Foto:Forsvaret

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Tilpasset søk
Viser resultatene 1 til 17 av 17

Tråd: Spm. om aimpoint, kryss-dominanse og mer

Ledende menig
    Ble medlem
    Nov 2007
    Pondusfaktor
    6

Spm. om aimpoint, kryss-dominanse og mer

Noen av disse spørsmålene burde kanskje rettes til optiker, men satser på at det er flere her som har skutt nok til å kunne ha en viss ide om hva jeg prater om.

Det endte opp med å ikke bli direkte spørsmål, men mer beskrivelse av åssn skyting oppleves. Får se om noen har noe erfaring å komme med.

Rett på sak:

Er venstrehendt, men ser fryktelig dårlig på venstre, så selv med briller er det det høyre øyet som har vært dominant mesteparten av livet.
    Om dette vil ha noe å si når man kan skyte med begge øyne åpne, det vet jeg ikke.

Men her er greia jeg lurer mest på. Som tidligere innsatssoldat opplevde jeg øvelsene som såpass tettpakka av ymse trening at jeg for min del aldri hadde anledning til å finne ut av mine personlige utfordringer. Altså å kunne skyte en del skudd med ene øyet, så det andre osv. Hjalp ikke meg mye med en dag på skytebanen når det var så mange forskjellige teknikker å trene på, så jeg ikke fikk klarhet i åssn øya mine oppførte seg.

Jeg har et minne av å ha opplevd vekslende dominanse, som om hvilket øye som blir mest brukt glir fram og tilbake uten at jeg kan kontrollere det selv.
    Har aldri opplevd det å se som om jeg ser utav begge øynene til like stor grad, men heller at jeg automatisk fokuserer mer gjennom et øye.

Så om jeg ser gjennom aimpointen med et øye lukka, og så skifter til det andre, vil prikken befinne seg på to vidt forskjellige steder på blinken - om dette er vanlig veit jeg ikke.
    Så spørsmålet da er jo hvor jeg egentlig sikter. Med begge øya åpen ser jeg riktignok kun en prikk, men det virker som den flyter litt idet fokuset glir fram og tilbake mellom begge øya.

Noen råd og/eller erfaringer?
    "War is delightful to those who have had no experience of it. "

2. Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Moderator
    Ble medlem
    Jul 2008
    Pondusfaktor
    11

Sv: Spm. om aimpoint, kryss-dominanse og mer

Min første innskytelse ville være å snakke med befalet om å få testet litt grunnet utfordringene. Få testet ned høyre skulder og "normal grep", venstre skulder / øye med snudd grep og venstre skulder og venstre øye med "normal grep".

Prøve på en fornuftig avstand og se om det er store endringer i treffbilde, og vurdere objektivt om det er en endring av skytestil type skulder som må til.
    “If you find yourself in a fair fight, your tactics suck.”
    ― John Steinbeck

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Sep 2009
    Pondusfaktor
    11

Her er det meste du spør om beskrevet: http://www.positiveshooting.com/eyedominancemain.html

Evt kan det være verdt å sjekke om du har riktig mesterøye, metoden beskrevet her har hjulpet meg når jeg har utdannet rekrutter, ihvertfall bedre enn "peke"-metoden:
    http://hunting.about.com/od/guns/g/d...minant-eye.htm

En annen faktor kan være å flytte kolben nærmere senter, og ikke ha den helt ute i "gropa".

De 6 stødige grepsfaktorer gjelder jo også for stående skyting.
    Punkt 2 er kolbens plassering i skulderen.

Derimot er kolbens plassering annerledes for stående/knestående og liggende skytingen.

Under stående skyting kan det være mer hensiktsmessig å plassere kolben nærmere kjernen av kroppen, gjerne midt mellom brystbeinet og "gropen" i skuldra.

Dersom du driller med kolben plassert nærmere kjernelinja vil du ha hurtigere presentasjon med rødpunkten midt i blinken hver gang du presenterer.
    Du vil kjappere finne siktereturen under skyting.

Samt at jeg tror, men jeg vet ikke, at det vil være mindre "strevsomt" for øyet.
    Dette da spesielt siden du nevner dette med å bytte på å skyte med sterkt eller svakt øye.

I tillegg så kan du i si at det er for lite tid til å trene under innsatstyrkeøvelser.
    Det er over 300 andre kvelder i året hvor det går ann å snike inn noe egentrening hvor du trener en 10-15 minutter på presentasjon av våpenet.
    (Presentasjon: å ta våpenet fra dekkstilling/ferdigstilling til annleggstilling.
    Dekkstilling er hovedsaklig med mål om å bli en så liten blink som mulig for fienden. Våpenet vil da være senket ned.
    Ferdigstilling er enten når du ligger og observerer over primærsiktet eller når du står med våpenet i posisjonen "klar"; ca 45 grader ut fra kroppen, observer og vær klar for å avfyre.
    Anleggstilling: Siktet på målet, med intensjon for å skyte. Avsikret våpen og fingeren på avtrekkeren.)

Våpenferdigheter kommer ikke over natten.
    Selv uten sluttsykke/tennstempel i våpen får du trent på presentasjon og magasinbytter.

Det er og utslagagivende om du ønsker å skyte med mesterøye eller sterkhånd.

Høyrehendt med venstre mesterøye: Skyt links.
    Venstrehendt med høyre mesterøye: Skyt richt

Det som er en morsommere faktore er f.eks mitt tilfelle:
    Høyrehendt med høyre mesterøye; men jeg ser 0,25 bedre på venstre øye. Jeg skyter richt, selv om jeg i de senere år har begynt å skyte inn som links.

Brukte i underkant av en dag på å veilede to stk som mente at sterk side var den de skrev med, begge hadde motsatt mesterøye. Begge to presterte like bra, eller tilnærmet like bra, på skytetester etter endt dag med riktig mesterøye som de gjorde da de valgte etter hvilken hånd de skrev med.

Skrevet med skrivefeil fra min Sony Xperia Z5
    Sist endret av Hulkinator; 18-02-17 kl 22:25
    Your signature cannot be longer than 70 characters long.

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    6

Jeg skyter Links, men har dominant høyre øye. Med HK416 og den utleverte Aimpointen så skyter jeg med begge øyne åpne uten problem. Siktet er parallakse fri, som vil si at øyets plassering ikke skal ha betydning for hvor rødpunktet peker. Skyter jeg med jernsikter er jeg nødt til å lukke høyre øye for å treffe en låvedør. Rifle og pistol er sånn sett ikke noe stort problem, hagle derimot er mer utfordrende når man er kryssdominant.
    For meg høres det ut som hovedutfordringen er de grunnleggende skyteteknikkene som du bør fokusere på. Egentrening/tørrtrening er gull her, som Hulkinator er inne på.

Du bør også ta dette opp med befalet ditt, de vil sikkert gi deg mulighet til å finne ut av dette på banen også.

Ledende menig
    Ble medlem
    Nov 2007
    Pondusfaktor
    6

Takker samtlige for svar.
    Kan for ordens skyld gjenta at jeg er tidligere innsats, med håp om å finne tid til å komme meg inn igjen i styrken.

Har nevnt problematikken for befalet, og fått litt ekstra oppfølgning under skyting, men samtidig måtte følge opplegget som eksempelvis er en ganske kort seanse med innskyting, for så en kort seanse med stående, før man beveger seg videre til klikk-prosedyrer osv..
    Forståelig, men har alltid selv tenkt at hvis det hadde vært rom for mer individuell oppfølgning, ville de satt igjen med dyktigere soldater.
    Av tilbakemeldingene jeg de siste gangene fikk mtp. grunnleggende skyteteknikk ved liggende, var disse for det meste positiv, men det var såklart mye potensiale for forbedring, spesielt innen stående.

Når jeg hadde våpen i heimen brukte jeg mye tid på driller - mer teknikk enn hastighet forøvrig, men hva angår dette problemet føler jeg at jeg må ha et treffpunkt for å prøve å finne hva som er greia med øynene.

Mesterøyet er snålt, da det varierer. Jeg kan utføre metodene 20 ganger og ende opp med v-v-v-h-v-v-h-h-h-h-h-h-h-h-v-h-v-h-v-h, det er dette som gjør at jeg med begge øya åpne, ikke vet hvilket jeg kan stole på.
    Skyter jeg uten å bevisst fokusere gjennom ett øye, kan treffpunktet være på bunn av blinken selv om jeg sikter på hodet, for så neste gang å treffe godt til venstre for selve figuren - Dette har vært under observasjon fra befal som ikke observerte noe grunnleggende feil.

Ergo så må jeg bestemme meg for hvilket øye som skal føre, men lukker jeg øya så viser det seg fort at ene gangen er det venstre øye, andre gangen er det høyre.

Innser nå etter jeg fikk det på "papiret" at vekslende dominans kanskje er et så spesifikt problem at jeg heller burde kontakte øyelege.

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Pondusfaktor
    20

Derimot er kolbens plassering annerledes for stående/knestående og liggende skytingen.

Under stående skyting kan det være mer hensiktsmessig å plassere kolben nærmere kjernen av kroppen, gjerne midt mellom brystbeinet og "gropen" i skuldra.

Dersom du driller med kolben plassert nærmere kjernelinja vil du ha hurtigere presentasjon med rødpunkten midt i blinken hver gang du presenterer.
    Du vil kjappere finne siktereturen under skyting.
    Beklager, men dette er ikke riktig.

Å plassere kolben inn mot midten av brystet er fullstendig unaturlig, og ødelegger ditt naturlige siktepunkt, eller Natural Point of Aim (NPOA) som det heter på nynorsk, da du må bruke muskelkraft for å holde våpenet der.

NPOA finnes ved å innta ferdigstilling; stående, liggende, har ikke noe å si, presentere våpenet mot målet, og hvis det må aktiv muskelkraft til for å få siktene på målet så må man justere hele stillingen - sikter man til venstre for senter må man rotere mot høyre, og motsatt.

Det er dette som avgjør om presentasjon av våpen blir riktig eller ikke, ikke kolbens plassering i skulderen.

Videre, plassering av kolben inne på brystet er ikke gunstig hvis man bruker håndvåpenbeskyttende vest.
    Sist, man varierer ikke hvor man plasserer kolben utifra skytestiling, man varierer evt. hvor man har støttehånda.

Rekylkontroll, herunder sikteretur og oppfølgingsskudd, er en funksjon av kroppens skytestilling, korrekt anvendelse av stødige grepsfaktorer samt forståelse av siktebilde - alt for mange er for passive ift å jobbe siktene inn mot midten av målet under skyting av hurtige serier samt at de ikke vet hva et akseptabelt siktebilde for en gitt avstand er.

Så, til trådstarter, @Dinger.

Vil du påstå at du er dobbeltdominant (dvs mangel på dominant øye) eller kryssdominant? Det er forskjellige fenomener.

I teorien så vil øynene dine finne ut av det, når du skyter med rødpunkt og begge øynene åpne. Dette kan trenes, og må gjøres målrettet med presentasjonstrening og fokusveksling (akkomodasjonstrening).

En annen teknikk du kan prøve på er å vri hodet litt mer, slik at siktet naturlig kommer foran det høyre øyet - Mike Pannone fra CTT Solutions gjør dette, da han er høyrehendt og fullstendig blind på høyre øye etter en breaching ulykke da han tjenestegjorde i CAG. Samme med pistol, presenterer slik at pistolen havner under hans venstre øye.

Det er IKKE et godt råd å be deg endre hånden du skyter med.

Siste punkt, parallakse på et våpen avgjør om retikkel/rødpunkt flytter seg i relasjon til målet når du beveger hodet bak siktet. Det går på om retikkel/rødpunkt er fokusert på samme avstand som målet - noe de gjerne ikke er. Derfor har man parallaksejustering på kikkertsikter, hvor man da justerer fokus av retikkel til å samsvare med avstanden til målet, slik at de er på samme fokale plan.

Ingen sikter er parallaksefire, heller ikke Aimpoint - det skal bare litt mer bevegelse til for å fremtvinge treffpunktendring.

Bare noe å ha i mente, spesielt når man skyter på litt avstand.
    It's not about surviving, it's about winning.

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    6

AGR har selvfølgelig rett her, men for å trekke inn litt personlig erfaring angående det å bytte hånd, og bruk av aimpoint med "feil" øye:

Jeg byttet sterk hånd med pistol fra venstre til høyre, hovedsaklig for å kunne sikte med begge øynene åpne. For min del så var ikke det spesielt vanskelig, da jeg naturlig er "ambidextrous", og det er litt tilfeldig i hvilke situasjoner jeg er venstre eller høyrehendt. Kaster ball og skriver med høyre, men bruker kniv eller saks med venstre for eksempel. Det er derimot helt umulig for meg å bytte fra Links når det kommer til rifle og hagle, så det har jeg gitt opp. Men hadde jeg hatt mulighet hadde jeg bytta, selv om det hadde kosta meg litt i forhold til presentasjon etc, rett og slett fordi våpen generelt er designet for høyrehendte. Utvalget boltrifler f.eks er håpløst mye dårligere for oss som skyter Links. Poenget er, har man mulighet til å bytte, bytt til rechts... Det sagt, de fleste vil ikke klare å bytte, i så fall så må man jobbe rundt det, sånn som AGR sier i forhold til hodets plassering f.eks.

Angående Aimpoint og parallakse så skal jeg ikke argumentere mot teorien der. Men i praksis så er min erfaring at det ikke har noe betydning for mitt siktebilde at jeg er kryssdominant så lenge jeg bruker aimpointen, selv på lengre hold. Men det forutsetter at jeg gjør de andre tingene rett selvfølgelig. Har jeg en håpløs presentasjon med ditto hodeplassering så går ikke skuddene der de skal, men det antar jeg er likt for de som har rett øyedominans også

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Pondusfaktor
    20

Det er klart, hvis man har ambidextri som du sier så stiller det seg noe annerledes.

Har møtt på noen sånne, som skyter pistol med høyre og rifle links for eksempel.

Oversersjant
    Ble medlem
    Oct 2006
    Pondusfaktor
    17

Jeg har personlig 'konvertert' høyrehendte, som er kryssdominante til å skyte bedre med venstre, men det er anekdotiske unntak uansett.

AGR har for det meste rett i innlegget sitt.
    It's a joke, not a cock. Don't take it so hard

Ledende menig
    Ble medlem
    Nov 2007
    Pondusfaktor
    6

Mye god og nyttig informasjon å ta med seg videre, takker for det.

AGR, kryssdominant er jeg ikke.
    Om jeg er dobbeltdominant kommer an på hvordan det skal utarte seg. Om det er slik at en dobbeltdominant vil finne samme punkt med begge øynene når man tar mesterøye-testen, så er jeg ikke det.
    Slik det utarter seg for meg er at det varierer hvilket øye som er mesterøye (se beskrivelsen i min andre post).

Men om dette ikke skal ha noe å si når man skyter med begge øya åpne, det er godt mulig.

Alt jeg veit er at jeg har hatt enorm variasjon i treffpunkt, uten at befal har klart å observere noen sammenhenger. Har kun hatt problemet med 416 - hadde greie samlinger med AG, og har en følelse av at dette er en synssak.

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Pondusfaktor
    20

Når du sier problemer med HK416, mener du da under nærstridsskyting med Aimpoint og begge øyne oppe?

Dvs at for presisjonsskudd med ett øye lukket så har du ikke dette problemet?

Ledende menig
    Ble medlem
    Nov 2007
    Pondusfaktor
    6

Det vil si at:
    Under all skyting, både liggende og (kne)stående skyting - men primært under liggende da man gjerne finner færre "brukerfeil," så har jeg kun opplevd dette problemet med begge øya åpne, som jeg igjen kun har gjort med 416. Dette problemet hadde jeg aldri med AG3/MP5 - eller MG for den saks skyld. Så nei, jeg har ikke dette problemet med presisjonsskudd med ett øye lukket.

Det som frustrerer meg (og dette blir kanskje mer en klage rundt åssn øvelsene er satt opp framfor mitt personlige problem), er at det aldri var mer enn 20+ skudd til innskyting, før man sku bruke resten av dagen på å trene på alle slags varianter av "taktisk skyting". Har hatt meget dyktig befal i innsatsstyrken, men som et menneske med unaturlig god forståelse for pedagogikk og åssn finne ti forskjellige måter å lære vekk en og samme ting på, så har jeg blitt noe skuffet over en tilsynelatende fort som faen-innstilling i mitt distrikts ønske om å virkelig få gutta opp på et "operativt" nivå.

Uavhengig av økonomiske midler, så burde man slik jeg ser det få tilbakemeldingsskjema fra hver soldat hvor de uttrykker hvor de føler enkeltmannsferdighetene er sub par, og så burde man da legge opp en (kanskje frivillig) øvelse hvor man får jobbet med disse spesifikke tingene.
    Jeg har fylt ut mangfoldige vurderingsskjema ved endex, men jeg føler at de alle handler om hvordan man kan gjøre avdelingen bedre, uten å spørre om åssn man kan gjøre enkeltsoldaten bedre - som slik jeg ser det er den beste måten å gjøre avdelingen bedre på.

Forøvrig en luksus jeg innser at Innsats ikke har, og jeg medgir samtidig at jeg langt ifra er den fødte soldat, men det hjelper lite å kalle inn en haug med folk og ha en masse høytempo treninger stappa med innhold, hvor mange av kunnskapene ikke sitter før neste øvelse som gjentar forrige, når Innsats ikke har rom/midler/whateverthefuck til å ha en lavtempoøvelse hvor enkeltmannen kan fokusere på sitt eget forbedringspotensiale.

Sorry, altfor mye kaffe og en løpetur på fjellet, noe hyper.

Oversersjant
    Ble medlem
    Dec 2009
    Pondusfaktor
    18

Kan det hende du egentlig skjeler? Jeg gjør det etter en øyeskade i barndommen; det utarter seg til at jeg i deg daglige ikke legger merke til det men dersom jeg veksler mellom H/V øye mens jeg fokusere på noe så er det en markant forflytning i høyde og side.

For meg er løsningen enkel; jeg sikter alltids med kun ett øye, noe som gir meg ett treffpunkt. Hvis jeg har begge åpne så vil treffpunktet vandre som du beskriver ovenfor.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Pondusfaktor
    20

Det ene du tar opp er jo ikke relatert til skytterutfordringen du har, men det er bestemt sentralt i HV at man skal legge kruttet i å trene på det mest krevende, og at enkeltmannsferdigheter skal falle på plass. Altså, hvis avdelingen din skal kunne gjennomføre ildoverfall i rammen av tropp, så skal man ikke "kaste bort" tid på å trene enkeltmanns fremrykningsteknikker. Det er dog en diskusjon for en annen tråd.

Og tabellverket har satt 20 skudd for Tabell 2 Øv 1&2, dvs innskyting av hhv primær og sekundærsikte.

Når det gjelder øyeproblemene dine, så er jeg fortsatt ikke klok på hva det kan være. Jeg er jo ikke oftalmolog, og har heller ikke bodd på Holiday Inn. Det virker dog ikke som om du er verken kryssdominant eller dobbeltdominant (dvs at man ikke har ett øye som er mer dominant enn det andre)

Slik jeg ser det, så har du tre work arounds:

1. Endre vinkelen på hodet ditt slik at optikken kommer foran høyre øye - da du etter egen beskrivelse ser dårlig på v. øye.

2. Tape over venstre brilleglass med tåkete tape for å ta det ut av prosessen.

3. Som 1, bare skyte med ett øye åpent. Selv om begge er å foretrekke så er det ikke noe vits å jage det hvis det ikke er fysiologisk mulig.

Noe annet enn dette vil innebære at du må oppsøke øyelege for å sjekke dette opp. Det kan som Pinch sier være at du skjeler, har opplevd dette med familiemedlem (ikke relatert til skyting, men lesing).

Sersjant
    Ble medlem
    Nov 2016
    Pondusfaktor
    3

Sitat Opprinnelig skrevet av AGR416 Vis post
    Det ene du tar opp er jo ikke relatert til skytterutfordringen du har, men det er bestemt sentralt i HV at man skal legge kruttet i å trene på det mest krevende, og at enkeltmannsferdigheter skal falle på plass. Altså, hvis avdelingen din skal kunne gjennomføre ildoverfall i rammen av tropp, så skal man ikke "kaste bort" tid på å trene enkeltmanns fremrykningsteknikker. Det er dog en diskusjon for en annen tråd.
    kanskje noen av dere med faglig tyngde kan åpne en tråd hvor fordelene/ulempene med denne metoden belyses/problematiseres? Jeg har en ide om hvorfor det er slik (tid og penger til rådighet) men likevel..

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2009
    Pondusfaktor
    19

Dette er kansje så dumt at det kan være tilfelle, men har du skrudd mellom treffpunktene høyt og lavt? Vet ikke om det stemmer med Aimpoint Comp M4S (altså nye, med batteriet lavt), men de første (Comp M4, batteriet høyt) måtte en ofte dunke litt på huset for at det en skrudde skulle gi utslag. Da var det mange som plutselig hoppet veldig mye opp/ned/side mellom serier, og muligens om rekyl også kunne få knepp til å "sette seg" midt i serier.

Jeg har skeive hornhinner og er kryss-dominant (sist jeg sjekket anyways), men jeg har aldri opplevd noe av det som snakkes om. Skyter forsåvidt med begge øynene åpne, inkludert på sikter med forstørrelse (fordi jeg er så dårlig på å lukke ett øye uten å anstrenge meg).
    - Don't confuse enthusiasm with capability

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Pondusfaktor
    20

Sitat Opprinnelig skrevet av Signal_m Vis post
    kanskje noen av dere med faglig tyngde kan åpne en tråd hvor fordelene/ulempene med denne metoden belyses/problematiseres? Jeg har en ide om hvorfor det er slik (tid og penger til rådighet) men likevel..
    Du må gjerne starte en tråd, så kan diskusjonen starte.

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Tilpasset søk

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Lignende tråder

1. S: Aimpoint 3x
    By stanag in forum Personlig utrustning, utstyr
    Svar: 2
    Nyeste innlegg: 21-02-10, 17:04
  2. linsebeskytter til Aimpoint
    By Airy in forum Heimevernet/Sjøheimevernet - vakthold og sikring
    Svar: 10
    Nyeste innlegg: 07-04-09, 22:31
  3. Aimpoint CompM3
    By Alx in forum Personlig utrustning, utstyr
    Svar: 0