PDA

Vis full versjon : Opprop, fallskjermjeger 2008

Forvarets offisielle sider finner du her Forsvaret.no

Sider : [1] 2 3

eirikeb
14-08-07, 23:50
Da er vel tiden inne for neste "generasjon" og få sin egen tråd : )

Tenkte at vi har kan diskutere litt løst og fast om forventninger, trening og hvordan motivere seg selv.

Selv har jeg først og fremst fokusert på å få en anelse muskelmasse (Og ja, jeg vet det ikke er hvem som løfter mest i benk som kommer inn), rett og slett fordi jeg tenkte det kunne være greit og ha litt kjøtt på beina, noe jeg ikke hadde før, som en spinkel og liten datanerd!

Tenker jeg starter på med gå/marsj treningen nå som sommerferien er over, og jeg endelig ikke jobber hver eneste lørdag i året lenger. Men det jeg faktisk er mest bekymret over for øyeblikket er rett og slett push-ups, jeg får ikke til nok der. På en god dag tar jeg 15 stykker, mens de andre minste kravene går greit. (Tar 6 pull-ups, tar 30 rygghevninger, og persen er på 20 på 5km) Men push-ups: null framgang etter en del trening, men får se om det bedrer seg nå når jeg starter på treningsprogrammet på mil.no sine sider.

Og foresten, hvor bor dere? Kunne gjerne tenkt meg en treningskamerat da mine kamerater er lite glad i fysisk fostring ; ). Bor selv på Hamar, uten å nevne så fryktelig mye mer i frykt for rød tekst fra admin.

15-08-07, 01:05
Ikke slit deg ut altfor mye nå da! :)

Lykke til ;)

- kLODA

armyduden
15-08-07, 13:46
Velkommen til forumet.
Trener selv en del med sekk for tiden, har hatt en "pause" med løping grunnet en belastningsskade.
Ligger over alle minstekravene med litt margin, men det er forbedringspotensiale.
Skal ha meg en lengere tur på fjellet så fort jeg får tid, det blir en tur som går over hallingskarvet. Ca 80 km tror jeg det er.

Når boka til Tom Bakkeli om Norske spesialstyrker kommer ut så håper jeg på at den skal komme med noen fine tips mtp mental trening og denslags. ( Ja Admin, jeg lover å kjøpe den gjennom forumet :) )

Dere få ha lykke til videre med treningen deres. Jeg kommer sikkert innom tråden i ny og ne litt senere når opptaket er en smule nærmere.

eirikeb
15-08-07, 15:48
Mhm, nå skal det jo sies at jeg har noen fjellturer bak meg, men har aldri trent med å gå med sekk. Gleder meg til høstferien, da venter Island, og mye god trening i forskjellig terreng. Er en ting jeg ikke liker med "gå-områdene" rundt meg, de er forbanna kjipe. Skogene i Hedmark er ikke så spennende :/

armyduden
15-08-07, 16:51
Da får du se på de kjedelige skogene som god motivasjons-trening da;)

eirikeb
15-08-07, 17:04
Da får du se på de kjedelige skogene som god motivasjons-trening da;)
Godt poeng. Blir vel gjerne mye av de samme skogene man ser på opptaket og, med tanke på at Rena er sånn ca midt i skogene i Hedmark :)

PF
15-08-07, 18:17
Skal ikke inn selv - måtte utsette mitt opptak (i år) pga studietilbud.

Alt jeg kan si til dere som skal inn neste år:
Ikke utsett noe. Med det menes, hvis dere har en skade (ala beinhinnebetennelse) eller noe annet som må behandles eller noe dere vil lære dere før opptak eller et fysisk mål dere vil oppnå før opptak (utenom minstekravene selvsagt), så for all del ikke utsett det.
Jeg skal love dere at tiden går fort fra jul/påske og utover, og plutselig er det siste uke før dere skal inn...

Og ikke minst:
Tren fornuftig
Spis/drikk fornuftig
Ha de fysiske minstekravene i boks ganske tidlig
Og gjengangeren: Gå mye med sekk;)

Lykke til!:)

eirikeb
21-08-07, 14:36
Fant akkurat ut hvordan kan jeg kan få variert marsjtreningen min litt mer - pakker sekken og hopper opp på sykkelen, og sykler en 10-20 minutter som oppvarming før jeg går på marsjtrening. Plutselig kommer jeg på hedmarksvidda, og det er deilig med litt variasjon i terrent :)

Berg
28-08-07, 00:47
Jeg skal love dere at tiden går fort fra jul/påske og utover, og plutselig er det siste uke før dere skal inn...

Dette er altfor sant, men jeg vil også gjerne påpeke at det er viktig å ta seg litt tid til venner og sånt innimellom. Personlig trente jeg ofte og mye, både styrke og kondis men siste måneden før innrykk røk motivasjonen helt, og det ble til at jeg kuttet trening og hengte mye med venner i sommerferien med mye fyll og alt som følger med en 18åring i sommerferien. Så var plutselig opptaksdagen der. Jeg trente i nesten et år alene da, så det lå kanskje i det at jeg som regel alltid var alene, da mine venner heller ikke er av de som er glad i turer i skogen og lange dager på treningssenteret.

Tren hardt og stå på, men ta dere tid til litt annet en gang i blant, så dere ikke går på samme smellen som meg. Det er verdens verste følelse å vite at jeg nå må vente 1 år fordi motivasjonen rant vekk pga det som jeg nå i ettertid ser på som rein idioti. Selv var jeg utrolig naiv i forkant av opptaket og tenkte for meg selv at siden dette er det jeg ville trengte jeg ikke å trene så veldig hardt ettersom "alle som vil - klarer det". Opptaket kom og jeg låste meg plutselig fast på 27 armhevinger (enda jeg maxer 35) og det eneste jeg tenkte på var 'Hvorfor i svarte klarer jeg ikke løfte meg opp, det ER JO DETTE JEG VIL!'. (Jeg kan ikke gi uttrykk nok for hvor mye selvkritikk jeg tar for dette)

Det var en sur erfaring, men jeg tar det for det det er og vokser på det. Noen må bare rett og slett lære på den harde måten!

Om jeg skal inn i '08 eller '09 er jeg ikke sikker på enda, må nesten se det an hvor god form jeg er i. Jeg skal hvertfall ikke gå på den samme smellen igjen, det er sikkert.

Migial
31-08-07, 06:29
Fint å se at vi får samlet oss allerede. Jeg går fortiden på vgs i Australia og blir ferdig her i November. Derfra utover er det bare trening.

Fant faktisk skogturer i Norge ganske behaglig jeg. iPod er fint... hiv in noen lydbøker og noen fine spillelister også er det game.

Ligger en del over minste kravene selv. Makser på rundt 55 pushups, situps har jeg bare ikke orket å makse, men ligger fint innenfor kravene. Ligger på 9 pullups. Løpingen trenger en del mer arbeid. Sist gang jeg løp 3k gikk det på 10.30. Da så jeg stjerner og planeter, og puls klokka viste at jeg hadde løpt på puls mellom 190-210 hele veien. Ikke behagelig. Men det trener jo motivasjon osv. funker greit å spørre seg selv om man virklig vil bli fallskjermjeger når kroppen holder på å gi opp. Gir meg hvertfall litt ekstra energi.

Som litt ekstra bakgrunns info så;
Røyker jeg ikke
Tar meg en Corona i ny og ne

Tja det er vel omtrent meg in a nutshell. Litt rotete post men slik får det være. Regner med å dra tilbake til Norge rundt Desember, og bo like utenfor Oslo, så hvis noen andre er i nærheten er det fult mulig å få organisert noen turer i skogen osv.

armyduden
31-08-07, 07:53
Jeg er med på turer vøtt;) Bor foresten ikke såååå langt fra Oslo.

eirikeb
31-08-07, 23:37
Blir vel fort litt for mye ringnes på flaska innimellom - men dagen etter fylla venter alltid en ekstra hard treningsøkt. Desverre jobbet jeg litt for mye akkurat nå, 35 skoletimer pluss 20-35 jobbtimer i uka tar mye tid, men rakk en god sirkeltrening før jobb i dag, god følelse :)

spydx
03-09-07, 23:36
Jeg er med på turer vøtt;) Bor foresten ikke såååå langt fra Oslo.
er er klar for tur også.. skal ikke på FJ opptak men er alltid med på en solid utfordring :)

trener MJK program, men ingen planer om MJK deltagelse. Bor langt i fra Oslo, men kjekt å dra på tur der en ikke er kjent :)

Gainity
04-09-07, 15:40
Trener du MJK-programmet bare for morro skyld? :P
Den har jeg ikke hørt før ;D

spydx
04-09-07, 19:10
Trener du MJK-programmet bare for morro skyld? :P
Den har jeg ikke hørt før ;D
yeas, gjør nok det :)
Kan ikke ha hørt alt her i livet enda :P

BadBrad
06-09-07, 08:26
Driver å og skal starte opptrening nå til opptak ! :)

Gainity
06-09-07, 15:32
Treningsprogram du følger da? Ligger du godt ann allerede?
Driver selv og trener, men skal ikke inn før i 2009 da, men trenger fortsatt all treningen eg kan få ;)

Ønsker alle som skal inn i 08 lykke til vertfall ;)

krembanan
16-09-07, 16:29
kjenner en 3-4stk her jeg bort som skal prøve seg på fj opptak.. kan se om jeg får dem inn her;)

norcag
17-09-07, 18:45
Hei folkens!

Bra noen har startet denne tråden her. Den har jeg ventet lenge på;)
Jeg skulle egentlig vært på fj opptak i år, men kunne ikke pga kyssesyke. Nå er jeg frisk for lenge siden og er i gang for fult med å trene mot opptak i 08. Nå fortiden kombinerer jeg jobb og trening, men fra jul og frem til sommern slutter jeg å jobbe for å bruke all min tid på trening.

Jeg bor like ved oslo og er med på turer hvis det er andre som vil bli med.

Coca Cola
18-09-07, 18:13
hang ups er uten tvil den største fj dreperen. bli GOD i dette så holder det med ett par reps over minstekrava på resten. når du begynner å nerme deg tusen reps eller whatever så kan du ta med deg ludvigen ut på langtur. bli vandt til å være ute over flere netter det hjelper på det mentale når ting er hardt. men du MÅ like å være ute i skog å mark over lang tid. det er den overordnede tjænesten i all jeger tjeneste... !MODERERT!

Som gjentatt så altfor ofte; Det som har blitt moderert i innlegget ditt er noe som ikke skal diskuteres på Milforum. Marcus

pgokland
23-09-07, 12:53
Jaja, så er det vel på tide for meg å skrive mitt første innlegg på fjk opptak her. Har lest mye her opp gjennom åra og fått endel gode tips.

Jeg har hatt lyst til å gå fjk i noen år nå, men det har oftest vært "halvveis". Kom til et punkt der jeg tenkte om jeg faktisk hadde lyst. Jo, det har jeg. Men det er jo lett å si det til seg selv når man sitter i sofaen og har en ny grandis på siden og en kald cola.
For å sette ting litt i perspektiv, begynte jeg i det små med å gå idrettslinja på vgs, fordypning i ekstremsport og friluftsliv. Fra å være en slapp gutt som bare spillte PC, drakk og røyka ble jeg gjennom tre år forvandla til en mer aktiv ungdom.
Var så heldig å få en lærer som selv var i MJK. Han har hjulpet meg å sette ting litt i perspektiv.
I senere tid har jeg gått eksplosive småturer. Trente på hinderløypa, løping i terreng, styrke og friluftsliv/ekstremsport.
Alt jeg har gjort opp igjennom åra har vært mot et mål, fjk. Det var derfor jeg begynte på kickboxing, tok brattkort, gikk friluftsliv / ekstremsport, tok PADI Open water diver lappen og selvfølgelig gikk alle de spontane turene mine.

MEN så er det jo de forbaska skadene man får da, fikk for en mnd siden beskjeden om at jeg hadde fått beinhinnebetennelse, "du er ute av trening i minst 1-3mnd". Går nå til fysoterapaut, 1-2 ganger i uka. Har slitt litt med smerte i leggen ganske lenge nå og mistenkte beinhinne. Men hadde tatt det med ro ganske lenge, så tenkte det var borte. Nå har jeg ikke løpt på 1 mnd. Blitt litt sykling og svømming, men det er ikke det samme. Selv om jeg har veldig lyst, tror jeg at jeg må vente med FJK2008 og ta opptak 2009, veldig kjipt, da jeg blir 21 år da ( går FHS nå )
Men, men. Har satt juleferien som deadline til å komme seg tilbake i full trening igjen, så jeg er småspent selv:)

Lykke til GODTFOLK! og hold målet fremfor deg uansett hvor sliten og trøtt du er. Alltid husk på hvorfor du vil bli en FJ!

lucifer
23-09-07, 23:56
Ikke tro på at det hjelper for beinhinnebetennelsen å hvile, den er der hele tiden, og kommer tilbake når man begynner å løpe igjen.
Bra at du går til fysio. Det er stort sett det som må til for å bli kvitt faenskapet.
Har du vært innom www.ergomove.no (http://www.ergomove.no) ? Har prata med flere som har blitt kvitt det etter den behandlinga.

Men uansett, hvis du klarer å komme i trening igjen til jul, så ser jeg ingen grunner til å utsette opptaket til neste år. et halvt år gjør stor forskjell!
Gå med sekk, start med lite vekt og bygg deg opp sakte. Løp på grus, og tren de musklene du trenger. Dvs ikke benkpress og andre machoøvelser. Man blir stor og ser tøff ut, men det er bolegutta som detter av opptaket først..

Lykke til og GI GASS!

rotsap
24-09-07, 12:01
Godt å vite at det er flere som er spent og i trening for opptak 2008.

Jeg har alltid godt med en liten spesialjeger i magen, og skal satste fullt for 2008. Jeg har godt mye med sekk, løpt 3 ganger i uken siden Januar, men jeg tror også på styrketrening. Men med 5 treningsdager i uka kan være hardt å holde motivasjonen.

Jeg har en treningspartner - eks Royal Marine. Det er fasinerende hvor forskjellig det militære liv og system er I England i forhold til Norge - noe som gir en bredere kunnskap i trening og forberedelser til opptak! En av kravene til Royal Marine Commando er marsj på rundt 40 miles, dvs. 65km. I forkant av opptak gikk min treningspartner uten pause 67KM med sekk. Jeg sverger til trening som, ja gir fysik utholdenhet, men mer enn noe annet mental styrke!

Detta skal vi klare!

rotsap
24-09-07, 12:36
Godt å vite at det er flere som er spent og i trening for opptak 2008.

Jeg har alltid godt med en liten spesialjeger i magen, og skal satste fullt for 2008. Jeg har godt mye med sekk, løpt 3 ganger i uken siden Januar, men jeg tror også på styrketrening. Men med 5 treningsdager i uka kan være hardt å holde motivasjonen.

Jeg har en treningspartner - eks Royal Marine. Det er fasinerende hvor forskjellig det militære liv og system er I England i forhold til Norge - noe som gir en bredere kunnskap i trening og forberedelser til opptak! En av kravene til Royal Marine Commando er marsj på rundt 30 miles, dvs. 48km innen 8 timer (RETTELSE). I forkant av opptak gikk min treningspartner uten pause 67KM med sekk. Jeg sverger til trening som, ja gir fysik utholdenhet, men mer enn noe annet mental styrke!

Detta skal vi klare!

pgokland
24-09-07, 15:02
får faktisk trykkprøvebehandling, tror jeg. Er sånn peker han bruker, så sender han trykkbølger inn i leggen. Ikke så veldig behagelig, men prøver alt. Vet ikke enda om det funker, skal begynne opptrening i denne uka.

thomasf
25-09-07, 22:43
Hadde ikke peiling på hvor jeg skulle poste dette spørmålet, men det ser ut som det er litt av hvert på denne tråden, så jeg tenkte jeg kunne ta det her. Hvilke tester må man igjennom under opptaksperioden? Hvordan korter man ned fra 350 til 20-30stk? Jeg forstår at testene kanskje er forskjellige fra år til år, men det hadde vært OK med et par eksempler på hvilke tester som går igjen, eller iallfall hvor stor del av prøvene som er psykiske og hvor mange av dem som er fysiske.

Hører støtt og stadig om folk som blir sett gråtende på rommene sine pga psykisk press. Lurer også litt på hva det kommer av. En liten forklaring på hvordan det hele foregår ville blitt satt veldig stor pris på. Har lest igjennom opptaket på mil.no, men ble ikke klokere av det.

Thomas.

armyduden
25-09-07, 23:30
Veldig kort så fåregår det slik: ( jeg har ikke vært på opptak men dette er info du kan lese deg til på mil.no og milforum )

Du møter opp på Rena - de to første dagen så gjennomføres det Fysiske tester, helsesjekker og evnetester samt litt info om tjeneste etc. - de som kommer gjennom dette får starte på HJK sin rekruttskole, der lærer du grunnleggende soldatferdigheter samt går gjennom masse fysisk aktivitet kontunielig - etter ca 3 uker så er det en uke med et helvetes-kjør ( opptaksUKA ) der de ster deg i masse forskjellige greier de helst vil holde for seg selv ( dette er sånn at du ikke skal kunne psyke deg opp til forskjellige oppgaver forde du ikke skal vite hva det er før det skjer! ).
De som ikke gir seg etter opptaksuka ( eller ikke skader seg ) blir vurdert av opptaksrådet i HJK og de som HJK mener passer til tjenesten som fallskjermjegere etter 4 uker med tester får starte på FJ året.

Håper du ble litt klokere på dette svaret.

thomasf
25-09-07, 23:58
takk for svar, armyduden. det var veldig nyttig ja. det jeg håpte på å få vite mer om, var igrunn de testene de "vil holde for seg selv" ^^. men hva mener du med at "om man ikke gir seg eller blir skadet"? man må vel bestå prøvene for i det hele tatt å bli der?

armyduden
26-09-07, 08:16
Etter grovuttaket som er de to første dagene så er det ikke lengere så mange som blir hivi ut , men når rekrutskolen starter så er det opp til deg om du vill trekke deg, og det er det mange som må siden de ikke har den rette motivasjonen, skader seg eller andre grunner.
Og etter 4 uker med opptak så må du fortsatt bli vurdert av HJK selv om du ble med gjennom hele opptaket.

admin
26-09-07, 08:28
Hadde ikke peiling på hvor jeg skulle poste dette spørmålet, men det ser ut som det er litt av hvert på denne tråden, så jeg tenkte jeg kunne ta det her. Hvilke tester må man igjennom under opptaksperioden? Hvordan korter man ned fra 350 til 20-30stk? Jeg forstår at testene kanskje er forskjellige fra år til år, men det hadde vært OK med et par eksempler på hvilke tester som går igjen, eller iallfall hvor stor del av prøvene som er psykiske og hvor mange av dem som er fysiske.

Hører støtt og stadig om folk som blir sett gråtende på rommene sine pga psykisk press. Lurer også litt på hva det kommer av. En liten forklaring på hvordan det hele foregår ville blitt satt veldig stor pris på. Har lest igjennom opptaket på mil.no, men ble ikke klokere av det.

Thomas.

Er en grunn til at dere ikke finner informasjon om slike tester. Tester er ment å være noe de det gjelder går igjennom når det er aktuelt. Omverdenen skal ikke - og trenger ikke ha denne type informasjon. Her på Milforum skal IKKE informasjon om opptak, tester m.v. komme på trykk.

PF
26-09-07, 14:32
Etter grovuttaket som er de to første dagene så er det ikke lengere så mange som blir hivi ut , men når rekrutskolen starter så er det opp til deg om du vill trekke deg, og det er det mange som må siden de ikke har den rette motivasjonen, skader seg eller andre grunner.
Og etter 4 uker med opptak så må du fortsatt bli vurdert av HJK selv om du ble med gjennom hele opptaket.

Enig i det du sier, vil bare legge til at det også under grovuttaket faller fra en hel del - da spesielt på de fysiske testene - mange som tror de klarer testene bedre enn de faktisk kan (men selvsagt også under de andre testene).
Dette er det jeg har forstått ut fra reportasjen i VG Helg og det jeg har lest her på forumet.

Sivesind
26-09-07, 15:54
Blir synet testa på nytt, eller er det greit om man har fått 9 fra sesjon?

pgokland
26-09-07, 18:44
Var hos legen idag og fikk beskjeden om at forbedringen var urovekkende rask ( beinhinnebetennelsen ). Nå vet jeg ikke helt hva han egentlig mente med det, men det hele endte med en uke til med trykkbølger inn i beinhinnene, noe som forøvrig er avslappende da.

Med tanke på FJ, hvordan ligger dere ann fysisk nå?
Har vel maks på
60-70 pushups
12 hangups
117 situps
30 rygghev

og de andre øvelsene vet jeg strengt tatt ikke hva går ut på..:)
Regner med å ligge på rundt 100 pushups, 20 hangups, 150 situps og 50 rygghev til jul.
Får somsagt ikke løpt noe for tiden, ( sist test jeg hadde, løp jeg 3000m på 11:20 ) så har endel å ta igjen på kondisjon. Ble også overasskende sliten på survival på skolen jeg gikk på før sommeren.

:)

eirikeb
26-09-07, 19:18
Innihelvette du er i god form da :/

Er det da jeg drar den gode gamle: "Det hjelper ikke å løpe raskt som fy i idrettsantrekk og sko som veier fire gram, når den virkelige testen er å gå langt og lenger enn langt med en sekk som er tyngre enn tung?" Eller noe i den duren?

Vel, mine "stats":
20 pushups (selvfølgelig helt avhening av utførelse, tar dem med armene smalere enn skulderbredde, for å være sikker på alt går som det skal på opptaket)
6 Hangups, Helt ned, slik at jeg kun henger mellom hver rep.
40 Rygghev/rull/ups
40 situps.
3000m går på 11.30 nå, og 5000m går på +/- 20.

armyduden
26-09-07, 19:21
Sist jeg testet meg på opptakskravene lå jeg på dette nivået.

53 Arm.Hev
72 sit-ups på 2 min
15 opptrekk i bom
30 Rygg.hev
5000 m 22:08 idr antrekk

Klarer du opptakskraven med noe margin så er det viktig å holde den fysiske formen ved like og så er det bare å komme seg ut på tur, og gå mye med sekk over tid. Ta en helg innimellom og gå 10 - 12 timer om dagen for å venne kroppen til den påkjenningen. kjøp deg et kart, dra med deg en sprek venn og gå fra en ende av kartet til den andre. Utrolig gøy å se når buken med kart på kjøkkenbenken vokser og du kan stolt si at du har gått gjennom alle!

pgokland
26-09-07, 20:02
jepp, gira på det, gikk lyngdalskartet ovenfra og ned. Vanlig 1:50000. Planen var å gå konstant i 24 timer uten søvn. Vi gikk ca 11-12 timer konstant med 50-10 som basis. Men satte oss fast mitt i skogen med høydekurver på 4-5 m i forskjell. Ble litt for stor risiko til å fortsette, pluss at vi var gjennomvåte til skinnet pga regn. Laga en nødcamp med presenning, la oss i soveposene og spiste verdens beste kalde pølser. Etter ca 4 timer sto vi opp og gikk videre i ca 12-14 timer til vi omsider stod på lindesnes fyr. Ble litt overtime med døgntiden, men var vel fornøyd med innsats da hele turen ble planlagt 11 på kvelden og starta på halv sju neste morgen.
Ble ikke så sliten på denne turen da vi hadde masse mat, drytech ( real turmat ) og skiver.

Men survivalen som er linja mi sin "eksamen" ble noe hardere en forventa pga minimalt med mat. Det ble ca 12-15 mil på to døgn. Fant ut at en varm seng fristet noe så usaklig mye og jeg fikk et personlig forhold til 333 gr hamburger på kysten rundt gatekjøkken... hehe...

PS: alle på milforum hadde klart disse turene. Ikke noe macho turer, men jeg syntes at de var kjipe til tider.

PF
26-09-07, 20:21
Huske at ryggrulle skal være 5 sek fra bunn til topp. Pass på at dere ikke teller for fort;-)
Ellers må jeg si jeg er imponert over formen dere ser ut til å være i! Den fysiske delen av opptaket kommer nok ikke til å være det verste her nei.

Kjøra på

pgokland
26-09-07, 20:32
Personlig føler jeg at jeg må trene mye mer før jeg i det hele tatt skal kunne gjennomføre opptak. Kommer til å legge mye vekt på "utpsykingsøvelser" etter jul.

spydx
26-09-07, 22:15
Personlig føler jeg at jeg må trene mye mer før jeg i det hele tatt skal kunne gjennomføre opptak. Kommer til å legge mye vekt på "utpsykingsøvelser" etter jul.

Hvordan har du tenkt å øve på dette?

pgokland
26-09-07, 22:44
Hva man henger seg opp i der og da, kan være med på å foråsake at man gir seg. Det går på det mentale. Fysikk og mentalitet henger sammen. Er man overbevist om at man er syk, får man faktisk fysiske symptomer. Det samme gjelder når det er omvendt. Er man utslitt fysisk, går det utover mentaliteten.
Hva jeg kommer til å gjøre, skal bygges på å ikke vite hva som skjer. Har selvsagt noen som skal "arrangere" en dritt uke til meg. Kluet er at jeg aldri skal vite hva som skjer.
Eksempel, du går ti mil og kommer endelig frem etter en slitsom tur. Når du endelig har kommet frem får du beskjeden, "gå samme ruta tilbake". Da blir du nedbrutt. Lover deg.
Du tror du er fri, men så er du så langt ifra fri.
I tilegg vet du ikke hvor lenge dette dritet skal holde på.

Noe jeg skal gjøre alene ( som høres rart ut og på grensen til galskap )
- sitte 2 timer i en bekk ute i regn og tenke ut om jeg virkelig vil bli fallskjermjeger.
- krype 3km i terreng
- Statisk muskeltrening der jeg skal tenke på hvorfor jeg vil bli fallskjermjeger.
( eks. holde armene rett ut i 10min - henge i et tau i 10 min osv )
- Sove ute i 3 uker engang før opptak, helst når det er vinter, eller regn ute.

Nå er det selvsagt usikkert på hvor grensene til folk går, men det handler om stadig og flytte dem.
For meg er bare det å stå opp halv sju om morgenen og trene en motivasjons issue. Gjør det dere hater mest og bli komfortable med det. Det er dealen.
-

PF
27-09-07, 15:36
Vise ord fra en vis mann. Har selv komt inn på tankegangen om jeg virkelig vil gjennom et opptak mens jeg har vært ute og jogget eller gått med blodsmak i kjeften og kald og stiv og alt.

Blir noe helt annet enn å sitte her foran pc'en og se på bilder av FSK og "bestemme" seg for å bli det.

sbw
27-09-07, 17:11
Alle her er i så sykt god form! Hvor gamle er dere egentlig? Har nettopp fylt 18, og har en fin vei opp til nivået dere ligger på :) men er iallefall på vei opp!

pgokland
27-09-07, 18:32
er 88 modell

armyduden
27-09-07, 21:02
Er 89 mod... Så er bare 18.
Er ikke i noe super form, løper 5000 m på 22 min med et nødskrik og blodsmak i kjeften.
Har et godt grunnlag mtp styrke fra bryting som jeg drev med i 7 år. Har også vært innom Kung-fu og selvforsvar.
Bare start å gå med sekk, gå deg turer og bli glad i å være ute i naturen.
Tren målrettet mot opptakskraven, og har du de inne med litt margin så er mye gjort.

sbw
27-09-07, 22:10
Har begynt på treningsplanen jeg fant når jeg tittet på fallskjermjegernes sider. Skal gå tur i skog med 10kilo og oppover fra søndag av, hver søndag. Så håper formen blir bedre og bedre..
Du er jo i ganske god form hvertfall, du har jo bra kondisjon om du løper 5000m på 22 minutter. Er jo ikke dårlig. Men jeg har jo litt tid på meg.. Må klare å gjennomføre alt som står på planen hver uke, og tror jeg kommer til å klare det. Håper det for min skyld :p

armyduden
27-09-07, 22:17
Hvor holder du til swb?

armyduden
27-09-07, 22:18
Det skulle være - sbw på siste....

sbw
28-09-07, 15:15
Bor i Sarpsborg, så holder vel til her.. Planen er å gå i varteig, om du er kjent i området?

armyduden
28-09-07, 18:42
Kan ikke si jeg er veldig kjent i området nei...Sarpsborg ja, det var et stykke vekk det gitt...

thomasf
03-10-07, 00:49
kan man ta med seg egne feltstøvler, M-77(?) når man skal inn i fallskjermjegeropptaket?

armyduden
03-10-07, 09:30
Ja, ta med inngåtte søvler! Bare et fåtall som klarer å unngå gnagsår i nye støvler og mye gåing...

armyduden
03-10-07, 09:38
På MJK sine nettsider står det at støvlene er inngått etter ca 200 km.
Brukte selv påskeferien for å gå de inn, og støvlene mine satt perfekt på foten etter 200 km, og nå er de en drøm å gå i. Men fikk selvfølgelig gnagsår etter en mil eller to, så da var det bare å pøse på med gnagsårplaster/sportsteip.

norcag
06-10-07, 12:23

Fikk du svar på det spørsmålet eller? Det er hvertfall noe jeg selv lurer på også.

Noen som kan opplyse oss?

rangerlie
06-10-07, 13:21

Fikk du svar på det spørsmålet eller? Det er hvertfall noe jeg selv lurer på også.

Jeg ville tro man ble testa om igjen, synet kan jo ha forandra seg fra sesjon. Det står jo også på hjemmesidene at de har en grundig legesjekk, derfor blir garantert synet også sjekka.

emh
12-10-07, 23:53
Slenger meg på, jeg!

I vinter, altså, den som var, var jeg toppmotivert. Jeg sprang 6-7 km i 30cm djup snø i kuppert terreng til jeg nærmest kasta opp. Fire ganger i uka! Jeg øka som bare det både på sit-ups, push-ups og hang-ups. Hadde et skikkelig godt treningsprogram som funka som fjell....helt til jeg gikk på en smell. Jeg fikk en lett influensa, og måtte derfor gå ei uke ute trening. Dette var vel i mars eller noe. Etter dette har jeg vært en lat og sløv faen, og jeg skjemmes. Jeg har blitt kjempelat. Men innerst inne har jeg fortsatt veldig lyst til å bli FJ, men jeg kommer bare ikke i gang igjen.

Det hjelper å lese dette og se at folk er i god form, for det smitter over. Håper jeg klarer og komme i gang igjen, og hvis jeg er i sånn grei form til jul, så blir det FJ '08, ellers så spørs det om jeg må ta et år til med trening før jeg prøver meg. Håper selvfølgelig at jeg skal klare det til 08, men er litt i tvil.

Uansett, godt å se at folk er ivrige. Det smitter!

Et lite tips: Til dere som sliter med løpinga - kjøp pulsklokke og les litt om bruk av den. Både langkjøring og intervall. Det funker som sukker i pannekake :-)

Hilsner,
Lat trønder mot ny toppform :)

PF
13-10-07, 14:48

Jeg ville tro man ble testa om igjen, synet kan jo ha forandra seg fra sesjon. Det står jo også på hjemmesidene at de har en grundig legesjekk, derfor blir garantert synet også sjekka.

Til dere som lurer på om dere bør teste synet igjen eller ikke, så fikk jeg følgende svar fra FSK-HJK i vår:

Syn: Så lenge du har "normalt" syn og ikke er avhengig av briller eller linser er det godt nok for vår del.

Det betyr altså at man ikke er i krise sålenge man kan se bra uten bruk av briller, noe jeg tør påstå at folk med 7 fra sesjon klarer.
Da må man også selvsagt vise at man er i god nok form fysisk til at man har en sjanse å klare opptaket, for å vise at man er en sterk kandidat..

navy_arena
13-10-07, 22:01
Har tenkt mye på FJ selv, og søker til sommeren -08 om alt går som normalt. Er ikke i super-form akkurat nå, men kjører igang som hardest ved jule-tider og fremover. Når det gjelder det med synet, så beroliger det meg svært mye. Fikk 9 på syn på sesjon, men føler synes blir litt grumsete noen ganger.

Uansett.. Kjenner ett tilfelle fra FJ ifjor. Denne fyren jeg kjenner til fikk 9 på hørsel på sesjon, og alt var fryd og gammen. Han trente med murstein i sekken, og la hundretalls av mil som grunnlag i felstøvlene sine. Når han kom til denne helsesjekken på sesjon, fikk han beskjed om å pakke sakene sine og dra hjem. Han manglet altså litt på synet, om jeg ikke er helt på jordet hadde han -0.2 ellernoe på det ene øret. Hørte altså bittelitt dårlig på ene øyet, og dette pga all den høye musikken i russetida (!)

Noe jeg har tenkt litt på, er å ta en pizza-kveld eller noe med ivrige folk som vil prøve seg på FJ til sommeren(?) Hadde vært artig å blitt litt kjent med folk her som søker, og dele erfaringer, treningstips, avtale evt turer, osv.. For min del bor jeg nærmere Oslo og Akershus, så ville vel vært mest aktuelt for folk i nærheten av det området..

armyduden
13-10-07, 23:53
Jeg er med på pizza...Men du betaler? ;)

eirikeb
14-10-07, 04:10
Som vanlig er det vel best å bare bestemme en dato, alle kan ikke uansett.

Men, nå har jeg fakisk fått dama til å bli med ut på telttur, så da får vi to i en i helgene - trening og kos. woho. Spørs vel hvor hard treningen blir, men blir vel bare å si at jeg tar sekken :-P

emh
14-10-07, 18:10
Hei folkens! Noen som vet her hvor man får kjøpt den legendariske Ludvigsekken som brukes på FJ-opptaket? Noen netshop'er elns? Bor i Trondheimen.

eirikeb
14-10-07, 18:34
http://www.forsvarsbrukt.no/shopexd.asp?id=553 skulle vel lede deg inn i riktig retning :)

hvlt
14-10-07, 18:35
Her er den til 55 kroner: Trykk her. (http://www.forsvarsbrukt.no/shopexd.asp?id=553)

rangerlie
14-10-07, 19:38
Eller hvis du vil ha en helt ny ludvig til 100 lappen; http://www.fmu.no/frameset.asp?genses=2 ... 0447670846 (http://www.fmu.no/frameset.asp?genses=200710140447670 846)

TorgeirN
14-10-07, 19:49
Ludvig får du her tror jeg http://www.nettkatalogen.no/firmainfo/a ... 502220.htm (http://www.nettkatalogen.no/firmainfo/army_butikken_as/1929502220.htm)

Jeg skal en tur til trondheim snart for å kjøpe den der.

Gainity
14-10-07, 22:55
Er den sekken like ill å gå med som det ser ut som?
Kan tenke meg det blir passe j**** å gå dager i strekk med 30kg i den :P

Murkie
19-10-07, 16:09
http://www.mil.no/haren/hjk/start/falls ... til_s_ker/ (http://www.mil.no/haren/hjk/start/fallskjermjeger/Krav_til_s_ker/)

Søkeren må klare de fysiske minstekravene som er:
5 hang ups (opptrekk)
35 situps (festede bein)
20 ryggups (ryggrulle)
30 armhevinger (pushups)
7 km speedmarsj med 22 kg sekk og våpen (antrekk: uniform og feltstøvler)

5000m byttet ut med speedmarsj? :o

hvlt
19-10-07, 16:49
Da har de endret en gammel tradisjon, 5000 m løp med marsjstøvler, arbeidsuniform og AG3 var kondistesten for opptak til HJS i 1976 hvis jeg husker rett (i følge en kamerat som gikk der)!

pwrframe
19-10-07, 16:49
Ser sånn ut! Men hva er kravet her liksom? Fullføre?

armyduden
19-10-07, 17:30
Kravet til spesialjeger jeg 59 min, kan hende at det er 59 min på FJ pgså, men det er en km kortere en spesjeger.

armyduden
19-10-07, 17:35
Da er mail sendt til HJK-FSK. Så får vi se om det er noe tidskrav på 7 km, evt hva.

armyduden
19-10-07, 17:57
Svar fra HJK-FSK
"Hei XXX,

Jeg har visst glemt å legge til tidskravet, dette er nå rettet opp. Kravet er
altså 7 km med 22 kg sekk på 52 minutter. 5000 m er borte for godt.

Takk for tilbakemelding på websiden, og lykke til med trening frem mot opptaket.

Med vennlig hilsen
Rekrutteringsavdelingen
FSK-HJK"

Tok 15 min å få svar, det syntes jeg er meget bra av HJK-FSK.

19-10-07, 19:38
Svar fra HJK-FSK
"Hei XXX,

Takk for tilbakemelding på websiden, og lykke til med trening frem mot opptaket.

Med vennlig hilsen
Rekrutteringsavdelingen
FSK-HJK"

Tok 15 min å få svar, det syntes jeg er meget bra av HJK-FSK.

ja det hva en rask aktiv respons:)

PF
19-10-07, 22:15
Bra å se at HJK-FSK kjører noe som er mer rettet mot det som faktisk skjer de fire ukene og også utenom i året.

Kjør på gutta

harding
19-10-07, 22:47
Svar fra HJK-FSK
"Hei XXX,

Med vennlig hilsen
Rekrutteringsavdelingen
FSK-HJK"

Tok 15 min å få svar, det syntes jeg er meget bra av HJK-FSK.Denne testen må alle som vil være jegere i forsvaret gjennomføre, da dette er en NATO-standard for jegersoldater. Testen kjøres som regel med styrt tempo første 26 minutt, da skal alle ha løpt 3,5 km, deretter fritt tempo for den enkelte soldat resten av distansen.

Tar forbehold om at HJK har en annen variant, da det vanlige er at en slik test kjøres kun med 22 kg sekk og feltstøvler, uten våpen, som HJK tydeligvis har med.

20-10-07, 00:11
Mer relevant test, og veldig lett å gjennomføre hvis man har litt kjøtt på beina.. Klarte denne med runners knee på 45.

norcag
23-10-07, 18:36
Blir det pizza kveld en gang før jul eller? I Oslo området? Det er på tide med noen fellesturer snart;)

mikki tikki
23-10-07, 21:35
halla gutta!
har nå sendt søknaden til HJK! :D
deilig å ha fått det gjort!:)

går bare å gleder meg til opptaket og håper tiden går fort, fordi nå begynner jeg å bli klar for et anderledes og spennende år i militæret.

navy_arena
23-10-07, 21:45
Blir det pizza kveld en gang før jul eller? I Oslo området? Det er på tide med noen fellesturer snart;)

Er med på pizza vætt! :D

norcag
27-10-07, 15:06
Jeg fåreslår pizza og "bli kjent kveld" i oslo en gang i første halvdel av november.

Kan ikke folk sifra på denne siden her hvis dere er intresert, så kan vi bestemme en dato siden?

27-10-07, 16:42
Jeg skal ikke bli noen fallskjermjeger, men er gjerne med på pizza kveld! Hvis jeg får lov ;-)

pgokland
28-10-07, 14:30
bor i moss jeg, kan jeg få pizza? :)

emh
28-10-07, 19:06
Takk for svar angående Ludvig'en folkens! Må gå til innkjøp av den sekken, bytte den ut med skolesekken, og lasse oppi noen sandsekker, tror jeg :p for den ser jammen ikke god ut!

norcag
29-10-07, 18:16
Nå bestemmer ikke jeg noe her altså, men for min del er alle som ønsker å være med på fellesturer eller bare vil spise pizza velkomne. Husk samtidig at poenget er at vi som satser på fj-opptak til sommeren skal bli kjent sånn at vi kanskje kan trene sammen.

29-10-07, 19:09
Fiks en pizzakveld på nåkommende søndag? Hadde vært god knall!

navy_arena
29-10-07, 19:45
Fiks en pizzakveld på nåkommende søndag? Hadde vært god knall!

Jeg er ihvertfall med på den!;)

eirikeb
01-11-07, 23:08
Da har jeg praktisk talt gitt opp mot fallskjermjeger. To grunenr, motivasjonen sitter ikke og jeg hører/obersverer at folk sier at om du vil ut i int.ops er det TMBN som gjelder. Har uansett sent mail til vpv og håper på raskt svar, så får jeg sa hva de sier om HJK vs TMBN i int.ops.

Lykke til til dere andre, dere er kvitt en konkurent ;P

rangerlie
02-11-07, 00:28
Da har jeg praktisk talt gitt opp mot fallskjermjeger. To grunenr, motivasjonen sitter ikke og jeg hører/obersverer at folk sier at om du vil ut i int.ops er det TMBN som gjelder. Har uansett sent mail til vpv og håper på raskt svar, så får jeg sa hva de sier om HJK vs TMBN i int.ops.

Lykke til til dere andre, dere er kvitt en konkurent ;P

Når (hvis..) du får svar, kan du legge det ut her? Tenker selv på det samme..

02-11-07, 07:08
Du får ikke Int.Ops som fallskjermjeger da dette er vernepliktige i førstegangstjenesten. TMBn får du vel ikke søkt uten førstegangstjeneste, (?) ei spesialjeger.

Uansett, blir det noe pizza på Søndag?

eirikeb
02-11-07, 09:12
Spesial jeger blir du vel uansett ikke i førstegangstjenesten. Ikke er det noe mål å komme ut i førstegangstjenesten, men spørsmålet er etterpå.

Legger selvfølgelig ut mailen her :-)

norcag
03-11-07, 00:25
Det blir pizza på søndag i Oslo.

Når og Hvor? Samme for meg. Noen innspill?

TorgeirN
03-11-07, 17:36
Blir langt å dra til Oslo bare for å spise pizza :p Jeg blir heller med på noe når det nærmer seg opptak.

secrement
08-11-07, 18:03
pizza?! vi i trondheim kjører treningsuke gutter! ;) mye bra mat og trening! :D

pgokland
09-11-07, 14:46
Jaja, da var det treningstest igår. Lå ikke så bra ann etter influensa:/

Gikk ut med:
- 100 situps
- 30 dips
- 50 i biceps curl
- 30 rygghev ( 5 sek )
-

Trener for så vidt med opptakskravet i armhevninger, så det skulle egentlig ikke være
noe problem, en for teste hva maksen ligger på idag.
Beinhinnebetennelsen min er enda der, men det er bedre. Har begynt opptrening, 2 ganger i uka med tåhev og lignende øvelser, samt uttøyning.
Begynner å miste motivasjonen for FJ pga for lite løpetrening de siste mndene.

Jokkumsen
12-11-07, 15:54
Her fant jeg endelig et veldig interressant og aktuelt forum! :)
Skal selv på opptak sommeren 2008, så slenger meg inn her, sammen med en invitasjon.

For alle som kunne tenke seg en tur eller to (eller tre-fire-.....) før opptaksperioden, så er vi en liten gjeng her i Halden (Østfold) som skal starte opp med noen "hyggelige" økter i helgene som kommer. Målet er å kjøre mer og mer intensive marsjer, og hvis flere blir med så er jo dette ypperlige erfaringer, samtidig som man (ihvertfall ifølge hva jeg tror) har en klar fordel av å kjenne andre som skal på opptak. Vi vil ta for oss ulike deler av landet, og sette opp spennende og utfordrende ruter på forhånd. Her kan vi sammen finne mål for den enkelte- og for gruppen, og ikke minst sette ut på lengre og større ekskursjoner i ferier o.l.
Hvis noen er interessert i dette så skriv gjerne en mail med litt utfyllende info, eller en liten tråd her inne i forumet (Joakimjensen@hotmail.com). Vi er forøvrig atten år (1989-modell), men hvis noen eldre vil være med er dette selvfølgelig ingen hindring for oss, så lenge det ikke er det for deg.

Vil ønske alle vel møtt til opptak til sommeren, og lykke til med treningen!

mikki tikki
12-11-07, 19:02
testet meg i dag:
max

styrke:
push ups: 22
sit ups: 28
pull ups: 4
dips: 5

løping:
7km m feltstøvler og joggedress, 1. 20min.

har nettopp begynt på fallskjermjeger programmet, så håper på forbedring til opptaket;)

12-11-07, 22:23
testet meg i dag:
max

styrke:
push ups: 22
sit ups: 28
pull ups: 4
dips: 5

løping:
7km m feltstøvler og joggedress, 1. 20min.

har nettopp begynt på fallskjermjeger programmet, så håper på forbedring til opptaket;)

Bra.

emh
14-11-07, 09:35
Spesial jeger blir du vel uansett ikke i førstegangstjenesten. Ikke er det noe mål å komme ut i førstegangstjenesten, men spørsmålet er etterpå.

Legger selvfølgelig ut mailen her :-)

Jeg husker at jeg spurte om TMBN på sesjon. Måtte visst ha fullført førstegangstjeneste for å søke det. Var ikke sånn før, men nå er det altså slik. Men da er det jo bare å fullføre vanlig førstegangstjeneste, og trene på fritida :)

mikki tikki
26-11-07, 13:19
hei, nå syns jeg det er en stund siden folk har skrevet.
hvordan ligger dere ann?

armyduden
27-11-07, 12:27
Status oppdatering fra MoA....
Løp 30 km med 12 kg sekk for litt siden, helt ok gjennomføring - 4 timer 12 min
Minstekravene på grovuttaket går med grei margin,
push-ups: 52
Opptrekk i bom : 15
Rygghevinger: 30

7 km med 22 kg sekk er det eneste som må trenes litt mer på, kravet går med et pr minutter margin.
49 min er siste tiden jeg hadde på gjenomføring.
Tror det blir hardt å forbedre den tiden veldig mye. Noen andre her som har noen tider på den testen?

Ellers så er det å trene videre med sekken min, jobber meg sakte men sikkert oppover, trener med 20 kg nå, har noen få gjennomføringer med 35 kg med bra mellomrom. Starta med 12 kg for 2 år siden, så priogresjonen er ikke akkuratt den jeg stresser mest med...
Tar med ipoden og bikkja og går meg noen lange turer når det passer.

"Mental" trening som så mange snakker om er det ikke så mye av, er av den oppfattning at enten så har du det eller så har du det ikke. og jeg er steintøff i huet fra før av, så det går nok LETT...;)

mikki tikki
27-11-07, 20:54
Det høres jo veldig bra ut det da. :)
du ligger godt ann på den fysiske delen. for min del så har jeg fått en stor forandring når det gjelder treninga for tiden. ettersom det er så jÆVLA mye å gjøre på skolen, og så jobber jeg en del samt skal være med på revyen. så har ikke mye tid til overs. får bare trent 1-2 ganger i uka:(

hvordan jeg ligger ann for tiden:
push ups - 41
sit ups - 37
pull ups - 7
dips - 14

har ikke fått løpt og gått med sekk på lenge nå...

- har sendt søknaden til HJK:)

27-11-07, 21:20
Sekkeløpet kommer for mange som er stor overaskelse, det bør dere trene på..

Sålenge man ligger greit innenfor styrkekrava så bør fokuset være retta mot 7km` ern

mikki tikki
28-11-07, 10:49
Ja, er enig i det. Men får prøve å ? litt i ferien, og så begynne for fullt til våren.

Har editert skrivefeil og manglende stor forbokstav. Ta dere tid til å skrive korrekt norsk og starte setninger med stor forbokstav. SMS-språk er ikke tillatt på milforum. Sofakriger, moderator.

mikki tikki
28-11-07, 21:37
Haha nørd ass!

Haward
28-11-07, 22:03
Se på det som en lett innføring i militær disiplin. SMS språk, og dårlig norsk er ikke forenelig med klare meldinger over nett.

NB! Husk at de føttene du trår på i dag kan være ræva du må kysse i morgen.

29-11-07, 20:23
Haha nørd ass!
Slappe holdninger allerede? Jekk deg ned.

Nei jeg skal ikke søpple til tråden..

mikki tikki
30-11-07, 08:43
haha noen av dere tar dette FOR seriøst.
L

admin
30-11-07, 08:44
Da avrunder vi gpp og vender tilbake on-topic.

Murkie
30-11-07, 10:10
Hei, jeg har søkt opptak 08, jeg er 17 år(født sent på året) fra Trondheim.

Har grei utholdenhet, jogger 5000m på 22min. Jeg har ikke testet meg på speedmarsjen enda, men tror den skal gå greit da jeg ofte både går og jogger med sekk.

Jeg er litt svak på styrkedelen. Jeg synes progresjonen min har vært bra og vil nok være i boks lenge før opptak.

status: Push ups: 43
Sit ups: 33
Pull ups: 2 =(
Rygghevninger: 23 (har ikke testet på en stund)

Har trent styrke siden siste uken i sommerferien og startet da med 7 push ups, så føler jeg har hatt bra progresjon.

Jeg sliter en del med Pull upsa, vanskelig å få til noe bra treningseffekt når man bare får til èn per sett :P Men fått et par tips om at jeg burde sette et mål på feks. 8 Pull ups vær dag om jeg så må ta 1 og 1 med en times mellomrom. Håper det blir forbedring snart =) Kanskje noen andre her har noen tips? =)

Jeg har et treningsprogram/metode som virker bra for meg, jeg har 3 uker hvor jeg trener styrke med egen kroppsvekt og så 3 uker hvor jeg trener styrke med vekter osv.
Dette gir litt forrandring pluss at jeg "konkurer" med meg selv og gir litt mere for å vise at jeg har forbedret meg til neste periode.

mikki tikki
30-11-07, 12:53
Høres bra ut dette da:) et tips når det gjelder pull upsen er å få hjelp av en annen. Ellers så er det bare å øve. bortsett fra det ligger du godt ann på både styrke og løpinga, men viktig å gå tur med sekk:)

flex1984
30-11-07, 13:19
Jeg sliter en del med Pull upsa, vanskelig å få til noe bra treningseffekt når man bare får til èn per sett

Kanskje det kan ha noe for seg å øve med pull ups for jenter? Nesten som opp-ned armheving, man ligger på gulvet og trekker seg opp mot en stang. Da får du hvertfall tatt mange i serie, jeg skulle tro musklene som aktiviseres er de samme som for ekte pull ups, så det burde ha treningsverdi. Finnes sikkert noen med mer peiling på trening enn meg som kan bekrefte/avkrefte.

armyduden
30-11-07, 14:00
Noe som er smart når det gjelder å trene opptrekk i bom er å starte med haka over bommen, og senke seg sakte ned. Da utvikler muskelen din mere kraft.
Sett deg mål som er beskrevet på flere steder på forumet her, "i dag så skal haka mi være over bommen x antall ganger"....
Kombiner det med å trene den øvelsen jeg beskrev. Gå opp på en stol/eller liggnede og senk deg ned. Gjør det så mange ganger du orker, ha noen økter i uka og snart så skal du se at det gir resultater.

Tren også målrettet mot å klare kravet på å gå med sekk.
Lykke til med treningen og hold deg litt aktiv på forumet, så sees vi i 08.

Murkie
30-11-07, 15:05
Takk for fine tips =)

Kommer til å gå for Armydudens opplegg, slenger det inn i 3 ganger i uken hvor jeg kjører serier med 3xMax de første 2 ukene så får jeg se hvordan det fungerer =)

RogerW
30-11-07, 15:57
Er kanskje litt sent, siden du bare får rundt ett halvt år (minus papirmølla), men HVU (HeimeVernsUngdommen) er absolutt å anbefale. Vi holder til på Persaunet leir, møtes hver tirsdag og har øvelser i ny og ne. Er du heldig så kommer du kanskje inn til vi starter opp på nyåret (uvisst).

Ta kontakt med Nish her på forumet, eller send meg pm med telefonnummer så kan jeg viderebringe infoen på tirsdag. Håper du vil bli med.

Kanskje vi treffes en gang i juli, hvem vet? :)

zeph-x
04-12-07, 12:55
Hei, jeg tror jeg trenger litt tips til hvordan jeg skal trene fremover mot fallskjermjegeropptaket. Dette er slik jeg ligger an pr dags dato.

push ups - 43
sit ups - 54
pull ups - 4
Rygg-ups - 25

3000m med selvvalgt utstyr - 08.57 (+- et par sekunder)
7000m med 22 kg sekk - rundt 45 minutter

Jeg har mye bakgrunn i å gå med sekk, og jeg har gått mye på ski. Jeg er også tidligere svømmer, så kan svømme, men vet ikke helt dette med 25 meter under vann?

Jeg mangler en del på styrke, spesielt pullups.

Hva bør jeg trene? Må kombinere med sykkeltrening, så jeg tenker meg at det blir turer med sekk hvertfall en gang i uken, og sirkeltrening styrke tre-fire ganger i uken. Det blir også et par svømmeturer i uken hvor jeg tenker meg at jeg svømmer 25 meter så fort jeg kan, opp og ta pushups, og så ned i vannet og svømme så langt jeg kan under vann.

Noen innspill?

04-12-07, 16:16
Utholdenhet kondisen har du ihvertefall. Mitt tips er og jobbe med minstekravene til du ligger gått over med god margin.

Så er det bare å tenke logisk. Svømming er veldig god trening for kroppen uten noe belastning. Sidene røper sekkgåing, så det er vel en fordel å holde på med. Ikke la det bli sånn at du går en gang i uka, og så til neste gang gruer du deg for det er så lenge siden. Gå noen ganger i uken å bli vandt med det, i skog. De går ganske fort på opptak, så det er vel også en fordel å bli kjent med det.

Du kan belaste kroppen for mye under opptak og få skader, med tanke på rygg, legg, skuldre o.l. Så det er kanskje litt lurt å trene med vekter og apperater for å styrke opp disse delene av kroppen.

Lykke til!

zeph-x
04-12-07, 19:27
Hei igjen

Ja, kondisen og utholdenheten er mer enn iorden. Jeg jobber med minstekravene, og har satt meg som mål å klare minst det dobbelte på alle øvelsene (styrkeøvelsene that is)

Har gått _veldig_ mye i skog og mark, så er godt kjent med det, men tunge sekker (20 kg +) er jeg ikke fullt så bestekamerat med enda.

Takk for innspill på støttemusklaturer!

Abbas
04-12-07, 20:09
Jeg er litt svak på styrkedelen. Jeg synes progresjonen min har vært bra og vil nok være i boks lenge før opptak.

status: Push ups: 43
Sit ups: 33
Pull ups: 2 =(
Rygghevninger: 23 (har ikke testet på en stund)

Har trent styrke siden siste uken i sommerferien og startet da med 7 push ups, så føler jeg har hatt bra progresjon.

Abbas
04-12-07, 20:10
Lurte litt på hvordan du fikk så god progresjon i push-ups? det er en øvelse jeg sliter litt med. Ligger på minstekravet, men føler progresjonen har stivnet.

Abbas
04-12-07, 20:12
Spørsmålet var til Murkie forresten:)

Murkie
04-12-07, 20:42
Personlig skulle jeg ønske progresjonen var bedre.

Vet ikke helt hvordan, men jeg har veldig mye variasjon. Varierer push upsene med smalt, bredt og skulderbredde grep, samt med 10kg sekk. Deler opp treningen min med 3 uker hvor jeg fokuserer på maks styrke med vekter og så 3 uker med styrke med egen kroppsvekt. Jeg vet ikke om dette er optimalt, men føler det funker for meg =)

Tror nok variasjon er det viktigste for å unngå at progresjonen stivner =)

Abbas
04-12-07, 21:50
Takk for tipset! Virker som et godt råd:) Har nesten bare trent militær push-ups, så det er kanskje grunnen til den dårlige progresjonen.

alexander-stokke.d
05-12-07, 13:15
Er det noen fra Nord/Sør - Trøndelag som har søkt Fallskjermjeger 2008???

Murkie
05-12-07, 14:01
Jeg bor selv i Trondheim hvis det er svar nok på ditt spørsmål.

Det hadde kanskje vært en idè å spesifisere spørsmålet ditt, for alt jeg vet er du en gal trøndersk muslim ute etter å hevne seg på framtidlige spesialstyrker(dette er ikke ment rasistisk, bare det første jeg kom på). Nå er jeg usikker på hvor du vil med ditt spørsmål, men hvis det er treningsmakker du leter etter kan det være lurt å introdusere seg først(bosted, treningsgrunnlag, treningstider, skal du selv på opptak osv.).

Et spørsmålstegn er mer enn nok, for mange spørsmålstegn får det bare til å virke useriøst. =)

armyduden
05-12-07, 15:05
Og fra alle oss andre...Velkommen til forumet;)

Murkie
06-12-07, 13:34
Helvette for en nedtur, hva er det som er galt med vpv!?

Fikk brev i dag fra vpv om at jeg ikke er tjenestegyktig i fredstid grunnet helse. Jeg har en bilyd på hjertet, jeg er født med den og den har absolutt ingen betydning for min fysiske form eller helse på noen måte. Jeg sendte inn en attest hvor det spesefikt stod, "dette er ingen grunn til at pasienten ikke skal kunne drive med sin idrett eller annen fysisk aktivitet". Ut i fra dette antok jeg at dette ville bevise en gang for alle at jeg ikke er syk på noen måte, men den gang ei.

Jeg har ingen planer om å gi opp og kommer til å fortsette å mase på vpv, leger og alt annet relevant for å bli tjenestedyktig eller skaffe papirer som kan få svina i vpv til å skifte mening.

Selvsagt så har de stengt fram til Mandag 10/12 ...

Jeg var klar over at jeg kanskje måtte kjempe for å bli bli innkalt til FJ-opptak pga. dette, men ble overrasket da jeg fikk brevet om at jeg ikke er tjenestedyktig.

mikki tikki
06-12-07, 17:37
Den er kjedelig. Grunnen er jo sikkert fordi hvis at det forverrer seg under tjenesten, så er ikke forsvaret keen på å stå for ansvaret. Men skjønner deg jævla godt hvis du har gledet deg lenge og føler at du er i god form. Får håpe det går greit da:)

rangerlie
06-12-07, 19:17

Fikk brev i dag fra vpv om at jeg ikke er tjenestegyktig i fredstid grunnet helse. Jeg har en bilyd på hjertet, jeg er født med den og den har absolutt ingen betydning for min fysiske form eller helse på noen måte. Jeg sendte inn en attest hvor det spesefikt stod, "dette er ingen grunn til at pasienten ikke skal kunne drive med sin idrett eller annen fysisk aktivitet". Ut i fra dette antok jeg at dette ville bevise en gang for alle at jeg ikke er syk på noen måte, men den gang ei.

Jeg har ingen planer om å gi opp og kommer til å fortsette å mase på vpv, leger og alt annet relevant for å bli tjenestedyktig eller skaffe papirer som kan få svina i vpv til å skifte mening.

Selvsagt så har de stengt fram til Mandag 10/12 ...

Jeg var klar over at jeg kanskje måtte kjempe for å bli bli innkalt til FJ-opptak pga. dette, men ble overrasket da jeg fikk brevet om at jeg ikke er tjenestedyktig.

Den kjente jeg stakk i kroppen! Har selv en bilyd på hjertet, og hvis jeg ikke blir tjenestedyktig vet jeg ikke hva jeg gjør :S Har alltid ønsket meg inn i forsvaret. Jeg har heller aldri hatt noe problem med fysisk aktivitet.

alexander-stokke.d
08-12-07, 10:30
Beklager Murkie var ikke meningen og virke useriøs. Har selv tenkt å søke FJ 2008, søknaden ligger bare til finpussing på skrivebordet så skal den sendes. Bor selv på Stjørdal og lurte bare på at om det var noen i nærheten som hadde tenkt å søke. Så ingen fare for muslim her asså.

Brølern
08-12-07, 15:22
Har du tenkt til å sende elektronisk eller via post, du skjønner jeg fikk error når jeg prøvde å sende den via internett.

alexander-stokke.d
08-12-07, 17:41
Okey, har kladdet den på den filen som man laster ned og skal sende i posten, så lurer på om jeg sender den med post kanskje. Og siden den elektroniske kanskje ikke fungere så blir vel det et enkelt valg.
Er det noen som har lest boken "Norges hemmelige krigere" ??

mikki tikki
09-12-07, 00:44
Yes, har lest den boka:) spennende innhold og kule bilder.

alexander-stokke.d
09-12-07, 20:14
Ja, driver og leser den nå jeg. Spennende og få et lite innblikk i hverdagen til spesial operatørene.

armyduden
09-12-07, 21:20

Fikk brev i dag fra vpv om at jeg ikke er tjenestegyktig i fredstid grunnet helse. Jeg har en bilyd på hjertet, jeg er født med den og den har absolutt ingen betydning for min fysiske form eller helse på noen måte. .

Jeg har også bilyd på hjertet, og når jeg pratet med vpv i juli så var ikke det noe problem.
Fikk svaret at det ikke var noe farlig med en bilyd og at UTROLIG mange i Norge har det.
Ble litt nervøs jeg også når jeg fikk beskjeden om bilyd, men etter en prat med hun på vpv så fikk jeg vite det at det ikke var noe å tenke på og hadde ingen ting å si for søknadden min til HJK eller de medesinske kravene.
Så det at du er blitt "ikke tjenestedyktig" er for meg helt uforståelig.
Bare å ringe og klage, så ordner det seg nok.

Murkie
10-12-07, 01:19
Ja, jeg ble utrolig overasket over at jeg ikke ble erklert tjenestedyktig. Det luktet sterkt av at vedkommende som hadde lest attesten min egentlig ikke gjorde det eller ikke hadde peiling på hva han leste.

Skal ring så snart de åpner i morgen =)

Skal nok møte opp på opptak til sommeren på den ene eller andre måten :P

Stai
11-12-07, 16:55
lenge siden det har vært noe action her nå!

gutt 19 fra hamar som skal inn sommeren 2008.
hvordan ligger dere ann?

herr anfsim
12-12-07, 00:42
Inn til sommeren jeg og, Noen som vet hvor mye man bør være over minimumskravene? Aldri hatt noen problemer med dem så har gått mye over til utholdenhetstrening. Gjør det jevnt over best/to beste i klassen på styrke, sprint og langkjøring og øver to ganger studio (toppidretssenteret) to fotballtreninger (en langkjøring, to timer jogging) og kveldsturer på 10 min hver kveld med skole etter. Går en del på jakt også, men tenkte å komme meg inn i hvu nå etter jul for å få gått litt mer med sekk/patrulje. Hvordan høres det ut? Flere som kjører lignende?

Stai
12-12-07, 01:36
Inn til sommeren jeg og, Noen som vet hvor mye man bør være over minimumskravene? Aldri hatt noen problemer med dem så har gått mye over til utholdenhetstrening. Gjør det jevnt over best/to beste i klassen på styrke, sprint og langkjøring og øver to ganger studio (toppidretssenteret) to fotballtreninger (en langkjøring, to timer jogging) og kveldsturer på 10 min hver kveld med skole etter. Går en del på jakt også, men tenkte å komme meg inn i hvu nå etter jul for å få gått litt mer med sekk/patrulje. Hvordan høres det ut? Flere som kjører lignende?

Tror man bør ligge en god del over minimumskravene, jo mere jo bedre.
Hvor mye ligger du over minimumskravene?
Hvis du ligger godt over så ville jeg gjort som du sier, fokusere på å gå i terreng med sekk. Bygge deg gradvis oppover med vekten i sekken, og til slutt være på 30kg ca.
Veldig viktig at du ikke begynner med for tung sekk, veldig lett og få belastningsskader osv. Er jo tross alt 7-8 måneder til opptaket, så du har god tid til å komme opp til 30kg, hvis ikke mere.

Du ligger litt foran meg, jeg klarer alle kravene, og har en god kondisjon fordi jeg trener fotball 4 ganger i uken utenom styrke osv. men vil ligge enda mere over før jeg for alvor begynner å trene opp å gå turer med sekk og lignende.

Hvor er du fra? og hva driver du med dette året? alder?

herr anfsim
12-12-07, 01:53
Fra Oslo, går siste året på videregående. Ble kalt inn til hjk i fjor men utsatte det for å fullføre skolen. Trent mye ren pumping før men ikke gjort særlig mye av det siste halvannet året, synes man får så lite fin kropp av det og er jo ikke bolekropp man trenger heller så løper mye, trener fettforbrenning slik at jeg nermest ikke har noe og prøver å holde slank, strømmlinjeformet men uten de svære boleklompene :P Holder meg til sixpack og markerte muskler så får vi se om det holder eller ikke. Er 18 nå men blir 19 før opptaket. Har tre venner som også skal søke så blir litt lagånd blandt oss da. Gått på jakt på Finmarksvidda siden jeg var omtrent 12 så er vant med marsjstøvler og oppakning. Hvilke karakterer fikk du på sesjonen?

Stai
12-12-07, 03:04
Okei. Det høres bra ut. Hvordan er de andre vennene? godt motivert og rustet?
jeg tror jeg fikk 9 på de fleste:p er faktisk ikke helt sikker, men skal ikke være noe problem. du a?

Hvordan er svømmeferdighetene? blir litt testing av det og.

JK
12-12-07, 12:19
Hva er vil det egentlig si å ha "bilyd på hjertet"?

herr anfsim, hvordan type jakt driver du med?

herr anfsim
12-12-07, 13:09
Fikk 9 på alt untatt iq testen :P Må nok øve en del på svømmingen, kan svømme fort men klarer ikke farten lenge, teknikken er elendig :P
Har for det meste drevet med rypejakt, da mye gåing men i det siste har jeg prøvd meg litt på rådyrjakt, både driving og postering.

Stai
12-12-07, 13:26
Okei. Svømmeferdigheter kan du fort trene opp :)
Hvordan er de andre vennene? godt rustet og motiverte?
hvor mye over minstekravene ligger du?

Murkie
12-12-07, 13:39
Hva er vil det egentlig si å ha "bilyd på hjertet"?

Vet ikke om det er flere årsaker til bilyd, men i mitt tilfelle er det en liten lekasje i ene hjerteklaffen så i stedet for ”dunk, dunk” så kommer det en ”dunk, dunk, slurp” lyd. Men det er såppas lite at det er totalt harmløst.

Min gledelige start på dagen i dag var en telefon til vpv, fikk beskjed om at skjennelsen ble omgjort og at jeg nå er klassifisert tjenestedyktig! :D Han sa også at med mine sesjonresultater vil jeg garantert bli innkalt til opptak, men kan han egentlig garantere dette?

Anyways, glad for å være ”tilbake i spillet” :P

runor88
12-12-07, 15:17
Bor i Sarpsborg, så holder vel til her.. Planen er å gå i varteig, om du er kjent i området?

Når har du tenkt deg det?

Stai
12-12-07, 16:14
har dere søkt til Fallskjermjeger enda?

armyduden
12-12-07, 16:35
Godt å se flere FJ søkere her på forumet nå. Velkommen

Er selv 19 når opptaket starter, har trent med sekk i noen år nå og er snart oppe i 30 kg. Viktig å ikke ha for rask progresjon i tyngden på sekken, men har man ikke tid så har man ikke tid.
Jakter selv en del, men det går i skogsfugl her på østlandet. ;)
Jeg har flere bekjente som også skal inn til sommeren.
Ligger selv over minstekravene med brukbar margin, er ikke det jeg har fokuset på når jeg trener, går mye heller en tur med noen ekstra kg i sekken.

Stai
12-12-07, 16:49
okei. Det høres bra ut, Armyduden.
Hvor på østlandet er du fra? Jeg er selv fra Hamar.
Hvordan er de andre vennene forberedt?

har begynt så smått og gå med sekk jeg og, men starter rolig så det ikke blir noen belastningskader. Var på skitur i går faktisk :p

armyduden
12-12-07, 17:39
Bor selv like ved Gardermoen.

De som også søker FJ som jeg kjenner varierer noe i form og innstilling. Noen av de er i veldig god fysisk form, andre ikke så god fysisk form, men alle klarer nok minstekravene. Det er heller innstillingen jeg tviler litt på, ikke alle har trua på seg selv like høyt. De tviler litt, så vi får se hvem som "bukker" under når morroa starter. Men det skal nevnes at de fleste av dem er noen seige jævler;) Får håpe at alle klarer å holde seg skadefrie før og under opptaket.

Stai
12-12-07, 17:54
Okei! Er veldig forskjellig nivå på de jeg kjenner også!
har dere sendt inn søknad til Fj enda?

armyduden
12-12-07, 18:20
Har sendt inn min.
Vet ikke om det var nødvendig, men jeg sendte inn både elektronsik ( tror jeg ) og pr post.
Var litt usikker på om den elektroniske gikk i boks, fikk ikke noen bekrefteles etter å ha sendt den. Så jeg fylte inn den skriftlige som er mye mer utfyllende en den elketroniske...
Her helgarderer jeg meg, hadde vært litt kjipt om våren kom, men ingen innkalling til HJK.

Stai
13-12-07, 19:01
Okei. Kommer nok til å sende inn begge steder jeg også. Bare for å være sikker.
Vi får prøve å holde i gang praten her frem mot opptak synes jeg.
Gleder meg sinnsykt!

armyduden
13-12-07, 19:53
Hyggelig med en oppdatering i ny og nee, men ikke sitt for mye inn på pc`n jenter, kom dere ut i skogen og hold dere i form.
Jeg for min del har pådratt meg en kjip betenelse på slimhinnen i magesekken, så jeg får ikke lov å drive hard fysisk aktivitet av legen min i en to ukers tid nå.

mikki tikki
14-12-07, 16:07
Det høres ikke bra ut. God bedring da hvertfall.
For min del skal jeg komme meg ut i skogen i jula og få trent litt forskjellige typer øvelser. Men blir nok litt festing på sii:)

mikki tikki
14-12-07, 16:09
Hyggelig med en oppdatering i ny og nee, men ikke sitt for mye inn på pc`n jenter, kom dere ut i skogen og hold dere i form.
Jeg for min del har pådratt meg en kjip betenelse på slimhinnen i magesekken, så jeg får ikke lov å drive hard fysisk aktivitet av legen min i en to ukers tid nå.

ps: det er vel som regel jentene som pådrar seg skader;) hehe

Stai
14-12-07, 17:10
Neida, blir nok ikke for mye tid her. Trener så og si hver dag, forskjellige aktiviteter.
Greit og komme innom og se om det er kommer noen tips eller morsomme historier og lese om.

mikki tikki
30-12-07, 17:25
Hvordan går det med treninga for tiden gutta? Gjort noe kult i ferien?
Jeg gikk en herlig tur i skogen i dag med feltstøvler, 25kg i sekken og godt humør:)

Godt nytt år!

Husk stor bokstav i start av setninger. Sofakriger - moderator.

Olee
31-12-07, 19:52
Hei hei folkens.

Tenkte jeg skulle høre litt hvilke jaktstøvler dere har kjøpt dere som dere går inn til opptaket 2008? Vurderer selv 2 sko, men klarer ikke bestemme meg.

Alfa Bever Pro (disse fås vel i sort farge?)
Varg Isogaisa (finner ikke noen som selger..)

Hvilke sko bruker dere som trener til FJ? Noen gode erfaringer og dele med en som trener seg opp til FJ 08? :)

Ole.

zyprex
01-01-08, 03:39
Hei, folkens. Ser det er mange motiverte folk her inne som gleder seg til sommeren og opptaket. Som tidligere deltaker av FJ opptaket har jeg et par rAd til alle dere som mAtte annse dere selv som seriOse i treningen for A bli FJ.

Jeg selv var veldig motivert, og gjorde mitt ytterste for A komme i sA god form som mulig fOr opptaket. Men, det viste seg at det var et par ting jeg ikke hadde tatt i betraktning, og som det viste seg at mange pA rekrutten ogsA slet med: Skader, skader og atter skader. Her snakker vi da om slitasje skader. HJK rekrutten gir antakelig en av de hardeste belastningene kroppen deres har vaert borti, og sannheten er at de fleste ikke er forberedt for det.

Top tre lista bestAr av: Benhinnebetennelse, forsjellige kneslitasjer og ankel betennelser. I tillegg blir all sekkebaering mye vondere for nakken og skuldrene for mange siden de er for stramme i brystmuskelen og for svake i ovre del av ryggen. En veldig vanlig tendens.

Om treningen og forberedelsene deres er bra, kommer mye mer ann pA hvordan dere gjOr det, i motsetning til hvor mye eller hvor hardt. Minst 50%(kanskje sA mye som 80-90%) av rekruttene slet med en eller annen form for belastnings skader.
Jeg vil anbefale dere, pA grunnlag av erfaring, og samtaler med eksperter pA militaere belastningsskader, A legge opp treningen deres minst 50% rettet mot A unngA belastningsskader.

Hvordan: Bruk tOye Ovelser for A bli mye mykere i de riktige musklene, tren styrke i de riktige musklene, tren dere opp til A tAle belastning, men vaer veeldig forsiktig med progresjon, de fleste har for kjapp progresjon. For kjapp Okning i belastningsmengde. Belastningstrening man trenger er: LOping(uten sekk), lange skogsmarsjer med sekk.

Minstekrav vil jeg tro de fleste klarer med litt trening, men A unngA skader er det ytterst fA som klarer. A laere seg de riktige tOyeOvelsene er KEY her. Spesielt for benhinnebetennelse.

TOying av brystmuskel, og trening av "upper back" hjelper mot rygg og nakke smerter ved baering av tung sekk over lengre tid.

All den beste infoen dere mAtte trenge anngAende denne type trening finnes pA nettet, og hos resurs personer. GjOr det som skal til for A laere litt om det, av de beste, og legg det inn i treningsprogrammene deres, og dere vil ha en kropp som er best mulig rustet til A tAle de harde belastningene dere fAr i FJ rekrutten.
Til dere som er motivert og har spOrsmAl, send PM.

Good luck you that might need it, to the rest of you, enjoy the process.

-Zyp,
Byron Bay, Australia.

pwrframe
01-01-08, 14:51
Hei hei folkens.

Tenkte jeg skulle høre litt hvilke jaktstøvler dere har kjøpt dere som dere går inn til opptaket 2008? Vurderer selv 2 sko, men klarer ikke bestemme meg.

Alfa Bever Pro (disse fås vel i sort farge?)
Varg Isogaisa (finner ikke noen som selger..)

Hvilke sko bruker dere som trener til FJ? Noen gode erfaringer og dele med en som trener seg opp til FJ 08? :)

Ole.

Spar penga. På opptak er det kun M77 som gjelder, helst ferdig inngått. Finner ikke noe om det på HJK sine sider nå, men sjekk tidligere fallskjermjeger-tråder. Tror noen sendte mail til HJK og spurte.

emh
01-01-08, 15:04
Stemmer det. Kun M-77 som er tillatt. Tenkte å kjøpe meg Alfas jegerstøvel, men når jeg spurte HJK om dette var tillatt fikk jeg et klart nei som svar. Når det er sagt er jeg ganske fornøyd med M-77-ene. Har gått flere turer i myr og mark, og har enda ikke blitt våt på føttene, og har heller ikke fått noe store gnagsår. Tror det egentlig bare handler om å starte litt rolig.

JK
01-01-08, 20:09
Et interessant innlegg zyprex, dette skal tas i betraktning! Jeg ser du har nevnt at lange løpturer (uten sekk) og lange gåturer med sekk, trening av muskler i aktuelle kroppsdeler (spesielt legg, knær og ankler går jeg utifra?) samt uttøyning burde hjelpe stort. Jeg ser du hinter til at man finner all nødvendig info på netten, men er det noen enkle øvelser som du mener er nyttige, evt. en side? Igjen, jeg og sikkert mange andre setter stor pris på slike innlegg, særlig fra folk med førstehåndserfaring!

JAJ
01-01-08, 22:03
Enig med JK her! Tror man har mye og hente ved og lytte (eller i dette tilfellet å lese) til folk med erfaring. Av ren nyskjerighet hvordan taklet du det psykiske? Var det i det hele tatt slik du hadde sett det for deg?

Olee
01-01-08, 22:10
Ok, da skaffer jeg meg M-77 støvler. Ganske greit å slippe å betale opptill 3000 kr for støvler også, hehe.

armyduden
01-01-08, 23:12
Kom hjem fra fjellet nu, var deilig med 5 dager på hardangervidda, gikk noen turer på ski og koste meg.
Nyttårsaften tilbrakte jeg på en fjelltopp med utsikt over Geilo, kikut,Finse og haugastøl.
Artig å få med seg alt som ble skutt opp av raketter i 50 km ommkrets...Og så mye billigere enn å sende opp selv!

PF
03-01-08, 02:32
Misunner deg den, armyduden! Hadde jeg bare kommet på å gjøre noe slik selv på nyttårsaften!

Karer som skal inn i 2008:
Se om dere kan få ordnet med HJK en slik "Fallskjermjegertroppen 07/08" beretning på fallskjermjeger.no, slik at vi andre opprettholder motivasjonen mens vi venter på å bli ferdige med visse sivile (u)nødvendigheter før vi søker..

Håper dere ligger bra an nå med kravene - bedre enn jeg gjorde iallfall!
Hundrevis av folk har klart dette før dere, hva gjør dem bedre enn dere?
Hvorfor skulle ikke akkurat dere klare det?

Murkie
03-01-08, 15:28
http://www.mil.no/haren/hjk/start/falls ... til_s_ker/ (http://www.mil.no/haren/hjk/start/fallskjermjeger/Krav_til_s_ker/)

Har de forrandret på kravene igjen? Trodde 5000m var byttet ut med speedmarsj, men virker som om det er begge deler nå :D

Søkeren må klare de fysiske minstekravene som er:

5 hang ups (opptrekk)
35 situps (festede bein)
20 ryggups (ryggrulle)
30 armhevinger (pushups)
5000m landeveisløp - Tidskrav: 26 minutter
7 km speedmarsj med 22 kg sekk og våpen - Tidskrav: 52 minutter (antrekk: uniform og feltstøvler)

struksa
03-01-08, 15:38
Aldri hørt om speedmarsj, er det noe nytt som er kommet?
Det går ut på at man skal gå kjempefort en distanse uten å springe? Noe som kappgang? Eller en lengre 3 mil?

Stai
03-01-08, 15:45
En speedmarsj må ikke si at man må gå fort, man kan selvfølgelig løpe også. Selv om det er svært vanskelig og opprettholde en sånn fart gjennom hele marsjen.

PF: Hva mente du med at vi skulle opprette noe på fallskjermjeger.no?
Vi som skulle inn i 2008..

PF
03-01-08, 17:29
En speedmarsj må ikke si at man må gå fort, man kan selvfølgelig løpe også. Selv om det er svært vanskelig og opprettholde en sånn fart gjennom hele marsjen.

PF: Hva mente du med at vi skulle opprette noe på fallskjermjeger.no?
Vi som skulle inn i 2008..

Hvis en av dere kunne fått igang denne gode tradisjonen de har her:
http://www.mil.no/haren/hjk/start/fallskjermjeger/Fallskjermjeger_troppen/
Det å skrive et lite referat fra fallskjermjegeråret. Er veldig motiverende for andre å lese, iallfall for meg.

navy_arena
03-01-08, 17:32
Mye bra her nå gutta! Fortsett med holde denne tråden igang til sommeren.

Kjøp for all del ikke fjellsko til 3000 spenn. Det er gull verdt å ha med inngåtte M-77 når dere stiller til opptak med tanke på gnagsår overalt på hele foten, så vil anbefale å invistere i et par Alfa M-77 nå. Inngåtte sko vil ihvertfall begrense det ytre skadeomfanget på foten vil jeg tro.

Når denne tråden startet opp hadde vi god tid til forbredelser med tanke på sommeren -08, men slik er det ikke lenger. Mitt beste råd er å komme igang for fullt fra og med idag, og frem til sommeren!

Stai
03-01-08, 17:50
PF: Om jeg skulle være så heldig og gjennomføre et år som fallskjermjeger så skal jeg selvfølgelig gjøre det. Men det blir ihvertfall ikke før om 1 år og 6 mnd.
Synes selv det er veldig spennende og lese om hva de har opplevd.

Håper folk fortsetter og komme med tips om hva vi kan gjøre for å forberede oss til opptaket.

mikki tikki
04-01-08, 12:36
Hvis en av dere kunne fått igang denne gode tradisjonen de har her:
http://www.mil.no/haren/hjk/start/fallskjermjeger/Fallskjermjeger_troppen/
Det å skrive et lite referat fra fallskjermjegeråret. Er veldig motiverende for andre å lese, iallfall for meg.[/quote]

enig det! Syns det er på tide nå:)

PF
04-01-08, 22:22
Den gjelder for dere 07-jegere også...

runor88
05-01-08, 05:50
TOying av brystmuskel, og trening av "upper back" hjelper mot rygg og nakke smerter ved baering av tung sekk over lengre tid.

Har du noe bildet av det?

runor88
05-01-08, 06:07
Kjører forresten M77 selv.
Utrolige gode sko som fungere til det meste.

zyprex
05-01-08, 08:29
jeg har ikke noe bildet har akkurat for Oyeblikket, men jeg sitter pA mesteparten av den beste infoen og kunnskapen som fins for forberedelser, trening og ting man mA laere seg, relevant for FJ/spes. I tillegg til mye all erfaringen underveis i prosessen, og under HJK opptaket.

Send PM om du er ute etter noe mer spesifikt i forhold til forberedelser, trening og relevant kunnskap.

-Zyp

mikki tikki
09-01-08, 10:08
Halla alle sammen! da er det innspurten:) de fleste har vel sendt inn søknaden og ser frem til opptaket:) hvordan ligger dere an for tiden da?
jeg ligger slik:
push 45
sit 43
pull 11
dips 18
5000m løping 23.49min
7000m m. sekk 22kg/m77, 51.38min

ligger greit an, men må forbedre speedmasjen.

Stai
09-01-08, 14:58
Du ligger fortsatt godt ann, god tid på å gjøre noe med de tidene:)
5000m, løp du den med sekk eller uten? og med m77 eller joggesko?

Sånn ligger jeg ann sånn ca:

push-ups: 51
sit-ups på 2 min: 55
hang-ups: 9
dips har jeg ikke tatt maks.
3000m 11.00
Skal løpe 5000m og de andre distansene nå snart.
Jeg har ennå ikke sendt inn søknaden, men skal gjøre det i løpet av denne uka, men jeg prøvde å sende elektronisk, og det virka ikke for meg. Hvordan gjorde dere det?

Vi må fortsette og holde denne tråden gående fremover.

Olee
10-01-08, 00:03
God kveld folkens!

Greit å ha en slik post som dette for å lese om tips og slikt frem til opptaket, lært mye av å browse forumet.
Har blitt mye mer fokusert på skadeforbyggende trening blandt annet. Når det gjelder maks-testing av alle øvelsene, har jeg ikke fått gjort dette enda, men dette blir til helga - gleder meg til å se hvordan jeg ligger an, hehe.

Søknaden min er heller ikke sendt inn enda, men skal få gjort det snart :)

Stai
10-01-08, 00:29
Forresten, er det noen som vet når vi får svar på søknaden vår?

woods89
10-01-08, 14:22
Oi, et mindre uhell, skulle bare se om jeg skrev i riktig vindu, men trykkte OK i steden for forhåndvisning.

Uansett, jeg er ny her inne, men skal også søke FJ 08 og lurer på om det finnes noen andre søkere i Stavanger/Sandnes/Sola området som er interesserte i å treffes enten for å diskutere trening o.l. eller for felles trening/turer?

mikki tikki
10-01-08, 19:07
Du ligger fortsatt godt ann, god tid på å gjøre noe med de tidene:)
5000m, løp du den med sekk eller uten? og med m77 eller joggesko?

Sånn ligger jeg ann sånn ca:

push-ups: 51
sit-ups på 2 min: 55
hang-ups: 9
dips har jeg ikke tatt maks.
3000m 11.00
Skal løpe 5000m og de andre distansene nå snart.
Jeg har ennå ikke sendt inn søknaden, men skal gjøre det i løpet av denne uka, men jeg prøvde å sende elektronisk, og det virka ikke for meg. Hvordan gjorde dere det?

Vi må fortsette og holde denne tråden gående fremover.

du ligger bra ann du også da:) jeg løp faktisk den 5km`ern med joggebukse +joggesko. Skal man egentlig løpe denne distansen med feltstøvler og utstyr?
Når det gjelder søknaden har jeg sendt inn elektronisk, det funka for meg:)
For tiden har jeg ekstremt mye å gjøre når det gjelder skolesaker og jobb, så har vært dårlig med trening og turer i skogen for tiden. Men i begynnelsen av mars skal jeg få trent minst 3 ganger i uka igjen:)

11-01-08, 01:58
Oi, et mindre uhell, skulle bare se om jeg skrev i riktig vindu, men trykkte OK i steden for forhåndvisning.

Uansett, jeg er ny her inne, men skal også søke FJ 08 og lurer på om det finnes noen andre søkere i Stavanger/Sandnes/Sola området som er interesserte i å treffes enten for å diskutere trening o.l. eller for felles trening/turer?

Heldige nå :-)

Eg er fra stavanger, nærme sola. Skal ikkje inn før FJ2009. Hvis du vil oppnå ein gode og seriøse treningsmakker som du får god matching med så må du bare ta kontakt;) Det bler mye gåing med sekk i terreng.

zyprex
15-01-08, 04:04
Til alle dere som mAtte annse dere seriOse i treningen mot FJ opptak, her er noen rettningslinjer for hva dere burde fokusere pA:

Sette sammen optimalt treningsprogram og treningsprogrejon:

-lOping(kondisjon og belastningstilvenning for ben)
-marsjtrening, HJK tempo, med Ludvik og M77(utholdenhet, speed, teknikker, belastningstilvenning)
-utholdende styrke i relevante muskler
-eksplosiv styrke i relevante muskler
-trening i forhold til minstekrav
-riktig progresjon i all treningen for A unngA belastningsskader

-Metoder for A unngA alle de vanligste belastningsskadene:

-bevegelighetstrening(riktige muskler, riktig Ovelser med korekt utfOrt teknikk, riktig mengde)
-styrkeOvelser som forebygger benhinnebetennelse(vanligste belastningskade), kneskader og ankelskader.
-stretching og styrkeOvelser som gjOr belastningen fra tung sekkebaering mindre
-all treningsprogresjon
-riktig fottOy, bAde lOpesko og M77,+sA gode sAler som mulig
-riktig kosthold (pAvirker mange viktige prosesser i kroppen mer enn man skulle tro)

Bli enda bedre pA den psykiske delen:

-laere litt om KEY elementer til suksess/achivement
-laer av folk med erfaring hva man kan gjOre for A beholde egen motivasjon, -holde det gAende nAr det blir tOft, evt ikke la seg pAvirke for mye av andre rundt enn nAr de selv sliter(negativ pAvirkning)
-fA et sA virkelig bilde av hele prosessen som mulig(da mener jeg ikke spesifikke detaljer rundt opptak, men heller hva det faktisk vil si A vaere en FJ)

-FA tak i relevante resurser(de aller beste vil vaere en fordel):

-resurser pA skills som orientering, basik ting man kan ha en fordell av A vite/ha kunnskap om
-bOker og artikler om folk som har tjenestegjort i Spesialstyrker, kan vaere interressant og motiverende
-de beste treningsprogrammene pA forskjellig type trening relevant til denne type trening og forberedelser
-evt. bOker om goal achivement/suksess

-snakke med erfarne folk/eksperter pA omrAder man trenger A vite mer om(evt fA hjelp med)

Og til slutt, lag deres egen flaks, ikke la det vaere opp til tilfeldigheten.

-Zyp

zeph-x
16-01-08, 00:26
Hvilken dato startet opptaket i '07, noen som vet? Og noen som kan anta når det vil være i '08? Har noe veldig viktig å gjøre den 19-20 juli, og lurer på om det kræsjer.

Murkie
16-01-08, 12:05
"Vi ønsker deg lykke til med treningen og forberedelser til opptaket.
Fallskjermjeger rekruttskole starter 19 Juli 2008. Det vil være ca. 3 uker
rekruttskole før opptaket starter."

Starter nok den 19. desverre.

Stai
16-01-08, 14:12
den 19 er en lørdag da, høres det ikke litt rart ut og starte da? kan tenke meg at vi starter den 21, med oppmøte 20. Men vi får se. Blir nok rundt de tider.

Murkie
16-01-08, 14:37
Rart at det er på en Lørdag, det var i allefall dette som stod i mailen jeg fikk fra HJK etter at jeg hadde sendt inn søknaden min. Men mulig at det er fjorårets dato eller noe sånt og at datoen for opptaket i år ikke er helt fastsatt enda.

mikki tikki
16-01-08, 16:11
Hm.. Da blir det liten sommerferie i år. Men det gjør vel ikke så mye når man gleder seg til noe kult:)

Stai
17-01-08, 13:00
Gjør vel ikke det heller..

skvikke
19-01-08, 20:59
Noen fra bergensområdet som skal inn i år? Skulle gjerne hatt en treningsmakker å dele erfaringer med.

Tordenskjold
20-01-08, 19:43
Sitter med treningsprogrammet her og jeg lurer på hva som menes med "Løping, intervaller 45 min 5 stk av 2 min varighet" i uke 11

Gainity
20-01-08, 19:47
Rekner med de mener 5 intervaller på 2minutt. Selve intervallene tar vel da sikkert ikke mer enn 15-20min, men oppvarming og tøying tar også litt tid, så da havner hele økten på rundt 45minutt ;)

zeph-x
20-01-08, 22:47
Hei igjen.

Bare lurte på hva man trenger å ha med seg på opptak? Det står " Ved oppmøte til opptak skal attester fra utdanning og jobb være med, og leveres her hos oss ". Hvilke attester fra utdanning vil dette si? Er det vitnemål fra videregående, ungdomsskole eller hva er det?

21-01-08, 12:29
vidergående....

krembanan
21-01-08, 20:27
Da var søknaden sendt inn. Dette blir bra. Ble fallskjermjegeropptak isteden for mjk opptak. Er det slik at vi ikke kommer hjem på 3uker fra den 19.juli? Kommer til å bli desp:P

Capitalize ! Sofakriger - moderator

21-01-08, 20:58
mammagutten sjøl... :)

krembanan
21-01-08, 21:38
Hvordan jeg ligger ann foreløpig:
-120kg benkpress
-280kg vertikal beinpress
-17 strikte opptrekk med overtak, stått litt stille på 15-17rep et par uker nå.
-27dips
-57rolige pushups
-60 situps

Kondisjonsmessig: 3000m ca 11.07, har ikke testet på noen måneder

Kroppsvekt: 86kg

armyduden
21-01-08, 22:21
Er det slik at vi ikke kommer hjem på 3uker fra den 19.juli? Kommer til å bli desp:P

Du kan jo bare dra hjem når du vil;)

ifanterist
21-01-08, 23:15
http: //www.youtube.com/watch?v=arppMOsVOQ

Olav
21-01-08, 23:26
http: //www.youtube.com/watch?v=arppMOsVOQ

The url contained a malformed video id.

Stai
21-01-08, 23:57
Den linken funka nok ikke..

22-01-08, 15:18
Da var søknaden sendt inn. Dette blir bra. Ble fallskjermjegeropptak isteden for mjk opptak. Er det slik at vi ikke kommer hjem på 3uker fra den 19.juli? Kommer til å bli desp:P

Du får ikke noe særlig perm. Hvis dette bekymrer deg allerede så..

krembanan
22-01-08, 15:20

Du får ikke noe særlig perm. Hvis dette bekymrer deg allerede så..

Den er grei. Er ikke akkurat noe bekymring.

krembanan
22-01-08, 15:27
Noen turer på gang?

22-01-08, 15:59
Hva skal folket i uke 8?

Mulig jeg kan være med på en liten tur da hvertfal! Har allerede reservert Søndagen uke 7 til Tirsdag. Tirsdag til Torsdag er jeg ledig for en kjapp tur.

skvikke
25-01-08, 21:49
Jeg får spørre igjen, Er det noen fra Bergensområdet som skal på opptaket i år?
Kan da umulig bare være østlendinger og meg som til Rena! ;)

mikki tikki
01-02-08, 10:18
Ser slik ut;) haha

emh
03-02-08, 13:30
Hei!

Jeg sitter og leser på den Spørsmål og svar-sida på fallskjermjeger.no og ser at det står:

27. Det står at man skal legge ved eventuelle attester når man søker. Hva slags attester er det snakk om?
Vi får hvert år inn flere søknader enn det vi har kapasitet til å kalle inn. Vi ønsker derfor at søkerne sender inn vedlegg med søknaden slik at vi kan rangere søkerne. Vi er interessert i kopi av karakterutskrifter og attester fra eventuelle arbeidsgivere.

Er det noen som har sendt med noe slik? Jeg søkte elektronisk, og da sto det ikke noe om det.

norcag
03-02-08, 16:29
På HJK's sider står det:

[quote]Ved oppmøte til opptak skal attester fra utdanning og jobb være med, og leveres her hos oss

armyduden
04-02-08, 21:08
Da var det som IKKE skulle skje, skjedd. Jeg har blitt syk, og det nå rett før opptaket.

Er faktisk blitt så syk at jeg må utsette opptaket med et år hvis jeg er heldig! Er jeg uheldig så dør jeg.
Skal opereres på mandag om en uke, så det blir jo en ny erfaring å ta med seg, forhåpentligvis.

Kan skrive litt mer etterhvert, dere andre får uansett ha lykke til videre med treningen. !

Ins1ckure
04-02-08, 21:25
Oj!
Det var leit, god bedring da! Det ordner seg, vettu. Kanskje du kan rette blikket mot FJ 2009 sammen med bl.a. meg!

04-02-08, 22:09
Lykke til armyduden ja! For håpe du blir bedre etter hvert. Hvis det blir 2009 så skal jeg og si at du komme sammen med meg! Vi gir aldri slipp på hverandre, uansett.

"Together we can do it"

Gainity
04-02-08, 22:40
Lykke til, og god bedring ja!
Hva skal du opereres for?
Blir det opptak i 09, så snakkes vi sikkert der.

JAJ
05-02-08, 11:55
God bedring armyduden! Hørest alvorlig ut.

norcag
05-02-08, 22:17
Du får ha god bedring armyduden. Legene er flinke de;)

Jeg måtte selv utsette opptaket med 1 år pga sykdom. Hvis du blir fort frisk så er det helt klart en fordel å ha et år ekstra på baken før man skal inn.

Lykke til uansett!!!

thomasf
07-02-08, 01:17
Det var virkelig kjipt, armyduden. Men da får du iallfall goood tid til å forberede deg til neste års opptak! :)

Føler ikke at jeg er særlig godt forberedt per i dag, men har begynt å trene og skal satse veldig mye på det fysiske fremover. Har gått til innkjøp av M77-støvler og skal begynne å traske litt ute i naturen. Slik ligger det an nå:

30 Armhevninger
40 Situps

185 høy og veier 80kg

Skal se hvor mange pull-ups og ryggruller jeg klarer, og ta en løpetest når jeg får tid til det. :)

Er det forresten noen i Ålesundsområdet som har tenkt å søke? Hadde vært fint å møte andre herfra som også har tenkt å søke fallskjerm. Om vi ble nok folk kunne vi kanskje møttes og planlagt en fellestur?

Resten får ha lykke til fremover! Håper vi ses til opptaket i juli! :)

admin
07-02-08, 08:37
Da var det som IKKE skulle skje, skjedd. Jeg har blitt syk, og det nå rett før opptaket.

Er faktisk blitt så syk at jeg må utsette opptaket med et år hvis jeg er heldig! Er jeg uheldig så dør jeg.
Skal opereres på mandag om en uke, så det blir jo en ny erfaring å ta med seg, forhåpentligvis.

Kan skrive litt mer etterhvert, dere andre får uansett ha lykke til videre med treningen. !

Murphy slo til denne gangen for deg. Folk flytter fjell med beinhard vilje. Vingen skal på brøstet...

Stå på og gi gass!

mikki tikki
09-02-08, 14:09
Er det noen som har vært på utdanningsmessa i Lillestrøm? Hørte det skulle komme en fallskjermjeger dit.

Kaapee
09-02-08, 14:19
Lykke til armyduden!
Det ordner seg for flinke folk :)

Rettet skrivefeil. Sofakriger - moderator

12-02-08, 23:34
Er det normalt og ikke ha fått innkallelse slipp til sesjon når man er fyllt 18?

Ins1ckure
13-02-08, 16:38
Er det normalt og ikke ha fått innkallelse slipp til sesjon når man er fyllt 18?
Hvis du logger inn på Minside.no, så har du nok fått en mail der som angir et tidsrom der du vil bli innkalt. Jeg vil bli innkalt til sesjon mellom 21.01.08 og 30.06.08. Men jeg er 17, da...

rangerlie
13-02-08, 18:29

Jeg har heller ikke fått brev ang sesjon. Jeg ringte derfor inn til VPV, og da sa de at jeg vil bli innkalt det året jeg fyller 19. Det var grunnen til at jeg ikke har fått brev dette året. Regner med det gjelder alle andre som heller ikke har mottatt noe brev i det 18. år.

mikki tikki
14-02-08, 15:21
jeg var inne på sesjon når jeg var 17. Er det ikke dette som er vanlig da? Men har en kamerat som faktisk ikke har vært inne ennå, så han ringte VPV, og de hadde vist glemt han.

apropo, er det noen som vet når vi får innkalelse? :)

Ins1ckure
14-02-08, 16:49
Er alle formelle krav tilfredstilt vil du få innkalling til fallskjermjeger rekruttskole. Innkallingen vil bli sendt ut i april/mai
http://www.mil.no/haren/hjk/start/fallskjermjeger/S_knadskjema/

Du får innkalling i april/mai til fallskjermjegeropptaket.

mikki tikki
20-02-08, 13:14
Ok. Men er det ikke slik at vi får et varsel om planlagt innkallelse først?
Kjenner noen som har fått det nå i det siste, men det er til andre avdelinger i forsvaret.

Ins1ckure
20-02-08, 17:23
Hvis du mottar "Varsel om planlagt innkallelse" til HJK, vil det si at du er garantert en innkalling som fallskjermjeger? I så fall er det jo da jubelen slippes løs...

herr anfsim
25-02-08, 01:20
Var på en tre dager lang skitur i Nordmarka(Oslo) nå i ferien med to overnattinger i telt. Gikk en ca. 100mil men med sekk(pluss isborr og spade) ble det noen kilo alikevell. Flott tur og syntes det var en bra "test" av hvordan jeg holder med lite mat og dårlig med husly. Sommertelt og tillsvarende sovepose var ikke noe sjakktrekk :P Noen andre som gjorde noe lignende i ferien?

Jeg fikk innkallelsen til opptaket sent i mars/ridlig april i fjor.

navy_arena
25-02-08, 10:19
Det hørtes ut som en bra tur... Fikk nok testa deg litt der ja.
Men 100 mil hørtes noe drøyt ut :p
Til sammenlikning er Vasaloppet rundt 9 mil. (?)

mikki tikki
25-02-08, 10:37
Men er det noen som vet om vi får varsel om planlagt innkallelse først? :)

herr anfsim
25-02-08, 16:15
Skulle nok stått 10 mil der ja :P 100 kilometer da.

Stai
25-02-08, 17:15
Hehe, 100km hørtes litt mer normalt ut:)

hvordan gikk det med deg på fj-opptak i fjor? Hvis du vil fortelle..

herr anfsim
25-02-08, 23:32
Måtte trekke søknaden min i fjor for å få fulført VGS. Trodde, da jeg søkte, at jeg vill bli innkalt året jeg fylte 19 men det viste seg å være feil. Så etter nøye vurdering fant jeg ut at jeg skulle slite meg gjennom ett år til på skolebenken :(

schtan
25-02-08, 23:36
Her (http://www.arrse.co.uk/cpgn2/Forums/viewtopic/t=46799/postdays=0/postorder=asc/start=0.html) er noen gode tips om hvordan man skal forbrede seg på SAS-opptak :) Som alltid en hyggelig tone hos britene..

zeph-x
28-02-08, 16:59
Jeg fikk innkalling til panserbataljonen idag. Betyr dette at jeg ikke kan komme inn på opptak til fallskjermjegertroppen? Eller er det (som jeg håper) at fallskjermjegeropptaket kommer som et tillegg utenom vanlig innkalling?

zeph-x
28-02-08, 17:01
Og så så jeg forresten denne lenger opp i tråden her:

Måtte trekke søknaden min i fjor for å få fulført VGS. Trodde, da jeg søkte, at jeg vill bli innkalt året jeg fylte 19 men det viste seg å være feil. Så etter nøye vurdering fant jeg ut at jeg skulle slite meg gjennom ett år til på skolebenken :(

Jeg fyller 19 iår, men jeg er ferdig med VGS nå i starten av juni. Hvordan blir dette?

herr anfsim
28-02-08, 20:34
Sykkelmartin: Da er du i samme båt som jeg er nå. Jeg ble innkalt 2. året på VGS og derfor måtte jeg trekke meg. Men hvis du, som jeg, slutter nå til våren blir det ikke noe problem. Kort ferie dog :(

Noen som har fått innkallelsen til HJK enda? Ser at mange har fått til andre avdelinger.

guer
28-02-08, 21:23
Hvis dere kommer inn til fallskjermjegertjenesten så kommer inkallelsen i April/ Mai, ikke noe fare om dere blir innkalt nå. Jeg fikk inkallelse i dag til panserbatataljonen men regner med å komme inn til fallskjermjegeropptaket...
Er det forresten noen som vet hva elektronisk signatur er?? det står nederst på den elekroniske søknaden. Har sendt skriftlig, men vil sende elektronisk òg for å være sikker

rangerlie
28-02-08, 21:44
Hvis dere kommer inn til fallskjermjegertjenesten så kommer inkallelsen i April/ Mai, ikke noe fare om dere blir innkalt nå. Jeg fikk inkallelse i dag til panserbatataljonen men regner med å komme inn til fallskjermjegeropptaket...
Er det forresten noen som vet hva elektronisk signatur er?? det står nederst på den elekroniske søknaden. Har sendt skriftlig, men vil sende elektronisk òg for å være sikker

Elektronisk signatur er signaturen din skrevet på data bare, tror det funker dårlig å skrive med penn.. ;)

guer
28-02-08, 21:55

Elektronisk signatur er signaturen din skrevet på data bare, tror det funker dårlig å skrive med penn.. ;)

Da så;) Må vel være greit å sende både elektronisk og pr. post? men er kansje litt irriterende å lese dobbelt opp mange søknader for folkene som leser søknadene..

rangerlie
28-02-08, 22:02

Da så;) Må vel være greit å sende både elektronisk og pr. post? men er kansje litt irriterende å lese dobbelt opp mange søknader for folkene som leser søknadene..

Jeg hadde også gjort det samme som deg, men som du sier blir det jo mye ekstra for dem i HJK som skal lese dette dersom alle søkerne skulle sendt dobbelt..

mikki tikki
28-02-08, 22:48
Fikk innkallelsen i dag jeg også. " du er planlagt innkalt til sjøforsvarets rekruttskole mars 2009!"
fy flate, jeg må inn på Fj opptaket:)

zeph-x
29-02-08, 00:06
Vel, det var veldig godt å høre at jeg fremdeles kan bli kalt inn til fallskjermjegeropptak. Det å komme inn i panserbataljonen gjør jo bare at jeg har enda en motivasjonsfaktor for å klare opptaket, hehe. Har to kamerater som også ble kalt inn til luftforsvaret i mars 2009. Kjedelig å starte på det tidspunktet da.

Chimo
29-02-08, 01:39
ja, panserbataljonen! jeg kom også inn der!
Og bruker det som motivasjon for å komme meg vekk derfra å komme mej på Fj

admin
29-02-08, 08:11

Hvordan går det med deg, armyduden?

dasb00t
29-02-08, 15:37
så hvis du ikke får svar nå, så mener det at du har kommer til å bli innkalt til fallskjermjeger?

armyduden
29-02-08, 17:23
Her kommer en liten oppdatering.

Har vært en heller absurd tid jeg har gått igjennom nå, med mye ut og inn av sykehus.
For ca en mnd siden, oppsøkte jeg akutten på A-Hus med difuse mage/brystsmerter som jeg hadde sliti med siden rett før jul. På sykehuset ble deg gjort ultralyd, ct og mr samt en haug med blodrøver.
En uke etter at jeg ble innlagt på a-hus ( med permison vell og merke, så jeg slapp i tilbringe tiden der ) så kom svaret fra alle prøvene som hadde blitt gjort.
Legene hadde kommet frem til at jeg hadde en ondartet svulst i bukspyttkjertelen og at jeg måtte ha en operasjon. Og det skal ikke mer en et tastetrykk på google før du kan se at det er mellom 5-2 % overlevelses-sjangse på kreft der.
Jeg fikk vite at jeg skulle opereres innen to uker fra nå, imellomtiden skulle jeg bare leve et "normalt" liv i mellomtiden. Før jeg gikk fra sykehuset den dagen mått jeg jo ringe pårørende, siden jeg kom alene. Og jeg kan med hånden på hjertet si at det er den tyngste telefonsamtalen jeg har gjort i mitt liv, når jeg skulle ringe mamma. Men nok om det.

Dagene gikk og jeg levde så "normalt" som mulig, men det skal nevnes at jeg har vell ikke tenkt så mye på så mye rart i hele mitt liv.

Uansett, to uker gikk og jeg ble lagt inn på Rikshospitalet for å gjøre meg klar for operasjonen, og så kom kontrameldingen, dagen før operasjonen viste blodprøvene tegn til at gallegangen hadde fri pasasje(gallegangen min hadde vært sperret av, noe som gjorde meg gul og susete i huet, siden blodet mitt ble forgiftet)
Og det skulle jo praktisk talt ikke være mulig, siden en svulst ikke trekker seg tilbake på den måten. operasjonen ble avlyst dagen før og de måtte ta en haug med nye prøver. Etter en ny runde med prøver og undersøkelser på rikshospitalet fikk jeg beskjed om at de nå trodde det var en betennelse i bukspyttkjertelen IKKE en svulst. Og det gjør jo hele saken mye greiere.

Jeg har pratet mye med legene mine om hvordan det blir fremover mtp en kariere i forsvaret og ftgt. Hvis ting går i min rettning så var det ingen ting i veien med å møte opp på FJ opptak til sommeren og ha en evt kariere i forsvaret. Så den kan se ut som jeg møter opp til FJ opptak i år, men ingen ting er sikkert enda og jeg venter fortsatt på nye svar fra riksen.

Har lært masse nytt om meg selv mtp på det mentale og hvordan jeg takler tunge tider og usikkerhet i denne perioden, og jeg kan ikke noe annet en å se tilbake på dette som en veldig positiv opplevelse, men med sine negative sider. og enda så er ikke eventyret ferdig. ;)

Kan skrive igjen når jeg vet noe mer.

:D

herr anfsim
29-02-08, 17:36
Godt å høre at det ordner seg da :)

Noen som vet om det er ett dårlig tegn å ikke ha blitt innkalt til noe enda?

mikki tikki
29-02-08, 22:38
Hyggelig å høre Armyduden:) Du har den rette innstillingen og motivasjonen, så du kommer nok til å være en av de som møter opp på Rena i juli du:)

guer
29-02-08, 22:40
Om du blir innkalt nå eller ikke har ikke noe å si hvis søknaden blir godtatt. Det er ingen grunn til å bite negler før i april/ mai angående fj opptaket, så spar på nervene ;)

Forvarets offisielle sider finner du her Forsvaret.no