SPESIALJEGER.NET
Opptaksforum på Milforum - Spesialjeger.net

Nytt opptaksforum - Spesialjeger.net
Kun for dere som ligger i trening til opptak. Trykk på bildet for mer info!

Viser resultatene 1 til 15 av 15
    Ledende menig
    Ble medlem
    Oct 2015
    Liker (gitt)
    18
    Liker (mottatt)
    6
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    14 innlegg
    PONDUS
    Basert på brukerens evne til å gi ris/ros (stjerna), mottatte likes, antall innlegg og fartstid
    1

Uniform i kirken

Hei

Jeg vurderer å bruke uniform(permuniform) i kirken på julaften. Jeg har prøvd å finne reglene for dette i reglementet uten hell.
    Hva sier reglementet ang dette?

Takk for svar på forhånd
    Vær klar over at fred og frihet ikke er noen selvfølge. Det må du være villig til å stille opp for.
    - Joachim Rønneberg

2. Trond Bolle - marinejeger e-14 Tommy Fjeldheim Tenk som en kriger Bertrand-Larssen Mental Trening bli tøff Chris Ryan Bravo Two Zero Spionbasen The real Bravo Two Zero

Sersjant
    Ble medlem
    Apr 2014
    Liker (gitt)
    714
    Liker (mottatt)
    333
    Nevnt
    73 innlegg
    Sitert
    442 innlegg
    PONDUS
    Basert på brukerens evne til å gi ris/ros (stjerna), mottatte likes, antall innlegg og fartstid
    13

Sv: Uniform i kirken

Såvidt jeg husker er der ingen spesifikke forbud mot å bruke uniform i kirken. Til enhver tid godkjent permantrekk bør være bra.

Når det er sagt så stusser jeg litt på hvorfor du ønsker å gjøre dette akkurat på Julaften? Personlig går jeg minst mulig i kirken men i forhold til uniform så tenker jeg at da er det enten gudstjeneste i militær regi eller for å gjøre ære på noen, altså bryllup eller begravelse.

Dette er uansett opp til deg og kirken er vel velkommen for alle
    Artillery is the God of War

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Sep 2015
    Liker (gitt)
    73
    Liker (mottatt)
    69
    Nevnt
    10 innlegg
    Sitert
    60 innlegg
    PONDUS
    3

Meiner at du kan stille i service uniform/ permuniform i kirken til jul.

Galla er vel kun tillatt til bryllup??

Korporal
    Ble medlem
    Aug 2014
    Nevnt
    25 innlegg
    Sitert
    172 innlegg
    PONDUS
    5

Det synes jeg bare du skal gjøre.
    Synes det er flott at du ønsker å vise frem uniformen. Forsvaret er ikke lenger så synlige i samfunnsbildet.

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2006
    Liker (gitt)
    56
    Liker (mottatt)
    52
    Nevnt
    10 innlegg
    Sitert
    36 innlegg
    PONDUS
    7

Sitat Opprinnelig skrevet av 88charlie Vis post
    men i forhold til uniform så tenker jeg at da er det enten gudstjeneste i militær regi eller for å gjøre ære på noen, altså bryllup eller begravelse.
    I et gudshus er det vel ikke mennesker man ærer...
    Det er bedre å ta toget med NSB enn å fly med LSD.

Sersjant
    Ble medlem
    Aug 2014
    Liker (gitt)
    683
    Liker (mottatt)
    89
    Nevnt
    19 innlegg
    Sitert
    119 innlegg
    PONDUS
    5

Sitat Opprinnelig skrevet av Simplex Vis post
    I et gudshus er det vel ikke mennesker man ærer...
    I praksis er det vel det de fleste gjør, de få gangene de er der.

Sersjant
    Ble medlem
    Apr 2016
    Liker (gitt)
    130
    Liker (mottatt)
    76
    Nevnt
    11 innlegg
    Sitert
    22 innlegg
    PONDUS
    3

Bare sørg for å lese uniformsreglementet så du er sikker på at ting blir riktig
    Distinksjoner og båndstriper, hodeplagg, tillatte tilleggseffekter (allværsjakke eller hansker f.eks.).
    https://forsvaret.no/fakta/uniformer...dikk/uniformer

Antar at både T1 og T2 er innafor på julaften, men tenker at T1 bør tilstrebes dersom man har alle uniformsartiklene som skal til? Thoughts anyone?

EDIT: etter litt finlesing ser jeg vel at P3 (seremoni/parade 3) kanskje er det mest korrekte alternativet. Av eksempler nevner uniformsreglementet bl.a. offentlige høytidsdager og andre seremonier.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Liker (gitt)
    977
    Liker (mottatt)
    2201
    Nevnt
    226 innlegg
    Sitert
    1080 innlegg
    PONDUS
    61

Slik jeg har forstått det, avtjener trådstarter førstegangstjenesten. Pen og korrekt båret permuniform er tingen. Spør eget befal om du er usikker på detaljer.
    "Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't."

på Twitter

Korporal
    Ble medlem
    Aug 2014
    Nevnt
    25 innlegg
    Sitert
    172 innlegg
    PONDUS
    5

Oppfattet det også slik at trådstarter er i førstegangstjeneste uten at det ble sagt direkte.

Når jeg tenker tilbake innafor det påbegynte gråhåret så tror jeg faktisk jeg stilte i julegodstjeneste selv i serviceuniform tilbake som fersk befalsskole spirrevipp i 1990. Mener det var en stolt mor som utøvet sterkt press for å gjerne ønsket å vise frem den unge fremadstormende.

Personlig synes jeg det var en god ide av trådstarter så lenge det selvfølgelig gjøres i henhold til uniformsreglementet, men det regner jeg med at det gjøres.

Hmm. Nesten så jeg vurderte å finne frem en sort uniform selv til julegudstjenesten. Skal gjennomføres på bygda med mine foreldre i et område som ikke lenger har noen hærfolk så det er nok ikke vant til uniformer lenger :-)

Korporal
    Ble medlem
    Aug 2011
    Liker (gitt)
    206
    Liker (mottatt)
    105
    Nevnt
    12 innlegg
    Sitert
    69 innlegg
    PONDUS
    6

Du får passe på at ingen blir krenket av ditt uniformerte nærvær da @West 😉 "UNIFORMERT ELITESOLDAT skapte DØDSFRYKT i kirken på JULAFTEN!" - Han kunne jo hatt våpen, sier forskremt vitne. - Jeg hadde med mine små barn, og de begynte å gråte da jeg i full panikk dro dem etter ørene ut av kirken for å få dem i sikkerhet.

Sent fra min E5823 via Tapatalk
    Ved kølle skal ondt fordrives!

Korporal
    Ble medlem
    Aug 2014
    Nevnt
    25 innlegg
    Sitert
    172 innlegg
    PONDUS
    5

Hehe. Ja det har vel kommet til det nå. Folk har jo uniformsfrykt. Får kanskje bare trekke i svartdressen som vanlig.

Korporal
    Ble medlem
    Mar 2009
    Liker (gitt)
    1
    Liker (mottatt)
    3
    Nevnt
    3 innlegg
    Sitert
    1 innlegg
    PONDUS
    4

Jeg tror ikke du skal ta på deg messeantrekket for å gå i kirken på julaften. Det blir litt vel høytidelig. Husk at å være en gentleman også handler om å ikke kle seg for pent for anledningen og stjele oppmerksomhet. Uniformsreglementet er harmonisert de siste årene mellom grenene og opp mot allierte, det innebærer bla. at det ikke lengre er naturlig å bruke "galla" i like utstrakt grad. Galla heter nå messeantrekk og nyttes som for kjole og hvit og smoking (altså primært antrekk innendørs og om kvelden). Følg linken til @krsvgr lengre opp. Det er litt endringer. Riktig antrekk blir P3, som for Hæren er som for tjenesteantrekk med belte/bandolær, hvit skjorte og hvite hansker.
    Si vis pacem, para bellum.

Korporal
    Ble medlem
    Aug 2014
    Nevnt
    25 innlegg
    Sitert
    172 innlegg
    PONDUS
    5

Usikker på hvem posten din er rettet mot @binders, men trådstarter har jo sagt at han ønsker å bruke permuniform.
    Jeg er jo offiser og gentleman og hadde selvfølgelig ikke stilt i messeantrekk til julegudstjenesten :-)
    Dette er prestens store dag og han skal få skinne i all sin prakt. Jeg unner han det. Alle andre dager jo mine.

Korporal
    Ble medlem
    Mar 2009
    Liker (gitt)
    1
    Liker (mottatt)
    3
    Nevnt
    3 innlegg
    Sitert
    1 innlegg
    PONDUS
    4

@West, du var adressat. Jeg fulgte ikke kutyme og siterte eller @-et, skjønner derfor at det fremsto som uklart. Da du skrev sort og hær i samme setning antok jeg at du mente "galla".
    Sist endret av binders; 13-12-16 kl 21:23 Begrunnelse: upresist
    Si vis pacem, para bellum.

Korporal
    Ble medlem
    Aug 2014
    Nevnt
    25 innlegg
    Sitert
    172 innlegg
    PONDUS
    5

Bare tøysa. Ikke hør på meg. Jeg er tradisjonell og kjører dress.

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Lignende tråder

1. Uniform på 17.Mai
    By Kim in forum Annen militær/sikkerhetsrelatert tjeneste
    Svar: 10
    Nyeste innlegg: 11-03-16, 19:47
  2. Uniform T2
    By stiantk in forum Kjøpes
    Svar: 0
    Nyeste innlegg: 09-08-14, 19:48
  3. Uniform på 17 mai?
    By greenman in forum Ordet er fritt - generelle diskusjoner
    Svar: 7
    Nyeste innlegg: 03-05-09, 23:26
  4. Uniform
    By SILK88 in forum Ordet er fritt - generelle diskusjoner
    Svar: 6
    Nyeste innlegg: 13-08-07, 12:43
  5. UNIFORM
    By agr in forum Personlig utrustning, utstyr
    Svar: 6
    Nyeste innlegg: 08-12-05, 16:04
Om Milforum
Milforum ® er det militære debattforumet hvor innholdet styres av brukerne. Siden 2004 har vi holdt deg oppdatert på det som er skjer innen Forsvaret, Heimevernet (HV), NATO, og det geopolitiske spenningsforholdet verden over.

Antall sideoppslag siden oppstart:
Støtt Milforum
Støttemuligheter
Sosiale Medier