Milforum • Se emne - Politikonflikten

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Besøk nettbutikken Amfibi. Partner med Milforum siden 2006
Besøk vår blogg: Milblogg   Besøk oss på Twitter her
Støtt Milforum via Paypal

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 55 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
  Utskriftsvennlig visning

Politikonflikten
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 7 Juli, 2009, 15:55 
Avlogget

De fleste er møkk lei hele greia.

Hvordan bør konflikten løses? Hvem bør fire på kravene? Arbeidsgiver eller arbeidstakerne?

Syter politiet, eller fremstiller de legitime krav?

Se også blogginnlegget om tema: http://milforum.blogspot.com/2009/07/politikonflikten.html

Topp

InnleggSkrevet: 7 Juli, 2009, 16:28 
Avlogget

Er ikke rart folk må jobbe overtid når politiet er så underbemmanet som det er nå.
Syns de heller bør ta tak i det enn å prøve å jobbe ut løsninger på at folk må jobbe overtid, som beordring og kompensasjon for dette. Dette ved å utdanne enda flere politifolk i året.

Er det virkelig nødvendig at politi i norge har generell studiekompetanse, eller at det er en politiudanning på 3års høyskole?

Å ekskludere de uten studiekompetanse fører til at mange som har yrkesfaglig utdanning ikke kan starte som politi, uten først å ta studiekompetanse, noe som ekskluderer mange potensielle politifolk.

En kortere politi utdanning på 2år kan også fungere, for så å sende politifolkene i 1-2års praksis i politiet med kurs/utdanning i praksisen. Mener 1års erfaring i jobben som politi er mye mer lærerikt enn 1år ekstra med teori. Dette ville også ført til at det hadde blitt flere politifolk til å fylle de ledige stillingene rundt i norge.

Topp

InnleggSkrevet: 8 Juli, 2009, 10:53 
Moderator
Avlogget

Noe dere lurer på? Spør Arne: http://www.aftenposten.no/nettprat/article3158181.ece

Topp

InnleggSkrevet: 8 Juli, 2009, 11:45 
Pålogget

motoko skrev:
Er ikke rart folk må jobbe overtid når politiet er så underbemmanet som det er nå.
Syns de heller bør ta tak i det enn å prøve å jobbe ut løsninger på at folk må jobbe overtid, som beordring og kompensasjon for dette. Dette ved å utdanne enda flere politifolk i året.

Er det virkelig nødvendig at politi i norge har generell studiekompetanse, eller at det er en politiudanning på 3års høyskole?

Å ekskludere de uten studiekompetanse fører til at mange som har yrkesfaglig utdanning ikke kan starte som politi, uten først å ta studiekompetanse, noe som ekskluderer mange potensielle politifolk.

En kortere politi utdanning på 2år kan også fungere, for så å sende politifolkene i 1-2års praksis i politiet med kurs/utdanning i praksisen. Mener 1års erfaring i jobben som politi er mye mer lærerikt enn 1år ekstra med teori. Dette ville også ført til at det hadde blitt flere politifolk til å fylle de ledige stillingene rundt i norge.

Er ikke politiutdanningen slik at første året er skole, 2 året er praksis, for så 3. året med skole igjen?

Så systemet er som du vil ha det med en kortere utdanning på 2 år, men med bare 1 år praksis. Hva det ene året går ut på vet jeg ikke, men kanskje noen her kan gi ett godt svar.

Forøvrig har jo politiet kunne begynt med 1.årig skole med 1 år praksis etterpå før de kan gå inn i full jobb. og deretter videre utdanning for de som ønsker å inneha litt høyere stillinger?

Topp

InnleggSkrevet: 8 Juli, 2009, 11:51 
Avlogget

Haward skrev:
Er ikke politiutdanningen slik at første året er skole, 2 året er praksis, for så 3. året med skole igjen?

Så systemet er som du vil ha det med en kortere utdanning på 2 år, men med bare 1 år praksis. Hva det ene året går ut på vet jeg ikke, men kanskje noen her kan gi ett godt svar.

Det er riktig, Haward.

1. klasse: Teori (stort sett)
2. klasse: Praksis
3. klasse: Teori (stort sett)

I 2. klasse blir man utplassert til en stasjon eller et lensmannskontor. Man jobber egentlig et år, hvorav storparten av tiden går til ordenstjeneste, en del til etterforskning, samt at man har en ekstern hospitering på tre uker. I tillegg til dette kommer en del operativ kursing, så som utrykningskjøring, et leiropphold med diverse trening m.m.

Slik at PHS er ikke en ordinær, "teoritung" høyskole - et helt år går til arbeid ute i virkeligheten. Jeg kan for øvrig legge til at ingen av de tre årene er betalt, heller ikke praksisåret hvor man jobber ordinær turnus på linje med betalte og fast ansatte tjenestemenn.

Topp

InnleggSkrevet: 8 Juli, 2009, 12:55 
Pålogget

Lucas skrev:
Slik at PHS er ikke en ordinær, "teoritung" høyskole - et helt år går til arbeid ute i virkeligheten. Jeg kan for øvrig legge til at ingen av de tre årene er betalt, heller ikke praksisåret hvor man jobber ordinær turnus på linje med betalte og fast ansatte tjenestemenn.

Say what? Ikke "lærlinglønn" en gang?

Topp

InnleggSkrevet: 8 Juli, 2009, 13:41 
Avlogget

Safariland skrev:
Lucas skrev:

Nei. Du jobber fulltid, men må leve på studielån.

Topp

InnleggSkrevet: 8 Juli, 2009, 13:48 
Pålogget

Safariland skrev:
Lucas skrev:

Nope. Det er en treårig høgskoleutdannelse, og man får ikke betalt i utdannelsesår nr. 2. Jeg synes at man burde hatt betalt som PB1 i praksisåret, mot at en heller avtjente et pliktår etter endt utdannelse. Det er alt for mange som går politihøgskolen kun for å ha den på CV'en, for så å velge andre yrker.

Topp

InnleggSkrevet: 8 Juli, 2009, 17:37 
Avlogget

Safariland skrev:
Lucas skrev:

Som de andre sier, ingen lønn, heller ikke "lærlinglønn". Man betaler faktisk for å gå PHS (en liten sum, men dog). Ellers er man prisgitt Lånekassen.

En ekspert på arbeidsmiljøloven roser Politiets Fellesforbund: http://pf.no/id/14380

Arne Johannessen stilte på Q&A hos Aftenposten.no: http://pf.no/id/14380

Topp

InnleggSkrevet: 8 Juli, 2009, 19:28 
Pålogget

Lucas skrev:
Safariland skrev:
Lucas skrev:

Som de andre sier, ingen lønn, heller ikke "lærlinglønn". Man betaler faktisk for å gå PHS (en liten sum, men dog). Ellers er man prisgitt Lånekassen.

En ekspert på arbeidsmiljøloven roser Politiets Fellesforbund: http://pf.no/id/14380

Arne Johannessen stilte på Q&A hos Aftenposten.no: http://pf.no/id/14380

Var tragisk for politistanden når de sluttet å gi lønn under utdanning for noen år siden..

Topp

InnleggSkrevet: 8 Juli, 2009, 21:58 
Pålogget

Haward skrev:
Var tragisk for politistanden når de sluttet å gi lønn under utdanning for noen år siden..

Jeg husker at de sluttet med det - men er det noen som husker begrunnelsen? Noe må det da ha vært? Eller?
Umiddelbart virker det ganske dumt - hvorfor ikke lønnet utdannelse med plikttjeneste, slik som Forsvaret praktiserer?

Topp

InnleggSkrevet: 8 Juli, 2009, 22:00 
Pålogget

Rittmester skrev:
Haward skrev:

Jeg husker at de sluttet med det - men er det noen som husker begrunnelsen? Noe må det da ha vært? Eller?
Umiddelbart virker det ganske dumt - hvorfor ikke lønnet utdannelse med plikttjeneste, slik som Forsvaret praktiserer?

Mine tanker også, øker rekrutteringen, og det blir lettere å svelge ulempene som følger yrket. 1 000 000 NOK i pluss er vesentlig bedre enn 400 000NOK i minus pga av studielån.

Topp

InnleggSkrevet: 8 Juli, 2009, 22:25 
Avlogget

Haward skrev:
Rittmester skrev:
Haward skrev:

Mine tanker også, øker rekrutteringen, og det blir lettere å svelge ulempene som følger yrket. 1 000 000 NOK i pluss er vesentlig bedre enn 400 000NOK i minus pga av studielån.

ja kommer raskt opp i det med to bachelor-grader, som jeg, forhåpentligvis vil ende opp med....

Topp

InnleggSkrevet: 9 Juli, 2009, 17:45 
Pålogget

Ny politiavtale inngått: http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks ... 161949.ece

Topp

InnleggSkrevet: 9 Juli, 2009, 17:57 
Avlogget

Redigert.

Topp

Re: Politikonflikten
InnleggSkrevet: 27 Juli, 2009, 20:13 
Avlogget

mange som kommer med forslag om å korte ned PHS, tror ikke dette svaret i det hele tatt. Norge har nok en av de bedre politiutdanningene i verden.
Man har flere fag som mange kanskje synes er merkelig mtp at man skal ut å være "pollti på gata", men når man ser på at man skal kunne være etterforsker og foreta avhør av mennesker i krise så ser man nytten av fagene.

Når det kommer til politikrisen, så er jo den erklært for avsluttet av regjeringen og PF. Og igjen så sitter store deler av politinorge, som var med på aksjonen å lurer på hva som skjedde med kravene de hadde. Virker som mange er skuffet over PF.

Og hele saken med Killengren er jo en farse. Den dama som liksom skal være leder av politiet har null tillit blant tjenestemenn og kvinner i politiet.

Topp

InnleggSkrevet: 31 Juli, 2009, 18:34 
Avlogget

Malkav skrev:

Når det kommer til politikrisen, så er jo den erklært for avsluttet av regjeringen og PF. Og igjen så sitter store deler av politinorge, som var med på aksjonen å lurer på hva som skjedde med kravene de hadde. Virker som mange er skuffet over PF.

Og hele saken med Killengren er jo en farse. Den dama som liksom skal være leder av politiet har null tillit blant tjenestemenn og kvinner i politiet.

Finner det noe merkelig at du som 1. års politistudent uttaler deg på vegne av politi-Norge. Jeg er fornøyd med PF og deres arbeid i løpet av siste året, det er også de aller fleste jeg har snakket med på mitt tjenestested. Og hvorfor bruke energi på å være negativ mot Killengren? Hun er min høyeste sjef og antakelig din framtidige sjef også, og fortjener faktisk å bli behandlet med respekt av sine undergitte.

Topp

InnleggSkrevet: 5 August, 2009, 21:00 
Avlogget

Skriver at "Det virker som"... Er bare det jeg har hørt fra tjenestemenn og kvinner jeg har snakket med og hvilke stemninger som råder på deres tjenestested.

Topp

InnleggSkrevet: 5 August, 2009, 23:17 
Avlogget

Da gir jeg følgende råd etter flere år i etaten: uttal deg på egne vegne, ikke på vegne av andre..

For øvrig, hvilken annen fagforening (unntatt flyveledere) har klart å presse frem en reel lønnsøkning på inntil 40 000,- i året for flere av sine medlemmer utenom vanlig lønnsoppgjør?

Topp

InnleggSkrevet: 5 August, 2009, 23:18 
Avlogget

Spør du meg, er ikke det en særlig god ting.

Topp

InnleggSkrevet: 6 August, 2009, 00:17 
Avlogget

Herr Brun skrev:
Spør du meg, er ikke det en særlig god ting.

and who cares? det er lønna man lever av i dag, og ikke den du måtte få et visst annet sted.....

Topp

InnleggSkrevet: 6 August, 2009, 00:51 
Avlogget

For all del. Det er bra at de får opp lønna. Det er bare metodene jeg ikke liker.

Topp

InnleggSkrevet: 6 August, 2009, 10:28 
Avlogget

Herr Brun skrev:
For all del. Det er bra at de får opp lønna. Det er bare metodene jeg ikke liker.

Skal vi starte en etikk-debatt? Helliger midlene målet? Eller skal man stå med lua i hånda okke som? "Alle" er jo enig i at visse grupper i det offentlige gjør en så viktig og nyttig jobb...bla bla osv, men det gjenspeiler seg aldri i lønna. Da bør man gjøre noen grep etter hvert. Og det har vel skjedd nå! Ellers så har man har jo flere valg. Slutte, og få seg bedre betalt jobb. Ta annen utdanning som vil lønne seg mer på sikt. Eller ta en "fight" med arbeidsgiver/staten. Eller hva Brun?

Topp

InnleggSkrevet: 6 August, 2009, 10:51 
Avlogget

Jeg mener at en skal holde seg innenfor de samme rammene for forhandlinger og streik som alle andre fagforeninger. Jeg er for høyere lønn til politiet, men måten dette er blitt oppnådd på er feil. Målet helliger faktisk ikke midlene.

Topp

InnleggSkrevet: 6 August, 2009, 10:59 
Avlogget

Herr Brun skrev:
Jeg mener at en skal holde seg innenfor de samme rammene for forhandlinger og streik som alle andre fagforeninger. Jeg er for høyere lønn til politiet, men måten dette er blitt oppnådd på er feil. Målet helliger faktisk ikke midlene.

Noen er litt fortørnet over at spilleregler kanskje er tøyd på (det kan man også diskutere), men hvem husker dette om kort tid? Så; who cares egentlig?

Topp

InnleggSkrevet: 6 August, 2009, 11:04 
Avlogget

Jeg mener det er VELDIG galt at POLITIET skal tøye reglene på den måten. Som wkc så fint sa det, hvem andre enn flygelederne har klart å få 40'000 i lønnsøkning utenom vanlig lønnsoppgjør?

Topp

InnleggSkrevet: 6 August, 2009, 11:35 
Avlogget

SOP2000 skrev:
Herr Brun skrev:

Noen er litt fortørnet over at spilleregler kanskje er tøyd på (det kan man også diskutere), men hvem husker dette om kort tid? Så; who cares egentlig?

Si flyveleder og mange vil umiddelbart si: "Å, de som sutrer seg til ekstra penger når det ikke er tiden for slikt! F...s sleipinger!"

Noe lignende kommer en del til å tenke om dere nå. Jeg frykter resultatet blir at personer i en mindre grad stoler på politiet, som selvfølgelig i en stor grad er sammensatt av PF-medlemmer. Neste gang et vitne ikke melder seg etter en voldtekt eller en eller annen idiot skyter en biltyv fordi han ikke stoler på politiet, så vær stolt av at dette har du bidratt til.

Satt litt på spissen...

Topp

InnleggSkrevet: 6 August, 2009, 12:04 
Avlogget

Vannglass skrev:
SOP2000 skrev:
Herr Brun skrev:

Si flyveleder og mange vil umiddelbart si: "Å, de som sutrer seg til ekstra penger når det ikke er tiden for slikt! F...s sleipinger!"

Noe lignende kommer en del til å tenke om dere nå. Jeg frykter resultatet blir at personer i en mindre grad stoler på politiet, som selvfølgelig i en stor grad er sammensatt av PF-medlemmer. Neste gang et vitne ikke melder seg etter en voldtekt eller en eller annen idiot skyter en biltyv fordi han ikke stoler på politiet, så vær stolt av at dette har du bidratt til.

Satt litt på spissen...

Eller man sier: De som hadde en fagforening som gjorde jobben sin! Fagforeningen kjemper for sitt, og staten kunne jo sagt nei om de virkelig mente at det hele var så galt... så hvem bør man egentlig kritisere? Oi, hørte man lyden av kroner som triller riktig vei?

Topp

InnleggSkrevet: 6 August, 2009, 12:17 
Pålogget

Det forutsetter naturligvis at fagforeningen gjorde jobben sin på en lovlig og riktig måte. Målet helliger ikke middelet.

Topp

InnleggSkrevet: 6 August, 2009, 14:52 
Moderator
Pålogget

Vel, det er jo ikke det folk sier da - og det må PF og politifolk ta inn over seg. Politiet tøyde (og etter manges mening brøt) spillereglene i arbeidslivet. Som Brun og sier - målet helliger ikke midlet.

Og om politiet etter det flestes mening har et spesielt ansvar fro å forholde seg til samfunnets spilleregler? Javisst.

Topp

InnleggSkrevet: 6 August, 2009, 16:37 
Avlogget

Jeg har gått opp 40 000,- i reel årslønn, jobber mertid for det og lever meget utmerket godt med det.

Mitt bidrag i løpet av nesten 1 år var å ikke ta på meg frivillig overtidsarbeide (jeg har blitt beordret på jobb på en rekke ganger), og det mener jeg jaggu at jeg skal ha retten til å bestemme selv. Om noen synes det er unfair, så må de få lov til å mene det, men da skal de også tenke på sine egne rettigheter som arbeidstaker. Politifolk har ikke fått noe ekstra på normale lønnsoppgjør på flere år, det er ikke mulig så lenge f eks LO har klausulført rett til nye forhandlinger om andre fagforbund får bedre oppgjør, med målrettet annerledes innsats i mange måneder fikk vi endelig til et løft.

Topp

InnleggSkrevet: 6 August, 2009, 19:28 
Pålogget

wkc skrev:
Jeg har gått opp 40 000,- i reel årslønn, jobber mertid for det og lever meget utmerket godt med det.

Mitt bidrag i løpet av nesten 1 år var å ikke ta på meg frivillig overtidsarbeide (jeg har blitt beordret på jobb på en rekke ganger), og det mener jeg jaggu at jeg skal ha retten til å bestemme selv. Om noen synes det er unfair, så må de få lov til å mene det, men da skal de også tenke på sine egne rettigheter som arbeidstaker. Politifolk har ikke fått noe ekstra på normale lønnsoppgjør på flere år, det er ikke mulig så lenge f eks LO har klausulført rett til nye forhandlinger om andre fagforbund får bedre oppgjør, med målrettet annerledes innsats i mange måneder fikk vi endelig til et løft.

Forstår du er fornøyd. Men kva seie du viss endre yrkesgrupper går ut på same måten som politiet her har gjort? Kva viss sjukepleiarane sluttar å jobbe overtid, sluttar å få inn venekanyler. Kankje sluttar å behandle voldlege pasientar?

Topp

InnleggSkrevet: 6 August, 2009, 20:34 
Avlogget

For å dra paraleller til Forsvaret kan det vel nevnes at man i utenlandsoperasjoner er fritatt fra både arbeidsmiljøloven og tjenestemannsloven. Men det er altså jobben min. Og hvis jeg ikke liker det, kan jeg slutte.

Topp

InnleggSkrevet: 6 August, 2009, 20:45 
Moderator
Avlogget

Crazy_K skrev:
For å dra paraleller til Forsvaret kan det vel nevnes at man i utenlandsoperasjoner er fritatt fra både arbeidsmiljøloven og tjenestemannsloven. Men det er altså jobben min. Og hvis jeg ikke liker det, kan jeg slutte.

Nå varer vel utenlandsoperasjonene 3-12 mnd ikke resten av ditt yrkesaktive liv ;-)

Topp

InnleggSkrevet: 6 August, 2009, 20:56 
Avlogget

Neida. Poenget er at enkelte yrker stiller høyere krav enn andre. Ingen som tvinger folk til å bli.

Topp

InnleggSkrevet: 6 August, 2009, 21:01 
Moderator
Avlogget

Crazy_K skrev:
Neida. Poenget er at enkelte yrker stiller høyere krav enn andre. Ingen som tvinger folk til å bli.

Joda skjønner det, men konsekvensene for Norge er høyere om folk ikke vil jobbe i Politiet enn om de ikke vil tjenestegjøre i int.ops. Men vi blir sikkert ikke enig så da legger jeg den ballen død fra min side.

Topp

InnleggSkrevet: 6 August, 2009, 21:42 
Avlogget

magskor skrev:

Forstår du er fornøyd. Men kva seie du viss endre yrkesgrupper går ut på same måten som politiet her har gjort? Kva viss sjukepleiarane sluttar å jobbe overtid, sluttar å få inn venekanyler. Kankje sluttar å behandle voldlege pasientar?

Kanskje sykepleiere skal slutte å jobbe frivillig overtid en periode og se om det fører frem. Det må jaggu være deres fagforening som må velge rett strategi for å få økte lønninger for sine medlemmer. Det ser ikke ut som NSF har lyktes helt med det, og hva heter forresten lederen av NSF? Det er det jammen ikke mange ikke-medlemmer som vet. PF ved Arne Johannessen har lyktes rimelig bra med sin. For øvrig er min bedre halvdel i yrkesgruppen sykepleiere. For 8 år siden hadde hun litt høyere lønn enn meg, nå er hun håpløst etter. Da hjelper lite når våre regninger skal betales at NSF nyter mer anseelse enn PF blant enkelte...

Og vedr utenlandstjeneste har jeg vært ute gjennom både politiet og forsvaret og det er og skal ikke være å sammenligne med ens vanlige jobb hjemme i Norge når det gjelder arbeidstidsbestemmelser.

Topp

InnleggSkrevet: 6 August, 2009, 21:54 
Avlogget

Jaja, ta sykepleiere da. Eller brannmenn, eller noen av de andre yrkesgruppene som må påregne å jobbe utover 1530. Kanskje alle bare skulle sabotere sitt eget arbeid littegrann slik at de kunne fått litt bedre lønn. Er jo tross alt staten, og ikke vanlige folk som betaler lønna, så who cares hva de synes, som noen sa...?

Topp

InnleggSkrevet: 6 August, 2009, 22:13 
Avlogget

Crazy_K skrev:
Jaja, ta sykepleiere da. Eller brannmenn, eller noen av de andre yrkesgruppene som må påregne å jobbe utover 1530. Kanskje alle bare skulle sabotere sitt eget arbeid littegrann slik at de kunne fått litt bedre lønn. Er jo tross alt staten, og ikke vanlige folk som betaler lønna, så who cares hva de synes, som noen sa...?

Følger overhodet ikke retorikken, og det er vel ikke mange brannmenn ansatt i staten? Noen flere sykepleiere, men langt fra flertallet av de heller. Uansett, det må være deres respektive fagforeninger som må bruke sette seg mål og bruke de legale virkemidlene som skal til for å oppnå disse målene.

Topp

InnleggSkrevet: 6 August, 2009, 22:16 
Pålogget

Hvorfor skal de måtte bruke legale virkemidler? PF gjør jo ikke det.

Topp

InnleggSkrevet: 6 August, 2009, 22:23 
Pålogget

wkc skrev:
Crazy_K skrev:

Følger overhodet ikke retorikken, og det er vel ikke mange brannmenn ansatt i staten? Noen flere sykepleiere, men langt fra flertallet av de heller. Uansett, det må være deres respektive fagforeninger som må bruke sette seg mål og bruke de legale virkemidlene som skal til for å oppnå disse målene.

Stat eller kommune. Det er i grunn ikkje store forskjellen.

Topp

InnleggSkrevet: 6 August, 2009, 22:46 
Avlogget

krikkert skrev:

Ser du åpenbart studerer jus. Hadde staten vært av den oppfatning at PF brukte ulovlige virkemidler hadde de nok satt noen fra Regjerningsadvokaten på saken, og de juristene er som du sikkert vet blant de beste. Jeg føler meg trygg på at de har vurdert dette nøye og funnet ut at søksmål nok ikke ville ført frem. Men bevares, man må mene det man vil. Lønningsposen min har økt, og det er det som teller, ikke hva andre måtte mene om min fagforening og deres rimelig vellykkede strategi..

Topp

InnleggSkrevet: 6 August, 2009, 22:56 
Pålogget

wkc skrev:
krikkert skrev:

Ser du åpenbart studerer jus. Hadde staten vært av den oppfatning at PF brukte ulovlige virkemidler hadde de nok satt noen fra Regjerningsadvokaten på saken, og de juristene er som du sikkert vet blant de beste. Jeg føler meg trygg på at de har vurdert dette nøye og funnet ut at søksmål nok ikke ville ført frem. Men bevares, man må mene det man vil. Lønningsposen min har økt, og det er det som teller, ikke hva andre måtte mene om min fagforening og deres rimelig vellykkede strategi..

På det nivået fungerer staten etter politiske, ikke juridiske prinsipper. At noe ikke ble påtalt betyr, som du sikkert vet, ikke at intet straffbart har skjedd. At det ikke er politisk mulig å forfølge PF betyr ikke at PF handler riktig eller lovlig.

For opplysningens skyld: Jeg hadde heller ikke forfulgt PF på det tidspunktet da det var aktuelt. Dette kommer nok til å bite PF i rumpa neste gang.

Topp

InnleggSkrevet: 6 August, 2009, 23:51 
Avlogget

krikkert skrev:
wkc skrev:
krikkert skrev:

På det nivået fungerer staten etter politiske, ikke juridiske prinsipper. At noe ikke ble påtalt betyr, som du sikkert vet, ikke at intet straffbart har skjedd. At det ikke er politisk mulig å forfølge PF betyr ikke at PF handler riktig eller lovlig.

For opplysningens skyld: Jeg hadde heller ikke forfulgt PF på det tidspunktet da det var aktuelt. Dette kommer nok til å bite PF i rumpa neste gang.

Hvorfor skulle det bite PF i rumpa neste gang? Nå synes jeg flere skal slutte "å sutre" over at etaten har blitt tilgodesett med noen ekstra kroner. Det er jo ikke akkurat snakk om milliarder... hva har ikke dårlig planlegging og prosjektledelse av andre offentlige etater kostet av felleskapets midler. Har selv sett det i praksis flere steder! Nei, tenk at PF har gjort en god jobb som fagforening! Tenk at andre fagforeninger kanskje kan lære noe av dette! Tenk at dette fortjente politiet! Ikke sutre over at etaten fikk noe ekstra nå. Skal det sutres over beslutningen, så sutre til staten!

Topp

InnleggSkrevet: 6 August, 2009, 23:54 
Avlogget

Det er ikke snakk om at vi vil ha pengene brukt andre steder. Det er snakk om PRINSIPPER. Det er noe alvorlig galt når POLITIET tøyer reglene på den måten. Jeg unner politiet bedre lønn, men de må kjempe for det på samme måte som de andre i arbeidslivet.

Topp

InnleggSkrevet: 7 August, 2009, 00:07 
Pålogget

SOP2000 skrev:
krikkert skrev:

Hvorfor skulle det bite PF i rumpa neste gang? Nå synes jeg flere skal slutte "å sutre" over at etaten har blitt tilgodesett med noen ekstra kroner. Det er jo ikke akkurat snakk om milliarder... hva har ikke dårlig planlegging og prosjektledelse av andre offentlige etater kostet av felleskapets midler. Har selv sett det i praksis flere steder! Nei, tenk at PF har gjort en god jobb som fagforening! Tenk at andre fagforeninger kanskje kan lære noe av dette! Tenk at dette fortjente politiet! Ikke sutre over at etaten fikk noe ekstra nå. Skal det sutres over beslutningen, så sutre til staten!

Hva tror du kommer til å skje under neste lønnsforhandling? Ærlig talt...

Hva andre etater har kostet av fellesskapets midler er saken uvedkommende all den tid disse etatene har fulgt reglementet. UDI har sprengt budsjettene sine for tredje år på rad, men de har da i alle fall bedt pent!

"Skal du sutre over at jeg fikk is, klag til mamma!" -- Joa, femåringtaktikk er bra. Klag til mamma stat som etter syting, syting, og atter syting innvilget lønnsforhøyelse etter en særdeles skitten lønnskamp.

Det PF fortjener i neste lønnsforhandling er akkurat så mye lønnsforhøyelse som konsumprisindeksen har økt med. Og ikke en krone mer. Bruk penga på de som legger opp til fair play.

Topp

InnleggSkrevet: 7 August, 2009, 00:16 
Avlogget

krikkert skrev:
SOP2000 skrev:
krikkert skrev:

Hva tror du kommer til å skje under neste lønnsforhandling? Ærlig talt...

Hva andre etater har kostet av fellesskapets midler er saken uvedkommende all den tid disse etatene har fulgt reglementet. UDI har sprengt budsjettene sine for tredje år på rad, men de har da i alle fall bedt pent!

"Skal du sutre over at jeg fikk is, klag til mamma!" -- Joa, femåringtaktikk er bra. Klag til mamma stat som etter syting, syting, og atter syting innvilget lønnsforhøyelse etter en særdeles skitten lønnskamp.

Det PF fortjener i neste lønnsforhandling er akkurat så mye lønnsforhøyelse som konsumprisindeksen har økt med. Og ikke en krone mer. Bruk penga på de som legger opp til fair play.

Jeg må dra meg i barten og le litt over engasjementet her. Det siste avsnittet over viser at det var riktig å bruke ordet sutring.

For øvrig er det faktisk vesentlig å sammenligne med hva andre "offentlige eventyrer" har kostet for å sette det hele i perspektiv.

Topp

InnleggSkrevet: 7 August, 2009, 01:24 
Pålogget

Hvorfor skal man belønnes for å bryte spillereglene?

Topp

InnleggSkrevet: 7 August, 2009, 08:24 
Avlogget

Herr Brun skrev:
Det er ikke snakk om at vi vil ha pengene brukt andre steder. Det er snakk om PRINSIPPER. Det er noe alvorlig galt når POLITIET tøyer reglene på den måten. Jeg unner politiet bedre lønn, men de må kjempe for det på samme måte som de andre i arbeidslivet.

Overfør dette til militær taktikk da. Sykepleier-bataljonen, Fengselsbataljonen osv samt Politibataljonen (PF) angriper med likedan taktikk på hver sin akse. Intet fører frem. PF forandrer taktikk og går i flanken og ruller frem slik at det ønskes felles våpenstillstand med innrømmelser fra partene. Så skal man kritiseres for skittent spill, man gjorde ikke det som var gjort bestandig før og aldri fører fram til noe. Javel...

Topp

InnleggSkrevet: 7 August, 2009, 08:37 
Avlogget

krikkert skrev:
Hvorfor skal man belønnes for å bryte spillereglene?

Ble man belønnet fordi man brøt spillereglene? Eller fordi man faktisk har krav på, og fortjener et lønnsløft? Og er det ikke bra for andre grupper også at man har klart å oppnå noe uten at LOs klamme hånd skal være med å styre hva andre skal få eller ikke få?

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 55 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Se aktive emner

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 8 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Se aktive emner
Besøk vår blogg: Milblogg   WikiLeaks   Amfibi - nettbutikk   cron

Sosialemedier        Forums                              Aktuelle tråder                                    Klassikere                                 
Twitter Forsvaret i media Personlige treningsrekorder Bruk av sosiale medier
Facebook Rekruttering Norge kjøper nye jagerfly HV-02 begrenser yttringsfriheten
Milblogg Opptak og trening Andre verdenskrig 70 år etter Hvor blir det av jentene?
Portal Ordet er fritt Varslingsordre: på tv! Krekar skal ut sier tingretten
Forum Jakt, fiske, våpen Interessante nyhetslinker Pipen opp eller ned?
  Politiet på samband MacGyver løsninger
I media Opptak Vi prater piss Sett og hørt i Forsvaret
Soldater overvåket Fallskjermjeger Danish Battle Group HV. Nytt utstyr. Frustrert
Forsøkte å verve Marinejeger Motstand under WW2 Stæsj - eller "helt nødvendig

Befalsskole Har Norge hemmelige styrker? Kranglig for og med artillerister
Kontakt oss Politihøgskolen FOST overvåker HV-befal slått og sparket

Følg Milforum på Twitter

Besøk nettbutikken Amfibi. Partner med Milforum siden 2006
Besøk vår blogg: Milblogg   Besøk oss på Twitter her
Støtt Milforum via Paypal