Viser resultatene 1 til 16 av 16
    Ledende menig
    Ble medlem
    Oct 2015
    Pondusfaktor
    2

Anbefalte norske krigsdokumentarer

Hei.

Er veldig glad i å fordype meg i krigshistorie fra både moderne tid og senere tid.
    Da spesielt i norsk krigshistorie hvor min største interesse ligger.
    Så lurte på om det er noen som har tips til faglitteratur som jeg liker å kalle det!
    Vær klar over at fred og frihet ikke er noen selvfølge. Det må du være villig til å stille opp for.
    - Joachim Rønneberg

2. Peshmerganor - Min kamp mot Kalifatet.

Ledende menig
    Ble medlem
    Jun 2017
    Pondusfaktor
    5

Sv: Anbefalte norske krigsdokumentarer

Eg syntes Gen Otto Ruge si dagbok/redegjørelse fra felttoget 1940 var ganske interessant. Men det må vel merkast at det ein manns betraktninger i samtida og ikkje historisk forskning. Innhaldet er vel farga av det.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    42

Sitat Opprinnelig skrevet av hbreis Vis post
    Eg syntes Gen Otto Ruge si dagbok/redegjørelse fra felttoget 1940 var ganske interessant. Men det må vel merkast at det ein manns betraktninger i samtida og ikkje historisk forskning. Innhaldet er vel farga av det.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
    De bøkene hans står seg utrolig godt fortsatt.
    Død ved Kølle!
    Bla bla... Hybrid warfare is easy

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    59

Det ble skrevet en enorm mengde bøker i årene etter krigen, men for en oversikt vil jeg anbefale å starte med det offisielle verket "Norges krig 1940-1945" som kom ut i tre bind 1947-1950, redigert av Sverre Steen. Ellers er jo det helt store verket som tar for seg det meste "Norge i krig - fremmedåk og frihetskamp 1940-1945" i 8 bind, redigert av Magne Skodvin, utgitt 1984-1987.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    14

Personlig liker jeg stilen til Alf Jacobsen, så jeg vil anbefale å lese bøkene han har skrevet.
    "Det va bare en gang, så æ kan umulig ha skylda førr begge..."

Sersjant
    Ble medlem
    Feb 2006
    Pondusfaktor
    7

Jeg vil også tipse om dokumentarserien "vår ære og vår makt" (tror jeg den heter) som omhandler krigsseilerene. Den finnes enda på NRK nett-tv, selv om den ble laget en gang på nittitallet. Du merker jo at nrk-hordaland ikke var fremst i klassen på det tekniske, men både samtidsvitner og eksperter har mye å komme med.

Jeg har kanskje litt ekstra tilbøyelighet for krigsseiler-relaterte ting, da min første "skikkelige" jobb var som forskningsassistent (googler) var på Sjøfartsmuseet i Bergen, og jobbet mye med å innhente data fra gjenlevende sjøfolk. Mange sterke samtaler, og en viss ærefrykt når jeg fikk overlevert dagbøker, bilder, eller andre artifakter fra Krigsseilere som hadde opplevd mye vondt, og i mange tilfeller hadde fått sine liv ødelagt av enten opplevelsene i seg selv, eller rusmisbruk som mer eller mindre direkte følge.
    "You are overreacting, and you can't spell overreacting without ovary. You're a girl"

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    59

"Handelsflåten i krig 1939-1945" i fem bind, utgitt på 1990-tallet, er det definitive verket om handelsflåten. De to første bindene er mer overordnet om Notraships historie, bind 3 og 4 er om krigsseilerne, basert på bl.a. mange intervjuer med krigsseilere, mens 5. bind er om hjemmeflåten (altså de som seilte i norsk kysttrafikk under krigen).
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Oversersjant
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    15

Av de mer lettleste har vi også bestselgerne om Kompani Linge fra 1948:

http://www.nb.no/nbsok/nb/227f34a0ec...6c66?index=4#0

http://www.nb.no/nbsok/nb/71f47a2a66...f62c?index=5#0

Alltid populært lesestoff.
    There is nothing that can't be solved by the proper use of high explosives.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    59

Absolutt! Max Manus brøt jo forresten avtalen om at ingen i Kompani Linge skulle gi ut bøker om sin tjeneste før disse "offisielle" bøkene som alle som hadde tjenestegjort i Kompani Linge sto bak, kom ut. Han ga ut "Det vil helst gå godt" og "Det blir alvor" alt i 1945 og 1946. Det skapte vondt blod mellom ham og øvrige Lingekarer. Men bøkene til Manus er også vel verdt å lese.

Ellers er det jo svært mange regionale bøker, f.eks. om MIlorg i alle deler av landet. "Milorg D13 i kamp", om Milorg i Oslo, synes jeg er svært bra.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    59

De fem bøkene til Kristian Ottosen om nordmenn i tyske fengsler, konsentrasjonsleirer etc. burde leses av enhver høyreekstremist: "Natt og tåke", "Liv og død", "Kvinneleiren", "Bak lås og slå" og "I slik en natt".

Ellers er dagbøkene Odd Nansen (Fridtjof Nansens sønn) klarte å skrive og få smuglet ut fra Grini og fra Sachsenhausen konsentrasjonsleir og som han ga ut i 1946 med tittel "Fra dag til dag" svært leseverdige. Alle disse kan sikkert finnes digitalt på nb.no.

Oversersjant
    Ble medlem
    Apr 2011
    Pondusfaktor
    14

Jeg har nettopp begynt å lese Kirsten Brunvolls "Veien til Auschwitz".

Hun forteller om sin tid i norsk og tysk fangenskap, - i Åkebergveien, på Grini, i Ravensbrück, Lublin og Auschwitz. Under Auschwitz-prosessen i Warszawa i 1947 var Kirsten Brunvoll til stede som vitne og representant for Norge, sammen med Kai Feinberg.
    Ihr trugt die Schande nicht. Ihr wehrtet Euch.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    80

Skal du plage høyreekstremister med å måtte lese bokstaver, ord og hele setninger nå, @hvlt?
    "Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't."

på Twitter

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    59

Fra dag til dag av Odd Nansen:
    Bind 1: http://www.nb.no/nbsok/nb/50ef6120c2...b1f3?index=2#0
    Bind 2: http://www.nb.no/nbsok/nb/05d11d1522...9370?index=3#0
    Bind 3: http://www.nb.no/nbsok/nb/407226870f...c15c?index=1#0

Max Manus:
    Det vil helst gå godt: http://www.nb.no/nbsok/nb/54beff12c7...a3a4?index=2#0
    Det blir alvor: http://www.nb.no/nbsok/nb/b557b85e00...7f3d?index=6#0

Milorg D13 i kamp: http://www.nb.no/nbsok/nb/5628eea53c...f748?index=6#0

Og så en bok som bl.a. omhandler en jeg kjente godt fra Oslo Sentrum HV-avsnitt 024 (tidligere områdesjef i Frogner HV-område, Ottomar Elligers (1919-2010), aktivt med som frivillig støttespiller på HV-treninger til han var nær 90 år gammel):

"Contact" av Oluf Reed Olsen: http://www.nb.no/nbsok/nb/12866043f0...bd2c?index=1#0

Oversersjant
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    15

Sitat Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post
    Absolutt! Max Manus brøt jo forresten avtalen om at ingen i Kompani Linge skulle gi ut bøker om sin tjeneste før disse "offisielle" bøkene som alle som hadde tjenestegjort i Kompani Linge sto bak, kom ut. Han ga ut "Det vil helst gå godt" og "Det blir alvor" alt i 1945 og 1946. Det skapte vondt blod mellom ham og øvrige Lingekarer. Men bøkene til Manus er også vel verdt å lese.
    For en del år siden ble vi beæret av at Gunnar Sønsteby holdt et foredrag på jobben (strålende foredrag og fullsatt sal, selvfølgelig). Han nevnte filmen om Max Manus en gang i innledningen og efter det nevnte han ikke Max Manus en eneste gang selv om partneren hans, Gregers Gram ble nevnt mange ganger i svært rosende ordlag.

Forøvrig, så er boken til Terje Diesen, "Milorg i Stor-Oslo" absolutt verdt å lese. Den inneholder også mange interessante dokumenter fra krigen Terje Diesen hadde gravd ned.

http://www.nb.no/nbsok/nb/71c2209a6a...25e?index=10#5

For de som har vært med i HV en stund så var Terje Diesen grunnlegger og første sjef for HVs kanskje mest berømte "spesialavdeling, "Tropp Diesen" og en meget hyggelig kar.
    There is nothing that can't be solved by the proper use of high explosives.

Oversersjant
    Ble medlem
    Apr 2011
    Pondusfaktor
    14

En annen bok jeg kom på (riktignok ikke norsk krigshistorie), er boken om Witold Pilecki. Han var den første som rapporterte om Holocaust. Boken heter "The Auschwitz Volunteer: Beyond Bravery".
    Ihr trugt die Schande nicht. Ihr wehrtet Euch.

Menig
    Ble medlem
    Jul 2016
    Pondusfaktor
    0

"rapport fra sambandssjefen" - Salve Staubo

Tilpasset MILFORUM søk

Søkemotor

Tilpasset søk
Støtte
Støttemuligheter