Foto:Forsvaret

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Viser resultatene 1 til 5 av 5

Tråd: Pål Refsdal- Mujahedin, journalist og praktiserende muslim

Menig
    Ble medlem
    Aug 2015
    Pondusfaktor
    0

Pål Refsdal- Mujahedin, journalist og praktiserende muslim

For noen uker siden mens jeg satt å leste Anders Sømme hammer sin nylig utgitte bok "Krigen som aldri tar slutt" begynte jeg å reflektere litt over norske "krigsjournalister og reportere" og hva de har gått igjennom i sine respektive karriærer.

Jeg kom plutselig til å tenke på Pål Refsdal (senere Pål Salahdin Refsdal). Siden jeg ikke visste så mye om denne jouranlisten og ikke hadde hørt noe om han utenom at han ble kidnappet av Taliban i 2009 begynte jeg å undersøke litt. Litt av en "karriere" denne mannen har. Tjenestegjort i forsvaret, kjempet med Mujahedin mot sovjet på afghansk jord, kjempa med de tamilske tigrene i Sri-Lanka, vært tilknyttet en geriljagruppe i Kosovo med blant annet våpensmugling, blitt anklaget for å leid inn leiemordere for å drepe 3 ansatte av Norsk Folkehjelp, blitt tatt til fange av taliban (hvor han under fangenskapet konverterte til Islam) samt jobbet som reporter for flere norske mediehus.

ER det noen her inne på forumet som har mer inngående kjennskap til hva denne mannen har drevet med?
    Og med tanke på hans bakgrunn og hva han har vært med på: hva slags bilde skapes det av han som "uavhengig" journalist?

2. Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2009
    Pondusfaktor
    19

Sv: Pål Refsdal- Mujahedin, journalist og praktiserende muslim

Slik jeg leser hans engelske wiki så har han ikke vært en del av de gruppene, men fulgt de. Det er jo en ekstremt vesentlig forskjell å være reporter som følger en gruppe og det å være medlem av en gruppe.
    - Don't confuse enthusiasm with capability

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    88

Jeg har møtt ham og pratet litt med ham, uten at jeg kan si jeg kjenner ham. Han er politisk radikal (i betydningen venstreradikal, ikke radikal islamist) og opptatt av aktivisme for å fjerne urett - herav hans engasjement for ulike grupperinger. Han er for smart til å gjøre dumme (ulovlige) ting, og jeg tror han har en genuin interesse for å hjelpe folk. At han har blitt beskyldt for å hyre inn leiemordere betyr ikke at han har gjort det. Hendelsen i Kosovo kjenner jeg ikke konkret, men jeg kjenner godt nok til Kosovo til å vite at alle som er/var tilknyttet forskjellige geriljagrupper også var involvert i våpensmugling (og vice versa). Det siste prosjektet hans, filmen Dugma (Knappen til Paradiset) medførte at han måtte skaffe seg tillit hos Nusrafronten for å kunne følge selvmordsbomberne deres på nært hold. Filmen vant Amanda-prisen for beste dokumentarfilm i 2016.
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2013
    Pondusfaktor
    10

For å slenge meg på Rittmester, Dugma: The Button er fantastisk. Om man kan kalle han mujahideen vet jeg ikke helt. Virker heller for meg bare som en fyr som nærmest er avhengig av å få rapportert fra "den andre siden", noe jeg absolutt har respekt for.

Visekorporal
    Ble medlem
    Sep 2011
    Pondusfaktor
    4

Sitat Opprinnelig skrevet av sigurdz Vis post
    For å slenge meg på Rittmester, Dugma: The Button er fantastisk. Om man kan kalle han mujahideen vet jeg ikke helt. Virker heller for meg bare som en fyr som nærmest er avhengig av å få rapportert fra "den andre siden", noe jeg absolutt har respekt for.
    Og for de som ikke har sett den: https://tv.nrk.no/program/nnfa530316...adiset#t=9m48s

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Lignende tråder

1. Journalist i førstegangstjeneste
    By snart sesjon... in forum Generelle diskusjoner om avdelinger
    Svar: 13
    Nyeste innlegg: 18-07-08, 07:38

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •