Foto:Forsvaret

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Liker Liker:  0
Viser resultatene 1 til 18 av 18

Tråd: Muligheter for førstegangstjeneste og utdanning

Menig
    Ble medlem
    Aug 2016
    Pondusfaktor
    0

Muligheter for førstegangstjeneste og utdanning

Jeg er en 17 år gammel gutt (født 2001). Jeg går Bygg og Anleggsteknikk vg1, har søkt Klima, Energi og Miljø vg2 (bygg linje for rør, ventilasjon og metall arbeid) og vil ta fagbrev som blikkenslager før eventuel tjeneste. Jeg kommer ikke til å ta påbygg og kommer derfor ikke til å ha noen form for «studiekompetanse».

Hvis vi bruker dette som grunnlag og ignorerer fysisk og psykisk helse og eventuelle andre ferdigheter, hvilke muligheter har jeg da under førstegangstjeneste og for utdanning/jobb i Forsvaret?

2. Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2015
    Pondusfaktor
    5

Sv: Muligheter for førstegangstjeneste og utdanning

Det er alltid behov for personer med fagbrev. Samt at forsvarsbygg alltid er på jakt etter billig arbeidskraft. Alle int ops oppdrag har med seg håndverkere.

Menig
    Ble medlem
    Aug 2016
    Pondusfaktor
    0

Sitat Opprinnelig skrevet av opshunter Vis post
    Det er alltid behov for personer med fagbrev. Samt at forsvarsbygg alltid er på jakt etter billig arbeidskraft. Alle int ops oppdrag har med seg håndverkere.

Takker for fin respons, men kan du spesifisere noen stillinger/avdelinger som jeg kan kvalifisere meg for? Behøver ikke ha noe med bygg å gjøre men annet fagbrev/studiekompetanse kan det heller ikke være. Jeg vil bare ha en oversikt. Det er også vært å nevne at jeg er i god fysisk form.

Har også gjort litt reaserch og har funnet svært lite innenfor Forsvaret hvor kompetanse innenfor bygg ser ut til å lønne seg.

Jeg kunne kanskje tenkt meg å prøve ut Brannvern soldat med tanke på utdanning etter Forsvaret.
    KJK ser også veldig interesant ut men det er kanskje over mitt nivå.

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2015
    Pondusfaktor
    5

Kan du beskrive litt om du er teknisk interessert, kjøretøy, like å gå i fjellet, sanitet, prøve noke nytt. Språk.

Mulighetene er store innen for forsvaret. Men siden du ikkje sikter inn mot studiekompetanse så er fag utdanning innen 3 årig utdanning uaktuelt.

Og annen befalsskole er ikkje aktuell før du er ferdig med førstegangstjeneste ref https://forsvaret.no/aktuelt/forsvar...ny-befalsskole

Sei litt kva du ønsker å gjere.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Menig
    Ble medlem
    Aug 2016
    Pondusfaktor
    0

Jeg er glad å få brukt kroppen og være til nytte for folk rundt meg og for fellesskapet. Uansett hva slags utdannelse jeg ender opp med så må den være samfunnsnyttig.
    Kan ikke akkurat si at jeg liker å være ute i kulda/bli klissvåt men er veldig glad i mestringsfølelsen i etterkant av slike utfordringer. Hender jeg løper terrengløp som involverer svømming, gjørme, klatring etc.

Jeg syntes også det er veldig moro å lære meg og bruke utstyr/værktøy, noe jeg fant ut når jeg startet på Bygg.
    Jeg er også veldig glad i å planlegge/systimatisere noe for meg selv eller noen andre, problemet er at jeg er svært dårlig til å følge egne planer.

Visekorporal
    Ble medlem
    Oct 2013
    Pondusfaktor
    3

Mange håndverkere involvert i Theater Enabling/Termination Force, dvs. oppbygning og nedbygging av leirer, særlig i sammenheng med internasjonale operasjoner. Ingeniørbataljonen og Cyberforsvaret driver mye med dette.

https://forsvaret.no/aktuelt/theatre...ing-force-mali
    https://www.tu.no/artikler/forsvaret...orkenen/405496

Menig
    Ble medlem
    Aug 2016
    Pondusfaktor
    0

Sitat Opprinnelig skrevet av meh Vis post
    Mange håndverkere involvert i Theater Enabling/Termination Force, dvs. oppbygning og nedbygging av leirer, særlig i sammenheng med internasjonale operasjoner. Ingeniørbataljonen og Cyberforsvaret driver mye med dette.

https://forsvaret.no/aktuelt/theatre...ing-force-mali
    https://www.tu.no/artikler/forsvaret...orkenen/405496

Dette så faktisk veldig interesant ut, men finnes det også noen avdelinger i Forsvaret som ikke krever studiekompetanse eller fagbrev?

Visekorporal
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    5

Brorparten av menige soldater er per def ufaglærte, og det er ingen krav om fagbrev eller utdanning for å bli "vanlig" soldat, enten det dreier seg om førstegangstjeneste eller verving. Jeg skjønner ikke helt hvorfor/hvordan du tilsynelatende planlegger å IKKE ende opp med verken fagbrev eller studiekompetanse etter videregående, men deg om det.

Med din fagbakgrunn regner jeg med at Ingeniørbataljonen vil være interessert, forutsatt at du har fagbrev. Se ellers oversikt over ulike avdelinger og hvilke opptakskrav de stiller her: https://forsvaret.no/karriere/ledige...6re-stillinger , https://forsvaret.no/utdanning , https://forsvaret.no/l%C3%A6rling

Menig
    Ble medlem
    Aug 2016
    Pondusfaktor
    0

Mulig jeg ikke fikk det frem men jeg planlegger å ta fagbrev som «kobber og blikkenslager» før førstegangstjenesten (som vil si at jeg må utsette et år)

Visekorporal
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    5

Godt å høre. Som sagt virker Ingeniørbataljonen aktuelt for deg, selv om du selvsagt i utgangspunktet står fritt til å fremme ønsker om eller søke på det du vil. Hvis jeg var deg ville jeg undersøkt mulighetene for lærlingkontrakt i Forsvaret.

Menig
    Ble medlem
    Aug 2016
    Pondusfaktor
    0

Ifølge Forsvarets nettside så finnes det ikke læreplasser innenfor byggfag i Forsvaret. Jeg prøver å finne en oversikt over hvilke utdannelser i forsvaret man må ha studiekompetanse til å utføre men det oppgis ikke. Vet også at jeg kan ta mange nyttige kurs som jeg kan få bruk for senere hvis jeg fortsetter i byggebransjen.

Sjefssersjant

Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    55

Alle bachelorløp, dvs krigsskolene, ingeniørhøgskolen og flyger- og navigatørutdannelsen krever studiekompetanse. Av fagutdanningene krever språk- og etterretningsutdanning studiekompetanse (den var inntil nylig bachelorutdanning). Det er de jeg vet om, det meste annet tror jeg ikke krever det?
    It is their war, and you are to help them, not to win it for them

Menig
    Ble medlem
    Aug 2016
    Pondusfaktor
    0

Hva er forskjellen på de to?

Hva er det som kan passe meg (hvis vi ser bort ifra interesser) med tanke på tidligere utdanning, at jeg er i generelt god fysisk og psykisk form, tolererer dårlig vær/minusgrader (må det uansett med tanke på at bygge arbeid foregår ute året rundt), og at jeg er motivert?

Sjefssersjant

Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    55

På bachelorutdanning og fagutdanning?

Bachelorutdanningene gir studiepoeng og fører frem til en sivilt anerkjent bachelorgrad, fagutdanningene gir deg mulighet til tilsetting i forsvaret. Noen fagutdanninger gir også sivile sertifikater, f.eks. EASA avioniker.

Du kan vel passe til nesten alt som ikke krever studiekompetanse, med såpass rundt interessefelt som du beskriver.

Menig
    Ble medlem
    Aug 2016
    Pondusfaktor
    0

Krever fagutdanninger studiekompetanse?

Usnsett, tusen takk for et motiverende svar , hvis min «medisinske profil» er tilstrekkelig så ser jeg fram til et interesant år i førstegangstjenesten og kanskje enda mer

Sjefssersjant

Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    55

De fleste fagutdanningene krever svjv ikke studiekompetanse, språk- og etterretningsskolen er et unntak. Jeg er usikker på om noen av dem krever bestemt yrkesfaglig studieretning.

Du er litt uheldig med timingen din. Forsvaret driver og legger om utdanningssystemet sitt og det er lite informasjon der ute. Men om jeg forstår det rett skal du ikke inn før tidligst 2020? Til da er forhåpentligvis flere ting falt på plass og mere info tilgjengelig.

Menig
    Ble medlem
    Aug 2016
    Pondusfaktor
    0

Godt å høre, skal nok ikke inn før 2021 fordi jeg ønsker å fullføre fagbrevet mitt først

Sjefssersjant

Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    55

Da ville jeg pustet gjennom nesa og tittet innom sidene til Forsvaret i ny og ne fram til 2020-ish. Og eventuelt spurt deg for her fram til da om du ser noe eller hører om noe som virker interessant.

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •