Side 1 av 11 123 ... SisteSiste
Viser resultatene 1 til 40 av 407
    Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2004
    Pondusfaktor
    8

Krangling for og med artillerister...

Siden noen så seg lei av "off-topic" skravleriet på en annen tråd her, var det for meg ingen annen utvei enn å starte en ny her!
    SÅ...Hvilket batteri, og hvilket skyts var det egentlig som dro av VERDENS RASKESTE ILDSKUR...?(ref. med langt løp og manuell lading).
    TROPPSI-FYR fulgt til punkt og prikke...
    Turbo bullshit...No real power.

2. Peshmerganor - Min kamp mot Kalifatet.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2004
    Pondusfaktor
    7
    Genialt Zapata! Ingen krangling her nei, bare artilleri love... AHOA!
    Fysisk makt er siste utvei, men misbrukes av utålmodige sjeler før grensen nås?

Visekorporal
    Ble medlem
    Oct 2004
    Pondusfaktor
    7
    Venter spent på fasiten her! Er selv tidligere FA-OP i MFABn men har nå konvertert til SHV. Artillerister utgått på dato kan altså brukes til så mangt:-)
    Diligentia Vis Celeritas

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2004
    Pondusfaktor
    8
    Sitat Opprinnelig skrevet av Ballistic
    Er selv tidligere FA-OP i MFABn
    Mener du MFAbtt...?Brig. Bjørgo osv...?
    Vel, mener bestemt at Mk5 satt den rekorden på Hjerkin, våren '00.
    KK var ingen ringere enn sønnen til nåværende landslagstrener i fotball...

Visekorporal
    Ble medlem
    Oct 2004
    Pondusfaktor
    7
    Nei, MFABn/Brig N (Setermoen), O-batteriet, kont. 4/90. Var på rekrutten på Haslemoen.
    Diligentia Vis Celeritas

Visekorporal
    Ble medlem
    Dec 2004
    Pondusfaktor
    7
    Er det smurfefest her da? :P
    "If you ain't Cav, you ain't!"

Guest
    Nå kan jeg svært lite om FA.
    Raskeste ildskur ?

Mulig for en sit rap på denne ?

Hva/hvordan/hvor raskt og med hva ?

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2004
    Pondusfaktor
    8
    Sitat Opprinnelig skrevet av Hjortejeger
    Nå kan jeg svært lite om FA.
    Raskeste ildskur ?

Mulig for en sit rap på denne ?

Hva/hvordan/hvor raskt og med hva ?
    3 skarpe spreng-granater fortløpende mot samme koordinater.Fort som faen!
    M109, selvgående Haubitz-Kanon, 155mm.

Ballistic: Ok!Der kan man se hvor lite jeg vet...(Haslemoen 8/99).

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2004
    Pondusfaktor
    8
    Sitat Opprinnelig skrevet av XenOn
    Er det smurfefest her da? :P
    Her er det fest...og selv smurfene er hjertlig velkommen!

Visekorporal
    Ble medlem
    Oct 2004
    Pondusfaktor
    7
    [quote="Ballistic: Ok!Der kan man se hvor lite jeg vet...(Haslemoen 8/99).[/quote]

He he, sa jo jeg var en gammel artillerist...
    Diligentia Vis Celeritas

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18
    Vi kanonanister krangler ikke, vi bare søker å avklare hvilke batteri som er gud og hvilket som er overgud. Survival of the fittest, så Nils er fremdeles der ...

Den raskeste ildskuren har jeg hørt noen ganger, vi tok den og i kont 10/91. Dette var jo i oldtiden så det er sikkert glemt nå. Det var også i den kontingenten vi tok navnet Brigadens Slagbjørn - og undertegnede tar faktisk ansvar for ideen.
    Men siden vi først er inne på artillerirekorder. Hvem har nærmeste treff til egen pos med 155 ? Personlig rekord er ca 50 meter (spreng) Jeg satt heldigivis i shelter. Hyggelige karer med hvitt og blått flagg bemannet 109ern litt sør for oss og skjøt med Raufoss ammo ... Ble fine bilder da.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18
    Hei !

noen flere er meg som har hatt denne batterisjefen ? Nå blir det årnings !!!
    http://www.mil.no/start/aktuelt/pressem ... leID=99127
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Ledende menig
    Ble medlem
    Dec 2004
    Pondusfaktor
    7
    http://www.mil.no/haren/start/article.j ... leID=94467

noen som drar kjensel på karen lengst til venstre i bildet her?

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2004
    Pondusfaktor
    7
    En side som er et must å sjekke for alle artillerister og folk som liker smelle lyder. AHOA!

http://www.artilleri.com/
    Fysisk makt er siste utvei, men misbrukes av utålmodige sjeler før grensen nås?

Menig
    Ble medlem
    Sep 2004
    Pondusfaktor
    0
    Raskeste ildskur er og blir en myte.... Alle artillerister har hørt om noen som fyrte av gårde en ildskur på både 10 og 12 sekunder. Fra mitt ståsted som tidligere KK vil jeg si at dette er umulig dersom man skal følge selv et minimum av sikkerhetsregler. Selv prøvde jeg og laget mitt på en all-time-high våren '98 på Setermoen. Beste ildskur ble utført på 17 sekunder målt fra ildordre ble gitt til siste smell. Det går kanskje an å komme ned på 15, men noe særlig under det begynner å bli risky.

Mannen helt til venstre på bildet, Odd Rikard Iversen, var NK på UB-kurset da jeg gikk der høsten '97.

Killerbug
    Free your heels and your mind will follow

Korporal
    Ble medlem
    Apr 2005
    Pondusfaktor
    7
    Apropos skuddtakt, Bandkanon 1 har visstnok verdens høyeste skuddtakt for selvdrevet artilleri, 14 skudd på under et minutt.

http://home.swipnet.se/~w-58324/artiller.htm
    Bilder her: http://www.pansarmuseet.se/pagang.htm
    http://home8.swipnet.se/~w-82613/army/bkan.htm
    http://hem.passagen.se/pba8/bilder.htm

Visekorporal
    Ble medlem
    Apr 2005
    Pondusfaktor
    7
    For å hive en brannfakkel inn på ammunisjonsdørken deres, så har jeg litt tallmateriale dere kan få tygge på...
    Kystartilleriet, 120mm kanonfort, 28 skudd/min pr rør + vannavkjølte rør = våren 2000; 116 skudd kontinuerlig ild fra én kanon, røret var fortsatt bare lunkent...

Gjør rett, frykt intet!

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2004
    Pondusfaktor
    8
    Hehe...vi snakker Artilleri her...så du kan ta 120mm'en din ned i kofferten igjen!!
    (Meaning no offence, of course)!

Korporal
    Ble medlem
    Apr 2005
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av Veivisern
    For å hive en brannfakkel inn på ammunisjonsdørken deres, så har jeg litt tallmateriale dere kan få tygge på...
    Kystartilleriet, 120mm kanonfort, 28 skudd/min pr rør + vannavkjølte rør = våren 2000; 116 skudd kontinuerlig ild fra én kanon, røret var fortsatt bare lunkent...
    Høres dyrt ut :-)

Et 65 tonn tungt og 18 meter høyt kanontårn er forøvrig vanskelig å gjøre selvdrevet :-)

Ledende menig
    Ble medlem
    Dec 2004
    Pondusfaktor
    7
    øvelse svartmink er jo en kjent og kjær øvelse oppi Sætermoen, og en gang på nittitallet ble denne avsluttet med demo b1. her skulle det samkjøres art, panser, fly, ing. osv osv med mye smell og moro. Da presterte nemlig gruppe 2 følgende: fra vogna stod i ro i stilling, til tredje granaten forlot røret, gikk det 2 min og 30 sek. Slå den!

Her skal det jo tilføyes at det ble gjort diverse lempelser på noen sikkerhetskrav for å imponere våre allierte som stod på tribunen og så på. F.eks at 2'er satt med granat mellom beina, og brannrør i lomma.
    Forøvrig traff vi målene som var satt på 12 km hold.

Ledende menig
    Ble medlem
    Dec 2004
    Pondusfaktor
    7
    Husker en øvelse vi skjøt med de gamle 105mm, og pumpet ut noe slikt som 2000 granater pr skyts på 4 dager. Hva var nå navnet på denne øvelsen da? Tror det var Njord.

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2004
    Pondusfaktor
    8
    Minner om en øvelse vi hadde..."Støtt HFK"...
    Skulle bare svi av en hel LOT på kortest mulig tid...

Korporal
    Ble medlem
    Nov 2004
    Pondusfaktor
    7
    Litt gammel den her men men..

M109: Han karen lengst til venstre på bildet ligner mistenkelig mye på LF min i samvirke.. Var grei som LT og han er det sikkert ennå :)

Men er det noen som har litt oppdatert info om Art gutta på setermoen? Hadde vær gøy å høre siste nytt :)
    Ehh... hva gjør den knappen her?

Korporal
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    7
    Artbn på Setermoen lever ennå og 109'ern står fremdeles i garasjen (ingen Panzerhaubitz altså). Det er nå et kanonbatteri (Nils) men planen er at fra sommeren av så skal OLGA gjenoppstå. Piraya lever herrens glade dager på Rena med hele 3 hoder (skal visstnok også gjennoppstå fra sommeren av). MLRS er som sikkert kjent lagt på is. Lokbtt har blitt kaserne eier på gamle P-kaserna så admoffen lider av håravfall og nervøse rykninger.
    Best blandt likemenn

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18
    Sitat Opprinnelig skrevet av Galahad
    Artbn på Setermoen lever ennå og 109'ern står fremdeles i garasjen (ingen Panzerhaubitz altså). Det er nå et kanonbatteri (Nils) men planen er at fra sommeren av så skal OLGA gjenoppstå. Piraya lever herrens glade dager på Rena med hele 3 hoder (skal visstnok også gjennoppstå fra sommeren av). MLRS er som sikkert kjent lagt på is. Lokbtt har blitt kaserne eier på gamle P-kaserna så admoffen lider av håravfall og nervøse rykninger.
    Bra med sitrap !!

Men det er vel bare 4 109ere i drift iflg Forsvarets Forum ? Det er ikke mye til batteri ...
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Korporal
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    7
    Det kommer flere nå i disse dager ifm at det skal opp en kanontropp til etter innrykket nå.

Men nei, ikke mye til kanonbatteri nei...
    Best blandt likemenn

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18
    Jeg er så gammel at jeg fikk med meg bataljonsskyting. 6 ganger 4. Rocknroll.

Nils, Piraya, Olga og mike (inne på rep).
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2004
    Pondusfaktor
    8
    Mmmm...
    Mike!

Administrator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    24
    Dette lukter "Klassiker" lang vei...
    admin

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2004
    Pondusfaktor
    8
    Sitat Opprinnelig skrevet av admin
    Dette lukter "Klassiker" lang vei...
    Hehe...må pirke litt dypere i materien her så vi får litt ordentlig krangling!

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18
    Egentlig burde vi poste en avstemning her:

Spreng tempering er :
    Alternativ 1: Slemt
    Alternativ 2: AHOA !
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2004
    Pondusfaktor
    8
    Hvor skal jeg sette kryss for helgardering...?

Korporal
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    7
    Uansett, nyttårsaften ble aldri det samme etter å ha vært i artilleriet...

"Fyrverkeri? Gjesp..."
    Best blandt likemenn

Korporal
    Ble medlem
    Nov 2004
    Pondusfaktor
    7
    Sofakriger: Spørs helt hvor du er ;) Er du ildleder er det Alt. 2, er du karen som får ilden mot deg alt. 1 =), Men jeg ville ha brukt HF først i en liten ildskur, og så ville jeg gått over til SPR/N bare for å ha skapt litt liv i grøten

Visekorporal
    Ble medlem
    Apr 2005
    Pondusfaktor
    7
    Som en av de med anker i panna så har jeg alltid vært litt øm for forsinkelsesbrannrør jeg da...mye bedre å åpne opp innenfra og utover!

Visekorporal
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    7
    Tråden her heter noe med "krangling med art.."
    Jeg synes det er for lite krangling her, og gjør meg kanskje upopulær blandt dere !!!

Må komme med en historie fra min tid som jeger i nordnorge(skiold93). Til informasjon må jegere bære alt de trenger på ryggen, derav blir man litt lei av havregryn etter noe dager.

Under en stor øvelse kom min patrulje over en Skania som bare sto der helt alene!? Vi måtte jo sjekke dette ut og hoppet opp på planet. Vi fant en gullgruve. En hel kartong med RSP, brus og sjokolade. Jeg vet det ikke er pent å stjele, men det ville vært for hardt å la være. Vi ante ikke hvem som eide Skaniaen.

Historien fortsetter i Libanon 96, da jeg satt å fortalte denne historien i oppholdsrommet til stor fornøyelse for mange, men en satt å furtet.

Han hadde vært inne som art. OP.

HEHE

Jonny

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18
    Tja. En OP kar som har utstyret sitt på en Scania har ikke noe annet å gjøre enn å furte. Det er relativt langt mellom han og utstyret da...

Hvis det er en del år siden var nok Scaniaen trentroppen sin (hvert batteri hadde selvstendig tren før i verden). Fra Trentroppen og frem til OP folket var det normalt mellom 2 og 3 mil.

Synes det var godt orget av dere jeg...
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Korporal
    Ble medlem
    Nov 2004
    Pondusfaktor
    7
    Vel.. som Ildleder synes jeg det var forferdelig dårlig gjort! Ikke noe er verre enn noen kødder som stjeler maten. Jeg var dog i samvirke kav, så vi fikk gjerne dobbelt med mat (Både fra kav og art) men det er noe helt annet ;) At kav gutta også holdt oss med lagstelt hører heller ikke med i historien.. Det som hører med er at BK gutta ikke fikk mat fra kav, og måtte spørre oss om å få.. triste greier..

Korporal
    Ble medlem
    Aug 2004
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av Gammel jeger
    Tråden her heter noe med "krangling med art.."
    Jeg synes det er for lite krangling her, og gjør meg kanskje upopulær blandt dere !!!

Må komme med en historie fra min tid som jeger i nordnorge(skiold93). Til informasjon må jegere bære alt de trenger på ryggen, derav blir man litt lei av havregryn etter noe dager.

Under en stor øvelse kom min patrulje over en Skania som bare sto der helt alene!? Vi måtte jo sjekke dette ut og hoppet opp på planet. Vi fant en gullgruve. En hel kartong med RSP, brus og sjokolade. Jeg vet det ikke er pent å stjele, men det ville vært for hardt å la være. Vi ante ikke hvem som eide Skaniaen.

Historien fortsetter i Libanon 96, da jeg satt å fortalte denne historien i oppholdsrommet til stor fornøyelse for mange, men en satt å furtet.

Han hadde vært inne som art. OP.

HEHE

Jonny
    Konge! :)

Når det kommer til temaet krangling; Jeg har kranglet mye med artillerister. Dere må slutte å drikke alkohol. Hvertfall klare å oppføre dere.
    In canis veritas

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2004
    Pondusfaktor
    8
    Hehehehehe...tosk!
    F... var det ikke du som ville bli kanonmann, men som ikke nådde opp til å hekte på avtrekkersnoren...?Jaggu tror jeg det, hehe...

Tilpasset MILFORUM søk

Side 1 av 11 123 ... SisteSiste

Søkemotor

Tilpasset søk
Støtte
Støttemuligheter