
    Hehehe, barbar:D

    Jeg s ikke den andre posten. Men n har jeg sett den. Takker for link.
    Det er bedre ta toget med NSB enn fly med LSD.

  7. #6
    Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2006
    Bosted
    Oslo
    Innlegg
    4.464
    Pondusfaktor
    7
    En av mine gode kompiser var Brannmann p Vrnes. Han s en utrolig mengde med filmer mens han var p vakt og dro inn til Trondheim og kjresten nr fri. Turnus passet han ypperlig. Fikk trent brannslukning og redning fra diverse flytyper og noe om hndtering av vpnene. Men det passer nok ikke alle. For de f-16 teknikerstilingene s kreves det vel at du har gtt en form for mekanisk eller elektro p videregende?
    "You are overreacting, and you can't spell overreacting without ovary. You're a girl"

  8. #7
    Ledende menig
    Ble medlem
    May 2006
    Bosted
    Hjemme
    Innlegg
    66
    Pondusfaktor
    7
    Etter det jeg har hrt trenger du ikke mer enn 10-rig grunnskole.

    Jeg kan snart skilte med generell studiekompetanse. Har hatt 2mx og 3bi, men tror ikke dette har noe si fra eller til for CCA.
    Det er bedre ta toget med NSB enn fly med LSD.

  9. #8
    Menig
    Ble medlem
    Feb 2006
    Innlegg
    35
    Pondusfaktor
    0
    For bli tekniker p f16 hjelper det ikke om du har hatt matte p allmennfag. Tror du virkelig at F16gutta slipper urutinerte karer ls p fighterflyene sine? Kjenner et par F16teknikere og de har gtt flymekk.

  10. #9
    Korporal
    Ble medlem
    Dec 2004
    Innlegg
    952
    Pondusfaktor
    7
    http://www.mil.no/luft/start/Karriere/verneplikt/

    her er en oversikt over spesialistutdanningene for vernepliktige etter endt rekrutt i luftforsvaret

  11. #10
    Guest
    Ok din slakapung ;-)

    Du kan bli Crew Chief p F-16 med generell studiekompetanse. G befalsskolen for luftforsvaret p Kjevik, som er 1 1/2 r utdanning og 1 1/2 r praksis. Dette er en teknisk utdanning.

    Se side 45 i denne katalogen for flere detaljer.....

    http://www.mil.no/multimedia/archive/00 ... 70205a.pdf


    Ikke for vre en partypooper slakapung, men sjekk kilder fr du kommer med bastante pstander til folk som er interessert i utdanning i Forsvaret. Jeg har rekrutteringskurs fra Forsvaret, og riktig fremgangsmte vil vre enten henvise de til FMS eller henvise de til http://www.mil.no/felles/fms/utdanning/ ... id=9669076

    Erkjenn, over....

  12. #11
    Ledende menig
    Ble medlem
    May 2006
    Bosted
    Hjemme
    Innlegg
    66
    Pondusfaktor
    7
    Det er bare svada at man ikke kan bli CCA hvis man ikke har gtt mekk. Jeg har netopp forhrt meg om dette med en som er CCA og hadde gen. studie komp.

    Er folk her inne helt tullete? Trodde jeg ville f svar fra folk som visste noe om forsvaret jeg....
    Det er bedre ta toget med NSB enn fly med LSD.

  13. #12
    Ledende menig
    Ble medlem
    Apr 2006
    Innlegg
    67
    Pondusfaktor
    7
    Men s er ikke en CCA flymekaniker heller da.
    Il Se Vis Pacem Parabellum!!!

  14. #13
    Menig
    Ble medlem
    Feb 2006
    Innlegg
    35
    Pondusfaktor
    0
    Sitat Opprinnelig skrevet av Phoenix
    Ok din slakapung ;-)

    Du kan bli Crew Chief p F-16 med generell studiekompetanse. G befalsskolen for luftforsvaret p Kjevik, som er 1 1/2 r utdanning og 1 1/2 r praksis. Dette er en teknisk utdanning.

    Se side 45 i denne katalogen for flere detaljer.....

    http://www.mil.no/multimedia/archive/00 ... 70205a.pdf


    Ikke for vre en partypooper slakapung, men sjekk kilder fr du kommer med bastante pstander til folk som er interessert i utdanning i Forsvaret. Jeg har rekrutteringskurs fra Forsvaret, og riktig fremgangsmte vil vre enten henvise de til FMS eller henvise de til http://www.mil.no/felles/fms/utdanning/ ... id=9669076

    Erkjenn, over....

    Snn sett ja.. Men Man kan ikke g rett over fra almenn og over til skru p fly..

    Anyways, kjenner gutta nede p responssenteret til FMS, de har p en mte ikke helt peiling de heller.. Ikke noe stole p!

  15. #14
    Ledende menig
    Ble medlem
    May 2006
    Bosted
    Hjemme
    Innlegg
    66
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av slakapung
    Sitat Opprinnelig skrevet av Phoenix
    Ok din slakapung ;-)

    Du kan bli Crew Chief p F-16 med generell studiekompetanse. G befalsskolen for luftforsvaret p Kjevik, som er 1 1/2 r utdanning og 1 1/2 r praksis. Dette er en teknisk utdanning.

    Se side 45 i denne katalogen for flere detaljer.....

    http://www.mil.no/multimedia/archive/00 ... 70205a.pdf


    Ikke for vre en partypooper slakapung, men sjekk kilder fr du kommer med bastante pstander til folk som er interessert i utdanning i Forsvaret. Jeg har rekrutteringskurs fra Forsvaret, og riktig fremgangsmte vil vre enten henvise de til FMS eller henvise de til http://www.mil.no/felles/fms/utdanning/ ... id=9669076

    Erkjenn, over....

    Snn sett ja.. Men Man kan ikke g rett over fra almenn og over til skru p fly..

    Anyways, kjenner gutta nede p responssenteret til FMS, de har p en mte ikke helt peiling de heller.. Ikke noe stole p!
    Nei, du m g rekrutten og 3-ukers kurs p LFTS Kjevik. S er det en utsjekksperiode ved en F-16 squad p ca. 4 uker med pflgende "eksamener".

    Men, du trenger ikke ha gtt noe spesielt p VGS, da kravet er fullfrt 10-rig grunnskole (9-rig for de som startet fr ref.97). Henviser til http://www.mil.no/luft/start/Karrier...rticleID=87618
    Det er bedre ta toget med NSB enn fly med LSD.

  16. #15
    Ledende menig
    Ble medlem
    Apr 2006
    Innlegg
    67
    Pondusfaktor
    7
    Virker som det er noen som forveksler Crew Chief og Crew Chief-assistent her. Chrew Chief-assistent (CCA) er alts en menig stilling, mens Crew Chiefen har teknisk utdannelse.

    CCA var en veldig populr tjeneste, men mange av de jeg snakket med etterp var misfornyde med tjenesten sin. Det er selvsagt svrt begrenset hva de fr lov til gjre p flyene. Arbeidsoppgavene gr stort sett ut p enkelt men viktig rutinearbeid som kontrollere dekktrykk samt rengjring av diverse filtre etc. Spennende i begynnelsen, men man gr nok fort lei. Er ogs veldig mye ddtid i tjenesten. Ellers sorterer man som CCA under garnisonskompaniet, som neppe er noe elitekompani for si det forsiktig:) Lite eller ingen grnn tjeneste etter rekrutten. Men det er nok langt fra den verste tjenesten man kan f. Kurset for eksempel er sikkert ganske spennende.

    Spennende tjeneste finner du ellers i basesett, brannvern, luftvern, NATO-tjeneste, droneflygertjenesten og mange andre steder.

    Madla er en helt grei rekruttskole. Ok velferdstilbud, eneste er at det skulle vrt noen flere PC'er p velferden. Sommerkontingenten er temmelig stor, da jeg var der var vi vel til sammen ca. 1200 rekrutter. Stavanger er kjempefin sommerby, med veldig bra uteliv. Leiren ligger ved Mllebukta som er en fin badeplass. Rekruttene har forvrig "spesialavtale" med den lokale pizzaleverandren.
    Il Se Vis Pacem Parabellum!!!

  17. #16
    Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jun 2005
    Bosted
    Trondheim
    Innlegg
    432
    Pondusfaktor
    7
    Det slippe til folk p f16 fly uten mekk, elektro eller mekatronikk utdannelse er livsfarlig. Nekter tro at forsvaret gjr det, skal en som har 6 i norsk og ikke vet hva metriske gjenger er en gang f ordne f16 fly? nei, det nekter jeg tro.

Trdinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne trden n (0 er registrert og 1 er gjester)

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye trder
  • Du kan ikke svare p innlegg / trder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •