Foto:Forsvaret

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Tilpasset søk
Viser resultatene 1 til 23 av 23

Tråd: Overtrykk NM255 i .223 våpen.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2006
    Pondusfaktor
    7

Overtrykk NM255 i .223 våpen.

Har noen flere erfaringer med overtrykk i våpen kammret i .223 med denne patronen.
    Mange lotter går helt fin men noen viser klare tegn på overtrykk i flere .223 våpen.
    På banen i dag erfarte flere at tennhetter ble blåst ut av hylsen med lot. 28-CG-14, slik at
    skytingen måtte avlyses.
    Har erfart samme med flere lotter av NM-255 selv om de fleste fungerer fint.
    MVH.
    XM177A2

2. Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Oversersjant
    Ble medlem
    Dec 2009
    Pondusfaktor
    18

Sv: Overtrykk NM255 i .223 våpen.

Er det ikke en marginal forskjell i vinkel på "hylse halsen" mellom .223 og 5.56 som gjør at en ikke bør bruke 5.56 i sivile våpen kamret for .223?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2006
    Pondusfaktor
    7

De er helt riktig ikke helt nøyaktige men jeg har bare erfart problemer av denne art med noen få lot. nr. med NM-255 all annen 5,56x45 ammo jeg har benyttet har fungert helt fint.
    MVH.
    XM177A2

Ledende menig
    Ble medlem
    Jan 2017
    Pondusfaktor
    1

All .223 ammunisjon kan bruker i 5.56mm vaapen, men man skal ikke bruke 5.56mm i .223 vaapen. Saavidt jeg vet, er dette pga av at 5.56mm ammunisjonen lager stoerre trykk i kammeret som .223 ikke er dimensjonert for.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2006
    Pondusfaktor
    7

Da utgår den blyfrie ammoen fremover.
    Har skutt mange tusen Ruag uten problem så da får vi benytte denne fremfor den blyfrie varianten.
    Ruag er forøvrig også 5,56 men her har ingen av våre erfart slike overtrykksproblemer.
    De resterende blyfrie 5,56 får bli Minimi mat.
    MVH.
    XM177A2

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2013
    Pondusfaktor
    6

Så vidt jeg har forstått det så bør 5.56 ammo unngås på det sterkeste i .223 våpen. Det går som du sier som regel bra men sjangsen er mye større på generell basis at trykket i kammeret forårsaker enten en defekt i patronen siden .223 har mye tynnere hylser eller overstresser kammeret slik at dette skjer.

Navn:		AR-15KB.jpg
Visninger:	410
Størrelse:	59,6 KB

Dette er ett resultat i at tuppen på 5.56 hylsen kommer i kontakt med riflingen i løpet som medfører at faktisk kammertrykk blir mye større enn ladningsforskjellen skulle tilsi. Repetisjon av slik stress kan føre til en katastrofal hendelse slik som dette.

Å si at det som regel går bra funker ikke når det bare behøver å skje en gang.

Kommandérsersjant

Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    56

Alternativt går det an å brotsje opp .223-kammere til 5,56.
    It is their war, and you are to help them, not to win it for them

Sersjant
    Ble medlem
    Aug 2014
    Pondusfaktor
    6

Det er jo ikke direkte uvanlig at ammo for militære våpen ikke er 100% compatible med våpen i et "tilsvarende" sivilt kaliber?

Det skyldes ikke nødvendigvis noen feil med noe, kun at specs er litt forskjellig?

Det var for eksempel forskjell på .308 Winchester og 7.62x51 NATO, selv om mange brukere ikke merket noe til det. Min far hadde vel en av de første en av de første .308 "elg-riflene" som ble bygget i Norge (på en G33/40 kasse av Dancert Chron sent på 1950-tallet), den hadde det som senere ble NATO specs i kammeret, ikke .308 specs.
    Større spredning enn MOA kan jeg ikke huske å ha sett sett i "grava" fra den rifla (ja da, selv som gutt-unge visste jeg godt hva det var, var godt opplært), som regel satt alt (5 skudd) i samme (litt ujevne) hull, fra liggende uten anlegg. Gubben kunne å skyte, og kikkerten var en 3-9 KAHLES (den lille "doten"i senter har dessverre gått delvis i oppløsning senere)!
    .
    Slik jeg husker det, så var det slik at .308 spec ammo gikk fint i NATO spec rifler, men det motsatte gikk ikke alltid (forårsaket klikk, på grunn av for stor head-space). Muligens kan det være noe av det samme med 5.56x45 vs. .223 Rem, jeg vet ikke?

Ledende menig
    Ble medlem
    Jan 2017
    Pondusfaktor
    1

Niko, det stemmer det du sier om .308 og 7.62 NATO, og det samme skal gjelde for .223 vs 5.56mm.

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2013
    Pondusfaktor
    6

Bare for å understreke poenget så er 5.56 offisielt listet som utrygg i .223 kamrede våpen av SAAMI.

http://saami.org/specifications_and_...mbinations.pdf

Sersjant
    Ble medlem
    Aug 2014
    Pondusfaktor
    6

Sitat Opprinnelig skrevet av Norseman-76 Vis post
    Niko, det stemmer det du sier om .308 og 7.62 NATO, og det samme skal gjelde for .223 vs 5.56mm.
    Lengden og kraften til tennstempel-fjæren kan muligens være en faktor også, en lang og kraftig en kan muligens kompensere for litt mye headspace (for å få avfyring, ikke optimal funksjon). Så vidt jeg husker har en M98 eller G33/40 mauser en rimelig kraftig en, sammenlignet med mange nyere jaktrifler etc.

Sersjant
    Ble medlem
    Aug 2014
    Pondusfaktor
    6

Er det forresten noen her som kjenner til hva G33/40 var, sammenlignet med M98? Hva var årsaken til at G33/40 var mye mer "ettersøkt" for ombygging til jaktvåpen enn M98 (dette gjelder selvfølgelig ikke de "Norske", som fikk en flate slipt på låskasseringen, hvor det som regel ble stemplet "POLITI".

Hva var den opprinnelige hensikten med G33/40, hvor ble de produsert (det var bare en fabrikk, så langt jeg vet), og hva var årsaken til at det fantes så mange G33/40 i Norge i 1945?

Hva var spesielt med de? Stikkord, de sparker kraftig bakut (gjennom en stålkappe) når de avfyres med 7.92 MG-ammo fra krigen, og det blir en stor blålig "ildkule" foran løpet.

Moderator
    Ble medlem
    Jul 2008
    Pondusfaktor
    11

Vi har snakket om dette temaet før, men vi kan repetere litt.

Først bakgrunn: https://en.wikipedia.org/wiki/5.56%C3%9745mm_NATO

Som det tidlig står, er 5.56x45 BASERT på .223, men ikke identisk. Nærmeste "sivile" kaliberet er .223 WYLDE (et sett kammerdimensjoner som er utviklet for å trygt kunne brukes både med .223 Remington og 5,56 x 45 mm NATO ammunisjon. *fritt stjålet fra WIKIPEDIA*)
    “If you find yourself in a fair fight, your tactics suck.”
    ― John Steinbeck

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2013
    Pondusfaktor
    6

G33/40 er en tsjekkisk mauser variant bygget for tyskland i 1940-42. Ble bygget omtrent 150000 av dem under krigen. Skal vistnok være litt lettere enn Kar 98k med annerledes sikter, men begge har mauser boltmekanismer

Jeg gjetter at grunnen til at mange endte opp i Norge var standardisering passet bra til antall soldater som var I Norge sammenlignet til antall rifler som ble produsert. Sender du alt til norge så kan man også sende alt av reservedeler og østfronten slipper å få enda en standard å forholde seg til med det som trengs av spesielle dippedutter som kolbeklemmer O.L.

Hva jakt angår aner jeg ikke.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2006
    Pondusfaktor
    7

G33/40 er en såkalt bergjegerkarabin og var myntet på bergjegere.
    Den var kortere og lettere som nevnt ofte benevnt som smalringkasse.
    Om du ser på sluttstykke så er det uthult på G33/40 for å spare vekt.
    Den er som nevnt før produsert i tsjekkia av BRNO fabrikken i et lite antall.
    Det var mange bergjegere i norge ved kapitulasjonen, det er vel noe av grunnen
    til antallet i Norge. Ikke umulig at vi også byttet til oss noen mor andre våpen i
    tiden etter krigen.
    MVH.
    XM177A2

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2006
    Pondusfaktor
    7

Har sjekket Ruaghylsene både i .223 og 5,56x45 da vi har fått utlevert begge utgaver og de er identiske i mål vekt og
    godstykkelse.
    MVH.
    XM177A2

Sersjant
    Ble medlem
    Aug 2014
    Pondusfaktor
    6

Sitat Opprinnelig skrevet av XM177A2 Vis post
    G33/40 er en såkalt bergjegerkarabin og var myntet på bergjegere.
    Den var kortere og lettere som nevnt ofte benevnt som smalringkasse.
    Om du ser på sluttstykke så er det uthult på G33/40 for å spare vekt.
    Den er som nevnt før produsert i tsjekkia av BRNO fabrikken i et lite antall.
    Det var mange bergjegere i norge ved kapitulasjonen, det er vel noe av grunnen
    til antallet i Norge. Ikke umulig at vi også byttet til oss noen mor andre våpen i
    tiden etter krigen.
    Det er veldig nært riktig svar, så langt jeg kjenner historien, så du får gå å ta deg en drink av hva de nå liker å drikke i Tsjekkia!

Min eneste merknad er at det opprinnelig var en "fallshirmjegerkarabiener", men ble omdefinert til gebirgsjegerkarabiener når fallskjermjegerene sluttet å hoppe i fallskjerm, og i stedet ble elitetropper for bakkeoperasjoner, med "det beste" av all utrustning.

Disse "small ring mausers" (bedre stål, mindre stål) var en gang særdeles populære for ombygging til jaktrifler i USA, de fleste i Norge ble dessverre ødelagt av at en flate ble slipt på låskasseringen, hvor det som oftest ble stemplet inn "POLITI".

Hva Politiet skulle bruke disse til har jeg vanskelig med å forestille meg - med omtrent 20" løp, stålkappe (som sklir på hva som helst) bak og åpne sikter var de nok heller dårlig egnet for gisselsituasjoner?? Ja da, jeg har skutt med slike greier i min ungdom (den eneste min far hadde som var i original konfigurasjon, de andre var mer og mindre ombygd), absolutt ikke optimalt for presisjon, men moro var det!.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2006
    Pondusfaktor
    7

Det fine med de som er politimerket er at de bare har slip ned siden og merket de med POLITI og et nytt nr.
    De har ikke modifisert andre ting på våpenet slik at det rent bruksmessig er som originalt, kun kosmetisk endring.
    MVH.
    XM177A2

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Pondusfaktor
    20

Fasiten:

http://www.mlefiaa.org/files/ERPR/223_vs_556.pdf

The Difference Between 223 Rem and 5.56 Military Cartridges
    There is a general misperception by the shooting public that the 223 Rem and 5.56 Military cartridges are
    identical – just different designations for commercial and military – and can routinely be interchanged. The
    fact however is that, although somewhat similar, they are not the same.

• The cartridge casings of each have basically the same length and exterior dimensions.

• Mil Spec 5.56 ammo typically has higher velocity and chamber pressure than the 223 Rem.

• The 5.56 cartridge case may have a thicker sidewall and a thicker head - to better withstand the
    stresses generated by the higher chamber pressures. This, however, reduces the powder capacity of
    the case - which is of concern to the reloader.

• The 5.56mm and 223 Rem. chambers are similar but not identical. The difference is in the “Leade”.
    Leade is defined as a portion of the barrel directly in front of the chamber where the rifling has been
    conically removed to allow room for the seated bullet. This portion of the chamber is more commonly
    known as the throat. Leade in a 223 Rem. chamber is usually .085”. In a 5.56mm chamber the leade
    is typically .162”, or almost twice as much as in the 223 Rem. chamber.

• You can fire 223 Rem. cartridges in 5.56mm chambers with this longer leade, but you will generally
    have a slight loss in accuracy and velocity – compared to firing the 223 round in the chamber with the
    shorter leade it was designed for.

• Problems may occur when firing the higher pressure 5.56mm cartridge in a 223 chamber with its much
    shorter leade. It is generally known that shortening the leade can dramatically increase chamber
    pressure. In some cases, this higher pressure could result in primer pocket gas leaks, blown cartridge
    case heads, and gun functioning issues.

• The 5.56mm military cartridge fired in a 223 Rem. chamber is considered by SAAMI (Small Arms and
    Ammunition Manufacturers Institute) to be an unsafe ammunition combination and is listed in the
    “Unsafe Arms and Ammunition Combinations” Section of the SAAMI Technical Correspondent’s
    Handbook. It clearly states; “In firearms chambered for 223 Rem – do not use 5.56 Military cartridges.”
    Federal Cartridge is a member of SAAMI and supports this position.

• Federal’s XM193 packaging currently has a warning that states “For use in standard 5.56 Chambers.
    Do not use in non-standard 5.56 chambers.” This warning is also listed on the XM193 Product
    Specification Sheet. Winchester also has a similar warning on their USA brand 5.56 ammunition
    packaging: “Use only in firearms in good condition designed and chambered by firearm manufacturer
    specifically for this 5.56 ammunition and so marked on the firearm.”

• It is our understanding that commercially available AR15’s and M16’s – although some are stamped 5.56
    Rem on the receiver – are manufactured with .223 chambers. Our advice however should be that
    it is the customer’s responsibility to know what their firearm is chambered for and choose their ammo
    accordingly.
    It's not about surviving, it's about winning.

Sersjant
    Ble medlem
    Oct 2009
    Pondusfaktor
    8

Når det kommer til AR piper ville jeg ha holdt meg til de kjente produsentene som spesifiserer hva de kamrer pipene for.
    Dulce et decorum est pro patria mori, sed dulcius pro patria vivere, et dulcissimum pro patria bibere.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2006
    Pondusfaktor
    7

Har nå testet ut 24 forskjellige lotter med 5,56 blyfri og blyholdig mil. ammo fra England 3lotter Tyskland 2lotter og Usa 6lotter.

Ingen av de utenlandske patronene har hatt noen tegn på overtrykk og bare 3 lotter av norsk levert blyfri har kraftig overtrykk i 2 stk. testvåpen.

Da det bare er noen få lotter av blyfri som viser store tegn på overtrykk så må jeg anta at dette er lotter som er feilprodusert.

Ammoen fra de andre landene og norslevert Ruag har aldrig vist tegn på overtrykk, alle er merket med 5,5645 og er av militær herkomst.
    MVH.
    XM177A2

Ledende menig
    Ble medlem
    Oct 2013
    Pondusfaktor
    3

Spesifikk info relatert til lotnr eller tilsvarende er merket begrenset. Generell informasjon er derimot kosher.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2006
    Pondusfaktor
    7

Jeg ser ikke at jeg har nevnt noen spesifikk lotnr. i mine poster, jeg har bare nevnt antallet forskjellige lotnr.
    MVH.
    XM177A2

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Tilpasset søk

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Lignende tråder

1. Våpen
    By thatch in forum Personlig utrustning, utstyr
    Svar: 19
    Nyeste innlegg: 13-08-09, 07:51
  2. Våpen
    By riflen som synger in forum Personlig utrustning, utstyr
    Svar: 12
    Nyeste innlegg: 25-08-07, 09:40
  3. Nye våpen, når?
    By Night_Wolf_x in forum Personlig utrustning, utstyr
    Svar: 55