Side 2 av 22 FørsteFørste 123412 ... SisteSiste
Viser resultatene 41 til 80 av 847
    Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2004
    Pondusfaktor
    8
    Svensk TV1, NÅ: Deadline Torp.
    Turbo bullshit...No real power.

2. Peshmerganor - Min kamp mot Kalifatet.

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2005
    Pondusfaktor
    9
    Idag Søndag 6 nov

Nrk 1 kl 2115 Koops, morsom svensk film om "livet på en polititstasjon" i en svensk småby. Det skjer ingen ting og stasjonen trues med nedleggelse og de må "skape" et behov for politet. Meget morsom film som anbefales.

TV2 kl 2145 Kampens regler, en meget sterk film, har Oberst Childers gjort en god jobb eller har han "driti på draget" Han blir stilt for krigsrett og må forsvare sine handlinger i forbindelse med evakuering av en US ambassade.
    Med Samuel L. Jackson og Tommy Le Jones. Meget bra film!
    "saaatan din lille heltjævel, du berga dæ faen mæ den hær gangen å!"

Banned
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    0
    Idag søndag kl 16.00 gikk filmen "The great Dictator" med Charlie Chaplin. Regner med at de fleste her så den.
    Denne filmen var laget i 1940, og parodierer Hitler som Adoines Hynkel og Mussolini som Bensino Napoliono. Meget morsomt laget med mange bra poenger.
    Filmens tema var svært alvorlig, så det var utrolig dyktig av Chaplin å få folk til å le av jødeforfølgelse. Men når Storm-politiet skal arrestere den jødiske barbereren kan vi ikke annet enn le. Favorittscenene mine var når han skulle kaste en håndgranat som falt ned igjennom jakkeermet, og da barbereren og Schultz flyktet opp på taket.
    Det tragiske er at gatekampene i Paris idag har visse likhetstrekk.

Administrator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    24
    Nå går dokumentar med Iran som fokus på TV2. Et interessant kart over amerikanske styrker som er stasjonert rundt Iran ble vist innledningsvis.
    admin

Administrator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    24
    TV2 NÅ!
    admin

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2004
    Pondusfaktor
    9
    NRK1 mandag 12.12.2005, kl. 19.55
    Faktor: Minnenes terror
    Norsk dokumentar - Du står i et veikryss i Afghanistan eller Irak og en stor, svett soldat står og peker på deg med en pistol mot tinningen. Da har du bare én tanke i hodet: nå dør jeg. Du blir aldri helt den samme etterpå.- For hver gang jeg hadde vært ute og kom hjem, så følte jeg meg mer og mer fremmed fra samfunnet her hjemme, fra mennesker her hjemme. Knut Braa og Paul Smines gir stemmer til tusenvis av norske FN- og Nato-veteraner. Ti-tyve år etter utenlandstjeneste opplever de at krigsminnene dominerer hverdagen. De rammes av PTSD - posttraumatisk stressyndrom.

Hoit!
    84mm
    What happens in the garage, stays in the garage

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2004
    Pondusfaktor
    9
    Sitat Opprinnelig skrevet av 84mm
    NRK1 mandag 12.12.2005, kl. 19.55
    Faktor: Minnenes terror
    Norsk dokumentar - Du står i et veikryss i Afghanistan eller Irak og en stor, svett soldat står og peker på deg med en pistol mot tinningen. Da har du bare én tanke i hodet: nå dør jeg. Du blir aldri helt den samme etterpå.- For hver gang jeg hadde vært ute og kom hjem, så følte jeg meg mer og mer fremmed fra samfunnet her hjemme, fra mennesker her hjemme. Knut Braa og Paul Smines gir stemmer til tusenvis av norske FN- og Nato-veteraner. Ti-tyve år etter utenlandstjeneste opplever de at krigsminnene dominerer hverdagen. De rammes av PTSD - posttraumatisk stressyndrom.

Hoit!
    84mm
    Tar frem denne igjen. Ikveld 19:55 Nrk 1
    Hoit!
    84mm

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2004
    Pondusfaktor
    7
    Takk for tipset!
    Fysisk makt er siste utvei, men misbrukes av utålmodige sjeler før grensen nås?

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    6
    Dette var et ålreit program. Blir utrolig sjokka over at forsvaret/staten bare fraskriver seg alt ansvar i disse sakene.

Fler som har tanker ang. dette?

Visekorporal
    Ble medlem
    Feb 2005
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av vaskebj
    Dette var et ålreit program. Blir utrolig sjokka over at forsvaret/staten bare fraskriver seg alt ansvar i disse sakene.

Fler som har tanker ang. dette?
    Er skikkelig sint nå. Det er bare så utrolig feil på alle mulige nivå. Hvordan går det an å være så sinnsykt gjerrige at man bare driter i menneskelighet og respekt?

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    6

Glemt

Han ene hadde vært på fem intops, men forsvaret hadde ikke registrert noen av dem...
    Utrolig dårlig jobb av forsvaret, får inntrykk at den norske soldat er en brikke staten kan bruke opp når som helst.
    Blir skuffet og sint...
    Dusteklaps!

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    6
    Jeg vil tro at med dette programet er det nok mange som vurderer utenlandstjeneste om igjen gitt. - Jeg personlig er fortsatt veldig hypp på å dra. For jeg har mye av det motsatte, altså om folk som har fått god oppfølging etter internasjonalemisjoner. - Men helt klart, det får en til å tenke; "tenk hvis dette er meg om 3 år"..

Utrolig trist at disse folka som dro ut, om ikke for landet sitt men for så mange andre. Ikke blir tatt vare på. Det må jo være et reint helvete å leve med detta i ettertid. Spes når de ikke har fått den riktige hjelpen. Ettersom jeg forstod så hadde de fått null, eller lite støtte ifra staten og forsvaret i ettertid!

So much for beeing a hero.

Korporal
    Ble medlem
    Feb 2005
    Pondusfaktor
    7
    PTSD er ikke akkurat et nytt fenomen. Selv stiftet jeg først kjennskap til dette med min morfar. Torpedert noen ganger, og kjempet for livet i iskaldt vann med døde og døende kompiser rundt seg. Han klarte seg bra et par tiår etter ww2, men så var det slutt på sosial fungering og alkoholen ble hans trøst. Fred med hans minne. Og det skal sies at kunnskap om PTSD strekker seg enda lengre tilbake enn ww2.

På denne bakgrunn er det egentlig jævlig rart at ikke staten/forsvaret har hatt et systematisk opplegg for å ta bedre vare på sine egne i forhold til å forebygge og behandle PTSD. Nå skal de liksom gjøre noe med det….for seint for mange dessverre. Men vi får se hva som skjer videre nå. Har dessverre ikke store forhåpninger til at våre veteraner skal få så mye bedre hjelp med en gang.

Nå skal det sies at PTSD er et meget vanskelig tema. Symptomene kan komme mange år etterpå. Du takler ting og tang bra i hverdagen. Men plutselig….så var du ikke så sterk allikevel. Du er egentlig sterk, men du fikk bare ikke bearbeidet opplevelsene godt nok i tiden rett etter misjonen. Forsvaret må få et helhetlig opplegg på banen snarest. Tror ikke det blir færre veteraner med tøffe opplevelser bak seg i tidene som kommer

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2005
    Pondusfaktor
    7
    En god venn av meg var med i "kulissene" når denne dokumentaren ble laget. Han er selv fn-veteran fra både libanon og makedonia, han har veldig mye med andre fn-veteraner å gjøre, opprettet kameratstøttegrupper og gjør generelt mye for å hjelpe andre som sliter. Han har fortalt åpent om mye av det de opplevde der nede. Eg sitter med hakeslepp hver gang.

Men han anbefaler meg å ta utenlandstjeneste allikevel.

Tror at det er blitt litt bedre med støtte og forståelse fra forsvaret no enn det var da han var ute i tjeneste. Vennen min sier at det ER blitt bedre men ikke BRA NOK!

Kan ikke få sagt dette mange nok ganger: Har du endelig bestemt deg for å gjennomføre utenlandsoppdrag, tenk på worst case scenario aka det som ble vist i dokumentaren, ingen vil klare å takle slikt helt, men kan du leve et normalt liv etter du kommer hjem?

All ære til dere som har vært ute og til dere som skal ut!!
    9-8, 9-8 dette er 9.. Iverksett bmp over!!

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2005
    Pondusfaktor
    7

Visekorporal
    Ble medlem
    Feb 2005
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av Martin
    Kan ikke få sagt dette mange nok ganger: Har du endelig bestemt deg for å gjennomføre utenlandsoppdrag, tenk på worst case scenario aka det som ble vist i dokumentaren, ingen vil klare å takle slikt helt, men kan du leve et normalt liv etter du kommer hjem?
    Seriøst, hvem vet vel svaret på det før man faktisk har kommet hjem? Regner meg selv som såpass stødig at det er fristende å svare ja, men jeg har såpass selvinnsikt at jeg forstår at jeg ikke vet svaret enda.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2005
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av Jerv
    Seriøst, hvem vet vel svaret på det før man faktisk har kommet hjem? Regner meg selv som såpass stødig at det er fristende å svare ja, men jeg har såpass selvinnsikt at jeg forstår at jeg ikke vet svaret enda.
    Selfølgelig vet en ikke svaret på dette før en har gjennomført det. Ville bare at folk skal tenke seg mer en en gang om det er virkelig dette de vil. Viss du allerede vet før du reiser at det kan bli vanskelig å leve normalt når du kommer hjem.. Så ikke reis. Dette er noe du må ville 100%.
    Det er godt at du har funnet ut om du vil reise, da trenger eg ikke si det til deg, men denne var ment til de som tviler..

Eg har ikke vært utenlands selv, så eg kan ikke si noe om hva som er realiteten med forberedelser før utreise, oppfølging underveis og ikke minst oppfølging her hjemme.

ps. skjønner ikke alltid hvorfor noen forumbrukere (denne er ikke bare til deg jerv) skal hogge til med bemerkninger på alle mulige innlegg.. Er helt med på diskusjoner, men skjønner ikke vitsen med sleng bemerkninger. Er ikke sikkert du mente komentaren din som en slengbemerkning, men sånn oppfattet eg det ihvertfall. Det er det som er farlig på et forum.

Guest
    Det er vel ikke akkurat sjokkerende det som bel avslørt i går. Ikke noe statshemmelighet at det før var litt sånn: "Takk for tjenesten, ha et fint liv!" Og deretter rett ut porten. At det er blitt bedre på oppfølgingsfronten er sant, men det det ikke går an å gardere seg mot er senskader. Jeg har ikke merket noe, men hvem vet. Kanskje jeg våkner i morgen og er super paranoid. Disse gutta var ute for 10-20 år siden og det var en helt annen holdning til det å ta tak i sånne problemer da.

Vil ikke se på dette som noe som skal få folk til å avstå fra å søke int ops, men hvis man ikke har tenkt på at det kan skje ting når du er ute, på forhånd, så er man kanskje ikke moden nok til å dra ut.

Ikke noe disrespekt til de to som var på programmet i går. De har gjort sin innsats for landet, og mer, og fortjener bedre.

Visekorporal
    Ble medlem
    Feb 2005
    Pondusfaktor
    7
    Nei, det blir litt feil å kalle det en slengbemerkning. Tenkte meg godt om før jeg skrev så det var ikke noe jeg bare slengte ivei.

Jeg vil dra, men jeg kan ikke garantere at jeg klarer å leve normalt etterpå. Jeg tror det, men etter min oppfatning er det umulig å garantere det. Så om noen sier at de er sikre på at de kommer til å takle det viser de en mangel på selvinnsikt eller overdreven selvsikkerhet. Synes nå jeg i hvert fall.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2005
    Pondusfaktor
    7
    Nei, det blir litt feil å kalle det en slengbemerkning. Tenkte meg godt om før jeg skrev så det var ikke noe jeg bare slengte ivei.

Jeg vil dra, men jeg kan ikke garantere at jeg klarer å leve normalt etterpå. Jeg tror det, men etter min oppfatning er det umulig å garantere det. Så om noen sier at de er sikre på at de kommer til å takle det viser de en mangel på selvinnsikt eller overdreven selvsikkerhet. Synes nå jeg i hvert fall.
    Da beklager eg. Lett å misforstå hva som egentlig blir ment her inne. Men det viste seg jo at vi har det samme synet på saken, det siste innlegget ditt er eg helt enig i.

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18
    Dette synes jeg er bra reflektert. Hvordan den enkelte reagerer går det an å komme med relativt kvalifiserte antagelser om (utvelgelse ...), trene opp mot og bearbeide med forskjellig kvalitet. Men det er slik at det er ikke helt forutsigbart, og det er også slik at det er ikke alle opplevelser vi mennesker er skapt for å komme over uten videre.

I utenlandstjeneste må du regne med å oppleve ting som vil prege deg for livet. Alle gjør heldigvis ikke det, men regn med det.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    6
    husk at libanon på den tiden var krig. - Det er svært få norske soldater som drar til et sted hvor det er pågående krig. - Altså, hvor det blir skutt rundt øra på en. - Det kan være hett til tider, men dette er ikke noe som vil prege hverdagen til MANGE norske soldater i f.eks Afghanistan. -

OG, det blir feil å si at - "alle får" eller "ingen får" - Alle opplever ting forskjellig og takler dette deretter.

Muligheten til å kunne prate med noen, og få hjelp til å bearbeide det man har sett, og opplevd. Den skal alle ha!

Korporal
    Ble medlem
    Feb 2005
    Pondusfaktor
    7
    I dag vet man en del om hvilke sårbarhetsfaktorer som kan gi/utvikle PTSD etter tøffe opplevelser ute i felt. Dette betyr at man bedre kan screene/selektere personalet som skal ut. Dette er faktisk viktig.

Stadig ny viten kommer;

http://www.ulleval.no/modules/module_12 ... playType=2

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2005
    Pondusfaktor
    7

Dokument 2: Jakten på Elektron" på TV 2 mandag 19. dese

Kapteinen på den russiske tråleren "Elektron", Valerij Jaranpsev, forteller sin versjon av gisseldramaet i Barentshavet i oktober, i Dokument 2 ikveld kl 2230 på TV2.
    SHV-KSN / Moderator

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2004
    Pondusfaktor
    9

22:30 Nrk 1 Terror i Slow city

22:30 Nrk 1 Terror i Slow city. Dokumentar om Norges største terrorøvelse.
    Hoit
    84mm

Korporal
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    7
    Hehe vanskelig å velge? Se den på TV2 i kveld, se den på NRK gratis i morgen på nett :)

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2005
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av Trident
    Hehe vanskelig å velge? Se den på TV2 i kveld, se den på NRK gratis i morgen på nett :)
    Ikke dumt du..=)

Korporal
    Ble medlem
    Jan 2005
    Pondusfaktor
    7
    Problemet er enkelt løst med noe så umoderne som en videoopptaker!

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2005
    Pondusfaktor
    7
    eller bare trykke på record på hard disk parabol mottakeren..=)

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2005
    Pondusfaktor
    7
    eller bare trykke på record på hard disk parabol mottakeren..=)
    Har en Nokia harddisk mottaker og den tvinger meg til å se på samme program som jeg tar opp ... Det burde da være nok teknologi inne i boksen til å gjøre det mulig å ta opp ett program å se på et annet ...
    Er det noen som har mottagere som tillater dette? Må vel skaffe meg en Media Center PC ...
    SHV-KSN / Moderator

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2005
    Pondusfaktor
    7
    Tingen er at du kan se på et "satelitt sendt" program samtidig som du ser på et program som er "bakke sendt", det vil si at du må ha en antenne eller kabel i tillegg til parabolen..
    Eg har canaldigital sin harddisk parabol mottaker, den lar deg ta opp et programm samtidig som du kan se på noen få andre kanaler samtidig.. Ikke alle er tilgjengelige når eg tar opp på en annen kanal.

Men det går jo an å trykke "pause" på det ene programmet og så slå over på en annen kanal og se der.. Når det programmet der er ferdig, er det jo bare å gå tilbake der du satte på "pause" og trykke play...=)

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2004
    Pondusfaktor
    8
    TV 3, Zulu, LØØØP!

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jul 2004
    Pondusfaktor
    7
    NRK2, om ca 1 og et halvt minutt, Hjortejegeren. LØP!
    We sleep soundly in our beds at night because rough men stand ready to do violence on our behalf

Visekorporal
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    6
    Noen som har planer om å se "Jarhead" på kino ? noen som har hørt no mer om filmen en det som står skrevet under trailern ?
    Plus Ultra

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    6
    Sitat Opprinnelig skrevet av Godlike
    Noen som har planer om å se "Jarhead" på kino ? noen som har hørt no mer om filmen en det som står skrevet under trailern ?
    Jeg skal ihvertfall se denne! - Har ikke hørt noe mer..

Visekorporal
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    6
    Trudde den var fra dagens irak krig, så ble litt skuffet over "enda" en desert storm film.. den har fått gode kritikker da.
    Plus Ultra

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    7
    Trudde den var fra dagens irak krig, så ble litt skuffet over "enda" en desert storm film.. den har fått gode kritikker da.
    Se serien "Over There"hvis du har lyst til å se noe OIF materiell
    En mann ser en fugl, og så kom det en ape.

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2004
    Pondusfaktor
    8
    Nrk 1, nå: "Moskusøya"...
    Har et spesielt forhold til disse brumlebassene...

Visekorporal
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    6
    Ikke no med tv å gjøre i det hele tatt, men er det noen som vet hvordan utgave av Vi Menn det var tmbn var å fighta i sibo byen ?
    Plus Ultra

Visekorporal
    Ble medlem
    Sep 2005
    Pondusfaktor
    7
    Ikke no med tv å gjøre i det hele tatt, men er det noen som vet hvordan utgave av Vi Menn det var tmbn var å fighta i sibo byen ?
    270401:
    http://www.vimenn.no/index.phtml
    søk: sibo
    They've got us surrounded - those poor bastards

Tilpasset MILFORUM søk

Side 2 av 22 FørsteFørste 123412 ... SisteSiste

Søkemotor

Tilpasset søk
Støtte
Støttemuligheter