Foto:Forsvaret

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militrt Utstyr - Friluftsliv

Tilpasset sk

Side 5 av 6 FrsteFrste ... 3456 SisteSiste
Viser resultatene 161 til 200 av 205

Trd: NORBATT 40 r

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    82

NORBATT 40 r

14. juni 1978

Nr midnatt kommer frste tegn p at en situasjon er under utvikling i forhold til major Haddad. Fra det felles liaison-teamet i Metulla (kalt team 8) kommer melding om at major Haddad akter skyte ned UNIFILs helikopter nr det ankommer NORBATT i morgen p den daglige runden til bataljonene.

Det er klart at laget som skal vre p OP 4-16 trenger daglig etterforsyning av mat og vann, samt annet materiell. Forsyning med kjrety er umulig, og bring med menneskelig muskelkraft vil vre en enorm oppgave. Lsningen er bruke muldyr. Den gamle mannen vil jeg ikke forstyrre mer, s jeg bruker en engelsk-arabisk lommeparlr og finner flgende ord av interesse: muldyr = barrl, n = wahid, i dag = ljm, i morgen = bukra. Jeg fr samlet en god del av landsbyens menn ved moskeen (som er en ruin etter 1975) og sier noe slikt som Bukra, bukra! Wahid dollar ljm, wahid dollar bukra, wahid dollar bukra bukra, wahid dollar bukra bukra bukra!, og forsker signalere at jeg nsker leie et muldyr for en US dollar pr. dag i lang tid fremover. En hyggelig mann som heter Ahmed Kamra slr til. Ved bruk av fakter etc., blir vi enige om at jeg skal bruke hans muldyr noen timer hver ettermiddag mot betaling p n dollar pr dag. Jeg skal hente muldyret hjemme hos ham, og etter at jeg er ferdig for dagen, skal jeg levere det tilbake til ham. Han skal st for alt stell og foring av muldyret. Det var kanskje en god deal for ham, men det var i hvert fall en veldig viktig sak for oss. I dag gir Ahmed meg opplring i hvordan sette p klvsal p muldyr og hvordan man skal laste en klvsal, og han flger meg i dag til OP 4-16 for se at jeg gjr alt riktig. Fra i morgen er jeg on my own. For resten av tjenestetiden blir dette min daglige rutine hver ettermiddag: Nr middagen ankommer p termocontainere fra feltkjkkenet i kompani-ko i Kafr Hamam henter jeg muldyret, laster opp en container, samt vannkanner og eventuelt annet de har bestilt, og rusler med muldyret ut til 4-16. Der laster jeg av og spiser middag sammen med laget der, fr jeg laster opp tomgods og tar stien tilbake igjen til Kafr Chouba. Med bare tomgods rir jeg hjem igjen (jeg hadde ridd en del som barn og tidlig i tenrene, men det var en stund siden). Det gr greit, selv om det er litt uvant ri uten stigbyler. De siste 50-100 meterne nr vi nrmer oss stallen er muldyret villig til galoppere. Kommet hjem, blir jeg alltid bedt p en kopp te hos familien Kamra, noen ganger p en ekstra middag og. Denne turen tar jeg hver dag alene, kun med min AG-3 til beskyttelse. Jeg tror aldri jeg noen gang tenkte over muligheten av bli angrepet, nr jeg tenker over de 40 r senere var egentlig ikke denne daglige turen helt ufarlig.

Siden jeg bruker 2-3 timer hver dag som muldyrdriver, trenger vi en til i troppsstaben, og Helge, fra et av gevrlagene, student p Landbrukshyskolen, blir ass. troppsass, slik at troppsstaben (utenom troppssjef og NK) bestr av troppsass (meg), vognfrer (istein), sambandsmann (Reidar), sanitetsmann (Leif) og ass. troppsass (troppsassass?) (Helge).

Etter at det blir mrkt observerer noen i troppen lys nedenfor Kafr Chouba, og vi sender ut en patrulje. Men den finner ikke noe mistenkelig.

Ahmed Kamra hjelper med lasting p klvsal under frste tur:
    Navn:		7-26.jpg
Visninger:	939
Strrelse:	316,7 KB

Bilder tatt under en av mine flere titalls muldyrturer til OP 4-16. Jeg tror jeg fikk med Helge for at han skulle forevige meg med mitt kamera. P vei ned fra Kafr Chouba:
    Navn:		7-29.jpg
Visninger:	956
Strrelse:	452,4 KB

Hilser p en gutt som gjeter familiens geiter, halvveis til 4-16:
    Navn:		7-31.jpg
Visninger:	970
Strrelse:	678,5 KB

Videre mot 4-16, her ser vi Kafr Chouba i bakgrunnen:
    Navn:		7-33.jpg
Visninger:	982
Strrelse:	604,9 KB

Framme p 4-16, og vi laster av:
    Navn:		7-34.jpg
Visninger:	967
Strrelse:	583,6 KB

Etter at jeg har spist middag sammen med gjengen p 4-16 er det tilbake samme vei med tomgods p muldyret. Da kunne jeg ri:
    Navn:		8-1.jpg
Visninger:	971
Strrelse:	702,8 KB

Nr det var kort igjen til stallen ville muldyret galoppere:
    Navn:		8-2.jpg
Visninger:	964
Strrelse:	487,4 KB
    Sist endret av hvlt; 14-06-18 kl 07:19
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

2. Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militrt Utstyr - Friluftsliv

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    93

Sv: NORBATT 40 r

Konge!
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    82

15. juni 1978

Like etter midnatt utvikler spenningen i forhold til Haddads milits seg videre. Team 8 (liaisonteamet i Metulla) melder at Haddad sier han ikke lenger vil holde tidligere inngtte avtaler, og at det fra n av vil vre farlig for UNIFIL kjre rundt i kjretyer. NORBATTs OPS ringer Haddad, og han bekrefter at de fra n av vil kunne komme til skyte p FNs kjrety. En time senere melder team 8 at Haddad vil gjre alvor av skyte ned helikopteret som skal komme til NORBATT om morgenen. Omtrent samtidig beskytes omrdet omkring Rachaya el Foukhar med tung BK eller artilleri. En lysgranat og tre sprenggranater treffer nr KP 1’s stillinger. De blir avfyrt fra omrde syd for Marjayoun og OPS ringer major Haddad igjen. Han benekter at det er hans milits som skyter, men sier det er sivile som skyter for forsvare seg mot PLO (med artilleri!). Ved to-tiden om natten melder han at han n srger for at skytingen vil bli innstilt.

Kl. 08:30 stenger Israel grensen ved Metulla og slipper ikke FN-kjrety over grensen i noen retning, men etter kort tid pner de igjen. De gir samtidig melding til UNIFIL at fra n av vil de ikke tillate at UNIFIL-soldater har med vpen inn i Israel. Dette har sannsynligvis ikke noe med forholdene til militsen gjre, men at Israel har avslrt at iranske FN-soldater har smuglet vpen for PLO fra Libanon til Vestbredden. S vidt jeg kjenner til, var dette alltid Israels politikk etter dette, og det gjorde det jo selvflgelig litt vanskelig for f.eks. vognfrere som stadig kjrte fram og tilbake over grensen for vann, drivstoff etc., at man mtte finne en mte oppbevare vpen fr de passerte grensen.

Ca. kl. 9 stenger Haddad-militsen veien mellom Dovre og resten av NORBATT, slik at gevrkompaniene n er isolert fra hovedkvarter og trenomrdet.

Ved 12-tiden kommer den store overraskelsen, major Haddad ringer og forteller at han n er avsatt av militsen og satt i husarrest, og at et krigsrd av militsen n har kommandoen. Ved 14-tiden beskytes igjen KP 1 ved Rachaya el Foukhar med artilleri eller tung BK fra militsens omrde, tre granater treffer i omrdet og det blir gitt ordre om g dekning. Det er sannsynligvis Reiret de prver treffe, men skyteferdighetene er ikke s gode. Et par timer senere har NORBATT et mte med PLO-ledere ved Kaoukaba. De er forbannet for den stadige skytingen fra Haddad-militsen og sier de snart kan foreta et strre angrep p Marjayoun, hvis ikke artilleriskytingen stopper.

Kl. 17 holdes et mte mellom NORBATT, representanter fra UNIFIL HQ, den israelske hren og den nye milits-ledelsen i Metulla. Haddad er til stede, men sier ikke noe. Mtet er svrt flelsesladd, de nye lederne sier at de har ftt ordre fra regjeringen i Beirut om sette Haddad i husarrest, og de kan ikke gjre annet, selv om han er deres elskede og store leder som de ikke kan klare seg uten. Det er en del roping og trusler, de er ekstremt opphissede og det virker ikke som om det er noen av dem som har ledelsen. Det virker p NORBATT-ledelsen som om israelerne ikke har noen kontroll med situasjonen. I hvilken grad det hele er skuespill eller noe reelt, er umulig si. De sier videre at de tviler p UNIFILs evne og vilje til holde PLO ute av omrdet, og vil ta alle midler i bruk for forsvare seg mot PLO. De forlanger f full adgang til UNIFILs omrde bevpnet og med PPK’er, og eventuelt med stridsvogner, for bekjempe PLO. De sier at de er sterke, de har sloss i krig i to r, og de vet hvordan de skal klare opp med PLO. P sprsml om de vil heve sperringen av veien nord for Dovre, sier de at de vil diskutere det i et krigsrd. Situasjonen for NORBATT er n temmelig kritisk med den n fullstendig uforutsigbare militsen i kontroll av NORBATTs forbindelse mellom stab og tropper.

I dag skjer en tragisk hendelse med vre nepalske venner like over teiggrensen mellom NORBATT og NEPBATT. En nepalsk soldat gr p en mine og blir kritisk skadet. MEDEVAC-helikopter fra NORAIR med lege og sykepleier fra NORMEDCOY kommer raskt, og de flyr ham rett til Rambam-sykehuset i Haifa i Israel, kjent for ha noe av verdens beste ekspertise p stridsskader, men livet str ikke til redde.

Oppe i Kafr Chouba er vi langt fra urolighetene. Av menige/korporaler i troppsstaben er kun sanitetsmannen og jeg til stede, sambandsmannen er p perm og vognfrer og ass troppsass er p et oppdrag. Da vi to m srge for kontinuerlig sambandsvakt blir det litt travelt, nr ogs jeg skal p muldyrturen m sanitetsmannen holde ko alene. Til linjesamband har vi ftt en ndveksler, en veksler bestende av noen nrmest legolignende kontakter som man kobler sammen for forbindelse. Det er ingen ringelyd nr sentralen blir oppringt, bare et svakt lys som blusser opp som man m sitte og stirre mot hele tiden i lyse hvis man skal legge merke til det. Fra ettermiddagen fr vi ordre om holde hy beredskap p grunn av hendelsene med militsen.

Et par bilder fra Kafr Chouba. Her er moskeen, som hadde blitt sterkt delagt av den israelske bombingen i januar 1975:
    Navn:		4-18.jpg
Visninger:	952
Strrelse:	387,4 KB

Det var faktisk to butikker i Kafr Chouba som kom i gang kort etter at vi hadde sikret landsbyen. Den ene er inn dren der det str en dame utenfor:
    Navn:		4-20.jpg
Visninger:	951
Strrelse:	389,3 KB

Her inne i butikken, med butikkeieren:
    Navn:		8-10.jpg
Visninger:	942
Strrelse:	280,7 KB

35 r senere, i mai 2013, besker jeg Kafr Chouba igjen. Her er butikkeieren. Han har stadig butikken, men n flyttet over til den andre siden av veien (og n er det ingen kulehull se):
    Navn:		Libanon98_redusert.jpg
Visninger:	946
Strrelse:	191,6 KB
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    82

16. juni 1978

Situasjonen i forhold til militsen er svrt labil, men de lar igjen NORBATT-kjrety passere veisperringen nord for Dovre. UNIFIL HQ melder at de har avtalt med militsen at vre kjrety kan kjre som normalt i omrdet fra 07:00 til det blir mrkt. Haddad skal fortsatt vre i husarrest og ikke lenger lede militsen.

Det har vrt mistanke om aktivitet av PLO-sympatisrer (sannsynligvis tilknyttet Libanons kommunistparti) i Rachaya el Foukhar, og KP 1 foretar, sammen med libanesisk politi, husunderskelse. De finner i et hus i Rachaya el Foukhar bl.a.:

5 stk. Kalashnikov AK-47 gevrer
    20 stk. fulladde magasiner til AK-47
    59 12,7 mm skudd
    1 sjokkhndgranat og 2 splinthndgranater
    4 granater til rekylfri kanon
    Utstyr til lage minefeller

Dette blir beslaglagt og sprengt av pionertroppen. Det vil komme kraftige reaksjoner fra PLO for dette beslaget. Det er tydelig at det har vrt nr kontakt mellom den innesluttede gruppen i Reiret og sympatisrer i Rachaya el Foukhar.

KP 3’s operasjonsrapport for perioden 12. til 21. juni sier: Mye skyting i perioden. De fleste nedslag utenfor teigen. Mye lysskyting om natten. Aktiviteten innen den innesluttede gruppe er stor. Stadige utskiftninger foregr. Mistanke til at gruppen ker sin styrke om natten. Antallet i yeblikket uklart.

Oppe i Kafr Chouba merker vi ikke s mye til urolighetene mange kilometer unna. Vi etablerer en lagsleir i telt ved krysset der veien til Kafr Hamam tar av fra veien mellom Rachaya el Foukhar og Kafr Chouba. Dette laget vil bemanne OP/CP 4-15. 1. tropp/KP 3 er n ferdig gruppert slik den blir resten av kontingenten: Troppsstaben i hus i Kafr Chouba, et beredskapslag (for yeblikket i UNIFIL HQ i Naqoura, underlagt 2. tropp) i huset nedenfor, ett lag i hus i nordenden av Kafr Chouba som bemanner CP 4-17, ett lag i telt p OP 4-16 og ett lag i telt som bemanner OP/CP 4-15 ved Kafr Hamam. Vi har en rotasjonsordning p disse plassene for lagene, slik at de veksler mellom bo i hus og i telt.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    82

17. juni 1978

For NORBATT er 17. juni et forholdsvis rolig dgn, selv om situasjonen er svrt uoversiktlig nr det gjelder Hadddads milits. Det er umulig klarlegge om de i det hele tatt har noen ledelse, og hvilke muligheter UNIFIL har til samarbeide med dem. P hvert mte NORBATT har med dem deltar det flere menn med ulike meninger, men ingen av dem fremstr som noen enhetlig leder.

Militsen holder en pressekonferanse ved grensen til Israel som NORBATT ikke er til stede ved, men som NORBATT senere fr informasjon om fra det felles liaisonteamet, team 8. Der leser militsen opp en kunngjring fra det de kaller krigsrdet. Der fordmmer de den libanesiske regjeringens ordre om sette major Haddad i husarrest. De forlanger at denne ordren straks skal trekkes tilbake, og at major Haddad i stedet skal utnevnes til sjef for den libanesiske hr i Sr-Libanon. Videre sier de at alle avtaler som major Haddad har inngtt med UNIFIL n er opphevet, det gjelder ogs hvor den sydlige grense for UNIFILs AO skal vre.

UNTSOs faste OP KHIAM som n bemannes av ubevpnede befal og korporaler fra NORBATT melder at de ble beskutt av en gruppe p 10 militssoldater. De skjt ca. 20 skutt mot OP’en som traff bakken foran den.

PLO viser under mte med NORBATT i dag en meget truende holdning, og styrken i Reiret opptrr ogs truende overfor NORBATT.

Oppe i Kafr Chouba har vi i 1. tropp/KP 3 en rolig dag. Jeg tar med en annen soldat (faktisk han som gikk amok med kniv og AG-3 den 8. juni) p muldyrturen min til OP 4-16 for lre ham opp til reserve-muldyrdriver. I morgen skal jeg reise p min frste perm, og han skal overta muldyrturen for meg. Han ifrer seg full GRU med splintbeskyttende vest og hjelm og nekter ri, jeg bruker lettere utstyr p turen. Da jeg leverer tilbake muldyret til Ahmed Kamra, blir jeg bedt p litt mat hos ham og kona som jeg ikke kan si nei til. Jeg ble litt overrasket da jeg i en slags stuing fant tenner og biter av en geitekjeve. Om kvelden rapporterer noen i troppen igjen at de ser mystiske lys nedenfor Kafr Chouba. Denne gangen forstr vi etter hvert at dette er lysene fra vrt eget kompani-ko i Kafr Hamam!

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    82

18. juni 1978

Militsen har opprettet en stilling syd for El Khraibe. I El Khraibe overtok 3. tropp/KP 3 den israelske stillingen 13. juni, det var den eneste israelske stillingen som ble overtatt av NORBATT, de vrige overlot de til Haddads milits. Det observeres i dag mye aktivitet i militsens stilling om kvelden. To M113 PPK’er ankom stillingen etter at det var blitt mrkt. Det observeres ogs mye kjretyaktivitet mellom Marjayoun og den israelske grensen. Ved 20:30-tiden blir Marjayoun mrklagt (i lpet av hele 1. kontingent er det ingen fungerende strmtilfrsel i noen av landsbyene i NORBATTs omrde, i noen landsbyer fr innbyggere etter hvert strm fra vre generatorer). I dag starter flyttingen av NORBATTs hovedkvarter fra Dovre til hus i Ebel es Saqi.

I NORBATT er det stadig meget stor misnye med de konomiske forholdene, noe som har gtt sterkt utover moralen. Forsvarsdepartementet har gitt et tilbud om et risikotillegg p 22 kroner pr. dag, mens befalsorganisasjonene sammen med tillitsmennene for de menige soldatene har lagt fram krav om 140 kroner pr. dag. Elleve r tidligere hadde de norske FN-soldatene i Gaza ftt et risikotillegg p 15 dollar pr. dag, noe som med indeks-regulering ville tilsvart omtrent 227 kroner. Det blir ingen enighet, og tvisten gr til voldgift.

Som nevnt tidligere har alle soldater i UNIFIL rett til n 7-dagers og n 10-dagers permisjon. Vi fr gratis transport p lasteplanet av en M621 lastevogn til den israelske grenselandsbyen Metulla, derfra er det opp til den enkelte dekke utgiftene, enten man skal reise til Norge, feriere i Israel eller reise et annet sted. P grunn av fordeling av permer for ha mest mulig jevn fordeling av personell i troppen, reiser jeg alene p perm. Jeg har bestemt meg for se mest mulig av Israel, og frste ml er Jerusalem. I Metulla tar jeg en rutebuss (det nasjonale israelske busselskapet Egged [אֶגֶד p hebraisk, derfor kalt tax av mange utlendinger] har et godt rutenett, og bussene er billige, bortsett fra at det ikke er noen kollektivtransport p sabbaten, fra fredag kveld til lrdag kveld) til Kiryat Shemona. P bussholdeplassen treffer jeg sambandsmann Reidar og en annen soldat fra troppen som er p vei tilbake fra perm. De hadde leid bil og kjrt rundt i Israel. Jeg tar en langdistansebuss til Jerusalem og tar inn p et ungdomsherberge.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    82

19. juni 1978.

Om formiddagen skyter Haddad-militsen to skudd med hndvpen fra stor avstand mot NORBATTs OP syd i Ebel es Saqi. Ett skudd treffer rett foran OPen og ett gr over. Litt ut p ettermiddagen ringer militsen til NORBATTs OPS og sier de vil starte beskytning av NORBATT kl. 18. Det sendes ut ordre om at alle skal ha p hjelm og splintbeskyttende vest. Klokken 18:45 skyter militsen to BK-granater mot Ebel es Saqi, de treffer i nord-kanten av landsbyen. Det gis ordre om at alle skal ha hjelm og splintbeskyttende vest i umiddelbar nrhet og vre klar til g i dekning p korteste varsel gjennom natten.

Hele 2. tropp/KP 3, med ett lag fra min tropp, 1. tropp/KP 3, underlagt, befinner seg som tidligere nevnt som vaktstyrke i UNIFIL HQ i Naqoura. Om kvelden sitter noen soldater fra vaktstyrken sammen med bl.a. en canadisk soldat i et telt og hygger seg. Varierende mengder alkohol er konsumert av de som er i teltet, fra ingenting til en god del. En av soldatene i Tr. 2/KP 3 (som i flge vitneforklaringer ikke var beruset og sannsynligvis ikke hadde drukket noe alkohol) tar forholdsvis tidlig p kvelden fram en Colt Python .357 Magnum revolver. Han var en aktiv pistolskytter og hadde vpentillatelse til denne revolveren som han hadde tatt med seg fra Norge. Samtalen kom inn p russisk rulett, og soldaten tok fram en patron og ladet revolveren med den, muligens for demonstrere at i en godt smurt revolver vil denne gjerne havne nederst hvis man roterer tnnen. Etter dette legger han revolveren bort.

Jeg befinner meg som turist i Jerusalem og vet ikke noe om hva som skjer i NORBATT i dag eller de neste dagene. Etter en natt p ungdomsherberge oppgraderer jeg litt til et hyggelig arabisk hotell i st-Jerusalem, Hotel Astoria. Jeg gjr som de fleste turister som er i Jerusalem for frste gang, vandrer rundt i Gamlebyen og tar inn inntrykk bde fra bibelhistorien og nyere historie. Jeg har notert at jeg s Klagemuren og var oppe p tempelhyden og s Klippekuppelen og Al Aqsa-moskeen, jeg var i den Hellige Gravs Kirke og gikk en runde opp bymuren. Jeg s sikkert mer og, men det er det jeg skrev i dagboken.

Her er noen turistbilder jeg tar i Jerusalem denne dagen:

Navn:		skann2-0018.jpg
Visninger:	831
Strrelse:	232,4 KB

Navn:		skann2-0009.jpg
Visninger:	820
Strrelse:	199,9 KB

Navn:		skann2-0007.jpg
Visninger:	816
Strrelse:	259,6 KB

Navn:		skann2-0017.jpg
Visninger:	823
Strrelse:	212,3 KB
    Sist endret av Znuddel; 19-06-18 kl 07:58 Begrunnelse: Rettet rstall fra 2018 til 1978, Znuddel.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    82

20. juni 1978

Noen f minutter inn i tirsdag 20. juni tar soldaten som tidligere p kvelden hadde vist fram sin Colt Python .357 Magnum og ladet den med en patron, fram revolveren igjen. Han fikler litt med den, og tar s noen avtrekk. P det tredje eller fjerde avtrekket gr et skudd av. Skuddet treffer Helge Trevland, 22 r gammel fra Kodal i Vestfold, i neseroten midt mellom ynene. Helge er naturlig nok yeblikkelig dd. Helge var i laget fra min tropp (1. tropp/KP 3) som for oppdraget i Naqoura var underlagt 2. tropp/KP 3. Han som avfyrte skuddet lper ut, og en som lp etter ham hindret ham muligens fra beg selvmord. Han blir etter hvert tatt hnd om av MP, og en eller to dager senere blir han fraktet med MP-eskorte til Norge p samme fly som fraktet kisten med Helge. Han blir i Norge siktet for uaktsomt drap. Alvorlige straffesaker gikk den gangen for lagmannsretten i frste instans. Hans forsvarer prosederte p at han for det frste fullstendig hadde glemt at han tidligere p kvelden hadde ladd revolveren, for det andre at hans uaktsomme hndtering av revolveren skyldtes nedsatt bevissthet, dels p grunn av vskemangel grunnet mangel p vann i UNIFIL HQ de foregende dagene, dels p grunn av den store psykiske belastningen han hadde hatt i vre Kaoukaba fra begynnelsen av april til midten av juni med hyppig beskytning (han var forresten ikke med p trefningen i Kaoukaba 9. mai, da var han til tannlegebehandling ved NORMEDCOY i Naqoura). Juryens kjennelse var uskyldig, men fagdommerne satte kjennelsen til side, da de mente kjennelsen var penbart feil. Saken gikk deretter til ny lagmannsrett med nye dommere og ny jury. Ogs den nye juryen frikjente ham for uaktsomt drap. Da aktor ikke hadde lagt fram noen subsidire tiltaleposter (f.eks. uforsiktig omgang med skytevpen), fikk han ingen straffereaksjon.

Ellers i NORBATT finner en patrulje fra Tr 3/KP 3 syd for El Khraibe noen steiner og to flasker stilt opp i veien. P steinene str det skrevet PALESTIN COMMANDOS og ZIEW, hva n det betyr.

P permisjonen hrer jeg ikke noe om hva som skjer i NORBATT, bortsett fra at jeg (sannsynligvis 21. juni) leser i Jerusalem Post at en UNIFIL-soldat er drept av vdeskudd i Naqoura. Men jeg har da ingen id om at det gjelder en nordmann, for ikke si en fra min tropp.

P formiddagen tar jeg buss fra Jerusalem til Ein Gedi i Judearkenen, p vestsiden av Ddehavet. I rkenen er det her en oase, der det kommer en (faktisk to) bekk ut av fjellet (det er et vannfrende lag under Judearkenen) og renner ned til Ddehavet. Det er en nasjonalpark omkring oasen. Midt i den trre rkenen er det en frodig grnn trang dal med et rikt plante- og dyreliv. Ned dalen kommer, med et par fossefall, en elv kalt Davidelven. Jeg gr en lengre fottur langs elven, prater med andre turister (israelske s vidt jeg husker), fr en dusj i fossene og bad i kulpene under fossene. Etter dette tar jeg buss 20 km lenger syd, til Massada i syd-enden av Ddehavet. Der tar jeg inn p ungdomsherberget for natten.

Helge Trevlands grav p Kodal kirkegrd:

Navn:		Trevland_grav.jpg
Visninger:	796
Strrelse:	244,5 KB

Her kan man skimte at det er en smal grnn dal midt i den golde Judearkenen, selv om man bare ser toppen av trrne:
    Navn:		skann2-0020.jpg
Visninger:	783
Strrelse:	262,0 KB

Den strste fossen i Davidelven i Ein Gedi-oasen:
    Navn:		skann2-0021.jpg
Visninger:	787
Strrelse:	284,4 KB

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    82

21. juni 1978

Aktiviteten i NORBATT er normal i dag. Flyttingen av NORBATTs hovedkvarter fra Dovre til Ebel es Saqi er nesten fullfrt, bare trentroppen i stabskompaniet er igjen i Dovre, sr for Haddad-militsens nordligste stillinger. Det virker som om major Haddad n er i kontroll av militsen. Det er stor aktivitet i alle militsens stillinger, og det skytes en god del fra dem, men ikke not NORBATT. Stillingen sr for El Khraibe blir forsterket med en Sherman-stridsvogn. P ettermiddagen holder NORBATT et mte med en ledende offiser i PLO i Kaoukaba, representanter for UNFILs ledelse er ogs til stede.

Ved 23-tiden om kvelden blir plutselig min tropps lag ved OP/CP 4-15 (der veien tar av til Kafr Hamam) beskutt med to stk. RPG-7 raketter. De treffer ca. 15 meter fra vrt personell. Det ser ut til at de er skutt fra ca. 200 meters avstand fra veien mot Rachaya el Foukhar. Alt tyder p at det er PLO-infiltratrer fra Reiret, eventuelt fra lenger nord, som har skutt dem. Det kan ogs vre PLO-sympatisrer fra Rachaya el Foukhar. Dette ses p som et direkte alvorlig angrep p UNIFIL, det er penbart at dette er en bevisst handling mot FN-personell. Det er sannsynlig at dette angrepet er en hevnaksjon etter at NOROBATT foretok beslaget av et vpenlager i Rachaya el Foukhar 16. juni.

Jeg fortsetter permen min, og har overnattet p ungdomsherberget ved Masada. Masada er et platfjell i Judearkenen der kong Herodes hadde bygget et kongelig tilfluktssted. I ca. 70 e.Kr. ble det tilholdssted for en gruppe jdiske seloter som hadde gjort opprr mot Romerriket. Etter frst ha jevnet Jerusalem med jorden foretok romerne s en beleiring av Masada i 73 eller 74 e.Kr. Da de hadde klart bygge beleiringstrn og bryte festningsmuren skal alle de jdiske forsvarerne ha gjort kollektivt selvmord. Dvs. mennene skal frst ha drept sine koner og barn, deretter trakk de lodd om drepe hverandre inntil det var en igjen som gjorde selvmord (dette fordi selvmord var en synd som flest mulige skulle unng). I flge den samtidige romerske historikeren Josefus var det 900 som dde i dette masseselvmordet, bare to kvinner og fem barn ble funnet i live av romerne. N er denne historien omstridt og ikke stttet av arkeologiske funn, men den har hatt en stor rolle i israelsk psyke. Israelske eliteavdelinger avslutter rekruttskolen med st p toppen av Masada og avgi eden Masada skal ikke falle igjen. Uansett er det et spennende sted i vakker rkennatur.

Jeg velger la vre ta taubanen til toppen, og str i stedet opp grytidlig og starter p den bratte stien med 300 meter stigning opp til toppen en time fr soloppgang for se soloppgangen over rkenen i Jordan p veien opp. Det er virkelig verdt slitet, det var en flott mte se stedet p. Etter en lengre sightseeing p toppen gr jeg stien ned igjen og tar bussen tilbake til Ein Gedi for bade i Ddehavet p stranden der. Det er ganske spesielt flyte som en dupp i saltlake. Jeg hadde gtt opp og ned p Masada i noen drlige sandaler og hadde ftt gnagsr. Det var ikke srlig behagelig i det salte vannet. Etter badet i Ddehavet tar jeg buss til Tel Aviv, og videre fra Tel Aviv til Netanya, en badeby 2-3 mil nord for Tel Aviv, der jeg ankommer sent p kvelden og tar inn p et temmelig drlig hotell.

Masada:

Navn:		skann2-0024.jpg
Visninger:	764
Strrelse:	232,2 KB

Utsikt fra Masada:

Navn:		skann2-0027.jpg
Visninger:	763
Strrelse:	205,4 KB

Jeg flyter som en dupp i Ddehavet:

Navn:		skann2-0029.jpg
Visninger:	748
Strrelse:	264,2 KB

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    82

22. juni 1978

For annen gang kommer NORBATT i direkte kamp i dag, og besvarer beskytning med rettet ild. Det starter kl. 10:15 da to vpnede og uniformerte PLO-soldater fra Reiret har tatt seg inn i Rachaya el Foukhar med vannkanner for fylle dem fra vannposten midt i landsbyen. Dette er meget strengt imot avtalen som er inngtt, vannhenting skal gjres av sivilkledd og ubevpnet personell i elven ved Fardiss, og de skal overhodet ikke ta seg inn i Racahya el Foukhar. De har allerede kommet fram til vannposten da en patrulje fra KP 1 blir sendt ut med ordre om avvpne og anholde dem. Flere PLO-soldater dukker n opp og det skytes fra flere steder, spesielt mot KP 1s kommandoplass inne i Rachaya el Foukhar. KP 1 anmoder straks om forsterkninger og to PPK’er sendes mot Racahya el Foukhar.

Som nevnt tidligere hadde 3. tropp/KP 3 bde hatt en stilling 2 km vest for Rachahya el Foukhar, der veien sydover til El Khraibe tok av, og i syd ved El Khraibe. N har 2. tropp, etter vdeskuddulykken, kommet tilbake fra Naqoura og overtatt El Khraibe, der de har etablert en teltleir for hele troppen, og en lagsstilling med veisperring mot militsen litt lenger syd. Tropp 3 er n samlet i en troppsleir litt opp fra veien p sen Tell Kherubat Aatiqa (s vidt jeg husker 4-11, senere muligens omnummerert til 4-8), samt en lagsleir ved selve veiposten i krysset (4-11A) og en egen lagsleir rett over Reiret p Tell Sneiber (4-11B), som har som oppgave overvke Reiret kontinuerlig. Den siste er akkurat overtatt av KP 3 fra KP1. Pionertroppen har i dag en hjullaster ved 4-11 for hjelpe med bygging av dekningsrom.

Litt etter at de har hrt skytingen fra Rachaya el Foukhar blir troppsleiren til 3. tropp angrepet av PLO fra Reiret. Fra nordsiden av veien har de overhyde p leiren, og skyter kl. 11:15 to RPG-7 raketter midt inn i teltleiren. Den ene eksploderer nesten inne i et telt, den andre rett utenfor et annet. Ingen i 3. tropp er skadet, og alle lper i stilling. Troppssjefen gir straks ordre om besvare ilden, og to sprenggranater med tempering fra 84 mm RFK skytes mot avfyringsstedet for RPG-7. Derfra blir det n stille. Troppssjef, lytnant Stein Rivelsrd, er bekymret for at kanongjengen ikke har overdekning. Han lper over til hjullasteren som gr i tomgang med skuffen full av jord, vognfreren hadde hoppet av og tatt dekning da RPG-7 rakettene kom. Han fr hjullasteren i gang og kjrer den slik at han fr plassert skuffen som overdekning over kanongjengen, og hopper av og tar dekning igjen. Ved slutten av kontingenten fr Rivelsrd av kompanisjefen skrevet under anmerkninger p tjenesteuttalelsen: Kan kjre hjullaster. Kanon-ener var den davrende teologistudenten Stein Tenneb, senere prest, og etter det igjen kjent bedriftsrdgiver innen HR og organisasjonsutvikling.

Omkring og i selve Rachaya el Foukhar fortsetter skyting, og en sivil gutt blir sret. Klokken 11:45 ringer major Haddad til NORBATTs OPS. Han vil vite hva som skjer og sier han gjerne vil hjelpe NORBATT! Tilbudet avsls, men militsen begynner skyte med artilleri og BK mot posisjonen til Reiret. Flere granater treffer midt i PLOs leir, men mange faller ogs langt utenfor og nr NORBATTs posisjoner.

Etter hvert fr man forbindelse med PLO-gruppens ledelse som sier de vil f avbrutt skytingen. Allerede ved 13-tiden er episoden over, og NORBATT senker beredskapen. Militsen fortsetter skyte med BK og/eller artilleri mot Reiret et par timer til. Det er fremdeles en spent og usikker situasjon for NORBATT. Sikre kilder hevder at PLO vil forske kidnappe FN-personell. Det og episoden i og rundt Rachaya el Foukhar skal vre hevn for det store vpenbeslaget i Rachaya el Foukhar 16. juni.

Ellers meldes at flyttingen av NORBATTs hovedkvarter til Ebel es Saqi i dag nesten er fullfrt, bare vedlikeholdslaget, proviantlaget og et element av transportlaget (alle i trentroppen i stabskompaniet) er igjen i Dovre.

Jeg er p perm i Netanya og hrer selvflgelig ikke noe om hva som foregr i NORBATT. Det meste av dagen tilbringes p stranda. P vei tilbake til hotellet treffer jeg tre amerikanere p min alder, to jenter og en gutt, som jeg slr flge med, i flge dagboka ble det en hyggelig kveld.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    82

23. juni 1978

Den spente situasjonen fra i gr har roet seg ned. Den eneste episoden som meldes til OPS i lpet av dagen er at en israelsk stilling oppe i fjellet ca. 2km syd for Chebaa har skutt ti byger med 12,7 mm mitraljse med nedslag i og rundt Chebaa.

KP 3s operasjonsrapport for dagene 23. til 26. juni sier: Totalt har falangistene [alts Haddad-militsen, min anm.] skutt 28 BK-granater i perioden. Stor aktivitet i falangistenes stillinger. PLO har i perioden holdt seg rolig. Forsyningstransporten [til Reiret] gr uten problemer hver dag og til riktig tid.

Det er fredag, dvs. at fra i kveld til i morgen kveld er det sabbat og ingen offentlig transport i Israel (bortsett fra i Haifa by). Da jeg skal vre tilbake i Libanon sndag morgen, reiser jeg i dag nrmere Libanon. Etter en tur p stranda i Netanya om formiddagen tar jeg buss til Tiberias ved Genesaretsjen hvor jeg tar inn p ungdomsherberget. Jeg tilbringer kvelden p et utested p Genesaretsj-stranda (Quiet Beach) sammen med noen amerikanske jdiske kvinnelige studenter som deltar som assistenter ved en arkeologisk utgraving.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    82

24. juni 1978

Det er i dag mye aktivitet hos Haddad-militsen, mens PLO holder seg i ro. Fra militsens stilling like nord for Dovre skytes 14-15 skudd over hodene p KP 2’s veipost ved syd-enden av Ebel es Saqi. Det skytes ogs fra andre av militsens stillinger, men ikke direkte mot NORBATT. KP 1 gjennomfrer sammen med hundetroppen strre husunderskelser i Rachaya el Foukhar for lete etter vpen gjemt av PLO, men intet finnes. Det letes ogs i underjordiske ganger laget av PLO mens de holdt landsbyen.
    Som sagt tidligere har 2. tropp/KP 3 (se kart, innlegg #159) etter at de kom tilbake fra vaktoppdraget i Naqoura etablert seg i en teltleir i El Khraibe, en tidligere landsby eller husklynge som er fullstendig jevnet med jorden, det er overhodet ikke noe se av landsbyen utenom knuste bygningsrester. Mens omrdet var holdt av israelerne, bygget det israelske ingenirvpenet en asfaltvei fra syd, gjennom landsbyen El Meri (som n holdes av militsen) og opp til veien til Rachaya El Foukhar (der 3. tropp er ved veikrysset). Tropp 2 blir i denne teltleiren resten av kontingenten, et virkelig kjedelig, ubehagelig og stvete sted. De har ordre om p foreta patruljering, men i dag oppdager en patrulje at de befinner seg midt inne i et minefelt, heldigvis uten at noen miner har gtt av. De bruker meget lang tid p komme seg forsiktig ut av minefeltet, og etter dette blir det slutt p patruljeringen.

Jeg har min siste dag p perm, det er sabbat og jeg er i Tiberias. Med litt langt hr og ikke typisk FN-soldatopptreden har det hele veien vrt lett komme i kontakt med israelere som regner med at jeg er student p ferie el.l. P en fortausrestaurant der jeg spiser lunsj kommer jeg i prat med en ung dame som heter Naama, det viser seg at hun er lytnant i det israelske forsvaret, med en stilling i forsvarskommandoen i Tel Aviv. Hun gir meg jobbtelefonnummeret sitt og sier hun vil gi meg en sight seeing i Tel Aviv hvis jeg kommer dit. Om kvelden er jeg p Blue Beach.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    82

25. juni 1978

Major Haddad tar kontakt med NORBATT og forlanger at NORBATT skal ut av Kafr Chouba og kun stasjoneres nord for landsbyen. Vi m vre ute senest i morgen kl. 10. NORBATT gir ordre om rekognosere et mulig leiromrde 500-600 meter nord for Kafr Chouba, og klargjre en eventuell evakuering av 4-16 og 4-17, men forlanger mte med Haddad for diskutere situasjonen. Dette roer seg, og vi hrer senere ikke noe om det. (Et halvt r senere, i desember 1978, midt i 2. kontingent, fortok major Haddad et nrmest regulrt angrep p Kafr Chouba og NORBATT trakk seg ut av landsbyen.) Om kvelden skytes det noen skudd med hndvpen fra et omrde holdt av militsen som treffer nr en NORBATT-OP i Ebel es Saqi.

Jeg kommer om kvelden tilbake til Kafr Chouba etter diverse reisemter i flge dagboken min. Jeg husker ikke n hva dette var. Det var temmelig sjokkerende hre om hva som hadde skjedd i Naqoura 20. juni, at Helge Trevland var drept. De som var p laget hans var stadig temmelig merket av det. Troppssjefen var i Norge, han hadde fulgt kisten til Norge og deltok i begravelsen. Troppens sanitetsmann Leif hadde reist p sin frste perm.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    82

26. juni 1978

Ogs i dag har Haddads milits stor aktivitet. Det skytes spesielt en god del fra stillingene deres i El Meri og nord for El Khiam. Om morgenen ringer major Haddad til NORBATTs OPS og sier vanntilfrselen til Marjayoun ikke er i orden. Han vil bombardere Hasbaya by med artilleri hvis ikke vanntilfrselen til Marjayoun kommer i orden snarest.

Jeg kommer i gang med tjenesten som troppsass og muldyrdriver igjen, men lengter etter sivilistlivet p perm. Etter at jeg er tilbake fra dagens muldyrtur til OP 4-16, kommer velferden p besk og viser en 16 mm kinofilm i Kafr Chouba. Da den er ferdig, begynner Haddad virkelig brket.

Frst ringer han til NORBATTs OPS kl. 20:23 og sier hans soldater mener det er palestinske terrorister i omrdet vest og nord for El Meri, og at de n vil begynne beskyte dem. OPS sier at det er norske soldater i det omrdet, men det bryr han seg ikke om. Klokken 20:28 sender OPS ut melding til alle avdelinger st for Ebel es Saqi om ta dekning. Jeg har sambandsvakt i tropps-ko, s jeg fr fulgt godt med p kompanisambandet. Melding videre til troppene kommer en del minutter senere. Fra kl. 20:51 begynner 120 mm BK-granater treffe midt i teltleiren til 2. tropp i El Khraibe. Heldigvis hadde de med sttte av pionertroppen gravet gode dekningsrom med god overdekning, men det var nok tvilsomt om de ville tlt fulltreff av s grovt skyts. Troppen mottok ordren om ta dekning to minutter fr den frste granaten traff, og fire mann var enn ikke i dekning ved frste nedslag, men da kom de seg meget raskt i dekning. I lpet av de neste ti-femten minuttene blir leiren truffet av seks 120 mm granater, ingen av granatene treffer mer enn 75 meter fra minst ett av 2. tropps dekningsrom, det nrmeste treffet er 29 meter fra nedgangen til et dekningsrom. I Kafr Chouba var vi over 3 km unna og over 500 meter hyere, men vi s meget godt glimtene fra detonasjonene og hrte godt smellene. Kompanisjefen var ganske opphisset p sambandet og ville hre om noen var skadet, troppssjefen, lytnant Petter Kjendlie, svarte svrt rolig at ingen var sret og alt sto bra til.

Beskytningen stanset etter at bataljonssjefen ringte til major Haddad og personlig ba ham om stanse skytingen. Kl. 21:17 sendte OPS ut melding om at ordren om ta dekning n var opphevet. UNIFIL HQ hadde ogs kontaktet Israel angende beskytningen, og det er major Haddad svrt sur over. Han ringer NORBATT for uttrykke sin misnye med det, og sier israelerne hadde truet med skyte p militsen hvis de ikke straks sluttet skyte p NORBATT. Men Haddad sier han gir NORBATT en 24 timers frist til finne og drive ut PLO-inntrengere i omrdet, hvis ikke vil han begynne skyte igjen.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    82

27. juni 1978

Det er stor aktivitet bde hos Haddads milits og hos PLO. Militsen kommer med stadige trusler. I dag forsvant vannet igjen i Marjayoun, og Haddad truer med beskytning hvis ikke vanntilfrselen repareres. Det tas kontakt med den libanesiske distriktsguvernren i Hasbaya som sier at alt vil bli gjort for f vanntilfrselen i orden. Det er antatt at PLO har infiltrert inn i Ebel es Saqi, og NORBATT frykter beskytning fra militsen som hevn for dette, srlig av omrdet Fardiss-Hebbariyah (KP 1). Haddad melder ogs at han tror det er PLO-infiltrasjon i omrdet nedenfor Kafr Chouba. Vi sender ut patrulje som ikke finner noe. Om kvelden klarer 2. tropp/KP 3 slokke en stor gressbrann i omrdet syd for El Khraibe.

Jeg driver diverse arbeid med troppens materiell. Middagen ankommer sent fra feltkjkkenet i Kafr Hammam, s muldyrturen min med mat og vann til OP 4-16 blir sen.

I dag kommer endelig resultatet av alle forhandlingene om de konomiske forholdene. Som kjent skulle et eventuelt risikotillegg vre et forhandlingssprsml. Forsvarsdepartementet mente opprinnelig at siden det ikke hadde vrt noen krigserklring, skulle vi ikke ha noe risikotillegg. De norske FN-soldatene i Gaza 11 r tidligere hadde mottatt et risikotillegg p 15 dollar pr. dag, som med inflasjon ville tilsvart omtrent 227 kroner. Soldatene og befalsforeningene forlangte allikevel ikke et risikotillegg p mer enn 140 kroner. Dette mtte s Forsvarsdepartementet med et tilbud p 22 kroner pr. dag. Det ble brudd i forhandlingene og det gikk til voldgift. Resultatet fra voldgiften er at vi skal motta et risikotillegg p 50 kroner pr dag fra frste dag. Videre ble utenlands/ulempe-godtgjringen ket noe, og det ble ogs grunnlnnen. Dessuten skulle Regjeringen foresl for Stortinget (og det ble ogs der vedtatt) at risikotillegget og utenlands/ulempegodtgjringen skulle vre skattefrie (og det var ogs den dollaren vi fikk pr. dag fra FN, tror jeg). Vi var ikke fornyd, men det ble i hvert fall en vesentlig kning, og den ble tilbakebetalt fra frste dag. For folk som meg som ikke hadde noen konomiske forpliktelser, betydde det at vi kunne legge oss opp en god del penger. For de med familie og forpliktelser hjemme betydde det i hvert fall at det ikke ble ruin.

S vidt jeg 40 r senere kan se av gamle lnnsslipper fikk jeg pr mned i mai:
    Regulativlnn: 3825,30
    Militrtillegg for vervede: 458,20
    Ledertillegg korporaler: 108,00
    FN-utenlandstillegg: 763,50

I august mned, etter reguleringene (men ikke inkludert etterbetaling):
    Regulativlnn: 4074,10
    Militrtillegg for vervede: 479,90
    Ledertillegg korporaler: 114,00
    FN-utenlandstillegg: 994,70
    Risikotillegg: 1520,90

Prosentvis var jo dette en god kning, spesielt nr de to siste linjene var skattefrie. I flge SSB m man gange belpene med 4,27 for f 2017-kroner.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    82

28. juni 2018

I dag har NORBATT alvorlige konflikter med alle parter. Den innesluttede PLO-gruppen i Reiret bryter stadig avtaler om bemanning, vpning, uniformering og hvor de kan bevege seg. Til enhver tid utfordrer de de avtaler som er gjort. Om ettermiddagen anholder KP 1 ved vannposten midt i Rachaya el Foukhar PLOs leder kaptein Ismail som er sammen med seks svenske journalister fra den marxistisk-leninistiske svenske Palestinakomiteen. I flge avtalene skal PLO overhodet ikke nrme seg Rachaya el Foukhar. De blir bragt til Tr 3/KP 3s stilling ved Reiret for g tilbake dit. Samtidig dukker det opp tre PLO-soldater til ved denne stillingen. De hadde tatt seg over elven ved Ferdiss og hadde tatt seg opp med mat og sigaretter til Reiret, utenfor avtalte tider og avtalte ruter. Enda tre PLO-soldater tar seg n fra Reiret opp til veien. Alle blir anholdt, men en strre gruppe PLO-soldater fra Reiret gr n i stilling mot vre styrker. Bataljonssjefen kommer og etter forhandling med kaptein Ismael blir man enig om en lsning: De PLO-soldatene som tilhrer Reiret fr g tilbake dit, mens de svenske journalistene og vrige PLO-soldater blir bragt av MP til NEPBATT i Kaoukaba og derfra overlatt til PLO. Denne episoden lste seg uten skyting fra noen parter.

Omtrent samtidig som episoden med PLO ved Rachaya el Foukhar pgr, blir NORBATTs sjekkposter der de to veiene tar av til Ebel es Saqi fra hovedveien beskutt med BK av Haddads milits. En sprenggranat og en forsforgranat treffer 150 meter fra den ene sjekkposten, mens en fosforgranat treffer midt i teltleiren til styrken (KP 2) som bemanner den andre sjekkposten, 10 meter fra nrmeste telt, og en sprenggranat treffer rett utenfor leiren, 25 meter fra nrmeste telt. Tre av teltene fr hull av splinter. Major Haddads forklaring p denne beskytningen er den flgende: Haddad har hatt mistanke om at PLO-soldater har hatt tilhold blant befolkningen i Ebel es Saqi og har forlangt at politi fra Marjayoun skal f gjennomske landsbyen for underske dette. Beskytningen i dag var en protest mot at UNIFIL ikke har svart p henvendelsen hans i lpet av dagen. De bommet med vilje, men neste gang, ved et tilsvarende tilfelle, ville ildgivningen bli rettet nyaktig mot norske stillinger.

Faktisk hadde UNIFIL HQ mange ganger i lpet av dagen forskt f kontakt med Haddad for avtale en slik gjennomskning av Ebel es Saqi, men han hadde aldri tatt telefonen. Det avtales n at fire ubevpnede gendarmer fra Marjayoun i morgen skal eskorteres av KP 2 og MP til Ebel es Saqi, og sammen med vr MP avpatruljere landsbyen.

Den alvorligste episoden denne dagen skjer i min tropp, Tr 1/KP 3, i Kafr Chouba. Det er ogs den alvorligste episoden NORBATT har med israelske styrker i lpet av kontingenten. Om kvelden, etter at det er blitt mrkt, sender vi en patrulje gjennom landsbyen og videre opp og sydover langs den asfaltveien det israelske ingenirvpenet hadde bygget fra Kafr Chouba til grensen til israelsk-okkupert Syria. Det er ca. 2 km til grensen som er p ca. 1300 meters hyde, og Israel har bygget et grensegjerde. Patruljen bestr av tre soldater fra beredskapslaget i min tropp pluss en hundefrer med hund fra stabskompaniet. Patruljefrer er lagfrer p berskapslaget, en HV-sersjant. Jeg har sambandsvakt og ansvar for radiosambandet med patruljen (som s vidt jeg husker brukte SEM-52N). Patruljen har med seg en lysforsterkende kikkert etter datidens teknologi. Oppdraget er g stille og frst se etter natteaktivitet i landsbyen og deretter legge seg til over landsbyen og se etter eventuell aktivitet, f.eks. fra infiltrert PLO som vil angripe israelske styrker.

Med nattkikkerten oppdager patruljen to kjrety, sannsynligvis jeeper, fulgt av ca. 11 mann til fots inne p libanesisk omrde, 200-300 meter fra grensegjerdet. Det er ikke mulig komme dit med kjrety fra andre steder enn fra Israel. Vr patrulje gr nrmere inntil den blir oppdaget av den fremmede styrken p ca. 50 meters avstand. Vr patrulje ble anropt p et sprk patruljefrer mente var hebraisk. Han svarte p fransk (jeg vet ikke hvorfor han brukte fransk, men i Libanon var det det best forsttte fremmedsprket, det var det ikke i Israel) at det var Norvegiens. Det blir da fra den fremmede patruljen skutt et skudd mot ham, som treffer bakken 50 cm fra fttene hans. Vr patrulje trekker seg tilbake langs veien ca. 400 meter, og stopper der, men da blir de kraftig beskutt fra den fremmede patruljen. Det blir skutt med 12,7 mm mitraljse fra jeepene, og med gevr og MG fra soldatene. Ilden er direkte rettet mot patruljen, men ingen blir truffet p tross at de er i pent terreng med drlig dekning. Patruljen lper s til bedre dekning over et pent omrde som vi tidligere hadde regnet med var et minefelt. Israelerne skjt 200-250 skudd mot vr patrulje, og skjt opp et stort antall lysraketter. Vr patrulje besvarer aldri ilden.

Jeg transiterte meldinger videre til kompani og bataljon. UNIFIL tok straks kontakt med liaison-teamet i Metulla. Israel psto at de ikke hadde folk inne i Libanon i det omrdet, men det var penbart uriktig. PPK-troppen og forsterkning kom oppover til oss, og det ble sett at den israelske patruljen trakk seg opp til grensegjerdet. Vr patrulje trakk seg deretter tilbake til Kafr Chouba. De hadde mildt sagt hy adrenalin da de kom tilbake. Det hadde klart vrt en meget krevende opplevelse.

Sambandsvaktens plass i troppsko (med ass. troppsass Helge p plass):

Navn:		Sambandsvakt.jpg
Visninger:	544
Strrelse:	278,5 KB

Sambandsutstyret bestr av en AN/PRC-77 p kompaninettet, en "ndveksler" for linjesambandet (ga ingen lyd fra seg nr noen ringte, bare svake lysglimt) og en TP-6N felttelefon til veksleren. Vi hadde linje til kompani og bataljon og til OP'ene og CP'ene vre.
    Sist endret av hvlt; 28-06-18 kl 13:56

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    82

29. juni 1978

Om kvelden starter en meget kraftig artilleriduell mellom major Haddads milits og PLO, men de involverte PLO-styrkene er vest fro Litani-elven og ikke nord for NORBATT. Det ser ut til at Haddads milits frst beskyter Chateau de Beaufort og omrdet rundt, og deretter beskyter PLOs artilleri der beskyte omrdet holdt av militsen, spesielt i Marjayoun og i landsbyen Qlaiaa litt syd for Marjayoun. Det er omkring Qlaiaa det meste av Haddads artilleri er plassert. I lpet av kvelden teller NORBATT 69 granatnedslag i Marjayoun og Qlaiia. Denne gangen er PLO ganske treffsikre, og ingen granater gr over til NORBATTs omrde.

KP 3s operasjonsrapport for perioden 29. juni til 4. juli sier: Stor skyteaktivitet i perioden, srlig fra falangistenes [Haddad-militsen] side. Mye skyting med hndvpen fra PLOs side. Ingen sret. Jeg har ikke skrevet noe i dagboken min i dagene 29. juni til 2. juli, mulig jeg var i drlig humr de dagene.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    82

30. juni 1978

Begrunnet i det ddelige vdeskuddet 20. juni, gir NORBATT direktiv til alle avdelinger om at det fra i dag er forbudt oppbevare private vpen, det er kun lov bruke utlevert militrt vpen. Om morgenen kommer en bil fra syd (El Meri) til Tr 2/KP 3s veisperring syd for El Khraibe. I bilen er to soldater fra Haddad-militsen som spr om det er blitt observert noe PLO i omrdet. Dette gjentar seg senere p dagen. PLO skifter i dag ut mannskapet sitt i en liten leir ved steinknuseriet like st for Tell Quesi. Det er en 7-8 mann, vpnet med AK-47 og RPG-7.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    82

1. juli 1978

I lpet av dagen har NORBATT igjen mye aktivitet med PLO-gruppen i Reiret som til stadighet bryter avtalene med NORBATT. Gruppen bestr i flge observasjoner n av 22 mann. I flge observasjonene har de fire maskingevr og n RPG-7. Tidlig om morgenen blir en gruppe p seks PLO-soldater, blant dem deres leder kaptein Ismail, observert p vei ut fra Reiret. De blir omringet av overlegen styrke fra NORBATT og overgir seg uten skyting. De avvpnes og blir etter avhr overlatt til PLO ved Kaoukaba. Der fr ogs PLO vpnene deres, men ammunisjonen blir beslaglagt. Dette er den vanlige fremgangsmten nr PLO-infiltratrer blir tatt. Senere p dagen overgir i flere omganger mer enn ti PLO-soldater som har infiltrert fra nord og har vrt p vei mot Reiret utenom de avtalte utskiftingen av personell seg og blir tatt hnd om p samme mte.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    82

2. juli 1978

Det er i dag 3 mneder siden vi kjrte inn i Libanon fra Israel. Om kvelden skyter major Haddads artilleri et par lysgranater over omrdet til 2. tropp/KP 3, 3-4 km vest for Kafr Chouba. Det gis ordre om at 2. tropp skal ta dekning, hvis skytingen flges opp med sprenggranater, men det skjer ikke.

I Kafr Chouba har troppens sambandsmann Reidar ftt utstyrt seg p skikkelig arabisk vis:

Navn:		6-16.jpg
Visninger:	527
Strrelse:	1,60 MB

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    82

3. juli 1978

Ingen vesentlige hendelser i NORBATT i dag, det eneste som meldes i krigsdagboken er at veien mellom Chtaura (i Bekaa-dalen) og Beirut er stengt, slik at transport mellom NORBATT og Beirut ikke er mulig den dagen.

Antall sivile i Kafr Chouba har kt vesentlig p de tre ukene som har gtt etter at vi ankom 12. juni. Flyktninger vender stadig tilbake fra omrder lengre nord som ikke ble rammet av Litani-operasjonen, f.eks. fra Beirut. Mange har vrt flyktninger siden PLO brukte Kafr Chouba som en hovedbase for angrep mot Israel og den ble bombet snder og sammen i 1975. Ahmed Kamra som jeg leier muldyret av har hatt sin familie boende hos slektninger i Joub Jannine, ca. 60 km lenger nord. Spesielt mange yngre menn som er fremmedarbeidere i utlandet (spesielt i Kuwait, UAE etc.) kommer hjem i lpet av sommeren for sttte familiene sine med gjenoppbygge hus og vende tilbake fra flyktningetilvrelse. De er ogs hovedinntektskilden i de fleste familiene. Etter at jeg har gtt ettermiddagens muldyrtur til OP 4-16 blir jeg bedt p festlig lag hos noen av de hjemvendte ungdommene med arak.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    82

4. juli 1978

Tidlig p ettermiddagen oppdages ved to tilfeller sivilkledde PLO-soldater inne i FN-sonen utenom det som er avtalt. Frst ptreffes to som har tatt seg fra Reiret inn til Rachaya el Foukhar. Da de skal anholdes av soldater fra KP 1 kommer det til hndgemeng. En PLO-soldat slr albuen i mellomgulvet p en norsk soldat, som svarer med sl gevrkolben i ansiktet p PLO-soldaten, som fr et bltt ye. Dette tar de muligens som et tap av re som de nsker hevne siden. Litt senere blir to PLO-soldater som har tatt seg over elven og veien vest for Ferdiss oppdaget da de er p vei til ta seg opp til Reiret. De overgir seg uten motstand, og etter avhr av MP blir de overlevert PLO ved Kaoukaba. Litt senere har bataljonssjefen og alle gevrkompanisjefene et mte med PLO i Koukaba der NORBATT igjen poengterer de avtalene som er inngtt om Reiret og forlanger at de skal flges.

Etter at det har blitt mrkt om kvelden skytes en RPG-7 rakett fra PLO-leiren i olivenlunden mot en norsk leir (KP 2) vest for Ferdiss. Den detonerer ni meter foran spiseteltet, og det sitter en gruppe soldater foran teltet. Hadde den gtt litt hyere, ville den truffet dem. Ingen av dem blir truffet av splinter. Kompanisjefen for KP 2 reiser til Kaoukaba og videre til Hasbaya for protestere overfor PLO-ledelsen om denne beskytningen, men PLO stiller seg helt uforstende til dette.

I Kafr Chouba fler jeg meg uvel, jeg har kraftig hodepine og er svimmel. Dette er gjerne startsymptomene p jallamage. Jeg fr allikevel gjennomfrt dagens muldyrtur med vann og mat til OP 4-16.

Utsikten vestover fra Kafr Chouba. Til hyre ser vi sen med OP 4-16, et pent 22 kvm. telt er over selve OP'en p toppen. Man ser at denne OP'en har svrt bra utsikt over hele omrdet vestover. OP 4-16 var til enhver tid bemannet med et gevrlag fra troppen min, og jeg gikk hver dag en muldyrtur med vann og mat til dem:

Navn:		7-19.jpg
Visninger:	433
Strrelse:	273,4 KB
    Sist endret av hvlt; 04-07-18 kl 11:19

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    82

5. juli 1978

Grytidlig om morgenen (kl. 02:30) hrer 2. tropp/KP 3 i El Khraibe to meget kraftige dumpe drnn i syd. Hva dette er, er uvisst, det hres ikke ut som hverken avfyring eller detonasjon av granater. Like etter pner en stridsvogn tilhrende Haddad-militsen, plassert i deres stilling ved El Meri, ild mot 2. tropps veipost syd for El Khraibe. Frst skyter de fire granater mot et omrde omtrent 400 meter fra posten, deretter to granater som treffer veien 200 meter syd for veiposten og til slutt to granater som treffer ca. 50 meter fra posten. 2. tropp skyter opp en rekke lysraketter for markere sin posisjon, og for vise at det ikke finnes annet personell i omrdet. Men dette besvares med en rekke byger med mitraljsebeskytning, til dels rett over hodene p 2. tropp.

Om formiddagen holdes et mte ved Kafr Chouba med offiserer fra det israelske forsvaret, bataljonssjefen, kompanisjefen, troppssjefen min og lagfreren som var patruljefreren for patruljen som ble beskutt av en israelsk patrulje 28. juni. De gr gjennom omrdet ovenfor (S) for Kafr Chouba og israelerne innrmmer delvis at det var en israelsk patrulje der som beskjt den norske patruljen. De pstr at det foregikk inne p israelsk omrde (dvs. egentlig israelskokkupert Syria etter Yom Kippur-krigen), fordi grensegjerdet ikke flger grensen, men er et stykke inne p israelsk omrde.

Jallamagen min, dvs. kraftig diar og oppkast, sammen med hodepine, slr til av full kraft…

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    82

Terrenget der vr patrulje ble beskutt av en israelsk patrulje 28. juni (ovenfor Kafr Chouba):

Navn:		9-8.jpg
Visninger:	402
Strrelse:	516,0 KB

Navn:		9-7.jpg
Visninger:	394
Strrelse:	490,0 KB

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    82

6. juli 1978

I dag skjer den mest alvorlige hendelsen troppen min er med i i lpet av 1. kontingent. P tross av jallamage kommer jeg meg inn i troppsko for hre hva som skjer p sambandet etter at vi har hrt skyting fra Rachaya el Foukhar tre km nordvest for oss, for der vet vi at et av vre lag er med. Det er enkelte mindre deler av handlingsforlpet som 40 r senere er uklart for meg. De som deltok som jeg har snakket med, krigsdagboken til NORBATT og operasjonsrapporten til KP 3 har detaljene litt forskjellige.

Det starter med at beredskapslaget i min tropp blir beordret til forsterke 3. tropp som er gruppert vest for Rachaya el Foukhar (se kart i innlegg #159) og har som spesiell oppgave passe p Reiret. Ett lag ligger for seg (merket bltt p kartet) like ved Reiret. Det er det samme laget som ligger der hele tiden, med sersjant, fra 1. juli fenrik, Olav Eggum som lagfrer. Lagfrer p vrt beredskapslag er p perm, og lagfrer p et annet lag (den samme 32-rige HV-sersjanten som ledet patruljen som ble beskutt av israelerne 28. juni) overtar dette laget for anledningen. Vrt beredskapslag er fra morgenen i troppsleiren til 3. tropp.

Ved 15-tiden hres skudd fra omrdet nr Reiret, og beredskapslaget blir sendt ut som patrulje for underske hva som foregr. De krysser veien nordover, og gr i retning Reiret. Etter en stund oppdager de to PLO-soldater som ser ut om de hviler under et tre. Det ser ut til at de er ubevpnet. Laget nrmer seg inntil de er p en avstand av ca. 100 meter, hvor lagfreren anroper dem. Fram kommer to stk. AK-47 og de to PLO-soldatene skyter ca. fem skudd mot vrt beredskapslag. PLO-soldatene lper s mot Reiret, mens de flere ganger snur seg og skyter mot vrt lag, som forelpig ikke pner ild. Lagfreren beordrer s tre mann, inklusive nestlagfreren til lpe etter de to, og prve avskjre dem. Lagfreren med resten av laget gr i stilling der de er. Lagfreren har glemt ta med radioen da de gikk ut fra leiren til 3. tropp, s de er uten samband. Hva som videre skjer med lagfreren og resten av laget er den delen av handlingsforlpet som er uklart. S vidt jeg er blitt fortalt dukket laget senere opp i troppsleiren til 3. tropp, mens lagfreren dukket opp senere, uten gi noen fornuftig forklaring p hvor de hadde vrt. Dette er ikke nevnt i krigsdagboken eller i operasjonsrapporten. De tre fra laget som lp etter de to PLO-soldatene blir tatt under ild av en strre PLO-styrke (muligens hele styrken som var i Reiret, ca. 20 mann) som kommer ut fra Reiret og ser ut til angripe mot dem. De tre ligger i drlig dekning bak noen steiner i litt avstand fra hverandre. Nestlagfreren er helt stivnet og passiv, men den ene av soldatene tar mer ledelse.

Olav Eggum hrer all skytingen, og selv om han ikke vet hva som foregr, setter han igjen to mann i stillingen og tar resten av laget raskt p skytterlinje ned mot der de hrer skytingen. De blir ogs tatt under ild, og Eggum gir straks ordre om ild, og angrep med ild og bevegelse mot PLO. Han fr oversikt og ser de tre soldatene fra min tropp som er gtt i bakken og er nedholdt av ilden fra PLO. Han lar laget gi dem dekningsild mens han roper til de tre at de skal trekke ut med ild og bevegelse. Det tar litt tid fr de reagerer, men etter hvert kommer de etter at den ene soldaten som hadde tatt ledelse fikk ristet i de andre. Eggum gir s ordre om tilbaketrekning med ild og bevegelse, men omtrent da blir MG 1’er Svein Johansen truffet av en AK-kule som gr gjennom den ene underarmen og splintrer begge beina i den, gjennom den splintbeskyttende vesten, p tvers gjennom magen helt foran, og deretter stopper i den splintbeskyttende vesten p den andre siden. MG 2’er tar straks over MG og fortsetter skytingen, mens en annen hjelper Johansen, som var bevisst og i stand til g, tilbake. Sporadisk skyting fortsetter ca. en halv time etter dette, men PLO trekker seg raskt tilbake. PLOs eventuelle tap er ukjente. I Eggums lag er det skutt 225 skudd med MG-3 og 78 skudd med AG-3. Det antas at ildvolumet fra PLO var betydelig strre.

MEDEVAC-helikopter fra NORAIR med lege og sykepleier fra NORMEDCOY kommer raskt, og de flyr Svein Johansen direkte til Rambam-sykehuset i Haifa. Det viser seg at skaden er mindre alvorlig enn den s ut til. Kulen har passert p tvers av magen kort under huden i ufarlig vev, og ingen indre organer er skadet. Han blir derfor overfrt til ortopedisk avdeling for operasjon av den skadede armen som den vesentligste skaden. Jeg vet ikke om han siden gjenvant full frlighet i den.

I 2008 blir en av de tre soldatene som ble liggende med hodet lavt (han som skal ha tatt ledelse under uttrekningen) tilkjent en erstatning p ca. 4,2 millioner kroner for pfrt PTSD. I 2012 blir han og Olav Eggum tildelt Forsvarets Innsatsmedalje.
    Sist endret av hvlt; 06-07-18 kl 09:52

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    82

Jeg kan legge til at MG 2'eren som tok over lagets MG da Svein Johansen ble sret het Knut Brattgjerd og var fra Namsos. I flge de andre som var til stede var han spesielt rolig og utfrte jobben som MG-skytter under tilbaketrekningen p en srs god mte. Han var en meget religis person og sa senere p sprsml om hvordan han kunne vre s rolig, at " flt Gud var med m". Dessverre druknet han sammen med en kamerat i 1991 da de gikk gjennom isen p et vann p Fosen under en skitur.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    82

Olav Eggum la nettopp sin meget gode versjon av hendelsen p Facebook:

Tell Sneiber, utenfor Rachaya el Foukhar, Syd-Libanon, 6. Juli 1978:

4.12 Bravo, dette er 4.12 – Hva faen er det som skjer? hvem skyter? er dere tatt under ild? - "Dette er 4.12 Bravo – jeg vet ikke jeg – laget er på patrulje – og jeg sitter i bunker’n". Det er ikke sant! Patruljen hadde gått ut uten å ta med radio; det var ikke annet enn å dra opp glidelåsen på flack-jacketen, sette bereten(!) godt fast på hodet, og ta ladegrep. Så gikk vi 7 mann ut i striden. Ut fra OP’en vår hvor vi hadde vrt siden 22. juni, det var dagen etter jeg fylte 22 år.. Jeg var nylig forfremmet til fenrik; plikttjenesten som sersjant var over :-)

Vi ante ikke hva som lå foran oss – eller hva som foregikk. Vi fulgte en liten åsrygg nedover, og snart ble vi beskutt. Jeg ga ordre om å åpne ild, og vi gjennomfrte et regelrett lagsangrep! Men ett litt merkelig ett – med MG i midten. Jeg visste ikke helt hvordan PLO-styrkene lå, eller hvor egne styrker var – om de da var i live. Instinktivt lot jeg MG bli med nedover åsryggen. Da kunne den gi ildsttte uansett om PLO lå på den ene eller andre siden... Og så hadde jeg den tyngste ilden i retningen hvor vi trodde våre kamerater var. Gevrsoldatene gikk på hver side og dekket flankene våre – vi hadde den kraftigste ilden i front.

Et stykke nede i lia, ut mot den lille sletta hvor vi hadde stoppet så mange infiltrasjonsforsk tidligere, lå tre av våre soldater i bakken, tatt under ild. Og selvflgelig livredde. Lagfreren deres var ikke å se, så jeg ga dem ordre om å trekke tilbake – bak våre linjer og under vår kraftige ild. De reiste seg opp og gikk!! – ble tatt under ild fra PLO igjen – og gikk i bakken! Men i hlvete, har dere ikke hrt om ild og bevegelse fr!! Adrenalinet gjorde nok raseriet mitt fullstendig. Kan vi skyte igjen? kom det fra en av dem. Ja, hva faen tror du? Skyt og sett i gang! Det gikk bra, de ble fort enige om hvem som skulle dekke hverandre. Drillen slo inn, og de oppfrte seg som infanterister.

”Svein er skutt i magan !” Svein var en glimrende MG 1’er – og mageskudd er ikke bra! Men MG’en spilte opp igjen MG 2’er hadde kastet over våpenet og gjorde jobben. Akkurat da hadde jeg pokker ikke tid til å tenke på hva som skjedde videre med Svein. Så var endelig alle bak våre fremste linjer, da var det bare meg igjen. Beskytningen fra PLO begynte å bli heftig. Jeg ropte tilbake til Knut som hadde overtatt MG’en at han skulle dekke meg og at jeg kom til å hoppe over steingjerdet han lå bak – på hans venstre side. DIN venstre side – skyt faen ikke hue av meg! Knut, som var dypt kristen, likte ikke at jeg bannet, men sa senere at han la ilden 50 cm over huet mitt, og slik fltes det også. Jeg var nesten dv i lang tid etterpå.

Da jeg kom over steingjerdet var adrenalinet helt i hundre. I rent raseri siktet jeg meget nye og skjt på et par PLO-soldater som var så dumme at de ikke holdt seg i skjul. Så: ”Trekk tilbake!” Gevrgjengen flytter, MG gjengen dekker! Drillen slo igjen igjennom. Umiddelbart. Vi ville tilbake til vår opparbeidede stillinger. Praktfullt! Gevrgjengen dekket, MG gjengen flyttet – så spilte mitraljsen til PLO opp. Vi kunne se ilden fulgte MG-gjengen – omtrent som på film. Knut tverrvendte, gikk ned på kne, med MG’n på hofta og med godt tak i to-foten besvarte han ilden. Rettet den i korte byger mot PLO. Det ble stille derfra. Knut kastet seg rundt og fortsatt tilbaketrekningen. Fy fanden for en soldat!!

På vei tilbake fikk jeg anledning til å kalle opp troppen. Det var nok en lettere hysterisk fenrik som ba om sttte i tilfelle PLO skulle finne på å flge etter. Det ble tross alt sagt at det skulle vre en 40–60 mann der og vi var bare 13–14. Underveis fikk jeg også vite at Svein hadde klart å gå tilbake på egen hånd. Asbjrn hjalp ham – det var under rimelig kontroll...

Da vi endelig kom tilbake til OP’en hadde han blitt tatt vare på. Vi satte noen morfinspryter, så han hadde det rimelig bra – ble kjrt tilbake, plukket opp av helikopter og flyet til Haifa.

Debrief var ikke funnet opp på den tida. Jeg forklarte kort hva som hadde skjedd. Kompanisjefen gikk ned mot PLO, de kom vel til en enighet, man fant AG’en til Knut; PLO-sjefen fant sin kikkert. Ja, så dro alle til sitt – og laget som nettopp hadde gjennomfrt sitt frste angrep i strid, fått sin ilddåp, og fått en av sine egne alvorlig såret, - ble igjen overlatt til seg selv og en 22 år gammel fenrik som sjef.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    93

Begge fremstillingene er veldig interessante. Det kunne ogs vrt morsomt om noen kunne grave frem en noenlunde troverdig versjon fra PLO.

Jeg bet meg merke i n ting: Kan vi skyte igjen? Hvordan var ROE, og p hvilken mte var de blitt formidlet til gevrsoldater? Jeg antar at man ogs den gang hadde rett til skyte i selvforsvar, s kan noen ha trodd at angrepet ikke var rettet mot dem?
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    82

Vpen kunne brukes i selvforsvar og ogs hvis vi med trussel om vold ble hindret i utfre oppdraget vrt.

Jeg tror nok det som skjedde her var handlingslammelse i mangel av ordre fra befal (som var forsvunnet) eller fra nestlagfrer/korporal som sannsynligvis var grepet av panikk og apatisk.
    Sist endret av hvlt; 08-07-18 kl 12:12

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    82

7. juli 1978

Dagen i dag er forholdsvis rolig i NORBATT. P formiddagen ringer major Haddad til NORBATTs OPS og forlanger at UNIFIL skal kontakte elektriker i Nabatieh for f tilbake strmmen i Marjayoun som er gtt. Hvis ikke strmmen kommer tilbake vil han starte skyting.

Om kvelden melder vr OP 4-16 at de observerer to skudd med et grovkalibret vpen (12,7 mm eller tyngre) avfyrt fra militsens omrde nord for El Khiam mot UNIFILs omrde med nedslag mellom to av NORBATTs stillinger og rikosjett over en av dem. Det viser seg at det ene skuddet treffer dusjen til KP 2’s kompanistab, og bommer p en soldat som str i dusjen med en halv meter.

Operasjonsrapporten til 3. kompani for perioden 7. til 10. juli sier: Stor aktivitet i perioden fra falangistenes [Haddad-militsen] side. Daglige skyteepisoder. Stor aktivitet ved grensen av israelerne. Gruppen i Rachaya el Foukhar holder ikke tidligere inngtte avtaler. Daglig problemer i forbindelse med forsyiningstransport.

I Kafr Chouba er jeg p bedringens vei fra jallamagen.
    Sist endret av hvlt; 08-07-18 kl 12:12

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    82

8. juli 1978

Like etter midnatt dukker noen PLO-soldater opp p en av NORBATTs stillinger mellom Ferdiss og Rachaya el Foukhar. De har med seg en alvorlig sret PLO-soldat som har ftt en gevrkule gjennom ben og hofte. NORBATTs lege kjres fram til posten, men da han kommer fram har PLO selv evakuert ham til Kaoukaba for transport til deres egen lege i Hasbaya.

Om kvelden begynner Haddads milits beskyte omrder i nrheten av 2. tropp/KP 3 (El Khraibe) med tung BK og 12,7 mm mitraljse, og etter hvert ogs med stridsvognkanon. De nrmeste nedslagene er ca. 700 meter fra 2. tropp. En god del av mitraljseilden er rettet mot et omrde mellom vr OP 4-16 og kompanistaben i Kafr Hamam. Militsen skyter ogs med artilleri mot et PLO-holdt omrde mellom Hasbaya og Ferdiss/Hebbariyeh. NORBATTs S3 ringer major Haddad og fr ham til slutte skytingen, men Haddad truer med at hvis ikke vanntilfrselen til Marjayoun kommer i gang i morgen med minst 1200 kubikkmeter vil hans artilleri beskyte Hasbaya by. En rrlegger fra Marjayoun blir med NORBATTs ingeniroffiser og pitroppssjef for sjekke vannledningen.

Mens Haddads skyting pgr gr PLO-soldater i Olivenlunden i stilling med front mot NORBATTs stillinger, men det kommer ikke til skyting.

I Kafr Chouba er jeg nesten helt frisk av jallamagen fra de foregende dagene. Nedenfor huset vrt beredskapslag bor i, nedenfor veien, bor en ekstra fattig familie i et meget delagt hus, nrmest en ruin. Vi har gitt dem mat og forskt hjelpe dem med utstyr som de kan f huset i stand med. Om ettermiddagen kommer mannen opp til oss i troppsko med et sprellende lam, og snnen hans kommer med en trekullgrill. Mannen gir tegn p at han er svrt takknemlig, og vil gi oss en gave. Mens snnen fyrer opp grillen foran huset vrt, slakter mannen lammet. Han flr det og kutter kjttet i sm biter, shish kebab, som han griller p spidd og gir til oss. Det er seigt, men smaker godt.

Navn:		6-17.jpg
Visninger:	290
Strrelse:	302,7 KB

Navn:		6-18.jpg
Visninger:	307
Strrelse:	309,0 KB

Navn:		6-19.jpg
Visninger:	305
Strrelse:	367,3 KB

Her er den samme mannen 35 etterp i 2013:

Navn:		Libanon102_kuttet.jpg
Visninger:	276
Strrelse:	118,8 KB

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    82

9. juli 1978

Etter at en rrlegger fra Marjayoun sammen med NORBATTs ingeniroffiser og pionertroppssjef har gtt over og reparert vannledningen til byen, har n Marjayoun vannforsyning igjen og Haddad avblser skytningen for denne gang. PLO forhandler med NORBATT om f utvidet tiden for vannhenting til Reiret. De forlanger f en periode p to timer hver morgen for vannhenting.

Jeg reiser p perm igjen. Vi har rett p n 7-dagers og n 10-dagers perm i lpet av tjenestetiden. Det er bare 14 dager siden jeg kom tilbake fra 7-dagers-permen, og jeg skulle helst ventet noen uker med 10-dagers-permen, men for ikke f for mange p perm samtidig i troppen, m jeg ta 10-dagers n. Denne gangen er vi to fra troppsstaben som har perm samtidig, jeg og ass. troppsass Helge. Vi er enige om starte sammen, deretter ha noen dager hver for oss, og s mtes igjen. Mens jeg forrige gang mtte ha med meg permuniformen hele veien, er vi innom et pensjonat i Metulla der vi fr oppbevart uniformene for en mindre betaling, slik at vi straks kan kle oss i sivil. Vi tar buss til Akko, en by nord for Haifa som er kjent for gamlebyen. Under korsfarertiden var Akko, den gangen kalt Acre (i Snorre Akersborg), den viktigste havnebyen til korsfarerkongedmmet Jerusalem. Det var sannsynligvis her (dvs. noen kilder sier Jaffa, men i flge historikere ville det mest naturlige vre Acre) Sigurd Jorsalfare kom i land med 60 skip og ca. 5000 mann i august 1110 som den frste europeiske konge som beskte det hellige land etter at det var blitt befridd av de kristne under det frste korstoget i 1099.

Helge og jeg tar inn p et motell og tilbringer resten av dagen p stranden. Det er svrt varmt, hyt opp p 30-tallet.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    82

10. juli 1978

Det er f hendelser i NORBATT i dag. Om ettermiddagen blir det observert at fire PLO-soldater fra Reiret beveger seg ut av det tillatte omrdet og mot en NORBATT-stilling. KP 1 sender ut en patrulje som avskjrer dem. De trekker seg da tilbake til Reiret uten pne ild. Litt senere blir en PLO-soldat pgrepet inne i Rachaya el Foukhar. Han blir som vanlig for pgrepne avvpnet og frt til Tell Quesi der MP fotograferer ham og avhrer ham fr han blir gitt tilbake til PLO ved NEPBATTs stilling i Nedre Kaoukaba.

Jeg er p min andre permdag sammen med Helge. Vi er turister i gamlebyen i Akko, som for det meste er bebodd av arabere. Selv om Akko ble jevnet fullstendig med jorden da korsfarerne ble kastet ut p slutten av 1200-tallet, ble den gjenoppbygd p de gamle ruinene. Det meste av bygninger er fra 1700-tallet, men mange av murene er fra korsfarertiden eller eldre. Akkos gamleby er virkelig verdt et besk! Akko regnes forresten som en av de byer i verden som har vrt lengst sammenhengende bebodd, over 3500 r. Det er heteblge og ekstremt varmt, og vi kommer oss etter hvert til stranda. Om kvelden reiser vi videre til Haifa.

Gamlebyen i Akko sett fra sjsiden:

Navn:		skann2-0031.jpg
Visninger:	221
Strrelse:	250,3 KB

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    82

11. juli 1978

En ny rolig dag i NORBATT. PLO-gruppen i Reiret bestr n dels av soldater fra Fatah og dels fra PFLP. De har telt litt fra hverandre og er klart ikke venner og ikke under samme kommando. Etter forhandlinger gr NORBATT med p kravet de satte fram for to dager siden om lengre tid til hente vann. De gis n tillatelse til hente vann mellom kl. 09:00 og 11:00. Pionertroppen har tatt p seg en oppgave for sivilbefolkningen i Hasbaya-distriktet: med hjullasteren har de i noen dager jobbet med utbedre veien fra Mimes til Ain Tanta, Mimes er en landsby nordst for Hasbaya og Ain Tanta en liten landsby eller husklynge sydst for Mimes. Pionertroppen holder stadig p med reparere vannledningen som gir vann fra nord til Marjayoun. Den gr gjennom PLO-kontrollert omrde og blir stadig sabotert. Major Haddad kommer stadig med trusler om skyting hver gang det blir problemer med denne vannledningen. N regner troppen med ha vannledningen bra igjen i morgen.

Under den daglige mineklareringen tidlig om morgenen oppdager Tr 2/KP 3 at det er satt opp en anti-kjretyfelle ved veien fra El Khraibe sydover mot El Meri og milits-kontrollert omrde: En snubletrd er spent over veien, og vil utlse to panservernraketter som er innstilt mot veien.

Jeg er stadig p perm i Israel sammen med Helge. Vi er i Haifa, men p grunn av heteblgen tilbringer vi det meste av dagen p stranda.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    82

12. juli 1978

Om ettermiddagen og kvelden blir et strre antall (31) FN-personell p forskjellige oppdrag i PLO-kontrollert omrde omkring Tyr stoppet av PLO og tatt til fange. De fleste ble sluppet fri igjen i lpet av natten.

Sent p ettermiddagen skytes et skudd fra styrken i Reiret mot leiren til 3. tropp/KP 3. Det gr rett over teltene. PLOs leder i Reiret sier p telefon at det ble skutt fra PFLP-soldatene som han ikke har noen kontroll over. Han tilhrer Fatah, men han skal snakke med PFLP-gjengen og f dem til slutte skyte.

Major Haddad har forlangt at gendarmer fra politiet i Marjayoun skal vre p NORBATTs post mot syd, syd for Ebel es Saqi, slik som gendarmer fra Hasbaya er p veipostene mot nord. Libanons regjering har ikke godtatt dette, og derfor har ikke UNIFIL forelpig tillatt at gendarmer fra Marjayoun skal operere sammen med NORBATT. I dag ringer major Haddad til NORBATTs OPS og sier at han forlanger at utplassering av gendarmer fra Marjayoun m skje umiddelbart. Militsens tlmodighet er oppbrukt og de mener UNIFIL ikke tar dem alvorlig. Derfor vil de starte beskytning av Ebel es Saqi i morgen kl. 12:00 hvis ikke straks NORBATT godtar at gendarmer fra Marjayoun blir utplassert p NORBATTs veipost syd for Ebel es Saqi. Haddad sier at NORBATT m ta dette varselet alvorlig, og br treffe ndvendige tiltak for beskyttelse.

Vannledningen til Marjayoun fungerer igjen etter pionertroppens reparasjon, men reparasjonen tok lang tid da PLO eller PLO-sympatisrer forskte sabotere reparasjonen.

P perm i Israel reiser ass. troppsass Helge og jeg fra Haifa til Netanya, og tar inn p Residence Hotel. Vi bader for det meste, p grunn av heteblgen.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    82

13. juli 1978

NORBATT setter alle i Ebel es Saqi (stabskompaniet og deler av KP 2) i full beredskap p grunn av trusselen fra Haddads milits om starte beskytning fra kl. 12.00. Men forelpig blir det ikke noe av denne beskytningen. Om natten skytes det heftig mot 2. tropps OP mot sr, og mannskapene i OP’en blir trukket ut. Skytingen kommer fra militsen og er bde med hndvpen og med 12,7 mitraljse.

Helge og jeg er stadig p perm i Israel, n i Netanya. Jeg kommer fram p telefonen til en dame jeg traff i Tiberias p forrige perm og som da lovte gi meg en sightseeing i Tel Aviv. Vi avtaler mtes i Tel Aviv sndag 16. juli. Helge og jeg tar det rolig i Netanya.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    82

14. juli 1978

Personell fra militsen kommer fram til veisperringen til 2. tropp/KP 3 og forteller at p sryggen sydvest for Kafr Hammam er det et stort antall ueksploderte clusterbomber. Eksplosjoner hrt 8. juli skyltes at en del av disse var gtt av i gressbrann. P formiddagen skytes det mye, med bde tung mitraljse og kanon, fra militsens stilling nordst for El Khiam, men dette er ikke mot NORBATTs omrde.

Tidlig p ettermiddagen oppdages tre uniformerte menn som krysser elven fra nord og tar seg inn i druserlandsbyen Ferdiss. KP 1 sender ut en patrulje som anholder disse. De pstr at de er soldater i den libanesiske regjeringshren, men det str ikke til troende. De er helt klart PLO-soldater. De sendes tilbake til PLO-kontrollert omrde. P kvelden skytes to skudd like over KP 2s OP syd for Ebel es Saqi.

KP 3s operasjonsrapport for perioden 13. til 23. juli sier: I denne perioden har Tr. 2 gjort radarplott (Bataljonen var fra midten av juni utstyrt med 3 stk. AN/PPS-15 lette overvkingsradarer, KP 3 hadde en av dem som ble operert av 2. tropp i El Khraibe. Den hadde rekkevidde p ca. 1,5 km mot gende personell og var godt egnet til oppdage PLO-patruljer som om natten beveget seg mot syd fra Rachaya el Foukhar-omrdet, enten de kom fra Reiret eller direkte fra nord) som indikerer at det er ferdsel fra Racahya el Foukhar og ned mot El Meri. Radaren fungerer utmerket. Fremdeles mye skyting i omrdet. Daglig nedslag av enkeltskudd i kompaniets teig.

Jeg er stadig p perm i Israel sammen med Helge. Vi tar buss fra Netanya til Jerusalem og tar inn p hotell Astoria i st-Jerusalem. Vi gr i Gamlebyen, og om kvelden (det er fredag og alts sabbatskvelden) er vi ved Klagemuren.

Helge finner ut at det blir vanskelig f med disse suvenirene tilbake til NORBATT og videre hjem til Norge. Derfor blir det ikke noen handel, selv om selgeren mener vi er "his best friend":

Navn:		skann2-0034.jpg
Visninger:	113
Strrelse:	258,3 KB

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    82

15. juli 1978

PLO har forholdsvis normal aktivitet i dag, men de bringer unormalt mye forsyninger inn i Reiret under den avtalefestede forsyningstransporten. Sent p kvelden grupperer plutselig fire PLO-soldater ut mot norsk OP vest for Ferdiss, men det skjer ikke noe mer.

Haddads milits har stor aktivitet i dag. Fem milits-soldater forsker passere 2. tropps (KP 3) veisperring sr for El Khraibe, men blir tilbakevist. Omtrent samtidig kommer en M113 PPK fra Marjayoun fram mot KP 2’s veisperring p hovedveien sr for der veien tar av til Ebel es Saqi, men den blir ogs vist tilbake. Om kvelden skyter igjen milits-soldater fra en stilling nord for El Khiam 15-20 skudd like over NORBATTs OP syd for Ebel es Saqi. Denne gangen ringer NORBATTs OPS til Haddad og sier at hvis ikke dette opphrer vil NORBATT neste gang besvare ilden. Litt senere skytes det igjen fra denne milits-stillingen, men ikke mot NORBATTs OP. Derimot observerer man at milits-soldatene vinker og peker mot OP’en, og at militsens stridsvogn stiller kanonen rett mot OP’en.

Vannledningen til Marjayoun er igjen sabotert i PLO-kontrollert omrde ved at det er skutt en rekke hull i den. Pionertroppen er igjen ute for reparere den etter trusler fra Haddad.

Jeg er stadig p perm i Jerusalem, mens Helge reiser videre. Det er lrdag og sabbat i Israel, og derfor er mye stengt. Jeg gr rundt i gamlebyen i Jerusalem og om kvelden, etter at sabbaten er slutt, ser jeg et interessant folkloreshow.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    82

16. juli 1978

En spesielt rolig dag i NORBATT der intet rapporteres i Krigsdagboken bortsett fra at det blir observert en stor brann med eksplosjoner i et ammunisjonslager i Nord-Israel, litt syd for grensen.

Jeg er fortsatt p perm og tar buss fra Jerusalem til Tel Aviv, der jeg tar inn p Marina Hotel. P ettermiddagen dukker Naama opp (jente jeg traff i Kiryat Shemona p forrige perm som hadde lovt gi meg en sightseeing i Tel Aviv). Hun kom i uniform, var i frstegangstjeneste/plikttjeneste etter offisersutdannelse, og skiftet til sivil. Pistolen tok hun med i en liten skulderveske. Det er frste og eneste gang jeg har vrt p byen med bevpnet dame. Etter rotur p HaYarkon-elven og sightseeing i gamle Jaffa hadde vi en hyggelig kveld.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    82

17. juli 1978

I dag utfrer NORBATT og NORAIR en virkelig heltemodig redningsaksjon. Tidlig om morgenen kommer melding om at en gruppe med seks bnder fra Ebel es Saqi har forskt se til oliventrrne sine i dalen sr for landsbyen, og der har gtt p miner. Tre av dem er lettere sret og har klart ta seg ut p egen hnd, mens tre ligger igjen i minefeltet. Helikopter fra NORAIR blir tilkalt, og samtidig starter pionertroppen under ledelse av bataljonens ingeniroffiser major Arnt Nystad rydde vei inn i minefeltet som er helt tett av israelskproduserte antipersonellminer, som ser ut til vre nylig lagt, sannsynligvis av militsen. Vi hrer siden at bndene hadde gtt denne veien tidligere uten bli skadet eller se spor av miner, s alt tyder p at militsen har lagt dette minefeltet i skjul i lpet av de siste dagene eller ukene.

Helikopteret ankommer fra Naqoura med fenrik Peer Frode Eriksen som flyver og kaptein Bjarne Tveter som maskinist. De tar opp NORBATTs bataljonslege kaptein Jan G. Mjrud og sanitetsbefal i sanitetstroppen lytnant Bjarne Johs. Kastnes og tar av igjen. Hovrende like over ulykkesstedet kan de se at to av de som ligger der er penbart dde, de er nrmest sprengt i filler. Den ene av dem hadde gtt p en mine, blitt slengt gjennom luften og landet p toppen av en annen mine som s hadde gtt av. Den andre dde var ogs sterkt maltraktert med avrevne lemmer. Men n ser ut til stadig leve, men er meget hardt skadet.

Eriksen holder helikopteret hovrende et par meter over bakken og Mjrud og Kastnes tar sjansen p hoppe fra helikopteret ned p bakken, der de passer p lande i kratrene etter minene like ved den hardt skadede. Svrt forsiktig, i tilfelle han skulle ha en udetonert mine under seg, gir Mjrud og Kastnes livreddende frstehjelp. Den skadde, som heter Hassan Ghobar og er druser, har skutt av et ben, en finger p en hnd og har skadet begge ynene. Pionertroppen fr proddet en vei inn gjennom minefeltet til den skadde og de dde, s flere fra sanitetstroppen kan komme til. Etter en halv time tar Eriksen og Tveter av igjen med helikopteret. Der den skadede ligger er det for bratt terreng til lande, s de holder igjen helikopteret hovrende like over bakken slik at bren med den skadde kan bli lftet inn i helikopteret. De flyr ham rett til Rambam-sykehuset i Israel, der han blir operert. Legene der klarer redde synet hans p de ene yet, selv om det ble noe svekket. Det andre yet var helt delagt. Hassan levde i femten r i Ebel es Saqi etter dette, han dde for 25 r siden. Pionertroppen m ogs prodde kirkegrden i Ebel es Saqi for eventuelle miner fr de to dde kan begraves.

For sitere bataljonens avis Blue Beret: Hele operasjonen m sies vre en kombinasjon av dristighet og dyktig fagkunnskap hos de som var med p denne redningsaksjonen.

Fenrik Peer Frode Eriksen (f. 1956) omkom 3. februar 1979 under et MEDEVAC-oppdrag der han fly taktisk for unng beskytning fra PLO og fly helikopteret inn i en umerket hyspentledning. Han ble tildelt Forsvarets medalje for edel dd post mortem i 1985. Flere av de andre som deltok i redningsaksjonen ble ogs senere dekorert med Forsvarets medalje for edel dd:
    Korporal Mangor Karl Eiane, f. 1952 (1984)
    Korporal Svein Gutterup, NORBATT, f. 1943 (1987)
    Menig Agnar Hadland, NORBATT, f. 1952 (1987)
    Menig Trond Hval, NORBATT, f. 1951 (1987)
    Lytnant Bjarne Kastnes, NORBATT, f. 1933 (1985)
    Kaptein Jan G. Mjrud, NORBATT, f. 1946 (1985)
    Major Arnt Nystad, NORBATT, f. 1942 (1985)
    Menig Knut Sand, NORBATT, f. 1950 (1987)
    Kaptein Bjarne Tveter, NORAIR, f. 1936 (1985)

To bilder tatt av bataljonens presse- og informasjonsoffiser Per Jevne:

Navn:		Mineulykke1.JPG
Visninger:	56
Strrelse:	254,4 KB

Navn:		Mineulykke2.JPG
Visninger:	49
Strrelse:	368,6 KB

Om ettermiddagen blir ni personer anholdt som mistenkelige innen NORBATTs omrde og avhrt av MP. To blir funnet ikke ha lovlig opphold og blir utvist, mens de vrige syv har lovlig opphold.

Jeg er p perm i Tel Aviv, bader og ser p utsikten fra Shalom Tower. Om ettermiddagen er jeg med Naama til familien hennes i Rehovot.

Side 5 av 6 FrsteFrste ... 3456 SisteSiste
Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militrt Utstyr - Friluftsliv

Tilpasset sk

Trdinformasjon

Users Browsing this Thread

4 stk leser denne trden n (2 er registrert og 2 er gjester)

1. Biblicus,
  2. hvlt

Lignende trder

1. Operasjonsrapport fra Norbatt 1
    By rangle in forum Veteranhjrnet
    Svar: 11
    Nyeste innlegg: 03-10-11, 08:32
  2. NORBATT XXV
    By 94VA in forum Veteranhjrnet
    Svar: 14
    Nyeste innlegg: 22-04-08, 08:05
  3. NORBATT I: Redningsaksjon 17. juli 1978