Foto:Forsvaret

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Tilpasset søk
Viser resultatene 1 til 10 av 10

Tråd: Opptak til grenader 2017

Menig
    Ble medlem
    Jul 2014
    Pondusfaktor
    0

Question Opptak til grenader 2017

Hei! Her kommer jeg med noen spørsmål som jeg ivrig leter etter svaret på. Jeg tar til takke med alle tips og råd, dersom noen her inne har noen erfaringer å dele.

Jeg har søkt på 2 grenaderstillinger som forsvaret lyste ut tidligere, da som kommandoplass soldat. Jeg har søkt meg inn til Etterretningsbataljonen og Sambandsbataljonen, da førstnevnte er mitt førstevalg.

Jeg er godt i gang med treningen til opptaket som er 13 til 23 juni, i følge forsvarets hjemmeside. Jeg er innenfor i de fleste av opptakskravene, men mangler noe kondisjon. Jeg har ikke trent mye med sekk, noe jeg skal gjøre fremover.

Siden jeg for tiden studerer og jobber ved siden av, så er store deler av hverdagen fylt. Jeg trener 4 dager i uken, og skal fremover gå med sekk 1 dag i uken. Personlig syns jeg at jeg burde gå med sekk minst 4-5 dager ukentlig. Burde jeg starte med 1 dag ukentlig og justere det opp som tiden går, eller burde jeg være litt hardere med meg selv å starte med flere dager?

Som nevnt trener jeg 4 dager i uken, og bruker for tiden forsvarets 8 uker forberedende treningsprogram til befalskolen. Jeg har byttet ut noen av øvelsene, men har beholdt de øvelsene som er rettet mot opptakskravene.

Er det noen som har erfaring med dette opptaket, og hvordan det eventuelt gjennomføres? Er det slik at alle som har søkt de ulike stillingene har det samme opptaket, eller blir vi delt inn i grupperinger i forhold til våre søknader?

Med vennlig hilsen,
    Adrian

2. Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2012
    Pondusfaktor
    8

Sv: Opptak til grenader 2017

Opptaket er delt inn i to deler, hvor første delen er oppmøte og registrering, forlegging, uttak av PBU om man er sivil, fysiske tester og intervjuer, samt mye venting

Del to er "motivasjonsøvelsen" som det heter på fint, hvor du får testet grensene dine med lite søvn og mat, og mye fysisk aktivitet. Hvordan man presterer her, kombinert med intervju, er etter min erfaring det som er utslagsgivende om man blir tilbudt stilling eller ikke.

Når jeg var på opptak ble alle søkerene til min bataljon fordelt tilfeldig i puljer, med følgebefal fra hele avdelingen. Dette var i kontrast til f.eks. TMBN, som delte sine søkere inn i mer spesifikke puljer basert på hvilke(t) kompani de ønskte seg til.

Ang. trening med sekk. Dette er en fin måte å forberede seg til opptaket på, men det er det viktig å ikke bli for koverivrig, begynne for hardt og pådra seg noen belastningsskader, spesielt når du bare har kort tid igjen til opptak.
    Ubique quo fas et gloria ducunt

Menig
    Ble medlem
    Jul 2014
    Pondusfaktor
    0

Tusen takk for et hurtig og godt svar!
    Omtrent hvor lang tid tar "motivasjonsøvelsen"? En ting jeg husker fra førstegangstjenesten var den såkalte "helvetesuka". Jeg gjennomførte hele øvelsen, men slet litt med konsentrasjonen. Jeg var bevisst og motivert til å gjennomføre hele øvelsen, men til tider var jeg frustrert. Vet du om enkelte ting man kan gjøre, for å være mer tålmodig under en slik prøvelse? Eller er det bare å bygge opp hodet mentalt med å hate litt?

Personlig er jeg godt trent, men som sagt tidligere henger jeg noe etter med kondisjonen, og er nok litt rusten med sekk på rygg etter en stund uten det. Tror du jeg vil kunne bygge meg opp til et akseptabelt nivå innen juni?

Jeg har forstått det slikt at befalsskolen gjennomfører deres opptak i nogenlunde samme stil. Hvordan tror du grenaderopptaket er i forhold til befalsskolen, da i hæren under operativ linje?

På forsvaret.no har de skrevet at en del av opptaket er et pakningsløp på 8 kilometer. Har du noen anelse om hvilken vekt blir på pakning, og eventuelt hvilken tid som er akseptabel?

Igjen, tusen takk for all hjelp. Jeg er veldig motivert for å komme tilbake til livet i det grønne, å jeg vil derfor forsikre meg at jeg har de beste sjansene jeg kan få. dersom jeg er heldig nok til å bli tatt med til opptaket.

Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    22

Har vært borti tidligere løp, på 7km, 22kg sekk og max tid på en liten time.

Sent fra min E5603 via Tapatalk
    Odd objects attract fire. You are odd.

Visekorporal
    Ble medlem
    Mar 2015
    Pondusfaktor
    4

Motivasjonsøvelsen er på rundt 1-3 døgn, dersom ting ikke har blitt drastisk endret. Grenaderopptak og FOS sommer er to noe forskjellige ting, da befalsskolen ser etter lederemner som gjerne kommer rett fra videregående, og kommende grenaderer har vært gjennom ca 10 måneder tjeneste. På et grenaderopptak forventes det ikke at du skal fungere som lagfører, selv om det er et stort pluss om du har overskudd og evner å støtte laget. Jeg har ikke vært gjennom FOS, så jeg skal ikke synse på hva som er vanskeligst eller hardest å komme gjennom. Det er likevel mange store likheter på alle slike opptak.

Pakningsløpet er på 8 km, 22 kg sekk, og makstid på rundt en time. Ligger det ikke oversikt på forsvaret.no over karakterer og minstekrav?

Menig
    Ble medlem
    Sep 2015
    Pondusfaktor
    0

https://forsvaret.no/karriere_/Forsv...ren%202016.pdf

Her er linken til opptakskravene og karaktersettingen

Menig
    Ble medlem
    Jul 2014
    Pondusfaktor
    0

Tusen takk for flere innspill
    1-3 dager burde gå fint. Jeg får sikte meg etter de fysiske kravene, og håpe på det beste. I dag ligger jeg på omlag 14:30 på 3000 meter, vil det være realistisk å få den under 13:00 innen juni?

Hvordan kan jeg trene på 8 km? Jeg har lest flere ganger at det ikke er anbefalt å løpe med sekk før opptaket, så det kan jeg styre unna. Vil det da være lurt å gå 8 km gjentatte ganger, og eventuelt øke antall kilo når jeg begynner å føle meg komfortabel med belastningen?

En avstand på 8 kilometer på 1 time gjør vell at jeg må gå 8 km/t, så det burde jeg kunne få til med trening..
    Jeg bor på gård, så det er langt i fra mangel på skog og mark som jeg kan gå i.
    Sist endret av adrian.k; 20-03-17 kl 12:58 Begrunnelse: Mer tekst

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    81

8 km/t er svært raskt for gange, det er lettere å veksle mellom jogging og litt langsommere gange (min gamle erfaring, men andre har kanskje annen erfaring). Men du bør ikke trene veldig mye på å løpe med tung sekk, og i hvert fall ikke på hardt underlag.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Mar 2015
    Pondusfaktor
    2

Sitat Opprinnelig skrevet av adrian.k Vis post
    Tusen takk for flere innspill
    1-3 dager burde gå fint. Jeg får sikte meg etter de fysiske kravene, og håpe på det beste. I dag ligger jeg på omlag 14:30 på 3000 meter, vil det være realistisk å få den under 13:00 innen juni?

Hvordan kan jeg trene på 8 km? Jeg har lest flere ganger at det ikke er anbefalt å løpe med sekk før opptaket, så det kan jeg styre unna. Vil det da være lurt å gå 8 km gjentatte ganger, og eventuelt øke antall kilo når jeg begynner å føle meg komfortabel med belastningen?

En avstand på 8 kilometer på 1 time gjør vell at jeg må gå 8 km/t, så det burde jeg kunne få til med trening..
    Jeg bor på gård, så det er langt i fra mangel på skog og mark som jeg kan gå i.
    Jeg anbefaler denne planen

https://www.cfmws.com/en/AboutUs/PSP...0318_press.pdf

Jeg skal følge den fremover. Den er ekstremt bra velskrevet, til bruk for Canadian special forces. Fokuserer både rucking+Løping+ styrke etc.

14 Ukers plan, sier også nivå messig hvor du bør ligge.

Menig
    Ble medlem
    Jul 2014
    Pondusfaktor
    0

Den planen der virket veldig bra! Kanskje det kan være en idé å starte på den, når jeg er ferdig med min nåværende? Jeg er i min 5/8 uke nå, så det er ikke lange tiden igjen

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Tilpasset søk

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Lignende tråder

1. Søknad/opptak grenader/ bs 2017
    By Milboy in forum Utdanning i Forsvaret
    Svar: 4
    Nyeste innlegg: 20-11-16, 11:00
  2. opptak Grenader 2016
    By N3bb in forum Mannskapsmessa
    Svar: 11
    Nyeste innlegg: 03-05-16, 21:29
  3. Hva ser Hæren etter? (Grenader Opptak)
    By Eidens in forum Mannskapsmessa
    Svar: 0
    Nyeste innlegg: 04-04-16, 00:19
  4. KJK/FJK Opptak 2017
    By polsen in forum Tips før opptak
    Svar: 3
    Nyeste innlegg: 05-01-16, 01:16
  5. FOS vs grenader opptak
    By Pedersen in forum Rekruttering og Opptak til tjeneste i Forsvaret
    Svar: 3
    Nyeste innlegg: 14-02-14, 18:41

Regler for innlegg