PDA

Vis full versjon : Hjelp! MJK treningsprogram

onomatopoetikon
08-02-10, 03:41
hei!

jeg er 20 år og er endelig ferdig med skole og alt sånn, nå har jeg tenkt meg inn i mjk opptak, så da skal jeg begynne med treningsprogrammet inne på mjk sine sider.
http://www.mil.no/sjo/keskdr/kyststrid/mjk/start/marinejeger/mj_forberedelser/tp/

problemet er at jeg ikke kjønner deler av programmet, så hvis noen kunne forklart litt for meg hadde jeg satt stor pris på det. jeg begynner med grunnleggende uke 1.

- hva menes med pace 5 min, mandag uke 1,2 og 4?

- det står :"MERK: For å oppnå best resultat skal du veksle mellom øvelsene. Kjør et sett med push-ups, deretter et sett med sit-ups etterfulgt av et sett med pull-ups og et sett med dips. Du skal ikke hvile mellom settene." hvordan fungerer disse settene?

- hvorfor er treningsdagboken annerledes enn treningsprogrammet? http://nightowl.vigilantes.no/~jostein/filarkiv/trening/Marinejeger%20-%20Treningsdagbok.pdf

jeg ser rett og slett etter en forklaring på treningsprogrammet, sånn at jeg ikke trener feil i 16 uker :)

mvh onomatopoetikon

Hårmannen
08-02-10, 07:43
Hei og velkommen til forumet.

Pace 5 min vil si at du skal bruke 5 minutter per kilometer.

Om jeg var deg ville jeg brukt dagboken, begge er helt like, bare at den på mil.no er helt rotete. Du skal f.eks. ikke løpe 15 kilometer på tirsdag i uke 4.
Grunnen til at "pace 5 min." blir borte etter uke 4 er at det ikke er plass mer (pga flere dager med løping).

Hvordan styrkeøvelsene utføres kan du se på den nederste videoen her: http://fallskjermjeger.no/spesialjeger-video.htm

Akkurat stått opp, så innlegget kan være noe rotete og mangelfullt.

onomatopoetikon
08-02-10, 18:14
takk :) og takk for forklaring av pace 5 min :)

jeg ble litt misforstått, jeg vet hvordan øvelsene skal gjøres riktig, det jeg lurer på er hvordan settene skal gjøres. det står at det bør veksles på vil det da si f.eks på uke 1:

1sett: 15 push-up-20 sit up-3 pull up-5 dips (hele første sett på rad uten pause)
pause (hvor lenge?)
2sett: 15 push-up-20 sit up-3 pull up-5 dips
pause
3sett: 15 push-up-20 sit up-3 pull up-5 dips
pause
4sett: 15 push-up-20 sit up-3 pull up-5 dips???

blir litt forvirret siden det står 4x15 push up, 4x20 sit up, 3x3 pull up og 3x5 dips.

rett og slett hvordan sette opp styrkedelen tirsdag, torsdag, lørdag

takk :)

onomatopoetikon
08-02-10, 20:36
haha...lurte på om moderator kan endre emnet til "hjelp! mjk treningsprogram" fra "hjelp! mkj treningsprogram" som det står nå

Rittmester
08-02-10, 20:46
Done.

Hårmannen
09-02-10, 16:14
Er ikke sikker. Hadde selv pauser på 2-3 min etter hvert 3. sett.

essal
09-02-10, 16:18
blir litt forvirret siden det står 4x15 push up...
Så vidt jeg vet, er det 15 pause 15 pause 15 pause 15. Pausen skal ikke være så lang, prøv deg litt fram med f.eks 30, 45, 60 og 90 sek, det skal jo være tungt, men gjennomførbart.

Rettep
09-02-10, 18:46
Jeg prøver å ikke ta pause i det hele tatt når jeg gjør det. Hvis jeg må ha en pause, så prøver jeg å begrense til maks 15 sekunder.

onomatopoetikon
09-02-10, 19:19
men sammenhengen av øvelsene??

4x20 sit ups, eller

1sett: 15 push-up-20 sit up-3 pull up-5 dips (hele 1sett på rad uten pause)
pause 1 - 2 min
pause 1 - 2 min
pause 1 - 2 min

Hårmannen
09-02-10, 20:54
men sammenhengen av øvelsene??

4x20 sit ups, eller

1sett: 15 push-up-20 sit up-3 pull up-5 dips (hele 1sett på rad uten pause)
pause 1 - 2 min
pause 1 - 2 min
pause 1 - 2 min

Det er riktig sånn du har skrevet det der, ja. Prøvde å få fram det i mitt forrige framlegg ved å bare rette på pausene dine ; )

onomatopoetikon
10-02-10, 02:48
ok :)

er jeg ferdig med styrketreningen for dagen då, etter de 4 settene?

Hårmannen
10-02-10, 14:36
Jepp

onomatopoetikon
11-02-10, 00:52
ok tusen takk for all hjelp :)

Hårmannen
12-02-10, 00:00
Bare hyggelig

Lars_MH
24-03-10, 20:15
Syns egentlig det er litt dårlig at de ansvarlige for treningsprogrammet ikke har med noen gode ryggøvelser, om ryggen går føyken kan man nesten bare glemme all annen trening.

Gåing med sekk hjelper noe, men burde hatt en runde med plankeøvelser innimellom på treningsprogrammet.
Men når det er sagt så er det mange ryggøvelser som kan være skadelig for ryggen også så forstålig at det kan være vanskelig.

Enig, anyone?

Ninjaedit: Fleste øvelser styrker ryggen litt, ja, men ikke nok føler jeg. Har tatt treningsdagboken, og plusset på 4 øvelser for å få det slik jeg vil.

shakrazj
24-03-10, 23:22
Syns egentlig det er litt dårlig at de ansvarlige for treningsprogrammet ikke har med noen gode ryggøvelser, om ryggen går føyken kan man nesten bare glemme all annen trening.

Gåing med sekk hjelper noe, men burde hatt en runde med plankeøvelser innimellom på treningsprogrammet.
Men når det er sagt så er det mange ryggøvelser som kan være skadelig for ryggen også så forstålig at det kan være vanskelig.

Enig, anyone?

Ninjaedit: Fleste øvelser styrker ryggen litt, ja, men ikke nok føler jeg. Har tatt treningsdagboken, og plusset på 4 øvelser for å få det slik jeg vil.

Er masse som mangler i MJK treningsprogrammet. Hovedsakelig bevegelighetstrening og skadeforebyggende trening for skuldre, rygg og ben. Situps er heller ikke noen spesiellt god øvelse. Klart man må øve på den siden det er den man blir testet i, men for å bygge en sterk kjerne (noe som er nøkkelen til å forhindre ryggskader ved masse marsj med sekk) burde man legge inn flere stabilitetsøvelser samt et versatilt crunch-program. Det er heller ikke satt opp noen intervallsøkter, noe jeg mener er viktig. Både for å ha fremgang på gjennomsnittsfarten din - lett å stagnere når man bare løper mellom- og langdistanser, og for å øke hjertets pumpevolum og Vo2max, ingen bedre måte å gjøre det på.

Når det er sagt så er det et fint grunnprogram, det er bare så ufullendt - kanskje det var det som var meningen når de la det ut, at det ikke skulle være komplett men kun rettningslinjer.

Lars_MH
25-03-10, 18:21
versatilt crunch-program?

Link eller noe? Søkte men kom bare på noe musikk greier;)

Jaycapone
13-12-10, 16:45
Hei!

Tenkte bare å stille et enkelt spørsmål ang. pushup delen;
Er det noe problem om jeg erstatter pushup-delen av treningsprogrammet her, med "100 pushup programme" (Flere repetisjoner og sett, opp til 90sek. pause imellom settene)?