Viser resultatene 1 til 25 av 25
    Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    81

Trident Juncture 18

Trident Juncture 18 (TRJ18) er en NATO-øvelse som vil foregå i Norge med tilstøtende luft- og havområder i oktober-november 2018. I tillegg vil en mindre del av øvelsen foregå i Sverige, Finland og Island, samt noe i Østersjøen.

Det er fylkene Sør-Trøndelag, Møre og Romsdal, Oppland og Hedmark som i størst grad blir berørt. Det blir en øvelse med land-, sjø- og luftstyrker samt Totalforsvaret først, etterfulgt av en kommandoplassøvelse.

– Dette blir den største øvelsen i Norge siden i hvert fall 2002, forteller oberstløytnant Ivar Olsbø, som er Forsvarsstabens ansvarlige for planleggingen og som har jobbet med TRJ18 i 2,5 år.

– Slik det ligger an nå vil rundt 35 000 soldater fra inntil 30 nasjoner øves. I tillegg vil ca. 150 fly og ca. 70 fartøyer delta på øvelsen.

https://forsvaret.no/aktuelt/nato-re...ident-juncture
    "Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't."

på Twitter

Sersjant
    Ble medlem
    Apr 2016
    Pondusfaktor
    4

Sv: Trident Juncture 18

Noen som vet om dette blir i stedet for eller i tillegg til Cold Response i 2018? TRJ18 er tross alt på høsten...

Moderator
    Ble medlem
    Jul 2008
    Pondusfaktor
    10

I tillegg... mye planlegging som gjenstår
    “If you find yourself in a fair fight, your tactics suck.”
    ― John Steinbeck

Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    20

Litt generelt om øvelsen:

Hvordan sette inn 35 000 soldater og tusenvis av kjøretøy i Midt-Norge, mens det opererer 150 fly og 70 skip, til lands og til vanns, uten å lamme det sivile liv?

http://www.adressa.no/nyheter/sortro...e-14532948.ece

Nato offiserer var på rekognosering i mars:

https://forsvaret.no/aktuelt/nato-re...ident-juncture
    Odd objects attract fire. You are odd.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    81

på Twitter

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2015
    Pondusfaktor
    5

Sitat Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post
    Forsvaret var ikkje heilt heldige med linken til artikkelen.

Sent from my iPad using Tapatalk

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    81

Trident Juncture 18

Ha-ha! Så ikke den...

på Twitter

Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    20

Blant deltakerne neste år kommer bl.a Australia, Georgia og Ukraina.

New Zealand, Israel, Aserbajdsjan, Bahrain, Egypt, Irak, Marokko, Bahrain og de Arabiske Emirater kommer med observatører.

https://forsvaretsforum.no/fargerik-storøvelse

Sent fra min SM-A520F via Tapatalk

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    81

på Twitter

Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    20

To artikler om øvelsen i Forsvarets Forum:

– Et stort øvingsområde
    Fra Trøndelag til Rena og fra Åndalsnes til svenskegrensa. Hit kommer Trident Juncture.

https://forsvaretsforum.no/et-stort-...ngsomr%C3%A5de

Under neste års Nato-øvelse skal broen i Tolga spille en helt sentral rolle.

https://forsvaretsforum.no/Sider/P%c...-det-krig.aspx

Sent fra min SM-A520F via Tapatalk

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2006
    Pondusfaktor
    8

Har vært til tross for at jeg er i HV, og ikke i en mob.reserver har jeg fått grått meg til å være med på et par NATO-øvelser før, og således fylt litt der hvor bemanningen ikke har vært komplett. Er det noen som vet noe om organisasjonsstrukturen her? Er det satt en personellavdeling eks. Og i tilfelle hvor denne er organisatorisk plassert i Forsvaret? Kunne vært gøy å være med denne gangen og. Særlig når jeg ikke har begrensning i min tariff/kontrakt på hvor mange dager i året jeg kan tjenestegjøre og får full lønn av arbeidsgiver...
    Det er bedre å ta toget med NSB enn å fly med LSD.

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2012
    Pondusfaktor
    4

Sitat Opprinnelig skrevet av Simplex Vis post
    Har vært til tross for at jeg er i HV, og ikke i en mob.reserver har jeg fått grått meg til å være med på et par NATO-øvelser før, og således fylt litt der hvor bemanningen ikke har vært komplett. Er det noen som vet noe om organisasjonsstrukturen her? Er det satt en personellavdeling eks. Og i tilfelle hvor denne er organisatorisk plassert i Forsvaret? Kunne vært gøy å være med denne gangen og. Særlig når jeg ikke har begrensning i min tariff/kontrakt på hvor mange dager i året jeg kan tjenestegjøre og får full lønn av arbeidsgiver...
    Opplegget skal vel ledes og koordineres fra et NATO-hovedkvarter i italia, ifølge det jeg leste i en nyhetsartikkel en gang. At brigade nord og host nation support batallion for USMC stiller er vel sannsynlig, så jeg ville prøvd å fått tak i noen der i gården. Lurer på om sistnevnte blir satt opp av Trøndelag HV-distrikt?
    Ubique quo fas et gloria ducunt

Moderator
    Ble medlem
    Jul 2008
    Pondusfaktor
    10

Siden den er beslektet med Polaris, vil det være en totalforsvarsøvelse. Mistenker HV blir dypt involvert i HN FP oppdrag
    ― John Steinbeck

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2016
    Pondusfaktor
    2

Hvis den forkortelsen står for det jeg tror den står for, har jeg hørt det samme i HV12
    Ad astra per aspera

Sjefssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    46

Hns-bn blir ikke satt opp av HV-12, den tilhører FLO. (eller tilhørte, Forsvaret omorganiserer jo i en takt som det er håpløst å henge med i...) Det er noen sanitetsgreier i den (er ikke @Simplex sånn sanitetsdude?).

Jeg hadde bare begynt å kontakte avdelinger direkte, (alle skal med) har ikke hørt om noe slags felles P-kontor for øvelsen.
    There are problems you can not solve by jumping into an X-wing fighter and bomb something

Moderator
    Ble medlem
    Jul 2008
    Pondusfaktor
    10

Har sett tidligere at de store øvelsene ofte blir bemannet litt etter "hvem kjenner du som er ledig"-prinsippet....
    ― John Steinbeck

Moderator
    Ble medlem
    Jul 2008
    Pondusfaktor
    10

@Lille Arne Her må du skille mellom Vertslandstøttebat og de generelle ansvarene Norge får som vertsland. Mistenker skarp styrkebeskyttelse blir et vesentlig punkt aktivitetene
    ― John Steinbeck

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2016
    Pondusfaktor
    2

Finnes det noe måltall på hvor mye øving en avdeling må/skal ha for å kunne nyttes til skarpe styrkebeskyttelsesoppdrag, eller gjelder sjefens skjønn?
    Ad astra per aspera

Sjefssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    46

Sitat Opprinnelig skrevet av Einherjar Vis post
    @Lille Arne Her må du skille mellom Vertslandstøttebat og de generelle ansvarene Norge får som vertsland. Mistenker skarp styrkebeskyttelse blir et vesentlig punkt aktivitetene
    Enig, selv om jeg ikke forstår hvor jeg har blandet dem sammen.

Jeg svarte på @Grasklyppertraktor sin antagelse om at HV-12 setter opp HNS-Bn. Det gjør de altså ikke, men med det mente jeg ikke at det er slik at HV-12 ikke kommer til å få HNS-oppgaver, skarp styrkebeskyttelse vil sikkert være en av dem.

Ugraderte måltall på hvor mye trening som skal til for å gjøre skarp styrkebeskyttelse tror jeg ikke @Signal_m kommer til å finne.
    There are problems you can not solve by jumping into an X-wing fighter and bomb something

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    14

Litt søkt sammenligning, men idretten sier jo at 10.000 timer med trening er nødvendig for å bli god.
    https://www.aftenposten.no/norge/i/r...---og-bli-best
    He is happy, whose circumstances suit his temper; but he is more excellent, who can suit his temper to any circumstances.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2016
    Pondusfaktor
    2

Så lenge de finnes og det ikke bare gjøres på gefylen er jeg fornøyd. Ingen trenger å liste disse opp
    Ad astra per aspera

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2006
    Pondusfaktor
    8

Sitat Opprinnelig skrevet av Signal_m Vis post
    Finnes det noe måltall på hvor mye øving en avdeling må/skal ha for å kunne nyttes til skarpe styrkebeskyttelsesoppdrag, eller gjelder sjefens skjønn?
    Ja, men det måles i kroner og øre. Minstemål per i dag er vel fire dager trening to påfølgende år før man innvilges ett friår...
    Det er bedre å ta toget med NSB enn å fly med LSD.

Moderator
    Ble medlem
    Nov 2008
    Pondusfaktor
    22

Sitat Opprinnelig skrevet av Signal_m Vis post
    Alle avdelinger har et "Avdelingsrulleblad" (eller hva de nå kaller det i dag). Her skal sjef oppgi egen vurdering av nivået på avdelingen, høyere sjef skal etterpå påtegne sin vurdering. Det er ikke bare treningsnivå som skal vurderes, det er helheten til avdelingen. Herunder treningsnivå, mannskapsoppfylling, befalsoppfylling (befal/spesialister med riktig kompetanse), planverk og materiellstatus.
    TTTF - Trykk, Tal, Tenk, F***!

Moderator
    Ble medlem
    Jul 2008
    Pondusfaktor
    10

@Lille Arne Mente at det er FLO som eier & setter opp vertslandstøttebataljonen selv om de bor hos HV-12. Forøvrig slapt formulert fra min side....
    ― John Steinbeck

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Sep 2009
    Pondusfaktor
    10

Sakset fra et Google søk:
    Forsvarets logistikkorganisasjon Forsyningsavdeling Trøndelag (FAVD Trøndelag) består av ca 150 ansatte på ulike tjenestesteder i Midt Norge fra Setnesmoen ved Åndalsnes i sør til Drevjamoen ved Mosjøen i Nord. Avdelingens ledelse er etablert på Ørlandet Hovedflystasjon like ved Brekstad. Avdelingens hovedoppgaver er å yte logistiske støtte til driften av Ørland Hovedflystasjon, Heimevernets virksomhet innenfor HVs region 3 (HV 14, HV 12, HV 11 og Sjøheimevernet) i tillegg til Luftkrigsskolen og Cyber.
    Forsyningsavdeling Trøndelag forvalter Vertslandsstøttebataljon nr 1 (VBN, en av FLOs operative kapasiteter) og bidrar til å sette denne opp til klar når avdelingen aktiviseres.
    FAVD Trøndelag har i tillegg underlagt MEB seksjonen som ivaretar Norges forpliktelser i det bilaterale MCPP-N programmet.
    Sent fra min E6653 via Tapatalk
    Your signature cannot be longer than 70 characters long.

Tilpasset MILFORUM søk

Søkemotor

Tilpasset søk
Støtte
Støttemuligheter