General Bull-Hansen med høyaktuelle og klartenkte tanker, allerede i 1986 (beklager litt dårlig lyd). #FMR
Viser resultatene 1 til 39 av 39
    Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    78

Effektivisering av Forsvaret

Som et spin-off fra tråden om Landmaktutredningen og etter forslag fra @Lille Arne opprettes det en egen tråd for å diskutere innsparings- og effektiviseringspotensialet i Forsvaret. Hvor er det fornuftig å prøve å spare penger?
    "Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't."

på Twitter

2. Peshmerganor - Min kamp mot Kalifatet.

Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    20

Sv: Effektivisering av Forsvaret

Det enkle svaret er vel Forsvarsbygg.

Sent fra min E5603 via Tapatalk
    Odd objects attract fire. You are odd.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2012
    Pondusfaktor
    9

FFI var nevnt i tråden om landmaktsstudie, jeg tenker at FFI er vår kompetanse som kan skille mellom bra og dårlig materiell og tanker. Jeg tror forsvaret blir bombardert av selgere som vill selge oss framtidens duppeditter. FFI skal se framover og forsvare lever i nuet. Så jeg vet ikke om FFI er rette plassen å kutte når den tekniske utviklingen er så rask som den er.

Jeg tror det er penger på å spare hvis Forsvarsbygg ble redusert og lokale sjefer fikk forvalte eiendommene slik de ønsker. Tror det koster mindre å ringe den lokale rørleggeren Mario for å fikse dassen en at Forsvarsbygg sender en do spesialist fra hovedstaden til nordnorge. HV 14 fikk noen sauer fra landbruksskolen på beite i leiren slik at de slapp kostnaden med å leie inn en mann med gressklipper, sjefen gikk og flyttet gjærer hele sommeren. Luer på hvor mange konsulent timer HV 14 brukte på de sauene.

Jeg lurer på hvilken pris vi er villig til å betale for økonomisk kontroll i forsvare.
    Trenger bare litt flaks, så går det godt

Sersjant
    Ble medlem
    Apr 2014
    Pondusfaktor
    19

Jeg mener vi fint må kunne redusere FFI eller fjerne kostnaden fra forsvarets budsjett. Det er nå en gang sånn at hva staten uansett må betale dessverre ikke teller når man bare vurderer 1 etat.
    @hvlt hadde et glimrende innlegg om alt det positive som har kommet ut av FFI men jeg tror man med fordel kan kjøre mer KISS. Vi har jo noen eksempler på at ting tar helt av, f.eks. MRR. (uten at skylden nødvendigvis ligger hos FFI).

Videre så hjelper det ikke med tunge analyser, TadKom, Arthur og MRR når vi til syvende og sist ender opp med bare en håndfull stridsvogner og skyts til å effektuere forsvarsevnen med.

I takt med at Forsvaret reduseres i forhold til «slik det var», er kanskje en av konsekvensene at vi rett og slett må forandre oss fullstendig og bli mye mer leverandørstyrt enn tidligere.

Det samme skjer i offshorebransjen hvor jeg har mitt daglige virke (innimellom innleggene her på forumet). Flere og flere sluttbrukere som tidligere både designet og produserte diverse utstyret selv ser seg nå nødt til å fokusere på det operative og la leverandørindustrien ta seg av produktutvikling og produksjon. Greit nok at det utstyret de selv lagde var av topp kvalitet og funksjonalitet men det er enorme besparelser i å sette vekk såkalt «non-core» business til leverandører. Man trenger noen med operativ erfaring fra bruk og vedlikehold til å vurdere det som presenteres men resten kan man sette vekk til industrien.
    Artillery is the God of War

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    78

Enig med det siste - så lenge Forsvaret beholder bestillingskompetanse, dvs noen med nok kunnskaper til å stille de riktige kravene og stille kritiske spørsmål til leverandørene. Når det gjelder størrelsen på FFI skal jeg være mer forsiktig med å mene noe - de produserer også mye gradert som inngår i diverse beslutningsgrunnlag, uten at offentligheten får vite om det.

på Twitter

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    78

MEN, på generell basis, hva legger man egentlig i 'effektivisering' når man sier at Forsvaret skal effektivisere for 40 milliarder over et antall år? Jeg kan skjønne at man i en bedrift kan måle omsetning og bunnlinje, og si at man har effektivisert 10% om man reduserer kostnadene med 10% og likevel oppnår samme omsetning (og presumptivt en bedre bunnlinje). Men hvilke målbare parametre er det som utgjør Forsvarets bunnlinje?

Utfallet etter at russerne invaderer er et opplagt mål, men ikke noe vi så veldig ønsker å måle. Derfor trengs det noe som kan måles hvert år, i fredstid. Jeg er jo klar over at man bedriver balansert målstyring og har en rekke slike måltall, men jeg er nysgjerrig på hva de virkelig måler. Om vår flåte av P3C/N genererer 10% flere flytimer i år enn i fjor, har de da blitt 10% mer effektive? Og gjelder det også om man demonterer alle sensorene deres for å spare penger, slik at de egentlig bare flyr hull i luften? Eller måler man antall observasjoner, kontakter eller whatever? Men hva hvis en økning i antall observasjoner bare skyldes at russerne har blitt mer aktive - da har vel ikke vi nødvendigvis blitt mer effektive, eller hva?

Noen saker er enkle å måle, f eks når det gjelder enkeltmannskompetanse på skyting, så kunne man måle antallet som har gjennomført grunnleggende og videregående skyterekker for HK416, enkeltmann og makkerpar, totalt hhv 2700 og 2750 patroner, med godkjent resultat. Og får man gjennom 10% flere i år enn i fjor har man effektivisert akkurat denne biten med 10%, dersom kostnader til lønn, ammunisjon etc er de samme. Enkelt.

Enkelt? Nå er det bare det at jeg har en gnagende mistanke (som jeg håper at noen kan avkrefte) om at det slett ikke er dette man måler, men at man i stedet ser at f eks 2. bn har redusert driftskostnadene med 10% og dermed har blitt 10% mer 'effektiv'. Problemet er bare at driftskostnader nettopp går med til å lære soldater å bli bedre soldater, herunder skyting, og slett ikke er noe man burde spare på. (Og jeg har i parentes bemerket en enda mer gnagende mistanke om at ingen soldater inne til vanlig førstegangstjeneste skyter de 5450* foreskrevne skuddene, under kyndig veiledning og kontroll, fordi det blir for dyrt. Jeg er klar over at ikke alle tjenestestillinger krever at man går gjennom alle skyterekkene, men mistenker at denne mangelen også gjelder geværsoldater i kampavdelingene. I mitt hode betyr dette at vi ikke har noen kvalifiserte soldater utenom de profesjonelle avdelingene - i en økonoms hode betyr det at man har spart grisemasse penger på ikke å skyte så forbasket mange skudd, samtidig som man har spart miljøet og spart naboene til skytefeltet for støy, altså en vinn-vinn.)

http://www.nrof.no/images/Marketing/...kyterekker.pdf
    http://www.nrof.no/images/Marketing/...kyterekker.pdf

*: Det er mulig de videregående skytrekkene ikke er ment gjennomført innenfor rammene av en 12 måneders førstegangstjeneste, men jeg er rimelig sikker på at de grunnleggende skal, og nesten like sikker på at de ikke blir gjennomført til fulle for alle som burde gjort det. I tillegg til disse kommer jo skyting i lags-, tropps- og avdelingsforband, som genererer et enda større forbruk av ammunisjon.

på Twitter

Korporal
    Ble medlem
    Mar 2013
    Pondusfaktor
    5

Kanskje ting kunne forenkles til noe så enkelt som "hvilke oppdrag skal forsvaret løse, når, hvor og hvordan, og hva koster det?"?

Noen bør trekke de store linjene først, og så kan vi diskutere detaljer som om hvem som skal levere utstyret til forsvaret, og hvem som skal teste de, og like viktig hvor mye penger har vi og hvor mye penger kan vi bruke. Å diskutere om vi skal ha 45.000 eller 35.000 HV-soldater gir jo ingen mening all den tid ingen vet om en har bruk for HV eller ikke? (satt på spissen)

Banned
    Ble medlem
    Nov 2007
    Pondusfaktor
    0

Interessante spørsmål @Rittmester.
    Jeg tok en rask titt på antall ansatte i forsvaret de siste 20 årene. Det er ikke store endringer.

Effektiviseringen i forsvaret har stort sett bestått i å ikke fornye materiell til en stort mob.forsvar. Det er veldig mange fine ord om innsats, kampkraft og reaksjonstid, men realiteten er nok at det gamle mobforsvaret leverte vel så bra på disse parametrene.

Effektivisering bør bety at «produktet» enten forbedres til samme kostnad pr «enhet». Eller at «produktet» holder samme/god nok kvalitet, til redusert kostnad.

Virksomheten drives uten klare mål for produktet. Da synker viljen til investeringer. Mål og investeringer blir relative størrelser som i realiteten handler mer om retorikk enn objektive resultat. Slik skapes en håpløs, negativ utvikling der det ikke lenger er rasjonelt å snakke om effektivisering.

I en resultatorientert kultur ville spørsmålet bli: Avvikling eller investering?
    Det er selvfølgelig lite rasjonelt å fortsette med utilstrekkelige investeringer.

Kanskje var man på god vei til å bygge et redusert, men ganske helhetlig forvar på begynnelsen av 2000- tallet. Innsatsen i Afghanistan kompliserte nok en hel del. I iveren etter å finansiere og løse oppdraget, ble fokuset på strategi, langsiktighet og systematikk kastet over bord.

Og Arbeiderpartiet er jo sjelden opptatt av resultat/kvalitet. Det er «institusjonen» som gjelder. Derfor smykket ministrene seg friskt med at vi hadde verdens mest moderne marine. At den var uten bevæpning, og stort sett lå og forfalt i havn var ikke så farlig……

Korporal
    Ble medlem
    Mar 2013
    Pondusfaktor
    5

Det store paradokset er jo at de som styrer pengesekken (politikere) og som bestemmer lover og regler, på den ene siden ønsker at vi skal ha et forsvar, noe som innebærer utdanning, opplæring og trening i bruk av ulike våpen, men de stoler samtidig ikke mer på folket enn at de samtidig krever at HV skal samle inn tennstempel og krever sluttstykket oppbevart separat fra våpen.

Sersjant
    Ble medlem
    Apr 2014
    Pondusfaktor
    19

Herlig innlegg fra kavalerikapteinen.

Slike effektiviseringsmål ute av kontroll er sannsynligvis det samme som ligger bak at vi ender opp med 1 jagerflyplass i luftforsvaret, byer som Molde og Kristiansund mister lokalsykehusene de har hatt siden krigen og andre statlige eksempler. Det er så utrolig forlokkende å se de store besparelsene med sentralisering at man ikke evner å heve blikket og se gjennom tallene.

Ting har en tendens til å koste det det koster uansett...

2 Eksempel fra nærteig.

Sykehuset i Ålesund har over de siste tiårene bygget seg opp en meget god neonatalavdeling og (utrolig nok) toppet dette med et dedikert nybygg og økt kapasitet for noen år siden. Ryktet skal ha det til at de har blitt svært flinke på det de gjør. Så kjører Helse Midt Nytt de sedvanlige besparingsprosessene og setter Neo i Ålesund opp mot Neo på St. Olavs, noe som selvfølgelig er rått parti. Det ender (tror jeg) med at Neo i Ålesund blir redusert til noe smågreier, bortsett fra det som er boltet fast og selve bygningsmassen, Driftsbudsjettene blir flyttet nordover for å oppnå noen stordriftsfordeler. Så er det en gang slik at syke barn trenger foreldre i nærheten og i de værste tilfellene dreier dette seg om såpass blytungt arbeid at foreldrene må pleie på skift og hhv ta seg av syke og friske barn samt jobb. Helsefordelen for både det syke barnet og foreldrene av å slippe å pendle til Trondheim samt kunne spille på ressurser i familien for å samlet dra det tunge lasset blir fullstendig utelatt fra kalkylene, muligens fordi det er umulig å tallfeste slike ting. Videre dreper man et gryende miljø med gode fremtidsutsikter i en voksende by fordi enkelte byråkrater er besatt av å forkorte brøker og lage runde tall.

Et annet eksempel

Vigra Flystasjon (I whish). Svært forenklet forklart hadde tårnet der ansvaret for landingsdelen samt luftrommet mellom BGO og TRD. Lure hoder i Avinor finner da ut at man kunne flytte luftromsansvaret over på TRD siden disse allerede hadde et større luftrom og trafikkvolum fra før (stordrift ikke sant). Stillinger blir lagt ned og besparelsen oppnådd. Så oppdager man det uunngåelige nemlig at Avinor må rekruttere flygeledere til TRD pga. økte arbeidsoppgaver. Dette til et dyrere bo og arbeidsmarked. Besparelsen er borte men ingen ser dette. Den lokale effekten er at man mistet de nære relasjonene mellom f.eks. brøytemannskaper og flygeledere, som tidligere gjorde at man kunne kneppe inn ferdig-brøyting like før landing fordi flygelederne hadde kontakt med flyene hele veien. Oppnådd effekt er at en veldrevet flyplass får en redusert ytelse i besparelsens navn.

Korporal
    Ble medlem
    Aug 2008
    Pondusfaktor
    7

Reduser antall byråkrater til et minimum!

Jeg har inntrykk av at man er veldig flinke til å slå sammen baser (og legge ned de som blir "overflødige"). Men hva med å se på "stordriftsfordeler når det gjelder byråkratiet? Hva med å slå sammen noen byråkrati-avdelinger og stille krav om mer effektive prosesser på kontorene?

Tallene som Takkatt produserte i den andre tråden:

Hæren: 9 024
    Mil: 3 608
    Fgtj: 4 719
    Siv: 697

HV: 592
    Mil: 388
    Fgtj: 55
    Siv: 149

Luftforsvaret: 3 533
    Mil: 1 955
    Fgtj: 1 062
    Siv: 516

Sjøforsvaret: 3438
    Mil:1 740
    Fgtj: 1483
    Siv: 215

Sjø og Luft har omtrent like mange totalt; hvorfor har Luft mer enn dobbelt så mange sivile i forhold til Sjø? Er dette kontor-rotter? eller noe annet?

En annen sak er at jeg foreslår å øke lengden på førstegangstjenesten s.a. forsvaret får mer ut av hver vernepliktig. Og heller tilby de mere gulrøtter.

Til slutt: Jeg har en mistanke om at vi fortsatt er nokså "topptunge" med mange offiserer i forhold til "fotsoldater".

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    40

Du er klar over at man er byråkrat selv om man har uniform?
    Død ved Kølle!
    Bla bla... Hybrid warfare is easy

Sjefssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    46

Det er nok en god del sivile teknikere i tallene for Luftforsvaret. Jeg er ganske sikker på at det er en ambisjon å erstatte en god del av dem med vervede spesialister (korporaler) på sikt.
    Disiplin er å gjøre ting skikkelig selv om ingen ser på.

Korporal
    Ble medlem
    Aug 2008
    Pondusfaktor
    7

Sitat Opprinnelig skrevet av Lille Arne Vis post
    Det er nok en god del sivile teknikere i tallene for Luftforsvaret. Jeg er ganske sikker på at det er en ambisjon å erstatte en god del av dem med vervede spesialister (korporaler) på sikt.
    Sjø har jo også endel utstyr som krever teknikere? (fregatter, kystkorvetter, ubåter, bare for å nevne noe)...

Korporal
    Ble medlem
    Aug 2008
    Pondusfaktor
    7

Sitat Opprinnelig skrevet av Kdo_Under Vis post
    Du er klar over at man er byråkrat selv om man har uniform?
    Godt poeng, byråkratene i uniform kan omplasseres til en mer "aktiv" tjeneste!

Sjefssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    46

Sitat Opprinnelig skrevet av loke2 Vis post
    Sjø har jo også endel utstyr som krever teknikere? (fregatter, kystkorvetter, ubåter, bare for å nevne noe)...
    Joda, men jeg tror Sjøforsvaret har vært flinkere til å holde mekkerne sine i uniform.

Luftforsvaret har flere baser enn Sjø, det betyr flere kokker og kontorister.

Korporal
    Ble medlem
    Aug 2008
    Pondusfaktor
    7

Luftforsvaret har flere baser enn Sjø, det betyr flere kokker og kontorister.
    Så nå som antall baser i luftforsvaret skal reduseres så vil dette forholdet forbedres!?

Sjefssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    46

Neppe så veldig mye. Ørland og Værnes skal vokse og Evenes gjenopplives.

Forøvrig bør man ikke henge seg alt for mye opp i om folk er sivile eller militære, men heller se på hva de faktisk gjør, som @Kdo_Under er inne på.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2012
    Pondusfaktor
    9

Sjøforsvaret prøver å få så mange seilingsdøgn på båtene at de bare trenger en fortøyning.

Vi snakker ofte om forsvare og sparing, kutt skjer over alt og helst i den spisse enden. En dag når bjella ringer og organisasjonen skal begynne å levere et produkt i full skala, så tror jeg det kan bli litt krøll. Jeg tror mange funksjoner er spart bort i fredstid og kan i verstefall ha avgjørende konsekvenser for de stridende, men det blir bare synsing fra meg. Hvis sivil tele kommunikasjon slutter å virke mellom nord og sør så kan det skape ganske store utfordringer for forsvare. TMBN skal deployere i nord og strømnettet er ødelagt, sikkert mulig med masse aggregater, men det ville skapt utfordringer vill jeg tro. Poenget mitt er at noen må fikse og organisere ting, men hvem.
    Trenger bare litt flaks, så går det godt

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    40

Godt poeng, byråkratene i uniform kan omplasseres til en mer "aktiv" tjeneste!
    Er du fast ansatt i staten er du byråkrat, med mindre du er embedsmann, da er du byråkrat med utvidet stillingsvern.

Ett militærvesen er ett bevæpnet byråkrati, om ikke byråkratier har politisk styring vil de forvitre på samme måte som bedrifter med monopol, bare saktere og mer dyptgripende.
    Død ved Kølle!

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2009
    Pondusfaktor
    9

En sivil F16 mekaniker som har jobbet i NATO, fortrinnsvis USA, og som er sikkerhetsklarert kan få sivil jobb i Norge. I tillegg til de som har vært militære som går over i sivile stillinger.
    I tillegg drifter de radarene rundt om i landet, samt en del værstasjoner. Kort sagt så er det kjedelig å gå befalskole, ta flere år med tung kursing for så å sitte hele 20-årene dine inni ett fjell.
    En eldre sivil reperatør ser kanskje heller gleden av å kunne ha rolige dager alene i et fjell 😏

Det som også er en tanke er jo hvor mye eiendom og anlegg forsvaret fortsatt har, som sysselsetter en del personell.
    De store skytebanene som brukes forstår jeg godt at det trengs en del personell for å vedlikeholde, samt at man får god service når man kommer innom.

De små leirene med små skytebaner, der det er under 10 personer som jobber, men bare har "jobb" halve året, det skjønner jeg ikke.

Et alternativ ville vært å sette opp stillinger til 50% i overgangsperioder. Evt dytte flere stillinger inn i en, slik at man kan være både vaktmester, skytebaneadministrator og han der som står og stifter skiver i bua?
    Eller kanskje de minste leirene med minst aktivitet må legges ned?

Skrevet med skrivefeil fra min Sony Xperia Z5
    Your signature cannot be longer than 70 characters long.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    78

Fra nyhetstråden:

Klassekampen forteller i dag at Forsvaret ser på muligheten til å spare penger ved å selge alle sine 1381 Scania lastevogner tilbake til leverandøren, og leie 900 av dem tilbake. Salget skal gi 248 millioner i inntekt, og leien en årlig kostnad på 82 millioner.

Dette er en del av innsparingspakken, og jeg ser ingen grunn til å tvile på at opplysningene er korrekte, selv om forsvarsstaben ikke ønsker å kommentere saken pga pågående forhandlinger.

Her har man et eksempel hvor det er mulig å måle en eventuell effektiviseringsgevinst direkte, selv om artikkelen ikke gir svar på en del viktige spørsmål, som hvor mye årlig drift koster nå, og hvor realistisk det er å si opp eller omplassere de som i dag jobber med vedlikehold på kjøretøyene. Avtalen forutsetter 95% tilgjengelighet på kjøretøyene, noe som er høyere enn i dag, men det fremkommer ikke hvordan tilgjengeligheten og kostnadene blir ved deployering til krigssoner, eller ved krig her hjemme.

på Twitter

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2009
    Pondusfaktor
    9

Hvis vedlikeholdskostnadene blir det samme, så spiller det liten rolle på hvem som eier kjøretøyene.

Og hvordan ser de for seg en ordentlig overtakning?
    Skal man line opp alle scaniane et sted og gå igjennom 10D-satsen og MTO-er? (verktøy og oppgraderinger) (De blir brukt hver dag hele året, så det vil ta tid.)
    Hvem skal vurdere hvilke kjøretøy vi skal gi fra oss? Får vi gi fra oss de med mest feil? Eller må vi beholde de og gi fra oss de aller beste/nyeste med flest oppgraderinger?
    Jeg er noe usikker på hva slags utstyr de orginale lastevognene ble utlevert med. Noe sier meg at dagens antenner, ringmontasjer og sambandsutstyr ellers ikke var en del av pakka.
    Hva gjør vi med alle reservedelene til eksrautstyr som blir igjen, ihvertfall dersom det ikke skulle passe på de nye lastevognene? Selger vi disse med allikevel?
    Så vidt jeg husker ble alle lastevognene av typen krokløfter levert med tre lasteflak, senere modeller ble levert med CHU-rammer (H-ramme til å putte direkte på containere), er dette også tenkt solgt, siden det orginalt hørte med kjøretøyet?

Som en annen forumbruker nevnte, så tar det bare 5år før man har betalt inn alt man fikk, dvs spart seg til fant.

På en annen side vil det nok gi stort spillerom i forhold til lastevognprosjektet, da man faktisk har 0 lastevogner i organisasjonen og behovet er skrikende: "Se, nå må vi leie lastevogner fra den Svenske leverandøren! Hvorfor er ikke de nye lastevognene klare for levering enda?“

Og etter det kan de sette en frist for hvor og når den nye lastevogntypen skal plasseres.

Det jeg er mer interessert i er hvordan de skal løse logistikken ved å ha to lastevognmerker, rettelse; ett merke vi eier og ett vi leier.
    Får vi solgt alle reservedelene og spesialverktøyet vi sitter igjen med? Hva kan vi gjøre med alt som er ettermontert?

Sjefssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    46

Overtagelsen vil vel i første omgang skje ved at det flyttes noen papirer hit og dit, Forsvaret får et lass med penger av Scania, og begynner å overføre mindre lass med penger tilbake. Lastebilene blir der de er.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    78

Lastebilene blir der de er.
    Bortsett fra de lastebilene som blir brukt til å kjøre pengelass frem og tilbake...

På enkelte områder er Forsvaret lik en hvilken som helst sivil bedrift. Derfor kan man godt se på effektiviseringsgevinster f eks ved å outsource drift av fredstids administrative kjøretøyer, kantinedrift, vask, drift av ugraderte datasystemer etc etc. Sannsynligvis vil drift av lavgraderte systemer (FISB B/U) også kunne settes ut til en klarert leverandør. Alt som er utenfor Forsvarets kjernevirksomheter bør kunne snus og vendes på.

Derimot er jeg mer skeptisk til å effektivisere ved å sette bort virksomhet som er en del av kjernevirksomheten, og jeg vil jo påstå at operativ transport av forsyninger og personell begynner å nærme seg dette, selv om det ikke er i den skarpeste enden. Hvilken kompetanse har man til å skru på kjøretøyene dersom man plutselig må deployere en styrke med 20 Scaniaer til Mali eller et annet støvete sted? Beholder Forsvaret nok egne folk, heller har man en avtale med Scania om å sende mekanikere i blå kjeledress dit? Hvordan blir de juridiske forholdene, og hva koster det ekstra?

på Twitter

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2009
    Pondusfaktor
    9

Hvem skal skru på øvelse? Skal vi outsource MB-ene også?
    Skal vi ha sivile verksteder som skrur mens vi øver? Kommer de ut i stilling og fikser deler av jobben der?

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    40

Det morsomme er at alt dette allerede har blitt prøvd av våre allierte før.
    Britiske offiserer fikk gleden av å kjøre rundt på øvelse i Ford tanus fordi internfakturering og leie fra private gjorde LR for dyr.
    Død ved Kølle!

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    8

Jeg ser for meg at man burde gjort akkurat omvendt.

Eie selv, og leie ut de man ikke bruker...
    two to the heart, one to the mind...

Stabssersjant
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    33

Forsvarsbygg, FLO og New Public Management er allerede nevnt som (system)feilkilder i Forsvaret, så det gidder jeg ikke skrive noe om. Det samme er hvor topptungt Forsvaret er.

Det jeg derimot ønsker å slå et slag for, er hvordan faktisk bøte på sistnevnte. Jeg husker sist stillingsvernet ble fjernet for en del år siden nå, for så å bli gjeninnført på rekylen, fordi at spesielt NOF - var det vel, om jeg ikke husker helt feil - lagde et slikt HELVETE om hvor hårreisende det var at noe slikt kunne skje. Jeg tror organisasjonene her til en viss grad er en del av problemet - ikke fordi at dem eksisterer og taler de ansatte sin sak, men fordi at dem driver og balanserer så fint på denne knivseggen som dem gjør.

Det blir IMHO litt komisk når organisasjonene på den ene siden er så klar på hvor dysfunksjonelt Forsvaret er (i ferd med å bli) - gjerne på bakgrunn av egne "studier" om at høyt gradsspenn man har og hvor topptung org'en er, mens dem på den annen side går så voldsomt i skyttergravene når man tar til orde for å innføre det som sikkert hadde vært det mest effektive remediet for å bøte på dette problemet - som er å fjerne stillingsvernet, og deretter og bulldoze alt dette daukjøttet med slitekanter og stjerner - og da mener jeg kun dem av disse, som IKKE har noen reell rolle i organisasjonen (kapteiner/majorer på skytebaneadmer og materielldepoter, stillingshjemler som blir lagt beslag på for å få opprettet en egen stilling som "Representasjonsoffiser" av majors/oblt grad på en leir i Indre Troms, fordi vedkommende hadde gått hele sin militære karriere på 20-30 år - sier vel forsåvidt sitt, å gå 20-30 år uten å komme lenger enn major/oblt - på å leke stolleken innom så og si samtlige stillinger i denne ikke-nevnte garnison - og var så inngrodd at ingen hadde hjerte til å sende ham noe annen plass, brigaderer som er "Inspektørinspektør" - altså folk av et slikt kaliber) - ut av Forsvaret.

Avgangsstimulerende tiltak og sluttpakker funker jo forsåvidt det òg, men hvis pointet her er å senke de totale administrative driftskostnadene i Forsvaret i den hensikt å frigjøre midler til "operativ evne", så river det ikke akkurat skinnet av pølsen å drive å betale 10-20 år med etterlønn for hver enkelt som velger å ta sluttpakke. Det blir jo fort en del millioner kroner per år...

Skal Forsvaret evne å faktisk effektivisere seg selv, så må det IMHO noen drastiske tiltak til. Fram til nå er det vel i størst grad gradsspennet Menig-Kaptein som har fått lide av kutt og slanking, og der disse kuttene har ført til alt annet enn styrking av operativ evne. Nå må slankekniven heller rettes mot de utallige offiserene - og/eller embedsmennene - i org'en som hever mellom 900.000-1.200.000++ brutto i året. Og hvis dette innebærer folk som står uten jobb i en alder av opp i 50-årene, så synd trist leit - si det til alle 40-60 åringene i offshoreindustrien som har mistet jobbene sine de siste par år, og som nå sliter med å finne seg nytt arbeid. Som eks-Major eller -Oblt i en slik alder, så tror jeg ikke akkurat det blir et kjempeproblem å skaffe seg nytt arbeid i det private næringslivet - med mindre man er helt avskrudd da.
    Elite Som En Trensoldat

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2009
    Pondusfaktor
    9

Da får vi håpe @Rittmester ikke skal låne stridsvognene han mener ikke er i bruk i tide og utide...
    "Den har dere ikke behov for i helgen, jeg hadde tenkt å felle litt skog hjemme skjønner du."

Sersjant
    Ble medlem
    Apr 2014
    Pondusfaktor
    19

Overtagelsen vil vel i første omgang skje ved at det flyttes noen papirer hit og dit, Forsvaret får et lass med penger av Scania, og begynner å overføre mindre lass med penger tilbake. Lastebilene blir der de er.
    Men altså, hva er greia her egentlig? Disse lastebilene er jo allerede betalt og staten har ikke cash-flow problemer i samme grad som en sivil forretningsvirksomhet. Dvs., cash'n vil gi positive utslag på de første års regnskap men så faller den effekten bort, til de grader.

Jeg kjenner ikke detaljene men denne typen utsalg/tilbakeleie er jo nøyaktig det samme som gjøres i næringslivet når man trenger et pusterom.

En annen ting er jo det helt åpenbare, Scania driver en business med krav til avkastning.

Jeg er ikke økonom men kunne godt tenkt meg en inngående forklaring på hvorfor og hvordan denne manøveren skal et positivt utslag på både budsjett og forsvarsevne.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    78

Jeg gjetter på at FST kan si, "Se, her sparte vi 280 mill," og så legger noen i FD det inn på det store Excel-arket hvor målet er å komme opp i 40 milliarder til slutt. Vedkommende bryr seg neppe om hverken cash-flow eller forsvarsevne.

på Twitter

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    8

Den eneste måten den talltriksingen der kan lønne seg, er at vi kommer i krig innen 3-4 år.

Strengt tatt burde de som har laget den avtalen der blitt buret inne og etterforsket enten for økonomisk snuskeri, eller landssvik.
    two to the heart, one to the mind...

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2008
    Pondusfaktor
    9

Sitat Opprinnelig skrevet av dobrodan Vis post
    Den eneste måten den talltriksingen der kan lønne seg, er at vi kommer i krig innen 3-4 år.

Strengt tatt burde de som har laget den avtalen der blitt buret inne og etterforsket enten for økonomisk snuskeri, eller landssvik.
    Det hele er så åpenbart hjernedødt at bare å fremlegge det burde være oppsigelsesgrunn. Er noen sjefer som er sikret pensjon og fete stillinger i Scania, merk mine ord. Korrupsjon.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2016
    Pondusfaktor
    2

Men tror noen at hoder vil rulle på hrunn av dette? Kortsiktige løsninger er vel regelen mer enn unntaket. Gjøres innsparingene på denne måten fremover kommer det til å bite oss i rumpa frem i tid..

Banned
    Ble medlem
    Nov 2007
    Pondusfaktor
    0

Sitat Opprinnelig skrevet av Signal_m Vis post
    Men tror noen at hoder vil rulle på hrunn av dette? Kortsiktige løsninger er vel regelen mer enn unntaket. Gjøres innsparingene på denne måten fremover kommer det til å bite oss i rumpa frem i tid..
    Denne avtalen kan jo ha en positiv økonomisk virkning hvis den er kortsiktig/kjøretøyene skal byttes ut. Og vedlikeholdet settes ut til leverandørene av framtidig utstyr. Hvorvidt dette er god butikk for Staten i et helhetlig, samfunnsøkonomisk perspektiv, og en god strategisk løsning, er muligens tvilsomt.

Når det gjelder tallene jeg postet, er disse kanskje mest interessante:

Totalt personell i forsvaret: 17 227
    Totalt militært ansatte i forsvaret: 11 906

Totalt ansatte i forsvarsgrenene: 16 587
    Totalt militært ansatte i forsvarsgrenene: 7 691

Det betyr at 16,7% av samtlige ansatte i forsvaret arbeider utenfor forsvargrenene. Av de militært ansatte, jobber 35,4% utenfor forsvarsgrenene.

Ledende menig
    Ble medlem
    Jan 2008
    Pondusfaktor
    5

I Norge ligger der en del operativ kapacitet i værnsfælles myndigheder. Dette gælder blandt andet i Forsvarets Sanitet og i Cyperforsvaret. I de fleste andre lande er disse enheder placeret i Hæren.
    Sist endret av Claus madsen; 09-01-17 kl 10:52 Begrunnelse: bedre sætning..

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    78

I andre sammenhenger bruker man å ha en tommelfingerregel at én ansatt med lønn og sosiale utgifter koster ca 1 million. Regulativlønnen for de fleste militært ansatte er nok betydelig under dette, men med diverse øvings- og vakttillegg kommer kostnaden for arbeidsgiver fort opp i millionen.

Hvilket skulle bety at de lønnskostnadene som belastes forsvarsbudsjettet er i størrelsesorden 17 milliarder, eller en drøy tredel. En svært betydelig andel. Så vidt jeg husker var tallet i forsvarsbudsjettet noe lavere enn dette, men jeg er usikker på om det dekker alt av kostnader.

Nå er det kanskje en fordel å få flere nærmere den spisse ende, men jeg vil ikke uten videre gå med på at det å jobbe i fellesinstitusjoner utenfor forsvarsgrenene nødvendigvis er en dårlig ting. Det jeg imidlertid mener man med sikkerhet kan si er at de totalte lønnsrelaterte kostnadene i Forsvaret ned.

Så er det to måter å gjøre dette på - den mest åpenbare er å si opp folk. Bortsett fra den støyen dette vil medføre, og problemer rundt stillingsvern, er det en reell fare for at oppgavene må settes ut til andre og dermed forsvinner fra lønnsbudsjettene, men likevel medfører driftskostnader. Og her må man sørge for at kvaliteten blir minst den samme som om jobben skulle vært gjort internt, samtidig som kosnadene blir mindre. Andre har påpekt at kostbare sluttpakker til de som sies opp også vil generere store utgifter i mange år fremover. Jeg tror likevel oppsigelser vil tvinge seg frem, og da må man finne akseptable måter å gjøre dette på slik at man blir kvitt de man ønsker å bli kvitt for at Forsvaret ikke skal være så topp- og baktungt.

Den andre måten er å justere ned lønnsnivået for den enkelte ansatte. Jeg mener man med fordel kan gjøre den variable delen av lønnen (knyttet til vakt og øvelse) mindre, og fastlønnen større, men med en implisitt fordring om at man skal ha en viss belastning utenfor normal arbeidstid. I tillegg vil lønnsutbetalingene bli mindre hvis et betydelig antall majorer og oberstløytnanter erstattes med et tilsvarende antall visekorporaler og korporaler, slik at gradsstrukturen blir mer hensiktsmessig og stridsverdien høyere.

på Twitter

Banned
    Ble medlem
    Nov 2007
    Pondusfaktor
    0

Til sammenlikning var tallene for forsvaret slik i 1985 (Årsverk):

Siv: 11 705
    Mil: 14 787
    Sum: 27 466

Litt grovt kan man si at marinen hadde ca 40 MTB/MKB, 5 fregatter, 15 Kobben u-båter, div minesveipere, landgangs-og støttefartøy. Og ikke minst, kystartillerifort.

Luftforsvaret hadde 100+ jagerfly, 6 P-3 Orion, 6 C-130, ca 30 Bell UH 1B, et nett av radarstasjoner, og luftvern.

Hæren hadde stående styrker tilsvarende ca 2 brigader + div skole-og utdanningsavdelinger. 12 mobbrigader, div selvstendige bataljoner og kompanier pluss distriktskommandoer.

I tillegg hadde vi store materiellprogrammer under veis: Nye F-16 som var en relativt sett, større investering enn F-35, nye U-båter og modernisering av de gamle, nye kystfort og forsvarsinstallasjoner i Lyngen. Samt oppgradering av Brigadene. Og ikke minst: Plakaten på veggen.

I dag er samlet antall ansatte under forsvarsdept. 22 932. Reduksjonen i antall ansatte er altså 16,5%. Og forsvaret er ikke i stand til håndtere den trusselen det er dimensjonert for. - Et svært begrenset strategisk overfall. Har vi da vært gjennom en effektivisering?

Tilpasset MILFORUM søk

Søkemotor

Tilpasset søk
Støtte
Støttemuligheter