Foto: Kjosvold/Forsvaret

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Tilpasset søk
Viser resultatene 1 til 14 av 14

Tråd: DE GLEMTE VETERANENE FRA 1968

Menig
    Ble medlem
    Nov 2016
    Pondusfaktor
    0

DE GLEMTE VETERANENE FRA 1968

De tre siste årene har jeg i form av et bokprosjekt arbeidet med å dokumentere hva som skjedde i junidagene 1968 da sovjetiske styrker plutselig rykket helt inn mot norsk grense. Boken "Som en fiende mot Norge" kommer ut i mai i år. Det er tidligere ikke utgitt bøker om denne hendelsen.
    Den 45. motoriserte divisjon i Leningrad militærdistrikt med ca. 15 000 mann og bl.a. 200 stridsvogner var da i bevegelse inn mot norsk grense. På norsk side ble 120 grensevakter og i tillegg ca. 500 mann inne i leieren alarmert ved skarp alarm, GSV etablerte krigsberedskap. Dette er ifølge mine informasjoner eneste gang etter 2. verdenskrig en norsk garnison har utløst skarp alarm og etablert krigsberedskap. Dette er også eneste gang etter 2. verdenskrig at så store sovjetiske/russiske styrker har vært så nær grensen. Hendelsene er derfor historisk viktige, men forholdsvis lite kjent blant folk flest. Uavhengig av mitt bokprosjekt mener jeg Forsvaret nå burde benytte anledningen til å framheve den innsatsen militære ved GSV utførte i 1968.

Det finnes dessverre både bøker og andre medier som har framsatt helt feilaktige informasjoner, eksempelvis at «det var full panikk ved GSV», eller at offiserer deserterte. Nå har Forsvaret en meget god anledning til å få fram hva som faktisk skjedde. Og ikke minst gi sin offiselle anerkjennelse til veteranene som tjenestegjorde ved GSV. Jeg har intervjuet ca. 100 offiserer og soldater som tjenestegjorde der i 1968. Det er helt klart at flere savner en offisiell anerkjennelse av innsatsen disse dramatiske junidagene.

År 2000 arrangerte GSV en samling for grenseveteraner fra 1968. Men dette var et internt militært arrangement, og det fikk kun lokal mediedekning. Arrangementet var også bare et tilbud for de ca. 120 mann som tjenestegjorde på grensen. I år er det 50 år siden de dramatiske hendelsene, og myndighetene har derfor en helt spesiell anledning til å informere. Jeg har derfor foreslått følgende overfor Forsvarsdepartementet:

Jeg vil derfor foreslå at Forsvaret på en eller annen måte gir offisiell anerkjennelse og ros til samtlige soldater og befal som tjenestegjorde ved GSV i 1968. Mange ved GSV var i 1968 temmelig sikker på at sovjetiske styrker var i ferd med å angripe. Garnisonen stod over for en overmektig motstander. Befal og soldater stirret rett inn i kanonmunninger. De observerte skyting med skarpe skudd på sovjetisk side, men utførte ordre uten å nøle. Det burde Forsvaret på en eller annen måte markere eller gi sin anerkjennelse for i år, 50 år etter hendelsene. Øyvind Stranna Larsen, Kongsberg.
    Sist endret av Stranna; 26-02-18 kl 16:16 Begrunnelse: retting

2. Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    87

Sv: DE GLEMTE VETERANENE FRA 1968

Interessant tema, og velkommen til forumet, @Stranna. Det kunne jo også vært interessant å få høre fra motsatt side, dersom det finnes gode kilder på hva russerne intensjoner var, og hvordan de disponerte styrkene sine.

Noe som kanskje er utenom tema, er at Norge hadde en 'gjengjeldelsesaksjon' sommeren 1969, hvor man i all hemmelighet sendte en stridsvognstropp til grensen for å vise at også vi kunne. (En tropp mot en divisjon var kanskje ikke det helt store, da...). Episoden er nærmere beskrevet her: https://www.facebook.com/groups/kava...5822077007928/
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Menig
    Ble medlem
    Nov 2016
    Pondusfaktor
    0

Hei!
    Ja, i boka mi har jeg en grundig gjennomgang av forhistorien til den store oppmarsjen på grensen. Og den forhistorien går langt tilbake i tid. Men mandag 3. juni 1968 startet russerne en stor øvelse, på samme tidspunkt som NATO-styrker ankom Bardufoss flyplass i forbindelse med øvelse Polar Express. Jeg har fått tilgang på dokumenter der man kan følge utviklingen av den sovjetiske øvelsen. Den ble nøye fulgt av norsk etteretning. Men, plutselig skjedde det noe helt uventet. Total radiotaushet på sovjetisk side, og under dekke av sludd og tåke startet innrykkingen mot norsk grense den 6. juni. Hva skjedde så i E-tjenestene i Norge? Ifølge tilgjengelige dokumenter ingen ting. På bagrunn av intervjuer og dokumentinnsyn vil jeg hevde at dette var den største etterretningsskandalen i Norge etter krigen.
    Sist endret av Stranna; 26-02-18 kl 16:46 Begrunnelse: retting

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    69

Er du sikker på at det ikke ble innført skarp beredskap under Cubakrisen i oktober 1962? En slektning fortalte i hvert fall at han som befal i HV 02 da ble innkalt, at befalet ladet våpen, ringte eller kontaktet mannskapene for å be alle ha pakket sekk og være klare til å møte på korteste varsel, og at de var rett under beredskapstrinnet for mobilisering. Men jeg vet ikke noe om hvilken beredskap som ble innført i stående styrker.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Ledende menig
    Ble medlem
    Dec 2012
    Pondusfaktor
    3

Sitat Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post
    Noe som kanskje er utenom tema, er at Norge hadde en 'gjengjeldelsesaksjon' sommeren 1969, hvor man i all hemmelighet sendte en stridsvognstropp til grensen for å vise at også vi kunne. (En tropp mot en divisjon var kanskje ikke det helt store, da...). Episoden er nærmere beskrevet her: https://www.facebook.com/groups/kava...5822077007928/
    Mulig å legge ut det du linker til her, for oss som ikke er medlem av kavaleriklubben (lukket gruppe)?

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    87

Hmmm. Det hadde jeg glemt. Må sjekke om jeg kan det. Det er en ganske lang historie, men kort fortalt var det fire M-48 fra stridsvogneskadronen på Bardufoss som ble beordret til Sørreisa, hvor troppssjef fikk en forseglet konvolutt som ikke skulle åpnes før de var i rom sjø. Hemmeligholdet var slik at resten av eskadronen ikke visste hvor de skulle. De ble lastet opp på landgangsfartøy, og var tre døgn senere fremme i Høybukta. Fremme ved grensa fikk de personlig ordre av daværende generalmajor Herman Fredrik Zeiner- Gundersen (senere forsvarssjef) om å ruse motorene og kjøre opp og ned god synlig fra den andre siden. Deltakerne fikk ikke noen forklaring i etterkant på hva dette dreide seg om, men antok det hadde sammenheng med det som skjedde året før.
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Menig
    Ble medlem
    Nov 2016
    Pondusfaktor
    0

Hei!
    Det var økt beredskap både under Cuba-krisen i 1962 og under Tsjekkoslovakia-krisen i august 1968. Men ifølge mine informasjoner ble det ved disse hendelsene ikke slått skarp alarm ved noen norsk militærleir med utrykning til beredskapsområdene.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    69

Det stemmer for så vidt bra, da det er oppgitt at det aldri noen gang i NATO ble slått alarm utover beredskapstrinnet "Military vigilance", som egentlig ikke er et alarmnivå. Hovedalarmtrinnene over Military vigilance (jeg vet ikke om de er de samme enda) var Simple alert, Reinforced alert og General alert (det siste først aktuelt da væpnet konflikt var et faktum), men ingen av disse har noensinne i NATOs historie blitt iverksatt. I Norge på nasjonalt nivå tilsvarte dette Forberedende beredskap (Military vigilance), Enkel beredskap (Simple alert), Forsterket beredskap (Reinforced alert) og Full beredskap (General alert). Enkel beredskap ville si innkalling av høyere prioriterte mobiliseringsavdelinger, forsterket beredskap full mobilisering (angrep er umiddelbart forestående). Så nasjonalt i Norge har man så vidt jeg har sett aldri vært på høyere beredskapstrinn enn Forberedende beredskap.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2008
    Pondusfaktor
    11

Sitat Opprinnelig skrevet av Stranna Vis post
    Hei!
    Det var økt beredskap både under Cuba-krisen i 1962 og under Tsjekkoslovakia-krisen i august 1968. Men ifølge mine informasjoner ble det ved disse hendelsene ikke slått skarp alarm ved noen norsk militærleir med utrykning til beredskapsområdene.
    Vel... Onkelen min som var elektrobefal på ubåt i 1962, mener det var KNM Kaura S-315, har fortalt at de var på vei hjem til Norge etter en NATO-øvelse i Storbritannia når Cuba-krisen brøt ut. Ubåten ble straks beordret nordover for å forsterke fartøyene som var på beredskapstjeneste der. På veien gikk ubåten innom kai i Nord-Norge en plass for å etterforsyne mat og våpenlast (torpedoer, med skarpe krigshoder) for så å legge seg i posisjon nord av Vardø i påvente av at tredje verdenskrig skulle bryte ut. Når krisen blåste over ble ubåten beordret til Kirkenes, der besetningen fikk ta seg en dusj på Høybuktmoen og fikk rene uniformer samt lasta ombord mer mat før de endelig ble sendt sørover til Bergen igjen. Kaura kom hjem ca en måned seinere enn opprinnelig planlagt.

Menig
    Ble medlem
    Nov 2016
    Pondusfaktor
    0

Som jeg skrev ovenfor i denne tråden var det økt beredskap ved norske miltærleire både under Cubakrisen 1962 og under Tsjekkoslovakiakrisen i august 1968. Men da russerne rykket inn mot norsk grense i juni 1968 ble det slått skarp alarm ved GSV. Soldater og befal rykket ut til sine alfa beredskapsområder midt på natten under beordret krigsberedskap. Dette har neppe skjedd ved andre militærleire etter krigen.
    Under arbeidet med boken "Som en fiende mot Norge" kom jeg over svært interessante opplysninger om manglende etterretningsvarsling. I boken stiller jeg følgende spørsmål etter grundig gjennomgang av hva som skjedde: Var manglende varsling om hendelsene i juni 1968 den største etterretningsskandalen etter krigen?

Innrykkingen mot norsk grense var også en enestående hendelse etter krigen. Med unntak av oppmarsjen i juni 1968 har ikke noe slikt skjedd etter 2. verdenskrig.

Menig
    Ble medlem
    Nov 2016
    Pondusfaktor
    0

For nøyaktig 50 år siden er planleggingen av den store NATO-øvelsen Polar Express i Troms i sluttfasen. Det er ca. 1 måned til øvelsen starter. På GSV har offiserer fått ordre om å reise til Troms for å delta på øvelsen. Russerne planlegger sin svarøvelse, den skal utvikle seg til noe helt spesielt. Sovjetiske aviser driver en voldsom kampanje mot øvelsen. Ingen annen øvelse i Norge på denne tiden blir gjenstand for så mye omtale som Polar Express. Avisene Pravda, Røde Stjerne og Izvestija beskriver Polar Express som en provokasjon og forberedelse til krig. Pravda er kommunistpartiets organ, Røde Stjerne er det sovjetiske Forsvarsdepartementets avis og Izvestija er organet til den sovjetiske regjeringen. Pravda omtaler øvelsen som en militær demonstrasjon av klart provoserende karakter. Røde Stjerne skriver at øvelsen er en provokasjon og en fiendtlig handling mot nabolandene. Izvestija hevder at Polar Express er et tydelig bevis for at NATOs ledelse søker å øke spenningen i Nord-Europa. Og at NATOs medlemsland er i ferd med å påskynde krigsforberedelser på flankene.

Menig
    Ble medlem
    Nov 2016
    Pondusfaktor
    0

Den 6. mai 1968, altså for nøyaktig 50 år siden i dag, ligger hangarskipet USS Essex (CVS-9) til kai i Rotterdam. Denne kaia er Europas største og var i 1968 også den travleste. Ifølge skipsloggen får Essex fylt opp sine tanker med vann, og skipet gjøres forøvrig klart for avreise. Kursen skal snart settes nordover til Norskehavet der hangarskipet involveres i en svært dramatisk episode.

Menig
    Ble medlem
    Nov 2016
    Pondusfaktor
    0

Marinestyrker samles til marineøvelsen Polar Ice, og som støtte til den landbaserte øvelsen Polar Express.
    Den 13. mai 1968 samles krigsskip fra USA og Storbrittania i Portsmouth havn. I tillegg til hangarskipet USS Essex finner vi også det britiske hangarskipet HMS Bullwark som skal spille en sentral rolle ved landsetting av NATO-soldater til øvelse Polar Express i Troms. HMS Bulwark har 20 helikoptre, disse skal ha en sentral rolle i landsettingen av soldater ved starten av øvelsen. Men britene har ikke tatt høyde for at en junidag på havet i Troms er helt helt forskjellig fra en junidag i britisk farvann. Helikoptrene er ikke modifisert for operasjoner i arktiske farvann. Det skal medføre helt uventede problemer.

Sersjant
    Ble medlem
    Aug 2014
    Pondusfaktor
    6

Dette må jo ha vært et av de siste oppdragene til USS Essex, siden den ble tatt ut av bruk i 1969?

Den var det første hangarskipet i den særdeles store (i antall, 24 stk) Essex-klassen, som ble bygget under WW II (Essex ble sjøsatt i 1942, og tatt i bruk 1943. Den var under bygging når Japan angrep Pearl Harbour.

Det fantes vel i hvert fall en klasse hangarskip som det ble bygget flere av, men dette var betydelig mindre og mer saktegående skip.

https://en.wikipedia.org/wiki/USS_Essex_(CV-9)

Legger to en lenke om HMS Bulwark også: https://en.wikipedia.org/wiki/HMS_Bulwark_(R08)

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Lignende tråder

1. Gjemte og glemte bunkere
    By Madsen in forum Militærhistorie og tradisjoner
    Svar: 5
    Nyeste innlegg: 06-06-15, 17:38
  2. De glemte redningsheltene - FN i Kongo 1964
    By Sofakriger in forum Veteranhjørnet
    Svar: 2
    Nyeste innlegg: 30-10-13, 20:36
  3. Nyhetslink: Heimevernet glemte bombemarkør under bro
    By njetnjet in forum Nyhetsrommet - forsvar/militæret/sikkerhet
    Svar: 7
    Nyeste innlegg: 31-08-11, 09:15
  4. Norge var 30 meter fra krig i 1968
    By Rainmaker in forum Nyhetsrommet - forsvar/militæret/sikkerhet
    Svar: 63
    Nyeste innlegg: 05-11-08, 11:27
  5. 7.juni 1968 - Vet du noe ??
    By 02Surefire in forum Mannskapsmessa (ny)
    Svar: 3
    Nyeste innlegg: 15-06-07, 10:34

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •