Foto:Forsvaret

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Liker Liker:  0
Viser resultatene 1 til 5 av 5

Tråd: Spm. Stabstropp i KESK

Menig
    Ble medlem
    Sep 2014
    Pondusfaktor
    0

Spm. Stabstropp i KESK

Hei!

Jeg er innkalt til å avtjente førstegangstjenesten i Kampeskadronen fra Januar.
    Jeg gleder meg såklart, og har allerede smått begynt å tenke på hva jeg kunne tenke meg å gjøre det året. Jeg er en person som ellers er veldig interessert, og glad i strategi, organisering og gjennomføring av ditt og datt. Derfor har jeg, uvanlig nok(?), snust litt på stabstropp. Selv om MEK-troppene også høres fristende ut.

Tanken er at stabstropp kunne passe best oppimot mine interesser mtp. arbeidsoppgaver under tjeneste, men det er et men. Det står svært lite på nettet om erfaringer fra denne tjenesten, samt mer spesifikke oppgaver som er aktuelle for denne type tjeneste.

Dermed lurer jeg på om det er noen her som kunne tatt seg litt tid til å svare på noen korte spørsmål:
    - Mer spesifikt, hva gjør en stabstropp i f.eks. KESK i daglig tjeneste? Helst noe mer fordypet enn standardsvaret «forsyne og legge til rette for resten av avdelingen»
    - Har du noen erfaring fra/rundt Stabstropp? Hva er inntrykket du sitter igjen med?
    - Har hørt at bla. internstaben i KESK og får mange egne, og er med på andre større markørøvelser, noen som vet at dette stemmer, og i hvor stor grad?
    - I et fotlag kan man velge å bli MINIMI, Medic, Riflemann osv., Har stab også egne roller man spesialiserer seg i under tjenesten?
    - Andre tips, synspunkter og for/mot argumenter tas imot med et stort takk!

Takk på forhånd om du tar deg tid til å hjelpe ved å svare!

2. Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Moderator
    Ble medlem
    Jul 2008
    Pondusfaktor
    10

Sv: Spm. Stabstropp i KESK

Vel, tror stabstroppen i KESK er nok ikke helt det du tror. Den leverer assistenter til Hærens våpenskole, til adm-befalet i egen organisasjon etc. Ja, de benyttes til markøroppdrag også, men dette er ikke primæroppgaven.

Har selv hatt assistenter fra KESK, og tjenesten kan være bra for deg om du ønsker mer administrativ tjeneste og gjerne litt ansvar i fremfor å være under direkte kommando i et lag.
    “If you find yourself in a fair fight, your tactics suck.”
    ― John Steinbeck

Menig
    Ble medlem
    Sep 2014
    Pondusfaktor
    0

Sitat Opprinnelig skrevet av Einherjar Vis post
    Vel, tror stabstroppen i KESK er nok ikke helt det du tror. Den leverer assistenter til Hærens våpenskole, til adm-befalet i egen organisasjon etc. Ja, de benyttes til markøroppdrag også, men dette er ikke primæroppgaven.

Har selv hatt assistenter fra KESK, og tjenesten kan være bra for deg om du ønsker mer administrativ tjeneste og gjerne litt ansvar i fremfor å være under direkte kommando i et lag.
    Takk for svar!

Jeg skjønner. Når du nevner administrativ tjeneste og ansvar, har du eventuelt noen eksempler på hva typiske oppgaver vil være?

Moderator
    Ble medlem
    Jul 2008
    Pondusfaktor
    10

Det vil være å gjøre forefallende arbeid til støtte for en avdeling eller instruktør. Dette kan være et rimelig vidt spekter. Det som er viktig er at disse er "selvgående" og evner å se oppgaver som må gjøres for å få daglig drift til å fungere.

Forefallende arbeid vil være alt fra å sørge for etterforsyning av kaffe via telling av materiell til mindre støtteinstruktøroppdrag. Dette vil avhenge av tildeling til seksjoner og ikke minst personlige kvaliteter.

Personellet i disse funksjonene har ofte et ønske om mindre fysisk krevende tjeneste (evne eller skade) eller når rett og slett ikke opp i konkurransen for tjenestestillingene de ønsker. Når dette er realiteten, må man gjøre noen voksne valg.

Bare så det er klart: Dette er ingen "glamorøse" stabsoppgaver med operasjonsplanlegging, taktikk eller lignende men rett og slett støtteoppdrag for egen avdeling eller våpenskolen. Men det tilstrebes å gjøres så meningsfylt som en travel hverdag tillater.
    “If you find yourself in a fair fight, your tactics suck.”
    ― John Steinbeck

Menig
    Ble medlem
    Sep 2014
    Pondusfaktor
    0

Takk for utfyllende svar!

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Lignende tråder

1. Ops Core KESK
    By Corax in forum Førstegangstjeneste, Verneplikt i Forsvaret
    Svar: 10
    Nyeste innlegg: 30-04-17, 10:04
  2. Jente til KESK
    By ch_hill in forum Rekruttering og Opptak til tjeneste i Forsvaret
    Svar: 4
    Nyeste innlegg: 06-09-16, 16:12
  3. Innsatsstyrke stabstropp noe for meg?
    By Janolsen86 in forum Heimevernet/Sjøheimevernet - vakthold og sikring
    Svar: 1
    Nyeste innlegg: 06-05-14, 07:01
  4. Hva forventer dere av stabstropp i HV?
    By leif-link in forum Heimevernet/Sjøheimevernet - vakthold og sikring
    Svar: 1
    Nyeste innlegg: 12-08-09, 21:44
  5. Kesk
    By rullest0l in forum Generelle diskusjoner om avdelinger
    Svar: 22
    Nyeste innlegg: 16-09-06, 17:00

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine