Viser resultatene 1 til 5 av 5
    Rekrutt
    Ble medlem
    Sep 2017
    Pondusfaktor
    0

HMKG oktober 2017

Hei!

Har innrykk hos HMKG 4. kompani om en måneds tid. Havnet her uten helt å ønske det selv, men er allikevel fornøyd for å få muligheten til å avtjene førstegangstjeneste i Forsvaret. Etter å ha lest meg litt opp har jeg forstått at en god del av tjenesten består av vakthold, noe jeg personlig syns høres dørgende kjedelig ut. Finnes det stillinger i 4. gardekompani som ikke består av så mye vakthold, eller er det evt. mulig å bytte til et annet kompani/en annen avdeling innen Forsvaret etter rekrutt? Evt. noen stillinger i 4. kompani dere anbefaler?

På forhand, takk for svar.

Hilsen sbredes

2. Peshmerganor - Min kamp mot Kalifatet.

Sersjant
    Ble medlem
    Feb 2006
    Pondusfaktor
    7

Sv: HMKG oktober 2017

Hei, og velkommen til forumet.
    Nå er ikke den den avdelingen du har innrykk i 100% avgjørende for hvor du ender opp etter rekrutt, men det er mulig dette er litt spesielt hos Garden. Jeg har aldri satt min for i en Gardist, men har via bekjentskaper som har tjenestegjort der bittelitt innsikt å bidra med. Vakt og beredskapstjeneste er jo liksom greien til gardistene, så det er jo stor fare for at du ender opp med det. Men, de bruker også mye tid på opplæring og utdanning som nok er spennende, og kan bære frukter i livet etter førstegangstjenesten. Normalt ville jeg kanskje anbefalt å prøve å komme meg i 5.kompani for å ha mer variasjon i stillinger du kan søke på, men jeg tror ikke de har innrykk samtidig som deg. Mitt tips er å søke seg i retning sanitetssoldat, ideelt sett troppens sanitetssoldat. Da lærer du deg ganske grundig førstehjelp, noe du har nytte av livet ut. Det samme kan ikke sies om MG-skyttere

Lykke til, og husk.

Gjør rett-Frykt intet.
    "You are overreacting, and you can't spell overreacting without ovary. You're a girl"

Ledende menig
    Ble medlem
    Jan 2017
    Pondusfaktor
    1

Selv om Gardens vaktkompanier har en del vakt tjeneste, maa man ogsaa huske paa objektene de faktisk beskytter. Det kan vaere baade krevende og interessant tjeneste. I tillegg har de Oslo som hoved omraade i krise/krig, og trener jevnlig paa dette. Til slutt, alle Garde-kompaniene skal ha en del "groenn tjeneste" ogsaa, og deltar ofte paa store oevelser i Norge.

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2009
    Pondusfaktor
    15

Patrulje og Skarpskytter troppen har så vidt jeg vet ikke vakthold som en del av sin tjeneste.

Sent from my iPhone using Tapatalk
    - Don't confuse enthusiasm with capability

Ledende menig
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    5

Alle de tre geværkompaniene i HMKG utfører vaktoppdrag ved de kongelige residenser. Etter hvert blir dette kjedelig, men det er langt ifra hele hverdagen til en gardist. Hverdagen består også av kurs, trening, vedlikehold og feltøvelser, akkurat som i andre avdelinger. Forskjellen er at HMKG i tillegg har et stående vaktoppdrag som må løses hver dag hele året, og må dermed presse dette inn i timeplanen. Dette kan medføre mindre fritid og høyere arbeidsbelastning enn i andre avdelinger, men er også veldig givende og lærerikt.

Dersom du på død og liv ikke vil stå vakt kan du søke deg til KP5, som i utgangspunktet er fritatt fra vaktoppdrag. Et annet alternativ er å søke på stillinger i KP4 som troppsmedic, (nest)lagfører eller ulike stabsstillinger. Disse stillingene har som regel nok av andre ting å gjøre, og går ikke så mye vakt.

Husk at selv om vakt er kjedelig, er det veldig mye annet i Forsvaret som også er kjedelig. Kjedsomhet kommer du til å kjenne på uansett hvor du er hen og uansett hvilken stilling du har. Mitt beste tips er å gjøre det beste ut av de forutsetningene du får tildelt, vær aktiv og engasjert, og kos deg i den tida du er inne.

Tilpasset MILFORUM søk

Søkemotor

Tilpasset søk
Støtte
Støttemuligheter