Viser resultatene 1 til 15 av 15
    Visekorporal
    Ble medlem
    Jun 2004
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    Basert på brukerens evne til å gi ris/ros (stjerna), mottatte likes, antall innlegg og fartstid
    6

Utfordringer under fj-opptak

vet det har vært noe snakk om fallskjermjegeropptak tidligere, men det er ting jeg og sikkert flere lurer på om opptaket, annet enn at man går veldig mye i diverse terreng med tung sekk.

man skal visst treffe på nok av utfordringer i opptaket som tvinger en til å presse grenser. slik har ihvertfall jeg forstått det. å gå i 15 timer i strekk er kanskje tungt, men jeg føler ikke at jeg sprenger noen egne grenser av å gjøre det.

jeg som da har problemer med høyder tenker da spesielt på ting som klatring uten sikring osv. ja, jeg veit, det høres teit ut å søke fallskjermjeger med høydeproblemer, og det var det vel også. veit ikke helt hva jeg tenkte på...i mitt tilfelle tror jeg panikktester i basseng eller no sånt ville gått mye bedre.

noen som vet?

2. «Militært Bokkilden Haugenbok

Trond Bolle - marinejeger e-14 Tommy Fjeldheim Tenk som en kriger Bertrand-Larssen Mental Trening bli tøff Chris Ryan Bravo Two Zero Spionbasen The real Bravo Two Zero
    Menig
    Ble medlem
    Jul 2004
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    Basert på brukerens evne til å gi ris/ros (stjerna), mottatte likes, antall innlegg og fartstid
    0

RE: utfordringer under fj-opptak

Hei

På Rena har de en klatrevegg på 40m (?), og jeg leste i en eldre artikkel på mil.no eller i forsvarsforum/fofo.no at det blir utført canadisk-rapell eller forlengsrappellering fra denne, sikringen vil bli festet av befalet, og man får visstnok ikke dobbeltsjekke denne selv, som jo er vanlig i klatring. Ellers er det nok militærstup fra 3metern. Jeg er iallefall psykisk forberedt på disse to. Skal forøvrig også på opptak til fallskjermjegern iår.

Jeg for min del har aldri vært noen stor fan av høyder, men har liksom blitt vant til det etter en del klatring.

mvh Kirre, sjøløve på mj forumet (funker ikke med æ,ø,å gitt)

Menig
    Ble medlem
    Jul 2004
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    0

Etter litt leting fant jeg linken:

http://www.mil.no/start/article.jhtml?articleID=24306

Menig
    Ble medlem
    Jul 2004
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    0

RE: RE: RE: utfordringer under fj-opptak

quote:

Originally posted by: spec0016

"Hei Sjøløve! Velkommen - etterlyste deg for en stund siden... Du kan jo legge inn i signaturfeltet "Sjøløve fra MJK forumet" eller noe slikt - mange her som vil kjenne deg igjen...."

Hei! Så du hadde sendt PM på treningsforumet, men har ikke vært så aktiv på datafronten i det siste. Er forøvrig imponert over hvor høyt nivå dette forumet har fått.

Guest

Baklengs militærstup fra treern er en ganske latterlig affære. Ekstremt enkelt om man bare lar seg falle og lar tyngdekraften råde, men Gud så vondt det gjør og så latterlig man ser ut om man trekker seg.

Forøvrig er den største belastningen langvarig stress fysisk og psykisk. En dag med 15 timers marsj er greit nok. Men dette kan kombineres med alt mulig faenskap og gjørmeløyper som til sammen tærer på viljen over tid.

*

Menig
    Ble medlem
    Jun 2004
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    0

Hei.. Er det noen her som har erfaring eller vet noen ting om de psykomotoriske prøvene man kan bli utsatt for på årets FJ opptak.

Hadde vært en fordel å vite litt om hva det gjekk ut på, for* hadde jeg*blitt kasta ut etter en jævla prøve så hadde jeg*gått bananas...***

*

Administrator
    Ble medlem
    May 2004
    Liker (gitt)
    1308
    Liker (mottatt)
    418
    Nevnt
    79 innlegg
    Sitert
    307 innlegg
    PONDUS
    20

Viktig at dere som vet momenter under opptakene holder dette for dere selv (det som dere vet ikke er kjent igjennom artikler osv). Fint om vi alle passer på hverandre som man ikke røper opplagte hemmeligheter. Forstår at man vil vite så mye som mulig, men dere som sitter inne med slik informasjon vet godt hva som er greit å fortelle om og hva som ikke er greit. Om det røpes hemmeligheter på dette forumet, tar det ikke lang tid før det legges ned.
    admin - Milforum.net
    -----------------------------------------------------------------
    Følg oss på Facebook og Twitter. Besøk vår
    nettbutikk

Ledende menig
    Ble medlem
    Sep 2005
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    6
    Jeg vil heller gå 20 timer med sekk en å stupe fra 3 meter!!!! Jeg får det bare ikke til. Det ender i grenseløs smerte..

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2004
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    6
    Hehehehe...

Mvh SpesJeg
    Chuck Norris sleeps with a pillow under his gun!

Ledende menig
    Ble medlem
    Sep 2004
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    6
    Sitat Opprinnelig skrevet av Jan Olav
    Jeg vil heller gå 20 timer med sekk en å stupe fra 3 meter!!!! Jeg får det bare ikke til. Det ender i grenseløs smerte..
    Det betyr at du trekker deg og ikke stoler på hverken instruktørene eller deg selv. Forover er det bare å falle rett frem, fokuser KUN på å holde knær, hofter og mage stive. Bakover: se opp i taket og fall bakover, fokuser KUN på stive knær, hofte og mage. Har du muligheten, så tren på dette fokuset med å falle forlengs og baklengs på en tjukkas/madrass. MEN ikke fra 3 meteren da ;-) Lykke til!

Korporal
    Ble medlem
    May 2004
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    7
    Det var kloke råd

Selv reagerte jeg litt på dette utsagnet
    Sitat Opprinnelig skrevet av Jan Olav
    grenseløs smerte..
    Jeg vil tro at man sansynligvis kan stupe rett i asfalten fra 3-metern uten å oppleve grenseløs smerte. Man blir sansynligvis lam fra nakken og ned, men grenseløs smerte.. det er ganske vondt ;)
    He who dares not offend cannot be honest
    ~Thomas Paine

Ledende menig
    Ble medlem
    Sep 2005
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    6
    hehe.. kanskje en overdrivelse det med grenseløs smerte, men hvis man faller i vannrett stilling plask i vannet fra 10 meters høyde skal det visstnok kunne være dødelig. Men hvis det var sånn at jeg hadde valget mellom å ta militørstup fra 3 metern eller ryke ut ville jeg selvsagt gjort det. Men det er uten tvil det jeg ville grudd meg mest til. Uansett, for sikkerhetsskyld skal jeg nok prøve å øve på det. Det føles bare så selvdestruktivt å la seg falle ned i avgrunnen med hodet først..hehe

Ledende menig
    Ble medlem
    Sep 2004
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    6
    Prøv å få trent på slike momenter mange nok ganger til at du ikke gruer deg så mye lenger. Man brenner mye, ihvertfall "mental energi" på å gå og grue seg.

Ledende menig
    Ble medlem
    Sep 2005
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    6
    Har "ballspill" som valgfag på fredager. Det er slappe greier og man får lov å gjøre omtrent hva man vil bare man holder seg innenfor gymsalen, så jeg tror jeg skal prøve å trene på det der siden de har en sånn diger madrass der som jeg vanligvis bruker til å ta igjen tapt søvn på.

Menig
    Ble medlem
    Aug 2009
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    0

Re: Utfordringer under fj-opptak

Opplysninger fra opptak skal ikke ut. Om det er opplysninger som er offentlig kjent, må man linke til kilde for å vise dette. Lucas, moderator.

Milforum nettbutikk t-skjorter

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Om Milforum
Milforum ® er det militære debattforumet. Siden 2004 har vi holdt deg oppdatert på det som er skjer innen Forsvaret, Heimevernet (HV), NATO, det geopolitiske spenningsforholdet mellom ulike religioner og utviklingen geopolitisk mellom øst og vest i tillegg til å motivere sunn og oppegående ungdom som ønsker å forberede seg til en militær karriere, til opptak og tjeneste i Forsvaret.
Nyttige linker
Marinejeger.net - temaside om MJK
Fallskjermjeger.net - temaside FSK/HJK
Milforums Nettbutikk
Milrab.no - utstyr til Politiet og Forsvaret
Haugen Bok

Wickr: @milforumwickr - for innsending av tips og meldinger på en trygg måte.
Sosiale Medier