Foto:Forsvaret

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Tilpasset søk
Liker Liker:  0
Viser resultatene 1 til 9 av 9

Tråd: Jeg trenger ny Laptop, pek meg i riktig retning da.

Sersjant
    Ble medlem
    Feb 2006
    Pondusfaktor
    8

Jeg trenger ny Laptop, pek meg i riktig retning da.

Etter 6 års lang og tro tjeneste, har min 2011 macbook pro 13tommer endelig parkert de digitale tøflene. Og siden jeg har endel reising i tjenesten merker jeg at jeg jaggu tror jeg må meg ny bærbar edbmaskin.

Det er jo en stund siden jeg var på utkikk etter slikt, og ved siste korsvei var valget enkelt. Jeg var vant til macbook, og alle windowsmaskinene jeg prøvde meg på hadde pekeplater som var like brukervennlige som litt for trange fotposer og jeg følte at det var ganske lett å bare "fornye" mbpen. Men nå har det skjedd ting merker jeg, så jeg lurte på om noen av forumets it-helter eller andre som har bedre innsikt i dagens marked har lyst å hjelpe meg å skjære gjennom beslutningsvegringen.

Litt om min bruk:
    Først og fremst liker jeg at ting varer lenge, derfor legger jeg gjerne litt mer i maskinvare for å være futureproof.
    Jeg tilbringer endel kvelder på hotellrom der jeg ofte velger å se film, surfe eller skype med familien hjemme, jeg redigerer endel bilder, så om den er egnet til det er det ett stort pluss. En god skjerm, helst med oppløsning over 1080p innbiller jeg meg at er fordelsaktig, men bare fordi jeg liker 1440p skjermen jeg har hjemme. Noenlunde kompakt og lettvekt, en kollega har en slik 17 tommers spilllaptop han medbringer, og det skjer ikke merker jeg. Jeg er omtrent like habil med windows som jeg er med OS X, så det er ikke veldig viktig.

Her er de alternativene jeg har luktet på, og mine betraktninger rundt dem. Håpet er at noen skal kunne si "du bør kjøpe X" slik at jeg slipper å kave mer med dette. Jeg har en svakhet til å gjøre ekstremt mye research før jeg kjøper teknologiske greier, da jeg har hatt noen uheldige utfall av impulskjøp tidligere. (Landrover Freelander, en sånn enorm sony bakprojeksjonstv rett før flatskjermer ble bra, men den var for dyr til at jeg orket å kvitte meg den før kona ble sint, og så videre) Nå merker jeg at jeg har funnet noen alternativer, men jeg klarer ikke å peke ut en klar vinner.

Dell xps 13/15
    Disse virker som det opplagte svaret, og jeg har prøvelånt en xps 13 noen dager i ferier. 15 tommer skjerm i mindre chassis er forlokkende så jeg kan se Game of Thrones på raffere skjerm, men xps 15 blir jo fort overkill til bruken.
    En teit svakhet med disse er er webcamplasseringene. Jeg skyper mye med kone og barn når jeg er vekke, da jeg har svært små barn og syns de er gøyale. dell har plassert og vinklet kameraet slik at det fokuserer på underbittet og nesehår, ingen av delene er spesielt estetisk ønskelig.

Lenovo Thinkpad x1
    Jeg liker denne tror jeg. Litt større skjerm, lav vekt og god maskinvare. Den røde pekedotten midt i tastaturet vekker dårlige minner fra toshibaen jeg arvet etter fatteren på ungdomskolen, og virker overflødig med en trackpad nedenfor. noe stiv pris kontra tilsvarende speccede windowsmaskiner, men thinkpadserien er i følge ryktene solide saker. Lavoppløst skjerm dog.

Surface Laptop.
    Virker litt som en macbook air med bedre skjerm. tilsvarende priset som en xps 13, høyoppløst skjerm jeg kan tafse på og kompakt. Virket blank og fin i butikken. Jeg har litt lyst på denne merker jeg. Veldig skeptisk til alcantaraopplegget rundt tastaturet. Jeg ser for meg at ved normal bruk vil dette se vemmelig ut etter noen måneder år, eventuelt etter første gulp fra en av kidsa. Absolutt alt er loddet på hovedkortet, så å bytte ut ram og harddisk for å forlenge levetiden utgår.

Macbook Pro 13.
    Virker igjen som slik macbook air burde vært. Liker hardwaren, elsker trackpaden. Elendig med porter, kunstig høy pris, men erfaringsmessig er macbookene jeg har hatt ekstremt stabile og problemfrie. Litt lyst på større skjerm dog.

Macbook Pro 15. se over. Bare at vel, skjermen er større, overkill for mine oppgaver og fryktelig dyr. Jeg har fortsatt veldig lyst på dog.

Hp spectre x360 15.
    stor skjerm, gode tilbakemeldinger. denne virker utrolig nok som en god deal. trekker ned at erfaringene mine med hp laptoper har vært dårlige, men det er 10 år siden.

Noen som kan ta en sjefsavgjørelse?
    "You are overreacting, and you can't spell overreacting without ovary. You're a girl"

2. Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    18

Sv: Jeg trenger ny Laptop, pek meg i riktig retning da.

Kjøp en av hver, så har du pc for i hvert fall resten av ditt yrkesaktive liv....

Fra spøk til revolver, jeg personlig foretrekker Lenovo thinkpad, men jeg skal ikke ta en sjefsavgjørelse for deg.
    “while all important enterprises need careful organization, it is the organization that needs organizing, rather than the enterprise.” ― Terry Pratchett, Thief of Time

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2015
    Pondusfaktor
    5

Bestem deg for skjermstørrelse tidlig. 13 kan bli for lite. Og 15 passe, men tungt. 14 er konge størrelse for meg.

Og bruke penger på meir enn 1080p skjerm er å kaste penger ut vinduet.
    Personlig hate surface fordi det er veldig vanskelig å ha pcen på låra.

Personlig kjøpe eg alltid Dell latitude pcer. Fordi eg aldri har hatt feil på dei. Sjølv etter 7 år. Og kabler og dokkingstasjon er like etter 7 år.

I'm in my nothing box

Korporal
    Ble medlem
    Aug 2011
    Pondusfaktor
    10

Dette hjelper deg sikkert desverre ikke noe særlig, men skulle jeg kjøpt ny laptop i dag, hadde valget falt på denne: https://www.tek.no/artikler/test-hua...ebook-x/395749 Jeg klådde på en nylig, og tastaturet er noe av det beste jeg har vært borti på en bærbar, og skal man tro testen, er det ikke mye negativt å sette fingeren på.
    Ved kølle skal ondt fordrives!

Ledende menig
    Ble medlem
    Oct 2015
    Pondusfaktor
    2

Nå er Surface Laptop, til tross for et dels misvisende navn, en helt vanlig laptop som funker deretter på fanget, opshunter

Og angående alcanterra-jallet, så har jeg brukt en Surface Pro 3 nær daglig i tre år nå, og helt ærlig ser plastknappene på tastaturet verre ut enn skinngreiene.

Kjenner også mange som er meget fornøyd med Dell XPS.

Hvis jeg fortsatt har behov for bærbar maskin selv om noen år har jeg sett meg ut en fremtidig variant av Microsoft Surface Book, ettersom jeg har blitt veldig glad i å skrive direkte på tjænesten med penn, men Surface Laptop virker som et meget godt (strengt tatt bedre mtp. pris/ytelse) alternativ om man ikke bryr seg om akkurat skrive-biten.
    - Ulf

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2006
    Pondusfaktor
    9

13" MBP Retina hvis ikke du har avhengig av altfor mange porter samtidig eller stor skjermflate.
    Nydelig software, bygget for å vare (min forrige som var første utgaven av 15" MBP holdt til mitt bruk i elleve år, og virker fremdeles), knallgod bildegjengivelse. Litt dyr, men fordelt på antall år man har den så blir det ikke noe å snakke om. Et utall flere ganger mer driftssikker enn PC.

Min elleve år gamle 15" MBP var som et blylodd, men jeg mistenker noe har skjedd disse elleve årene. Hadde det ikke vært for at jeg fikk min 13" MBP Retina 2,5Ghz (fabrikkny) for 7.500,- hadde jeg nok gått for 15".
    Det er bedre å ta toget med NSB enn å fly med LSD.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2014
    Pondusfaktor
    31

Asus Zenbook er jo også et godt alternativ i den prisklassen du ser på.
    @Rittmester kjøpte for ikke så lenge siden en slik.

https://milforum.net/showthread.php/...38#post1298438

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2015
    Pondusfaktor
    5

Sitat Opprinnelig skrevet av Ulfhednar Vis post
    Nå er Surface Laptop, til tross for et dels misvisende navn, en helt vanlig laptop som funker deretter på fanget, opshunter

Og angående alcanterra-jallet, så har jeg brukt en Surface Pro 3 nær daglig i tre år nå, og helt ærlig ser plastknappene på tastaturet verre ut enn skinngreiene.

Kjenner også mange som er meget fornøyd med Dell XPS.

Hvis jeg fortsatt har behov for bærbar maskin selv om noen år har jeg sett meg ut en fremtidig variant av Microsoft Surface Book, ettersom jeg har blitt veldig glad i å skrive direkte på tjænesten med penn, men Surface Laptop virker som et meget godt (strengt tatt bedre mtp. pris/ytelse) alternativ om man ikke bryr seg om akkurat skrive-biten.
    My bad, men ser på konfigen at surface laptop kun fåes med fast minne, dvs I5 = 8 GB min, eller I7 til kr 6000 ekstra gir deg valget mellom 8 eller 16 gb minne. dvs viss du skal ha meir enn 8 gb minne må du ut med over 23 000 kr. som er mykje penger

fekk denne pcen på jobb nettopp : https://www.dustinhome.no/product/50...thinkpad-t470s som har same spec, men koster nokre lapper mindre

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    92

Sitat Opprinnelig skrevet av 93A Vis post
    Asus Zenbook er jo også et godt alternativ i den prisklassen du ser på.
    @Rittmester kjøpte for ikke så lenge siden en slik.

https://milforum.net/showthread.php/...38#post1298438
    Ja, riktig, og jeg er godt fornøyd med den. Eneste ankepunktet er at touchpad'en bråker når man klikker, men jeg bruker stort sett mus, og da er det ikke noe problem.

Når det gjelder skjermoppløsning, så ble jeg som nevnt i den andre tråden skuffet over HD-skjermen jeg kjøpte først. UHD-skjermen er veldig bra. Mulig det er unødvendig for mindre laptoper, men med 15,6" skjerm ser jeg tydelig forskjell.

Denne laptopen er hakket større enn jobb-laptopen min, som er 14". Sistnevnte (Dell) er veldig behagelig liten og lett å ta med seg rundt, og når jeg bruker den stasjonært dokker jeg den.
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Tilpasset søk

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Lignende tråder

1. HV bør endre retning
    By teh_pastor in forum Heimevernet/Sjøheimevernet - vakthold og sikring
    Svar: 32
    Nyeste innlegg: 23-04-14, 14:36
  2. Noen her som skal i retning Rena 6 januar? Fra Stavanger?
    By trisheim in forum Mannskapsmessa
    Svar: 25
    Nyeste innlegg: 24-12-08, 23:32
  3. Hente data fra kaput laptop til ny laptop ??
    By Gehenna in forum Teknisk forum
    Svar: 16
    Nyeste innlegg: 15-12-08, 15:05
  4. Sykkel utenfor E-6 fra Oppdal og retning SØR ?
    By Gehenna in forum Mannskapsmessa
    Svar: 2
    Nyeste innlegg: 22-03-07, 06:40
  5. Er det riktig?
    By keeisr in forum Mannskapsmessa
    Svar: 31
    Nyeste innlegg: 24-07-06, 23:26

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine