Foto:Forsvaret

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Liker Liker:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 12
Viser resultatene 41 til 50 av 50

Tråd: Nordmann spionasjesiktet av FSB

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2006
    Pondusfaktor
    8

Sv: Nordmann spionasjesiktet av FSB

Når det gjelder det store bildet, så tror jeg hendelsen føyer seg inn i rekken av andre, f.eks Storskogaffæren. Vi ser allerede at det har blitt mye støy. Moskva søker å undergrave de vestlige demokratiene: "The Kremlin believes that creating confusion in Western countries gives Russia greater freedom of action and increases its influence (Estisk årlig etteretningsrapport https://www.valisluureamet.ee/pdf/raport-2018-ENG-web.pdf)"

Vi har røde-Rune i Kirkenes med diverse utspill i hytt og gevær, og mot både E og sentrale politiske myndigheter https://www.dagbladet.no/nyheter/ern...-hjem/69736305, og sambygdingen Trine Hamrand som gjengir fra personlige samtaler hun hadde med Frode Berg https://www.dagbladet.no/nyheter/fro...esten/69733719 godt hjulpet av en salongradikal presse. Slike utspill blir fort nyttige for Moskva, da de kan skape større splid i befolkningen, og på den måten undergrave samfunnet. Disse personene kan fort bli Moskvas nyttige idioter. Mediemessig framstår saken desverre nå som 1-0 til Moskva.
    Eneste faktum i saken er vel omtrent det at han sitter fengslet i Russland. Øvrig informasjon må vi ta med en klype salt da det er sterke interesser ute å går, ikke minst på Russisk side. Jeg utelukker heller ikke at Moskva forsøker å etablere en alternativ sannhet her.
    Si vis pacem, para bellum

2. Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2006
    Pondusfaktor
    9

Sitat Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post
    Jeg hadde fått det for meg at han var sivilt ansatt, men så nå at han hadde majors uniform.
    Sivil stilling i politietaten, men besatt av offiserer avgitt av Forsvaret. Mener å huske at begrunnelsen er likeverdighet i forholdet mellom russiske og norske grensekommisariat.
    Det er bedre å ta toget med NSB enn å fly med LSD.

Menig
    Ble medlem
    Jul 2012
    Pondusfaktor
    0

Sitat Opprinnelig skrevet av Jerry Vis post
    Ja verden er hard. Jeg skjønner at det suger og see seg selv i speilet og see et lite land uten forsvarskapasitet med en ofte inkompetent E-tjeneste(Egen subjektiv mening basert på observasjoner) som gjemmer sin inkompetangse bak hemmelighet.

Så får dere håpe at Norge har noe og bytte med. 20 år i fengsel i Russland for en gammel fet man er hvel kista?

Klart dere må håpe(Diplomati osv, "alt er under kontroll, de gutta der hvet hva de gjør drømmen") og tenne stiarinlys, uten det blir det jo veldig mørkt både bokstavelig og faktisk.

Norge har jo gode tradisjoner på og hente egene hjem........
    Det demonstrerer vel hvilken mangel på respekt du viser. (Og dermed fortjener selv)

For det andre har meg bekjent, uten at jeg har lest alt om saken, Berg ikke sagt seg skyldig i å drive spionasje, kun tilstått at han bedrev noe for E-tjenesten mens han var der. Slik jeg forsto det på advokaten(e) hans er ikke dette nok til at han, etter Russisk lov, kan dømmes til 20 år.

Så kan man selvfølgelig spørre seg hvorvidt han er presset til en tilståelse eller ikke.

Visekorporal
    Ble medlem
    Jan 2015
    Pondusfaktor
    2

Sitat Opprinnelig skrevet av Chilinøtt Vis post
    Det demonstrerer vel hvilken mangel på respekt du viser. (Og dermed fortjener selv)
    Veldig bra, jeg er alltid klar for kamp.

Visekorporal
    Ble medlem
    Jan 2015
    Pondusfaktor
    2

Veldig bra, jeg er alltid klar for kamp.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2006
    Pondusfaktor
    8

Avisa Nordlys skriver at forretningsmannen Atle Berge hevder han ble forsøkt vervet av norsk e-tjeneste for oppdrag i Russland, men nektet. Han forteller at på bakgrunn av dette ble arrestert av FSB og truet med sprøyter med ukjent innhold under opphold i Russland. Han siteres: "– Den norske etterretningstjenesten var enda tøffere mot han.(altså sønnen, min merknad) Men de reiste også to ganger ens ærend fra Oslo til Ølen for å verve meg som informant. Det var svært utidig, og ødela svært mye for oss, mener Atle Berge." uten å gå nærmere i detalj på hva dette var!
    https://www.nordlys.no/krim/berg/bol.../s/5-34-842271

Man må ha det utrolig vanskelig når man må velge mammon framfor patriotisme og i tillegg få pes av e-tjenesten!

Og så har vi den russiske sangeren Vladimir Martynenko som reiste mye til Skandinavia, og til slutt havnet i det samme fengselet som Frode Berg siden han nektet å spionere for FSB. Sitat: «You know, the FSB is not itself able to grab the real spies, so it invents spies in order to justify its own existence and high salaries.»
    https://thebarentsobserver.com/en/node/3840
    Interessant lesning.

Og til sist kommentar fra Fritjof Jacobsen i dagens nett-VG: "At FSB har som mål å svekke den norske Etterretningstjenestens mulighet til å drive etterretning mot Russland er åpenbart. Å lage en fortelling om E-tjenesten som en gjeng amatører som presser gode nordmenn til å gjøre livsfarlige oppdrag, er et effektivt middel for å oppnå det."
    https://www.vg.no/nyheter/meninger/i...berg-mot-norge
    Si vis pacem, para bellum

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    14

"Løper VG Kremls ærend?"

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i...-kremls-aerend

Alf R. Jaconbsen tar et oppgjør med VGs manglende kildekritikk.
    As you wish.

Visekorporal
    Ble medlem
    Jan 2015
    Pondusfaktor
    2

For det andre har meg bekjent, uten at jeg har lest alt om saken, Berg ikke sagt seg skyldig i å drive spionasje, kun tilstått at han bedrev noe for E-tjenesten mens han var der. Slik jeg forsto det på advokaten(e) hans er ikke dette nok til at han, etter Russisk lov, kan dømmes til 20 år.

Så kan man selvfølgelig spørre seg hvorvidt han er presset til en tilståelse eller ikke.
    Ja selfølgelig er Frode Berg blitt presset under avhør og verbalt truet med konsekvenser. Dette psykologiske spillet kan Russerne.

Som saken står nå er Frode Berg tiltalt for spionasje. Om Norsk nasjonalisme ønsker en annen situvasjon, så forstår jeg det veldig godt. Strafferammen er 20 år.

At Frode Berg sier "at jeg var ikke var så tøff, som jeg trodde:, dvs spille jeg ble presset og skjønte ikke alvoret i saken blir for enkelt, selfølgelig skønner jeg at noen gjerne hvil tro en slik Disney Land historie. Selv en klovn som J. French kom ikke med utalser som "jeg skjønte ikke hvor alvorlig det var, jeg er bare en liten gutt som det er synn på" = Det er svake menskers svar.

Frode Berg og E-tjenesten har hvist sin inkompetangse og derfor hvet ikke UD/Politikerene helt hvordan de skal takle dette og de ser derfor ut som uengasjert i media, selvom de selfølgelig ikke er det.

Det er kun en ting som kommer til og skje i denne saken. Frode Berg blir dømt i spion saken mot han. Om han får 20 år eller ikke blir spekulasjon, men som regel er ikke Russerne mild i slike saker. Resultatet av en dom blir at Russland sitter med alle kortene i en eventuell forhandling med Norge. Hva som skjer derifra blir bare spekulasjon, men det blir på Russernerne sine premmisser siden de sitter på spionen.

I en del andre land hadde ikke Frode Berg blitt arrestert, men skutt på gata eller på Hotel rommet. Når jeg leser denne tråden så kommer det klart fram at det er mange(ikke alle) som lever i lalala land. Verden er hard og den er ikke rettferdig. Frode Berg kommer ikke til og få en rettferdig rettsak, saken mot han blir kun en formalitet med resultat som kommer til og bli til Russlands innteresse.

Selv har jeg hatt litt erfaring med E-tjenesten og holder meg lagt unna dem = ikke bra for meg selv og ha noe med dem eller Bandidos og gjøre. Dritt er dritt samme hvor de/det er.

Regel nummer en når beskyld for spionasje er benekt, benekt, benekt. Det gir ditt eget land mere forhandling room, dvs hjemmlandet kan spille på at Frode Berg var uskyldig.

For en skitt suppe E-tjemestem har kokt for seg selv her.
    Sist endret av Jerry; 29-04-18 kl 07:15

Visekorporal
    Ble medlem
    Sep 2011
    Pondusfaktor
    4

Jøss, du besitter mye kunnskap og innsikt i slike saker og E-tjenesten, Jerry.

Visekorporal
    Ble medlem
    Jan 2015
    Pondusfaktor
    2

Sitat Opprinnelig skrevet av nettbank Vis post
    Jøss, du besitter mye kunnskap og innsikt i slike saker og E-tjenesten, Jerry.
    Jeg sa hvel "litt" og ikke mye :-)

Litt er i denne sammenhegen er kun negativt.

Side 2 av 2 FørsteFørste 12

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Lignende tråder

1. Nordmann pågrepet i Sudan
    By berlinerblaa in forum Fokus: Afrika sør for Sahara - nyheter og analyser
    Svar: 7
    Nyeste innlegg: 09-05-12, 19:17
  2. Nordmann i nøkkelrolle på Haiti
    By Dommern in forum Mannskapsmessa
    Svar: 1
    Nyeste innlegg: 21-01-10, 21:42
  3. Høyeste dekorerte nordmann i fredstid ?
    By Rayber in forum Mannskapsmessa
    Svar: 8
    Nyeste innlegg: 28-01-09, 22:34
  4. Årets nordmann?
    By lardra06 in forum Mannskapsmessa
    Svar: 13
    Nyeste innlegg: 22-12-07, 08:31
  5. - Nordmann angrepet av selvmordsbomber
    By isak in forum Forsvarets deltakelse i Internasjonale operasjoner - INTOPS
    Svar: 18
    Nyeste innlegg: 26-05-06, 14:08

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •