Støtt Milforum på Vipps #587 879

PARAMEDIC vs others

Collapse

Brukerinfo

Collapse

$vbphrase[have_x_posts_in_topic_last_y_z]
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • bonsom
    Trådstarter
    RESERVIST
    • 2014
    • 38

    PARAMEDIC vs others

    Hello!

    Jeg ønsker å sette igang en diskusjon ang. paramedic's. Fordi høgskolen i Oslo og Akershus starter i år en ny utdanning med bachelor i paramedic.

    Nå, hva er så forskjellen på paramedic, ambulansearbeider og sykepleier?
    Jeg forstår slik at ambulansearbeider er en utdanning fra vgs. Syk...
     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
  • hvlt
    OF-2 Kaptein
    Planoff. (S-5)


    Sponsor
    • 2006
    • 22539

    #2
    Jeg skjønner ikke helt hva du har imot sykepleierutdanning i den sammenhengen. Første gang sykepleierutdanning ble åpnet for menn i Norge var for utdanning av sanitetsbefal i sjøforsvaret gjennom Sjømilitære Korps, som besto av rekruttskole + tre år på sivil sykepleierskole + tre måneders befalskurs...
     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.
    Moderator

    Kommentér

    • magskor
      OR-7 Flotiljemester

      • 2005
      • 3588

      #3
      For det første så er dette eit tema som fort startar brann. Mange sterke meiningar om temaet. Grunnen er først og fremst at ein ikkje veit nok om andre si utdanning.
      Kan legge til at eg er sjukepleiar og ambulansearbeidar med fagbrev og eg jobbar prehospitalt.

      Når det gjeld vidareutdanning til in...
       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

      Kommentér

      • bonsom
        Trådstarter
        RESERVIST
        • 2014
        • 38

        #4
        Opprinnelig skrevet av hvlt
        Jeg skjønner ikke helt hva du har imot sykepleierutdanning i den sammenhengen. Første gang sykepleierutdanning ble åpnet for menn i Norge var for utdanning av sanitetsbefal i sjøforsvaret gjennom Sjømilitære Korps, som besto av rekruttskole + tre år på sivil sykepleierskole + tre...
         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

        Kommentér

        • magskor
          OR-7 Flotiljemester

          • 2005
          • 3588

          #5
          Du skriv at det er ein del fag på sjukepleieutdanninga du ikkje kan tenke deg å ta. For å kunne gi deg råd må ein vite kva fag dette er.

          Det er anbefalt at ein skal ha 2 år erfaring før ein startar på intensiv, anestesi og operasjonsjukepleieutdanning, det stemme. Men det er ikkje eit absolutt kra...
           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

          Kommentér

          • bonsom
            Trådstarter
            RESERVIST
            • 2014
            • 38

            #6
            Opprinnelig skrevet av magskor
            Du skriv at det er ein del fag på sjukepleieutdanninga du ikkje kan tenke deg å ta. For å kunne gi deg råd må ein vite kva fag dette er.

            Det er anbefalt at ein skal ha 2 år erfaring før ein startar på intensiv, anestesi og operasjonsjukepleieutdanning, det stemme. Men det er...
             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

            Kommentér

            • magskor
              OR-7 Flotiljemester

              • 2005
              • 3588

              #7
              Opprinnelig skrevet av bonsom
              Grunnleggende sykepleie 1 og 2
              Sykepleierens funksjon og oppgaver i hjemmesykepleie
              Sykepleierens funksjon og oppgaver i sykehjem
              Sykepleie til pasienter i kommunehelsetjenesten

              Jeg er ikke så interessert i den biten kan man si. Jeg har ikke så lyst å lære meg hvordan å pleie ...
               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

              Kommentér

              • bonsom
                Trådstarter
                RESERVIST
                • 2014
                • 38

                #8
                det er vel stor forskjell på å kjøre taxi fremfor å jobbe aktivt på sykehjem vel?...
                 Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                Kommentér

                • magskor
                  OR-7 Flotiljemester

                  • 2005
                  • 3588

                  #9
                  Opprinnelig skrevet av bonsom
                  det er vel stor forskjell på å kjøre taxi fremfor å jobbe aktivt på sykehjem vel?
                  Skal du køyre taxi treng du verken sjukepleieutdanning eller paramedicutdanning....
                  [/QUOTE]
                   Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                  Kommentér

                  • bonsom
                    Trådstarter
                    RESERVIST
                    • 2014
                    • 38

                    #10
                    Det er det som gjør alt så vanskelig. Alle, og da kødder jeg ikke, alle har forskjellige meninger om yrket og jeg blir aldri klokere heller mer forvirret av hva de som har erfaring sier til meg.
                    Jeg skjønner jo at mye av arbeidet handler om å ta vare på de gamle. Men det er da vel ingen i ambulanse...
                     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                    Kommentér

                    • magskor
                      OR-7 Flotiljemester

                      • 2005
                      • 3588

                      #11
                      Opprinnelig skrevet av bonsom
                      Det er det som gjør alt så vanskelig. Alle, og da kødder jeg ikke, alle har forskjellige meninger om yrket og jeg blir aldri klokere heller mer forvirret av hva de som har erfaring sier til meg.
                      Jeg skjønner jo at mye av arbeidet handler om å ta vare på de gamle. Men det er da...
                       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                      Kommentér

                      • bonsom
                        Trådstarter
                        RESERVIST
                        • 2014
                        • 38

                        #12
                        Opprinnelig skrevet av magskor
                        Taxikøyring er feil bruk av ressursar ja, men er ikkje sikker på kva du legg i ordet. Taxikøyring er det når du køyre ein med eit brot i fingerne, han kunne tatt ein taxi. Å køyre ei sengeliggande dame på 90 frå sjukehuset tilbake til sjukeheimen eller heimen er ikkje taxikøyr...
                         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                        Kommentér

                        • onkel smerte
                          OR-5+ Sersjant 1.klasse

                          • 2006
                          • 2106

                          #13
                          Jeg tror du vil få mest ut av jobben din om du går inn i utdanningen med et åpent sinn og villig til å ta imot all lærdom som er å suge til seg. Ambulanseyrket er relativt sjeldent blålys og skuddskader, men mye relasjon med eldre og pleietrengende. Om hva som er best utgangspunkt for å kunne bli f....
                           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                          *smerte er midlertidig, ære varer evig*

                          Kommentér

                          • AGR416
                            OR-6 Oversersjant


                            • 2013
                            • 3685

                            #14
                            Bonsom;

                            Primum non nocere.

                            Jobber man innen et felt hvor man er ansvarlig for å ta vare på folk når de ikke klarer det selv, så kan man ikke diskriminere på bakgrunn av alder, skade/sykdom eller andre ting.

                            Folk er på sitt aller mest sårbare når de blir skadd eller syke; hvis du ikke har et ønske...
                             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                            It's not about surviving, it's about winning.

                            Kommentér

                            • Dommern
                              RESERVEBEFAL
                              • 2005
                              • 1853

                              #15
                              Av og til kan høyere alder og mer modenhet være det beste man kan tilegne seg. Hadde jeg hatt noen på jobbintervju som ga meg samme inntrykk som trådstarter gir meg nå, så ville jeg gått videre i bunken. At du spør om forskjellige veier å gå til en jobb er definitivt legitimt og helt ok, men jeg syn...
                               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                              Kommentér

                              • bonsom
                                Trådstarter
                                RESERVIST
                                • 2014
                                • 38

                                #16
                                Hei folkens?
                                Jeg er takknemlig for tilbakemeldingene dere gir meg og jeg må selvfølgelig gå inn i meg selv slik at jeg blir mer ydmyk til profesjonene.
                                Det er veldig lett å bli misforstått når man skal skildre sine tanker og spørsmål på en littærer måte på internett. Og det medfører til at man fort...
                                 Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                Kommentér

                                • AGR416
                                  OR-6 Oversersjant


                                  • 2013
                                  • 3685

                                  #17
                                  Hvem er det som har klagd på deg? Hvem har forhåndsdømt deg?
                                  Du har hatt noen klønete formuleringer, som har skapt litt diskusjon.

                                  Kan jeg få spørre hvor gammel du er?

                                  Modenhet reflekteres gjerne gjennom å gjøre ting man ikke liker, til tross for at man ikke liker det. Det kalles å være profe...
                                   Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                  It's not about surviving, it's about winning.

                                  Kommentér

                                  • bonsom
                                    Trådstarter
                                    RESERVIST
                                    • 2014
                                    • 38

                                    #18
                                    Jeg opplever det hvertfall litt slik. Og ja, jeg er absolutt ikke dyktig til å formulere meg rett.
                                    Min alder er ikke relevant.

                                    Vel, det jeg legger bak prehospitalt arbeid er å gi omsorg til trengende mennesker og behandling av pasienter til tider livstruende traumer ved kort tidsfrist. Jeg tror jo ...
                                     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                    Kommentér

                                    • magskor
                                      OR-7 Flotiljemester

                                      • 2005
                                      • 3588

                                      #19
                                      Opprinnelig skrevet av bonsom
                                      Jeg opplever det hvertfall litt slik. Og ja, jeg er absolutt ikke dyktig til å formulere meg rett.
                                      Min alder er ikke relevant.
                                      Jo alderen din er relevant. Du spør om råd for å kunne velje ei utdanning, då har aldern din noko å sei.

                                      Du spør mange spørsmål som det ikk...
                                      [/QUOTE]
                                       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                      Kommentér

                                      • 84mm
                                        OR-5+ Sersjant 1.klasse

                                        • 2004
                                        • 8242

                                        #20
                                        Jeg tror jo at det er en presset hverdag med ulykker og "action" om du vil kalle det det, dagen lang. Men jeg opplever det, slik dere skildrer det, ikke slik. Stemmer det?
                                        Ja
                                        Com'on guys..Alle utdanninger har fag som er mer eller mindre interresante, men dere forteller meg at...
                                         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                        Last edited by 84mm; DTG 181015 Apr 14, 10:15. Begrunnelse: Opprydding
                                        What happens in the garage, stays in the garage

                                        Kommentér

                                        Googleannonse

                                        Collapse

                                        Forumstruktur

                                        Collapse

                                        Working...