Side 2 av 2 FørsteFørste 12
Viser resultatene 41 til 59 av 59
    Moderator
    Ble medlem
    Nov 2008
    Pondusfaktor
    22

Sv: Hvem blir neste sjef for Heimevernet?

Brigader Eirik Johan Kristoffersen ble i statsråd i dag utnevnt til generalmajor i Hæren og beordret til stillingen som sjef for Heimevernet.

https://www.regjeringen.no/no/aktuel...net/id2569153/

Sent from my iPhone using Tapatalk
    TTTF - Trykk, Tal, Tenk, F***!

Ledende menig
    Ble medlem
    Sep 2005
    Pondusfaktor
    7

nå ble man nesten litt religiøs her...
    Fjell og Vidde

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2009
    Pondusfaktor
    16

Jeg har så trua! Ikke at jeg tror at mange andre kommer til å være enig med meg, men jeg har hvertfall troa på at om HV trenger en omstilling, så kommer den fra Kristoffersen. Han får sikkert stryk i SOME, krymper HV og alt sånn der, men jaggu har jeg ikke tanker om hvordan han kan gjøre HV funksjonelt- som er det faktiske behovet HV har.
    - Don't confuse enthusiasm with capability

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    81

En kavalerist som sjef må jo bli bra!

Til de som ikke er enig i den generaliseringen — jeg tror absolutt Kristoffersen har de personlige egenskapene som gjør at han kan få til mye i HV.
    "Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't."

på Twitter

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    59

Sitat Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post
    En kavalerist som sjef må jo bli bra!
    Sunde?
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2006
    Pondusfaktor
    7

Ganske ung HV-sjef, og han kan stå i stillingen i mange år. Er den egentlige planen at han skal forsvarssjef?
    Det er bedre å ta toget med NSB enn å fly med LSD.

Korporal
    Ble medlem
    Oct 2006
    Pondusfaktor
    8

@hvlt Nå var du bare slem:-)
    Velger å ha troen på ny sjef,men har litt mindre troen på de som styrer budsjette hans.
    When in doubt,empty your magazine.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2007
    Pondusfaktor
    7

Sitat Opprinnelig skrevet av Simplex Vis post
    Ganske ung HV-sjef, og han kan stå i stillingen i mange år. Er den egentlige planen at han skal forsvarssjef?
    Som sagt tidligere, så er det stor sannsynlighet for at han plasseres riktig slik at han kan være en sterk kandidat om noen år.

Sersjant
    Ble medlem
    Aug 2014
    Pondusfaktor
    6

Sitat Opprinnelig skrevet av Simplex Vis post
    I 1991 brukte vi 2% BNP på forsvar (utgjorde cirka 3,5% av statsbudsjettet). I dag brukes omtrent 1,5% BNP som tilsvarer cirka 2% av budsjettet.
    Sikkert riktig det, når du skriver det - men det var ambisjonsnivået mtp struktur jeg tenkte på, noe som bl.a. på grunn av teknologisk fordyrelse ville ha kostet forholdsvis mer i dag enn det gjorde i 1991.
    Det forhold at strukturen var vesentlig underfinansiert den gangen (jeg snakker om 1996/97) bidrar også til at sammenligning av budsjett-tall ikke gir riktig inntrykk av hva et slikt ambisjonsnivå ville kostet i dag.

Sersjant
    Ble medlem
    Oct 2009
    Pondusfaktor
    8

Sitat Opprinnelig skrevet av essal Vis post
    Jeg har så trua! Ikke at jeg tror at mange andre kommer til å være enig med meg, men jeg har hvertfall troa på at om HV trenger en omstilling, så kommer den fra Kristoffersen. Han får sikkert stryk i SOME, krymper HV og alt sånn der, men jaggu har jeg ikke tanker om hvordan han kan gjøre HV funksjonelt- som er det faktiske behovet HV har.
    Men, han har også erfaring med hvor effektiv en low-tech fiende kan være overfor teknologisk overlegne NATO-styrker. Spesialsoldater gjør god nytte av tilstedeværelse og støtte fra personell som til daglig er i teigen, slik at spesialstyrker best skal kunne virke, spesielt i et mer dynamisk scenario. Det er dermed ikke gitt at han vil tenke sånn du her skisserer mtp. eventuelle reduksjoner i personell. Hvis han lykkes i å få en satsing på materiell og kapasiteter på et nivå som ikke vil kreve enormt mye opptrening så det også være velkomment.
    Dulce et decorum est pro patria mori, sed dulcius pro patria vivere, et dulcissimum pro patria bibere.

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2009
    Pondusfaktor
    16

Hvordan skal en satse på materiell og kapasiteter hvis en ikke har penger til å en gang fylle og trene hele strukturen årlig? Jo, en kutter antall hoder.

Om det er opp til meg å møte en low-tech fiende, så møter jeg heller bonden i Afghanistan med en AK enn å møte han derre Syreren som sitter på en ATGM. 40000 halvfeite HV gubber som ikke har NOEN funksjon mot en pansret fiende eller 20000 halvfeite HV gubber som er en stor trussel mot en pansret fiende?

Kuttet kommer uansett, men det krever en solid sjef for å finne ut av hvordan en skal være mest effektiv med det en har. Det er derfor jeg tror at Kristoffersen kommer til å gjøre det bra.
    - Don't confuse enthusiasm with capability

Korporal
    Ble medlem
    Oct 2006
    Pondusfaktor
    8

Intervju med kommende sjef i aftenposten.
    https://www.aftenposten.no/norge/i/x...erittert-leder
    When in doubt,empty your magazine.

Moderator
    Ble medlem
    Nov 2008
    Pondusfaktor
    22

Det påtroppende sjef sier i intervjuet er bra. Og jeg merker meg at han svarer at treningen er noe han vil se på når han tiltrer. Virker som han har en fornuftig innstilling til at HV kan stille mange soldater med lokalkunnskap som "boots on the ground", men at Ola HV-Soldat ikke kan erstatte FSK.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2016
    Pondusfaktor
    2

Jeg har troen på Kristoffersen*, og jeg håper inderlig jeg ikke er en av de som må gå hvis/når det må kuttes i stillinger..

*Jeg har ingen tiltro til de som fordeler ressursene, og frykter han vingeklippes til å måtte gå for noe halveisopplegg
    Ad astra per aspera

Sersjant
    Ble medlem
    Oct 2009
    Pondusfaktor
    8

Sitat Opprinnelig skrevet av essal Vis post
    Hvordan skal en satse på materiell og kapasiteter hvis en ikke har penger til å en gang fylle og trene hele strukturen årlig? Jo, en kutter antall hoder.

Om det er opp til meg å møte en low-tech fiende, så møter jeg heller bonden i Afghanistan med en AK enn å møte han derre Syreren som sitter på en ATGM. 40000 halvfeite HV gubber som ikke har NOEN funksjon mot en pansret fiende eller 20000 halvfeite HV gubber som er en stor trussel mot en pansret fiende?

Kuttet kommer uansett, men det krever en solid sjef for å finne ut av hvordan en skal være mest effektiv med det en har. Det er derfor jeg tror at Kristoffersen kommer til å gjøre det bra.
    Litt av problemet med "gubbs" er at det ikke tilføres nok yngre folk i strukturen, og mange må stå lengre som kanskje mangler relevant trening og heller ikke får den treningen de trenger. Dessuten, er det ikke sikkert at fienden vil komme som en mekanisert tungt pansret avdeling, men kan komme til å utgjøre mindre, mobile enheter som opererer skjult og bruker gerilja/hybrid krigføring for å destabilisere mest mulig slik at militære- og politiske mål andre steder kan oppnås. Man trenger ikke være veldig SOF for å drive slik krigføring, men operere ut fra byer i Norge og benytte helt ordinære kjøretøyer og dermed ha stor bevegelsesfrihet. Da er kontroll på teig nødvendig, og det trenger man ofte tilgang på folk for å få til.

Når det gjelder utstyr, så trengs det satsing på utstyr som er i bruk f.eks. Hæren, og jeg tenker særlig på kjøretøy, termisk, panserbekjempelsesvåpen osv. som kan bidra til å øke operativiteten. Jeg er mer opptatt av det, enn at alle skal settes opp med like mye personlig utstyr som man skal ha i KOP i Bn2 slik at det blir mindre for den enkelte å holde styr på, men tilstrekkelig til at de er på plass raskt samtidig som avdelingsmateriell er tilgjengelig og pakket slik at hurtig mobilisering og innsetting er mulig.
    Dulce et decorum est pro patria mori, sed dulcius pro patria vivere, et dulcissimum pro patria bibere.

Korporal
    Ble medlem
    Mar 2013
    Pondusfaktor
    5

Ingen tvil om at han er rett mann rent fagmessig, men som sjef HV så blir jobben hans like mye å overbevise politikerne om at de må bevilge nok/mer penger til den organisasjonen han nå er satt til å lede (gitt at vi fortsatt skal ha HV). Her er jeg mer spent på hva han får til, at han kan utdanne spesialjegere og lede komplekse operasjoner er ingen i til om, men er han like flink til å titte inn i krystallkula og spå framtiden og samtidig sørge for at AS Norge og HV er rustet for de utfordringene som (kanskje) kommer i fremtiden?

Moderator
    Ble medlem
    Nov 2008
    Pondusfaktor
    22

Jeg er spent på om noen snart tenker at spesialstyrkene har som et av sine mulige oppdrag å bistå i opplæring av millitæreorganisasjoner og at HV således kan være et sted spesialstyrkene kan øve på å gjøre nettopp dette. Har vært snakk om det før, men har ikke sett noe om at det blir gjennomført.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    14

De som ikke har bodd under en stein har fått med seg at Kristoffersen overtok som sjef HV i forrige uke.

Ut fra tilbakemeldingene som man kan se i sosiale media ser det ut til at han har store støvler å skulle fylle. Vi får håpe på det beste.
    He is happy, whose circumstances suit his temper; but he is more excellent, who can suit his temper to any circumstances.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    11

Sitat Opprinnelig skrevet av yamaha Vis post
    De som ikke har bodd under en stein har fått med seg at Kristoffersen overtok som sjef HV i forrige uke.

Ut fra tilbakemeldingene som man kan se i sosiale media ser det ut til at han har store støvler å skulle fylle. Vi får håpe på det beste.
    Jeg hadde ikke fått med meg den men så er jo mor lille en sten.

Trodde at Carl I Hagen var nominert til stillingen ?
    Beyond is where I learn

Tilpasset MILFORUM søk

Side 2 av 2 FørsteFørste 12

Søkemotor

Tilpasset søk
Støtte
Støttemuligheter