Viser resultatene 1 til 2 av 2
    Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2016
    Pondusfaktor
    2

Er NATO for stort?

Fra "Stoltenberg ny generalsekretær i NATO"-tråden:
    Sitat Opprinnelig skrevet av Viking80 Vis post
    Det faktum at NATO fordrer konsensus og kompromiss kan da ikke brukes mot Stoltenberg. Alliensen består tross alt av *google* 29 forskjellige land.
    Min påstand: NATO er per i dag for stort for sitt eget beste.

Utdypning: God geografisk, politisk og sosial spredning innad i alliansen vanskelig-/umuliggjør effektivt samarbeid den dagen dritten treffer vifta. Denne ulempen er større enn fordelen med å være mange.

Er jeg inne på noe, eller er jeg på vilspor? Begrunn svaret og kjør debatt!
    Ad astra per aspera

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    42

Sv: Er NATO for stort?

Sitat Opprinnelig skrevet av Signal_m Vis post
    Fra "Stoltenberg ny generalsekretær i NATO"-tråden:

Min påstand: NATO er per i dag for stort for sitt eget beste.

Utdypning: God geografisk, politisk og sosial spredning innad i alliansen vanskelig-/umuliggjør effektivt samarbeid den dagen dritten treffer vifta. Denne ulempen er større enn fordelen med å være mange.

Er jeg inne på noe, eller er jeg på vilspor? Begrunn svaret og kjør debatt!
    2004:
    USA, Storbritannia og Tyskland klarer dette fint selv! Alle kan bli med, dette ordner vi.

2017:
    Heilage mann!
    Tyskland har en dysfunksjonell militærmakt som knapt nok klarer en brukbar bataljon.
    UK, har Brexitet seg ut i periferien.
    USA fokuserer andre steder, blant annet innover.

Italia, Polen og Frankrike leder nå europeisk forsvarsfokus i tre (3) diametralt forskjellige retninger.

Spøk til side så er det faktisk slik at allianser som regel fungerer, spesielt om den enkelte medlemsnasjon har kontroll på seg selv og sitt(Der ligger mye av NATOs problem).

Baltikum, Polen og Romania skjerper fokuset i sine områder, selv om både Polen og Romania har mer å hente på det som for øyeblikket er mer viktig, fungerende sivilsamfunn.

Frankrike og Italia er fortsatt allierte og jobber sammen selv om de har litt forskjellig fremgangsmåte i Libya.

Problemene ligger nå slik jeg ser det i den tidligere "eliten" i NATO, Norge, Tyskland, Nederland og Storbritannia. Disse landene har brent kruttet i dårlig planlagte utelandsmissjoner, budsjettkutt og feilslåtte reformer av forsvaret.

Vedtakene som har blitt gjort er fulgt opp der det er forpliktende, slik som snubletrådene i Baltikum. mens de som er intensjoner slik som 2% er litt etter egen vilje og lyst.

Med USAs tilbaketrekning fra verdenspolitikken(har skjedd siden Obama), selv om de er relevante militært, så blir Tyrkia den store bøygen for NATO, slik jeg ser det.
    Død ved Kølle!
    Bla bla... Hybrid warfare is easy

Tilpasset MILFORUM søk

Søkemotor

Tilpasset søk
Støtte
Støttemuligheter