Foto:Forsvaret

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Tilpasset søk
Viser resultatene 1 til 14 av 14

Tråd: KO-telt

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2006
    Pondusfaktor
    7

KO-telt

Nye KO telt (aner ikke om dette er et prosjekt enda)

12.5 kvadrat har ikke flere deler på lager, veldig stor slitasje.
    Oppblåsbar gule Norlense telt er ubrukelig, tåler lite, er tung, begrenset til stor flat plass(parkeringsplass, etc.)og tar lang tid å sette opp. Ikke lagd for å flyttes.

Det jeg ønsker, er nye 12.5 kvadrat, disse teltene tåler mye, lett å vedlikeholde, lett å skjule og ikke minst, rask å sette opp. Istedet for to pakkposer, så vil jeg heller ha en stor pose(slippe å lete etter den andre posen, lettere å ha kontroll).
    ...we few, we happy few, we band of brothers

2. Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Korporal
    Ble medlem
    Aug 2011
    Pondusfaktor
    10

Sv: 04 MATERIELLPROSJEKTER

Er det de samme teltene som også kalles for 14-kvadrat, type hustelt med 8ish vinduer og hull for MF-pipe?

Sent fra min E5823 via Tapatalk
    Ved kølle skal ondt fordrives!

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2014
    Pondusfaktor
    31

Nei, de er eldre. 12.5 kvm teltene ble produsert på 80 tallet til bruk i de mange brigade kommandoplassene vi da hadde. Siden mob brigadene ble lagt ned så har vi forbrukt av beholdningene.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
    Svolten og tyst, samband fyst

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    82

Teltet jeg kjente som 12,5 kvm (og da er vi i hvert fall i 1976 og tidligere, kanskje betydelig tidligere) var et hustelt med vedovn og plast-vinduer som ble brukt til kommandoplasser i i hvert fall infanteriet. Vi hadde det i hvert fall i BN-ko, BK tropps-ko og støttekompani-ko, og det ble brukt til hjelpeplass i sanitetstroppen, sikkert mange andre steder og. I NORBATT I brukte vi det litt som bl.a. forlegningstelt. På dette bildet ser man tre av dem. Er det det samme teltet dere snakker om?
    Navn:		2-18.jpg
Visninger:	421
Størrelse:	358,3 KB

Edit: Unnskyld, nå kom jeg på at dette het 14 kvm telt!
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    82

Bommet i det jeg skrev over, det var 14 kvm telt de het som vi hadde på 70- og 80-tallet. Her fant jeg et bedre bilde på nett som viser kommandoplassen for en infanteribataljon etter 1978-KOP. Den består av et 14 kvm telt og bakvogna på en BV-202:
    Vedlegg 5476
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2014
    Pondusfaktor
    31

Her er 12.5 kvm teltet, både innvendig og utvendig pluss hvordan de er pakket.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
    Svolten og tyst, samband fyst

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    82

Ligner litt på et halvt 22 kvm telt. I infanteriet i min tid ble 22 kvm telt kun brukt til feltkjøkkenet. I andre troppearter til mye annet.

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2006
    Pondusfaktor
    7

Bare for å følge opp KO teltene, så trenger vi PE2200 som ikke ruster og lysarmatur med LED.
    ...we few, we happy few, we band of brothers

Oversersjant
    Ble medlem
    Apr 2014
    Pondusfaktor
    22

04 MATERIELLPROSJEKTER

Aldri likt de teltene. Et mareritt å sette opp, knølete opplegg med sluser til BV'ene osv.

I MLRS gikk vi over til et spesialtelt som jeg tror kom fra JEG-KO BrigN. Rett og slett en sak som var festet på siden av bakvognen på en RA-BV, med type lagstelt bakkeplugger som ble holdt oppe av multifuelen og BV'n.

Da jobbet man inne i vognen (typisk tre stk) og sov/spiste i teltet. Ingen behov for oppvarming i vognen da MF' var mer enn nok. Grisekjapt å sette opp og man ungikk et hangout sted hvor befal "til overs" drakk kaffi.

Edit: MF'n og ikke "lagstelt" som holdt oppe teltet, selvfølgelig.
    Artillery is the God of War

Korporal
    Ble medlem
    Dec 2010
    Pondusfaktor
    7

Mye brukt til oss er et 13-dukers knepptelt sammenkoblet med et lagstelt. I 13dukeren er det ståhøyde, plass til stoler, bord, tavler, MF, samband og det man måtte ønske i et KO. I lagsteltet er det også en MF, plass til PBU og gode muligheter for å sove. Begge telt er raske å sette opp, men 13dukeren er avhengig av raier.
    Tar du praten fra en trønder, sitter du ikke igjen med annet enn høy intelligens og et ulastelig utseende.

Oversersjant
    Ble medlem
    Apr 2014
    Pondusfaktor
    22

Sitat Opprinnelig skrevet av kornmo Vis post
    Mye brukt til oss er et 13-dukers knepptelt sammenkoblet med et lagstelt. I 13dukeren er det ståhøyde, plass til stoler, bord, tavler, MF, samband og det man måtte ønske i et KO. I lagsteltet er det også en MF, plass til PBU og gode muligheter for å sove. Begge telt er raske å sette opp, men 13dukeren er avhengig av raier.
    Ting har skjedd siden jeg sist mottok penger den 12. Hver mnd men selv i MLRS, for snart tyve år siden, var vi såpass mobile at ordene N-duker og raier ikke ble nevnt i samme setning som telt og KO. Tendensene den gangen var å bevege seg vekk ifra DIV-KO ala 1943 med teltgulv, kontorhjørne og varmeggregat og 936 soldater til å ordne alt, til en mer AWACS løsning der man hele tiden antok at man måtte være mobil og bemannet en vognoppsatt arbeidsstasjon uten å "sette opp KO (med forbehold om behov for teleskopantenner osv). Telt er kun til soving i horisontalen.

Tiden med ordremøter foran et stort kart med "NORD og FI som før" i et oppvarmet hustelt tror jeg må forkastes til fordel for noe mer dynamisk, iallfall når striden er i gang. Om det betyr KO-offiserer som må kunne jobbe bak i en 577 eller tilsvarende, i bevegelse, så må vi bare tilpasse oss deretter.

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    49

Enig med @88charlie.

Leste nettopp en artikkel der man så for seg fremtidige KO bestående av flere mindre enheter som jobber sepparat og av og til møtes om det er behov.

Det har skjedd mye siden 80-tallet innen datakraft, telt, sambandssystemer og EK.
    Død ved Kølle!
    Bla bla... Hybrid warfare is easy

Oversersjant
    Ble medlem
    Apr 2014
    Pondusfaktor
    22

Sitat Opprinnelig skrevet av Kdo_Under Vis post
    Enig med @88charlie.

Leste nettopp en artikkel der man så for seg fremtidige KO bestående av flere mindre enheter som jobber sepparat og av og til møtes om det er behov.

Det har skjedd mye siden 80-tallet innen datakraft, telt, sambandssystemer og EK.
    Nettopp. Avhengig av arbeidet som skal utføres kan man da bytte på å være ledende KO vha overlappingsfunksjonalitet i systemene og trekke seg bort/vekk i skjul når det er tid for hvile. I tillegg redundans om ett av KO'ene blir tatt ut.

Selv TAC-CP som skulle være den mest mobile delen av KO til DIV6 hadde vel såvidt jeg husker to brigKO-telt og 4-6 BV'r i sluser. Husker ikke nøyaktig men det er det sikkert noen her som gjør.

Det lar seg gjøre å flytte disse KO'ene i en fei men det er uansett avlegs.

Sersjant
    Ble medlem
    Aug 2014
    Pondusfaktor
    6

Sitat Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post
    Teltet jeg kjente som 12,5 kvm (og da er vi i hvert fall i 1976 og tidligere, kanskje betydelig tidligere) var et hustelt med vedovn og plast-vinduer som ble brukt til kommandoplasser i i hvert fall infanteriet. Vi hadde det i hvert fall i BN-ko, BK tropps-ko og støttekompani-ko, og det ble brukt til hjelpeplass i sanitetstroppen, sikkert mange andre steder og. I NORBATT I brukte vi det litt som bl.a. forlegningstelt. På dette bildet ser man tre av dem. Er det det samme teltet dere snakker om?
    Navn:		2-18.jpg
Visninger:	421
Størrelse:	358,3 KB

Edit: Unnskyld, nå kom jeg på at dette het 14 kvm telt!
    Det er det 14 kvadrat teltet jeg først og fremst forbinder med "ko-telt" på 1970 og -80 tallet, har ingen erindring om noen andre, unntatt de som ble brukt som bak-telt på diverse kjøretøyer o.l.

22 kvm var også i Artilleriet kjøkkentelt.

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Tilpasset søk

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Lignende tråder

1. Nye telt
    By Dommern in forum Sivilforsvaret - nød og beredskapstjeneste
    Svar: 15
    Nyeste innlegg: 02-11-10, 09:37
  2. Is i telt, svalbard 3
    By in forum Personlig utrustning, utstyr
    Svar: 10
    Nyeste innlegg: 23-01-06, 17:41
  3. 2-manns telt
    By shmudoc in forum Personlig utrustning, utstyr
    Svar: 4