Foto: Kjosvold/Forsvaret

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militrt Utstyr - Friluftsliv

Tilpasset sk
Side 117 av 118 FrsteFrste ... 1767107115116117118 SisteSiste
Viser resultatene 4.641 til 4.680 av 4690

Trd: Forsvaret kjper F-35 kampfly fra Lockheed Martin

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    87

Sv: Forsvaret kjper F-35 kampfly fra Lockheed Martin

To F-16 og to F-35 over rlandet. Eller KRIGSDDSMASKINER, som deler av pressen ville sagt.
    Foto: Forsvaret.
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

2. Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militrt Utstyr - Friluftsliv

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    49

http://www.airforce-technology.com/n...ata-file-usaf/

Norway has become the first foreign country to receive the F-35 mission data file from the US Air Force’s (USAF) 53rd Electronic Warfare Group’s Partner Support Complex.
    Nationalism intensifies!
    Dd ved Klle!
    Bla bla... Hybrid warfare is easy

Sersjant
    Ble medlem
    Sep 2010
    I en mrk kjeller blant bokpermer og trykksverte
    Pondusfaktor
    20

Sitat Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post
    To F-16 og to F-35 over rlandet. Eller KRIGSDDSMASKINER, som deler av pressen ville sagt.
    Foto: Forsvaret.
    Ikke glem at de koster FEMTUSENTTEHUNDEROGFJMSTIHUNDRETU SEN MILLIARDER kroner, da
    "Whoever reads history with a mind free from prejudice cannot fail to arrive at a conviction that of all military virtues, energy in the conduct of operations has always contributed the most to the glory and success of arms"

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    69

Jeg elsker krigsddsmaskiner. Hvis de er norske.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    15

Det er n forskjellig man skal plages med...

https://www.aftenposten.no/norge/i/r...ye-informasjon

Landene som har anskaffet F-35-flyene, har iverksatt tiltak for holde flsom strategisk informasjon unna serverne til produsenten Lockheed Martin, skriver ABC nyheter. Flyene er satt opp med teknologi som bedrer Norges evne til overvke store land- og havomrder. Imidlertid er flyene satt opp til automatisk sende informasjonen til produsentenes servere i Texas etter hver flygning.
    while all important enterprises need careful organization, it is the organization that needs organizing, rather than the enterprise. ― Terry Pratchett, Thief of Time

Ledende menig
    Ble medlem
    Jun 2016
    Pondusfaktor
    1

Kanskje en fremtidig software-oppdatering kommer med Incognito modus, DoNot Track og Airplane Mode..

Visekorporal
    Ble medlem
    Jul 2016
    Pondusfaktor
    2

Sitat Opprinnelig skrevet av batteristatus Vis post
    Kanskje en fremtidig software-oppdatering kommer med Incognito modus, DoNot Track og Airplane Mode..

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    87

Denne nedlastingen av data er vel bare for kunne mlrette reklamen til pilotene. En liten jingle, og s en lystig damestemme: Vi registrerer at en S-400 har lock-on p deg. Har du fornyet livsforsikringen i det siste? Blir du Premium Customer slipper du dette.

Men serist, jeg oppfatter at det bare er en forsinkelse i utvikling av programvaren som skal kunne filtrere vekk sensitiv informasjon, og ikke noen showstopper.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    15

Vi fr hpe at flyet ikke begynner plutselig skyte p "fi" fordi noen har glemt koble fra serveren i USA...

Ref til filmen WarGames...
    while all important enterprises need careful organization, it is the organization that needs organizing, rather than the enterprise. ― Terry Pratchett, Thief of Time

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    9

two to the heart, one to the mind...

Oversersjant
    Ble medlem
    Oct 2006
    Pondusfaktor
    15

Sitat Opprinnelig skrevet av dobrodan Vis post
    De problemene er vel frst og fremst p USMC F-35B om jeg forsto innlegget rett. Selv om Giovanni de Briganti er kjent for vre en ihuga motstander av F35, s synes jeg det er rart at de ikke evner lage bedre hjul uten en lang og dyr prosess. F16 har vel noe snn som 20 landinger fr dekkbytte?
    It's a joke, not a cock. Don't take it so hard

Sersjant
    Ble medlem
    Oct 2009
    Pondusfaktor
    8

Sitat Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post
    Jeg elsker krigsddsmaskiner. Hvis de er norske.
    Og det er helt forferdelig hvis man anskaffer og/eller nytter vpen som ikke kun besitter selvforsvarskapasiteter. Ergo, "angrepsfly" og assault rifles" burde vrt det vrt et traktatfestet internasjonalt forbud mot.
    Dulce et decorum est pro patria mori, sed dulcius pro patria vivere, et dulcissimum pro patria bibere.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jun 2017
    Pondusfaktor
    6

Sitat Opprinnelig skrevet av Din_Laban Vis post
    Og det er helt forferdelig hvis man anskaffer og/eller nytter vpen som ikke kun besitter selvforsvarskapasiteter. Ergo, "angrepsfly" og assault rifles" burde vrt det vrt et traktatfestet internasjonalt forbud mot.
    Google-varselet mitt p F35 plukka opp denne godbiten her i dag. Han her prver seg p eit (idiotisk) resonnement la ditt, men det gr ikkje heilt bra mot slutten:
    Man skal investere i det rdyre jagerflyet F-35 med en prislapp p 1.2 milliarder pr. stk. Et fly som ikke har noen forsvarsmessig verdi for Norge, men som bare er ment brukes i USA og Natos aggressive kriger for spre mer dd, lidelse, deleggelse og terror verden over. Man burde derfor kansellere resten av flyordren utover de 4 flyene Norge allerede har kjpt, og heller satse p Eurofighter.
    http://www.vol.no/meninger/2018/02/1...e-16083761.ece

Navn:		typh.JPG
Visninger:	441
Strrelse:	42,3 KB
    https://www.eurofighter.com/news-and...-against-daesh
    Eg her for pne kjeften og fjerne all tvil.
    Og eg er heilt tom for tyggis....

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2006
    Pondusfaktor
    8

Gjenninnfre nytralitetsvernet med andre ord..
    Si vis pacem, para bellum

Korporal
    Ble medlem
    Oct 2006
    Pondusfaktor
    8

Seigemannen bedrev nok litt ironi her.
    Utover det at det er litt lettere se p radar,s er vel ikke Eurofighter noe srligt fredeligere en F-35,s skribenten er nok litt av skiven.
    When in doubt,empty your magazine.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jun 2017
    Pondusfaktor
    6

Sitat Opprinnelig skrevet av mailman Vis post
    Seigemannen bedrev nok litt ironi her.
    Utover det at det er litt lettere se p radar,s er vel ikke Eurofighter noe srligt fredeligere en F-35,s skribenten er nok litt av skiven.
    Lat meg vera heilt tydelig p at eg skjnte at @Din_Laban var ironisk.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    15

Jeg ser at herren i overnevnte innlegg ogs har begtt et innlegg p nordnorskdebatt.no over samme tema.
    http://nordnorskdebatt.no/article/in...rskritikk-erna

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2006
    Pondusfaktor
    8

Ser herren er svrt aktiv bde i lokale og riksdekkende medier over det ganske land. Det er noe s anakronistisk over formidlingsmten at det nesten blir stt. Innlegg i lokalavisa er vel det nrmeste vi kommer speakers corner her til lands.
    Si vis pacem, para bellum

Sersjant
    Ble medlem
    Oct 2009
    Pondusfaktor
    8

Sminteressant se hva denne herren Thor Krefting Nissen skriver om. Er nok en eldre radikaler som ikke fikk drmmen om en revolusjon oppfylt gjennom et av alternativene AKP-ML eller NKP oppfylt.

https://www.dagsavisen.no/nyemeninge...keren-1.414493

http://nordnorskdebatt.no/profile/thor-krefting-nissen

https://www.budstikka.no/thor-krefting-nissen

http://www.nationen.no/av/Thor%20Krefting%20Nissen/
    Dulce et decorum est pro patria mori, sed dulcius pro patria vivere, et dulcissimum pro patria bibere.

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    49

Overasker ikke at han er Assad Fanboy, mest overaskende er det at han har tro p Eurofighter.
    Dd ved Klle!

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jun 2017
    Pondusfaktor
    6

Alle veit vel at Eurofighter er ei tomotors fredsdue vel🤣

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jun 2017
    Pondusfaktor
    6

Masteroppgve fr forsvarets hyskole om F-35 og JSMs pvirkning p sikkerhetspolitkken mot Russland.

https://brage.bibsys.no/xmlui/handle/11250/2486862

Fr sammendraget (mi utheving):
    Finally, the assets improve deterrence credibility by making resistance a more rational choice for Norway and by tying NATO closer to the defense of the country. In general, the F-35 and JSM may also contribute to improve crisis stability by raising the threshold for Russian aggression. However, the stabilizing effect depends on the ability to defend the F-35 bases, and an overly offensive posture may instead cause escalation and threaten stability.
    Kap 7.1.2:
    Norwegian F-35s will be based at two location: rland Main Air Station and Evenes. Thelatter is planned as a quick reaction base with limited footprint, while rland is the main base(Forsvarsdepartementet, 2016c, p. 62). This increases vulnerability since Russia can focus itsattacks on a limited number of target areas. The F-35 fleet can of course disperse to otherNorwegian bases when needed, but this requires at least some warning of what is to come.Additionally, other bases are likely not as well defended as the main base, so the decision todisperse will be a trade-off between the ability to defend against attacks and the potential gainfrom dispersing
    Spredning blir jo her omtalt som eit "selvflgelig" alternativ, men er det i det heile tatt realistisk?
    Krever ikkje det ein heil del infrastruktur/bakke-support i tilleg til det nevnte "not as well defended as the main base"? Drivstoff, teknikere, vpen (meir?). Dette veks vel ikkje p trr?

Korporal
    Ble medlem
    Oct 2006
    Pondusfaktor
    8

Det krever ikke noe mer enn at infrastrukturen er p plass(rullebane og shelter i hovedsak)Alt annet kan ettersendes.
    Men det betyr og at selv om de kan stikke av og gjemme seg et eller annet sted,s vil det ta tid fr de vil vre operative igjen.

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    49

Om man raskt titter p deler av Norge hvor man bde er utenfor Iskander rekkevidde, og i stand til forsvare Trnderlag s er det ca 14 flystriper som er i drift i dag, muligens noen flere om man tar med nedlagte kortbaner.
    Spredning blir da mulig.

Men 14 flystriper er en salve fra 2 Korvetter i Sevromorsk, ikke nok til delegge men, nok til mtte feie flystripa.
    Er det nok rep mannskaper og utstyr p disse stripene? isf. m det gjres avtale med lokale aktrer.

Vi har 4 Hercules til frakte luftvern ut til fremskutt base, om ikke disse allerede er opptatt med 1000 andre ting som dukker opp i krig.

Hva med bremsewire og tilbehr, er det spredt ut n?

Har vi nok lokale styrker til kontrollere disse plassene fr og under bruk? Type HV.

Vi har antagelig ikke mer luftvern enn til ca 3 plasser p samme tid.

Har vi nok mekanikere til kunne spre oss? og hvordan frakte disse?

Har vi vpenlagre, drivstoff, og reservedeler spredt nok til kunne drive med dette?

Sheltere, om vi skal bygge disse like bra som andre norske sheltere har sikkert en kvadratmeterpris p 120 000,- kan vi ta oss rd til det utenfor rlandet nr man nesten ikke har rd til det der?

Mye av dette kan lses, noe til og med rimelig.
    Men jeg tviler stert p at vi er i stand til gjennomfre det.
    Dd ved Klle!

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    87

Kvalifiserte svar p disse sprsmlene ville nok vrt hyt graderte, men jeg deler dine bekymringer om at man ikke har tenkt s veldig mye p dette enn.
    N vil det i et slikt konsept vre viktigst holde seg skjult, s snn sett er kamuflasje viktigere enn sheltere og luftvern.
    Nr det gjelder HV, s burde dette vre det hyest prioriterte oppdraget for de 14+ omrdene som har en flystripe i sin midte.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    15

P hyst generelt grunnlag(og ikke bare relatert til jagerfly), s kan man jo lure p om det virkelig har vrt tenkt rundt flystriper.

Man legger ned en stripe hvor malinga knapt er trr p shelterene(Bod), man skal flytte alt fra Andenes til Evenes, man skal bygge nytt p rlandet, men uten bygge den fult ut med sheltere.

Man kan saktens begynne lure.

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    49

Sitat Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post
    Kvalifiserte svar p disse sprsmlene ville nok vrt hyt graderte, men jeg deler dine bekymringer om at man ikke har tenkt s veldig mye p dette enn.
    N vil det i et slikt konsept vre viktigst holde seg skjult, s snn sett er kamuflasje viktigere enn sheltere og luftvern.
    Nr det gjelder HV, s burde dette vre det hyest prioriterte oppdraget for de 14+ omrdene som har en flystripe i sin midte.
    Skjul er en ting vi ikke kan vre sikre p, hvor gode overvkningssatellitter har Russland? Om de er like gode som de produktene sivile kan kjpe i vesten s har de bilder gode nok av Norge til se hvor flyene kommer til st og, ogs hvor de str siden kamonettet skiller seg fra tidligere landskap.

Med mindre vi kan bruke eksisterende sivile hangarer/ lagre.

Helt enig med deg om HV.
    Dd ved Klle!

Sjefssersjant

Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    54

Sitat Opprinnelig skrevet av Kdo_Under Vis post
    Skjul er en ting vi ikke kan vre sikre p, hvor gode overvkningssatellitter har Russland? Om de er like gode som de produktene sivile kan kjpe i vesten s har de bilder gode nok av Norge til se hvor flyene kommer til st og, ogs hvor de str siden kamonettet skiller seg fra tidligere landskap.
    Det er i hvert fall billig henge opp noen kamonett her og der. Gummi-fly kan vi kjpe fra Kina eller Tsjekkia.

Kanskje ikke s kult komme p milforum fortelle at man er overfrt til et Dummy-omrde i HV...
    It is their war, and you are to help them, not to win it for them

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    49

Sitat Opprinnelig skrevet av Lille Arne Vis post
    Det er i hvert fall billig henge opp noen kamonett her og der. Gummi-fly kan vi kjpe fra Kina eller Tsjekkia.

Kanskje ikke s kult komme p milforum fortelle at man er overfrt til et Dummy-omrde i HV...

CIA fant ut hvor PLA bygget sine siloer ved merke av hvor det var hengt opp kamonett.
    Dd ved Klle!

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jun 2017
    Pondusfaktor
    6

Ja denne her er nok gammalt nytt for alle her inne, men eg hugser godt d eg las den at eg tenkte 2 ting:
    1. Det der m vera knall kost-nytte
    2. Fy sren eg har lyst p ein oppblsbar Blackjack i 1:1 skala som badeleike ungane (megsjlv egentlig).

https://www.nytimes.com/2016/10/13/w...oy-weapon.html

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    49

Sitat Opprinnelig skrevet av hbreis Vis post
    Ja denne her er nok gammalt nytt for alle her inne, men eg hugser godt d eg las den at eg tenkte 2 ting:
    1. Det der m vera knall kost-nytte
    2. Fy sren eg har lyst p ein oppblsbar Blackjack i 1:1 skala som badeleike ungane (megsjlv egentlig).

https://www.nytimes.com/2016/10/13/w...oy-weapon.html
    Dd ved Klle!

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2008
    Pondusfaktor
    10

Ni F-35 p norsk jord i tillegg til de sju i statene i lpet av hsten varsles det n.

Bruker man begrepet initial operational capability i Norge, nr kan noe snt sies vre p plass?

https://forsvaret.no/aktuelt/kampflystatus-april-2018

Sjefssersjant

Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    54

? Fra linken din:
    Mot slutten av neste r skal kampflyene etter planen begynne overta for F*16. Dette kalles p fagsprket for initial operational capability (IOC).
    – Det er for tidlig si om vi nr IOC i 2019, men det er planen, og den ligger fast. I lpet av neste hst skal vi komme med vr anbefaling om F*35 skal settes i drift som planlagt, eventuelt med hvilke begrensninger, sier Hanche.
    It is their war, and you are to help them, not to win it for them

Korporal
    Ble medlem
    Oct 2006
    Pondusfaktor
    8

Fra dagens Aftenpostenposten:
    https://www.aftenposten.no/norge/i/a...-110000-kroner
    Ser og at FD er litt smgretten p Aldrimer.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    69

Sitat Opprinnelig skrevet av mailman Vis post
    Fra dagens Aftenpostenposten:
    https://www.aftenposten.no/norge/i/a...-110000-kroner
    Ser og at FD er litt smgretten p Aldrimer.
    Den artikkelen er helt p trynet. I Aftenposten papirutgave var den til og med p frstesiden illustrert med et bilde av en F/A-18C med sveitsiske merker.... En jetjager er vel en jetjager....

sammenligne vedlikeholdet p F-35A med F-35B er helt vilt. F-35B, som er et VSTOL-fly vil selvflgelig kreve enormt mye mer vedlikehold, det er bare se p helikoptre, eller flyet det erstatter, Harrier. Hele viftesystemet for kunne ta av og lande vertikalt er svrt komplisert og vedlikeholdskrevende. At det kan bli en faktor 3 eller 4 i arbeid med vedlikehold er ikke merkelig.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Korporal
    Ble medlem
    Oct 2006
    Pondusfaktor
    8

Forskjellene p versjonene blir jo faktisk nevnt i artikkelen,s at de ikke s at de besvarte sitt eget sprsml er jo litt besynderlig.S papirutgaven med feil fly p,s det hele bar litt preg av drlig research.

Sersjant
    Ble medlem
    Apr 2014
    Pondusfaktor
    22

Sitat Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post
    Den artikkelen er helt p trynet. I Aftenposten papirutgave var den til og med p frstesiden illustrert med et bilde av en F/A-18C med sveitsiske merker.... En jetjager er vel en jetjager....

sammenligne vedlikeholdet p F-35A med F-35B er helt vilt. F-35B, som er et VSTOL-fly vil selvflgelig kreve enormt mye mer vedlikehold, det er bare se p helikoptre, eller flyet det erstatter, Harrier. Hele viftesystemet for kunne ta av og lande vertikalt er svrt komplisert og vedlikeholdskrevende. At det kan bli en faktor 3 eller 4 i arbeid med vedlikehold er ikke merkelig.
    Tja. Jeg synst det da.

Den viften er jo bare en vifte men si at den teller som en ekstra motor eller at Bn tilsvarer to A pga hangarskiptillegg og nevnte vifte, VSTOL osv s kunne jeg forsttt det.

Sprsmlet er om first mover cost tar en stor del av kaka. Sikkert mye korrespondanse til LM om ting som kunne gjres bedre og som drar opp kost n.

Firegangen er litt mye men fasiten fr vi frst nr det gr seg til her borte.
    Artillery is the God of War

Korporal
    Ble medlem
    Nov 2016
    Pondusfaktor
    3

Fra pressemeldingen linket til i artikkelen:
    Publiseringen av skjermingsverdig informasjon som vi n observerer p nettstedet aldrimer.no er urovekkende og representerer et klart brudd p de reglene samfunnet har satt for beskytte seg selv. Vi opplever en stadig strre aktivitet fra fremmede makter for skaffe seg innsikt i norske militre og sivile kapasiteter. Det er derfor avgjrende at de som fr tilgang p graderte dokumenter ikke sprer innholdet i disse. Dette er straffbart iht. norsk lov.
    (Min utheving)

Hvis slike pstander skal ha noen preventiv effekt br aldrimer kanskje snart straffeforflges? Eksempelets makt osv.
    Ad astra per aspera

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    9

Er det ikke aldrimer som blir fremhevet som lite troverdig da?Jeg finner i alle fall aldrimer MYE mer troverdig enn Hyre i forsvarssprsml.
    two to the heart, one to the mind...

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    15

Klassekampen melder i dag at grunnet vern av omrdene rundt Evenes, fr ikke forsvaret bruke de kjemikalene de helst vil til avisning, og m bruke noe som er mindre effektivt. Og som kan fre til at vre nye jagerfly vil ruste mer enn forventet...
    http://www.klassekampen.no/article/2...ICLE/180509988

Trdinformasjon

Users Browsing this Thread

3 stk leser denne trden n (0 er registrert og 3 er gjester)

Lignende trder

1. Aktuelt: Forsvaret kjper fire nye Hercules
    By Gwandihir in forum Nyhetsrommet - forsvar/militret/sikkerhet
    Svar: 27
    Nyeste innlegg: 09-09-08, 21:14
  2. Forsvaret kjper sjmlsmissiler
    By twominds in forum Nyhetsrommet - forsvar/militret/sikkerhet
    Svar: 8
    Nyeste innlegg: 09-07-07, 09:29
  3. Forsvaret kjper nye sjvannsmissiler
    By KJ in forum Nyhetsrommet - forsvar/militret/sikkerhet
    Svar: 1