Foto:Forsvaret

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Liker Liker:  0
Viser resultatene 1 til 23 av 23

Tråd: Vinterjakke - anbefalinger?

Sersjant
    Ble medlem
    Apr 2011
    Pondusfaktor
    7

Vinterjakke - anbefalinger?

Tenkte jeg skulle forhøre meg her inne ettersom det kun er én brukergruppe jeg virkelig stoler på når det kommer til bekledning: Ikke-sivilister.

Til daglig bor jeg i England, men ifm Norgestur i februar (og her snakker vi Nord-Norge) og det faktum at jeg ikke har vært i Norge på et par år, så ønsker jeg å finne ut litt mer om gode vinterjakker både for herre og dame. Og med vinterjakke mener jeg for bruk på skiturer, daglig bruk, rett og slett være ute med moderat til lett fysisk aktivitet over lengre tid.

Jeg kommer til å gå for tre lag, men begynner i grunn med ytterste, som er det jeg lurer på her.
    Er det noen som har gode anbefalinger? Prisklasse til og med 3500,-.

Setter stor pris på alle tips man kan få i denne sammenhengen!

2. Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Sersjant
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    7

Sv: Vinterjakke - anbefalinger?

Med noe fra Häglöfs, kommer du langt da. Ikke alt for dyrt heller, om du navigerer i de rette butikkene.
    Si Volas - Morieris

Korporal
    Ble medlem
    Nov 2016
    Pondusfaktor
    3

Hvor i landsdelen tenker du deg? Blir det stabilt tørt og kaldt ville jeg gått for ytterste lag i bomull.
    Ad astra per aspera

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2009
    Pondusfaktor
    19

Hvis du skal kun ha en jakke så ville jeg ha anbefalt å kjøpe deg en skikkelig skalljakke. De koster gjerne litt mer enn 3500kr, men holder også lenge.
    - Don't confuse enthusiasm with capability

Sersjant
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    7

Og det har også Haglöfs proven record på. Jr og jeg skal på Øatfoldbadet i morgen, returnerer via Outletén - tar gjerne med gear..
    Si Volas - Morieris

Sersjant
    Ble medlem
    Apr 2011
    Pondusfaktor
    7

@Signal_m: Vi snakker Midt-Troms, Indre Troms og Tromsø primært. Men også Oslo og Lillehammer inngår.
    @essal: Hvorvidt det blir kun jakke eller andre deler i tillegg avhenger litt av økonomi. Ideelt sett foretrekker jeg lagvis påkledning, jeg vet ikke hva folka her inne anbefaler av stoff mtp lag?
    @Crew Chief: Hjertelig takk for tilbudet! La meg ta en titt og komme tilbake til deg om det blir aktuelt, er det greit? Som sagt, hjertelig takk for tilbudet.

Korporal
    Ble medlem
    Nov 2016
    Pondusfaktor
    3

Sitat Opprinnelig skrevet av essal Vis post
    Hvis du skal kun ha en jakke så ville jeg ha anbefalt å kjøpe deg en skikkelig skalljakke. De koster gjerne litt mer enn 3500kr, men holder også lenge.
    Ja fy, dårlige skalljakker er ubrukelige greier, luftemuligheter og slitestyrke koster dessverre
    Ad astra per aspera

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    88

Mulig jeg er skikkelig gammeldags, men jeg har i alle år brukt jakke/anorakk i tettvevd bomull under all slags forhold vinterstid, og er veldig fornøyd. Jeg ser begrensningene i langvarig regn/sludd, selv om bomull kan impregneres ganske bra, men siden det står vinter og ikke høst, ville jeg gått for det. Jeg er for så vidt fornøyd med min Arcteryx skallbekledning som jeg bruker i bakken, men på bortoverski er det bomull som gjelder.
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Moderator
    Ble medlem
    May 2014
    Pondusfaktor
    29

Troms generelt kan jo by på alt fra pluss via sludd til som i dag, bittende vinterkulde (30 minus ved elverumskrysset bl.a )

Jeg kjøpte Norrøna Trollveggen dr3 på tilbud i høst til 1995,- og er veldig fornøyd med denne. Ser at denne ligget ute til ok priser (fra 2500 og oppover)

https://m.prisjakt.no/product/724030
    Svolten og tyst, samband fyst

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2009
    Pondusfaktor
    19

Derfor anbefalte jeg deg en skikkelig skalljakke, og ikke en isolert jakke (dunjakke eller tilsvarende) eller enda verre, en isolert skalljakke- fordi dem har for smale bruksområder. En skalljakke vil i en sivil setting gjerne være det som er en mest all-around løsning, men i og med at den i seg selv ikke har noen varme så krever den at du har andre lag under, og da er det jo bare å fylle på med alt du har av ull, fleece og dun etter hva temperaturen og aktiviteten tilsier.

Av spesifikke produkter så velger jeg å ikke komme med anbefalinger fordi jeg jobber for et merke, men jeg anbefaler deg å gå et sted å prøve på forskjellige jakker. Og gjerne sjekk ut diverse ting på salg, fordi jeg hadde heller kjøpt en jakke som koster 3500 på salg enn en som har det som fullpris, fordi du får gjerne hva du betaler for når det er snakk om turtøy.
    - Don't confuse enthusiasm with capability

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    74

Vinter i fjellet? Gode gamle Norrøna Arktis bomull fjellanorakk. Nå begynner dessverre min å gå i oppløsning snart, og de har sluttet å produsere den.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Korporal
    Ble medlem
    Feb 2006
    Pondusfaktor
    7

Kjøpte Fjellreven KEB jakke (og bukse) i våres, og har brukt den mye i høst på både fjelltur i ruskete høstvær og som en hverdagsjakke. Så langt er jeg veldig fornøyd. Den har veldig bra passform og bevegelighet. Den har en del stretch materiale på ulike felter og føles bra å ha på. Men, den holder regne ute bare sånn passe bra, og man blir bløt gjennom etter noe tid når det regner. Til vinterbruk i minusgrader er jakka suveren. Siden jeg bare har hatt jakka knappe 7 mnd. så skal jeg ikke uttale meg om kvaliteten, for dette er første Fjellreven klærne jeg har eid.

https://www.fjellrevenshop.no/produk...ven-keb-jakke/

Menig
    Ble medlem
    Oct 2012
    Pondusfaktor
    0

Slitesterke skallklær som faktisk er tette og bra garanti på til ein fornuftig pris finner du her: https://www.stellarequipment.com/no_en/

Sent fra min SM-A510F via Tapatalk

Sersjant
    Ble medlem
    Apr 2011
    Pondusfaktor
    7

Hjertelig takk for ytterligere tips! Føl gjerne for å komme med generelle erfaringer/betraktninger også, jeg setter pris på alle tips!

Siden mitt siste innlegg greide jeg å få tak i Fjellreven Keb, og må si at jeg liker veldig godt både passform, kvalitet, lommesystem osv.
    Forsøkte jakke og bukse på med t-skjorte og deretter ullfrotté over- og underdel for å få en feeling, og det kjennes meget bra ut! Eneste jeg trekker den for (og det blir et ganske stort trekk) er at den ikke slår meg som særlig motstandsdyktig mot regn (uten at jeg har prøvd den utendørs, tanke kun basert på stoffet den er sydd sammen av). Noen flere som har erfaringer med det? Til daglig bor jeg i England med MYE regn (vi snakker Bergentendenser), og det kunne vært kjekt å bruke settet i skogen med bikkje på slep. Så spørs om jeg går for noe annet selv om Keb virkelig slår meg som et godt produkt sånn umiddelbart. Jeg har et annet produkt i Fjellreven, og er virkelig fornøyd med det, så jeg er litt ‘torn’ mellom beholde eller returnere.

Jeg får ta en titt på Haglöfs, Norrøna og diverse andre litt dyrere saker på salg og se hva jeg kan finne. Utfordringen er at jeg kun får handlet på nett, og ikke prøvd i butikken. Mine erfaringer med kjøp av turutstyr og turklær i England er så katastrofale at det unner jeg ingen med respekt for vær og vind...

Sjefssersjant

Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    55

Jeg har en Keb bukse. Det er ikke regntøy, tåler litt duskregn og ikke mere. Det høres ut som om du ønsker deg en skalljakke.
    It is their war, and you are to help them, not to win it for them

Menig
    Ble medlem
    Nov 2015
    Pondusfaktor
    0

Sitat Opprinnelig skrevet av 9echo Vis post
    Hjertelig takk for ytterligere tips! Føl gjerne for å komme med generelle erfaringer/betraktninger også, jeg setter pris på alle tips!

Siden mitt siste innlegg greide jeg å få tak i Fjellreven Keb, og må si at jeg liker veldig godt både passform, kvalitet, lommesystem osv.
    Forsøkte jakke og bukse på med t-skjorte og deretter ullfrotté over- og underdel for å få en feeling, og det kjennes meget bra ut! Eneste jeg trekker den for (og det blir et ganske stort trekk) er at den ikke slår meg som særlig motstandsdyktig mot regn (uten at jeg har prøvd den utendørs, tanke kun basert på stoffet den er sydd sammen av). Noen flere som har erfaringer med det? Til daglig bor jeg i England med MYE regn (vi snakker Bergentendenser), og det kunne vært kjekt å bruke settet i skogen med bikkje på slep. Så spørs om jeg går for noe annet selv om Keb virkelig slår meg som et godt produkt sånn umiddelbart. Jeg har et annet produkt i Fjellreven, og er virkelig fornøyd med det, så jeg er litt ‘torn’ mellom beholde eller returnere.

Jeg får ta en titt på Haglöfs, Norrøna og diverse andre litt dyrere saker på salg og se hva jeg kan finne. Utfordringen er at jeg kun får handlet på nett, og ikke prøvd i butikken. Mine erfaringer med kjøp av turutstyr og turklær i England er så katastrofale at det unner jeg ingen med respekt for vær og vind...

Du har nok rett på at den i utgangspunktet ikke er så regntett. Men en god omgang med fjellreven sin grønnlandsvoks så er den ganske så brukbar, ulempen med det er at det igjen setter ned pusteevnen på jakken. Gjelder å finne en god kompromiss. Jeg liker å impregnere de utsatt flatene på turtøy som skuldre og overside på armene.

Korporal
    Ble medlem
    Nov 2016
    Pondusfaktor
    3

Keb er vel en blanding av paneler med g1000 og paneler med stretch? Jeg ville isåfall kjørt voks på alle områder med g1000.. TETT over tid blir det aldri..
    Ad astra per aspera

Sersjant
    Ble medlem
    Apr 2011
    Pondusfaktor
    7

I forhold til tøy som tåler litt regn, så har jeg tidligere brukt Helly Hansen Skagen som jeg har vært veldig fornøyd med! Den har holdt i fem år, og brukes ennå.

Jeg liker Keb, det er veldig behagelig bekledning, og utluftingsmuligheter er knallgode. Spørsmålet blir vel: Vil en vind- og vannisolerende skalljakke med to-tre lag ull under være bedre i vinterkulda, samt i engelsk pissregn? Så får Keb være Keb?

Eller bør jeg alternativt gå for noe a la Keb (eller et annet vinterjakke-alternativ denne gangen, og investere separat i en standalone vann- og vindtett jakke? Som dere ser, er jeg ikke akkurat veldig up-to-date på utendørsbekledning...

Som du sier @Signal_m, TETT over tid blir det aldri! Men fint om det tåler noen timer med regn uten å bli gjennomvåt.

Sjefssersjant

Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    55

Sitat Opprinnelig skrevet av 9echo Vis post
    Jeg liker Keb, det er veldig behagelig bekledning, og utluftingsmuligheter er knallgode. Spørsmålet blir vel: Vil en vind- og vannisolerende skalljakke med to-tre lag ull under være bedre i vinterkulda, samt i engelsk pissregn?
    En tilnærmet vanntett skalljakke (gore-tex eller annen membran) vil ikke være bedre i vinterkulda, da vil du ha tøy som puster. Men den vil være bedre i engelsk pisseregn. Jeg tror ikke det finnes noe plagg som er like bra til begge deler, og ville i grunnen anbefalt å kjøpe en vinterjakke og en regnjakke...
    It is their war, and you are to help them, not to win it for them

Sersjant
    Ble medlem
    Apr 2011
    Pondusfaktor
    7

Det er dét jeg også begynner å lande på, takk for input. I grunn vil jeg da fokusere dette innkjøpet på en skikkelig vinterjakke, primært for utendørs mosjon, sekundært skigåing, tertiært alpint. Som sagt, lag med ull under er i planverket.

Bare så det er sagt: Hjertelig takk for alle inputs dere kommer med! Det er svært nyttig.

Sersjant
    Ble medlem
    Apr 2011
    Pondusfaktor
    7

Apropos Keb, hva med Eco-Shell Keb? https://www.fjellsport.no/produkter/...ier-green.html

Korporal
    Ble medlem
    Nov 2016
    Pondusfaktor
    3

Jeg har prinsipelt veldig sansen for både Fjellrevens og Houdinis skallprodukter. Det er dessverre ikke til å komme utenom at "vanlige" skallprodukter er miljøsvin.. Men prisene er ikke spesielt fine, kanskje du finner noe på salg nå i Januar? (Heller ikke sikkert dette er viktig for deg)

Lengde ville jeg vektlagt, sånne klatrejakker lagd korte nok til seletøy er i mine øyne dårligere alternativ til vanlig friluftsliv. Jakka bør gå over rumpa og kanskje/gjerne ha snølås!
    Ad astra per aspera

Korporal
    Ble medlem
    May 2010
    Pondusfaktor
    6

Dersom man først bor i UK så har Montane mye fint, f.eks. Surge-jakken: https://www.montane.co.uk/

Når det er kaldt så er jo det viktigste at ytterlaget er vindtett og puster bra, da mener jeg både mikrofiber og god gammeldags bomull er bedre enn f.eks. skallbekledning med Gore-tex. Mens Gore-tex (og andre tilsvarende membranprodukter) er suverent best som allround (med varierende temperatur og nedbør).
    All animals are equal, but some animals are more equal than others.

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Lignende tråder

1. Anbefalinger
    By kraaka2 in forum Politiet, Brann, Redning, Sivilforsvaret
    Svar: 1
    Nyeste innlegg: 20-08-09, 18:20
  2. Anbefalinger:TUR
    By didl in forum Mannskapsmessa
    Svar: 12
    Nyeste innlegg: 05-03-09, 00:46
  3. Ski - anbefalinger?
    By cap in forum Personlig utrustning, utstyr
    Svar: 10