PDA

Vis full versjon : HK 416 i Int.Ops

Forvarets offisielle sider finner du her Forsvaret.no

LongTime
17-10-07, 00:28
Noen som vet når første int.op gruppe vil bli oppsatt med de nye riflene?

Crazy_K
17-10-07, 07:14
Nei. Nå har ikke avdelingene fått våpnene enda. I tillegg skal man helst ha brukt dem en liten stund før man tar dem med seg ut. Resveredeler skal skaffes og våpenteknikere skal utdannes. Hvor lang tid det tar er vanskelig å si.

17-10-07, 07:49
Noen som vet når første int.op gruppe vil bli oppsatt med de nye riflene?

Ja.

Minimi
17-10-07, 08:15
Resveredeler skal skaffes og våpenteknikere skal utdannes. Hvor lang tid det tar er vanskelig å si.

I tillegg skal det vel på plass utdanningsprogram og skytetabeller.

17-10-07, 08:26
Resveredeler skal skaffes og våpenteknikere skal utdannes. Hvor lang tid det tar er vanskelig å si.

I tillegg skal det vel på plass utdanningsprogram og skytetabeller.

Ja.

Har vel sagt dette i andre tråder også.

17-10-07, 08:28
Skal presisere at jeg vet planen for innføring i Hæren......hvordan det er i de andre grenene vet jeg ikke.

Planen forutsetter at det ikke oppstår en snag hos HK selvfølgelig.

Bving1981
17-10-07, 16:05
Skal presisere at jeg vet planen for innføring i Hæren......hvordan det er i de andre grenene vet jeg ikke.

6mnd? 1,5år? 2år?

Du sa egentlig ingenting

17-10-07, 16:39

6mnd? 1,5år? 2år?

Du sa egentlig ingenting

Uten å være frekk, så er det litt av poenget. Må man spørre har man sannsynligvis ikke behov for å vite.

LongTime
17-10-07, 16:45

6mnd? 1,5år? 2år?

Du sa egentlig ingenting

Uten å være frekk, så er det litt av poenget. Må man spørre har man sannsynligvis ikke behov for å vite.

Det er et millitært diskusjonsforum, har vel aldri påstått at jeg har behov for å vite dette.

Er nysgjerrig bare.

17-10-07, 16:49
Er nysgjerrig bare.

Det er lov, for all del.

Prøvde bare på en utspekulert måte å si at jeg kan ikke si noe...hehe....og jeg svarte jo på spørsmålet.....;-)

LongTime
17-10-07, 16:52
Ja du gjorde jo det :) Og jeg kan vel dra den slutningen at jeg ikke kommer til å bli så heldig(?) til å få reise ut med forsvarets nye hagle ;)

mailman
17-10-07, 18:08
Tja...si ikke det.Det sies at Afganistan engasjementet vil vare noen år,så du har nok
muligheten.

LongTime
17-10-07, 18:22
Men mitt engasjement holder nok ikke like lenge :)

JK
17-10-07, 18:58
Tja...si ikke det.Det sies at Afganistan engasjementet vil vare noen år,så du har nok
muligheten.
Jeg har faktisk lest et sted (kan det ha vært Tom Bakkelis bok?) at det norske engasjementet i Afghanistan ville vare til 2020 (rett meg hvis jeg ta feil), ifølge forsvarseksperter.

PF
17-10-07, 22:12
muligheten.

Regnes dette da for det siste engasjemenet det norske forsvaret kan ta del i for det legges ned kanskje?:-)

Grenseland
17-10-07, 22:24
muligheten.

Regnes dette da for det siste engasjemenet det norske forsvaret kan ta del i for det legges ned kanskje?:-)

Hehe, nja, Sudan kansje? Elller Kina. ;)

OstiasMoscas
16-12-07, 22:09
Fjernet innlegg.

Husk at utvalgt.no ikke er et offentlig tilgjengelig forum, men et forum som krever passord og brukernavn for tilgang.

Det betyr at informasjon som kommer derfra ikke skal ut her.

Arctic1 - Moderator

beert
28-12-07, 22:15
Hva er grunnen til at innfasingen av 416 er gradert? Kapasitetene til avdelingene endres ikke så drastisk av et nytt våpen. ?

29-12-07, 04:07
Innfasingen er ikke gradert...det vet jo alle at skjer......

Poenget er at utvalgt.no ikke er at allment tilgjengelig forum, og evt sitater derfra skal ikke ut...

Hva om Forsvaret hadde blitt sitert på at noe kom da og da, men så stemmer ikke det...skaper mistillit, om i liten grad, til Forsvaret.

Arctic1 - Moderator

PoW
29-12-07, 17:57
man trenger ikke passord eller brukernavn for å lese
http://www.utvalgt.no/faq/

men det var kanskje ikke herfra det ble sitert...

Kristoffer
07-01-08, 21:33
Er vel neppe noen som kan si sikkert når de enkelte avdelingene får våpenene uansett.. TTT + oppdukkende kaniner + FLO = ventingen vi alle kjenner til

Grenseland
08-01-08, 07:19
Kansje et helt tilbakestående spørsmål.

Noen som vet hvor vi skal kjøpe all den nye 5.56en? Blir det laget i Norge eller kjøper vi det fra andre land?

Biggs
08-01-08, 07:40
Vil tro at Nammo på Raufoss skal klare å levere tilstrekkelig.

Rasputin
08-01-08, 15:16
Er det nå man skal dra en tørr vits om kruttet?

Biggs
08-01-08, 17:13
Gjerne det, hvis du får det til å treffe?

Lille Arne
08-01-08, 21:43
Er det nå man skal dra en tørr vits om kruttet?

Eller en bitter en om "..til 10 kroner smellen og med solide overladninger?"

PF
22-09-08, 18:37
Svar på trådtittel:

Forsvarsnett: Nye angrepsrifler i Afghanistan (http://www.mil.no/start/aktuelt/article.jhtml?articleID=166327)

Snart mentorerer Svend Arne Hokstad og 50 andre OMLT-offiserer den aghanske hæren. Disse norske offiserene er de første som tar i bruk den nye angrepsriflen, HK416.

hotelpapa
22-09-08, 19:30

Minste ammoen som produseres i Norge er 12.7x99mm såvidt jeg vet.

http://www.nammo.com/templates/BusinessUnit.aspx?id=136

MMB
22-09-08, 20:07
Svar på trådtittel:

Forsvarsnett: Nye angrepsrifler i Afghanistan (http://www.mil.no/start/aktuelt/article.jhtml?articleID=166327)

Snart mentorerer Svend Arne Hokstad og 50 andre OMLT-offiserer den aghanske hæren. Disse norske offiserene er de første som tar i bruk den nye angrepsriflen, HK416.
Skal jeg få spikke fliser om noe som egentlig spiller f..k-all rolle, så kommer det helt an på deployeringsdatoen til OMLT-1 og vinter-rotoen til denne QRFen hvem som teknisk sett lander i AO først med 416.
Meg kjent blir OMLT og PRT-MM QRF roto-nummer-hva-det-nå-har-blitt de første avdelinger til å bruke 416 i et operasjonelt miljø, burde det ha stått i artikkelen.

PF
22-09-08, 22:04
Flisespikking gir folk den rette informasjonen.

Som med alt annet av "Hovedartikler" på mil.no så utelates ofte det "mindre viktige" eller de nyhetsartiklene som belyser "mindre heldige" situasjoner hvor Forsvaret er innblandet. Nok en gang et bevis på dette da.

Fallskjermjegeraspirant
23-09-08, 04:20
mentorerer

Er dette et verb?

twominds
23-09-08, 10:37
Tviler veldig. Skurrer ihvertfall veldig i språkmuskelen min.

hotelpapa
23-09-08, 13:15
Tviler veldig. Skurrer ihvertfall veldig i språkmuskelen min.

Finner ikke ordet på ordnett.no eller dokpro.uio.no.

Er det noe her som får språkmuskelen min til å skurre så er det ordet 'angrepsrifle'. Det er en forferdelig oversetting av det engelske(amerikanske?) ordet assault rifle som igjen er oversatt fra det tyske ordet Sturmgewehr.

twominds
23-09-08, 13:24
Det er vel like presist som når journalistene kaller ag3 for maskingevær....

hvlt
23-09-08, 16:22
mentorerer

Er dette et verb?

"... virker som mentor" passer bedre på norsk. På engelsk har man verbet "to mentor", å veilede burde være et godt norsk verb som betyr det samme.

Gehenna
23-09-08, 17:29
Ja, det er et verb.

Det står i min bullshitbingo. Omtrent midt mellom "re-deployere" og "de-rekruttere".

Så det så.

flex1984
23-09-08, 18:41
"de-rekruttere".

Slapp helt av, vi har ingen planer om å "downsize", vi skal bare "rightsize" litt. Det betyr at halvparten her er uten jobb om tre måneder.

Alex89
23-09-08, 21:20
du kan i hvert fall regne med at de som drar ut i 2010 har HK'en med seg siden de fleste av dem har trent med den siden dag 1. Jeg kan også føre til at jeg ser en del som skal ned til aghan nå snart eller om 6 mnd og disse har hk 416

Alex89
23-09-08, 21:27
http://www.mil.no/start/aktuelt/article ... eID=166327 (http://www.mil.no/start/aktuelt/article.jhtml?articleID=166327)

tenkte jeg kunne legge til denne som jeg nettopp leste på mil.no

jaffar
23-09-08, 22:34
de-rekruttere?!?!? Hvem faan har unnet på det ordet da?!?! Jobber det VG og Dagbladet journalister i HSTY? Er det mulig?!?!

Harald74
07-10-08, 10:55
Er det noe her som får språkmuskelen min til å skurre så er det ordet 'angrepsrifle'. Det er en forferdelig oversetting av det engelske(amerikanske?) ordet assault rifle som igjen er oversatt fra det tyske ordet Sturmgewehr.

"Assault rifle" er igjen er et upresist begrep. Hvor går skillet mellom "assault rifle" og "battle rifle", f.eks? Nei, jeg skylder på Forsvarets Forum, hvor jeg så begrepet først. Automatgevær er et presist og greit ord.

Gammeloppklesk
11-10-08, 10:58
Ser av Tom Bakkelis seneste at HK417 skal erstatte NM149 som skarpskyttervåpen.
Den børsa er jo, minus drivstempel i stedet for det tynne røret uten drivstempel på AR-10, ikke ulik AR-10 (samme type sluttstykkehode / låsning av sluttstykke mot kammer under skyting i alle fall), og AR-10 skal så vidt meg vites under tester på begynnelsen av 1960-tallet ha vist seg å ha hatt mindre treffpunktvandring /større nøyaktighet enn både G-3/AG-3 og FN FAL.
Antar at låseklakken på sluttstykket til våpen av Armalite familien, samt at tyngdepunktet i sluttstykket ligger plant med overkanten av kolben (straight line stock) er en medvirkende årsak til det.

Men kan den nye halvautobørsa tross det måle seg med den gamle på avstander 600+ meter?
Under 600 meter, og i situasjoner hvor motstanderen er overlegen i antall, antar jeg dog at den nye børsa er bedre enn den gamle.
Noen tanker om det?

Sofakriger
11-10-08, 14:34
Noen tanker om det?

Ja. Vi beholder jo MØR. Ser for meg at noen har resonnert seg frem til at det bør være flere skarpskyttere på mellomlang avstand og derfor passer nytt våpen bra. Og at på lengre avstander er større kaliber å foretrekke - mest pga at da er ikke målene bare myke.

Omega
11-10-08, 20:28
...
Men kan den nye halvautobørsa tross det måle seg med den gamle på avstander 600+ meter?
Under 600 meter, og i situasjoner hvor motstanderen er overlegen i antall, antar jeg dog at den nye børsa er bedre enn den gamle.
Noen tanker om det?

Du skal ikke avskrive ett repeter våpen mot et halvautomat våpen i hurtig skyting. Se bare på Stang skytingen på lansskytterstevnet. I år vant vel saueren (repeter) over AG3´en. Men såklart trengs det mye mer trening for å klare denne prestasjonen (og annen teknikk), men en skal ikke kimse av ildkraften til et repeter gevær.

Jeg har ikke prøvd 417 så jeg skal ikke uttale meg om presisjonen hos denne. Men jeg har jo en del betenkligheter vedrørende bruken. La oss si den sammler greit nokk på en 600meters avstand, men hva med den dagen avstanden strekker seg lengre enn 600 meter og over 1000meter? Skal vedkommende da snike seg tilbake til kjøretøyet for så og hente 12,7´en for så og snike seg tilbake til stillingen for så begynne å bekjempe? Tid er en viktig faktor i strid.
Uten at jeg er noen skarpskytter så går jeg utifra at presisjon kommer før hurtig ild?
(men i infanteri lag sammenheng (vpl.) vil nok 417 være en gunstig ting når resten av laget går over til 5.56.)

(tilbake til dedikerte skarpskytterlag)
Min mening er at de heller burde satse på å gå en kaliberstørrelse opp fra 7,62x51 til ett mer flattskytende, presist og kraftigere kaliber hvor effektivt skuddvidde strekker seg opp mot den på 12,7 MØR sin effektive skuddvidde. Men ikke 12,7, for det finnes kalibertyper i dag som er bedre egnet som anti personell. For skal vi se realistisk på bruksomerådet pr. dags dato mtp. Afghanistan så er 12,7 MP/AP "overkill".

En annen viktig faktor er jo at man kun trenger å beherske ett våpensystem, ikke flere. Utdanningen blir enklere og kortere, og vi vil se en økning i antall skarpskyttere slik at vi slipper å slite ut hele "skarpskytterparken" med intops.

Men det er vel noen som har mer erfaring og kunnskap på dette området enn meg. (og heldigvis(?) er det de som har bestemt våpengarderoben til norges skarpskyttere)

barbaren
12-10-08, 02:30
det er vel noe krøll med stål/bly ammoen her også?

de-rekruttere er et vakkert ord

Checkmate
23-11-08, 22:16
Når det gjelder Landsskytterstevnet og Skarpskyting ifm. INTOPS, så er vel det rått parti. Når Tor Harald Lund og gutta drar på seg canvas og legger seg ned på hold fra 100-300m så kan det gå i bra tempo.. men fyll opp AG-magasinet så er vel den duellen vunnet allerede der. Ved avstander på opp mot 600m kan oppfølgingsskuddet med bolt-action ta seg en bolle..

Vannglass
24-11-08, 00:47
Har bare sett Stangkonkurransen på TV. Ble imponert av Sauergutta, men de med AG har vel en magasinbegrensning på fem skudd?

SKSK (ikke Sjøkrigsskolen!) i firemanns patruljen vår gikk med mauseren (147/9). Ikke akkurat mye futt i den. Ble ikke imponert av den rifla.

Checkmate
24-11-08, 23:28
AG'n har magasinbegrensning ja, men alikevel er det en fantastisk prestasjon av Sauer-gutta.
Personling så har jeg vel ikke en høyere pers. enn 18 med Sauer.
NM149 er nok utdatert i forhold til dagens scenarioer, og det er vel nettopp grunnen til at den nå byttes ut med HK417.
Når det gjelder det som virkelig er topic her; første gjeng ut med 416 er IKKE OMLT. Første gjeng har allerede deployert, og flere vil komme før OMLT-gutta.

Forvarets offisielle sider finner du her Forsvaret.no