Viser resultatene 1 til 31 av 31
    Korporal
    Ble medlem
    Sep 2008
    Liker (gitt)
    38
    Liker (mottatt)
    52
    Nevnt
    3 innlegg
    Sitert
    31 innlegg
    PONDUS
    Basert på brukerens evne til å gi ris/ros (stjerna), mottatte likes, antall innlegg og fartstid
    7

Hilseplikten og OMT

Et lite men ikke helt ubetydelig spørsmål som forhåpentligvis kan skape litt debatt og avklare noe jeg har inntrykk av at mange lurer på nå som den OMT begynner å slå rot og ta form rundt om i avdelinger rundt om i Kongeriket: Hilseplikten.

At man skal hilse til hverandre er selvsagt, men spørsmålet er hvem som skal hilse til hvem nå som det begynner å komme til flere OR'er rundt om i leire og baser rundt om i Kongeriket.

Skal f.eks. en OR8 hilse til en OF1, eller er det den unge og lovende OF'en som skal hilse til den erfarne OR'en når man passerer hverandre utenfor messa eller på kaikanten?

Grunnen til at jeg spør er at vi i Sjøforsvaret ikke har fått noe klart svar på dette når vi har spurt oppover i systemet, og nå som det begynner å komme flere med nye distinksjoner på Haakonsvern lurer jeg og mange andre av mine kollegaer genuint på hvem som skal hilse til hvem.

Hvordan praktiseres dette i de øvrige forsvarsgrener? Tanker? Innspill?

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Liker (gitt)
    626
    Liker (mottatt)
    1525
    Nevnt
    243 innlegg
    Sitert
    714 innlegg
    PONDUS
    Basert på brukerens evne til å gi ris/ros (stjerna), mottatte likes, antall innlegg og fartstid
    50

Sv: Hilseplikten og OMT

Interessant spørsmål. Vi slipper i hvert fall å spekulere over hvordan man tiltaler folk, siden vi bruker grad og ikke sir
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2012
    Liker (gitt)
    130
    Liker (mottatt)
    56
    Nevnt
    3 innlegg
    Sitert
    48 innlegg
    PONDUS
    4

Vi hadde orientering med Rune Wenneberg idag, hvor han fortalte litt om OMT, hvor vi står nå og veien videre, samt om vi i Maukeriket hadde noen innspill. Denne iveren etter å få innspill til OMT fra folk i hele org'en, på sosiale medier og "in person" (Han besøkte oss også blant annet på GSU2-kurset i sommer) er noe jeg hele tiden har synest er svært positivt, og forsterker mitt inntrykk av at han er rett mann til jobben.

Anyways, dette med hilseplikt ble nevnt i ein bisetning av sersjantmajoren. Han snakket om hvordan det var viktig å understreke at OR/OF var to likestilte løp, og ikke at den ene var overordnet den andre. Han skulle ikke hilse på en løytnant fordi han var offiser og han selv spesialist, men man hilste på hverandre fordi det var hyggeligt.
    "Adventure is just bad planning."
    - Roald Amundsen

Sersjant
    Ble medlem
    Apr 2014
    Liker (gitt)
    788
    Liker (mottatt)
    398
    Nevnt
    86 innlegg
    Sitert
    467 innlegg
    PONDUS
    17

Sitat Opprinnelig skrevet av Grasklyppertraktor Vis post
    Han skulle ikke hilse på en løytnant fordi han var offiser og han selv spesialist, men man hilste på hverandre fordi det var hyggeligt.
    Det var jo et utrolig dårlig svar.

Faste rammer og streite avtaler. Hilsing til luen og nikk innendørs er en av ryggradene i det å være militær. Slike svar legger bare opp til Stoltenbergsituasjoner.

Såvidt jeg vet hilser OR til OF. Så kan man lempe på stivheten når det passer seg men plikten ligger der.

I UK er det i følge wiki indirekte kronen man hilser og ikke personen (offiseren

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Salute
    Artillery is the God of War

Stabssersjant
    Ble medlem
    Jul 2005
    Liker (gitt)
    130
    Liker (mottatt)
    878
    Nevnt
    142 innlegg
    Sitert
    234 innlegg
    PONDUS
    29

Hilseplikt ja...
    Nå vet jeg ikke helt hva praksis er i alle garnisoner i landet, men ihvertfall på Rena da jeg jobbet der, virket det som at offiserene i leiren var minst like glade som mannskapene for et nokså slepphendt forhold til dette her greiene med å hilse til luen. Skulle man ha hilst til alt og alle man kom over i leiren der, kunne man like gjerne ha gaffatapet en høyrearm og -hånd fra en klesdukke fast til luen sin, og gått rundt med sine egne hender i lommen.

Selv la jeg meg på en linje der jeg nikket og sa høflig "Goddag/Morgen" til offiserer jeg kjente eller var på hils med, alt opp til oberstløytnant (der jeg gjerne også titulerte med "Sjef" eller noe sånt). Til offiserer jeg ikke kjente gjorde jeg det samme, men inkluderte også graden, og alt fra oberst og oppover "tok jeg meg bryet" med å hilse til luen til. Dette fikk jeg inntrykk av at begge parter syntes var en helt ok måte å gjøre ting på. Generaliteten var det selvsagt skikkelig hilsing til, med unntak av den gangen jeg hadde med meg daværende brigadesjef Odin Johannessen som baksikrer på bilen min og på fot for veiklarering i Afgh 2011. Han insisterte på å være "menig" den dagen, og gjorde en veldig god jobb også. Solid mann altså.

Men altså, dette her hilsegreiene, det norske forsvaret har ikke det samme rigide regimet som mange andre land sine væpnede styrker, og er i seg selv ganske uformelt anlagt. At man skal være høflig og vise respekt for sine overordnede (om enn graden, dersom selve personen er en tulling), er selvsagt selvsagt, men min personlige mening er at det er å skape unødvendige i-landsproblemer for seg selv og organisasjonen, ved å gnåle seg helt ned i reglementer og lage kjempedetaljerte oversikter på om OR-9 har "hilseplikt" til OF-2, und so weiter.

Dette greiene her kommer til å gå seg til, helt av seg selv. Mannskaper i førstegangstjenesten kan man heller være litt mer konsekvent med, mens ansatte - fra OR-whatever-grenader-heter-om-dagen til OR-9, og fra OF-bånn-til-topp - får man heller "lytte til sjelen sin" om når det passer seg å gjøre det ene eller det andre med tanke på enten formell eller mer kollegial hilsing.

IMHO
    Elite Som En Trensoldat

Sersjant
    Ble medlem
    Apr 2014
    Liker (gitt)
    788
    Liker (mottatt)
    398
    Nevnt
    86 innlegg
    Sitert
    467 innlegg
    PONDUS
    17

Hilseplikten og OMT

Enig. Men poenget her var vel om OR har hilseplikt i utgangspunktet. Hvordan dette går seg til i praksis og spesielt etter morgenoppstilling er noe annet.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Liker (gitt)
    1082
    Liker (mottatt)
    2442
    Nevnt
    258 innlegg
    Sitert
    1215 innlegg
    PONDUS
    67

På KAIA (IJC) og ISAF HQ var det hilseplikt på brigadér og opp, ellers ikke. Og der var det mange nasjonaliteter, inkl store mengder amerikanere.
    "Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't."

på Twitter

Sersjant
    Ble medlem
    Aug 2014
    Liker (gitt)
    770
    Liker (mottatt)
    98
    Nevnt
    21 innlegg
    Sitert
    122 innlegg
    PONDUS
    5

Sitat Opprinnelig skrevet av Grasklyppertraktor Vis post
    .....

Anyways, dette med hilseplikt ble nevnt i ein bisetning av sersjantmajoren. Han snakket om hvordan det var viktig å understreke at OR/OF var to likestilte løp, og ikke at den ene var overordnet den andre. Han skulle ikke hilse på en løytnant fordi han var offiser og han selv spesialist, men man hilste på hverandre fordi det var hyggeligt.
    Selv om dette ikke er verdens viktigste tema, så er jeg spent på hva dette ender med, da det ganske sikkert vil forkomme mer formelle situasjoner hvor ovenstående ikke er godt nok.

Et avgjørende punkt vil muligens være hvor likestilt OF og OR egentlig skal være - de kan neppe være 100% likestilt i alle situasjoner, og om så allikevel skulle være, hva "tilsvarer" hva?

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2008
    Liker (gitt)
    249
    Liker (mottatt)
    184
    Nevnt
    15 innlegg
    Sitert
    134 innlegg
    PONDUS
    9

Av de uviktige tingene er dette en av de litt viktige. På mtben var det naturlig nok lite hilsing, og på Håkonsvern var det så slaurete at jeg tror man omtrent måtte være Kongen for å få en honnør. Det var nesten litt stas de gangene vi kom i en setting der det faktisk var naturlig å hilse.

Korporal
    Ble medlem
    May 2007
    Liker (gitt)
    11
    Liker (mottatt)
    9
    Nevnt
    8 innlegg
    Sitert
    21 innlegg
    PONDUS
    5

Sitat Opprinnelig skrevet av Niko Vis post
    Selv om dette ikke er verdens viktigste tema, så er jeg spent på hva dette ender med, da det ganske sikkert vil forkomme mer formelle situasjoner hvor ovenstående ikke er godt nok.

Et avgjørende punkt vil muligens være hvor likestilt OF og OR egentlig skal være - de kan neppe være 100% likestilt i alle situasjoner, og om så allikevel skulle være, hva "tilsvarer" hva?
    Nå var det vel også sånn at Wenneberg nevnte at vi ønsker oss et system hvor OF og OR utfyller hverandre og baserer seg på tillit og respekt av hverandre. Dette blir unikt for Norge sammenlignet med resten av NATO. En stabssersjant med 25 år i forcen skal ikke være som Wenneberg sa, noe i retning av "kaffekoker for stabsoffiserene". Videre ble det snakket om funksjonen SJEF og hvordan dette ble løst ved at den som har mest erfaring på stedet(OR eller OF) har ledelsen, og ikke automatisk den med høyest grad. En stabssersjant med 25 år i forcen skal ikke være som Wenneberg sa, noe i retning av "kaffekoker for offiserene".

Videre på hilseplikt, synes jeg selv at hilsing er ren høflighet. Jeg blir pissed når det kommer en soldat mot meg og unngår blikkontakt bare for å slippe å hilse. Det har ingenting med at jeg har høyere grad. Jeg hilser på alle i de situasjoner hvor det er naturlig. Også sivilt, når jeg er ute å løper eller går på tur i fjellet vil jeg hilse på dem som jeg møter på stien. Høflighet, folkens.
    Langt å gå, løk å få!
    Treningsdagboka -> http://tinyurl.com/coglo3s

Sersjant
    Ble medlem
    Aug 2014
    Liker (gitt)
    770
    Liker (mottatt)
    98
    Nevnt
    21 innlegg
    Sitert
    122 innlegg
    PONDUS
    5

Ja da @struksa, alt det der er åpenbart - men det hjelper allikevel ikke i mer formelle situasjoner, hvor det faktisk dreier seg mer om honnør enn om ren hilsing.

Sersjant
    Ble medlem
    Apr 2016
    Liker (gitt)
    161
    Liker (mottatt)
    99
    Nevnt
    18 innlegg
    Sitert
    32 innlegg
    PONDUS
    4

Her i USA har OR-9 hilseplikt til OF-1, men det later ikke til at noen synes det er nedverdigende å måtte hilse til noen som er yngre enn seg selv. På tross av et mye større gap mellom OR og OF her, enn det som er tenkt hjemme, synes jeg at gjensidig respekt for hverandres ulike funksjoner gjennomsyrer det meste, til tross for tiltale som sir/ma'am. (Det er selvfølgelig hjulpet av at det går helt klare, definerte linjer mellom hvilke stillinger/kategorier som er OR og hvilke som er OF. Det er med andre ord ingen OR'er som kan fylle OF'enes funksjoner og omvendt, rett og slett fordi fagutdanningene er helt forskjellige).

Når det er sagt, skjønner jo alle at en OF-1 gjør lurt i å høre på rådene fra en OR-7. Og den OF-1 som mot formodning ikke gjør det, vil antagelig vis fremstå som en førsteklasses løk, og vil få en dårlig karriereutvikling videre fordi nevnte OR-7 vil videreformidle "løkskapen" til rette offiser (som sannsynligvis skal skrive tjenesteuttalelse på løken).

Men kommandolinje er kommandolinje, og slik regner jeg med det vil være også i Norge. I hvert fall rent formelt.
    At det skal være to likeverdige karriereløp betyr ikke at de skal være likestilte i formell kommandostruktur. Det betyr at de begge skal nyte respekt, lønnsutvikling etc.

Sersjant
    Ble medlem
    Apr 2014
    Liker (gitt)
    788
    Liker (mottatt)
    398
    Nevnt
    86 innlegg
    Sitert
    467 innlegg
    PONDUS
    17

Sitat Opprinnelig skrevet av struksa Vis post
    Dette blir unikt for Norge sammenlignet med resten av NATO. En stabssersjant med 25 år i forcen skal ikke være som Wenneberg sa, noe i retning av "kaffekoker for stabsoffiserene". Videre ble det snakket om funksjonen SJEF og hvordan dette ble løst ved at den som har mest erfaring på stedet(OR eller OF) har ledelsen, og ikke automatisk den med høyest grad.
    Igjen må jeg si dette ble fryktelig uklart. Der finnes alltid én person med det høyeste ansvaret, på de forskjellige nivåene (tropp/kompani osv). Det blir rotete hvis alder og erfaring trumfer formelle ordninger. Hva er da vitsen med grader og stillinger? At sjanten er den som pisker rundt og vet mest er noe helt annet. Igjen, vi må skille mellom det formalistiske og hvordan ting går seg til i praksis. Det har jo alltid vært slik at enkeltpersoner har framstått med mer tyngde enn folk over seg. Under ulykken med taket som raste sammen på Heggelia vinterøvelsen 2000 var det visstnok en løytnant(muligens kaptein) som tok ledelsen umiddelbart og fikk organisert livredding, evakuering osv. Dette blant en gjeng som stort sett hadde slitekanter på distinksjonene.

Poenget mitt er: ingen regler uten unntak men unntakene må komme naturlig og ikke ligge der som et subsett av forståelser. Det blir bare rot hvis sjantene blir opplært til å tro at "de egentlig er sjefene".

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Liker (gitt)
    94
    Liker (mottatt)
    579
    Nevnt
    96 innlegg
    Sitert
    366 innlegg
    PONDUS
    17

Dette trenger da ikke være noe å lage et stort issue ut av.

Hils på folk, er da ikke verre enn det. Hvis man som OR ett eller annet mener at man er for god til å hilse på en OF1, så bør man ta seg en bolle. Hvis man som OF ett eller annet er så selvhøytidelig at man forlanger at ens "underståtter" skal hilse så bør man ta seg en bolle.

Innad i egen avdeling så bortfaller som regel hilseplikt etter morgenoppstilling.

Og noen tidbits med FYI:
    Det er ikke hilseplikt inne. Det er ikke hilseplikt til Kongebildet. Man hilser til alle hodeplagg, kongemerke eller ei. Nikking er ikke en hilseteknikk.
    It's not about surviving, it's about winning.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Liker (gitt)
    1082
    Liker (mottatt)
    2442
    Nevnt
    258 innlegg
    Sitert
    1215 innlegg
    PONDUS
    67

Enig med @AGR416 og andre her om at dette med hilseplikt ikke er verdens viktigste sak, og nok kommer til å gå seg til.

Derimot (og dette er OT) reagerer jeg på det @struksa refererer:
    Videre ble det snakket om funksjonen SJEF og hvordan dette ble løst ved at den som har mest erfaring på stedet(OR eller OF) har ledelsen, og ikke automatisk den med høyest grad.
    Avdelingen min samarbeidet en gang med en patrulje fra Jægerkorpset, hvor PF var oversergent og sambandsmann i patruljen var løytnant. Dette ble forklart med at man valgte "beste mann til jobben". Nå er imidlertid spesialstyrker, vel - spesielle, og jeg tror ikke dette nødvendigvis er noe som ville fungere, eller være ønskelig i større avdelinger. Man kan kanskje ha som forhåndsavtale innad i en avdeling at en fenrik under opplæring følger den erfarne oversersjanten, men det må være krystallklart for alle hvem som fører kommando dersom det skjer noe. Og der kan jeg ikke skjønne annet enn at den må følge OF-rekken først, og deretter OR, hvis ikke høyere sjef har gjort et spesifikt unntak.

på Twitter

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Liker (gitt)
    626
    Liker (mottatt)
    1525
    Nevnt
    243 innlegg
    Sitert
    714 innlegg
    PONDUS
    50

Jeg hørte fra en tidligere norsk spesialjeger at i FSK var det på samme måte, en krigsskoleutdannet løytnant kunne være patruljemann, med en sersjant eller fenrik uten KS, men med lengre tids tjeneste i FSK, som PF. Men det er et helt spesielt miljø.

I hvert fall i USA, kanskje også i NATO-staber (Command Senior Enlisted Leader)(?) er regelen at en Command Sergeant Major (OR9) som er sjefssersjant i en høyere avdeling eller stab ikke er underlagt noen andre enn sjefen. Det vil si at f.eks. i en divisjon kan ikke divisjonens NK eller andre oberster (f.eks. brigadesjefer) i divisjonen gi divisjonens sjefssersjant ordre om noe som helst. Hvordan det er med hilseplikt, vet jeg ikke.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Moderator
    Ble medlem
    Oct 2015
    Liker (gitt)
    81
    Liker (mottatt)
    124
    Nevnt
    9 innlegg
    Sitert
    27 innlegg
    PONDUS
    5

Hilseplikten og OMT

Jeg kommuniserte nettopp om dette med Wenneberg. Svaret hans er som under, og jeg har fått tillaltelse til å gjengi det.

«Vi vil etablere gjensidig hilseplikt. Stortinget har bestemt at det ikke er et hierarki, men to likeverdige søyler.»

Han skal i neste uke i et møte med grenene og FST om dette, og anslår at en oppdatert versjon av skikk og bruk-boka kommer til våren.

Folk må selvsagt gjerne mene hva de vil, og det kan like selvsagt diskuteres, men noen endelig beslutning om dette er altså ikke fattet. Det har derfor ikke noe for seg å spørre hvordan det blir, for det vet vi ennå ikke. Et svar kommer trolig i løpet av våren, jf. Wenneberg. Etter hva jeg er blitt informert om vil det også komme nye regler for gang, rang og sete i formelle tilstelninger.

Moderator
    Ble medlem
    Oct 2015
    Liker (gitt)
    81
    Liker (mottatt)
    124
    Nevnt
    9 innlegg
    Sitert
    27 innlegg
    PONDUS
    5

Kommentar til det Rittmester skriver om at den best skikkede leder på stedet, og ikke nødvendigvis den med høyest grad:

Dette er ikke noe nytt. Det finnes en rekke situasjoner hvor f.eks. sersjanter og fenriker har hatt majorer og oberstløytnanter underlagt for et oppdrags varighet. Det har fungert helt uproblematisk, og jeg klarer ikke å se hvorfor vi skal gjøre det til et problem selv om vi nå har to kompetansesøyler.

Sersjant
    Ble medlem
    Apr 2014
    Liker (gitt)
    788
    Liker (mottatt)
    398
    Nevnt
    86 innlegg
    Sitert
    467 innlegg
    PONDUS
    17

Diskusjonen skiller mellom fastsatte regler og unntak. Det kan godt komme tusen sider med eksempler på unntak men likefullt vil et sett regler være gjeldende.

Befalskoleelever hadde strengt tatt hilseplikt på kollegaene som ble UB-Korp etter Jul men har til gode å se noen som gjorde det, f.eks

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Liker (gitt)
    94
    Liker (mottatt)
    579
    Nevnt
    96 innlegg
    Sitert
    366 innlegg
    PONDUS
    17

Sitat Opprinnelig skrevet av 88charlie Vis post
    Diskusjonen skiller mellom fastsatte regler og unntak. Det kan godt komme tusen sider med eksempler på unntak men likefullt vil et sett regler være gjeldende.

Befalskoleelever hadde strengt tatt hilseplikt på kollegaene som ble UB-Korp etter Jul men har til gode å se noen som gjorde det, f.eks
    Igjen, av alle tingene som denne nye ordningen fører med seg, så er vel hilseplikten i mine øyne noe som ikke trengs å legge så mye kraft i.

Tror ærlig talt ikke jeg hilste så mye i den daglige tjenesten, det være seg hjemme eller på deployering ute.

Stort sett så hilste jeg på befal jeg ikke kjente i garnison, sånn grovt sett. Var jeg i andre garnisoner så hilste jeg nok oftere.

Når jeg var troppssjef, så brydde jeg meg ikke i det hele tatt om mine befal hilste på meg. Det er ikke der striden vinnes, man må legge kruttet der det har betydning.

Hilsing er en mye større greie for mannskaper tror jeg.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2012
    Liker (gitt)
    522
    Liker (mottatt)
    260
    Nevnt
    25 innlegg
    Sitert
    242 innlegg
    PONDUS
    9

Slik jeg har fått det fortalt en gang så var hilsing en måte å ta hånden bort fra våpnet som hang på siden, slik at den ukjente skjønte at du ikke ville gripe våpen.
    Trenger bare litt flaks, så går det godt

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Liker (gitt)
    94
    Liker (mottatt)
    579
    Nevnt
    96 innlegg
    Sitert
    366 innlegg
    PONDUS
    17

Hilsingen til lua som vi kjenner i dag kommer fra tiden da man brukte hjelm med visir, og man løftet visiret med en hånd for å vise hvem de var og at de var vennligsinnede.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Liker (gitt)
    1082
    Liker (mottatt)
    2442
    Nevnt
    258 innlegg
    Sitert
    1215 innlegg
    PONDUS
    67

Sitat Opprinnelig skrevet av sbaar Vis post
    Kommentar til det Rittmester skriver om at den best skikkede leder på stedet, og ikke nødvendigvis den med høyest grad:

Dette er ikke noe nytt. Det finnes en rekke situasjoner hvor f.eks. sersjanter og fenriker har hatt majorer og oberstløytnanter underlagt for et oppdrags varighet. Det har fungert helt uproblematisk, og jeg klarer ikke å se hvorfor vi skal gjøre det til et problem selv om vi nå har to kompetansesøyler.
    Mottatt.

Det er mulig jeg misforsto det Wenneberg sa. Jeg tolket det slik at man i en plutselig oppdukkende situasjon må avklare hvem som må ta kommando, og da bruker tid på å finne ut hvem av de tilstedeværende OR'er og OF'er som har lengst ansiennitet. Dersom man har forhåndsavtalt (dvs sjefen har bestemt) at oversersjant NN har kommandoen under gjennomføring av det kommende oppdraget, er det noe annet.

på Twitter

Sersjant
    Ble medlem
    Apr 2014
    Liker (gitt)
    788
    Liker (mottatt)
    398
    Nevnt
    86 innlegg
    Sitert
    467 innlegg
    PONDUS
    17

Må si jeg hevet øyenbrynene i forhold til Wennerbergs uttalelse om de to søylene. Jeg har aldri likt den "amerikanske" ordningen med Lt. Futt og sjt "I work for a living" da jeg får dårlige vibber på klasseskille og den slags. Hilsingen der borte har alltid sett påtvunget og klein ut og konklusjonen i tråden her er vel at det bare blir rart med en slik ordning.

Hvis man kan oppnå et slags hierarki der hver OF har en likeverdig OR og som blir like lett å forstå i formelle settinger som når man sammenlikner hær og marinedistinksjoner, da har man virkelig oppnådd noe.

Oversersjant
    Ble medlem
    Oct 2006
    Liker (gitt)
    109
    Liker (mottatt)
    216
    Nevnt
    69 innlegg
    Sitert
    245 innlegg
    PONDUS
    15

Hilseplikt ja...Det er så lite utbredt i dag at jeg nærmest blir overrasket dersom noen med lavere grad enten hilser til lua eller smeller opp i rett i gangene. Det er ikke viktig, og det har ihvertfall ikke en dritt å si for stridsevnen vår, like mye som bretten på ermene har det.

Om man som OF eller OR føler seg ignorert og driver og jakter rundt i leir for å teste hilsepliktevnene til soldater, så har man feil fokus.

Generell høflighet derimot, det er det helt ok å påpeke, enten ved å se folk i øynene og si hei, eller komme med ett nikk. For min egen del, så sier jeg alltid "God dag, sett inn høyere grad enn Oblt", hilser til lua på de foreskrevne seks skritt avstand (ellerno).

Det er uansett et Honnørreglement fra 2014 som regulerer dette. No biggie
    Bli mental med best trening - Lars Bertrand Erikssen

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2008
    Liker (gitt)
    38
    Liker (mottatt)
    52
    Nevnt
    3 innlegg
    Sitert
    31 innlegg
    PONDUS
    7

Sitat Opprinnelig skrevet av jaffar Vis post
    Om man som OF eller OR føler seg ignorert og driver og jakter rundt i leir for å teste hilsepliktevnene til soldater, så har man feil fokus.
    Det er faktisk enkelte i øvre leir på Haakonsvern som bedriver den over nevnte aktivitet...

For øvrig mange interessante og gode innspill, selv om jeg egentlig ikke kan se at vi har funnet frem til et matnyttig svar helt enda.

For øvrig helt enig med @Navytimes at dette er en relativt uviktig ting i det store bildet, men fremdeles greit å prøve å få en avklaring på dette i starten.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Sep 2015
    Liker (gitt)
    76
    Liker (mottatt)
    71
    Nevnt
    10 innlegg
    Sitert
    66 innlegg
    PONDUS
    3

Sitat Opprinnelig skrevet av Eeo Vis post
    Det er faktisk enkelte i øvre leir på Haakonsvern som bedriver den over nevnte aktivitet...

For øvrig mange interessante og gode innspill, selv om jeg egentlig ikke kan se at vi har funnet frem til et matnyttig svar helt enda.

For øvrig helt enig med @Navytimes at dette er en relativt uviktig ting i det store bildet, men fremdeles greit å prøve å få en avklaring på dette i starten.
    Av og til virke det som om dette folket har fått opplæringen på KNM HH av urbane blodkvarter

Sent from my iPad using Tapatalk

Korporal
    Ble medlem
    May 2007
    Liker (gitt)
    11
    Liker (mottatt)
    9
    Nevnt
    8 innlegg
    Sitert
    21 innlegg
    PONDUS
    5

Sitat Opprinnelig skrevet av sbaar Vis post
    Jeg kommuniserte nettopp om dette med Wenneberg. Svaret hans er som under, og jeg har fått tillaltelse til å gjengi det.

«Vi vil etablere gjensidig hilseplikt. Stortinget har bestemt at det ikke er et hierarki, men to likeverdige søyler.»

Han skal i neste uke i et møte med grenene og FST om dette, og anslår at en oppdatert versjon av skikk og bruk-boka kommer til våren.

Folk må selvsagt gjerne mene hva de vil, og det kan like selvsagt diskuteres, men noen endelig beslutning om dette er altså ikke fattet. Det har derfor ikke noe for seg å spørre hvordan det blir, for det vet vi ennå ikke. Et svar kommer trolig i løpet av våren, jf. Wenneberg. Etter hva jeg er blitt informert om vil det også komme nye regler for gang, rang og sete i formelle tilstelninger.
    Akkurat nå er dette med hvem som har hilseplikt ovenfor hvem et irritasjonsmoment, ja. Det betyr ikke at vi skal hive OMT på havet fordi alle svarene ikke er besvart av den grunn selv om noen synes å reagere på den måten, "det fungerte jo fint som det var".

At OF og OR søylene er likestilte, betyr ikke at en fenrik og en menig er likestilt siden de er de laveste på hver søyle, men heller noe i retning en sersjant 1.kl/oversersjant og en fenrik er ca. samme nivå ser jeg for meg. Det er det som kommer til å bli interresant å se i NATO-sammenheng.
    Langt å gå, løk å få!
    Treningsdagboka -> http://tinyurl.com/coglo3s

Korporal
    Ble medlem
    Aug 2011
    Liker (gitt)
    256
    Liker (mottatt)
    125
    Nevnt
    12 innlegg
    Sitert
    81 innlegg
    PONDUS
    8

At det ikke er en stor ting eller noe som bør gjøres til et vanskelig spørsmål er det jo lett å være enig i. Men skal dette formaliseres gjennom en revisjon av hilseplikten, så mener jeg samtidig at man jo da bør sørge for at likestillingen mellom de to korpsene kommer til uttrykk, enn hvor symbolsk det å hilse er. Symboler og ritualer er i høy grad med på å forme og opprettholde "virkeligheten" innad i en kultur/organisasjon. Dersom ritualet tilsier at en blodfersk fenrik er høyere opp i hierarkiet enn en sersjant med 25år på baken, kan holdningen til den enkelte lett også bli det. Gode ritualer kan derimot være med på å forsterke ønskede holdninger.

Ved kølle skal ondt fordrives!
    Ved kølle skal ondt fordrives!

Sersjant
    Ble medlem
    May 2009
    Liker (gitt)
    74
    Liker (mottatt)
    49
    Nevnt
    10 innlegg
    Sitert
    76 innlegg
    PONDUS
    5

I Forsvaret har man en rekke regler, skrevne og uskrevne, for sosial omgang. Såpass at vi har en veiledning i dette tilgjengelig som regulerer slike ting som hvem som skal introdusere hvem osv. Vi har også et uniformsreglement som styrer hvilke antrekk som kan nyttes og i hvilke situasjoner vi skal nytte hva. Hilseplikt er kanskje den manifestasjonen av disse reglene for sosial omgang på tvers av "klassene" man kommer mest i kontakt med i den daglige tjenesten. Det betyr kanskje ikke stort for den enkelte i den daglige tjenesten på tropp, men det er noe som er enkelt å fastsette og noe det må eksistere regler på - så kan man heller justere lokalt, slik man allerede gjør.

Moderator
    Ble medlem
    Oct 2015
    Liker (gitt)
    81
    Liker (mottatt)
    124
    Nevnt
    9 innlegg
    Sitert
    27 innlegg
    PONDUS
    5

Sitat Opprinnelig skrevet av kilopapa Vis post
    I Forsvaret har man en rekke regler, skrevne og uskrevne, for sosial omgang. Såpass at vi har en veiledning i dette tilgjengelig som regulerer slike ting som hvem som skal introdusere hvem osv. Vi har også et uniformsreglement som styrer hvilke antrekk som kan nyttes og i hvilke situasjoner vi skal nytte hva. Hilseplikt er kanskje den manifestasjonen av disse reglene for sosial omgang på tvers av "klassene" man kommer mest i kontakt med i den daglige tjenesten. Det betyr kanskje ikke stort for den enkelte i den daglige tjenesten på tropp, men det er noe som er enkelt å fastsette og noe det må eksistere regler på - så kan man heller justere lokalt, slik man allerede gjør.
    … og oppdaterte regler vil som sagt komme, jf. Wenneberg.

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Stikkord for denne tråden

Om Milforum
Milforum ® er det militære debattforumet hvor innholdet styres av brukerne. Siden 2004 har vi holdt deg oppdatert på det som er skjer innen Forsvaret, Heimevernet (HV), NATO, og det geopolitiske spenningsforholdet verden over.
Støtt Milforum
Støttemuligheter
Sosiale Medier