Side 115 av 115 FørsteFørste ... 1565105113114115
Viser resultatene 4.561 til 4.573 av 4573
    Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    56

Sv: Forsvaret kjøper F-35 kampfly fra Lockheed Martin

The Times har en negativ artikkel i dag: https://www.thetimes.co.uk/edition/n...jets-qrtj95kvh
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

2. Peshmerganor - Min kamp mot Kalifatet.

Ledende menig
    Ble medlem
    Jun 2017
    Pondusfaktor
    3

Sitat Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post
    The Times har en negativ artikkel i dag: https://www.thetimes.co.uk/edition/n...jets-qrtj95kvh
    Det er riktignok ein blogg og pga betalingsmur fekk eg ikkje lest heile artikkelen, men eg syns dette tilsvaret virka ganske fornuftig og hadde nokre veldige gode poeng.

https://thinpinstripedline.blogspot....lieve.html?m=1

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Ledende menig
    Ble medlem
    Jun 2017
    Pondusfaktor
    3

Liknande toner i Lockheed Martins offisielle tilsvarsbrev:

https://ukdefencejournal.org.uk/lock...ampaign=social

Som fanboy må eg nok passe meg for ikkje å rosemala alt, men eg har bestemt inntrykk av at dette flyet får ufortjent mykje tyn, og som kr Babione er inne på i brevet så er det nokre "usual suspects" som går igjen.

Vidare trur eg det kan vera greit å alltid skjele til kva pilotene som bruker det seier.

Sjefssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    46

Så er det noe med at en dyr 5.generasjons fighter som faktisk overlever sine sorties til syvende og sist er mer kosteffektiv enn en 4. generasjons som blir skutt ned på den første.
    With 5000 years of recorded military history, there is no excuse for the lack of constant study.

Ledende menig
    Ble medlem
    Jun 2017
    Pondusfaktor
    3

Podcast: F-35 in the Crossfire

Ok, no spammer eg kanskje litt her og folk er kanskje også litt lei av Pierre Sprey. Men i denne debatten i to deler blir han imøtegått live av ein faktisk F-35 pilot med 22 års erfaring frå USMC og 4 forskjellige kampfly.

Når Sprey insinuerer (seier rett ut) at kritiske piloter får korte karrierer blir det litt personlig, men ryddig og saklig heile vegen.

Også mindre fokus på programkost og meir på det tekniske.

http://m.aviationweek.com/check-6-podcast

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2008
    Pondusfaktor
    5

Sitat Opprinnelig skrevet av hbreis Vis post
    Podcast: F-35 in the Crossfire

Ok, no spammer eg kanskje litt her og folk er kanskje også litt lei av Pierre Sprey. Men i denne debatten i to deler blir han imøtegått live av ein faktisk F-35 pilot med 22 års erfaring frå USMC og 4 forskjellige kampfly.

Når Sprey insinuerer (seier rett ut) at kritiske piloter får korte karrierer blir det litt personlig, men ryddig og saklig heile vegen.

Også mindre fokus på programkost og meir på det tekniske.
    "It's almost as unmaneuverable as the F-104"

Avkledd. Imponerende at Sprey i det hele tatt stillte opp.

Ledende menig
    Ble medlem
    Mar 2017
    Pondusfaktor
    2

Fra podcasten når Sprey snakker om hvor mange grader i sekundet retningsforandring F-35A greide på Paris Air Show kontra hva en F-16 greier på et flyshow, tror det var ca 17 vs ca 22, er ikke det bare forskjellen på 7 G og 9 G? Er argumentet at F-35A ikke greier å dra 9 G "ribbet" på et flyshow selv når Block 3F SW snart åpner for det?

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2008
    Pondusfaktor
    5

Sitat Opprinnelig skrevet av gigafactory Vis post
    Fra podcasten når Sprey snakker om hvor mange grader i sekundet retningsforandring F-35A greide på Paris Air Show kontra hva en F-16 greier på et flyshow, tror det var ca 17 vs ca 22, er ikke det bare forskjellen på 7 G og 9 G? Er argumentet at F-35A ikke greier å dra 9 G "ribbet" på et flyshow selv når Block 3F SW snart åpner for det?
    Helt klart en del av forklaringen, samt at det var en "minimum radius turn", ikke "maximum turn rate".

Sersjant
    Ble medlem
    Jan 2008
    Pondusfaktor
    13

Møtte programlederen for podcasten, Lara Seligman, i Washington rett etter at hun var ferdig med innspillingen (hadde gleden av å gi henne pris for beste unge aerospace journalist for en måned siden, måtte jo følge opp ). Både hun og Berke hadde slitt med å holde seg noenlunde nøytrale og profesjonelle (og jeg syns de gikk litt for langt i å elevere Sprey), men poenget deres var at om de behandla han bra, så ville gneldringa hans føre til at han falt enda mer gjennom (og til en viss grad gjorde han det.)
    Kommunikasjonsdirektør, Nammo

Sersjant
    Ble medlem
    Aug 2014
    Pondusfaktor
    6

Sitat Opprinnelig skrevet av endrelunde Vis post
    Sorry, men dette er ikke en reell problemstilling. Om et moderne kampfly (uansett type) skades så mye at det må inn til den typen vedlikehold som planlegges gjort i Italia, så er det flyet ute av den aktuelle konflikten. Alt vedlikehold opp til det nivået skal i utgangspunktet gjøres på Ørland av forsvarets egne folk.
    Jeg leser deg slik at dette vedlikeholdet er på det nivået som i hvert fall tidligere ble kalt 5. linje, muligens 4.linje også?

Sersjant
    Ble medlem
    Aug 2014
    Pondusfaktor
    6

Sitat Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post
    Tungt vedlikehold regner jeg med uansett ikke man vil drive med i krig/krise. Man vil gjøre det man kan av mindre reparasjoner og lettere vedlikehold for å få flest mulig antall fly på vingene med en gang.
    Det hendte faktisk under WWII, men det meste av det hadde nok noe med varigheten av krigen å gjøre.

Så vidt vites var det også tilfeller da det ble gjort med fly, når avstanden til fabrikken var kort (som i England under Battle of Britain).

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    56

Under 2. verdenskrig ble jo flere generasjoner fly utviklet fra bunnen av.

Også under den kalde krigen var det norske luftforsvaret sett på som "engangs". I den første fasen av en krig (de første dagene til ukene) vil Norge uansett stå alene i kampen på norsk territorium, og i løpet av den tiden regnet man med at det aller meste av norske fly uansett ville gå tapt i kamp mot en tallmessig fullstendig overlegen fiende. Senere ville det stort sett være allierte forsterkninger som ville utkjempe krigen i luften over Norge. Om man da får noen få norske fly tilbake fra langvarig vedlikehold der flyene har vært tatt helt fra hverandre, vil det ha lite å si for det endelige utfallet, det vil bli bestemt av de forsterkninger våre allierte har fått inn. Norske fly vil bare bety noe i det store spillet de første dagene/ukene av en krig. Ett amerikansk hangarfly har flere kampfly enn det norske luftforsvaret. Pr. 1999 planla bare U.S. Marines å fly inn til Norge 76 kampfly (24 F-18A, 10 F-18D og 40 AV-8B, samt 6 EA-6B elektronisk krigføringfly). Antallet er neppe særlig i dag (men selvfølgelig flytypene). Etter reforhandling og reduksjon i 1994 planla fremdeles på 90-tallet U.S. Air Force å overføre 4-5 skvadroner kampfly til Norge i krig/krise. For Norge gjelder det å holde ut til D+14 eller noe slikt, da vesentlig forsterkninger kan ha kommet til Norge, og innen det har vi ikke bruk for fly som er under tungt vedlikehold.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Sersjant
    Ble medlem
    Aug 2014
    Pondusfaktor
    6

Det beste man kan få til på så kort sikt er nok kannibalisering, ved at deler fra et antall skadde fly kan gjøre et (eller flere) av disse operativt.

Uansett må man ha et lager av reservedeler, som dekker mer "banale" skader og feil. Jeg nevner dette fordi jeg vet at det er et område hvor Forsvaret ofte har tabbet seg ut tidligere, ved ikke å ta med tilstrekkelig med reservedeler (og ammo) i materiellprosjektene (tydeligst ved den opprinnelige CV-9030 anskaffelsen, av det jeg kjenner til).
    Jeg forutsetter imidlertid at dette er i orden ved F-35 anskaffelsen. Dette hjelper imidlertid særlig mye, og det gjør ikke allierte fly heller, så lenge Norge i praksis har avskaffet Hæren som et middel til å forsvare landet.
    På dette stadiet hjelper det ikke å flikke på det med en liten oppjustering av budsjettet - drastiske tiltak for å komme tilbake til ambisjonsnivået fra 1990-tallet må til, hvis Hæren skal ha noen troverdighet i så måte.

Tilpasset MILFORUM søk

Søkemotor

Tilpasset søk
Støtte
Støttemuligheter