Foto:Forsvaret

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Tilpasset søk
Viser resultatene 1 til 13 av 13

Tråd: Teletekniske våpensystemer

Menig
    Ble medlem
    Nov 2015
    Pondusfaktor
    0

Question Teletekniske våpensystemer

Hei, jeg har et kjapt spørsmål! Kan noen forklare hva begrepet teletekniske våpensystemer går ut på, og hvilke slike våpen vi benytter på norske fartøy?

-Lars

2. Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2014
    Pondusfaktor
    31

Sv: Teletekniske våpensystemer

Tenker du på fregatt?

Fra forsvaret.no
    Våpen- og sensorsystemene på fregatt er mange og består blant annet av missil-, torpedo-, kanon-, radar-, sonar-, elektrooptiske og sambandssystemer. Omfanget og variasjonen i teknologi gjør at man har fordelt systemene på fire underavdelinger; luftteknisk, overflateteknisk, undervannsteknisk og teleteknisk.
    Er vel ikke noen teletekniske våpensystemer, men en underavdeling for det tekniske personellet. Teleteknisk går på kommunikasjonssystemet på fartøyet f.eks. Radio, nettverk, K2IS osv.
    Svolten og tyst, samband fyst

Menig
    Ble medlem
    Nov 2015
    Pondusfaktor
    0

Ja, fregatt jeg tenkte på. Høres ut som det er noe lignende SRO/CIS?

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2008
    Pondusfaktor
    11

Teleteknikerne er så vidt jeg har fått med meg primært rekruttert fra Forsvarets Ingeniørhøyskole (FIH) og Sjøkrigsskolens Elektronikk- og Data-linje, og er høyt kvalifiserte dataingeniører som drifter fartøyets nettverk og assisterer ved feil på elektronikken ombord.

Ledende menig
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    7

Sitat Opprinnelig skrevet av 93A Vis post
    Tenker du på fregatt?
    Er vel ikke noen teletekniske våpensystemer, men en underavdeling for det tekniske personellet. Teleteknisk går på kommunikasjonssystemet på fartøyet f.eks. Radio, nettverk, K2IS osv.
    Sitat Opprinnelig skrevet av 93A Vis post
    Fra forsvaret.no
    Våpen- og sensorsystemene på fregatt er mange og består blant annet av missil-, torpedo-, kanon-, radar-, sonar-, elektrooptiske og sambandssystemer. Omfanget og variasjonen i teknologi gjør at man har fordelt systemene på fire underavdelinger; luftteknisk, overflateteknisk, undervannsteknisk og teleteknisk.
    Pussige formuleringer... Enten har man endret på benevenelser de senere år (har mer enn nok med å ivareta egen jobb, så jeg får ikke med meg alt som skjer i Marinen...), eller så er dette skrevet av noen i FMS (feks vernepliktig journalist el) med helt perifer kunnskap om Sjøforsvaret (noe man ser stadig vekk :-/ ).

Man hadde opprinnelig følgende inndeling av våpenteknisk avdeling:
    * Anti overflate (OTO, 12,7mm og håndvåpen)
    * Anti-luft (SPY-1(F), navigasjonsradar, targetilluminatorer, ESSMS, VLS)
    * Anti-undervann (AU-torpedoer, synkeminer, sonarer)
    * Samband/tele, eller IKT (alt av samband/krypto, nettverk- og datasystemer).

Husker ikke helt fordeling av alle systemer (tror KKIS er tillagt Anti-luft, usikker på feks ekkolodd, undervannstelefoni, men tror det er hos Anti-undervann. Er selvsagt mer utstyr enn det som er nevnt her).
    If you take responsibility for yourself you will develop a hunger to accomplish your dreams.

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2012
    Pondusfaktor
    8

Sitat Opprinnelig skrevet av Natter Vis post
    Pussige formuleringer... Enten har man endret på benevenelser de senere år (har mer enn nok med å ivareta egen jobb, så jeg får ikke med meg alt som skjer i Marinen...), eller så er dette skrevet av noen i FMS (feks vernepliktig journalist el) med helt perifer kunnskap om Sjøforsvaret (noe man ser stadig vekk :-/ ).

Man hadde opprinnelig følgende inndeling av våpenteknisk avdeling:
    * Anti overflate (OTO, 12,7mm og håndvåpen)
    * Anti-luft (SPY-1(F), navigasjonsradar, targetilluminatorer, ESSMS, VLS)
    * Anti-undervann (AU-torpedoer, synkeminer, sonarer)
    * Samband/tele, eller IKT (alt av samband/krypto, nettverk- og datasystemer).

Husker ikke helt fordeling av alle systemer (tror KKIS er tillagt Anti-luft, usikker på feks ekkolodd, undervannstelefoni, men tror det er hos Anti-undervann. Er selvsagt mer utstyr enn det som er nevnt her).
    For en hærmann som prøver å forstå mer av sjø; deler man inn i bransje ennå slik man gjorde i "gamle dager" med det sjømilitære korps? @hvlt listet opp SMK's bransjer i en annen tråd en gang, de var:

Artilleri
    Artillerimekanikk
    Torpedo
    Radio
    Tele
    Signal (Optisk)
    Sonar
    Radar
    Maskin
    Servo
    Båtsmann
    Elektro
    Sanitet
    Intendantur

Hvis ja, er våpenteknisk en bransje, eller er underavdelingene anti overflate, anti luft, anti undervann og samband m.m. forskjellige bransjer?
    Ubique quo fas et gloria ducunt

Ledende menig
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    7

Sitat Opprinnelig skrevet av Grasklyppertraktor Vis post
    For en hærmann som prøver å forstå mer av sjø; deler man inn i bransje ennå slik man gjorde i "gamle dager" med det sjømilitære korps? @hvlt listet opp SMK's bransjer i en annen tråd en gang, de var:

Artilleri
    Artillerimekanikk
    Torpedo
    Radio
    Tele
    Signal (Optisk)
    Sonar
    Radar
    Maskin
    Servo
    Båtsmann
    Elektro
    Sanitet
    Intendantur

Hvis ja, er våpenteknisk en bransje, eller er underavdelingene anti overflate, anti luft, anti undervann og samband m.m. forskjellige bransjer?
    Bransjer er hhv operativ, teknisk og forvaltning. Det du lister opp er detaljer.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
    If you take responsibility for yourself you will develop a hunger to accomplish your dreams.

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2012
    Pondusfaktor
    8

Allright, da må jeg ha misforstått.

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2012
    Pondusfaktor
    8

Her er tråden om SMK, der står det at nevnte retninger er forskjellige bransjer. Sammenslåing og ny inndeling av bransjer må vel ha vert noe som har skjedd i nyere tid?

https://milforum.net/showthread.php/...a-70-tallet%29

Ledende menig
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    7

Her er tråden om SMK, der står det at nevnte retninger er forskjellige bransjer. Sammenslåing og ny inndeling av bransjer må vel ha vert noe som har skjedd i nyere tid?

https://milforum.net/showthread.php/...a-70-tallet%29
    Tja, nyere tid..?

Som du kanskje la merke til, var den listen hentet fra en brosjyre fra 1969. Ila de snart 50 år som har gått siden da, har vi bla forlatt spesialistkorpset, innført enhetsbefal og innført et nytt spesialistkorps...

Selv om den er ekstremt overmoden for en omfattende revisjon, gjelder stadig formelt SAP-1(D) Tjenestereglement for Sjøforsvaret fra 1990 (dagens praksis avviker imidlertid stort på mange områder gitt bla de senere års omorganiseringer, inkl nedleggelse av Kystartilleriet osv).

Detaljinndelingene man hadde på 80-/90-tallet er ikke spesielt godt egnet iht dagens organisasjon (bla pga teknologisk utvikling som har vært en faktor ift organisering av teknisk bransje). Jeg skal ikke uttale meg skråsikkert om at de ikke er i bruk ifbm regnskapssystemer osv, men jeg tviler på at det ble inn i SAP-verdenen. Det er i alle fall lenge siden jeg så/hørte om noe relatert detaljer...

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2012
    Pondusfaktor
    8

Hva en regner som nyere tid er vel relativt. Vet du når man gikk bort fra gammel bransjeinndeling og over til dagens modell? Evnt. om man har revidert bransjeinndelingene mye opp igjennom årene?

Ledende menig
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    7

Vet du når man gikk bort fra gammel bransjeinndeling og over til dagens modell? Evnt. om man har revidert bransjeinndelingene mye opp igjennom årene?
    Ikke sånn på stående fot... Jeg har foreløpig ca 30 års tjeneste i Sjøforsvaret, og kan ikke erindre at det har vært noen endringer før de senere år: Det var vel rundt 2000 man begynte (mer eller mindre uoffisielt) å gå bort fra de vante begrepene med detaljoffiserer vs avdelingsledere (det var jo spesielt ifbm innføringen av den første FN-klassen at en fikk ny organisasjon ombord). Som nevnt tidligere, har jeg ikke fulgt så mye med på utviklingen her siden jeg skiftet fra operativ tjeneste til å sitte bak en pult med PC som verktøy for rundt 15 år siden :-/

Bransjeinndelingen operativ/teknisk/forvaltning har så vidt jeg vet vært den samme all den tid jeg har tjenestegjort. I praksis skilles det gjerne mellom skips- og våpenteknisk i Sjøforsvaret, men formelt er det kun tre bransjer (det gjelder vel for hele Forsvaret).

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2012
    Pondusfaktor
    8

Takk for svar

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Tilpasset søk

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Lignende tråder

1. ISIS/Daesh har tilsynelatende svært avanserte russiske våpensystemer i bruk ved Sinai
    By milforum-news in forum Fokus: Midtøsten og Nord-Afrika. ISIL, Al-Qaida, Taliban
    Svar: 4
    Nyeste innlegg: 24-09-15, 05:52

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •