Viser resultatene 1 til 5 av 5
    Sjefssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    46

Ny kompensasjonsordning for sivilforsvarstjeneste

Justisdepartementet ser på en ny ordning for å kompensere tjeneste i Sivilforsvaret. For øvelse, kurs og operasjoner skal tjenestepliktige kompenseres inntil 6G. Det vil om jeg forstår det rett si at om du tjener inntil ~ 600 000 i året vil du få utbetalt fra Sivilforsvaret det samme som du ville ha tjent om du var på jobb.

http://m.nettavisen.no/nyheter/innen...423378478.html

Så vidt jeg vet er det et pågående prosjekt for å se på kompensasjonsordningen for HV- og annen militær reservetjeneste. Det er vel ikke tvil om at dagens ordning har noen urettferdige utslag. (Siden jeg er relativt høytlønnet statsansatt, til min fordel, så egentlig burde jeg kanskje sitte stille i båten og ikke poste slikt... )
    There are problems you can not solve by jumping into an X-wing fighter and bomb something

Menig
    Ble medlem
    May 2013
    Pondusfaktor
    0

Sv: Ny kompensasjonsordning for sivilforsvarstjeneste

Både Sivilforsvarstjeneste og tjeneste i HV burde ha en kompensasjonsordning som er lik, siden begge er staten som krever din tjeneste. Nivået burde være slik at man ikke taper penger på å gjøre tjeneste.
    Bra at det skjer noe i alle fall for sivilforsvaret

Sersjant
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    16

Det gjeld forsåvidt all anna pliktig tjeneste for staten. For eksempel meddommarar.

Sjefssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    46

Det hadde vært interessant å sett et regnestykke på totalutgiftene for staten om en

a) hadde erstattet dokumentert inntektstap krone for krone, og enten fjernet den tariffestede retten til å beholde lønna i stat (og kommune?) eller bare ikke betalt ut noe til de som beholder lønna.

Eller b) betale ut lønn etter grad (en menig er lønnet som grenader, med en form for stige år for år, befal som et eller annet ikke alt for urettferdig snitt av lønna for tilsvarende grad.)

Den siste ordningen ville ført til tap for folk med over middels lønn (med mindre de har avtale med arbeidsgiver om å beholde hele eller deler av lønna) og selvstendig næringsdrivende som faktisk tjener penger, men vil være mye enklere å administrere. Siden administrasjonen alt er nedlagt (HR-Reformen), så er forsåvidt den innsparingen alt tatt.
    There are problems you can not solve by jumping into an X-wing fighter and bomb something

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    81

Jeg synes absolutt det riktigste ville vært å gi lønn etter grad. Så får man diskutere om det skal gis noen tillegg ut over det (på repøvelser i Hæren fikk man et 'omforent tillegg' på noen hundre kroner i tillegg til grunnlønn, men dette tillegget var mye mindre enn et øvingsdøgn.)
    "Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't."

på Twitter

Tilpasset MILFORUM søk

Søkemotor

Tilpasset søk
Støtte
Støttemuligheter