Foto:Forsvaret

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Liker Liker:  0
Viser resultatene 1 til 10 av 10

Tråd: Etterkrigstidens største etterretningsskandale?

Menig
    Ble medlem
    Nov 2016
    Pondusfaktor
    0

Etterkrigstidens største etterretningsskandale?

Siste uka i april kommer min bok "Som en fiende mot Norge" på markedet. Boken behandler bakgrunn, årsaksforklaringer og detaljerte beskrivelser av hendelsene under den sovjetiske oppmarsjen mot norsk grense i juni 1968. Jeg har fått tilgang på tidligere gradert etterretnings-materiale, gjennomført svært mange andre arkivstudier og intervjuet ca. 100 personer som var berørt av oppmarsjen. Gjennom dette arbeidet har jeg etter hvert fått stadig mer dokumentasjon på følgende: Hendelsene i 1968 kan være Norges største etterretningsskandale etter krigen. Dette under forutsetning av at det ikke foreligger ytterligere hemmeligholdt materiale som dokumenterer noe annet.

Torsdag 6. juni 1968 var en kald og grå dag med regn, tåke og sludd. Det var ikke mulig for norske soldater å observere visuelt over grensen. Kl. 17 innførte de sovjetiske styrkene som var på øvelse i Pechengadalen, ca 60 km fra grensen, fullstendig radiotaushet. Deretter startet de innrykkingen mot grensen. Først ca. kl 8 dagen etter, altså etter ca. 15 timer, reagerte etterretningsstaben i Oslo. Da var de sovjetiske styrkene med ca. 15 000 personer, 210 stridsvogner, over 500 kampvogner, 265 artilleriskyts og ca. 1300 lastevogner utplassert helt inntil grensen og videre bakover i grensens nærområder.Noe tilsvarende har ikke skjedd etter krigen. Garnisonen i Sør-Varanger utløste skarp alarm og etablerte krigsberedskap. Dette har trolig heller ikke skjedd ved noen annen norsk militærleir etter krigen. Ukebladet "Vi Menn" lager nå en reportasje om boken og hendelsene, de fokuserer også på denne antatte etteretningsskandalen. Det skjer i bladet som utkommer siste uka i april.

2. Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2008
    Pondusfaktor
    11

Sv: Etterkrigstidens største etterretningsskandale?

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2011
    Pondusfaktor
    7

Det finnes jo også denne dokumentaren om temaet:
    https://tv.nrk.no/program/koid75008514/32-tause-timer
    Everyone likes me and thinks I'm great - in my safe space

Menig
    Ble medlem
    Nov 2016
    Pondusfaktor
    0

Har laget en tråd som fokuserer på GSV-veteranenes innsats i 1968. Denne tråden fokuserer på svært sannsynlig svikt i etterretningen.

Menig
    Ble medlem
    Nov 2016
    Pondusfaktor
    0

Programmet "32 tause timer" er interessant, men gir begrenset informasjon. Boken min er basert på øyevitneskildringer fra svært mange som opplevde de dramatiske dagene i juni 1968, ca 100 personer. Her finnes også bilder fra hendelsene. Dessuten går jeg grundig inn i rapporter mm. som supplerer hva soldater og befal forteller. Ifølge stridsjournalen til GSV er tittelen på NRK-programmet feil. Den første tilbakemeldingen fra overordnet myndighet til GSV kom etter 28,5 timer, regnet fra da garnisonen sendte sin første særmelding denne ettermiddagen 6. juni 1968.

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2009
    Pondusfaktor
    19

Nå høres jeg kansje ut som en komplett idiot, men hva hva etteretningsskandalen her?

Har ikke planen alltid vært å la Finnmark falle for å så stoppe dem i Troms?

Og ikke minst, hvordan snakker Russland om dette? «Den gangen vi nesten invaderte Norge» eller «husker dere den gangen vi trente på å invadere Norge og de trodde det var ekte»?
    - Don't confuse enthusiasm with capability

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2008
    Pondusfaktor
    11

Altså har du laget to tråder om samme sak.

Det var vel og så vidt jeg husker betydelige norske og allierte stridskrefter (ca 20,000 mann) på plass i Norge på NATO-øvelse i Troms når russerne dukket opp på grensen i forbindelse med øvelsen POLAR EXPRESS '68 -- russernes opptreden på grensa var vel en direkte konsekvens av denne øvelsen -- som fikk skarp beredskapsammunisjon kjørt fram og klargjort i tilfelle grensen ble krenket. Har du tatt med dette i boka di, eller har du utelukkende fokusert på hva som skjedde på grensa?

For øvrig vurderer jeg ikke Vi Menn som en særlig god kilde. Artikkelforfatterne der har en tendens til å superforenkle og tidvis regelrett feilinformere i artiklene sine, særlig innenfor militærfag og historie.

Menig
    Ble medlem
    Nov 2016
    Pondusfaktor
    0

Det var ca. 3800 mann i utenlandske styrker på bakken i Troms under øvelse Polar Express i tillegg til Brigaden i Troms. 48 allierte fly deltok i øvelsen. Dessuten foregikk øvelse Polar Ice i Norskehavet der bl.a. STANAVFORLANT-Standing Naval Force Atlantic deltok-NATOS "marine brannnkorps". I tillegg var det britiske hangarskipet HMS Bulwark med. Hangarskipet USS Essex var også i Norskehavet, de ble utsatt for en svært dramatisk hendelse som jeg har beskrevet detaljert basert på skipets skipslogg. Jeg har flere kapitler som gir en grundig beskrivelse av bakgrunn og årsaksforklaringer til oppmarsjen. Vi Menn har i sin reportasje benyttet min bok som kilde. Jeg har brukt 3 år på å gå gjennom svært mye arkivmateriale, etterretningsrapporter, stridsjournaler mm. I tillegg har jeg intervjuet ca 100 mann av de som var direkte berørt av hendelsene. Faktaopplysningene i boka er derfor grundig dokumentert.

Menig
    Ble medlem
    Nov 2016
    Pondusfaktor
    0

Skandalen går ut på at norsk etterretning med stor sannsynlighet ( ut fra tilgjengelige kilder) ikke klarte å oppdage innmarsjen mot grensen. Det tok 15 timer fra den første særmeldingen ble sendt ut fra GSV til etterretningsstaben i Oslo reagerte. Da var hele den 45. sovjetiske motoriserte divisjonen utplassert fra tett inntil grenseområdet og bakover. Styrken utgjorde ca. 15 000 personer, 210 stridsvogner, over 500 kampvogner,
    265 artilleriskyts og ca. 1300 lastevogner. I boka mi er det svært mange dokumentasjoner på hvorfor russerne gjennomførte den store militærpolitiske demonstrasjonen.

Menig
    Ble medlem
    Nov 2016
    Pondusfaktor
    0

Den 5. juni 1968 følger norsk etterretning fremdeles godt med på den store sovjetiske øvelsen på Kola-halvøya. Men nå er 45. motoriserte infanteridivisjon samlet i Pecehengadalen. Styrkene vil snart opptre på en helt annen måte enn forventet. Det har ikke norsk etterretning tatt høyde for.

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Lignende tråder

1. Militære stasjoner og leire i etterkrigstidens Norge
    By in forum Militærhistorie og tradisjoner
    Svar: 113
    Nyeste innlegg: 08-08-14, 05:54
  2. Største skytefelt i Norge
    By JK in forum Mannskapsmessa
    Svar: 12
    Nyeste innlegg: 10-12-10, 20:35
  3. Din største tabbe!
    By didl in forum Mannskapsmessa
    Svar: 10