Foto:Forsvaret

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militrt Utstyr - Friluftsliv

Tilpasset sk
Side 116 av 118 FrsteFrste ... 1666106114115116117118 SisteSiste
Viser resultatene 4.601 til 4.640 av 4692

Trd: Forsvaret kjper F-35 kampfly fra Lockheed Martin

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jun 2017
    Pondusfaktor
    6

Sv: Forsvaret kjper F-35 kampfly fra Lockheed Martin

Sitat Opprinnelig skrevet av Eisenhower Vis post
    S p sendinga til TV2 samtidig, da de hadde med seg en engasjert PIO som var helt i hundre over at flyene endelig kom; hun var nesten p grten da hun s flyene, og kommenterte at jetlyd er verdens deiligste lyd

Steike for noen deilige fly!
    The noise of freedom

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
    De er langt fra sine hjem
    men blikket opp og frem

2. Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militrt Utstyr - Friluftsliv

Sersjant
    Ble medlem
    Oct 2009
    Pondusfaktor
    8

I den forstand at nye fly landet for 1. gang.
    Dulce et decorum est pro patria mori, sed dulcius pro patria vivere, et dulcissimum pro patria bibere.

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2010
    I en mrk kjeller blant bokpermer og trykksverte
    Pondusfaktor
    21

Forvrig litt skuffet over at de ikke tok en liten svipptur i lav hyde over Mjsa fr de vendte nesa mot rlandet, nr du frst skal fly s langt s hadde jo ikke det utgjort noen srlig stor forskjell... #makan
    "Whoever reads history with a mind free from prejudice cannot fail to arrive at a conviction that of all military virtues, energy in the conduct of operations has always contributed the most to the glory and success of arms"

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2013
    Pondusfaktor
    6

Forvrig litt skuffet over at de ikke tok en liten svipptur i lav hyde over Mjsa fr de vendte nesa mot rlandet, nr du frst skal fly s langt s hadde jo ikke det utgjort noen srlig stor forskjell... #makan
    Etter 11 timer var de vel mkk lei.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    92

Noen som har lyst til kommentere denne?

https://www.abcnyheter.no/nyheter/po...ner?autoplay=1
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    18

Det virker jo unektelig logisk anta at den opprinnelige planen var to flyplasser, og kun den ene (Bod, antar jeg) skulle ha forsterkede hangarer.
    while all important enterprises need careful organization, it is the organization that needs organizing, rather than the enterprise. ― Terry Pratchett, Thief of Time

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    49

Sitat Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post

Dette er hvordan byrkratiet spiller politisk ledelse.

Skaff flyene du virkelig trenger, kutt usexy kostnader fr innkjp.

Lag deretter sty og f vedtak p forsterkede hangarer.

Og nei, jeg hper ingen gikk med den villfarelsen planlegge med Bod som fremtidig flybase.
    Dd ved Klle!
    Bla bla... Hybrid warfare is easy

Sersjant
    Ble medlem
    Feb 2006
    Pondusfaktor
    8

Sitat Opprinnelig skrevet av yamaha Vis post
    Det virker jo unektelig logisk anta at den opprinnelige planen var to flyplasser, og kun den ene (Bod, antar jeg) skulle ha forsterkede hangarer.
    Med bakgrunn i Prop. 73 S (2011-2012), Innst. 388 S (2011-2012) bestemte Stortinget i vedtak 611 " Fremskutt operasjonsbase i Nord-Norge etableres p Evenes. Bod hovedflystasjon legges ned."

Den nvrende flystripa der skal benyttes til skalt byutvikling og ny flystripe skal legges p sydsiden av nvrende, der hvor de fleste beskyttelsesshelterne ligger i dag. Hvem som skal bre kostnadene med fjerne flere titals sheltere i armert betong, vet jeg ikke, men det ville ikke overaske om Forsvarsbygg har noe med det gjre. De som er heldige her eiendomsutviklerne. Hper for all del det ikke er noen sammenheng her.
    Si vis pacem, para bellum

Sersjant
    Ble medlem
    Feb 2006
    Pondusfaktor
    8

Her er vel svar p mitt eget sprsml: "De fire borgerlige vil at Bod skal fylle rollen som framskutt base, og at kostnadene ved en ndvendig flytting av rullebanen skal deles mellom Forsvaret, Avinor, berrte kommuner og nringslivet i regionen.". Dette ville medfre en kostnad p 3 miliarder for Forsvaret. Dette skreiv VG 13.06.2012 https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...se/a/10050747/

Hvordan dette gikk, kan jeg ikke huske, men det var nok noen som gnei seg i hendene der og da. Kjpmannshyre p sitt vrste?
    Si vis pacem, para bellum

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jun 2017
    Pondusfaktor
    6

Eg syns ikkje det er urimeleg at staten ved forsvaret (del)betaler for opprydning etter avslutta aktivitet i eit omrde.
    men blikket opp og frem

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    82

Dette var vel rett og slett tankegangen i militr og politisk ledelse den gangen F-35 ble bestemt: Den kalde krigen er over og vi skal ikke ha et invasjonsforsvar, men et ekspedisjonsforsvar som kan delta i NATOs militre ekspedisjoner utenfor Europa og i Europas ytterkanter. De som snakker om mulig angrep p Norge er kaldkrigere som hrer hjemme p historiens skraphaug. Selvflgelig vil vi ikke trenge noen beskyttelse mot fly- eller missilangrep av basen p rland, for et slikt angrep vet vi aldri noensinne kommer til skje.... Vi trenger en rasjonell base der vre F-35 kan lett bli oppbevart og vedlikeholdt i store, billige hangarer. Dessuten trenger vi plass til ca. 4 fly p Evenes til suverenitetshevdelse i nordomrdene og til avvise eventuelle fremmede fly som av vanvare forviller seg inn mot norsk luftterritorium......
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    49

Sitat Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post
    Dette var vel rett og slett tankegangen i militr og politisk ledelse den gangen F-35 ble bestemt: Den kalde krigen er over og vi skal ikke ha et invasjonsforsvar, men et ekspedisjonsforsvar som kan delta i NATOs militre ekspedisjoner utenfor Europa og i Europas ytterkanter. De som snakker om mulig angrep p Norge er kaldkrigere som hrer hjemme p historiens skraphaug. Selvflgelig vil vi ikke trenge noen beskyttelse mot fly- eller missilangrep av basen p rland, for et slikt angrep vet vi aldri noensinne kommer til skje.... Vi trenger en rasjonell base der vre F-35 kan lett bli oppbevart og vedlikeholdt i store, billige hangarer. Dessuten trenger vi plass til ca. 4 fly p Evenes til suverenitetshevdelse i nordomrdene og til avvise eventuelle fremmede fly som av vanvare forviller seg inn mot norsk luftterritorium......
    Gitt at luftforsvarets ledelse faktisk tenkte det da...

Om man trekker den konkusjonen videre, at vi bare skulle bombe "arabere" s faller jo valget av F-35 p litt drlig grunn.

F-35 blir jo overkill mot flyvpen som i hyden har 10 Mig-29
    Dd ved Klle!
    Bla bla... Hybrid warfare is easy

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2008
    Pondusfaktor
    10

Live sending p nyhetskanalen n, seremoni klokken 14

Sent fra min E5823 via Tapatalk

Visekorporal
    Ble medlem
    Mar 2017
    Pondusfaktor
    3

Merket at det var et litt annet lydbilde enn F-16 nr de kom over Trondheim, selv om de tok det pent

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2008
    Pondusfaktor
    10

Det var en flammende konferansier de hadde sourcet for jobben.

Visekorporal
    Ble medlem
    Sep 2011
    Pondusfaktor
    4

Om det ikke er nevnt s kjrer Insider en episode i kveld kl 21.30 om F-35 p TvNorge.
    I dokumentarserien "Insider" oppsker vi miljer og mter mennesker de frreste har tilgang til.
    Norge har ftt nye jagerfly. Som frste norske TV-team har Insider vrt med nr de nye F-35-flyene kjemper i lufta. Milliard-kjpet har vrt omstridt og debatten har rast. Hva gjr flyene verdt 250 milliarder kroner? I kveldens program mter reporter Atle de norske pilotene under opplring i USA, for underske hva vi egentlig har kjpt.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    92

250 milliarder??

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2008
    Pondusfaktor
    10

250 milliarder??
    Livstidskostnaden over 40 r for 52 fly?

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    82

I flge Forsvarsdepartementet er den totale levetidskostnaden for vre F-35, fra prosjektet startet til siste F-35 er utrangert i 2054 268,1 milliarder 2017-kroner. Dette inkluderer anskaffelseskostnaden p 71,5 milliarder, i tillegg til drift, oppgraderinger, vpen, baser, og erstatningsfly og mye mer helt frem til 2054.

Edit: Se https://www.regjeringen.no/no/tema/f...pfly/id710435/
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2008
    Pondusfaktor
    10

Fantastisk frete fyr de har sendt over insider da. men veldig gy se

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2012
    Pondusfaktor
    11

Hvis jeg var pilot...drmmer.. S hadde jeg nettopp ftt et fly til en milliard, jeg hadde slitt med sove og hadde sikkert tatt turen ut i garasjen for se p det nye flyet, kanskje vasket det litt og sett p de fine linjene. Nr kone og barn hadde sovet godt hadde jeg lurt meg ut for en liten tur bare for meg selv, trillet forsiktig ut av garasjen og gidd bnn pinne med det gikk, men det var da meg.

Jeg tror dette er det beste vi kunne f for penge og jeg hper at den negative kritikken som har vrt stilner nr flyet fr modnet litt.
    Trenger bare litt flaks, s gr det godt

Visekorporal
    Ble medlem
    Mar 2017
    Pondusfaktor
    3

https://www.defensenews.com/digital-...alks-with-uae/

USAF bekrefter vel her at de har ftt lov av Donald til pne dren p gltt for UAE. Er nok mange hindre p den veien, men vil ikke en slik deal kunne skape ganske drlig stemning i de andre gulfstatene? Den dealen mellom UAE og Russland om utvikling av femtegenerasjons fly basert p MiG-29 p 7-8 r hres for meg ikke spesielt realistisk ut, kan den legge s mye press p USA?

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2008
    Pondusfaktor
    10

Sitat Opprinnelig skrevet av 4312 Vis post
    Hvis jeg var pilot...drmmer.. S hadde jeg nettopp ftt et fly til en milliard, jeg hadde slitt med sove og hadde sikkert tatt turen ut i garasjen for se p det nye flyet, kanskje vasket det litt og sett p de fine linjene. Nr kone og barn hadde sovet godt hadde jeg lurt meg ut for en liten tur bare for meg selv, trillet forsiktig ut av garasjen og gidd bnn pinne med det gikk, men det var da meg.

Jeg tror dette er det beste vi kunne f for penge og jeg hper at den negative kritikken som har vrt stilner nr flyet fr modnet litt.
    Er det snn forst at du mener luftforsvaret skal ta en que fra heimevernet og la folk lne med seg utstyret hjem?

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    82

Jeg tror det var en sak p 1960-tallet hvor en sersjant i Luftforsvaret (bakkemannskap av et eller annet slag) stjal en jetjager (husker ikke om det var en F-86 eller en F-5, kanskje det siste) og tok av med den. Han klarte faktisk f den i lufta, men det gikk verre med landingen. Dvs. han overlevde, men jeg tror flyet mtte avskrives.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    82

Jeg fant saken etter litt googling: Flymekanikerens elleville stunt.

Det var i 1956, og det var en T-33 T-bird han fly. Han dde i 2005 og har silhuetten av en T-33 inngravert p gravstenen:

Navn:		gravsten-arne-storli-001.jpg
Visninger:	323
Strrelse:	833,1 KB

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    9

Om jeg ikke husker feil var det noen som prvde noe lignende med en F16 sent p 80-tallet.

Det gikk ikke bra hverken med ham eller flyet.
    two to the heart, one to the mind...

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2010
    I en mrk kjeller blant bokpermer og trykksverte
    Pondusfaktor
    21

H? Det funka jo p film...

"Whoever reads history with a mind free from prejudice cannot fail to arrive at a conviction that of all military virtues, energy in the conduct of operations has always contributed the most to the glory and success of arms"

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    92

Regner med Mighty Norway p Insta ikke har noe imot at jeg reposter dette bildet fra rlandet.
    Foto: Adeln Wilhelmsen.

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2008
    Pondusfaktor
    10

Hvordan tror dere norsk doktrine for f-35 blir de frste rene, blir de awacs lite som kan styrke opp under evnene som F-16 har?

Er vel enda en stund til vi har flere operative av de nye flyene enn de gamle?

Kommandrsersjant

Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    56

Tja, britene, som kommer til bruke en high/low mix av F-35 og Typhoon i mange r, ser for seg bruke F-35 som en "door-breaker" som skal vinne tilstrekkelig luftkontroll til at Typhoonene kan komme etter og levere vpen. USMC tenker litt likedan, bare at de vil bruke F-35 med eksterne vpen som "bomb-trucks".

Men n skal ikke vi operere en miks s lenge, og de frste rene kommer det sikkert til vre mer enn nok stress med fule ut hvordan F-35 skal brukes optimalt i Norge.
    It is their war, and you are to help them, not to win it for them

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2012
    Pondusfaktor
    11

Hvordan vill f-35 forandre fi sine operasjoner? Jeg vill tro at Russland vill gjre tiltak for hindre vre fly i operere i deres nektelse boble, det enkleste ville vre stoppe flyene fra ta av tror jeg.
    Trenger bare litt flaks, s gr det godt

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    92

Jo, hvis de har noen vpen som klarer sl gjennom den high-tech teltduken som beskytter flymaskinene.

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2013
    Pondusfaktor
    6

Jo, hvis de har noen vpen som klarer sl gjennom den high-tech teltduken som beskytter flymaskinene.
    Skal sies at det ikke er srlig relevant nr flyene ikke blir bevpnet fr om over ett r uansett.

Korporal
    Ble medlem
    Oct 2006
    Pondusfaktor
    8

Har ikke duken og stealth da???
    Kanonen p flyet er vel operativ.
    When in doubt,empty your magazine.

Oversersjant
    Ble medlem
    Apr 2014
    Pondusfaktor
    22

H? Det funka jo p film...

Her er en p forumet som ikke helt aksepterer at han ikke har grunnlaget for bli politi. Det er jo synd for han selvflgelig, men da skulle han ha prvd den ulidelige smerten ved vokse opp med filmer som Iron Eagle og Top Gun, og deretter i tenrene oppdage en liten filledetalj som kalles mild nrsynthet!!

Det verste er at en av de fete ltene i Iron Eagle er one vision....
    Artillery is the God of War

Kommandrsersjant

Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    56

Sitat Opprinnelig skrevet av 4312 Vis post
    Hvordan vill f-35 forandre fi sine operasjoner? Jeg vill tro at Russland vill gjre tiltak for hindre vre fly i operere i deres nektelse boble, det enkleste ville vre stoppe flyene fra ta av tror jeg.
    Det har vrt god kontraluftdoktrine delegge fiendens fly der de bor siden frste verdenskrig, s det blir neppe noen endring der. Og det er selvflgelig blant annet med tanke p det at russerne driver og bygger opp kapasitetene sine p konvensjonelle, langtrekkende presisjonsvpen (sj-, luft- og etterhvert bakkebaserte kryssermissiler.) Det er noe de har nsket seg siden tidlig nittitall i hvert fall. Worst case er at tilstedevrelsen av F-35 senker terskelen for at de gr for et forkjpsangrep om de fr det for seg at det er n store skumle NATO kommer og tar dem.
    It is their war, and you are to help them, not to win it for them

Sersjant
    Ble medlem
    Oct 2009
    Pondusfaktor
    8

Sitat Opprinnelig skrevet av Lille Arne Vis post
    Det har vrt god kontraluftdoktrine delegge fiendens fly der de bor siden frste verdenskrig, s det blir neppe noen endring der. Og det er selvflgelig blant annet med tanke p det at russerne driver og bygger opp kapasitetene sine p konvensjonelle, langtrekkende presisjonsvpen (sj-, luft- og etterhvert bakkebaserte kryssermissiler.) Det er noe de har nsket seg siden tidlig nittitall i hvert fall. Worst case er at tilstedevrelsen av F-35 senker terskelen for at de gr for et forkjpsangrep om de fr det for seg at det er n store skumle NATO kommer og tar dem.
    Det er vel akkurat det de kommer til gjre, sl ut fly mens de enn er p bakken. Det finnes flere historiske eksempler p akkurat det, f.eks. 6. desember 1941 i Pearl Harbor og under seksdagerskrigen i 1967.
    Dulce et decorum est pro patria mori, sed dulcius pro patria vivere, et dulcissimum pro patria bibere.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    82

Seksdagerskrigen var jo ekstrem, det israelske flyvpenet slo ut nesten alle fiendtlige fly p bakken fr de kom i luften ved et forkjpsangrep. Egypeterne og syrerne hadde flyene sine stende klar p flightline uten bunkere og uten stor spredning. Ingen er vel s dumme i dag, eller....

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    92

Nei, det skulle da virkelig tatt seg ut!!

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jun 2017
    Pondusfaktor
    6

"Augmenting" f-16 med betre SA er nok eit godt tips ja. Samt elektronisk krigfring.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
    men blikket opp og frem

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militrt Utstyr - Friluftsliv

Tilpasset sk

Trdinformasjon

Users Browsing this Thread

4 stk leser denne trden n (0 er registrert og 4 er gjester)

Lignende trder

1. Aktuelt: Forsvaret kjper fire nye Hercules
    By Gwandihir in forum Nyhetsrommet - forsvar/militret/sikkerhet
    Svar: 27
    Nyeste innlegg: 09-09-08, 21:14
  2. Forsvaret kjper sjmlsmissiler
    By twominds in forum Nyhetsrommet - forsvar/militret/sikkerhet
    Svar: 8
    Nyeste innlegg: 09-07-07, 09:29
  3. Forsvaret kjper nye sjvannsmissiler
    By KJ in forum Nyhetsrommet - forsvar/militret/sikkerhet
    Svar: 1