PDA

Vis full versjon : Førstegangstjeneste og Utdanning

StavangerD
18-02-12, 13:30
Hei.

Jeg hadde opprinnelig tenkt å ta utdanning i forsvaret og skrev derfor på sesjon 1 at jeg hadde tenkt å ta ingeniørutdanning i forsvaret, ergo sa ja. Ettersom jeg fant ut at de ikke tilbyr det jeg hadde lyst til å utdanne meg i så har synet mitt endret seg. Nå har jeg veldig lite lyst å gå i forsvaret, verken utdanne meg eller førstegangstjeneste. Pga at jeg har allerede søkt på utdanning i UiB og kommer lett inn. Bor i stavanger og har derfor også søkt på bolig i Bergen. Problemet mitt er da: MÅ jeg inn og ta førstegangstjeneste pga at jeg sa jeg ville i sesjon 1, eller kan jeg slippe det pga utdanning. Ønsker ikke å utsette utdanningen eller ta førstegangstjeneste etter utdanning, for det ødelegger alle sjanser i å få jobb rett etter utdanningen. Vil jeg slippe tjeneste hvis jeg forklarer dette? Eller hiver de meg inn uavhengig av at jeg faktisk ikke har lyst i hele tatt? Forsvaret er topp, men er bare ikke noe for meg.. Jeg har fått innkallelse til sesjon 2 nettopp og skal inn om 2 uker på sesjon 2.

fant ikke ut hvor jeg skulle poste dette så jeg hev det inn her, tror det passer?

Håper jeg får noen hjelpende svar!

9echo
18-02-12, 13:37
For det første: Du vet ikke om Forsvaret er noe for deg før du har gitt det et forsøk. Tro meg.
For det andre: Om du går ut i jobb etter endt utdanning eller etter endt førstegangstjeneste, så utgjør det neppe noen særlig forskjell annet enn at du mest sannsynlig har større selvinnsikt og personlig erfaring, fysisk utholdenhet og et annet perspektiv på hverdagen enn du hadde før du eventuelt tjenestegjorde.
For det tredje: I teorien må du tjenestegjøre om du blir innkalt til tjeneste, i praksis kan du slippe på flere måter. Hvordan du gjør det er ikke noe jeg kommer til å hjelpe deg med å finne ut av, da jeg ikke har som mål å utvikle dårlige holdninger i andre mennesker. Blir du gitt det ansvar som følger med verneplikt (frivillig eller ufrivillig spiller ingen rolle, det er fortsatt en plikt), så bør du vise at du er i stand til å ta det ansvaret. Jeg ville ikke ansatt en ingeniør som ikke evner å ta det lille ansvaret som følger med å være vernepliktig, om jeg kunne velge mellom en som ikke tar det ansvaret og en som tar det ansvaret når alle andre kvalifikasjoner er likeverdige.