Foto:Forsvaret

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Liker Liker:  0
Viser resultatene 1 til 7 av 7

Tråd: Bytte av Planlagt innkalling til FGTJ

Rekrutt
    Ble medlem
    Jan 2018
    Pondusfaktor
    0

Unhappy Bytte av Planlagt innkalling til FGTJ

Hei, var inne på sesjon rundt Oktober/november, og ble planlagt innkalt til Hærens Sambandsbataljon, dette skjedde ganske uventet i og med at Sesjonsoffiseren presset meg veldig i å velge noe, han var mer opptatt å komme seg hjem enn å veilede meg nok. Jeg har mest lyst til en mye mer utfordrende FGTJ. Sier ikke at Hærens Sambandsbataljon er det verste, men er noe jeg virkelig ikke ønsker, skal derfor sende søknad om å bytte som Sambandssoldat i Luftforsvaret, hvor det er få som kommer inn der og det jobbes i et lag av 6. Føler dette er en mye mer utfordrende, jeg er usikker om hvordan jeg skal skrive en søknad/argumentere sånn at jeg kan overbevise de som ser søknaden. Lurer derfor på om noen er flinke til å overbevise andre og som kan hjelpe meg litt med den biten!

Takker på Forhånd.

2. Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Moderator
    Ble medlem
    May 2014
    Pondusfaktor
    29

Sv: Bytte av Planlagt innkalling til FGTJ

Hvorfor tror du at tjeneste i Sambandsbataljonen ikke er utfordrende?
    Svolten og tyst, samband fyst

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2015
    Pondusfaktor
    5

Ikkje for å skyte ned ditt ønske. Er det ønsket om å tjenestegjør i luftforsvaret som er viktigast? Eller er det det tekniske faget du søker?

For viss du ønsker utfordringer i Samband bør du sikte på Samband kp A og K2iS Spesialisttropp . evt er Teletropp å anbefale då "Troppens særpreg er at den består av mange små lag med menige lagførere, som opererer med høy grad av selvstendighet. "

Rekrutt
    Ble medlem
    Jan 2018
    Pondusfaktor
    0

Jeg har helst lyst til å tjenestegjøre i Luftforsvaret, jeg fikk en 4 på allment evne test, og det hindret meg i å søke utdanning i Forsvaret, jeg så at på spesialbåtoperatør siden så ble de med 4 innkalt for å ta prøven på nytt. Har også hørt andre som har fått dårligere karakterer på teori prøva som har kommet seg inn på utdanning, med anbefaling fra befal, disse var lagførere i sine avdelinger. Leste også at man har større muligheter å komme seg videre etter endt tjeneste som sambandssoldat, dette sto ikke på Hæren sin Sambandssbataljon. Det kan hende jeg tar feil. Målet er å få en leder-utdanning. Har alltid lyst til å være med i noe som er større en meg selv, noe som er veldig hardt, jeg siktet for fallskjermjeger, men teori karakteren gjorde sånn at jeg ikke kunne få muligheten til å prøve meg på opptak der, har forsatt et håp og søker uansett. Matte delen trakk meg ned, har alltid fått 2 i matte, tok meg sammen deretter og klarte for første gang etter mye jobbing å få en 4 i matte på 1 termin, (den jeg skal søke opptak med)

Har hørt fra noen som var fra sambandssbataljonen i hæren, og mange av de var ikke så veldig seriøse i å være der, det var en del slack, men det kan hende det er forskjellig fra år til år. Jeg vil bytte avdeling, hvis dette ikke lar seg gjøre, bukker jeg og gjør det beste ut av fgtj i Sambandsbataljonen i Hæren. Har sett på avdelinger som kan gi meg retningslinjer til lederskap og videre vei til kanskje befalutdanning. Hadde nok vært svært spennende i andre avdelinger som GSV, eller 2 bataljon. Men ser på de som kan gi meg mer muligheter framover.

Takker mye for svar

Korporal
    Ble medlem
    Nov 2016
    Pondusfaktor
    3

Jeg var i SBBN for mange herrens år siden (halvår i en teletropp med bare menige på laget, stort sett alene langt inn i skogen. Lite krig (med unntak av når noen snublet over oss på øvelser) men bra med feltdøgn. Og halvår overgitt BN2, hvor vi var med dem på alle deres øvelser, da var LF grenader, resten av laget menige) Endte så vidt jeg husker på underkant av 100 feltdøgn (alt av felt telt med) i et år med generell dårlig økonomistemning i hæren. Liker du natur var det perfekt, vil du ha ansvar var det perfekt, vil du utenlands (gitt at høren skal ut i nær fremtid var det perfekt. Vil du på død og liv være i spydspissen, da er nok ikke SB for deg.. Uten å ha peiling kan jeg ikke skjønne at SB i luft er veldig mye spissere..
    Ad astra per aspera

Moderator
    Ble medlem
    May 2014
    Pondusfaktor
    29

Utbytte av førstegangstjenesten kommer stort sett an på deg selv.

De som er interesert i å lære og jobbe som del av noe større enn seg selv vil få en god førstegangstjeneste.

Sambandsbataljonen har 3 fagområder som også gjenspeiles i navnet på kompaniene:

Telekompaniet
    Utdanner soldater til- og leverer Brigadens deployerbare ip nett som knytter alle avdelingene sammen mot brigadens kommandoplasser. Kompaniets særpreg er at den består av mange små lag med som opererer med høy grad av selvstendighet.

Kommandoplasskompaniet
    Utdanner soldater til- og leverer Brigadens og Sambandsbataljonens kommandoplass i felt. Kompaniet leverer også ledelsesstøtte til annen militær virksomhet.

Radiokompaniet
    Utdanner soldater til- og leverer Brigadens radionett i felt. Radiosamband er Brigadesjefens høyest prioriterte kommando- og kontroll system. Kompaniets særpreg er, i likhet med Tele, at den består av mange små lag med som opererer med høy grad av selvstendighet.

Innenfor bataljonen så kan spennet i tjenste strekke seg fra etablering/drift av kommandoplass med dertilhørende vaktoppdrag via tjeneste på rele/tele vogn i lag med 5 andre soldater alene på en fjelltopp i ruskevær, til å bli satt inn med helikopter for så å gå 1 mil inn i posisjon for å sette opp lettrele. Spennet av feltfunksjoner som er tilgjengelig for de vernepliktige er store og det er kun egne ferdigheter og innsats om påvirker hva du gjør det året du er på Bardufoss.

Videre når det gjelder krav til befalsutdanning så må man ha allminelig evnenivå 5 får å komme inn på FOS. Hvis jeg ikke husker helt feil så kan man be om retest av denne 1 gang, og da kun ifm FOS men det ville jeg sjekket med FPVS (03003)

For å få litt inntrykk så kan man alltids titte litt hva som kommer opp på disse dimme filmene på youtube. Det er selvfølgelig snapshot av tjenesten i en tropp men det gir fremdeles et bilde.

F.eks kont 1501 i Teletroppen
    https://www.youtube.com/watch?v=hUnFHsYlxes
    Svolten og tyst, samband fyst

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2012
    Pondusfaktor
    5

Jeg har erfaring fra lettrele (Riktignok fra sambandstroppen i en manøverbataljon, men tjenesten er mer eller mindre det samme) og kan skrive under på at det er en svært bra tjeneste hvor du får utfordret deg. Måtene man kommer seg fra A til B kan vere mange, innsetting med helikopter, marsj til fots eller med truger/ski, eller ved å kjøre 6-hjuling eller snøscooter. Man har selvsagt en hviss mengde ordinær stridsteknikk som alle skal ha ihht GSU (Grunnleggende Soldatutdanning), men utover det så blir det ikke veldig mye storming av fiendlig stillingssystem. Man vil i midlertid få god utdanning i patruljetjeneste, med det som det innebærer av oppklaring og patruljestrid, som er vel så spennende og interessant, i min mening. Vi som var interesserte i denne tjenesten førte oss opp på en liste og ble fulgt med på ila rekrutten, samt at det ble gjennomført et opptak. På denne måten sikret befalet seg at det bare var motiverte soldater i laget, noe som gjør tjenesten for alle mye bedre. Tjenesten krever en hviss fysisk skikkethet, som nevnt over kan man måtte gå langt og bære tungt, men man må på ingen måte være supermann. Selv var jeg utrent og i dårlig form ved starten av FGTJ (Sjekket rullebladet mitt nylig, der stod det at jeg brukte 17 min på første 3000m i rekrutten ) men alt er oppnåelig med innsats, trening og kosthold.
    Ubique quo fas et gloria ducunt

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Lignende tråder

1. Vil bytte til HK416 også føre til bytte av GRU?
    By Janolsen86 in forum Generelle diskusjoner om avdelinger
    Svar: 11
    Nyeste innlegg: 06-06-16, 20:24
  2. Planlagt overtid.
    By Znuddel in forum Fagdiskusjoner - DIS
    Svar: 6
    Nyeste innlegg: 23-12-14, 00:15
  3. Hvilke kurs er planlagt i 2009?
    By Einherjar in forum Mannskapsmessa
    Svar: 28
    Nyeste innlegg: 27-11-09, 17:56
  4. Spm om innkalling til fgtj