Foto:Forsvaret

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Tilpasset søk
Viser resultatene 1 til 14 av 14

Tråd: Nasjonal tjeneste

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    92

Nasjonal tjeneste

Fra nyhetstråden:
    Sitat Opprinnelig skrevet av 4312 Vis post
    Frankrike innfører nasjonal tjeneste.
    I kort:
    - En måneds tjeneste som 16-åring, f eks innen frivillig samfunnstjeneste, politi, brann eller forsvar
    - Tre måneder til ett år frivillig innen enten forsvar og sikkerhet, eller miljø, samfunn etc
    Detaljene er ikke på plass.

Hensikten er å øke det nasjonale samholdet og få unge til å delta aktivt i samfunnet.

Hadde noe lignende vært interessant i Norge, for eksempel for dem som ikke gjennomfører militær førstegangstjeneste, nå som det er slutt på siviltjeneste?
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

2. Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jun 2017
    Pondusfaktor
    6

Sv: Nasjonal tjeneste

Ja det syns eg.
    Frå sivilforsvaret og raude krossen til leksehjelp og barnehager er det mange stader som har behov for rimelige mannskaper, og som har mykje å tilby eit ungt menneske.
    Spørsmålet blir vel kostnaden i eit slikt opplegg...
    De er langt fra sine hjem
    men blikket opp og frem

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    82

Her vil nok fagforeninger straks komme inn med at dette vil få organisasjoner etc. til å bruke gratis tjenestepliktige i stedet for tarifflønnede ansatte.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    18

Hvordan skal man i få fall måle at "det nasjonale samholdet" har økt, og minst like viktig, hvordan skal dette få unge til å delta aktivt i samfunnet, etter endt tjeneste?

Og siden fagforeninger er nevnt, de fleste jobber i dag har jo sertifiseringskrav/kompetansekrav for å kunne bli utført, så hva slags jobber ser man egentlig for seg at ungdommen skal gjøre? Gå manngard i fjellet? Hvis problemet er at ungdommen føler at de voksne trekker opp stigen etter seg(arbeidsledighet, utdanning, husmarked etc etc), så er vel ikke løsningen å pålegge disse nasjonaltjeneste, i hvert fall ikke hvis målet er å styrke det nasjonale samholdet.

Altså, for Norge sin del, jeg sliter med å se hva slags effekt man eventuelt ville ha ønsket av slike tiltak.
    “while all important enterprises need careful organization, it is the organization that needs organizing, rather than the enterprise.” ― Terry Pratchett, Thief of Time

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2006
    Pondusfaktor
    9

Jeg ser for meg at en stor andel av oppgavene ville vært organisert på kommunenivå, og at kommunen var leverandør av arbeidsoppgavene. Assistenter i skole/barnehage, eldreomsorg, teknisk, osv. Alternativt eller i kombinasjon med idelle organisasjoner. Sivilforsvaret har også leflet med tanken om å ha stående avdelinger (utdanning og beredskap). De fleste statlige aktører med et publikumsmottak og/eller operativ virksomhet (her forstått alt som ikke er administrasjon/saksbehandling) kunne gjøre noe bruk av vernepliktige enten det var Nidaros domkirkes restaureringsarbeider eller Kystverket som hadde vært oppdragsgiver.

Det er mange enkeltoppgaver i fagprofesjoner som kan løses av ufaglærte. Til sammen skulle det nok være nok arbeidsoppgaver for den enkelte vernepliktige.

Når Forsvaret i sin tid, alene, klarte å gjøre nytte av hele årskull av befolkningen, så klarer også samfunnet som helhet dette så lenge det er godt organisert og administrert.

Slik sett kunne alle avlevere ett år med verneplikt.
    Det er bedre å ta toget med NSB enn å fly med LSD.

Oversersjant
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    19

Sitat Opprinnelig skrevet av Simplex Vis post
    Jeg ser for meg at en stor andel av oppgavene ville vært organisert på kommunenivå, og at kommunen var leverandør av arbeidsoppgavene. Assistenter i skole/barnehage, eldreomsorg, teknisk, osv. Alternativt eller i kombinasjon med idelle organisasjoner. Sivilforsvaret har også leflet med tanken om å ha stående avdelinger (utdanning og beredskap). De fleste statlige aktører med et publikumsmottak og/eller operativ virksomhet (her forstått alt som ikke er administrasjon/saksbehandling) kunne gjøre noe bruk av vernepliktige enten det var Nidaros domkirkes restaureringsarbeider eller Kystverket som hadde vært oppdragsgiver.

Det er mange enkeltoppgaver i fagprofesjoner som kan løses av ufaglærte. Til sammen skulle det nok være nok arbeidsoppgaver for den enkelte vernepliktige.

Når Forsvaret i sin tid, alene, klarte å gjøre nytte av hele årskull av befolkningen, så klarer også samfunnet som helhet dette så lenge det er godt organisert og administrert.

Slik sett kunne alle avlevere ett år med verneplikt.
    Ja og nei. Det er ein veldig god tanke, men samtidig byr den på problem. Viss ein kunne få eit system der desse gjekk opppå dei som er i jobb i barnehage/eldreomsorg der dei var til selskap/assistanse så kan det gå. Men faren for misbruk i fattige kommunar er stor. For eksempel helsefagarbeidar er sjuk, men vi ringer ikkje etter vikar for vi har jo to i nasjonalteneste. Dei kan gjere jobben.
    Ein skulle tru at det å stelle gamle fru Hansen eller gamle herr Hansen er noko ein kvar kan gjere. Enkelte dagar er det for så vidt det og, men ein ufaglært veit ikkje kva ein skal sjå etter. Dei veit ikkje at den lille flekken på høgre side av setet er noko som vil utvikle seg til eit liggesår viss ein ikkje tar fatt i det med ein gang. Eller veit ikkje at den grønnfargen på avføringa kan vere ein alvorleg infeksjon.

Er sterkt i for ein verneplikt der alle må gjere sin del, men det er viktig at ein finn arbeidsoppgåver som er fornuftige, kan inspirere til vidare arbeid i sektoren utan at det går ut over verken "kunden" eller "medarbeidaren".

Oversersjant
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    22

Personlig ser jeg sivil verneplikt ("verneplikt" blir feil uansett hva politikerne prøver å innbille oss - kun militærtjeneste er verneplikt) kun som et alternativ for de som ikke ønsker å avtjene militærtjeneste. Å tro at en form for tvungen ikke-militær nasjonal tjeneste vil skape patriotisme og samhold er efter min mening temmelig naivt. De som er gode nok, vil avtjene militærtjeneste og resten vil bli fordelt på ikke-militære gjøremål. Vi får da et A-lag av de som har tjenestegjort i Forsvaret og resten som ikke nådde opp (ikke noe jeg ville vært stolt av å ha på cv'en). Andre problemer jeg ser er; hvordan har man tenkt å opprettholde orden og disiplin på arbeidsplassene for en gjeng sannsynligvis veldig umotiverte og uinteresserte ungdommer? I Forsvaret har man god erfaring og kompetanse i dette. Men hvordan SFO-lederen/bestyrerinnen på gamlehjemmet eller lederen på fritidsklubben skal takle det kan bli interessant. Hvordan skal man motivere en ungdom som skal jobbe som bibliotektassistent som får utsatt studiene sine ett år til å ikke gi fullstendig F?
    There is nothing that can't be solved by the proper use of high explosives.

Moderator
    Ble medlem
    Nov 2008
    Pondusfaktor
    24

Militær verneplikt for dem som Forsvaret har behov for. Dimmepenger for fullgått år økes betydelig. (Da er set faktisk en trussel å bli kastet ut for dårlig oppførsel, ikke en belønning.) Videre skattefradrag årlig så lenge man står i beredskap, enten i en reserve, i HV eller sivilforsvaret.

Sent from my iPhone using Tapatalk
    TTTF - Trykk, Tal, Tenk, F***!

Sersjant
    Ble medlem
    Nov 2016
    Pondusfaktor
    3

Det blir litt på siden men i antikken hadde vel grekerne god erfaring med å koble stemmerett til militærtjeneste. Da hadde vi også sluppet at kreti og pleti stemte på SV, MDG og annet tjafs, samtidig som forsvarssaken kunne gjort et godt byks på prioriteringslista når pengene skal fordeles..
    Ad astra per aspera

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    18

Sitat Opprinnelig skrevet av Signal_m Vis post
    Det blir litt på siden men i antikken hadde vel grekerne god erfaring med å koble stemmerett til militærtjeneste. Da hadde vi også sluppet at kreti og pleti stemte på SV, MDG og annet tjafs, samtidig som forsvarssaken kunne gjort et godt byks på prioriteringslista når pengene skal fordeles..
    Nja, det morsomme i det antikke Athen var jo at det var forventet at de rike skulle utruste krigsskip, og den eneste måten å slippe unna på var om du kunne bevise at noen var rikere enn deg. Mulig det hadde blitt mange stemmer på rødt etterhvert da...
    “while all important enterprises need careful organization, it is the organization that needs organizing, rather than the enterprise.” ― Terry Pratchett, Thief of Time

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2006
    Pondusfaktor
    9

Sitat Opprinnelig skrevet av magskor Vis post
    Viss ein kunne få eit system der desse gjekk opppå dei som er i jobb i barnehage/eldreomsorg der dei var til selskap/assistanse så kan det gå. Men faren for misbruk i fattige kommunar er stor. For eksempel helsefagarbeidar er sjuk, men vi ringer ikkje etter vikar for vi har jo to i nasjonalteneste. Dei kan gjere jobben.
    Ein skulle tru at det å stelle gamle fru Hansen eller gamle herr Hansen er noko ein kvar kan gjere. Enkelte dagar er det for så vidt det og, men ein ufaglært veit ikkje kva ein skal sjå etter. Dei veit ikkje at den lille flekken på høgre side av setet er noko som vil utvikle seg til eit liggesår viss ein ikkje tar fatt i det med ein gang. Eller veit ikkje at den grønnfargen på avføringa kan vere ein alvorleg infeksjon.
    Jeg ser faktisk ikke problemet. At noen som avtjener plikttjeneste går i tillegg til er kjempeflott. At de kan erstatte der hvor det eks. er rekrutteringsproblemer er råflott når alternativet er å ikke noen i stillingen eller på vakta. Så har vi også en høy arbeidsinnvandring for å klare å bemanne private såvel som offentlige arbeidsplasser. Da ser jeg ikke at man tar jobben fra noen. I tillegg ville det være slik at om alle avtjente plikttjeneste så ville også arbeidsmarkedet regulere seg etter dette (neppe slik at arbeidsledigheten går signifikant opp. Hvertfall ikke når markedet har regulert seg, blant annet ved færre arbeidsinnvandrere).

Nei, jeg sier ikke at alle kan gjøre alt, men husk da alle de assistentene som per i dag jobber i skole/barnehage og kommunalomsorg (sågar også psyk/rusomsorg i spesialisthelsetjenesten). Om argumentasjonen skal være at man må være faglært for å jobbe i disse bransjene vil bransjene få et ennå større bemanningsbehov all tid man da må kvitte seg med ansatte assistenter... Selv en assistent har fått opplæring; og det er her nøkkelen ligger. Soldater har gjennom tidene alltid hatt en to-tre måneders rekruttskole i bunn. Det samme måtte man hatt her for ulike bransjer og fagområder.

Sitat Opprinnelig skrevet av pioff Vis post
    Personlig ser jeg sivil verneplikt ("verneplikt" blir feil uansett hva politikerne prøver å innbille oss - kun militærtjeneste er verneplikt) kun som et alternativ for de som ikke ønsker å avtjene militærtjeneste. Å tro at en form for tvungen ikke-militær nasjonal tjeneste vil skape patriotisme og samhold er efter min mening temmelig naivt. De som er gode nok, vil avtjene militærtjeneste og resten vil bli fordelt på ikke-militære gjøremål.
    Så kall det tjenesteplikt da, og problemet er løst. Nå trenger jo ikke argumentasjonen for Norges del være patriotisme og samhold. Argumentasjonen kunne eks. være å bøte på det hvor det for offentlige oppgaver er problemer med bemanning, eller at det skal være likhet for alle. Også vil det jo ikke bare handle om at de beste går til militærtjeneste. De fleste som ville bli påtvunget tjenesteplikt ville trolig på eget initiativ foretrekke et vidt spekter av ulike oppgaver.
    Det er bedre å ta toget med NSB enn å fly med LSD.

Kommandérsersjant

Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    56

Nei. Dette vil være å pisse bort penger på å administrere og hurtigutdanne en masse ungdommer til å gjøre en dårlig jobb en kort stund. En stund de heller burde brukt til å utdanne seg og/eller komme seg i jobb og betale skatt.
    It is their war, and you are to help them, not to win it for them

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2012
    Pondusfaktor
    11

En Nasjonal tjeneste kan være mye, men bare for å starte en plass så har vi i dag vernepliktsverket (VPV), hvis det fortsatt finnes. VPV har oversikt over de som kan være aktuelle for sivil/Nasjonal tjeneste og de personene kan være frigitt til slik aktivitet etter at forsvare og sivilforsvaret har forsynt seg av kandidatene. Den som i første runde kan være aktuell kandidat for å bruke desse menneskene kan være kommunen. Kommunen må selv kunne velge hvem, hvor mange, hvordan de vill brukes og i inntil 1 år. Kommunene må selv stå for økonomien og administrasjonen av de som tjenestegjør, på den måten så er det opp til kommunene hvordan de vill disponere en slik ressurs. Som et eksempel så kan kommunen og NAV samarbeide slik at flere unge mennesker som faller ut av skole og jobb får noe de kan gjøre i en kort periode istedenfor å gå uvirksom hjemme til mor og far. Hvis en kommune bruker et årsverk og får ti igjen samtidig som vi sparer ti stykker i NAV systemet så kan det lønne seg for Nasjonen. Det er 422 kommuner og med ti tjenestegjørende i året så er det 4220 mennesker som jobber for kommunen i stedet for å gå på NAV. Jeg tror det kan være motiverende for å ikke gå i lediggang.

Jeg tror gevinsten for den enkelte og samfunnet kan være stor og vill derfor gjerne sett noe slikt satt i drift i Norge. Etter at jeg begynte å tenke mens jeg hamret på tastaturet så kom jeg på at vi har Nasjonal tjeneste i dag det heter NAV.
    Trenger bare litt flaks, så går det godt

Oversersjant
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    22

Det blir litt som "nødsarbeid" på 30-tallet. Greit for de som ikke har jobb og som vil ha problemer med å få jobb og trenger arbeidspraksis. NAV har jo praksisplassordninger for de som trenger jobberfaring. En utmerket ordning som har skaffet mange ungdommer jobb. For de som trenger det, ja (men vi trenger jo ikke å innføre noe, ordningen er allerede på plass). Men som en nasjonal ordning for alle, nei. @Lille Arne summerte det hele opp på en elegant måte, synes jeg.
    There is nothing that can't be solved by the proper use of high explosives.

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Tilpasset søk

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Lignende tråder

1. Nasjonal Innsatsstyrke 'NIS'
    By Thommesen in forum Generelle diskusjoner om avdelinger
    Svar: 38
    Nyeste innlegg: 07-12-13, 22:30
  2. 2 årig nasjonal tjeneste i USA - aka reinstating the draft!
    By OstiasMoscas in forum Mannskapsmessa
    Svar: 2
    Nyeste innlegg: 02-08-10, 23:12
  3. Nasjonal rollespesialisering
    By lukman in forum Mannskapsmessa
    Svar: 4
    Nyeste innlegg: 05-04-08, 21:01
  4. Nasjonal Sikkerhetsmyndighet
    By Theim in forum Mannskapsmessa
    Svar: 3
    Nyeste innlegg: 17-07-05, 13:08
  5. 17.mai - nasjonal følelse ?