Støtt Milforum på Vipps #587 879

Åpenhet om likvidasjoner under 2.verdenskrig ?

Collapse

Brukerinfo

Collapse

$vbphrase[have_x_posts_in_topic_last_y_z]
This topic is closed.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Sofakriger
    Trådstarter
    OR-7 Stabssersjant

    Sponsor

    • 2005
    • 24482

    Åpenhet om likvidasjoner under 2.verdenskrig ?

    http://www.bt.no/meninger/kommentar/lan ... 644337.ece

    [i]Lyset krigsheltene våre ikke tåler

    Det er uholdbart at ikke alle sider ved norsk motstandskamp under krigen, inkludert likvideringer av landsmenn, fortsatt holdes h...
     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
    "Gjør Ret, Frygt Intet"
  • Safariland
    RESERVEBEFAL
    • 2007
    • 10998

    #2
    Jeg ser ikke nødvendigvis et absolutt behov for det, men det vil jo gi et viktig innblikk i hva som foregikk under krigen. Samtidig kan jeg ikke si jeg ser noe gyldig argument for å hemmeligholde denne informasjonen lenger....
     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

    Kommentér

    • ifanterist
      • 2005
      • 9385

      #3
      Dette bør ikke rippes opp i etter min mening ,det er nå 63 år siden krigen var over ,en må huske på at Landet var okkupert i 5 år ,og en del Nordmenn løp fiendens ærend og bidrog til at mange ble fratatt livet.
      Pluss alle de som brått ble revet opp i fra sin nattesøvn og deporttert til tyskland til...
       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

      Kommentér

      • pioff
        OR-7* Stabssersjant
        Mestersersjant ingeniør


        • 2006
        • 4694

        #4
        Ser ingen grunn til at dette skal holdes hemmelig (med unntak av navnene på de som fikk i oppdrag å utføre likvidasjonene, så fremt de selv ikke ønsker å st frem). Ved å gå over til fienden som disse gjorde gjorde de seg selv til legitime mål, så personlig ser jeg ikke noen problemstilling her, ege...
         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
        There is nothing that can't be solved by the proper use of high explosives.

        Kommentér

        • McNabUx
          PENSJONIST
          • 2008
          • 164

          #5
          Hvis man klarer å se på dette i ly av forholdene som preget landet og verden i krigsårene, så hadde det vært greit at mer kom frem i lyset. Men er er det veldig mange i dag som ikke vil klare, de vil ikke klare og se at vi var i krig og at da vil man måtte ta liv. Det er for mange som vil se på dett...
           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

          Kommentér

          • Gammeloppklesk
            RESERVEBEFAL
            • 2005
            • 1410

            #6
            For min del ser jeg helst at alle korta kommer på bordet.
            Både hva gjelder motstandsbevegelsens likvidasjoner, men ikke minst hva som foregikk av brutalitet på begge sider på østfronten. Inkludert hva norske frontkjempere har vært innvolvert i av slikt.
            Skjønt de gamle nazistene har jo alltid hatt...
             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

            Kommentér

            • Gammeloppklesk
              RESERVEBEFAL
              • 2005
              • 1410

              #7
              Opprinnelig skrevet av McNabUx
              ... Men er er det veldig mange i dag som ikke vil klare, de vil ikke klare og se at vi var i krig og at da vil man måtte ta liv. Det er for mange som vil se på dette som drap og ikke som en krigshandling.
              La det ligge, la oss heller hylle de som kjempet for landet under andre verdens...
               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

              Kommentér

              • Gehenna
                HV-sersjant

                • 2005
                • 17488

                #8
                Jeg sier "la det ligge".

                Gutta fra alle sider av krigen, deres kjære og etterkommerne har lidd nok.

                Gi beng i å vri rundt kniven.

                Når det gjelder hva som skjedde så veit jeg ikke mye men jeg kommer lese den boka om Jens Chr. Hauge og av omtale har jeg hørt boka skildrer at avgjørelsesmyndig...
                 Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                Shaking the ground with the force of a thousand guns

                Kommentér

                • Gammeloppklesk
                  RESERVEBEFAL
                  • 2005
                  • 1410

                  #9
                  Egil Ulateig og i alle fall en til (Borgersrud?) har i alle fall skrevet bøker om dette temaet allerede. Er det noe mer om denne saken da som ikke allerede har blitt luftet av disse?
                  Fortsatt prinispiell motstander av å feie ting under teppet her, og de aller fleste involverte har jo gått i graven ...
                   Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                  Kommentér

                  • 22
                    RESERVEBEFAL
                    • 2007
                    • 233

                    #10
                    Enkelte ting og handlinger tåler ikke dagens kritiske og vil nok gi hylekoret vann på mølla i lang tid velger og bruke det franske sitatet cuest la guerre , til spørsmålet om å rippe opp i gammele dystre gjerninger......
                     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                    Kommentér

                    • adam7
                      RESERVIST
                      • 2012
                      • 23

                      #11
                      Så här ut utländsk (finländsk) synpunkt blir jag tvungen att notera att dessa nog kommer att redas opp, men endast då samhället är färdigt för det.

                      Vi hade lite samma dilemma med finska inbördeskrigets (1918) "vita terror" som följde den "röda terrorn". Ståndrätter ([COLOR=#000000][FONT=Arial Unic...
                       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                      Kommentér

                      • jaffar
                        OR-6 Oversersjant

                        • 2006
                        • 12532

                        #12
                        Re: Åpenhet om likvidasjoner under 2.verdenskrig ?

                        Opprinnelig skrevet av 22
                        Enkelte ting og handlinger tåler ikke dagens kritiske og vil nok gi hylekoret vann på mølla i lang tid velger og bruke det franske sitatet cuest la guerre , til spørsmålet om å rippe opp i gammele dystre gjerninger...

                        ...
                        [/QUOTE]
                         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                        mathematical analysis does not matter in high risk decision making

                        Kommentér

                        Googleannonse

                        Collapse

                        Forumstruktur

                        Collapse

                        Working...