PDA

Vis full versjon : Norsk CV 90-skytter står frem i media

Forvarets offisielle sider finner du her Forsvaret.no

Rittmester
05-09-09, 01:33
Drepte på oppdrag fra Stortinget
- Jeg tenkte jeg ikke så mye på at det var mennesker jeg skjøt på da jeg avfyrte de første skuddene, sier Tone Gunnes.
http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks ... 252398.ece (http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article3252398.ece)

En CV 90-skytter, som skal ha drept mellom 20 og 25 mennesker, står frem med fullt navn og bilde i Aftenposten.
Hun har kanskje personlige grunner for å stå frem slik, og jeg håper dette er gjort velreflektert. Likevel, jeg håper alle andre som har vært i Afg går noen ekstra runder med seg selv, og gjør en risikovurdering før de går ut i media. Man skal hverken over- eller undervurdere Talibans evne til å aksjonere i Norge, men i hvert fall vite at den evnen potensielt finnes.

Dersom du er på milforum, Tone, all respekt for hva du har gjort, og jeg ønsker deg lykke til på din nye karriérevei. Jeg håper du har kamerater og et miljø du kan oppsøke dersom du får noen problemer i fremtiden.

e7b
05-09-09, 01:58
http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks ... 252398.ece (http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article3252398.ece)

En CV 90-skytter, som skal ha drept mellom 20 og 25 mennesker, står frem med fullt navn og bilde i Aftenposten.

Noe spesielt. Kan med hånden på hjerte si at jeg aldri vil stå frem på den måten.
Men hun om det, håper hun kommer seg igjennom uten de store problemene.

AGR416
05-09-09, 10:34
Slapp av folkens.....for et vanvittig hysteri det skal være da.

Jeg kjenner henne meget godt, har utdannet henne som soldat før hun dro ut, og snakket med henne etterpå. Hun har det helt fint, trust me. At hun velger å stå frem synes jeg bare er bra, setter et ansikt på våre som er der borte.

e7b
05-09-09, 11:45
Slapp av folkens.....for et vanvittig hysteri det skal være da.

Jeg kjenner henne meget godt, har utdannet henne som soldat før hun dro ut, og snakket med henne etterpå. Hun har det helt fint, trust me. At hun velger å stå frem synes jeg bare er bra, setter et ansikt på våre som er der borte.

Slapp av?Ja vel, AGR. Ligger stabilt på hvilepuls når jeg vandrer rundt på milf.
Godt at hun har det bra, du har sikkert gjort en god jobb med utdanningen. Bra!

Navytimes
05-09-09, 12:10
Stiller og et spørsmål om det var spesielt klokt av henne å stå frem, men all respekt for jobben hun gjorde.

Om ikke annet setter jo saken lys på hvor potent CV90 er, muligens noen politikere som leser artikkelen og.

AGR416
05-09-09, 12:12
Tenker på hysteriet rundt det å stå frem, ikke at du er hysterisk....

Jeg skjønner ikke hvorfor det skal være så mye skepsis rundt det. Som jeg har sagt i andre tråder, i f.eks USA har de et mye mer avslappet forhold til det med å stå frem i media med navn og bilde. Selv spesialsoldater gjør det.

twominds
05-09-09, 12:13
Jeg synes artikkelen ihvertfall viste en svært reflektert og oppegående ung dame. Denne typen portretter av
de som gjør jobben vi som land har bedt de om å gjøre er svært positivt i den større sammenheng av å øke
den enkelte borgers bevissthet rundt jobben de gjør og støtten de får. Forstår tankegangen rundt fare for
egen sikkerhet men det er et valg hun har gjort.

Angående saken med AP så er jeg her av den oppfatning at det var unødvendig å trosse familiens ønske. Det
hadde vært noe helt annet om bildet inneholdt noe så nytt eller skildret noe så enestående at det var viktig å
formidle, slik som for eksempel noen av de mest berømte bildene fra Vietnam. Men i dette tilfellet så mener jeg
at sakens viktighet ikke er utveid av familiens ønske om å slippe å se disse bildene på fremsiden av avisene.

e7b
05-09-09, 12:15

Jeg skjønner ikke hvorfor det skal være så mye skepsis rundt det.

Ok.

Grunnen til at det er noe skepsis rundt det er vel at det er veldig fjernt fra Ola Nordmanns virkelighet. Men det er bra, og på tide, med litt folkeopplysning.

AGR416
05-09-09, 12:16
For å trekke frem det jeg skrev i en annen tråd:

http://www.army.mil/-news/2008/12/15/15 ... ver-stars/ (http://www.army.mil/-news/2008/12/15/15138-3rd-special-forces-group-honors-19-with-silver-stars/)

Her blir alle 19 SF soldatene som får Silver Star navngitt, med avdeling, hvilken ODA de tilhører og hvor de er fra.

isak
05-09-09, 12:29

Jeg skjønner ikke hvorfor det skal være så mye skepsis rundt det. Som jeg har sagt i andre tråder, i f.eks USA har de et mye mer avslappet forhold til det med å stå frem i media med navn og bilde. Selv spesialsoldater gjør det.

Er vel den holdningen som er i forsvaret. Har blitt en motesak å bare stå fram med fornavn grunnet sikkerhetshensyn. Til og med de som kamuflerte hus for tv2 under farmen innspillingene stod jo fram kun med fornavn av sikkerhetshensyn. Er en del av kulturen i forsvaret, derfor vil vi nok aldri se dokumentarer ala Ross Kemp i Afganistan. Og når noen stikker ansiktet fram så blir det mye snakk soldatene imellom. Baksnakkelser osv, "han/hun tror hun er noe", "han/hun er PR-kåt" osv.

Skal soldatene få anerkjenneles og forståelse blandt de sivile i Norge så må slikt reportasjer til. Soldatene må få et ansikt, ikke bare Ola fra Sandefjord med skjegg, svære solbriller og capsen godt trukket ned i ansiktet.

Det må nok en holdningsendring til.

jack_flash
05-09-09, 12:43
Jeg synes hun med denne saken setter søkelys på et viktig tema nå valg-dagene. Det er de folkevalgte, ergo folket som har valgt at denne jenta skal sitte i sin CV90 og ta liv, og det uten at det blir debatt eller noe form for interesse. Den største delen av norges budsjett er ikke en del av valgkampen, ei heller om det denne jenta forteller om. Det norske fok godtar blindt hva forsvaret gjør, og de fleste har ikke snøring på hva som faktisk skjer der nede.

Synes derfor det er viktig at slike artikkler og filmer som Upperdog (http://www.oslokino.no/incoming/article211080.ece) belyser temaet, selv om det ikke fører til store bevistgjøringen her hjemme...

helgekriger
05-09-09, 13:32
Er ikke denne hendelsen beskrevet i Tom Bakkeli's "Ett skudd, én død"?

Claw
05-09-09, 13:36
Det tror jeg faktisk. Om ikke en liknende hendelse. Men da fra skarpskytternes ståsted?

helgekriger
05-09-09, 13:40
Dette med å stå frem med fullt navn virker lite gjennomtenkt, spør du meg. Et kjapt søk på nettet, og jeg vet hvor både hun og familien bor. Det er bra at hun deler historien, men det hadde holdt med fornavn og bilde.

AGR416
05-09-09, 13:53
Dette med å stå frem med fullt navn virker lite gjennomtenkt, spør du meg. Et kjapt søk på nettet, og jeg vet hvor både hun og familien bor. Det er bra at hun deler historien, men det hadde holdt med fornavn og bilde.

Igjen, hvorfor denne skepsisen til dette? Flere jeg var ute med i Afgh var med i diverse reportasjer, og stod frem med fullt navn og bilde. Null stress det. Jeg var til og med avbildet selv. Tør forsatt å sove med lyset av.....

Vi i Forsvaret må slutte å skape en aura av mystikk rundt det vi driver med. Det skaper bare mistillitt samt dårlig forståelse blant folk som ikke vet hva vi gjør.

Og hun er en meget oppegående og reflektert jente.

admin
05-09-09, 13:58
Også enig at det var veldig uklokt å stå frem med fullt navn med denne tematikken. Reflektert og smart person til tross som du sier. de 20 liv som er tatt har x venner som har mistet en kjær venn. Hevn er skummelt og hun baner vei for en enkel affære for de som virkelig vil hevne seg.

Handler jo ikke om mystikk - handler mer om sunn fornuft i mitt hode.

Frost
05-09-09, 14:00
Også enig at det var veldig uklokt å stå frem med fullt navn med denne tematikken. Reflektert og smart person til tross som du sier. de 20 liv som er tatt har x venner som har mistet en kjær venn. Hevn er skummelt og hun baner vei for en enkel affære for de som virkelig vil hevne seg.

Tenkte akkurat det samme.

Frost
05-09-09, 14:07
Espen Barth Eide om Tone.

http://www.adressa.no/nyheter/utenriks/ ... 378974.ece (http://www.adressa.no/nyheter/utenriks/article1378974.ece)

AGR416
05-09-09, 14:12
Jeg er ikke enig.

Kom med konkrete eksempler på at norske soldater og pårørende, eller andre nasjoner, har opplevd noe annet enn sms-trusler eller telefoner. Her holder det ikke med typ "en jeg kjenner har en kompis som var nabo til en som jobbet med som hadde vært i Afgh" type historier.

Jeg personlig er stolt av å jobbe i forsvaret, jeg står inne for det jeg har gjort og hvis noen vil "ta" meg her hjemme i Norge så får de vær-så-god å komme.

Jeg er enig i at visse miljøer trenger skjerming, men da er det snakk om de som virkelig er hysj-hysj. Jeg mener heller ikke at man skal tvingefolk til å stå frem, men synes det er litt rart at folk ønsker mer åpenhet rundt det som skjer i Afgh, og når en står frem og forteller sin historie så blir de kritisert for å faktisk stå frem.

Ikke vet jeg hvorfor. Kanskje det er "kulere" å lese om "Tom" som var skarpskytter i Afgh og hadde confirmed kills enn Tone fra Klæbu, som virkelig står for det hun har gjort?

AGR416
05-09-09, 14:15
Espen Barth Eide om Tone.

http://www.adressa.no/nyheter/utenriks/ ... 378974.ece (http://www.adressa.no/nyheter/utenriks/article1378974.ece)

Bra!

admin
05-09-09, 14:30
Veldig naivt. Den dagen, gud forby, hvis/at det skjer noe med jenta på bakgrunn av "profileringsgig" fra Forsvaret vs god opplæring, gode holdninger vs tatt 20 menneskelig, har Bart Eide & Co litt å stå til ansvar for. Pussig kampanje fra Forsvaret med jenta som attraksjon for en "solskinnshistorie" om den gode soldat. Hun har tatt 20 liv og for de handler dette, antar jeg, mer om hvem som tok livet til sine kjære, ikke hvilket land og politikk. Så enkelt. Igjen - veldig naivt.

Fra artikkelen du linker til:

"- Tone Gunnes framstår som en meget klok og reflektert ung kvinne. Hun har åpenbart hatt god opplæring og god oppfølging, og har et bevisst forhold til hva hun har deltatt i. Hun synes også å ha kommet godt ut av det, og det er slik det skal være, sier Espen Barth Eide. "

Han har påtatt seg en stor oppgave ref hennes sikkerhet. Og som hvilken som helst soldat må man nå påregne å bli brukt i denne pressesammenhengen i full åpenhet. Et tankekors.

1FK3
05-09-09, 14:35
Stemmer det. Disse skarpskytterne fra Bakkelis bok omtales og i reportasjen.
Må si det var på høy tid at noen står frem slik Tone Gunnes her har gjort. Det krever stort mot og hun fortjener alles støtte. Hun er foresten og med på denne utstillingen som har premiere 8 sept i Trondheim, og 9 sept i Oslo.
http://www.krigere.net
Jeg er enig i at hun tar en viss risiko ved å stå frem slik. Det er derfor viktig at hun ikke blir stående alene. Ved at alle veteraner er åpne og ærlige om dette kan vi sammen bryte noen missforståelser, og fordommer.
Et lite skritt kan være at vi alle bærer medaljen(e) vår(e) på 17mai og viser utenomverden at vi er mange, og hverandre at vi ikke står alene.

Gnist
05-09-09, 15:03
Veldig naivt. Den dagen, gud forby, hvis/at det skjer noe med jenta på bakgrunn av "profileringsgig" fra Forsvaret vs god opplæring, gode holdninger vs tatt 20 menneskelig, har Bart Eide & Co litt å stå til ansvar for. Pussig kampanje fra Forsvaret med jenta som attraksjon for en "solskinnshistorie" om den gode soldat.

Jeg regner uansett med at Tone har tatt en personlig beslutning om dette. Forhåpentligvis vil denne saken føre med seg noe positivt når det gjelder en del nordmenns bevissthet om operasjonene i Afghanistan samt myndighetenes forhold til personellet og oppdraget. Risikoen til sides er jeg veldig fornøyd med Barth Eides uttalelse når saken først har blitt en realitet. Jeg håper at denne uttalelsen vil forplante seg og tolkes som en sterk og klar støtteerklæring til norske soldater, spesielt mht. til den frustrasjonen som har oppstått hos flere pga. usikre signaler fra regjering og Storting. Jeg tror statssekretæren har gjort det riktige i denne saken.

Hun har tatt 20 liv og for de handler dette, antar jeg, mer om hvem som tok livet til sine kjære, ikke hvilket land og politikk. Så enkelt. Igjen - veldig naivt.

I USA har tilsvarende offentlige oppslag blitt gjort i flere sammenhenger tidligere (bl.a. ifm. Desert Storm, Deny Flight og Allied Force) der fullt navn og ansiktsfotografier av personell har blitt koblet direkte til navn på drepte fiender. Etter det jeg vet har det ikke fått alvorlige konsekvenser for personellet som brukte makt i de enkelte tilfellene.

admin
05-09-09, 15:08
Uttalelsen hans er vel og bra. Men å gå ut med full ID vs 20 kills i en pågående konflikt syntes jeg er i overkant naivt. Hun tar en stor risiko ved å være åpen, en risiko hun vil måtte leve med resten av livet sitt. Tall fra USA eller ei. Holder med at hun eller andre som er identifisert i slike sammenhenger får ubehaglige opplevelser. Da stiller pipen brått anderledes og er det verdt den risikoen? Mest overrasket at Forsvaret står bak og pusher dette (på Twitter og i avisene) vs policy om ID generelt.

Gnist
05-09-09, 15:20
Men å gå ut med full ID vs 20 kills i en pågående konflikt syntes jeg er i overkant naivt. Hun tar en stor risiko ved å være åpen, en risiko hun vil måtte leve med resten av livet sitt. Tall fra USA eller ei. Holder med at hun eller andre som er identifisert i slike sammenhenger får ubehaglige opplevelser. Da stiller pipen brått anderledes og er det verdt den risikoen? Mest overrasket at Forsvaret står bak og pusher dette (på Twitter og i avisene) vs policy om ID generelt.

Jeg kan egentlig være enig i dette også. Risikoen er der, men dersom en stadig eller tidlig tjenestegjørende person virkelig ønsker å gå ut med en slik histore under fullt navn er jeg åpen for å støtte det. Er det ikke slik i Forsvaret i dag at man (kanskje ikke alle) selv velger om man vil stå fram eller ikke?

Uansett, når en norsk soldat tar fiendtlige liv i strid vil det alltid være et resultat av beslutninger og handlinger som kan spores bakover i tid gjennom soldatens avdeling, Forsvaret, Regjeringen, Stortinget, familien og det norske folk for øvrig. En person som ønsker å hevne tap i strid har sånt sett mange mål å velge blant (avhengig av hvordan vedkommende tenker), og det er grenser for hvor langt PERSEC kan strekkes i Norge i dag.

AGR416
05-09-09, 15:47
Hun har tatt 20 liv og for de handler dette, antar jeg, mer om hvem som tok livet til sine kjære, ikke hvilket land og politikk. Så enkelt. Igjen - veldig naivt.

For de dette handler om så spiller det ingen rolle HVEM som spesifikt skjøt og drepte. "Khaareji", eller utlending, er det som er avgjørende. Taliban/Insurgents gir blanke i om det er tyske, amerikanske, britiske eller norsk soldater de tar livet av. Om det var Kari eller Ola Nordmann.

Så ser jeg en tydelig mangel her på kunnskap om hvilke bånd som er mellom insurgents, og hvilke motivasjoner som driver dem. Noe litt gråsone info mtp på hva man bør si, så for å gjøre det enkelt: "Insurgent A driter i om Insurgent B blir drept". Jeg tror også man overvurderer fi's vilje til å targete ett spesifikt individ. Har ikke så mye effekt i den store sammenhengen. Dere må ikke tro at det ikke er mål og mening bak det som blir gjort av fi. Nok om det.

Så er ikke dette ment som en solskinnshistorie heller. Hun har blitt intervjuet ifm "Våre demokratiske soldater" utstillingen, for å vise et ærlig bilde av det vi gjør. Sikkert gjennom det at avisen har ønsket et dypere intervju. Hun har nok ike blitt tvunget til det, og i den forstand blitt "brukt" av forsvaret for PR'en sin skyld.

Mest overrasket at Forsvaret står bak og pusher dette (på Twitter og i avisene) vs policy om ID generelt.

Hvilken policy da? Det foreligger ingen offisiell policy vedrørende skjuling av identitet. Isåfall har ikke jeg, og flere med meg, fått den mailen. Det er opp til den enkelte å bestemme om de vil stå frem med navn og/eller bilde. Min avdeling i Afgh gikk med etternavn på navnestripen i Afghanistan. Har ikke fått en truende telefon eller sms. Ingen i min familie heller.

Eneste kravet som foreligger er at man ikke skal vise bilder av gradert info/materiale, eller bilder av andre som ikke har gitt sitt samtykke. That's it.

Jeg håper at denne uttalelsen vil forplante seg og tolkes som en sterk og klar støtteerklæring til norske soldater, spesielt mht. til den frustrasjonen som har oppstått hos flere pga. usikre signaler fra regjering og Storting. Jeg tror statssekretæren har gjort det riktige i denne saken.

Helt enig.

AGR416
05-09-09, 15:52
Fra linken til 1FK3:

http://www.krigere.net/utstilling.html

Hva tenker en soldat om det å skyte på noen? Hva om man slåss mot barnesoldater? Hvordan er det å vite at veien du kjører på i jobb kan skjule bomber? Hvordan forteller du en mamma at hennes sønn er drept?

Videoinstallasjonen “Våre Demokratiske Krigere” inviterer publikum inn i en verden som hittil har vært lukket. Soldatene Daniel, Tone, Robert, Gunn og John har alle vært i skarpe operasjoner. De forteller sine historier og gir sine betraktninger i en direkte, informerende og berørende installasjon, og gir oss en unik innsikt i en verden som er fjern for de fleste nordmenn.

Neste gang vi hører om Afghanistan, Tsjad eller andre norske internasjonale bidrag vet vi litt mer om hva som skjer der ute. Hva freden og friheten vi har i Norge koster.

Videoinstallasjonen Våre demokratiske krigere er en utstilling om etiske dilemma og utfordringer norske soldater blir stilt ovenfor i utenlandsoperasjoner. Den benytter seg hovedsaklig av kilder med ferske erfaringer, men er ikke tidsspesifikk og tar opp allmengyldige temaer. Utstillingen tar opp overordnede tema, og er ikke rettet inn mot ett spesielt operasjonsteater. Innholdet formidles gjennom stemmer og synspunkter fra forskjellige utgangspunkt og ståsted (soldater på bakken, feltprest, veteran og general).

Tittelen på installasjonen, Våre demokratiske krigere spiller på det faktum at det er demokratiet Norge som har bestemt å sende disse menneskene ut i skarpe oppdrag. Forsvaret er kun et politisk verktøy, og politikerne er valgt av folket. Tilskuerne som ser på installasjonen har indirekte gjennom sin stemmeseddel tatt avgjørelsen om Norges deltakelse i de aktuelle operasjonene. Innholdet i utstillingen vil gi publikum utfyllende bakgrunnsinformasjon for å danne seg et opplyst bilde av dette forholdet.

Bruken av eiendomspronomen "våre" i tittelen ansvarliggjør tilskuerne direkte og stimulerer til refleksjon om "eierforholdet" mellom folket og Forsvaret. "Krigere" er brukt med intensjon om at assosiasjonene skal gå til de krigslingnende situasjonene som våre soldater på utenlandsoppdrag i stadig større grad blir involvert i, og ikke nødvendigvis bare til de mer fredspregede operasjonene som var mer vanlig tidligere.

Utstillingen "Våre demokratiske krigere" er tenkt å stimulere til debatt og ettertanke hos et bredt publikum i flere aldersklasser. På Rustkammeret i Trondheim er det planlagt et påfølgende undervisningsopplegg tilpasset de delene av sammfunnsfagspensum for videregående skole nivå som tar for seg demokrati og maktfordelingsprinsipp, samt Norges internasjone engasjement og allianser.

SWATII
05-09-09, 15:59
Intressant å følge med i denne debatten, ifra min "ståplass" her i USA, både her i forumet, og i norsk media generelt.

Velkommen etter.

Navytimes
05-09-09, 16:19
Taliban/Insurgents gir blanke i om det er tyske, amerikanske, britiske eller norsk soldater de tar livet av. Om det var Kari eller Ola Nordmann.

Det er rikelig med elementer i Norge som ikke er glad i at vi er med i krigen i Afghanistan....

hvlt
05-09-09, 16:22
Jeg er ikke enig.

Kom med konkrete eksempler på at norske soldater og pårørende, eller andre nasjoner, har opplevd noe annet enn sms-trusler eller telefoner. Her holder det ikke med typ "en jeg kjenner har en kompis som var nabo til en som jobbet med som hadde vært i Afgh" type historier.

Helt enig med AGR416. Dette PERSEC-greiene har gått alt for langt og gjør det med å være soldat og i utenlandstjeneste til noe mystisk. Det er neppe øverst på Talibans prioriteringsliste å reise til Norge, USA, Storbritannia, Sverige, Canada etc. for å stille opp med øks på trappa til enhver som de finner på internett har tjenestegjort som menig soldat i Afghanistan (eller få sine landsmenn/støttespillere som alt er i landet til å gjøre det). Evne og vilje til det er neppe enorm heller. Det bor enormt mange flere afghanere i USA enn i Norge (lettere tilgang på våpen er det der og), vi hører ikke om tidligere amerikanske soldater som er myrdet av afghanere i USA, selv om de står fram med fullt navn i amerikanske media hele tiden.

Det verserer noen historier om at en eller annen norsk soldat som har tjenestegjort i Kosovo eller Bosnia en eller annen gang i tiden har fått en sint telefon, muligens med trusler, fra en serber eller kosovo-albaner. Noe verre har neppe skjedd. Internett har kanskje endret situasjonen en del, men i 1978 var norske styrker i Libanon i direkte kamp med PLO flere ganger. En rekke befal og soldater sto fram med fullt navn i intervjuer i aviser, media og intervju f.eks. i bøkene til Per Jevne og Odd Karstein Tveit og fortalte hvordan de hadde gjennomført motangtrep, ledet angrep med lag og tropp, tatt godt sikte på 50 meters avstands for å skyte en såret PFLP-soldat i ryggen da han tok opp våpen for å skyte mot norske soldater etc... På den tiden var det nok av palestinere i Norge, PFLP-tilhengere, så vel som aktivister fra andre fraksjoner, og deres støttespillere på den norske venstresiden. Jeg hørte aldri om noen som ble utsatt for vold fra disse.

Nei, all ære til Tone som fjerner den unødvendige mystikke for dette. Det får da være måte på å være skuggredd.

AGR416
05-09-09, 16:26
Taliban/Insurgents gir blanke i om det er tyske, amerikanske, britiske eller norsk soldater de tar livet av. Om det var Kari eller Ola Nordmann.

Det er rikelig med elementer i Norge som ikke er glad i at vi er med i krigen i Afghanistan....

Hvilke elementer da?

Claw
05-09-09, 16:28
Dette fortjener en egen tråd.

admin
05-09-09, 16:37
Støttes - ny tråd med alle relevante innlegg.Faktisk et veldig interessant og komplisert tema. Mod fix?

admin
05-09-09, 16:52
Jeg er ikke enig.

Helt enig med AGR416. Dette PERSEC-greiene har gått alt for langt og gjør det med å være soldat og i utenlandstjeneste til noe mystisk. Det er neppe øverst på Talibans prioriteringsliste å reise til Norge, USA, Storbritannia, Sverige, Canada etc. for å stille opp med øks på trappa til enhver som de finner på internett har tjenestegjort som menig soldat i Afghanistan (eller få sine landsmenn/støttespillere som alt er i landet til å gjøre det). Evne og vilje til det er neppe enorm heller. Det bor enormt mange flere afghanere i USA enn i Norge (lettere tilgang på våpen er det der og), vi hører ikke om tidligere amerikanske soldater som er myrdet av afghanere i USA, selv om de står fram med fullt navn i amerikanske media hele tiden.

Det verserer noen historier om at en eller annen norsk soldat som har tjenestegjort i Kosovo eller Bosnia en eller annen gang i tiden har fått en sint telefon, muligens med trusler, fra en serber eller kosovo-albaner. Noe verre har neppe skjedd. Internett har kanskje endret situasjonen en del, men i 1978 var norske styrker i Libanon i direkte kamp med PLO flere ganger. En rekke befal og soldater sto fram med fullt navn i intervjuer i aviser, media og intervju f.eks. i bøkene til Per Jevne og Odd Karstein Tveit og fortalte hvordan de hadde gjennomført motangtrep, ledet angrep med lag og tropp, tatt godt sikte på 50 meters avstands for å skyte en såret PFLP-soldat i ryggen da han tok opp våpen for å skyte mot norske soldater etc... På den tiden var det nok av palestinere i Norge, PFLP-tilhengere, så vel som aktivister fra andre fraksjoner, og deres støttespillere på den norske venstresiden. Jeg hørte aldri om noen som ble utsatt for vold fra disse.

Nei, all ære til Tone som fjerner den unødvendige mystikke for dette. Det får da være måte på å være skuggredd.

Ja all ære for at hun tør å stå frem med full ID og fjerne eventuell mystikk forbundet med det (vet ikke hvor mye mystikk det faktisk er i disse dager vs 20 år siden).

Antar dere da mener at selv spesialstyrker overdriver i deres hemmelighold av ID - who cares? Og tolker AGR416 slik hen at familiene til de drepte også er så "sort-hvitt" at de ikke tenker mer over hvem som drepte sitt familiemedlem/nære venn og særlig ikke om et presseoppslag uansett land blir søkbart når selv ID på skytter, AO blir definert og 1 + 1 = 2 ikke utgjør en potensiell trussel all den tid fientlige elementer finnes "overalt"? Jeg hadde i allefal ikke gått ut og delt ID koblet med saken for en god heltestatus fra mange, til luselønn fra det offentlige sammenliknet med worst-case-scenario.

Går ikke i sitatkrig med dere men anerkjenner at vi har ulikt syn og respekterer det.

helgekriger
05-09-09, 18:02

Igjen, hvorfor denne skepsisen til dette? Flere jeg var ute med i Afgh var med i diverse reportasjer, og stod frem med fullt navn og bilde. Null stress det. Jeg var til og med avbildet selv. Tør forsatt å sove med lyset av.....

Vi i Forsvaret må slutte å skape en aura av mystikk rundt det vi driver med. Det skaper bare mistillitt samt dårlig forståelse blant folk som ikke vet hva vi gjør.

Og hun er en meget oppegående og reflektert jente.

Hun må gjerne dele historien sin, og stå frem med navn og bilde. Men når etternavnet også taes med, er det veldig lett å identifisere både henne og familen. Nå tror jeg ikke det er fare for liv og helse, men det finnes sikkert mange gærninger der ute som kommer til å ta kontakt med henne. Men men, regner med at hun skaffer seg skjult nummer snart.

AGR416
05-09-09, 18:13
Antar dere da mener at selv spesialstyrker overdriver i deres hemmelighold av ID - who cares?

Som jeg sa, visse miljøer behøver skjerming:

Jeg er ikke enig.

Jeg personlig er stolt av å jobbe i forsvaret, jeg står inne for det jeg har gjort og hvis noen vil "ta" meg her hjemme i Norge så får de vær-så-god å komme.

Jeg er enig i at visse miljøer trenger skjerming, men da er det snakk om de som virkelig er hysj-hysj. Jeg mener heller ikke at man skal tvingefolk til å stå frem, men synes det er litt rart at folk ønsker mer åpenhet rundt det som skjer i Afgh, og når en står frem og forteller sin historie så blir de kritisert for å faktisk stå frem.

Ikke vet jeg hvorfor. Kanskje det er "kulere" å lese om "Tom" som var skarpskytter i Afgh og hadde confirmed kills enn Tone fra Klæbu, som virkelig står for det hun har gjort?

Og tolker AGR416 slik hen at familiene til de drepte også er så "sort-hvitt" at de ikke tenker mer over hvem som drepte sitt familiemedlem/nære venn og særlig ikke om et presseoppslag uansett land blir søkbart når selv ID på skytter, AO blir definert og 1 + 1 = 2 ikke utgjør en potensiell trussel all den tid fientlige elementer finnes "overalt"?

De blir sikkert ikke kjempeglade nei, men avhengig av familiens tilhørighet, så er det ikke sikkert at familien støtter det sønnen deres gjorde før han ble drept. Støtter familien til norske kriminelle mordere sin mordersønn eller datter? Finnes sikkert unntak, men som en regel tror jeg ikke det.

Og hvis det oppstår en vendetta, så blir den utført mot generiske styrker, ikke mot enkeltpersoner.

hvlt
05-09-09, 18:37
Og tolker AGR416 slik hen at familiene til de drepte også er så "sort-hvitt" at de ikke tenker mer over hvem som drepte sitt familiemedlem/nære venn og særlig ikke om et presseoppslag uansett land blir søkbart når selv ID på skytter, AO blir definert og 1 + 1 = 2 ikke utgjør en potensiell trussel all den tid fientlige elementer finnes "overalt"?

Mulig jeg er naiv, men jeg har lite tro på at broren til en død talib fra Harekate Yolo II nå sitter et eller annet sted i Ghowrmach bøyd over sin PC (med strøm hvorfra?) koblet til det ikke-eksisterende internettet og leter på norske web-aviser for å finne ut hvem det var som trykket på avtrekkeren i en av CV90ene, da broren hans ble drept, og hiver seg på første flytil Gardermoen for å ta hevn....

Jolla
05-09-09, 18:44
Mye mer relevant ville det vært hvis Taliban globalt så potensialet i noe slikt for å skape frykt.
Ikke hevne noen, men utnytte posisjonen som forefinnes pr nu.
Tror sannsynligheten, hvis i det hele tatt nevnverdig, er høyere for noe sånt enn at man direkte skal hevne person X.

Rittmester
05-09-09, 19:40
Traileren til filmen som det refereres til tidligere: http://www.krigere.net/video.html .
Det er også lengre artikler om saken i dagens papirutgaver av Aftenposten og Adressa.

Jeg støtter andre her i at det er flott for Forsvaret, og folks bevissthet om dette, at hun står frem slik. Av den grunn håper jeg også andre kan stå frem offentlig for å fortelle den virkelige historien.

Min betenkning i mitt første innlegg var de konsekvensene det eventuelt kan få for henne selv. Jeg støtter AGR416 og hvlt i at vi har alt for mye hemmelighold, og at vi ikke må overdrive frykten for at Taliban driver noen planmessig targeting av enkeltpersoner i Norge. Likevel har admin et poeng - hun har blitt veldig offentlig nå, og må leve med en mulig økt trussel.

jaffar
05-09-09, 20:07

Mulig jeg er naiv, men jeg har lite tro på at broren til en død talib fra Harekate Yolo II nå sitter et eller annet sted i Ghowrmach bøyd over sin PC (med strøm hvorfra?) koblet til det ikke-eksisterende internettet og leter på norske web-aviser for å finne ut hvem det var som trykket på avtrekkeren i en av CV90ene, da broren hans ble drept, og hiver seg på første flytil Gardermoen for å ta hevn....

BRa innlegg. Det tar for mye ressurser å planlegge en aksjon på fremmed jord. Dessuten har vel ikke Taliban utført så mange terror aksjoner utenfor Afghanistan/pakistan? Al qaida derimot...Uansett, når de bestemmer seg for å aksjonere så skal målet ha litt større verdi en en CV 90 skytter. Da kan de heller planlegge å ta ut en CV der nede. Ser at amrikanerene(ikke SOF såklart) står frem med bilde, grad, avdeling og hjemby!! Store Satan faktisk...hmm

helgekriger
05-09-09, 20:10
Det er interessant å se at Tone blir skrytet opp i skyene av statssekretær Espen Barth Eide og fremstilles som en helt i media (noe hun forøvrig er) for å ha skutt fienden med granater, mens en av skaprskytterene som brukte MP-ammo under den samme operasjonen, ble oppringt av en oberst fra FOHK og truet med krigsrett. Jeg lurer på hva denne skapskytteren tenker om dette?

Malkav
05-09-09, 20:18
Kjenner Tone fra PHS, absolutt en oppegående dame. Synes det står stor respekt av hennes tjeneste i forsvaret, og det at hun går med på den artikkelen.

Staybehind
05-09-09, 20:34
Kan se ut som det er en liten generasjonskløft her, på hvordan man opplever fienden og sikkerheten rundt dette.

Kan se ut som de som er mest skeptiske er den eldre garde. Som måtte forholde seg til den kalle krigen og Russland som en trussel. Der hadde man en "fiende" som var nærme og hadde en mye større handlekraft.

Så har man de av nyere dato som ikke har noe forhold til det gamle trusselbildet utover det man har lest, de ser det sikkert som svært lite sannsynlig at noen fra Afghanistan skulle utføre et vendetta mot noen langt oppe i nord.

Selv heller jeg nok mot mer moderasjon mot sikkerheten rundt dette. Det har jo vært et tema om at folk ikke har så mye forståelse eller informasjon om hva som skjer der nede. Er vel derfor viktig at man får fram saker som dette i media og bevisstgjør menigmann om hva som skjer der nede. Selvfølgelig så bør man beskytte elementer som veldig utsatte. Da tenker jeg ikke nødvendigvis på deres sikkerhet her og nå. Men vi vet ikke hvem som er fienden vår i fremtiden, personer som driver med etterretning og / eller skarpe oppdrag vil sikkert være særdeles interessante personer å ha kontroll på. Så disse bør nok alltid forbli hemmelige.

Rittmester
05-09-09, 20:56
Kan se ut som det er en liten generasjonskløft her, på hvordan man opplever fienden og sikkerheten rundt dette.

Kan se ut som de som er mest skeptiske er den eldre garde. Som måtte forholde seg til den kalle krigen og Russland som en trussel. Der hadde man en "fiende" som var nærme og hadde en mye større handlekraft.

Så har man de av nyere dato som ikke har noe forhold til det gamle trusselbildet utover det man har lest, de ser det sikkert som svært lite sannsynlig at noen fra Afghanistan skulle utføre et vendetta mot noen langt oppe i nord. Ikke helt enig. Den gangen russerne var fienden var det svært liten fokus på å beskytte identiteten til enkeltpersoner. Derimot kom det inn i større grad under operasjonene på Balkan. Et viktig moment her er at balkansk mafia også har forgreninger til Norge, slik at de faktisk kan ha muligheten til å gå mot enkeltpersoner her.

Selv heller jeg nok mot mer moderasjon mot sikkerheten rundt dette. Det har jo vært et tema om at folk ikke har så mye forståelse eller informasjon om hva som skjer der nede. Er vel derfor viktig at man får fram saker som dette i media og bevisstgjør menigmann om hva som skjer der nede. Selvfølgelig så bør man beskytte elementer som veldig utsatte. Da tenker jeg ikke nødvendigvis på deres sikkerhet her og nå. Men vi vet ikke hvem som er fienden vår i fremtiden, personer som driver med etterretning og / eller skarpe oppdrag vil sikkert være særdeles interessante personer å ha kontroll på. Så disse bør nok alltid forbli hemmelige. (Min understreking) Hvis det å skyte 20+ talibanere med 30mm kanon ikke er skarpt, så vet ikke jeg. Det er mulig du henviser til SOF. Enig i at de og E-personell kan ha større behov for beskyttelse av sin egen identitet.

lardra06
05-09-09, 20:57
Til og med de som kamuflerte hus for tv2 under farmen innspillingene stod jo fram kun med fornavn av sikkerhetshensyn.

Det der syntes jeg var ille flaut. Man kan fristes til å tro at noen har litt vel høye tanker om seg selv og sitt virke.

Herr Brun
05-09-09, 20:59
At operativt e-personell har bruk for beskyttelse av sin person er vel ganske åpenbart.

viper_no
05-09-09, 21:00

JA og om alle tenkte slik,så kan man vel fortelle om alt hva vi gjør i alle operasjoner eller hva?, vi trenger jo ikke noen taushetserklering lengre,og vi komer jo selvfølgelig alltid til å møte Taliban i alle fremtidige operasjoner Norge kommer med i.
Om noen tror at kreftene bak Taliban er bønder så må jeg be dere om å tenke dere nøye om.

Desuten:

Har hele troppen til Tone sagt at det er greit at hun står frem?

Har Tone innhentet en ok klarering fra alle familiemedlemmer til alle andre i hennes tropp/avdeling, synes de at det er greit at hun står frem?
Er det noen som har reflektert over at det ville vært en kjempe Pr stunt fra Taliban om de skulle klare å få tak i henne elelr andre som går ut med sin historie....

Jeg har selv gitt ordre om å ta liv i utlandet, om noen sto frem og fortalte om de operasjonene skulle jeg f.... pipe..............................

Det er fint med opplysninger om hva vi driver med i utlandet, men det som kommer frem skal komme fra forsvaret av en meget god grunn.

Makan til naivitet skal en lengte lenge etter av det jeg har lest om denne saken her på forumet!

Forvaret er ikke et stort Demokrati, om man får ordre om å holde kjeft så gjør man det, om forvaret derimot annmoder og drøfter en evt. Pr sak med en person som har utført noe skarpt så er dette noe helt annet. håper inderlig at Tone hadde diskutert dette med forvaret før hun plutselig fikk trangen til å fortelle om sine utøvelser av Stortingets intensjon!

Jeg ser det er mange som kjenner dama fra før og informerer om at hun er en skarp dame, det er for meg helt uinteressant, det hun nå gjør setter alt hun har utført før helt i skyggen.

Herr Brun
05-09-09, 21:10
Unnskyld, men hvorfor skal hun ha go fra troppen? Hun har jo ikke gått ut med medsoldaters navn.

Staybehind
05-09-09, 21:11
Med tanke på understrekningen din så hadde du helt rett Rittmester. Hun var selvfølgelig også i et skarpt oppdrag.
Du tolket innlegget riktig de jeg hadde i tankene var spesialstyrkene.

Takk for at du rettet det opp.

Vannglass
05-09-09, 21:12

JA og om alle tenkte slik,så kan man vel fortelle om alt hva vi gjør i alle operasjoner eller hva?, vi trenger jo ikke noen taushetserklering lengre,og vi komer jo selvfølgelig alltid til å møte Taliban i alle fremtidige operasjoner Norge kommer med i.
Om noen tror at kreftene bak Taliban er bønder så må jeg be dere om å tenke dere nøye om.

Desuten:

Har Tone innhentet en ok klarering fra alle familiemedlemmer til alle andre i hennes tropp/avdeling, synes de at det er greit at hun står frem?
Er det noen som har reflektert over at det ville vært en kjempe Pr stunt fra Taliban om de skulle klare å få tak i henne elelr andre som går ut med sin historie....

Jeg har selv gitt ordre om å ta liv i utlandet, om noen sto frem og fortalte om de operasjonene skulle jeg f.... pipe..............................

Det er fint med opplysninger om hva vi driver med i utlandet, men det som kommer frem skal komme fra forsvaret av en meget god grunn.

Makan til naivitet skal en lengte lenge etter av det jeg har lest om denne saken her på forumet!

Forvaret er ikke et stort Demokrati, om man får ordre om å holde kjeft så gjør man det, om forvaret derimot annmoder og drøfter en evt. Pr sak med en person som har utført noe skarpt så er dette noe helt annet. håper inderlig at Tone hadde diskutert dette med forvaret før hun plutselig fikk trangen til å fortelle om sine utøvelser av Stortingets intensjon!

Jeg ser det er mange som kjenner dama fra før og informerer om at hun er en skarp dame, det er for meg helt uinteressant, det hun nå gjør setter alt hun har utført før helt i skyggen.
Nå er vel dette bare en del av et propagada/ folkeopplysningsprosjekt i regi av forsvaret/ forsvarsdepartementet, så det er heller de du bør klage til. Det er kun henne som blir identifisert her, ikke resten av troppen, så hvorfor skulle hun innhente noen slags tillatelse fra dem? Hovedtrekkene i denne historien er nå tidligere blitt offentliggjort i en eller annen bok, så umiddelbart så kan jeg ikke si at hun "avslører" noe annet enn sin identitet, om det er en god idé er en annen sak, som er blitt diskutert ovenfor.

"Informasjonssiden" inneholder bl.a. en trailer av informasjonsutstillingene som blir åpnet på mandag: http://krigere.net/

hvlt
05-09-09, 21:16
Den gangen russerne var fienden var det svært liten fokus på å beskytte identiteten til enkeltpersoner. Derimot kom det inn i større grad under operasjonene på Balkan. Et viktig moment her er at balkansk mafia også har forgreninger til Norge, slik at de faktisk kan ha muligheten til å gå mot enkeltpersoner her.

Stemmer helt i følge min erindring. Det var aldri noe snakk om at man skulle holde jobb i Forsvaret på 1970- eller 80-tallet, mob-oppgaver el.l. skjult. At HV-soldater og -befal ikke i f.eks. intervjuer i media el.l. skulle fortelle at de var det og stå fram med fullt navn hvis de ble intervjuet under en øvelse, er da noe helt nytt som har kommet de aller siste årene. Man skulle selvfølgelig ikke gå ut i detaljbeskrivelse av KOP for avdelingene. Tror ikke man regnet med at sovjeterne ville ha noen interesse av å vite hvem som var lagfører på 3. lag, TBK-troppen, 3. bataljon, Brig 3. Lenger ned enn hvem som var bataljonssjefen, tror jeg neppe de hadde interesse av. Hvem som var brigadesjefen kunne de uansett lese i Statskalenderen.

Første gang norske FN-soldater i Libanon skjøt igjen mot PLO, og også gikk til motangrep, mai 1978, kom da både troppssjefs (Tr. 2/Kp. 3/NORBATT I), lagføreres og enkelte menige soldaters fulle navn på trykk med kjempeoverskrifter i alle norske aviser samt radio og TV. De ble siden gjentatt bl.a. i boka bataljonens PIO skrev etter kontingenten, og med svært mange detaljer i en bok Odd Karsten Tveit skrev noen år etterpå. Og på den tiden var det et stort antall PLO-symptisører (inklusive sikkert palestinske flyktninger med gode forbindelser inn i PLO), uten at jeg har hørt at noen av de involverte fikk trøbbel, i hvert fall ikke alvorlig, med PALKOM/PALFRONT/PLO-gjengen.

At ansatte i Forsvarets e-tjeneste blir anmodet om å, utover de nærmeste, bare si at de er ansatt i Forsvaret, er en annen sak. Dette (i likhet med spesialstyrkene) er selvfølgelig noen som er spesielt interessante å kartlegge for motpartens etterretning.

Crazy_K
05-09-09, 21:20
Jeg tjenestegjorde i samme avdeling som Tone.

Hva hun velger å gjøre som privatperson får være hennes sak. Jeg ville aldri skapt et slikt fokus rundt min egen person, verken da, nå eller når jeg en eller annen gang slutter i Forsvaret.

Men hun snakker tross alt om veldig godt dokumenterte operasjoner, det kom også intervju med moren hennes i media med (den gang) sensurerte bilder av henne mens operasjonen gikk. Det er ikke veldig hemmelig det hun forteller om. Hadde vært litt annerledes om det hadde vært helt nye opplysninger evt. detaljer om kapasiteter som kom ut.

Jeg har aldri fått ordre om å holde kjeft om det jeg har vært med på. Det er noe som heter at med tiden blir alle etteretninger til militærhistorie.

viper_no
05-09-09, 21:23
Dette er selvfølgelig min personlige mening og om Tone skulle kome til å lese dette her så vil jeg si at hun fortjener all den støtte hun kan få av forsvaret og sin familie.

Bra at hun tar det bra men senreaksjonene kan komme mange mange år etterpå, jeg har ennå ikke møtt en person som ikke har fått en eller annen form for reaksjon etter å ha vært med på å ta liv.

Det jeg reagerer mest på her er folks oppfatning av at det er helt greit å stå frem å fortelle om hva en har gjort.
Om vi møter en stat eller er med i en operasjon av en annen karakter senere, er det da like greit at man går frem med sin historie?, om man nå setter en standard for at dette er "ok", hvem skal da stramme inn på reglene senere?

Hvorfor gå ut med bilde og navn? telefonkatalogen, google, facebook og forumscannere er verdens beste verktøy for å finne frem til personer, hvor de er?
hvem som de er i familie med, hvor de bor har bodd og hvem de evt. har vært i forsvaret!, mitt hovedpunkt er denne historien kunne vi klart oss uten....

At historien er open info etter mange oppslag betyr i det hele ikke så mye.

Bestefar
05-09-09, 21:28
Det jeg reagerer mest på her er folks oppfatning av at det er helt greit å stå frem å fortelle om hva en har gjort.
om vi møter en stat eller er med i en operasjon av en annen karakter senere, er det da like greit at man går frem med sin historie?, om mman nå setter en standard for at dette er "ok", hvem skal da stramme inn på reglene senere?

Hvorfor er det ikke greit? Nøyaktig hva er det som er problematisk med denne artikkelen, all den tid den ikke ser ut til å bryte noen form for OPSEC? Har vi et behov for å holde ting vi gjør i Afghanistan skjult for egen befolkning? Isåfall ligger ikke problemet hos Tone.

Hvorfor gå ut med bilde og navn? telefonkatalogen, google, facebook og forumscannere er verdens beste verktøy for å finne frem til personer, hvor de er?

Hvorfor ikke? Sannsynligheten for at Taliban skal "få tak i henne" som du sier i et tidligere innlegg er ekstreeeemt liten, så hvorfor skal norske veteraner skjule unna egen fortid pga dette?

mitt hovedpunkt er denne historien kunne vi klart oss uten....
Denne historien gir resten av befolkningen et interessant innblikk i hvordan norske soldater har opplevd operasjonene de har vært med på. Den er derfor interessant og verdifull.

hvlt
05-09-09, 21:35
Hva så? Tror det er omtrent like sannsynlig at Taliban skal dukke opp på døra hennes som at monsteret under senga skal slå til. Mer sannsynlig at noen tvilsomme mannfolk som ser ei skikkelig søt og tøff jente skal sende noen tvilsomme tilbud pr. SMS (men det var uansett om hun sto fram med Afghanistan-saker eller noe helt annet).

En annen sak er at det er tull å si at det er skytteren på en CV90 som er den som har drept motstandere. Dette er et våpensystem betjent av tre personer, der alle tre er like viktige for å ta ut målet, og alle tre er like delaktige i det som gjøres (samt i høyere grad kommandokjeden over dem). Tradisjonelt er det artilleri og BK som dreper suverent flest folk i strid. Der er det såpass greit at det er en hel mengde folk i kjeden fra OP via KO til kanon/BK-betjening som er inne i bildet, at det helt klar ikke er noen enkeltperson som er den som "har ansvaret". Dvs. OP er den eneste i kjeden som i det hele tatt ser målet, medn han har jo ikke trykket på noen avtrekker, han har bare sagt ILD i radioen.

telefonkatalogen, google, facebook og forumscannere er verdens beste verktøy for å finne frem til personer, hvor de er?
hvem som de er i familie med, hvor de bor har bodd og hvem de evt. har vært i forsvaret!, mitt hovedpunkt er denne historien kunne vi klart oss uten....

At historien er open info etter mange oppslag betyr i det hele ikke så mye.

viper_no
05-09-09, 21:51
Hvit om du LESER mitt innlegg så sier jeg at "hva med andre operasjoner i fremtiden?" er det like greit å stå frem da?, om vi står foran en fiende som velger å flytte våre tap fra slagmarken til vår hjemmekommune, er det da like greit å fortelle om hva en gjør eller har gjort?
man bør ha EN linje og det er det enklest å forholde seg til; nemmelig at forsvaret selv velger hva som skal komme ut!

Vannglass
05-09-09, 21:56
...nemmelig at forsvaret selv velger hva som skal komme ut!
Det er jo nettopp det som skjer. Dette er "bare" en del av et propagandafremstøt fra forsvaret/forsvarsdep. side.

Bestefar
05-09-09, 22:03
Hvit om du LESER mitt innlegg så sier jeg at "hva med andre operasjoner i fremtiden?" er det like greit å stå frem da?, om vi står foran en fiende som velger å flytte våre tap fra slagmarken til vår hjemmekommune, er det da like greit å fortelle om hva en gjør eller har gjort?
man bør ha EN linje og det er det enklest å forholde seg til; nemmelig at forsvaret selv velger hva som skal komme ut!

Jeg skjønner ikke hva det er du har så store problemer med - og problemstillingen om en fiende som flytter våre tap til egen hjemkommune er for vag til at jeg kommenterer det ytterligere. Du får konkretisere mer hvis du ønsker ytterligere kommentarer på det.

Det eksisterer retningslinjer for hva man kan si og hva man ikke kan si, og jeg kan ikke se at noen av disse retningslinjene er brutt. Det er dermed ikke noe problem.

hvlt
05-09-09, 22:22

Tror du en annen fiende en gang i fremtiden vil være fantastisk interessert i en person som i 2007 var skytter på en SPV i den norske hær? Eller for så vidt at jeg, inntil 2005, var troppssjef for 3. objektssikringstropp/HV02308?

njetnjet
05-09-09, 22:32
Jeg anser ikke dette som en diskusjon om noen rettningslinjer er brutt, det er vel rimelig klart at hun har ikke gått ut noe opplysninger som er hemmelig. Dette er jo tross alt en kjent sak fra før av.

Diskusjonen havner vel tilbake til hvorvidt det er tjent med å gå ut i media med fullt navn, bilde og fin historie fra sandkasse der man har vært og plaffet ned 20-25 mennesker. I artikkelen kommer det i tillegg frem at hun nå er på vei ut i jobb som politi, ser ikke helt sammenhengen mellom dette, men det er nå greit. Får litt følselsen av et behov for å "vise seg", men dette er kanskje litt farlig å si høyt og er selvfølgelig helt sikkert ikke tilfellet.

Uansett er det fint at det norske folk blir opplyst om hvordan operasjoner våre medborgere deltar i. Det at hun går ut på denne måten er kanskje et grei måte å gjøre det på, noen er veldig imot og noen ser ingen problemer med det. Jeg tror heller ikke problemet ligger i at det er stor risiko for at Al-Quaida skal ringe på hos moren hennes, det ligger vel heller i alle detaljer om hva man vil at alle andre rundt seg og du møter skal vite om en. Men som admin sier lenger opp her så vil jo den totale risikoen hennes økes LITT i hennes hverdag når man går ut med slike historier. Man har tross alt mye rart i samfunnet og man vet aldri hvordan plutselig en innvandrer fra sandkassa kan reagere når han plutselig ser henne på gata en kveld, men regner med dette er noe hun har tenkt gjennom og akseptert. Over kort tid vil selvfølgelig denne risikoen gå ned igjen når artikkelen og ansikt blir glemt blandt folk.

Jeg tror ikke at jeg hadde gått ut på en slik måte, min mening om det.
Det er viktig å informere det norske folk om hva vi holder på med der nede, men jeg tror jeg heller hadde satset på en litt annen vinkling enn så personlig som dette er.

viper_no
05-09-09, 22:48
Synes det er skremmende Hvit at du mener at Du besitter informasjon om hva en tenkt fiende i fremtiden vil ha av informasjon!

njetnjet
05-09-09, 22:51
Synes det er skremmende Hvit at du mener at Du besitter informasjon om hva en tenkt fiende i fremtiden vil ha av informasjon!
Hvem prater du til nå?

Frost
05-09-09, 22:59

Tror ikke vi har noen medlemmer som heter Hvit her i stallen.

admin
05-09-09, 23:02
Bra frisk debatt! Og flott at dere ikke kaster småstein og kvister i huet på hverandre tross uenighet. Kudos!

viper_no
06-09-09, 00:06
HVLT da :) da var en liten i og en l som ikke var heelt enig...

Og man må da ha litt uenighet her i verden, tenk om alle ville og tenkte det samme, for en kjedelig verden det ville blitt!

AGR416
06-09-09, 01:21
viper_no:

Skal vi som jobber i Forsvaret slutte å gå i uniform? Når vi reiser? Når vi sender soldater på perm? Når vi handler på nærbutikken? Når oss offiserer som bor utenfor leiren går hjem fra jobb? Masse muligheter for å kartlegge hvem som jobber i Forsvaret på den måten.

Vet ikke om du har vært på Rena, men på skiltet utenfor for leiren står det i store bokstaver:

FSK/HJK (muligens ikke forkortelsen, men poenget belyses)

Er ikke det dumt da, at alle vet at vår spesialjegerkommando ligger der?

Burde vi kanskje dysse ned at vi har et Forsvar, i og med at anerkjennelsen av det kan jo gi informasjon til en evt fiende. Du vet at russerne har rett til å inspisere våre øvelser, samt kontrollere antall kjøretøy for å forsikre seg om at vi ikke bryter avtaler?

jeg har ennå ikke møtt en person som ikke har fått en eller annen form for reaksjon etter å ha vært med på å ta liv.

Ja da så.....ikke min erfaring, for å si det sånn. Og vi tok livet av mange.

vi trenger jo ikke noen taushetserklering lengre

Hun har da vitterlig ikke brutt noen taushetserklæring. Operasjon Harekate Yolo II er godt dokumentert, både i media og fra Forsvarets side. Hun sier heller ingenting nytt om saken, hun bare skildrer hvordan hun opplevde det. I tillegg ble folk i avdelingen intervjuet etter at det skjedde, så tror dette er rimelig klarert. Hvor kommer det frem navn til andre i troppen hennes?

Så så.....hun er faktisk med på en utstilling som heter "Våre demokratiske soldater", og er filmet i den sammenhengen. Dette intervjuet er en videreføring av den saken. Hun har nok fått tillatelse av Forsvaret til å snakke om dette.

Forvaret er ikke et stort Demokrati, om man får ordre om å holde kjeft så gjør man det

Vet ikke hvor du har jobbet, men det foreligger ingen føringer om å holde kjeft. Ja, man skal være påpasselig med hva man sier og hvor man sier det (OPSEC), men det foreligger ikke noen munnkurv. General Mood oppfordrer forsvarets personell til å delta i forsvarsdebatten. I mitt team i Afgh fikk vi føringer på at vi godt kunne snakke med media, men om det som gikk på vårt nivå. Ikke spekulere i det som skjer noen nivåer opp.

ifanterist
06-09-09, 02:20
Dæven ta heftig debatt her inne om temaet ,og mange intressante innlegg å lese ja jeg leste Artikkelen i Aftenpostens morgen nummer idag ,og personlig fikk jeg stor respekt for vedkommende tidligere soladt med Intops erfaring sin historie og berettning .
Det som opptar meg mest etter å ha lest artikkelen ,,er på nytt spørsmålet :Står det ett godt og velutbygget hjelpeapparat klart hvis vedkommende en dag blir syk ,får traumer ,tvangstanker ,mareritt osv som ofte treffer personell som har vært i strid i fremste linje ?
En må huske at vedkommende var svært ung da hun opplevde dette og det er ingen som vet om denne tidligere soladten vil få en knekk senere i livet .

AGR416
06-09-09, 04:10
Artikkel fra Aftenposten.no:

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks ... 253377.ece (http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3253377.ece)

viper_no
06-09-09, 09:15
AGR416 jeg vet ike hvor du vil hen med innlegget ditt, det er da milevis forskjell på å gå åpent ut om en operasjon til det å slutte å gå i uniform totalt, hvor enkelte militæravdelinger holder til er da også helt uinteresant??

sitat fra Aftenposten"Selv om Forsvaret vil være så åpen som mulig om utenlandsoppdrag, er vi av sikkerhetshensyn svært forsiktig med å koble enkeltpersoner til enkelthendelser"

Hvorfor velger forsvaret denne holdningen, jo nettopp av sikkerhetsmessig hensyn, det blir også sagt at "Når denne soldaten velger selv å gå ut med sin historie" det lyder jo unektelig ut som om forsvaret ikke var den som initsierte til denne informasjonen som Tone kommer med her.

Hvorfor gå ut med en slik historie om seg selv, hun vil jo bli satt i bås som "Taliban dødaren" i hele sin tid som politi, hun vil måtte komme til å jobbe med flyktninger og folk som kommer fra nettopp Afghanistan og hvorfor vil hun utsette seg selv for en forhøyet risiko, vil hennes politipartner synes det er greit?, jeg står fortsatt på mitt og hevder at denne historien ikke trengte å komme ut. med bilde og navn!

At våre soldater dreper er ikke noe nytt, men med bilde og navn samt hvor en person har tenkt å jobbe er for mye info, etter min mening. slutt fra meg i denne tråden..

ifanterist
06-09-09, 10:14
Nå viser det seg heldigvis og det er jeg svært glad for ,at personell i fra vårt land har bred støtte igjennom befolkningen ,og derfor ser jeg intet noe galt i at denne omtalte soladt valgte og gå ut med bilde av seg selv samt navn i lørdagens morgenutgave av Aftenposten ,tvert imot jeg tror dette er posetivt for lesere og folk som liker å følge med .
Samt at jeg også tror at dette gir oss pårørende som har barn som tjenestegjør der nede ,og andre ett ansikt i det å være i Intops .
Men på nytt må jeg presisere at jeg har ett inderlig håp og ønske om at ett bra oppfølgningsapparat vil være oppe og går for tidligere soladter som i denne tjeneste har fått -kan få psysiske lidelser .
En må huske på at det er svært unge mennesker som har 1ste linje tjeneste ,og selv om dette personell er godt trent ,forberedt til denne type tjeneste ,så er dem såpass unge at dem fortsatt er i formings årene .

Gehenna
06-09-09, 10:24
-Jeg slutta lese innlegga i tråden etter en stund.

Jeg føler stolthet over å jobbe i firmaet hun forlot når hun nu har stått fram og føler meg trygg på at hun, ung som hun enda er, kommer klare framtia greit.

PERSEC er ikke bare, bare.

Historien som HVLT refererer til fra Balkan er sann. Den slipper ikke tak i hjernebarken, hva hvis det var meg. I dag skulle jeg på kort tid relokere meg og mine. Jeg ville hatt behov for kun ha ett besøk til på gammel adresse, og selv om jeg ikke selv rent fysisk ville vært på adresse noen sinne igjen er jeg fremdeles sporbar så det er midlertidige tiltak mht det trusselbildet som stammer fra krigen i Yougoslavia.

Det er på sitt vis et gode at vi får slike historier ut i andre medium enn nisjeliteraturen, og førstesideoppslag pleier hjelpe. Det gir et vektig og viktig innsyn i firmaets oppgaver, og det vil kunne gi klarsyn til normalt oppegående individ som normalt ikke har koblet tanken med at vi har folk utenlands med den utøvende kjerne i faget vårt.

HVLTs tanke om at familien til de som gikk med ikke har web og med det ikke får tilgang på hvem sto bak, er noe korttenkt - hvem finansierer det som før jeg "jallaen" i AFGH ? Dét er ikke de lokale utøverne i sanden som gjør, men rikmannssønnene fra Saudi og Yemen/tilsv nasjoners middelklasse (eller høyere samfunnslag) og de gutta driter penger til frokost.

Scenario - "Ida" (i mangel av indiske jentenavn) er elleve år, hun bor med mor og 17 søsken på 20 kvm i Mombay. Hver dag går hun tre mil til jobb for å skaffe familien inntekt til livets opphold.
Hun kommer til jobb, må betale for at noen skal passe skoene hennes mens hun arbeider, og hun må betale for slitasje på stolen hun sitter på. Jobben er å starte en søkemotor på web, og innhente lesbare setninger fra søkene som hun så lagrer på annet område av pc'n. Hele dagen scanner hun internet og leter etter informasjon som inneholder ordene "Ghowrmach", "ISAF", og tre av de deltakende nasjoners navn på forskjelige språk.

Etter endt dag har hun kanskje funnet fem setninger som ikke gir henne noen mening som helst bortsett fra at hun har tjent to kroner som familien kan leve godt for etpar dager til. I morgen er en ny dag.

De som gir "Ida" jobb, er ikke menn som liker oppmerksomhet. Hun har truffet en av dem, en fjorten år gammel gutt som spurte om hun kunne tenke seg jobb. Ham har hun ikke sett igjen etter den dagen for tre uker siden, og vet ikke at han ble funnet drept senere samme dag som hun fikk jobben.

Fjortenåringen som gav henne jobben ble praiet på gata hvor han solgte vasket bilvinduer i veikryss hvor trafikken går tregt. Han fikk sine rupi for dette, og som takk for vel utført arbeide en kniv over strupen. Vedkommede som trakk kniven sendte en sms til et mobilnummer han fikk mundtlig oppgitt dagen før og mobilen befant seg i Jalalabad da sms'n kom igjennom. Mobilen "mistet" sitt SIM-kort og gikk i elva, SIM-kortet ble solgt pga gullet i kontaktene.

Den som hadde mobilen haiket deretter med en eldgammel, overlessa, Mercedes lastebil med gamle bildekk som gikk opp Khyberpasset. Vel over på afghansk side, takker han sjåføren og ønsker ham og hans familie et godt etterliv, om Allah vil. Deretter møter han en gammel mann som tar ham med til sin bolig, hvor ny mobil brukes til å sende sms til en liten husklynge noen mil unna Baghlan og en ny kar får innblanding i denne historien.

Han oppholder seg i en typisk jordhytte hvor det ikke lengre lagres korn for å brødfø folk i landsbyen. Det sluttet de med da Mojahedin pleidde grise russerne. De var som oftest heldige den gangen, og fikk med seg plenty med våpen & ammo som vettskremte ungdommer den gang tapte i striden mot fjellfolkene.

I en av hyttene ligger det bl.a en ART-granat, noe tennere og en haug med personsøkere, utdatert vestlig overskuddsvare fra det sivile marked.

Kort tid etter at Tone var med i striden, går en IED av langs en relativt uforstyrret vei mellom skytebanen og camp og vi har en helt annen historie i mediabildet...

-Dette er noe søkt mht Tones bakgrunn og tjenestegjøring og andre hendelser. Men det er ikke et paranoid tankesprang som aldri har skjedd. Det er verden vi har rundt oss, og grunnlag for å ikke ukritisk akseptere at "nei, det der er or teit - sånt vil aldri skje".

Inntil det motsatte er bevist vil aldri "noe" skje, men at det foregår mye, mye mer enn vi får vite om (og ønsker vite om) er et faktum.

Men vær trygg, jeg går i full "bunad" 17. mai med det lille jeg har på "strykebrettet" mitt og, alt som er tillatt båret henges på og jeg vil ha utvidelser der i en ikke fjern framtid. Jeg går med alle fargene på brystet i full offentlighet 17. mai for å markere at jeg ikke er redd og for å demonstrativt vise jeg er stolt av jobben min - jeg og andre med meg sikrer deg og dine, og da driter jeg i om du mener jeg er en barnemorder og en skam for "ditt" land.

Jeg har familie som bærer sivil bunad på samme dato som også bærer sine medaljer, og jeg finner det høyst korrekt. Man skal være stolt av sin bakgrunn. Som Tone og heldigvis mange, mange andre er.

ifanterist
06-09-09, 10:36
Når såpass mange unge mennesker havner opp etterhvert i den samme situasjon som overnevnnte person som tråden omhandler ,så skulle det vært inntressant å vite om det er noe proffessionell oppfølgnings apparat med kompentanse til å følge opp personell som eventuellt vil komme til å trenge hjelp.

Gehenna
06-09-09, 10:50
Aparatet er der hos hennes forrige og nåværende arbeidsgiver.

Hun har alle muligheter for å lykkes.

ifanterist
06-09-09, 11:05
Ja det får vi inderlig håpe ,,det å være soladt i det Norske Forsvaret idag fortoner seg helt annerledes enn det var i tidligere år ,bla på grunn av omleggningen av hele Forsvaret mindre personell årlig inne til førstegangstjeneste (ikke lenger allmen verneplikt slik det var før) kombinert med skarpe oppdrag i Intops (frivillig) som igjen krever en helt annen kvalitet av dem som reiser nedover og det som kan forventes i tjenesten.

AGR416
06-09-09, 12:17
hun vil jo bli satt i bås som "Taliban dødaren" i hele sin tid som politi, hun vil måtte komme til å jobbe med flyktninger og folk som kommer fra nettopp Afghanistan

Hvorfor tror du Afghanerne flyktet i utgangspunktet? Kjenner jeg de fleste Afghanere rett kommer hun til å få respekt for det hun har gjort.

det er da milevis forskjell på å gå åpent ut om en operasjon

Da får du skylde på Forsvaret, som har kommet med MANGE uttalelser om akkurat HY II.

hvor enkelte militæravdelinger holder til er da også helt uinteresant??

Hvordan vet DU hva fienden er interessert i å vite?

det blir også sagt at "Når denne soldaten velger selv å gå ut med sin historie" det lyder jo unektelig ut som om forsvaret ikke var den som initsierte til denne informasjonen som Tone kommer med her.

Se her da mister viper::

http://www.krigere.net/

http://www.krigere.net/video.html (se den videosnutten)

AGR416
06-09-09, 12:28
sitat fra Aftenposten"Selv om Forsvaret vil være så åpen som mulig om utenlandsoppdrag, er vi av sikkerhetshensyn svært forsiktig med å koble enkeltpersoner til enkelthendelser"

Ja, fordi Forsvaret ikke går ut med slik info, uten nødvendigvis et samtykke. Det står ikke at det ikke er lov.

Bestefar
06-09-09, 12:57
AGR416 jeg vet ike hvor du vil hen med innlegget ditt, det er da milevis forskjell på å gå åpent ut om en operasjon til det å slutte å gå i uniform totalt, hvor enkelte militæravdelinger holder til er da også helt uinteresant??

Hvorfor velger forsvaret denne holdningen, jo nettopp av sikkerhetsmessig hensyn, det blir også sagt at "Når denne soldaten velger selv å gå ut med sin historie" det lyder jo unektelig ut som om forsvaret ikke var den som initsierte til denne informasjonen som Tone kommer med her.

Hvorfor gå ut med en slik historie om seg selv, hun vil jo bli satt i bås som "Taliban dødaren" i hele sin tid som politi, hun vil måtte komme til å jobbe med flyktninger og folk som kommer fra nettopp Afghanistan og hvorfor vil hun utsette seg selv for en forhøyet risiko, vil hennes politipartner synes det er greit?, jeg står fortsatt på mitt og hevder at denne historien ikke trengte å komme ut. med bilde og navn!

At våre soldater dreper er ikke noe nytt, men med bilde og navn samt hvor en person har tenkt å jobbe er for mye info, etter min mening. slutt fra meg i denne tråden..

Som AGR har illustrert er dette godkjent av Forsvaret, så OPSEC er rett og slett ikke relevant. Diskusjonen om PERSEC mener jeg er søkt, da våre allierte har kjørt en langt mer liberal linje helt fra starten av. Siden de ikke har endret på den linja har de tydeligvis ikke hatt noe problem med det, og meg bekjent har heller ikke vi hatt noe problem med de Afghanistan-veteranene som har blitt avbildet med fullt navn tidligere.

Jeg skjønner ikke hvorfor du er så opptatt av at hun skal ha godkjennelse fra hele verden for å gå ut i media med denne historien, det virker mest som om du famler etter halmstrå. Jeg personlig hadde ikke hatt noe spesielt problem med å stå frem på samme måten, og jeg hadde definitivt ikke "søkt tillatelse" hos alle mine tidligere og fremtidige kolleger før jeg hadde gjort det heller. Tone tok selv avgjørelsen om å akseptere risikoen ved å dra til Afghanistan, og hun tar selv avgjørelsen om å akseptere (den betydelig mindre) risikoen denne artikkelen medfører.

Jeg tror innlegget til Isak på førstesiden er det som best indikerer hva denne problemstillingen egentlig handler om.

AGR416
06-09-09, 17:09
Her noen flere artikler, hvor soldater har stått frem med navn:

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks ... 447971.ece (http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article2447971.ece)
http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks ... 446610.ece (http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article2446610.ece)
http://www.mil.no/start/article.jhtml?articleID=162172

Handler om samme operasjon, som startet ca 6 mnd etter at HY II var ferdig.

Her noen artikler om Harekate Yolo II, som Tone var med på:

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artik ... tid=183329 (http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=183329)
http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artik ... tid=183178 (http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=183178)
http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artik ... tid=183138 (http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=183138)

jokka
06-09-09, 19:39
Tøv. Dine linker forteller bare om operasjonen og at nordmenn har drept. Ingen blir utpekt som den som pulled the trigger. Er stor forskjell på de artiklene og denne tråds tema artikkel hvis hovedfokus er hovedperson som har drept 20 FI. Stor forskjell og er jo hele poenget.Også enig med noen som sa hva da med fsk. Hva er forskjellen prinsippielt på en fsksoldat og hun i artikkelserien i forhold til at de har tatt liv i pågående strid?SLiter med å se den store forskjellen i den problematikken.

Mr blue
06-09-09, 19:46
Jeg vet ikke om jeg synes det er så positivt at man står frem med fullt navn og bilde. Men det er meg.
Ville følt meg bunnet av min taushetsplikt+hva får man ut av å stå fram? Hadde forsvaret bed henne stå frem, så hadde jeg syntes det hadde vært greit. Kan hende de har gjort det, men ser mer ut for meg at det er gjort på eget initiativ, også har forsvaret valgt å støtte henne i ettertid.
Jeg har ikke mye holdepunkt her for å si hverken det ene eller det andre, så kan godt hende jeg graver min egen grav her.
Politikerne og Forsvaret får riktignok PR i media. Venstre siden vil sikkert spille på de følelsene oppslaget laget til de som ikke synes det er helt greit at "ei jente drepte 20 mennesker".
Selv om det ikke er realiteten, så burde man kanskje fortsettet å spillt på mer "freds" bilder. Det er + og - med det selvfølgerlig, du har pengestøtte pr soldat på den ene siden som sikkert øker jo mer "krigersk" krigsbildet ser ut som, på andre siden har du meningen om man i det hele tatt skal være der som synker i takt med jo mer krig man fører kontra Fredsbevaring/stabilisering.

Ikke misforstå meg, all kred til henne. Men trur hun er med på å splitte Norge opp i 2 leirer.
Trur jeg heller ville snakket med mine medsoldater/familie om jeg ville ha lettet på hjertet..

Bestefar
06-09-09, 20:11
Tøv. Dine linker forteller bare om operasjonen og at nordmenn har drept. Ingen blir utpekt som den som pulled the trigger. Er stor forskjell på de artiklene og denne tråds tema artikkel hvis hovedfokus er hovedperson som har drept 20 FI. Stor forskjell og er jo hele poenget.Også enig med noen som sa hva da med fsk. Hva er forskjellen prinsippielt på en fsksoldat og hun i artikkelserien i forhold til at de har tatt liv i pågående strid?SLiter med å se den store forskjellen i den problematikken.

Ok....artiklene AGR linket til identifiserte soldater med navn og stilling og linket dem til en spesifikk operasjon hvor Talibanere ble drept. Mener du disse artiklene er "innafor"?

hva får man ut av å stå fram?

Man får informasjon ut til befolkningen om hvordan soldater opplever operasjonene i Afghanistan. Er ikke dette interessant informasjon for deg, for eksempel?

Selv om det ikke er realiteten, så burde man kanskje fortsettet å spillt på mer "freds" bilder.
Mediene bør jo helt definitivt fokusere på realitetene, ikke forsøke å påvirke bildet i en eller annen ønskeretning. Komiske Ali fra Irak er et godt eksempel på hvordan det går når mediene forsøker å "pynte" på sannheten.

Mr blue
06-09-09, 20:39
[quote=jokka]Tøv. Dine linker forteller bare om operasjonen og at nordmenn har drept. Ingen blir utpekt som den som pulled the trigger. Er stor forskjell på de artiklene og denne tråds tema artikkel hvis hovedfokus er hovedperson som har drept 20 FI. Stor forskjell og er jo hele poenget.Også enig med noen som sa hva da med fsk. Hva er forskjellen prinsippielt på en fsksoldat og hun i artikkelserien i forhold til at de har tatt liv i pågående strid?SLiter med å se den store forskjellen i den problematikken.

Ok....artiklene AGR linket til identifiserte soldater med navn og stilling og linket dem til en spesifikk operasjon hvor Talibanere ble drept. Mener du disse artiklene er "innafor"?

hva får man ut av å stå fram?

Man får informasjon ut til befolkningen om hvordan soldater opplever operasjonene i Afghanistan. Er ikke dette interessant informasjon for deg, for eksempel?

Selv om det ikke er realiteten, så burde man kanskje fortsettet å spillt på mer "freds" bilder.
Mediene bør jo helt definitivt fokusere på realitetene, ikke forsøke å påvirke bildet i en eller annen ønskeretning. Komiske Ali fra Irak er et godt eksempel på hvordan det går når mediene forsøker å "pynte" på sannheten.[/quote:1hkqfc7c]

Informasjon kan man få om man søker...f.eks hadde jeg oppfattet det anderledes om hun hadde gått til et forsvarsblad, istedet for landets største aviser. Intetsjonen hennes da hadde vært litt anderledes i mine øyne og den primære lesegruppen hadde vært mer relevant i mine øyne. Sluttresulatet hadde sikkert blitt det samme da vg sikkert hadde gjort oppslag av saken, i etterkant, med sitater fra det bladet.
Fikk Vi menn/se&hør vibber av oppslaget,(for å dra det litt kraftig på spissen).
Jeg trur det er en grense mellom å direkte lyve og kjøre PR. Det er ofte et tynt skille dog.
Da trur vi enig om at vi er uenig:)

Bestefar
06-09-09, 20:42
Informasjon kan man få om man søker...f.eks hadde jeg oppfattet det anderledes om hun hadde gått til et forsvarsblad, istedet for landets største aviser. Sluttresulatet hadde sikkert blitt det samme da vg sikkert hadde gjort oppslag av saken, i etterkant, med sitater fra det bladet, men fikk fort litt Vi menn/se og hør vibber her.(for å dra det litt kraftig på spissen).
Jeg trur det er en grense mellom å direkte lyve og kjøre PR. Det er ofte et tynt skille dog.

Mener du det var galt av de samme avisene å kjøre reportasjer om HYII og Karez også? Og konkretiser gjerne hva du mener med "Vi Menn"-vibber her.

bofi
06-09-09, 21:49
Jeg rynker litt på nesen over noen av postene her, menmen.
Synes det er flott at hun står frem med hva hun har opplevd. Det har vært mye prat om for lite annerkjennelse og mediedekning, og at folk hjemme i sofaen i Norge ikke aner hva som foregår, så det er bra at denne opplevelsen kommer ut i lyset.
Vi-Menn vibber? Vær så snill.

Mr blue
06-09-09, 21:59
Informasjon kan man få om man søker...f.eks hadde jeg oppfattet det anderledes om hun hadde gått til et forsvarsblad, istedet for landets største aviser. Sluttresulatet hadde sikkert blitt det samme da vg sikkert hadde gjort oppslag av saken, i etterkant, med sitater fra det bladet, men fikk fort litt Vi menn/se og hør vibber her.(for å dra det litt kraftig på spissen).

Mener du det var galt av de samme avisene å kjøre reportasjer om HYII og Karez også? Og konkretiser gjerne hva du mener med "Vi Menn"-vibber her.
Nå var det litt forskjell på repotasjene. I ene oppslaget har du en talsmann for forsvaret som står frem,som ikke fremhever enkelt navn, i andre har du en enkelt person som ikke lengre jobber i forsvaret som står frem. Jeg mener jenta intet vondt, men trur jeg selv hadde følt meg litt "illojal" om jeg hadde stått frem på eget initiativ. Mener at det er opp til forsvaret selv å bestemme hvem som taler deres sak. Om de har avtalt at dette er greit, så er det greit for meg. Men det er flere enn personen det gjelder som blir påvirket av saker som denne. Med Vi menn, så mente jeg oppslaget: Hun drepte på oppdrag for Stortinget. Som skytter på panserstormvognen CV-90 drepte Tone Gunnes (22) mellom 20-25 mennesker i Afghanistan. Selve intervjuet var greit, men hvorfor er vi der nede? Er det for å føre krig/hevn mot taliban eller bygge opp landet? Jeg mener at det er et sted i mellom. Men jeg ville ikke risikert norsk krigsstøtte for å fortalt min egen historie i norges aviser. Det er flere sjebner enn bare de norske soldatene som er involvert i dette. Jeg vet mange her kommer til å mislike meg sterkt når jeg skriver dette, men det er nå det jeg mener, og dette er et forum med ytringsfrihet så jeg håper det går greit. :)

jokka
06-09-09, 22:02

Ser du at en enkeltperson blir stilt frem som den som drepte? Artikkelen er generell. Lagfører blir nevnt og en sambandsmann om jeg husker feil. Mye mildere fremtoning og i flertall. Alt blir verre i entall - jenta in question blir fremstilt som den som trakk av, 20 liv tapt. I mitt hodet stor stor forskjell. Her er mitt syn soleklart og legger denne tråden død for min del så får dere krangle videre :)

Bestefar
06-09-09, 22:08
Ser du at en enkeltperson blir stilt frem som den som drepte? Artikkelen er generell. Lagfører blir nevnt og en sambandsmann om jeg husker feil. Mye mildere fremtoning og i flertall. Alt blir verre i entall - jenta in question blir fremstilt som den som trakk av, 20 liv tapt. I mitt hodet stor stor forskjell. Her er mitt syn soleklart og legger denne tråden død for min del så får dere krangle videre :)

Jeg leser deg dithen at de artiklene AGR linket til som oppgav fullt navn på soldater i op Karez er OK i ditt hode.

I et tidligere innlegg skriver du dette:

Også enig med noen som sa hva da med fsk. Hva er forskjellen prinsippielt på en fsksoldat og hun i artikkelserien i forhold til at de har tatt liv i pågående strid?

Med andre ord ville tilsvarende artikler om FSK som navnga deres operatører med fullt navn i forbindelse med en spesifikk operasjon vært helt OK? Ettersom det ikke er noen prinsipiell forskjell på hvilken info som skal ut, mener jeg?

jokka
06-09-09, 22:17
Du liker kverulering på nett og sitatkrig. Du leser meg helt feil og ileggermeg meninger jeg ikke har. Jeg er ikke for bruk av navn i denne sammenhengen, jeg forstår hvorfor fsk og andre ikke bruker navn, og er sikkert gammeldags i manges øyer og det er helt greit.

Jeg sier at artikelen til han som linket til aftenposten ikke pointer ut en spesifikk person som morderen, men ja artikkelen nevner to navn men de blir presentert som en av mange og ikke han/hun som dro av avtrekkern. Artikkelen med dama vi snakker om handler om henne koblet til at hun trakk av og at hun personlig tok 20 menneskeliv ergo en personifisert definert morder sett med motstanderens øyne. Hvet ikke hvordan jeg skal ordlegge meg for at du skal se forskjellen - legger røyk og trekker ut i sikker retning. Vi blir aldri enig og ei heller mål for meg. Kjør sitatkrig med andre :)

Bestefar
06-09-09, 22:22
Du liker kverulering på nett og sitatkrig. Du leser meg helt feil og ileggermeg meninger jeg ikke har. Jeg er ikke for bruk av navn i denne sammenhengen, jeg forstår hvorfor fsk og andre ikke bruker navn, og er sikkert gammeldags i manges øyer og det er helt greit.

Du kan kalle det hva du vil, men argumentet ditt om FSK var ganske sentralt i ditt første innlegg, og da er det jo ganske spesielt at du er så inkonsekvent i argumentasjonen angående nettopp det. Dersom du virkelig mener at denne saken henger sammen med hvilken info FSK bør dele om sine operasjoner, så må du jo være i stand til å presentere et konsekvent syn. Dersom jeg leser dine meninger om dette feil, så får du korrigere meg da. Jeg klarer ikke helt å se hvorfor dette skal påvirke hvilken info FSK velger å dele.

jokka
06-09-09, 22:33
Du liker å kverulere du. Drit i fsk, det var ikke hovedfokus og med litt godvilje ser du det sikkert men mer som en ok dere sier det da mener dere også at fsk mfler fint kan brette seg ut og fortelle om x drepte der og der men ser du trekker deg bort fra det sentrale i mine siste to innlegg og fremstår som "skarp" detaljflink debattant :) Flink gutt. Les igjen og tenk. Tipper du klarer det. Vi blir ikke enig og kveruler med andre. Da var det siste ord fra meg. Seriøst ;)

Gnist
06-09-09, 22:44
Selve intervjuet var greit, men hvorfor er vi der nede? Er det for å føre krig/hevn mot taliban eller bygge opp landet? Jeg mener at det er et sted i mellom. Men jeg ville ikke risikert norsk krigsstøtte for å fortalt min egen historie i norges aviser.

Den internasjonale tilstedeværelsen i Afghanistan har flere fasetter (som du sier, både krigføring og sivil bistand), og etter min mening er det naturlig å belyse de ulike sidene ved innsatsen. Jeg mener at nordmenn bør ha en mulighet til å få god kontakt med sannheten om hva vi driver med, og historien til Tone har forhåpentligvis en verdi mht. dette. I løpet av de siste 7-8 årene har vi opplevd tap av flere norske liv i Afghanistan samt maktbruk med fiendtlige tap til følge, uten at det har ødelagt viljen og evnen til fortsatt norsk innsats. Oppslaget om Tone vil for mange kanskje gi en sterkere og mer konkret oppfatning av denne siden ved norske styrkers innsats i Afghanistan. I seg selv håper jeg at det vil være positivt.

Bestefar
06-09-09, 22:58
Du liker å kverulere du. Drit i fsk, det var ikke hovedfokus og med litt godvilje ser du det sikkert men mer som en ok dere sier det da mener dere også at fsk mfler fint kan brette seg ut og fortelle om x drepte der og der men ser du trekker deg bort fra det sentrale i mine siste to innlegg og fremstår som "skarp" detaljflink debattant :) Flink gutt. Les igjen og tenk. Tipper du klarer det. Vi blir ikke enig og kveruler med andre. Da var det siste ord fra meg. Seriøst ;)

Grunnen til at jeg ikke har fokusert på de forskjellene du opplever mellom de ulike artiklene er at jeg ikke mener at det er noen stor problemstilling. Dersom man først har identifisert en soldat med fullt navn og knyttet den soldaten til en spesifikk rolle i en spesifikk operasjon, så ser jeg overhodet ikke problemet med at denne soldaten selv sier at hun har tatt liv. Dersom dette skal utgjøre en så voldsomt stor trussel, så har man gått for langt allerede når man navngir soldaten - og det har man gjort før denne artikkelen ble trykket.

holmiz
06-09-09, 23:50
Om det var riktig eller ikke å stå frem har ikke jeg noen sterk formening om hverken for eller imot, det kan sikkert dere som har tjenestegjort der ute på vegne av Norge trolig si mye mer om enn meg, men jeg likte rett og slett ikke artikkelen. Jeg ser nå når jeg leser det jeg selv skriver at dette kan provosere mange, og det ønsker jeg ikke. Jeg vil bare rett og slett å sette ord på hvordan jeg ser på artikkelen og hvilke tanker den gir meg.

Jeg synes det er oppriktig trist at en 22 år gammel jente må stå frem i riksmedia med sine opplevelser for å begrunne Norges tilstedeværelse i Afghanistan. Jeg likte heller ikke måten hun ble fremstilt på som "en reflektert, ung dame":

- Det var jeg som trykte på avtrekkeren, men vi var en tropp og et lag som var sammen om dette. Det er det norske folk gjennom Stortinget som har sendt oss til Afghanistan for å gjøre denne jobben, sier Tone Gunnes til Ukeadressa.

Jeg er veldig klar over at jeg akkurat her kan ta feil, og jeg vet selv av egen erfaring at journalister er flinke til å vinkle ting totalt feil, men at det er greit å sende familien til 20-25 mennesker i begravelse fordi "Stortinget har sendt oss til Afghanistan for å gjøre jobben", det vitner dessverre ikke om stor evne til refleksjon i min lille, enkle verden. Beklager. Jeg har forøvrig stor respekt for alle dere som tjenestegjør i utenlandsoppdrag for Norge, og veldig mange av dere har nok reflektert langt mer om akkurat denne problemstillingen over det å ta et liv enn det som kommer frem i artikkelen. Det tok meg noe tid å sette ord på akkurat hvorfor jeg ikke likte denne artikkelen, og mener med dette ikke å hverken provosere eller såre noen, jeg ønsker bare å sette ord på mine tanker etter å ha lest denne.

For de spesielt interesserte kan jeg kort nevne at min bestefar satt i tysk fangenskap under andre verdenskrig, og han måtte gjennomgå ting jeg ikke unner min verste fiende. Min familie og særlig min mor sin oppvekst er fortsatt sterkt preget av det han måtte gjennomgå, selv nå noen år etter at han gikk bort. Etter å ha hørt hans historie fra jeg var ung ble jeg veldig nysgjerrig og har brukt mye tid på å lese om andre verdenskrig og forsøkt å danne meg et bilde på hvordan verden var, både gjennom bøker om MilOrg, Max Manus, Natt og Tåke (der min bestefar har et eget kapittel - Kjells lange reise) og de andre som fikk lov til å fortelle sin historie, til ting som gjør verden litt mer komplisert om norske frontkjempere på feil side av krigen, landssvikere på øst-fronten osv. Behandlingen krigsseilerne fikk er en annen del, jeg har mine meninger der om hvor galt dette var, men det får vi ta mer om en annen gang om noen vil vite mer om hvor jeg står.

Hvorvidt Norges bidrag har noe å si til eller fra i den store sammenhengen aner jeg rett og slett ikke ikke, men slik både Forsvarsministeren og Statssekretæren forsvarer dette i ettertid gjør meg rett og slett uggen. Jeg nekter å tro at Norge deltar i Afghanistan utelukkende fordi vi synes at det er kjempesynd at akkurat dette landet mangler demokrati og driver med undertrykkelse, et land som forøvrig har vært invadert av sine naboland mange ganger bare de siste 20-30 årene. Dette lukter det mugne penger og søken etter profitt lang vei av. Dessverre.

Som en anekdote kan jeg kort nevne at mange av Norges kjente familier har tjent store penger på at Norge har vært i krig, for eksempel Amundsen under første verdenskrig, les biografien hans så ser dere hva jeg mener.

Kort oppsummert, artikkelen om den unge jenta og hennes opplevelser i Afghanistan synes jeg var rett og slett elendig. Av det jeg har lest her på forumet om folk som kjenner henne som sier at hun er en meget oppegående og reflektert dame, det har jeg ingen grunn til å betvile. Men hele innslaget virket sært spekulativt i mine øyne, og jeg klarer fortsatt ikke å se hvorfor dette skal komme frem i riksmedia akkurat nå.

Edit:
Dette var kun et forsøk på å sette ord om mine tanker som jeg sitter igjen med etter å ha lest artiklene, og egentlig ikke ment som kritikk hverken den ene veien eller andre. Jeg bare likte ikke det her jeg. Send gjerne en PM dersom du finner dette helt håpløst, provoserende eller noe - hilsen Anders som ikke skriver så ofte her på milforum, men som har stor glede av å lese det andre skriver.

AGR416
07-09-09, 00:07
Har noen i det hele tatt tittet på www.krigere.net (http://www.krigere.net) før de kommer med påstander om hvor lite gjennomtenkt vedkommende er som går ut i media?

Hvor mange nivåer av manglende evne til å skaffe seg et bilde av hva som er rekkefølgen i denne saken finnes det?

Og hvem bryr seg om familien til de som prøver å ta livet av deg eller dine kompiser? Hvem bryr seg om de som prøver å ta livet av deg og dine kompiser? Mulig jeg er litt for direkte for noen her nå, men jeg kunne ikke gitt mer f. Når mine kompiser ble beskutt med RPG, SAF mm så var ikke akkurat det i fremst i tankeprosessen for å si det sånn.

Jeg ventet bare på å høre på nett at vi hadde en mann nede. Det skjedde heldigvis ikke. Når fly kom, og bombene ble sluppet så var det god stemning i skyttergrava.

Er jeg umoden og ureflektert som tenker sånn i noens øyne har jeg bare en ting å si:

Hva folk som sitter i en sofa hjemme i Norge og måtte mene om dette bryr meg et visst sted. Har du ikke vært der og kjent dette på kroppen kan du være så moralsk og etisk korrekt som du bare vil. Du vet OVERHODET IKKE hvordan det føles.

Mine kompiser har faktisk familie de og, og jeg vil mye heller se dem i øynene etterpå og smile når de er gjenforent med sine kjære enn å tenke på de etterlatte der nede. Ingen har sagt at krig er koselig, og mine prioriteringer er rimelig klare.

Ikke for å være respektløs ovenfor deg holmiz, synes mange er litt naive ift hva som faktisk skjer.

Og samhold er faktisk vanvittig viktig etter en opplevelse som dette, derfor hennes poeng om at det var et lag og en tropp som gjorde dette sammen. Det hun sier om Stortinget er også veldig sant, og sagt for å belyse hva jobben kan kreve.

holmiz
07-09-09, 00:14
Har noen i det hele tatt tittet på http://www.krigere.net før de kommer med påstander om hvor lite gjennomtenkt vedkommende er som går ut i media?
...
Ikke for å være respektløs ovenfor deg holmiz, synes mange er litt naive ift hva som faktisk skjer.
..
.

Takk for svar AGR416 og jeg synes overhodet ikke du er respektløs i ditt innlegg, heller tvert i mot, jeg hadde som jeg sa i mitt innlegg kun et ønske om å sette ord på mine tanker rundt dette. Det er lov å ha ulike meninger, og jeg satte stor pris på å lese din versjon av dette. Jeg skal forøvrig selvsagt besøke forsvarets utstilling her i Trondheim på tirsdag, og ser frem til det.

Resten får vi kanskje ta på PM, slik at ikke tråden sklir helt ut, men du skriver meget bra og unge Anders setter stor pris på det du skriver :)

Mr blue
07-09-09, 00:15
Har noen i det hele tatt tittet på http://www.krigere.net før de kommer med påstander om hvor lite gjennomtenkt vedkommende er som går ut i media?

Hvor mange nivåer av manglende evne til å skaffe seg et bilde av hva som er rekkefølgen i denne saken finnes det?

Og hvem bryr seg om familien til de som prøver å ta livet av deg eller dine kompiser? Hvem bryr seg om de som prøver å ta livet av deg og dine kompiser? Mulig jeg er litt for direkte for noen her nå, men jeg kunne ikke gitt mer f. Når mine kompiser ble beskutt med RPG, SAF mm så var ikke akkurat det i fremst i tankeprosessen for å si det sånn.

Jeg ventet bare på å høre på nett at vi hadde en mann nede. Det skjedde heldigvis ikke. Når fly kom, og bombene ble sluppet så var det god stemning i skyttergrava.

Er jeg umoden og ureflektert som tenker sånn i noens øyne har jeg bare en ting å si:

Hva folk som sitter i en sofa hjemme i Norge og måtte mene om dette bryr meg et visst sted. Har du ikke vært der og kjent dette på kroppen kan du være så moralsk og etisk korrekt som du bare vil. Du vet OVERHODET IKKE hvordan det føles.

Mine kompiser har faktisk familie de og, og jeg vil mye heller se dem i øynene etterpå og smile når de er gjenforent med sine kjære enn å tenke på de etterlatte der nede. Ingen har sagt at krig er koselig, og mine prioriteringer er rimelig klare.

Og samhold er faktisk vanvittig viktig etter en opplevelse som dette, derfor hennes poeng om at det var et lag og en tropp som gjorde dette sammen. Det hun sier om Stortinget er også veldig sant, og sagt for å belyse hva jobben kan kreve.
Vet ikke hvor smart det er å si det slik men prøver nå:
Poenget mitt er at jeg trur vanlig folk storsett ikke vil forstå det. De leser artikkelen, og tenker at dette er for grusomt. Blir litt annen gate, men trur ikke det bare er positivt med veldig "personlige" artikler i media ang utenlandstjeneste osv. Folk tenker, få soldatene ut av det. Det, pluss at det tiltrekkes spenningssøkere man kanskje ikke vil ha der. Venstre siden får blod på tann og slår på stortromma og prøver å få stempla hele forsvaret som en gjeng med mordere. Blir et slags nytt vietnam. Der soldatene blir uglesett når de kommer hjem, som noen mordere. Mener at de gjør såpass mye bra der nede til at de skal få slippe det.

MMB
07-09-09, 01:28
Så folk mener på den ene siden at vi skal være så utrolig åpne og ærlig om hva vi driver med i Afgh, og tvert noen nettopp er dette så holder plutselig ikke landet til påske lenger og nå burde vi selvsagt ha et regelrett sensur- og indoktrineringsregime på plass (som om det vi har hatt til nå ikke var gale nok), med mer smilende Afghanske barn og snille Norske soldater avbildet enn hva et menneskeøye fysisk klarer å oppfatte, for å sikre at kun solskinnsuppen om hvor topnotch alt er i Afghanistan kommer hjem til den grå massen i landet. Dette samtidig som det er ukentlige, og oftere og oftere daglige, kamper i Norsk AO. So what the f..k will it be then? Blir ikke det litt av et forklaringsproblem overfor befolkningen tvert vi får litt mer enn den årlige kisten hjem med fly da?
Jeg tør gjette at flere av dem i tråden som nå har så store problemer med å forstå hva Tone Gunnes har gjort og hvorfor, ved å gå til media og fortelle historien sin, er de samme folka som ellers er så vokale på at dem så gjerne skulle likt å ha sett en Norsk utgave av "Ross Kemp in Afghanistan". Gudene må vite hvilket rasjonale og tankeprosess som ligger bak dette isåfall, annet enn at det sikkert hadde vært "dritkult å få se Norske soldater i faktiske kamper". På TV. Hjemme fra trygge Norge.

Hva jeg mener?
Folk og politikere i Norge, ihvertfall en svært så signifikant del av dem, er rett og slett dumme og helt uvitende om hva greia der nede går i - dem uttaler seg om krigen i Afghanistan slik jeg som en altfor dum person til å kunne bli lege skulle ha uttalt meg om hjernekirurgi. Hadde det bare vært 100 Tone Gunnes'er til som hadde gått ut og vært like ærlige om hva dem hadde drevet med der nede, fra det å skyte og drepe fienden til det å sitte og preike piss og spise vannmelon med de lokale i hyggelig lag, så hadde vi kanskje fått en nyansert (merk at jeg ikke bruker ordet "mer" foran "nyansert" her) Afghanistandebatt også i Norge, og ikke dette idiotiske lavmålet man har idag, dette da gjerne spydd ut av kjeften på folk som har et utdanningsnivå, alminnelig evnenivå og jobb som tilsier at dem skal kunne styre landet dersom folket så ønsker.

Tone Gunnes har drevet opplysningsarbeid overfor det Norske folk av ypperste sort. Jeg regner med at det er flere enn èn person i landet som har hatt ordene "oi, er det slik det er der nede? jeg trodde Norske soldater bare delte ut blomster og spilte på lirekasser i Afghanistan" gå gjennom hodene sine mens dem har lest intervjuet. Om dette har gjort folk mer klokkeklar på om dem støtter Norsk deltagelse i krigen, eller eventuelt tippet disse den andre veien på vekten, så er dette egentlig det samme for meg. Dem har ihvertfall gjennom kun ett intervju i avisen fått et mye, mye, mye ærligere inntrykk av hva jobben dreier seg om enn hva Forsvaret selv, samt media, har klart å servere massene ila. godt og vel åtte år i landet.
Forsvaret, FD og resten av det politiske Norge vil gjøre svært lurt i tiden framover å ikke forsøke å kue, true eller på annen måte få soldater til å holde tett om sine personlige erfaringer fra Afghanistan. Tvert imot burde dem oppfordres til det (noe jeg registrerer AGSE sier hun ikke vil gjøre), sålenge det holdes tett om ting det skal holdes tett om - og om Forsvaret ønsker å bruke ressurser på noe, så burde det heller være opplysningsarbeid om sunne og fornuftige høyre- og venstrebegrensninger ift. OPSEC/PERSEC/INFOSEC enn å holde liv i denne forbannede OPSEC/PERSEC-ukulturen og hysteriet i systemet som i mitt hode utspilte sin rolle en dag for veldig lenge siden.
Denne saken tror og håper jeg er starten på noe nytt og bra, så får vi se framover om jeg tar feil eller ikke.

Forøvrig, hva gjelder represalier og at hun nå står i ytterste fare fra å bli drept av en eller annen slask i Norge... så tror jeg at hun står i mye større fare for å bli sjikanert av en eller annen løk tilhørende venstrebegrensningen på den politiske skala enn at noen på Grønland skal konspirere og koke opp en måte å få gjort kål på henne på. Nuff said...

TheCripple
07-09-09, 01:36
Personlig ville jeg vært mer redd for at noen venstreekstremister kom å egga huset mitt enn at Taliban kom til Norge for å "ta meg av dage"....

Makan til storm i et vannglass har jeg ikke sett her inne på lenge.

EDIT:
Jeg ser den emminente MMB har lettet på hjertet, og jeg må si meg enig, som vanlig.

hvlt
07-09-09, 01:45
...

Hør, hør! 110% prosent enig! Og disse løkene fra venstrebegrensningen vil sikkert nøye seg med en sur SMS eller PM på facebook. Hvis man tør å være med ut på operasjoner i sandkassa, bør man da ikke være helt skuggredd her hjemme heller. Risikoen for at en stor stygg mann med fullskjegg og tørkle på hodet skal stå på døra hjemme en gang for å ta hevn er garantert minimal i forhold til risikoen for å bli sprengt av en IED der ute.

Claw
07-09-09, 02:03
MMB, det var en utrolig bra post. Håper på å se leserinnlegg fra deg i "den offentlige debatten"?
Virkelig en kvalitetspost av dimensjoner ihvertfall. Takk!

Forresten:
Anbefaler ikke andre soldater å stå frem
Men Strøm-Erichsen vil ikke kritisere Tone Gunnes, som denne helgen gikk offentlig ut med detaljer fra et oppdrag i Afghanistan.
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks ... 254372.ece (http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3254372.ece)

- Ønsker du flere soldater velkommen til å fortelle sine historier fra engasjementet i Afghanistan?

- Jeg mener det er svært viktig med åpenhet om operasjonene som soldatene våre deltar i, og at samfunnet får en forståelse av situasjonen i Afghanistan og hva soldatene opplever. Samtidig vil jeg være meget forsiktig med å oppfordre våre ansatte til å gå ut med detaljer som kan knytte dem selv til spesifikke hendelser ettersom det kan gå ut over sikkerheten deres. Gunnes forteller en sterk historie om en meget spesiell hendelse i Afghanistan. Historien hun forteller, er fra en situasjon som er vanskelig å forstå for andre, sier Strøm-Erichsen.

Strøm-Erichsen sier til Aftenposten.no at hun ikke vil anbefale andre soldater å gjøre det samme som Gunnes, selv om hun ikke vil kritisere 22-åringen for å ha fortalt om sine erfaringer i detalj til Adresseavisen.

Etter det Aftenposten kjenner til, har det vært delte meninger innen Forsvaret om det var riktig av soldaten å knytte seg selv til enkelthendelser i krigen i Afghanistan.

viper_no
07-09-09, 09:31
MMB jeg kunne ikke vært mer enig med eg at det foregår en veldig "vil ikke vite noe" holdning fra de politiske lederne våre, jeg har selv tatt imot et utall av politikere som bare snakker med tåkebua når de er på besøk. Jeg synes Tone er ei tøff jente, ingen tvil om dette, det jeg reagerer på er at hun går ut med bilde og navn, hvorfor er fortsatt mit spørsmål, er det for å sette et et mer norskt preg på hendelsen? mulig det!.

Men om forsvaret har godkjent dette er det jo meget rart at Strøm-Erichsen sier "sier til Aftenposten.no at hun ikke vil anbefale andre soldater å gjøre det samme som Gunnes", om forsvaret hadde sagt ok til hennes historie så kommenterer hun vel ikke oppslaget det på denne måten.

Ja vi må ha mer åpenhet, ja politikerne våre må snart skjønne at våre gutter og jenter fortjener alt det utstyret de behøver for å beskytte seg selv samt være istand til å utføre opdrag uten utstyrsbegrensninger!

Men(graver meg ned....) dette var ikke opp til Tone...om ikke forsvaret hadde sagt ok så går man ikke ut på førstesiden i aftenposten med sin historie, min mening ja, men jeg kan ikke forstå hvorfor man gjør det med bilde og navn, historien hennes hadde jo fått samme oppmerksomhet med et sladdet bilde!

Jeg synes forøvrig at det burde komme fler slike historier slik at det norske folk, som MMB sier forstår hva det faktisk er vi gjør der nede.
Tror bare ikke at vanlige forsiktighetsregler er blitt fulgt.

Synes forøvrig at din komentar MMB om at :
Jeg tør gjette at flere av dem i tråden som nå har så store problemer med å forstå hva Tone Gunnes har gjort og hvorfor, ved å gå til media og fortelle historien sin, er de samme folka som ellers er så vokale på at dem så gjerne skulle likt å ha sett en Norsk utgave av "Ross Kemp in Afghanistan". Gudene må vite hvilket rasjonale og tankeprosess som ligger bak dette isåfall, annet enn at det sikkert hadde vært "dritkult å få se Norske soldater i faktiske kamper". På TV. Hjemme fra trygge Norge.
var upassende, det er nok fler av de som skriver her inne som har vært mange ganger ute å følt på kroppen hva det vil si å jobbe i et AO, med alt det det medfører. Det må være lov i et fritt land som vi bor i å komme med en kritisk pekefinger, uten å føle at man blir hugget hodet av!

Gnist
07-09-09, 12:02
men at det er greit å sende familien til 20-25 mennesker i begravelse fordi "Stortinget har sendt oss til Afghanistan for å gjøre jobben", det vitner dessverre ikke om stor evne til refleksjon i min lille, enkle verden.

Selv tolker jeg det ikke slik (at det var greit), men at det var en grei erfaring. Her er det tross alt snakk om en del av realiteten ved krigføring. En viktig del av målet er ofte å påføre fienden tap. At det kan føles brutalt er sikkert mange enige i.

Selv mener jeg det er en tragedie i seg selv når det blir nødvendig å bruke dødelig makt mot andre mennesker, men slik kan verden være av og til. Hva krever du av refleksjon ift. dette?

Hvorvidt Norges bidrag har noe å si til eller fra i den store sammenhengen aner jeg rett og slett ikke ikke, men slik både Forsvarsministeren og Statssekretæren forsvarer dette i ettertid gjør meg rett og slett uggen. Jeg nekter å tro at Norge deltar i Afghanistan utelukkende fordi vi synes at det er kjempesynd at akkurat dette landet mangler demokrati og driver med undertrykkelse, et land som forøvrig har vært invadert av sine naboland mange ganger bare de siste 20-30 årene. Dette lukter det mugne penger og søken etter profitt lang vei av. Dessverre.

Hvor du henter påstanden om profitt fra vet ikke jeg. At forsvarsindustrien i diverse land kan få økte inntekter sammenheng med pågående væpnede konflikter kan sikkert stemme i flere tilfeller, men at dette i seg selv skal motivere norske myndigheter til krigføring ligger et stykke unna min egen tankegang. Selv tror jeg at forpliktelser overfor NATO ligger sentralt her. Norge investerer i et fellesskap som mange av oss mener vi er tjent med.

Vannglass
07-09-09, 12:24
... Jeg synes Tone er ei tøff jente, ingen tvil om dette, det jeg reagerer på er at hun går ut med bilde og navn, hvorfor er fortsatt mit spørsmål, er det for å sette et et mer norskt preg på hendelsen? mulig det!.
Jeg tror at virkningen av intervjuer der soldatens navn og ansikt er kjent har en veldig mye større rekkevidde, enn et intervju med en "barnemorder ikledd en finlandshette". Dette er dessuten strengt nødvendig hvis man overhodet vil at soldaten som blir intervjuet skal ha noe troverdighet. Akkurat det med å se ansiktstrekkene til en person tror jeg er meget viktig, ingen solbriller osv. Intervjuobjektet må være en likandes person, noe hun absolutt fremstår som i intervjuet. Dette bør psykologisk krigføringsgutta kunne skrive side opp og ned om. Det samme gjelder sikkert i forskjellige avhørssituasjoner.

Ellers er nok hensikten med dette intervjuet å ta brodden av det som i dag blir offentliggjort som en del av "krigere.net"-utstillingen, spesielt for sin egen del.

Men om forsvaret har godkjent dette er det jo meget rart at Strøm-Erichsen sier "sier til Aftenposten.no at hun ikke vil anbefale andre soldater å gjøre det samme som Gunnes", om forsvaret hadde sagt ok til hennes historie så kommenterer hun vel ikke oppslaget det på denne måten.!
Hvis AGSE nå hadde oppfordret andre til å stå frem med sitt navn og sin historie, og noen hadde gjort det nettopp pga. oppfordringen, for så senere å (høylytt) angre på at de gjorde det, de ble jo tross alt oppfordret til det av FMIN, hva da? Da har vi (forsvaret, AGSE og forsvarsinteresserte (som meg) ) et problem, som motvirker den positive delen av historien. I tillegg til mulige problemer for soldaten, så kommer de vanlige mediene til å få multiorgasme, noe som ikke akkurat tjener forsvaret.

Tror bare ikke at vanlige forsiktighetsregler er blitt fulgt.
Jeg har virkelig ikke noen forutsetning for å si om hun kan bli utsatt for represalier pga. dette, men jeg merker meg at danskene nå ofte (eller kanskje til og med kun) bruker fornavn i intervjuer, men det er som en del av pågående operasjoner.

Som en oppsummering, så virker det som at forsvaret for første gang har en sjanse til å gjøre det godt i "medietspillet".

AGR416
07-09-09, 12:45
Hun sier at hun ikke vil anbefale soldater å gjøre det samme. Det er ikke det samme som å si at det ikke er lov.

cuube
07-09-09, 15:46
...
Tone Gunnes har drevet opplysningsarbeid overfor det Norske folk av ypperste sort. Jeg regner med at det er flere enn èn person i landet som har hatt ordene "oi, er det slik det er der nede? jeg trodde Norske soldater bare delte ut blomster og spilte på lirekasser i Afghanistan" gå gjennom hodene sine mens dem har lest intervjuet. Om dette har gjort folk mer klokkeklar på om dem støtter Norsk deltagelse i krigen, eller eventuelt tippet disse den andre veien på vekten, så er dette egentlig det samme for meg. Dem har ihvertfall gjennom kun ett intervju i avisen fått et mye, mye, mye ærligere inntrykk av hva jobben dreier seg om enn hva Forsvaret selv, samt media, har klart å servere massene ila. godt og vel åtte år i landet.

Dette er det mest fornuftige jeg har lest i denne diskusjonen.

Selv tjenestegjorde jeg på balkan og prater lite om dette med noen. Jeg ble sterkt anbefalt å ikke flagge hva "jeg hadde gjort" og forteller bare utdrag av opplevelser til nære venner. Det er flott å se hvor modig Tone Gunnes er. Jeg tror nok også at den reelle sikkerhetstrusselen er lett å overdrive. Særlig hvis man er vant med å være mistenksom.

1FK3
07-09-09, 17:51
Denne stilheten og mangelen om informasjon om hva Norske soldater gjorde og ikke gjorde på Balkan har ikke akkurat ført til noe positivt. Når jeg forteller at jeg har vært i Kosovo så er det to spørsmål jeg får:
-Hadde du det fælt?
-Skøyt du bikjer?

De viser begge hva som folk husker/ ble presentert, og begge deler gir et veldig unyansert og missvisende bildet av hva tjenesten gikk ut på.

AGR416
07-09-09, 18:26
Enig 1FK3, spørsmålet jeg ble stilt oftest når jeg kom tilbake fra Balkan (etter Afghanistan også, men noe mer naturlig da) var om jeg hadde skutt noen.

Man kan jo da stille seg spørsmål om hvor engasjert det norske folk er ift det som skjer med norske soldater ute, mtp det å skaffe seg informasjon. Men, tror denne "uvitenheten" også skyldes at forsvaret har kjørt en alt for restriktiv linje mtp informasjon. Balkan var dog noe annerledes, da det foregår en del mafiavirksomhet i Norge blant personer som kommer derfra.

Det sagt, så er jeg ikke redd for å si at jeg har hvert i Kosovo eller Afgh.

bofi
07-09-09, 20:12
Så har vi jo de som har hatt bekjente som har tjenestegjort i Afgh. tidligere hvor de så og si kun har sittet i Camp, og kommer med "Jaja, dere ligger vel bare å sleiker sol og tjener bra penger!" fordi de har null anelse om hva som skjer der nede.
Så er selvfølgelig "har du drept noen?" spørsmålet en slager som går igjen.

MMB
07-09-09, 20:45
Sånn litt på si fra hva trådtema egentlig er. Dette evinnelige spørsmålet som gjerne kommer fra folk, venner og kjente når man kommer hjem utenlands fra har jeg skjenket en del tanker rundt selv. Her for et par måneder siden kom jeg over følgende på et annet forum, skrevet av en veldig høyt ansett og aktet bruker der. Dette står faktisk ganske i stil til den linje jeg selv har lagt meg på tidligere angående dette tema, og det kan gjerne være til hjelp for andre av dere som støtt og stadig får dette forbanna drittspørsmålet fra folk som er frekke/uvitende nok til å åpne kjeften sin om tema;

You will get asked it so it's good you're thinking about a reply ahead of time.

There are obviously a number of ways to approach it. When I was younger I swung between being flippant and aggressive in my answers.

As I got older and mellowed (yes, I actually did contrary to what you might read on this site) I put a little more thought into my responses and decided a practical approach was more effective than an emotional one.

Firstly I ask the person why they want to know. Then I ask them what they will do with the information. Interestingly, this response generally shut's the conversation down as they now have to justify why they are asking such a personal question and 99% can't come up with anything better than some sick facination which they realise makes them look bad. The very few who can articulate a rational reason for asking I usually have very good and rewarding conversations with.

If I want to be an arsehole, I state that I'll answer that extremely personal question only if I can ask them one of my own. I then question them on their sexual preferences, usually focussing on anal sex. THis usually disgusts them which is when I point out that killing is far more of a social taboo than anal sex but they were happy to question me and stand in judgement a few minutes ago so what has suddenly changed? Again, 99% realise how bad the look and crawl away.
Sistnevnte ikke akkurat et svar jeg hadde gitt min mor eller en bestevenn, men greit for å få idioter til å etse vekk.

Rasputin
07-09-09, 21:26
Bare en tanke: Er det virkelig tabu å drepe fi?

Larssen
07-09-09, 21:52
Jeg må si at det jeg nesten synes er det værste med saken er at Aftenposten bruker et bilde (http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article3252398.ece) av maingate i Mey. Er i mine øyne ikke helt i henhold.
Men OT: Jeg synes det er bra at vi får fokus og åpenhet, i media, rundt den jobben vi gjør i Afghanistan.

Airman59
07-09-09, 23:25
Jeg var i Libanon i 1982/83 og det var en helt annen situasjon enn i Afganistan. Vi var der som en fredsbevarende styrke. Sørge for at vårt område var fritt for armed elements. I Afganistan er det krig og det er noe helt annet. Et helt annet mandat.

Mandatet vårt var ganske frustrenede til tider. Særlig etter 6. juni da israelerne invaderte Libanon og arresterte mennesker over en lav sko uten at vi kunne gjøre noe. Ble kastet stein på og libaneserne gikk i demonstrasjontog med paroler som "UNIFIL useless now as ever". Det var ikke morsomt.
Libaneneserene følte at vi ikke kunne gjøre noe for dem og det kunne vi ikke heller samt selvfølgelig at vi fikk ikke lov. Fornuftig nok, det er tross alt grenser for hva man kan gjøre med AG3 og M72 mot en Merkava.

Jeg har tidligere sagt at jeg stiller spørsmålstegn ved klokheten i å stå frem offentlig med sine opplevelser men jeg syns Tone fortjener hønnør for at hun tør og at det norske folk får greie på hva man faktisk blir bedt/beordret om å gjøre.

Hilsen en som var på forsvarets solreiser.

Mike20
07-09-09, 23:33
I avisartikkelen svarer Gunnes det var dem eller oss når temaet om eventuelle refleksjoner angående pårørende til de hun var med på å ta livet av, blir brakt på bane.

Hun sier også at enheten hun var en del av ikke angrep, men kun forsvarte seg.

Er det noen som vet om det som regel alltid er sånn at norske styrker på oppdrag i Afghanistan åpner ild først etter at man har blitt beskutt av opprørere?

Airman59
07-09-09, 23:49
Vet ikke hvordan dette fungerer i Afganistan men etter det jeg har oppfattet var dette en planlagt offensiv hvilket vil si at man skyter først.

Vi derimot (UNIFIL), for å syte litt, hadde anledning til å skyte dersom vi hadde blitt angrepet først, OG hadde fått go for å besvare ilden.

Frost
07-09-09, 23:52
Vi derimot (UNIFIL), for å syte litt, hadde anledning til å skyte dersom vi hadde blitt angrepet først, OG hadde fått go for å besvare ilden.

Det er et sånt opplegg Rødt vil at norske styrker skal følge i Afghanistan.

Rittmester
07-09-09, 23:58
Er det noen som vet om det som regel alltid er sånn at norske styrker på oppdrag i Afghanistan åpner ild først etter at man har blitt beskutt av opprørere?
AGR416 har et utmerket innlegg om temaet nest nederst på denne siden: viewtopic.php?f=69&t=9814&start=50 (http://milforum.net/forum/viewtopic.php?f=69&t=9814&start=50).

Mc 362/1, July 2003 MC 362/1 (NATO Unclassified / Releasable to
PfP/EU/SFOR/KFOR/ISAF/Australia) dated 23 July 2003 (final promulgation). ROE are the
authorisation for, or limits on, the use of force during military operations. Formulation of ROE is
influenced by a variety of factors. ROE first must be lawful. International law defines the lawful limits
for the use of force during military operations. National law may further limit the use of force by
member States in certain types of military operations or in certain situations. Within this legal
framework, the North Atlantic Council Defence Planning Committee (NAC/DPC) provides political
direction for the conduct of military operations, including authorisations for, and limitations on, the
threat or use of force or actions which might be construed as provocative. ROE do not limit the
inherent right of self-defence. (Min utheving)
Den aller, aller strengeste form for engasjementsregler er den som kun dekker rent selvforsvar, altså at man ikke kan skyte før man først blir skutt på. Detaljerte ROE er ikke, og skal ikke være, offentlige, men som nevnt over her har norske styrker deltatt i offensive operasjoner, så man kan trygt anta at de går ut over vanlig selvforsvar.

Mike20
08-09-09, 00:03
Vet ikke hvordan dette fungerer i Afganistan men etter det jeg har oppfattet var dette en planlagt offensiv hvilket vil si at man skyter først.

Jeg har også forstått det sånn at operasjonen som Gunnes forteller om var en nøye planlagt offensiv.

Ifølge Aftenposten sier hun: "Jeg kan stå inne for det jeg har gjort, vi har rett til å slå tilbake når vi blir beskutt. Vi angriper ikke, vi forsvarer egne styrker."

Uttalelsen kan vanskelig tolkes på annen måte enn at hun og kollegaene hennes ble beskutt først.

Airman59
08-09-09, 00:10
Frost: Nå er jeg ikke spesielt "rød" men jeg skønner poenget.
Problemet med å få GO i en sånn situasjon er ofte tidsaspektet som kan være superkort.
Jeg tror nok jeg ville ha handlet og tatt kjeften etterpå (hvilket har skjedd)
Men jeg skjønner godt at de "røde" vil det. Vi tar jo livet av hverandre men litt orden og regler må det jo være :-)

Frost
08-09-09, 00:19
Hva et annet forum/bruker sier om Tone:

- Jeg tenkte jeg ikke så mye på at det var mennesker jeg skjøt på da jeg avfyrte de første skuddene, sier Tone Gunnes.

Nei, det er kanskje den gjengse oppfatningen som rår blant eventyrerne, enten de sitter hermetisert i Kongo eller vaser rundt på måfå i Afghanistan. Denne iskalde morderen kan du forøvrig "risikere" å møte ute på landeveien i politiuniform i overskuelig framtid, om ikke venner av hennes ofre har lest Aftenposten og satt ut en kontrakt på henne.

Om de skyter henne i fillebiter, det er noe jeg i så fall tar med et skuldertrekk, det jeg imidlertid ikke roper hurra for er at dette forvrøvlede "engasjementet" i Afghanistan kan komme til å gå ut over uskyldige i vårt eget land. Sett at denne Tone Gunnes kanskje en vakker dag segner om i et kuleregn eller blåses til himmels av ei bombe mens hun er omgitt av sakesløse kvinner og barn, hvilke tanker gjør vi oss om det?

Men altså, en "takk" til Aftenposten og Adresseavisa for å ha gitt Taliban et navngitt mål. Kanskje tidenes mest idiotiske konsept, "war on terror", kan komme til å gjøre seg gjeldende der du og jeg bor om ikke lenge. Så får vi se hvor eventyrlystne man blir etterhvert, når blodspruten står oppetter veggene i våre egne kjøpesentre eller bussholdeplasser. Kanskje Stortinget revurderer hele "oppdraget"?

Link til forumet/innlegget: http://miff.no/porten/viewtopic.php?t=6 ... 38342c8162 (http://miff.no/porten/viewtopic.php?t=6916&sid=d850baeb276f79ce99439338342c816 2)

Innlegget er endret etter ønske av brukeren. Lucas, mod.

krikkert
08-09-09, 00:38
Hva har den fyren røyket?

Airman59
08-09-09, 00:43
Frost:
Jeg syns du overdriver litt nå men jeg er langt på vei enig.
Syns ikke denne PR-kampanjen var spesielt gjennomtenkt.
Uansett, hva kan man forvente av en jentunge på 20 år, eller en guttunge på 20 år for den del. Modenhet? Tja. Noen kanskje.
Har lurt litt på fornuften i å sende barn ut på internasjonale oppdrag uten skikkelig oppbacking.
Jeg mener det burde ha vært en eller annen aldersgrense. Å sette en 20-åring til å skyte på turbaner med kanon?

Det fine med 20-åringer selvsagt er at de gjør hva som helst uten å stille spørsmål.
Problemet er "gamle" soldater som stiller spørsmål til sin 20-årige troppssjef.

Jeg mener at å sende folk rett fra rekruttskolen til Afganistan er uforsvarlig. Vi hadde noen "ferskinger" vi også men de ble godt tatt vare på på alle måter.

Dommern
08-09-09, 00:47
Hva har den fyren røyket?

Godt spørsmål, men ville ikke overraske meg om det sto med på Legemiddelverkets narkotikaliste.

Claw
08-09-09, 00:48
Frost:

Hva et annet forum/bruker sier om Tone.
Dette er med andre ord ikke Frosts egne ord.

Det fine med 20-åringer selvsagt er at de gjør hva som helst uten å stille spørsmål.
Jaha? Jeg blir ikke sånn når jeg fyller 20 ihvertfall.

Jeg mener at å sende folk rett fra rekruttskolen til Afganistan er uforsvarlig.
Så er det vel ikke akkurat det som skjer heller?

Frost
08-09-09, 00:51
Jeg beklager for mitt forrige innlegg, jeg dreit meg når jeg glemte qouteknappen og dens funksjon, dette førte til forvirring og jeg tar konsekvensen av det.

Og som Claw sa, det er en annen bruker fra en annen forum sin mening, ikke min egen mening av saken.

Bestefar
08-09-09, 00:54
Frost:
Syns ikke denne PR-kampanjen var spesielt gjennomtenkt.

...skal jeg lese deg dithen at du "langt på vei" er enig i sitatet Frost refererte til?

Airman59
08-09-09, 01:02
Sorry. Var ikke smart nok til å lese gjennom hele greia. Leste bare de første ordene.

krikkert
08-09-09, 01:05
De færreste 20-åringer, meg selv inkludert, stiller de riktige spørsmålene. Enten er de for masete og stiller for mange, og feil, spørsmål; ellers stiller de ingen spørsmål.

Claw
08-09-09, 03:22
De færreste 20-åringer, meg selv inkludert, stiller de riktige spørsmålene. Enten er de for masete og stiller for mange, og feil, spørsmål; ellers stiller de ingen spørsmål.

Er vel snakk om å "stille spørsmålstegn ved" som i det å være kritisk til noe det er snakk om her. Ikke som i at man skal intervjue noen.

Og når jeg tenker meg om stemmer det kanskje at de fleste 20-åringer er for ukritiske, dessverre.

Men man skulle jo tro at forsvaret i så fall mater disse ukritiske 20-åringene med den informasjonen de selv burde gravd frem med sin (ikke eksisterende(??)) kritiske sans. Det ville ihvertfall vært til det beste for både forsvaret og soldatene, vil jeg tro.

viper_no
08-09-09, 10:49
Bra innlegg Claw, dette er jo innertier!

krikkert
08-09-09, 11:36
Noen ganger begynner jeg å lure på om Erna henger på MILF (http://erna.vgb.no/2009/09/08/”hun-drepte-pa-oppdrag-fra-stortinget”/)...

AGR416
08-09-09, 12:05
Hun drepte på oppdrag fra Stortinget

Slik lyder tittelen på et intervju med 22 år gamle Tone, som er gjengitt i flere aviser denne helgen. Tone har tjenestegjort med de norske styrkene i Afghanistan, og som skytter på en CV-90 stormpanservogn har hun deltatt i harde trefninger med Taliban. Hun regner med at 20–25 opprørere ble drept da hun trykket på avtrekkeren i november 2007.

Intervjuet gjør inntrykk.

Det er nesten uvirkelig for meg, og mange andre tror jeg, å tenke at en norsk 22 år gammel kvinne har vært med på dette. Men det er dette som er virkeligheten: Fordi vi på Stortinget har fattet en beslutning om at vi skal delta med militære styrker i Afghanistan må unge norske kvinner og menn i verste fall ta liv eller miste sitt eget. Tone gir krigføringen et helt nytt ansikt.

Og tittelen er helt riktig: hun har gjort sin plikt – på vegne av Norge og på oppdrag fra Stortinget. Det betyr samtidig at vi, som stortingspolitikere og nasjonale ledere, må gjøre vår plikt og ta ansvar, vise engasjement og anerkjenne den innsatsen våre soldater gjør og den virkeligheten de møter. Dette er et spørsmål om politisk lederskap og ansvarlighet, slik jeg også skrev i en kronikk i Aftenposten lørdag 22. august.

En sak for hele samfunnet
For dette er ikke en sak bare for Forsvaret – det er en sak for hele det norske samfunnet. På den praktiske siden innebærer det at vi må sørge for å ivareta våre soldater før, under og etter operasjoner i utlandet. For Forsvaret betyr det for eksempel å sette styrkene i stand til å løse sine oppdrag, gjennom øvelser og opplæring, gjennom utstyr og materiell, gjennom avdelingsfølelse og moral før og under oppdraget. I tillegg til oppfølging i etterkant. Så må andre offentlig myndigheter, som helsevesenet og NAV, tilføres kompetanse og settes i stand til å møte de som likevel kommer hjem med skader eller belastninger.

I tillegg til det praktiske, må vi se dette i et større perspektiv, som innebærer det at det norske samfunnet anerkjenner og tar inn over seg at det finnes kvinner og menn som er villige til å ofre livet for et oppdrag som vi som samfunn har gitt dem.

Det krever vår respekt.

Det er ingen tradisjon i Norge for eksplisitt å skulle uttrykke noen støtte til våre militære styrker. Det er et resultat av historie og kultur, men også av manglende bevissthet og politisk vilje.

I tyve år tjenestegjorde for eksempel tusenvis av nordmenn for FN i Libanon, men likevel ble det de gjorde ”der ute” oppfattet som noe helt annet enn det Forsvaret gjorde ”her hjemme”. Og når inntrykket offentligheten fikk var at oppdraget var nesten fredelig og ufarlig ble det skapt en kløft mellom samfunnet og de soldatene man sendte ut – som kanskje hadde en helt annen opplevelse. Mange kom hjem til en familie, en forsvarsorganisasjon og en offentlighet som ikke hadde forutsetninger for eller vilje til å forstå hva de hadde opplevd og hvilken effekt dette kunne ha. Altfor mange har måttet slite alene med virkningene i ettertid.

Denne kløften mellom forsvar og samfunn er kanskje enda større i dag. Færre tjenestegjør, oppdragene er skarpere, trusselbildet er mer uklart og presset på soldatene enda større. Samtidig har vi som politikere ikke gjort en god nok jobb med å forklare publikum bakgrunnen og målet for de norske engasjementene utenlands.

I andre land, med en annen historie og militærkultur er dette annerledes. I USA har de sine gule sløyfer, og ”support our troops” er nærmest et mantra. Nåde den amerikanske politiker hvis støtte til de i uniform trekkes i tvil. Det innebærer et politisk selvmord.

Jeg mener ikke at man skal kvele debatter om norsk sikkerhets- og forsvarspolitikk, eller ukritisk støtte ethvert utenlandsengasjement eller enkelthandling. Jeg mener derimot at politiske beslutninger forplikter – når vi som politikere sender unge mennesker ut i militære operasjoner på våre vegne - for i verste fall å drepe eller å dø som en konsekvens av våre politiske valg – da har vi også en forpliktelse til å sørge for dem: både materielt og moralsk.

Fordi Tone og de andre gjør sin plikt på våre vegne.

La ut hele innlegget her. Takk skal du ha Erna, meget bra skrevet!

bofi
08-09-09, 13:57
Det betyr samtidig at vi, som stortingspolitikere og nasjonale ledere, må gjøre vår plikt og ta ansvar, vise engasjement og anerkjenne den innsatsen våre soldater gjør og den virkeligheten de møter.

Jøss, det tok tid før den kom!

viper_no
08-09-09, 20:20
Det er vel strngt tatt Regjeringen som bør bevilge penger og ta realiteten innover seg at Norge er i krig!
Helt latterlig at dette ikke er et tema i valget i år.

rush
08-09-09, 20:53
NB! Minner om selve utstillingen intervjuet var en utdyping til, i morgen på Litteraturhuset i morgen. Hver hele time, fra 10-20.

www.krigere.net (http://www.krigere.net)

essal
08-09-09, 21:02
Viste at jeg hadde glemt noe i dag, får stikke innom i morgen etter skolen.

krikkert
08-09-09, 22:48
Det er vel strngt tatt Regjeringen som bør bevilge penger og ta realiteten innover seg at Norge er i krig!
Helt latterlig at dette ikke er et tema i valget i år.

Strengt tatt er det Stortinget som bevilger penger.

viper_no
09-09-09, 08:55
hmm ja enig i det :)

viper_no
09-09-09, 09:09
Det er regjeringen og departementene som foreslår for Stortinget hva det skal bevilges penger til. så de kommer vel ikke helt unna, tydeligvis mener da etter mitt syn de regjerende partier med SV som en kjempebrems at det bevilges bra nok med penger!

Mike20
09-09-09, 13:10
Synes er bra at Tone Gunnes står fram med historien sin.

Men lurer veldig på om hun sikter til den konkrete situasjonen hun selv var oppe i når hun uttaler at "...vi har rett til å slå tilbake når vi blir beskutt" og "Vi angriper ikke, vi forsvarer egne styrker", eller om hun uttaler seg på generelt grunnlag.

MMB
09-09-09, 13:23
^^-- Både og, men akkurat denne dagen var det en meget hårfin grense mellom proaktivt engasjement av fienden og reaktivt selvforsvar etter fienden engasjerte oss.
På Norsk så skjøt fienden først mot oss etter at vi tok oss inn i et område han stod sterkt i og vi gav så fienden en lekse han sikkert fortsatt har fint i bakhodet.

Mike20
09-09-09, 13:28
^^-- Både og.

Fikk ikke helt tak på det innlegget der. Hva er det du mener er "både og"?

MMB
09-09-09, 13:29
Jeg redigerte mitt forrige innlegg mens du skrev svar til meg, se der for presisering.

Mike20
09-09-09, 13:48
^^-- Både og, men akkurat denne dagen var det en meget hårfin grense mellom proaktivt engasjement av fienden og reaktivt selvforsvar etter fienden engasjerte oss.
På Norsk så skjøt fienden først mot oss etter at vi tok oss inn i et område han stod sterkt i og vi gav så fienden en lekse han sikkert fortsatt har fint i bakhodet.

I så fall har vel Gunnes sine ord i behold når hun sier at hun og de andre norske denne dagen ble beskutt først.
Dette var vel en planlagt operasjon der man tok seg inn i områder hvor Taliban eller Taliban-sympatisører stod sterkt, etter hva jeg har skjønt.

Bra å få svar fra en annen som kanskje var der selv, eller på annen måte har inngående kjennskap til hva som skjedde den dagen Gunnes forteller om til Aftensposten.

Forvarets offisielle sider finner du her Forsvaret.no