Side 1 av 3 123 SisteSiste
Viser resultatene 1 til 40 av 85
    Menig
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    0

Fallskjermjeger - 2004

Så...andre som har søkt eller?

Life is short, play it hard

Menig
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    0

RE: Fallskjermjeger - 2004

Ikkje da nei.

Vel - dåke får hiva all den informasjon dåke finne nyttig inn her!

Som f. eks om svømming innebærer i FJ-opptaket...

Korporal
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    7

Tidligere tror jeg man måtte*vise at man var svømmedyktig, dvs svømme*en kort distanse under åpen himmel*i uniform, og visa at man ikke hadde vannskrekk, dvs ha hode under vann. Vet ikke hva det kan være idag, men det er sikkert mye det samme. Har hørt at fallskjermjegerne svømmer en del i løpet av året for variasjon*i den fysiske treningen

He who dares not offend cannot be honest
    ~Thomas Paine

Menig
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    0

Under grovuttaket er det en svømmetest. Det blir mye svømming i løpet av året.

-- Edited by admin at 17:08, 2004-08-26

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    7

Dere hopper vel fallskjerm i havet også.... (?)

Da er det vel kjekt å kunne ta noen svømmetak ja.. :)

Jeg har klart lille havhesten... Tror dere jeg da er kvalifisert til å bli fallskjermjeger.... ??? *smile*

Menig
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    0

Vannhopp er en del av utdanningen ja. Og under kimso-kureset er det svømming i havet. Men man trenger ikke være noen konkuransesvømmer for å bli fj. Du er sikkert kvalifisert nok.

Men et tips, ikke fokuser for mye på det fysiske. Klarer du de fysiske minstekravene med grei margin, så fokuser på å gå med sekk og forberede deg psykisk. Det er psyken din som vil bestemme om du klarer det eller ikke. Det kan jeg love deg.

Visekorporal
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    7

RE: RE: Fallskjermjeger - 2004

quote:

Originally posted by:

" Det er psyken din som vil bestemme om du klarer det eller ikke. Det kan jeg love deg."

Ja, det er nok det..!

Menig
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    0

Det er alltid interessant å høre ny informasjon angående det å være fallskjermjeger.

Det er en ting jeg lurer på. Hvordan lander man egentlig under et vannhopp? Tar man av seg fallskjermen etter man har landet? Eller hva gjør man? Er det ikke en sjanse for at man vikler seg inn i trådene til fallskjermen i vannet?

Menig
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    0

Ok. Då har eg fått svar på da eg ville. Trudde da va meir omfattande eg. Men no forvente alltid eg da versta, så da va no bra da e så da e..!

Fjellet og brainstorming - here I come!

Menig
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    0

Kult at et slikt forum har kommet! Jeg har søkt meg inn på fallskjermjegern i år og venter fortsatt på svar. Noen som vet når vi får svar og hvor mange søkere det er i år?

Helvete, trommisen har slips...vi stikker!

Menig
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    0

Pleier det ikke være ca. 200 som starter rekruttskolen etter grovuttaket? Og ca. 20 som står igjen som stolte fallskjermjegere etter selve opptaksuka?

Det gjelder vel å holde humøret oppe, og fortsette uansett hva som skjer, og aldri gi seg. Å gi opp er ikke et alternativ.

Men lurer på en ting. Kan man ta med egne inngåtte militærstøvler eller joggesko som man kan bruke på rekruttskolen og opptaket, eller vil alle bruke det samme utstyret man blir gitt når man kommer dit?

Menig
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    0

Du skal ha med deg eget treningstøy til grovuttaket, men i rekrutten må du bruke det du får utdelt.

-- Edited by admin at 17:11, 2004-08-26

Menig
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    0

Det opptaket høres temmelig hardt ut. Ryker folk ut fordi de ikke klarer å fortsette, eller er det det at de bare rett og slett ikke har lyst og motivasjon til å fullføre?

Visekorporal
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    7

Tror nok de som gir seg gjør detter fordi det hele tiden tæres på motivasjon osv.

Visekorporal
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    7

Gjennomgang i alle opptak er motivasjon. Holder ikke bare med sterk fysikk. Motivasjon viser hvem som virkelig vil inn...

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    7

quote:

Originally posted by:

"Oj, 120 som startet opptaket og 24 som klarte seg gjennom? Det opptaket høres temmelig hardt ut. Ryker folk ut fordi de ikke klarer å fortsette, eller er det det at de bare rett og slett ikke har lyst og motivasjon til å fullføre?"

Selvfølgelig er det hardt... Og det skal være det fordi FJ tross alt er en spesialstyrke... Skjønner at du ikke har så mye forsvarserfaring, men jeg tror at de som kommer igjennom både MJK, Spesialjeger, Fallskjermjeger opptakene har forberedt seg månedsvis og kanskje år i forveien og virkelig ønsker dette.....

Man tror kanskje man er motivert så det holder, men når det røyner på så er det så lettving å gi seg... Du vet liksom at du bestandig er 30 sekund unna å slippe alt slit... Mat å søvn og hvile... De fleste går på en smell her og demotiverer seg selv... Og dette har jeg selv opplevd...

De som kommer gjennom derimot klarer å omvende denne negative tenkingen til noe positivt som driver dem gjennom hele opptaket...

Visekorporal
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    7

Er enig i det du sier!

Bra tips om å tenke positivt der mange andre tenker negativt. Skal huske det på*opptaket!

Visekorporal
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    7

Fordi om jeg ikke har relevant erfaring, eller i det hele tatt vært i forsvaret, deler jeg en tanke med dere.

Jeg tror det vil lønne seg, å bestemme seg for å aldri ta en beslutning under press, eller under omstendigheter der miljøet eller opplevelsene rundt deg, påvirker beslutningen. Alltid vente til en får summe seg, slappa av, og tenker klart. Da vet en om dette er noe en virkelig vil. Men det er nok ikke lett, hvis det virkelig røyner på.

Visekorporal
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    7

Godt sagt!

Du gjør nok det mye enklere for deg selv ved å bestemme deg for å ikke vurdere å slutte.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    7

quote:

Originally posted by:

"Fordi om jeg ikke har relevant erfaring, eller i det hele tatt vært i forsvaret, deler jeg en tanke med dere. Jeg tror det vil lønne seg, å bestemme seg for å aldri ta en beslutning under press, eller under omstendigheter der miljøet eller opplevelsene rundt deg, påvirker beslutningen. Alltid vente til en får summe seg, slappa av, og tenker klart. Da vet en om dette er noe en virkelig vil. Men det er nok ikke lett, hvis det virkelig røyner på."

Det er jo helt feil da idla... Du vil måtte ta mange beslutninger under press... Husk på at du fra opptakets start til slutt*er under konstant press å helvette... så om du skal vente med alle avgjørelser til du er ferdig så spørs det om du blir vurdert som en aktuell kandidiat.... (men jeg skjønner hva du mener.... tror bare ikke det blir aktuelt å kunne følge det)..

når det gjelder det du sier om å slappe av... Glem det! Du får aldri tid til å slappe av... (det er nå min erfaring... Det jeg har opplevd var bare slit fra start til jeg gav meg..)

En annen ting... Mange gav seg faktisk da pausen var over... Fordi de fikk smaken av hvor deilig det var å ha pause og ikke ville tilbake til slitet... Da hadde vi hvilt i 20 minutter..... :)

Visekorporal
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    7

Ja, du vil måtte ta mange beslutninger under press. Men du må ikke bestemme deg for å slutte. Men du har helt klart mange poeng. Og det er sikkert ikke dumt å høre på en med erfaring.

Visekorporal
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    7

Tydlig populær topic - 3727 views.....

Menig
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    0

Er det under selve opptaksuka at det blir "skikkelig hardt?"

Er det da man skal sile ut resten av massen som ikke har det som trengs?

Vet dette kanskje høres ut som et dumt spørsmål, men stiller det allikevel: ;)

Hva er det som er det "hardeste" og som gnager mest på motivasjonen under et slikt opptak?

Mangel på søvn, mat, hvile og "rolige omgivelser"?

Hva er den viktigste grunnen til at folk ryker ut?

Spør fordi det kan være noe å ha i bakhodet mens man forbereder seg...

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    7

Ikke glem at gnagsår ofte er grunnen til at godt kvalifiserte personer ryker på opptak som dette. Men motivasjon er jo alfa.

Rekrutt
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    0

Mattis: Når man skal lande i vann (static) starter man med å løsne reserven på den venstre siden, for så å åpne en av kvikklåsene, og svinge seg medvinds. Når man så treffer vannet løser man ut kvikklåsen. Dette, kombinert med at man lander medvinds gjør at man ikke (forhåpentligvis) får skjermen over seg. Så er det bare å frigjøre seg fra seletøyet, og vente på at noen skal komme og plukke opp skjermen.

Menig
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    0

Tusen takk for svaret! Det var interessant å høre hvordan man gjør det!

Menig
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    0

Hadde vært kult om noen som har vært igjennom FJ opptaket hadde svart på spørsmålet til Mattis.. er det for det meste lite søvn og mye jogging som skjer under opptaket?

Korporal
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    7

Begrenset med mat, begrenset med søvn, mye aktivitet (løping, o-løp, marsjer, o-marsjer, og generelt forflytning fra et sted til et annet bærende på sekk, gru, våpen og alt annet som er spesielt ubehagelig å bære på...) og en lang rekke "opptaksprøver". Er det ikke slik de fleste opptak arter seg?

I tillegg er det før fj-opptaket noen uker med intensiv og lærerik rekruttskole. Har man belastningsskader og/eller svake ledd og rygg er det svært vrient å komme så langt som til selve opptaket

NB! Har ikke førstehånds kjennskap til dagens fj-opptak

~Thomas Paine

Menig
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    0

rac00n : Har du søkt FJ-opptak t sommaren? I så fall; har du mottatt innkalling?

Menig
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    0

Nei har ikke fått svar, ingen som har fått det ennå.

Menig
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    0

Tusen takk for informasjonen!

Det var interessant å lese. :)

Må man ha utrolig god kondisjon for å klare all den løpingen, eller er det noe alle*som klarer de fysiske minstekravene*kan klare bare de har nok motivasjon og ikke skader seg?

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    7

Bra info. Enig - mange undervurderer lange marsjer og ikke minst speedmarsj i ulent terreng. På de opptak jeg har vært, har folk rast unna som varmt hvetebrød etter 4-5 timers intens marsj med 50/10 marsj/hvile. Da siler man fort ut de som ikke er motivert.

Ergo - for de som er keen - jeg kommer til å kjøre litt Gaustadblikk-turer i sommer hvor speedmarsj/marsj i ulent terreng blir fokus (12-22kg i sekken)....

Menig
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    0

quote:

Originally posted by:

"Tusen takk for informasjonen! Det var interessant å lese. :) Må man ha utrolig god kondisjon for å klare all den løpingen, eller er det noe alle*som klarer de fysiske minstekravene*kan klare bare de har nok motivasjon og ikke skader seg?"

Jeg vil ikke påstå at man må ha utrolig god kondisjon. De som klarer minstekravene, er skikket til FJ-tjeneste. Det er motivasjonen som i bunn og grunn bestemmer. Men selvsagt, desto bedre form du er i, desto lettere er det å holde motivasjonen oppe. Er du i dårlig form, vil en liten speedmarsj tære mye mer*på motivasjonen kontra en med stålkondis som ikke bryr seg om en liten løpetur med pakkning...
    Løper du 5000m på 18-20 min, så klarer det seg i massevis. Samme gjelder push, hangups, situps osv. Litt over kravene er endelig godt nok.

Lykke til

Menig
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    0

Glimrande å lesa om folk som har førstehåndskunnskap.

Tenk - om ca. tre mnd. kan da henda at eit par av oss her inne på forumet har fått den æren av å væra ein del av HJK - som norsk fallskjermjeger..! Ein av dei beste i heile verden m.a.o. Tenk den følelsen av å gjennomføra opptaket - og bestå!

Tenke på rekruttskulen/opptaket sånn ca. kvar dag, og da sitre i heile kroppen min. Bare eg får komma i gong med detta her! Oh, adrenalinkick bare av å tenka på da! Hehe...

Damn, I`m looking forward to this.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    7

He he - godt sagt... Men IKKE glem oss her på forumet - come back som diemaco gjør.

Viktig viktig... Samt spread the word når du kommer inn...

Menig
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    0

Har man ikke egentlig taushetsplikt når det kommer til å fortelle hva man gjorde under FJ opptaket? Eller gjelder det bare MJK og FSK?

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    7

Nja - på noen opptak er opptaksleder veldig klar på at "need to know" basis - det blir mellom de som er på opptak og de som er inne. Men tror ikke det har blitt røpet "nye" hemmeligheter om FJ opptaket folk allerede ikke vet.

Ledende menig
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    7

quote:

Originally posted by:

"Glimrande å lesa om folk som har førstehåndskunnskap. Tenk - om ca. tre mnd. kan da henda at eit par av oss her inne på forumet har fått den æren av å væra ein del av HJK - som norsk fallskjermjeger..! Ein av dei beste i heile verden m.a.o.

Hehe... Damn, I`m looking forward to this."

*

Et par ting. Det er veldig langt fra at noen som helst her inne på forumet er noen av de beste i hele verden om ca 3 mnd. Tror ikke du helt skjønner dette her. Men det er uansett veldig bra at du gleder deg. Når opptaket er i gang*kommer du til å ønske at det skal ende fortest mulig.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    7

RE: RE: RE: Fallskjermjeger - 2004

quote:
    Originally posted by:

"

Et par ting. Det er veldig langt fra at noen som helst her inne på forumet er noen av de beste i hele verden om ca 3 mnd. Tror ikke du helt skjønner dette her. Men det er uansett veldig bra at du gleder deg. Når opptaket er i gang kommer du til å ønske at det skal ende fortest mulig.
    "

hva vet du om det? kjenner du alle her inne ?

husk at ingen liker negativer, gledesdrepere og besservissere

Korporal
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    7

RE: RE: RE: RE: Fallskjermjeger - 2004

quote:

Originally posted by:

" hva vet du om det? kjenner du alle her inne ? husk at ingen liker negativer, gledesdrepere og besservissere"

Min ringe erfaring er at "negativer, gledesdrepere og besservissere" er de som har størst problemer med en opptaksprosess

~Thomas Paine

Tilpasset MILFORUM søk

Side 1 av 3 123 SisteSiste

Søkemotor

Tilpasset søk
Støtte
Støttemuligheter