PDA

Vis full versjon : Opprop, Fallskjermjeger 2006!

Forvarets offisielle sider finner du her Forsvaret.no

Sider : [1] 2

Crazy_K
09-10-05, 16:12
De som krøp igjennom nåløyet i år har vel knapt fått fallskjermvinge og vinrød beret, men det er aldri for tidlig å starte:)

La forumet få vite litt om deg som skal på opptaket til fallskjermjeger 2006. Kanskje har du opptil flere potensielle fallskjermjegere i nabolaget ditt, hvem vet?

Og har du noen spørsmål om dette med å bli fallskjermjeger, så fyr løs, men husk at HJK er den sikreste kilden å henvende seg til. (postmottak.hjk@mil.no eller tlf: 62 40 30 00/48 88 33 63)

Noen lure linker:
http://www.mil.no/haren/hjk/start/Om_HJK/ofte_ss Ofte stilte spørsmål hentet fra HJKs offisielle sider

http://www.mil.no/haren/hjk/start/Om_HJ ... _bli_jeger (http://www.mil.no/haren/hjk/start/Om_HJK/hvordan_bli_jeger) Hvordan bli fallskjermjeger. Her står blant annet minstekravene, og nederst på siden ligger en link til søknadspapirene for å bli fallskjermjeger. SØKNADSFRIST: 2. MAI. Husk at det må sendes søknad separat i tilegg til å møte på sesjon.

http://www.mil.no/haren/hjk/start/Om_HJ ... kjermjeger (http://www.mil.no/haren/hjk/start/Om_HJK/fallskjermjeger) Året som fallskjermjeger. En oversikt over hva man lærer når man tjenestegjør som fallskjermjeger.

Jeg kan begynne med meg selv. Navnet er Kristian, jeg er 18 og bor i Tromsø.

Så, fyr løs!

admin
09-10-05, 17:13
Bra tiltak, kamerat Crazy_k!

84mm
09-10-05, 18:23
De som krøp igjennom nåløyet i år har vel knapt fått fallskjermvinge og vinrød beret
Vi står klare PolarBear IV for å la dere dilte rundt i de dype skoger med oss på slep... he-he..
Hoit!
84mm

Jan Olav
09-10-05, 18:32
Jeg er 17 (18 i november) og bor i Oslo.

matt
10-10-05, 16:39
jeg er 18 år og bor i nannestad..

går siste året på almennfag og det er ikke ord som kan beskrive hvor utrolig hardt jeg gleder meg til å prøve å komme inn i hjk!!!

jeg trener med mjk treningsprogrammet og kan anbefale det til de som gjerne vil herde seg!!!

men husk å gå masse med sekk!!!! tung sekk!!!!

vi møtes på opptak!!! hehe :D lykke til alle sammen!!!

TMD
10-10-05, 19:01
Heter Trond Michael, er 18 år og kommer fra Leksvik, 3 mil nordøst for Trondheim. Går for tiden siste året på allmenne fag og ser utrolig mye fram til førstegangstjenesten og opptaket.

turboLars
01-11-05, 17:48
Tenker å gjerne prøve meg, men har ikke søkt på det enda. Må være sikker på at dette er noe jeg helt sikkert vil gjøre før jeg søker til opptaket.

Sliter litt med høydeskrekk, noe som får meg til å være litt skeptisk på at dette er noe som er for meg.

Crazy_K
01-11-05, 18:47
Har litt høydeskrekk selv, men jeg satser på å "gå det av meg" på vei ut av flyet, skulle jeg komme så langt:)

Har heller ikke søkt, litt tidlig ennå, regner med å slippe brevet i postkassen like over nyttår, rett før jeg skal på sesjon.

talars1
01-11-05, 20:59
Hello. Jeg heter Thomas, kommer fra moss! er 22år og sendte inn søknad til fallskjermjeger'n i september!

har lagt om treninga mi til å fokusere mer på seighet og utholdenhet. startet såvidt med litt jogging igjen etter ett lite opphold pga beinhinnebetennelse. kjenner det kommer frem og tilbake, så jeg må jobbe meg forsiktig opp på den biten. prøver å kompensere med å gå i ulendt terreng med litt vekt i sekken. Nettopp startet med litt svømming som alternativ.

også spiller jeg paintball da! :))

Berg
02-11-05, 06:12
Vil ønske dere lykke til :D

Stå på!

No fear
02-11-05, 18:19
Til dere som sliter litt med høydeskrekk så er rådet å begynne med klatring med tau og rappelering og øke på lengden både på vei opp og ned. Første 2-3 gangene kan være litt spooky når en er opp på toppen enten det er på vei opp eller ned, men det går over veldig fort og er ganske digg! Klatre klubbene pleier å arrangere helgekurs/turer ut i det fri så det er bare å henge seg på. Ikke minst er det dritbra trening fysisk (blir sterk og seig i spesielt arma) og psykisk og et plus å ha på papiret/i sekken da dette er noe spesstyrker driller på! Kan også hoppe fra 3 - 5 - 10 meteren. Hvis dere klarer å stupe fra 5`ern så har dere kommet langt! Dette kan gjøres på slutten av svømmeøkten.
Husk at det er normalt for mennesket å synes at det ikke er helt riktig å kaste seg ut/prøve å fly gjennom luften så det er ikke noe galt med dere! Men ønsker en å komme inn i HJK må mann flytte noen grenser og det de krever er ikke umulig, bare logisk...

turboLars
02-11-05, 20:15
Takker for rådet. Det er en klatrehall ikke langt fra hvor jeg bor. Da står et klatrekurs på skjemaet i nærmeste fremtid. Er det ikke et kurs som heter noe slikt som brattli kurset?

Crazy_K
02-11-05, 20:20
Regner med å flytte et par-ti grenser på opptaket til HJK uansett;)

Har klatret litt, og jeg prøvde å klatre i en isvegg ca 10 m høy på bre i høst. 2 isøkser og stegjern, helt utrolig gøy, slår lett vanlig klatring. Litt skummelt når man glapp da, veggen gikk på skrå utover. Prøvde så litt rappelering ned der, skikkelig moro når man først prøver.

JevèrMann
02-11-05, 21:32
Jeg hadde også høydeskrekk, men som No Fear sier, det er ikke så vanskelig å overvinne.
Jeg begynnte å rapellere på en 15m vegg i skogen sammen med en kammerat og det gikk ikke lenge før vi begge rapellerte 50m australsk.

Hvis jeg ikke tar feil så må du ha det kurset for å få ett såkalt brattkort.
Mangen haller krever at du har dette for å kunne sikkre makkeren din.
Kurset i Bergen mener jeg koster 700kr, men det er uansett verdt det.

Shifty Powers
02-11-05, 22:17
Ja det hjelper veldig å venne seg til det.. Var litt shaky for høyder jeg å en stund, men nå jobber jeg på et prilletårn 60m over bakken (hele tårnet er 112m høyt).
Allikevel så trur jeg at jeg kanskje skulle prøvd meg på et kurs!
Får sjekke litt i grenlandsområdet. Har uansett litt bedre tid enn dere andre her da...

Shifty Powers
02-11-05, 22:26
Har litt høydeskrekk selv, men jeg satser på å "gå det av meg" på vei ut av flyet, skulle jeg komme så langt:)

Har heller ikke søkt, litt tidlig ennå, regner med å slippe brevet i postkassen like over nyttår, rett før jeg skal på sesjon.

hehe.. ja det er vel det som er greit med fallskjermhopping automat. Så vidt jeg har skjønt så er det bare å storme ut (ja.. denne antagelsen er delvis basert på band of brothers..hehe).

Lykke til gutta, håper du får deg noen skikkelig øvelser med HVU først Crazy_k. Jeg har ihvertfall fått med meg noen flotte erfaringer på de jeg har rukket å være med på.

Men det er som du sier... først må man komme dit...

Kenny
05-11-05, 19:07
Heter Sindre, er 18 år og bor i Trondheim. Gleder meg sinnsykt! Har heller ikke søkt enda... Har ett fallskjermkurs jeg skal ta. Så tenkte jeg skulle vente til det var gjort... for fallskjermlissens er vell en relevant atest...? Spiller sikkert ikke så mye rolle, men det skader nå ikke....

Crazy_K
05-11-05, 21:16
Joda, fallskjerm er et av fallskjermjegerenes (DOH!) fagfelt, så det teller sikkert positivt.

Og det er nok utrolig artig å hoppe i fallskjerm...Kunne veldig godt tenke meg å hoppe sivilt, problemet er bare det at det fort blir noen kroner...

Kenny
06-11-05, 11:44
ja det koster klink... Kurset jeg skal ta koster ca 5000. Da er pakkekurs + noen hopp innkludert. Har nedprioritert noen byturer til fordel for det kurset:)

19-11-05, 17:10
Navn: Kjetil Bragstad
Hobby: Airsoft, snowboard og Amerikansk Football (Vant NM i år)
Alder: 18 år
Gått gjennom Fallskjermjeger programmet, noe jeg skal gjøre en gang til.
Oppnådd: Løpt 2 mil på 1 time og 45/50 minutter
Gått med 19 kg sekk, 3 mil på 4.5 time med 1 pause.
Tatt kravene til fallskjermjegeropptaket.

Utdanning: Går siste året Allmenfag på Stange VGS.
Valgfag i fjor: Politisk Idèhistorie, Matte 2MZ, 2SK, 5-timers Engelsk.
Valgfag i år: 3MZ, 5-timers Engelsk fordypning.

nKnockout
23-11-05, 20:15
Navnet er Nikolai, er straks 18 og bor i Oppegård...

Spurven
07-12-05, 19:05
Andreas, 18 år, bor i Kragerø. gleder meg som en unge til førstegangstjenesten. Går vk2 på idrett, har to orienteringskurs, og livredningskurs, har lisens som livredder. håper det hjelper litt på søknaden.. alt har jeg fått igjennom idrettslinja. albefaler alle yngre som å søke idrett.. mine tre beste år på skolen! alt blir tilrettelagt for trening. man lærer mye om restitusjon, ernæring, anotonomi, treningsmtoder og mye mer. Tror det er et godt grunnlag hvis man skal søke FJ eller MJK.
Håper å se dere på opptak til sommern;) !!

Crazy_K
07-12-05, 19:20
Enda en som har skjønt hvilken linje som gir det beste grunnlaget:)

3 år med trening, kunnskap og erfaring innenfor trening og friluftsliv. Hva mer kan man ønske seg?

Jerv
08-12-05, 14:35
Enda en som har skjønt hvilken linje som gir det beste grunnlaget:)

3 år med trening, kunnskap og erfaring innenfor trening og friluftsliv. Hva mer kan man ønske seg?
Kunnskap om ett eller annet yrke så man ikke står på bar mark om man ikke når opp? :P

Crazy_K
08-12-05, 15:25
Joda, rakker ikke ned på yrkesfag, eller almennfag for den saks skyld.

Får jo generell studiekompetanse da, så da kan man godt hive seg rundt og studere.

Men når det gjelder trening og friluftsliv er det ingen andre linjer som kan måle seg.

08-12-05, 22:50
Jo, høyskole som man desverre ikke får generell studie kompetanse av, i tilegg til at man må sitte i bibel grupper.

Angrer på at jeg ikke søkte idrett! Vi tok forresten idretts klassen i fotball, noe som er rimelig bra når den klassen hadde det som særemne ;-)

joi fsk
10-12-05, 10:50
Jony fra stavanger. går også idrettslinja på bryne. NORGES største idretts skole. (FAKTISK) ingen tvil 70% av spesial avdelingenne er personell som har idrettslinja bak seg, og dette er ikke kødd. dette for vi har en stor trenings belastning gjennom 3 år. og har god kunskap om anatomi og fysologi. er 18 år, jobber som instruktør, og driver med friluftsliv. ska forhåpentlig vis inn til opptak til fj, og videre skal jeg prøve meg på manndoms testen. FSK. noen som deler samme tenkene?

Crazy_K
10-12-05, 12:38
Hei Jony!

Joda, jeg ser absolutt ikke bort i fra at det blir spesialjegeropptak sommeren 07, skulle jeg komme meg gjennom fallskjermjegeropptak sommeren 06...

Noen som har vært på sesjon enda? Har ikke fått innkallelse selv enda, men vet at de har begynt nord i fylket, og ifølge et brev jeg fikk for en stund siden, skal sesjon avholdes i Tromsø i ukene 2-7 neste år.

joi fsk
17-12-05, 14:22
jeg har vert på sesjon i oktober, sesjonen går etter fødselsdato..... så vis du fuller seint på året, kommer du seint inn til sesjon
fikk ni på alt av det fysiske, og 7 sammenlagt på det skriftlige....

Crazy_K
17-12-05, 15:06
Har fylt for over et halvt år siden, tror det der varierer fra sted til sted. Her kalles alle inn fra 87-kullet i de ukene jeg nevnte. Regner med at jeg sender søknaden så fort jeg har vært på sesjon.

HUSK SØKNADSFRISTEN: 2 MAI! Søknaden må sendes selv om man har vært på sesjon.

rullest0l
20-12-05, 22:13
Jeg heter Tobias, eer 18 år, og har akkurat fått vite at min søknad til fallskjermjeger akkurat er blitt mottatt.. Har begynte å trene som bare det, og SKAL greie det hva enn som skjer..

Lykke til folkens! Håper å se dere som vil dette, i tillegg til meg, i Rena til sommeren:D

Crazy_K
20-12-05, 22:25
Jadda:)

Prøv å få med deg noen turer i forumsammenheng, vet Benky har noe på gang, se på tråden om fellesturer.

No fear
21-12-05, 09:17
Et stort tips til alle dere som skal på prøve dere på fj er å melde dere i HV Ungdom og være med på alle samlinger og øvelser asap... og ikke minst turer i forum sammenheng! Lykke til!

Crazy_K
21-12-05, 10:35
Støtter den No Fear. Er selv medlem, og selv om aktiviteten her det siste halvår ikke har vært all verden, vet jeg iallefall hvilken lomme jeg skal stikke vindvottene i, og hva som er fram og bak på en AG3, skytebanerutiner, og ik ke minst, den utvilsomt mest verdifulle egenskapen jeg har fått opplæring i:

PUSSING!!! Puss av Ag, puss av sko, puss av primus, puss av multifuel (hat! hat!), puss av tenner, osv:)

No fear
21-12-05, 13:29
Takk for støtten! Men som du sier så er det hat uansett. Som jeg sier så er det bedre å hate nå og samtidig lære ting så du slipper å hate og lære så mye under opptaket... Du kommer til å hate under opptaket (uten tvil) men mye mindre/seinere enn alle andre og det kan bety billetten inn! Lykke til til deg også crazy!

ruble
21-12-05, 15:13
Nåja, hvis man ryker på opptaket pga ag og skopussing tror jeg ikke den personen hadde kommet særlig langt om han/hun hadde pusset ag og sko i 0 eller 10 år.
Jeg går heller for det en svensk kompis av meg sa, som var fallskjermjeger i Sverige: "Kjedsomhet er noe du må bli immun mot!"

No fear
21-12-05, 21:30
Kjedsomhet...? Blir ikke mye kjedsomhet når opptaket først har startet! Jo fortere man blir ferdig med den ene oppgaven jo fortere kan man starte med den neste og jo fortere kan man bli ferdig jo fortere kan man hjelpe makker/kollega jo fortere får laget blitt ferdig og hvilt!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!

For å si det sånn, så er du bedre utrustet med erfaring fra HV-U enn uten!

Egentlig så er det unødvendig å flashe med noe en svensk fallskjermjeger fortalte deg (ikke at jeg hadde brydd meg så mye uansett!), men etter å ha lest hans ord noen ganger så er det i bunn og grunn ikke så feil. For hvis du har kunnskap (grunnleggende soldat ferdigheter) vil du ikke stå og klø deg i hodet etter en demo av feks. adsam av ag`en eller 7 duker`n når du har gjort det før. Og når du så elegant er ferdig med å adskille/sammensett ag`en så kan du være hjelperen for de som ikke har vært bort i det før. Tid spart og makker hjulpet. Vil det få instruktørene til å legge merke til deg tro... Selvfølgelig må du ha en del andre ferdigheter, men det skjønner jo de fleste...

Crazy_K
21-12-05, 21:35
Klart det hjelper voldsomt på å kunne de enkle tingene i ryggmargen. Det er en ting man får kjørt seg på i HV-U. Støtt og stadig interne konkurranser med tidtagning i "ag-røske-fra-hverandre-og-sette-sammen-igjen" primus, 7-duker, alt.

ruble
22-12-05, 14:06
Selvfølgelig, all erfaring kommer godt med! Men man lærer alt man trenger på rekrutten, så til de som ikke har tid eller mulighet til å bli med HV ungdom skal ikke de føle at de kommer til å slite ekstra mye bare fordi de ikke kan pussinga fra før.

Og det var forøvrig dette utsagnet jeg siktet til i det jeg sa:

Du kommer til å hate under opptaket (uten tvil) men mye mindre/seinere enn alle andre og det kan bety billetten inn! Lykke til til deg også crazy!

(Det var her jeg mente at man ikke gir seg på grunn av kjedsomhet eller hat...)

Og ser vi plutselig på råd fra folk som har opplevd alt på kroppen selv som unødvendig nå? I så fall beklager jeg det, og skal holde tilbake alle andre råd han har kommet med...

No fear
22-12-05, 15:05
Jeg går heller for det en svensk kompis av meg sa, som var fallskjermjeger i Sverige: "Kjedsomhet er noe du må bli immun mot!"

Synes bare at den ble litt vag... At han har vært fallskjermjeger og har erfaring derfra er fint, men betyr ikke at han er allvitende. Kan jo sammenligne det med aspiranten ved befalsopptak. der noen har erfaring fra førstegangstjenesten mens andre er helt sylferske (hehe). Trenger ikke å være rakettforsker for å skjønne at de som kan enkeltmanns ferdighetene vil basicly surfe gjennom aspiranten uten noen nevneverdige problemer, mens de ferske vil måtte lære en hel del med nye ting på en gang. Og om du vil holde tilbake råd basert på din eller andres erfaring er opp til deg, og synd spør du meg men ikke la en (muligens) skarp kommentar eller to fra meg stoppe deg! ; )
La meg pressisere at en skal kunne fint bli fallskjermjeger uten noen HV-U ol, men når 300 pax skal konkurrere om 20 + plasser så trenger man all den kunnskapen en har + litt til...
Hvis du føler deg fornærmet ruble så var det ikke meningen bare så det er sagt.

Crazy_K
06-01-06, 19:02
På tide å få litt fart på tråden igjen...

En ting vil det helt sikkert være overflod av på opptaket: Gnagsår!!

Del gjerne tips og triks her, selv blir jeg å bruke salisyltalg på beina i noen uker før opptaket, + file bort litt død hud. Skitne bein får lettere gnagsår, det samme gjør våte.

Har forøvrig snakket med HJK om dette, og fikk klar beskjed derfra at de ikke tillater noen hjelpemidler eller privat utstyr under opptaket med unntak av egne feltstøvler og idrettsantrekk.

Rekrutteringsoffiseren fortalte meg at det ville bli gitt "god tilgang til hjelpemidler for å forhindre gnagsår". I tillegg ville det være en lege tilstede under hele opptaket. Og det håper jeg inderlig:)

Trident
06-01-06, 19:05
Sist gang jeg var på opptak visste jeg av erfaring hvor på beina jeg ville få gnagsår når jeg er våt etc..brukte sportsteip og teipet på forhånd..funket bra! Husk å bytt teip ved ledig tid, la huden puste litt hvis det er mulig..

ThomasTheMan
06-01-06, 23:00
Navnet er Thomas, er 19år, har store ambisjoner om å bli fallskjermjeger. Jeg har en del spørsmål som jeg håper jeg kan få svar på. Hvilket treningsprogram er best å følge, hvis man skal ha gode forutsetninger til å klare opptaket, HJK eller marinejeger treningsprogrammet? Jeg skal begynne med marinejeger programmet, har ellers godt trenings grunnlag, driver med idrett og er på nasjonalt høyt nivå. Noen som har prøvd HJK programmet og godt over til marinejeger programmet eller omvendt?

Crazy_K
06-01-06, 23:33
Hvilken idrett er det du driver da? Det har jo litt å si, regner med at du trener en del på den siden du er på nasjonalt nivå. Selv legger jeg opp treningen selv, delvis fordi jeg har så mange "obligatoriske" treninger organisert, at jeg må prioritere riktig på egentreningsfronten. Jeg har uth. styrke og langkjøring med sekk der, trener intervall og masse annet organisert. Jeg har marinejegerprogrammet, den delen som går på styrke, i bakhodet i styrketreningen min. Men jeg legger inn andre øvelser i tillegg og tilpasser det mitt behov. Er f.eks. ikke vits å holde på hvis nivå en er alt for høyt...

MAS_ter
08-01-06, 17:08
Morten 21 år, fra d kalde nord. Bosatt i Tromsø, jeg vurderer å søke meg inn i som jeger i år! :D

Crazy_K
08-01-06, 20:43
Jammen så hyggelig, da:) Samme by og allting. Lenge siden du var på sesjon?

MAS_ter
08-01-06, 23:24
:) Er en stund siden, tror d er 1,5 - 2 år siden ca. ;) Skal starte å trene i morgen sånn forsiktig, litt jogging! Vi kan jo se, kanskje man kan hive seg å trene i lag når intensiteten øker, og når man ska ha 3 timer lange fjellturer! :)

Crazy_K
09-01-06, 00:16
Klart det. Problemet er bare at jeg trener så mye organisert at jeg ikke kan trene så veldig mye på fritiden for å ikke å overbelaste. Men jeg er gjerne med på tur i fjellet:) Går forøvrig på idrettslinja i dalen, bor selv på månkey:)

Noxius
12-01-06, 14:24
morten 19 år her, fra røyken, sendt søknad og fått beskjed om at den var kommet frem og får svar i mai.
Håper alle dere er dårligere en meg for jeg vill inn :P
men men lykke til folkens ser dere vell sannsynligvis i juli eller no ;)

TMD
16-01-06, 18:51
Er det noen her som har søkt på studieplasser eller lignende i tilfelle det skulle skje at dere ikke blir innkalt til opptak og heller ikke kommer til en annen avdeling i løpet av året?

Jeg regner med at dette er rimelig usannsynlig, men likevel. Selv vurderer jeg å søke et eller annet bare for å være sikret i fall det "utenkelige" skulle skje.

Crazy_K
16-01-06, 20:33
Nope. Jeg regner det som en selvfølge at jeg blir innkalt til opptak, skulle jeg ryke, blir det en annen avdeling. Jeg er motivert uansett om det er HJK eller JegEsk, f.eks.

Har uansett femogtyve backup-planer som involverer Forsvaret dersom jeg skulle bli hindret i å komme inn ved HJK, altså ryke på opptak, ikke bli kalt inn, få f.eks 8/9 på hørsel på sesjon, osv.

Sånn jeg ser det, ligger verden for mine føtter;P

ThomasTheMan
17-01-06, 14:38
Jeg har allerede begynt å studert, begynner nå på mitt 2. semester. Regner med at jeg kommer inn til opptak, kommer derfor bare til søke permisjon fra skolen i et år. Det kommer ikke til å bli noe problem å få det, siden jeg fikk permisjon fra skolen i perioden 1. januar 2006 til 1. januar 2007 siden jeg skulle inn i luftforsvaret (Jeg fikk slikt kanselleringsbrev).

MAS_ter
17-01-06, 17:03
Crazy_K, du sier du er med i HV-U. Er det noe aktivitet rundt Tromsø?

Crazy_K
17-01-06, 17:26
Akkurat nå, lite og ingenting. Har snakket med leder, han har lovet at vi skal få til noe på nyåret. Går rykter om at HV 15 svidde av hele budsjettet vårt for i fjor høst...

Men jeg vil uansett anbefale deg å joine, bare for å lære basisferdighetene. På denne tiden i fjor var det MYE terping på fyring av primus, knepping av duk, adskillelse/sammensetning av AG osv på tid. Greit å ha i fingertippene før opptakstid. Kan gi deg nr hans på PM hvis du vil, så kan du kontakte han og høre om muliheten til å bli med.

klorIN
19-01-06, 01:31
Nope. Jeg regner det som en selvfølge at jeg blir innkalt til opptak, skulle jeg ryke, blir det en annen avdeling. Jeg er motivert uansett om det er HJK eller JegEsk, f.eks.

Har uansett femogtyve backup-planer som involverer Forsvaret dersom jeg skulle bli hindret i å komme inn ved HJK, altså ryke på opptak, ikke bli kalt inn, få f.eks 8/9 på hørsel på sesjon, osv.

Sånn jeg ser det, ligger verden for mine føtter;P

Hmmm, hva er JegEsk, crazy k??

Crazy_K
19-01-06, 07:48
Tror det heter JegEsk nå, de har jo kutta ganske kraftig ned der oppe. Tidligere JegBn (Jegerbataljonen) på Porsangmoen midt i svarteste Finnmark.

Linker følger:

http://www.mil.no/haren/Jegerbataljonen ... estid=6363 (http://www.mil.no/haren/Jegerbataljonen/start/;jsessionid=C4MSO5HA33CCZFOUN3NCFEQ ?_requestid=6363)

http://www.mil.no/haren/styrker/Jeger/s ... estid=6381 (http://www.mil.no/haren/styrker/Jeger/start/;jsessionid=C4MSO5HA33CCZFOUN3NCFEQ ?_requestid=6381)

ThomasTheMan
19-01-06, 15:46
Det heter vel Jegerkompaniet nå gjør det ikke?

Crazy_K
19-01-06, 17:31
Kompani, eskadron, det er nå jegere, alt jeg bryr meg om:)

HJK_neste
22-01-06, 23:44
Er ikke min tur før i 2007, men jeg må si jeg gleder meg!!!
Leker ofte med tanken på å være en av de siste 10 - 20 som står igjen...
ååhhh!! The Joy... Det eneste er jo at man må bestå opptaket først...
ja,ja... håper dere ligger i hardtrening alle dere 06 årgangere. Skal selv begynne å trene til sommeren. skal satse mye på gange med tung sekk.. tror det blir løsningen på mange problemer...

god natt...

jro
16-02-06, 20:15
heihei. bumper visst tråden bittelitt..

jeg er 22 år, heter johan, og skal søke hjk denne sommeren :-)

Crazy_K
16-02-06, 21:16
Flotte greier, la det strømme på!

Ikke så mye liv i det siste, nei:) Får dytte litt selv med en ekstremt liten update av status her i gården. Sesjon er iallefall gjennomført, og søknaden er sendt i posten. Venter i spenning på lyd fra Rena.

Og mens jeg venter på julenissen, tenkte jeg at jeg skulle legge ut et par linker som årets håpefulle kan lese litt på foran opptakstidene:)

http://spesialjeger.net/forum/viewtopic ... 53&start=0 (http://spesialjeger.net/forum/viewtopic.php?t=1653&start=0)

http://www.mil.no/haren/hjk/start/artic ... leID=59966 (http://www.mil.no/haren/hjk/start/article.jhtml?articleID=59966)

http://www.mil.no/haren/hjk/start/Arkiv ... leID=59954 (http://www.mil.no/haren/hjk/start/Arkiv/article.jhtml?articleID=59954)

http://www.mil.no/start/aktuelt/nyheter ... eID=110753 (http://www.mil.no/start/aktuelt/nyheter/article.jhtml?articleID=110753)
(Legg merke til de stilrene påskekyllinggule hoppdressene:)

16-02-06, 22:11
Mao helt perfekt for en tropp fallskjermjegere som ikke ville bli oppdaget av noen, aller minst det HV-distriktet som var pisket ut i skogen for å fange oss.

Pisket ut ????

Ren glede !!!

16-02-06, 22:16
Hjortefot er nok et av minnene som sitter best igjen hos jegerne i årets tropp. Et meget krevende vær la settingen for en svært krevende oppdrag med en markørstyrke (fiendtlig styrke) som vanskelig kan bli bedre.

Ut av min teig !!

84mm
16-02-06, 22:29
Vi kan da være behjelpelig med å eskortere hjorteføllene ut av teigen.. He-he ;-)
Hoit!
84mm

17-02-06, 01:19
Eskorte og eskorte fru Blom. Jeg har da hørt dem gråte :-)

Crazy_K
17-02-06, 01:20
Hehe...Dere aner ikke hvor storfornøyd jeg vil være hvis jeg er blant de dere skal jage rundt i skogen...:)

17-02-06, 01:21
Jage ???
Har du ikke sett Mad Max filmene og hvilke kjøretøy de har ??

17-02-06, 01:29
Uansett, velkommen skal du isåfall være. Håper jo at du og dere andre her klarer opptaket.

ifanterist
17-02-06, 02:19
hyggelig å se så mange toppmotiverte unge som har skikkelig målsetting,gleder ett gammelt infanteristhjerte å lese dette.

jro
17-02-06, 13:05
hmm.. synes det er utrolig mange 18-åringer her?

17-02-06, 13:19
hmm.. synes det er utrolig mange 18-åringer her?

Og....?

jro
17-02-06, 13:23
tja, er vel ikke så veldig nøye, men trodde folk ville gjøre seg ferdig med videregående osv først, så hadde regnet med en snittalder på rundt 20.. blir jo gammel mann jeg da, som er 22 (akkurat fyllt)

:-)

17-02-06, 13:28
Hvis du leser overskriften så er det en oppropstråd for fallskjermjeger 2006. Ergo det kan tenkes man blir 19 etter videregående er ferdig. Og du er ikke av de gamle her nei...hehe.

SnaP
17-02-06, 13:37
Jeg skulle inn til opptak i 2006, men sendte HJK en mail med fødselsdatoen min og lurte på om jeg var fylt 18 før opptaket begynte..

Dessverre ikke, er en uke for ung, så må nok dasse rundt i et år til med skole :(

84mm
17-02-06, 13:44
Da får du enda bedre tid til forberedelser.. Stå på og fokuser fremover!
Hoit!
84mm

chips
17-02-06, 14:57
Ettersom dere nevnte høydeskrekk vil jeg også nevne at klaustrofobi også kan by på et lite problem....

jro
17-02-06, 16:02
skader nok ikke med et år til med forberedelser nei :)

jeg har søkt politihøyskolen, og etter utdannelse som mekaniker med almennfag med fordypning i matematikk og fysikk har jeg hengt rundt på universitetet i bergen og studert litt matematikk og informatikk mens jeg har ventet på å bli kalt inn i militæret.

det skjedde jo aldri, så nå tar jeg ansvar selv :>

godt å høre jeg ikke er av de eldre på forumet :P

forresten. hva bruker folk å putte i sekken sin når dere skal gå langtur i skogen med ca 20 kg? pakker dere med psykisk faktor når dere skal på langtur feks?

Crazy_K
17-02-06, 16:29
Hva mener du med psykisk faktor?? Putter oppi litt ting og tang som er lurt å ha med seg. (Ekstra klær, mat, vann...)

Og så fyller jeg på med vannflasker, bøker, manualer, whatever for å få ønsket vekt.

jro
17-02-06, 20:39
tja, pakke eks fantastisk god mat, og ikke spise det, men heller holde seg til noe kald kokt usaltet torsk. har gjort det et par ganger :-)

har vært på dagens tur nå. drev å rotet rundt i skauen (ikke i løyper) med ca 10 kg sekk.. ganske fin tur. mye bra stigning.

SnaP
17-02-06, 21:30
Fyller sekken med 10kg i vektskiver, og resten (5-8 kg) i vann o.l. tilfelle jeg skulle gå på en smell så kan jeg hvertfall helle ut et par kg, og klemme igjen hoftebeltet så jeg kan drasse meg selv hjem igjen.

jro
17-02-06, 22:14
virker smart det.. får dra ut i byen og handle meg en kompakt 15kgskive og bruke vann til de neste par kiloene..

henrikforfaen
18-02-06, 03:06
Jeg heter Henrik, 20 år, fra Lillestrøm. Sendte inn søknad i begynnelsen av januar og håper virkelig at jeg blir kalt inn!

Har ligget i hardtrening en god stund, men presterte å brekke kragebenet i romjulen og har ikke fått trent skikkelig i det siste. Kjipe greier... Satser uansett på å være i best mulig form før et evt. opptak. Det er jo fortsatt noen måneder til.

Er det noen fra Lillestrøm-området som har søkt? De aller fleste kameratene mine har allerede vært inne til førstegangstjeneste, eller de er inne nå, så det er ikke aktuelt for noen av de å søke.

henrikforfaen
18-02-06, 03:17
En ting til... Er det noen som har klart å finne en dato for når vi (kanskje) blir innkalt? Jeg har lyst til å bestille en ferie som ender den 20. juli, men er redd for at det kanskje kolliderer med opptaket.

84mm
18-02-06, 12:43
Send en forespørsel til hjk på e-post. De kan sikkert svare.
Hoit!
84mm

jro
18-02-06, 14:35
har allerede spurt de jeg :-)

Fallskjermjegeropptaket starter med grovuttak og rekruttskole rundt 20. - 25. juli. Eksakt dato er ikke bestemt enda.

ThomasTheMan
18-02-06, 23:18
den beste måten på trene seg psykisk opp er vel å ta en langtur med cola gjemt i sekken? ;)

jro
19-02-06, 13:12
3 iskalde glasscola i sekken på en 6 timers fjelltur, det er absolutt å anbefale :-)

ThomasTheMan
19-02-06, 18:00
Lurer på en ting, dere som har sendt inn søknad, har dere sendt ved vitnemål fra vgs evt andre attester? Hvis dere har, har dere lagt ved et ekstra ark der det står hvilke vedlegg som ligger i konvolutten?

Crazy_K
19-02-06, 18:45
Næh, bare sendet alle arkene krøllet sammen som pakkepost:P

Neida, jeg la først selve søknadspapirene, og så attestene etter det. Hvis man skal være 150% formell, skal det ligge et ark som beskriver hvilke vedlegg som følger, gjerne gi dem navn også:)

Men jeg regner med HJK ikke er SÅ nøye på akkurat det, og klarer å skjønne arkene jeg la ved:) Var ikke så mange ark heller, grunnskole vitnemål, karakterutskrifter fra vgs 3 stk, et overlevelseskurs og et par jobber. Ble i etterkant usikker på om jeg skulle legge ved tjenesteattest eller noe fra HVU, da jeg sendte den regnet jeg med at de hadde tilgang på slikt internt, men jeg har sendt mail til HJK og spurt om jeg skal ettersende den. Har ikke fådd svar enda.. Sikkert like greit, da U-lederen min har reist til USA og blir der en stund...(HVU/USNG)

ThomasTheMan
19-02-06, 19:08
Jeg har bare tenkt å legge ved vitnemålet fra vgs, og to til ark som sier hvorfor jeg har så mye fravær. Trenger jeg å legge ved noe mer tror du?

Crazy_K
19-02-06, 20:04
Hvis det er relevant i forhold til idrett/friluftsliv, osv, ja.

Jobber, jegerprøven, kurs i friluftsliv, brefører, whatever, speidern, HVU, livredningskurs, førstehjelp, norsk folkehjelp, røde kors, alt i den retningen mener jeg er relevante saker som gjør at de kan skille akkurat deg ut fra mengden av søkere.

84mm
19-02-06, 20:34
HvU gir faktisk plusspoeng til bl.a bs. Skulle ikke forundre meg at det også gir + i boken når det gjelder opptak HJK/MJK. Jeg kjenner personer med hvu bakgrunn som har hatt ledene stillinger i HJK.
Hoit!
84mm

ThomasTheMan
19-02-06, 23:19
En ting alltid har lurt på, av de 200-300 som kommer inn til grovuttak er det ca 150 som starter på rekrutten. Hva er det som gjør at de resterende 100-150 ikke får begynne på rekrutten? Er det fordi de ikke klarer krava eller fordi det var 150 som var bedre på feks 5000m landevei?

ifanterist
19-02-06, 23:39
En ting alltid har lurt på, av de 200-300 som kommer inn til grovuttak er det ca 150 som starter på rekrutten. Hva er det som gjør at de resterende 100-150 ikke får begynne på rekrutten? Er det fordi de ikke klarer krava eller fordi det var 150 som var bedre på feks 5000m landevei? neida mange ting som spiller inn her som ,feks hvordan man beholder psyken under mange av de fæle stressøvelsene,som virkelig tærer på,samt at trynefaktoren også spiller en stor rolle i forsvaret,husker jo godt den elemineringsperioden jeg var med på Bs i Infanteriet ,under den kalde krigen For snart 30 år siden.

ifanterist
19-02-06, 23:45
også var det eneklete som kom inn som du aldrig ,hadde trodd skulle klare det,hjalp jo godt å være sønn av en Oberst,bo i ett distrikt hvor dem på tiden tida trengte en del folk i mobhæren fra visse grissgrønnte strøk av landet.Selv om tidene har forandret seg er det sikkert noe rart og tilfeldig med uttagelsene i våre dager også.

pjokken
19-02-06, 23:51
HvU gir faktisk plusspoeng til bl.a bs. Skulle ikke forundre meg at det også gir + i boken når det gjelder opptak HJK/MJK. Jeg kjenner personer med hvu bakgrunn som har hatt ledene stillinger i HJK.
Hoit!
84mm

Du har ikke noe å vise til ang. de plusspoengene? vi driver nemlig å diskuterer nettopp dette på det lukkede forumet, men finner ikke noe håndfast...

Crazy_K
20-02-06, 00:11
En ting alltid har lurt på, av de 200-300 som kommer inn til grovuttak er det ca 150 som starter på rekrutten. Hva er det som gjør at de resterende 100-150 ikke får begynne på rekrutten? Er det fordi de ikke klarer krava eller fordi det var 150 som var bedre på feks 5000m landevei?

Grovuttak:
Grovuttaket gjennomføres i løpet av de 2 første dagene av Rekruttskolen. Her gjennomføres en grundig legesjekk, psykomotoriske prøver og fysiske prøver.

Altså de som forsvinner på grovuttaket er de som har søkt fallskjermjeger uten å ha forberedt seg noe særlig, og følgelig klarer 0,7 pull-ups i bom. Det er de som ikke består de helt grunnleggende kravene. Klarer du kravet, er du med videre...de beste velger seg selv under opptaksuka uansett.

Man må også bestå rekruttskolen for å få begynne på opptaksuka.

ifanterist
20-02-06, 00:30

Grovuttak:
Grovuttaket gjennomføres i løpet av de 2 første dagene av Rekruttskolen. Her gjennomføres en grundig legesjekk, psykomotoriske prøver og fysiske prøver.

Altså de som forsvinner på grovuttaket er de som har søkt fallskjermjeger uten å ha forberedt seg noe særlig, og følgelig klarer 0,7 pull-ups i bom. Det er de som ikke består de helt grunnleggende kravene. Klarer du kravet, er du med videre...de beste velger seg selv under opptaksuka uansett.

Man må så bestå rekruttskolen for å få begynne på opptaksuka.joda med all respekt å melde ,har jeg sett mange eminente gutter med de overnevnnte kravene,som dem har klart godt,bli skyllt ut med badevannet.Har desverre sett en del skitstøvler som har sittet i de forskjellige opptakskomiteer,husker bla en som aldrig kom lenger enn til kapteins grad,selv om han hadde 3årig ks.han satt i opptakskomiteen på en Bs.Dette er ikke ment for å helle kaldt vann i årene på deg kjære Crazy k,men still ikke for store illusjoner til dette personellet.Verden er desverre ikke rettferdig.

Crazy_K
20-02-06, 01:07
Nei, den er nok ikke det... For selv om man ikke kan kastes ut av opptaksuka med mindre man slutter selv, må man godkjennes av opptaksrådet ved HJK for å få begynne på utdannelsen.

Og tall fra HJK viser at det faktisk er et par-tre stk. hvert år som består opptaket, men ikke begynner på utdannelsen. Det kan selvfølgelig være av ymse årsaker, men dog.

Likevel er det langt utenfor min kontroll og jeg verken vil eller kan bruke energi på å fundere på om opptaksrådet liker meg eller ikke. Den tid, den sorg.

Kan ikke skylde på dommern når man taper fotballkampen, men det er usedvanlig kjipt.

Eneste utvei er vel å være "the right stuff" :) Gambler på den, jeg:)

Crazy_K
20-02-06, 01:11
Vil bare presisere at på grovuttaket er det kun de fysiske/psykomotoriske prøvene og legesjekken som gjelder...De mer personlige egenskapene kommer ikke inn i bildet før senere i seleksjonsprosessen.

Sofakriger
20-02-06, 01:21
Synes det er litt respektløst å anta at opptaksrådet gjør slike ting Infanterist. Det er tross alt mange år siden du gikk BS, og det forsvaret jeg har jobbet med de siste årene er preget av folk med gjennomgående vilje til å gjøre en best mulig jobb.
Det betyr ikke at alle er gode på det de gjør, men jeg ser med få unntak mennesker som har både etikken og moralen i orden.

Til dere som skal inn skal dere huske at de dere står ovenfor har prestert det dere prøver å gjøre, har modning og erfaring i jobben, og er dyktige på både det praktiske - men først og fremst på mennesker. Når de gjør en vurdering du er uenig i, tenk deg om noen ganger før du fortøyer i holdningen til "forhandlingsgenerasjonen".

ifanterist
20-02-06, 01:27
Nei, den er nok ikke det... For selv om man ikke kan kastes ut av opptaksuka med mindre man slutter selv, må man godkjennes av opptaksrådet ved HJK for å få begynne på utdannelsen.

Og tall fra HJK viser at det faktisk er et par-tre stk. hvert år som består opptaket, men ikke begynner på utdannelsen. Det kan selvfølgelig være av ymse årsaker, men dog.

Likevel er det langt utenfor min kontroll og jeg verken vil eller kan bruke energi på å fundere på om opptaksrådet liker meg eller ikke. Den tid, den sorg.

Kan ikke skylde på dommern når man taper fotballkampen, men det er usedvanlig kjipt.

Eneste utvei er vel å være "the right stuff" :) Gambler på den, jeg:) rette innstilling det stå på

ifanterist
20-02-06, 01:33
Synes det er litt respektløst å anta at opptaksrådet gjør slike ting Infanterist. Det er tross alt mange år siden du gikk BS, og det forsvaret jeg har jobbet med de siste årene er preget av folk med gjennomgående vilje til å gjøre en best mulig jobb.
Det betyr ikke at alle er gode på det de gjør, men jeg ser med få unntak mennesker som har både etikken og moralen i orden.

Til dere som skal inn skal dere huske at de dere står ovenfor har prestert det dere prøver å gjøre, har modning og erfaring i jobben, og er dyktige på både det praktiske - men først og fremst på mennesker. Når de gjør en vurdering du er uenig i, tenk deg om noen ganger før du fortøyer i holdningen til "forhandlingsgenerasjonen". For all del håper ,jeg inderlig at kvaliteten er bedre nå i opptaksrådet,jeg referte først og fremst til hvordan jeg opplevde en del opptaksråd ,som jeg så under mine år i forsvaret.har disse rådene blitt bedre på alle plan er det svært gledelig.

spider
20-02-06, 02:22
Jeg tviler på at opptaksrådene har blitt særlig bedre med åra infanterist. Trynefaktor og pappaer i systemet spiller fremdeles en rolle ser det ut til. Har vært vitne til vanvittig kvotering av både gutter og jenter til forsvaret, og i tillegg sett og opplevd en god del tullete befal.

Men tipper HJK og MJK er de eneste avdelingene i forsvaret som tar oppgavene sine seriøst og har fokus på rett sted. Skal jeg inn i forsvaret igjen, MÅTTE det blitt en av disse avdelingene.

ifanterist
20-02-06, 02:49
Jeg tviler på at opptaksrådene har blitt særlig bedre med åra infanterist. Trynefaktor og pappaer i systemet spiller fremdeles en rolle ser det ut til. Har vært vitne til vanvittig kvotering av både gutter og jenter til forsvaret, og i tillegg sett og opplevd en god del tullete befal.

Men tipper HJK og MJK er de eneste avdelingene i forsvaret som tar oppgavene sine seriøst og har fokus på rett sted. Skal jeg inn i forsvaret igjen, MÅTTE det blitt en av disse avdelingene. ja jeg håper med deg ,når det gjelder hjk,mjk.

Sofakriger
20-02-06, 03:16
...tipper HJK og MJK er de eneste avdelingene i forsvaret som tar oppgavene sine seriøst og har fokus på rett sted.

Jaha. det har du jo selvsagt lov å mene, men har du noe som helst belegg for å slenge frem slik drittslenging om resten av forsvaret ?

king
20-02-06, 06:17
Forsvaret har blitt bedre på opptaksprosesser den siste tiden. Dette gjelder iallefall spesialstyrkene, men resten kommer nok etter i godt tempo som seg hør og bør. Mye er gjort for at trynefaktoren skal bli så liten som mulig. Det er ikke dermed sagt at det alltid er rettferdig og alltid er bra, men det er iallefall mer rettferdig og bedre enn det var tidligere. All forskning tyder på at statistiske metoder er overlegne kliniske metoder i det store og hele selv om det kan gi enkelte stygge utslag en gang i blandt

ifanterist
20-02-06, 11:39
Ja jeg får inderlig håpe at en har lært av sine feil,på lik linje som menneskheten ellers i samfunnet,hjem,familieforhold ,etc lærer av sine skivebomm.det var jo tragisk å utdanne personell som desverre viste seg å være totalt uegnet til å tjensetegjøre i stående avd som feks Brig N.Samtidig at det gir ett veldig dårlig bilde ovenfor soladtene som da er beordret til å tjeneste gjøre i stående avd,etter endt rekruttskole.At enkelte soladter eventuellt finner det vanskelig å fungere som infanterist nordpå ,og eventuellt får en litt mindre oprativ stilling,synes jeg er en helt annen sak.Men som befalingsmann,noe man ikke bør bli bare ved å knipse i fingrene,men som desverre har skjedd ved flere anledninger er vanvittig.Som befal kan en ikke vise svakhet,usømmelighet,respektløs handling ovenfor sine barn-soladter.Først når en vet at gutta sine har det bra,fått maten sin,forsyninger,og etter man har gått en extra runde kan en tenke på seg selv og sitt.Det er første bud til å få en avd til å fungere tilfredstillenne,forutenom våpen,utstyr etc.

No fear
20-02-06, 16:23
Eller som de sier (sa) i kavaleriet, ¨HESTEN FØRST.¨ : )

spider
20-02-06, 16:24
Sofakriger:

Det jeg basicly mente å si er at både HJK og MJK vet at din pappas vinkler ikke kan redde øra dine hvis du/laget ditt skulle få trøbbel bak fiendens linjer i Afghanistan. Det er i tillegg lite trolig at r*vsleiking, vitser og artige historier gjør det spesielt lettere for deg, og en kvinne kan lett bli "meal of the year" om allahs stolte soldater skulle fått hånd på henne. Spesialstyrkene har ikke råd til å tenke "skitt au" i valget av en kandidat, det var mitt poeng. Selv om mitt syn på forsvaret er basert på det jeg har sett/opplevd selv, så kan jeg likevel være enig i at innlegget mitt over var noe unyansert og kanskje bittelitt urettferdig. Har møtt noen soldater og befal som er svært oppegående, i tillegg tror jeg at dagens utvikling med profesjonalisering, intops osv er bra for forsvarets rykte, ve og vel.

20-02-06, 16:34
Spesialstyrkene har ikke råd til å tenke "skitt au" i valget av en kandidat

Hvem har råd til det?

Seleksjon er en vanvittig vanskelig prosess, og det bør den, i mine øyne være. Man må være kritisk og stille krav, og til slutt blir det en subjektiv vurdering hvem man vil ha. Noen vil sikkert mene det er feil, men vil dere ikke heller ha en kar dere vet dere kommer til å trives sammen med og fungere bra i laget, enn en person som kan være et "bad seed"?

Det er derfor opptaksintervjuer er blitt så utbredt. Der får de muligheten til å danne seg et inntrykk av vedkommende som går på holdninger, personlighet osv....en person kan skyte 100 poeng på 1000m med 10 skudd og AG-3, være helt rå på ild og bevegelse, men han er kanskje ikke rett for laget.

spider
20-02-06, 17:23
Kanskje er det jeg som er sær, men jeg sender gjerne en fordømt hyggelig person på r*va ut hvis vedkommende ikke duger i jobben. "It's nothing personal, it's just business", som Donald Trump sier.

Jeg er ganske enig med deg thaugli, men dessverre har kvotering av jenter og gutter til Forsvaret ringvirkninger opptil, og sikkert forbi, opptaksrådene rundt omkring.

henrikforfaen
20-02-06, 20:19
Jeg går og snuser litt på internasjonal tjeneste. Sett at jeg kommer inn på fallskjermjeger'n og gjennomfører tjenesten. Hvordan er veien videre derfra til utenlandstjeneste?

Og har man noe man skulle sagt når det gjelder hvor man blir sendt?

ThomasTheMan
20-02-06, 20:21
Når du er ferdig med FJ kan du søke deg inn som Spesialjeger for å få utenlandstjeneste. Man kan vel også søke seg inn som Spesialjeger uten å være FJ først, men å være FJ først vil være en god forberedelse!

84mm
20-02-06, 21:06
Synes faktisk at de er rart at fj (jeg holder spes.jeg utenfor) ikke drar til a.stan når kjk gjør det. Noen med synspunkter? Kanskje litt O.T.
Hoit!
84mm

Crazy_K
20-02-06, 21:11
Er greit nok synes jeg. FJTR (Fallskjermjegertroppen) er til enhver tid ikke mer enn noen og 20 mann, og er forbeholdt vernepliktige mannskaper. Disse er under opplæring, og sende følgelig ikke på utenlandsoppdrag. Har spesialjegere og marinejegere som kan ta seg av sånt:)

ifanterist
20-02-06, 22:48

Til dere som skal inn skal dere huske at de dere står ovenfor har prestert det dere prøver å gjøre, har modning og erfaring i jobben, og er dyktige på både det praktiske - men først og fremst på mennesker. Når de gjør en vurdering du er uenig i, tenk deg om noen ganger før du fortøyer i holdningen til "forhandlingsgenerasjonen". med all respekt for deg ,og dine gode innlegg,så må jeg ha lov til å sitte tilbake med minner om en del dårlige opptaksråd,fra mine tjensteår under løven.hvis du vil ha noe mer detalijert informasjon om en del av datidens opptaksråd,som mange av oss klødde seg i hodet av så kan du gå på Pm.Vennelig hilsen Infanterist.ps da slal du få noen hårreisende historier.

Ytreland
21-02-06, 14:23
Christian her, søkt til HJK 06, fått svar på mottat søknad, bare å vente i spenning fram til mai! lykke til gutta, sees på RENA!

ThomasTheMan
21-02-06, 16:39
Er det meningen at man skal fylle ut alle linjene i søknaden? Grunnen til at jeg spør er at jeg vil skrive en mest mulig søknad!

Ytreland
21-02-06, 16:43
Vil regne med at det går helt fint å skrive litt "utenom" linjene:)

ThomasTheMan
21-02-06, 17:03
At det går fint ann å skrive 4-5 linjer på de mest omfattende punktene?

king
22-02-06, 12:41
Synes faktisk at de er rart at fj (jeg holder spes.jeg utenfor) ikke drar til a.stan
Crazy_K har seffern rett. Fallskjermjegertroppen ved HJK er en utdanningsavdeling nesten utelukkende for vernepliktige. Det er ingen norske avdelinger som noen sinne har sendt vernepliktige soldater på slike oppdrag. Norsk lov gir ikke andledning til å sende vernepliktige mannskaper på slike oppdrag

Men ferdig utdannede fallskjermjeger (jeg holder spesialjegere utenfor) har tjenestegjort i så godt som alle norske utenlandsmisjoner siden NORBATT I; som enkeltmenn eller grupper, med spesialstyrkene eller i diverse andre avdelinger

Ytreland
22-02-06, 15:57
Tror ikke at de legger vekt på at du må fylle ut søknaden så alle linjene er fulle, men skal dermed ikke si at det sansyneligvis vil være bedre på søknaden desto mer du forteller om deg selv:) (tror jeg)

ThomasTheMan
02-03-06, 17:55
Til dere som fikk post fra HJK om at søknaden var mottatt, fikk dere også beskjed på SMS?

pjokken
02-03-06, 18:13
nå som du er på veg inn i Forsvaret, så heter det "melding";-)... så snart de hører deg si "beskjed" så kommer regla: "beskjed, er for homser og kjerringer!"

henrikforfaen
02-03-06, 18:29
Til dere som fikk post fra HJK om at søknaden var mottatt, fikk dere også beskjed på SMS?

Ja, jeg fikk...

Spurven
04-03-06, 11:12
jeg har bare fått melding.. ikke noe i posten ennå. hvor lang tid tok det før dere fikk svar i posten?

Noxius
08-03-06, 14:04
Når jeg sendte inn søknad så fikk jeg melding på mobilen dagen etter, så gikk det nesten en uke, så fikk jeg et brev i posten hvor jeg fikk nøkkelring sak og en t-sjorte og treningsprog og noen brosjyrer osv

ThomasTheMan
08-03-06, 23:54
begynner snart å bli en uke siden jeg fikk sms. Hvilket treningsprogram var det? Det samme som ligger på mil.no?

Kenny
14-03-06, 17:59
I morgen er det to uker siden jeg sendte søknaden, og jeg har enda ikke fått noe form for svar! Begynner å bli litt småstressa her... Burde jeg ringe å høre om de har motatt søknaden?

Crazy_K
14-03-06, 18:01
Det skader sikkert ikke å vente litt til. De har sikkert nok å gjøre med søknadsbehandling fra før av. Er tross alt nesten to måneder før fristen går ut. Har heller ikke motatt noe fra HJK, er snart en måned siden jeg sendte.

De som sender først, havner ikke først i køen:)

ThomasTheMan
14-03-06, 18:27
Jeg mottok sms 3 dager etter jeg sendte inn søknaden, og det er to uker siden nå!

Kenny
14-03-06, 18:38
Ok, nå ble jeg faktisk litt lettet:) Begynnte å bli litt redd for at noe var galt når jeg leste at folk hadde motatt svar dagen etterpå.

Venter i spenning;)

Crazy_K
14-03-06, 18:40
Det er vel mulig å ta push-ups uten en t-skjorte fra HJK? :)

Sofakriger
14-03-06, 19:39
Det er vel mulig å ta push-ups uten en t-skjorte fra HJK? :)

Bruke milforum t-skjorte - så går det fint det...

ThomasTheMan
17-03-06, 10:59
Min førstegangstjeneste ble jo kansellert, så hvis jeg ikke kommer inn til opptak har jeg jo ingen andre plasser å komme. Jeg lurte da på om det er mulig å spørre om å få innkallelse til sommeren alikevel (Etter jeg har fått vite at jeg ikke kommer inn til opptak)? Feks til Jegerkompaniet.

Crazy_K
17-03-06, 15:49
Ta kontakt med vernepliktsverket...

nibbler1
27-03-06, 11:27
Vegard, 18 år fra Evje (6mil nord for kr.sand). Sendte søknaden i dag.

Lykke til folkens :)

zyprex
30-03-06, 02:45
Hey gutta, hva skjer? Mathias 18 år fra Skedsmo, Akershus. Ser fram til å møte dere alle på Rena 22 juli. Forhåpentligvis vil jeg dele et utrolig spennende og utfordrende år sammen med noen av dere. Stå på gutta!

ThomasTheMan
30-03-06, 16:58
hvordan vet du at opptaket starter 22. juli?

zyprex
30-03-06, 18:32
Jeg kjenner noen folk som kjenner noe folk vettu.. neida, ringte og snakka med HJK.

Crazy_K
30-03-06, 18:40
Hva? Jeg trodde at den informasjonen var hemmeligstemplet. Derfor så få kommer inn, man må gamble på å møte opp på rett dag, på rett sted og på rett klokkeslett!

Eller det var kanskje VJK? Oops, har sagt for mye allerede...

ANPCR-FOXTROT
16-04-06, 20:43
For vel bare ønske alle håpefulle lykke til med noen harde uker til sommeren...det er bare å ta med sekken (på 30kg) kart og kompass og rusle deg noen mil i løpet av helga, komme hjem og ta 50 push og 12 hangups, drite i å spise og sitte oppe hele natta og se i kikkert

husk at det alltid er noen som sliter mer enn deg

No fear
16-04-06, 21:29
For vel bare ønske alle håpefulle lykke til med noen harde uker til sommeren...det er bare å ta med sekken (på 30kg) kart og kompass og rusle deg noen mil i løpet av helga, komme hjem og ta 50 push og 12 hangups, drite i å spise og sitte oppe hele natta og se i kikkert

Gjør de gutta også det? Og jeg som trodde at dette var et fenomen forbeholdt bygdefolk ved date med jenta/gutten fra nabogården hehe...

the_chameleon
16-04-06, 22:27
[quote="ANPCR-FOXTROT":1ds4qyoo]For vel bare ønske alle håpefulle lykke til med noen harde uker til sommeren...det er bare å ta med sekken (på 30kg) kart og kompass og rusle deg noen mil i løpet av helga, komme hjem og ta 50 push og 12 hangups, drite i å spise og sitte oppe hele natta og se i kikkert

Gjør de gutta også det? Og jeg som trodde at dette var et fenomen forbeholdt bygdefolk ved date med jenta/gutten fra nabogården hehe...[/quote:1ds4qyoo]

Minner om Smallville-serien om Supermann... Men han trenger vel ikke kart og kompass... ;)

TMD
17-04-06, 21:56
Crazy-K, har du fått noen slags form for tilbakemelding ennå?

Det begynner vel å bli sånn cirka 5 uker siden jeg sendte inn søknaden min, og jeg har ikke mottat verken sms, brev eller mail. Er der på tide å ane uro og kontakte hjk, eller er det bare å ta det med ro?

ruble
17-04-06, 22:39
Crazy-K, har du fått noen slags form for tilbakemelding ennå?

Det begynner vel å bli sånn cirka 5 uker siden jeg sendte inn søknaden min, og jeg har ikke mottat verken sms, brev eller mail. Er der på tide å ane uro og kontakte hjk, eller er det bare å ta det med ro?

Samme her...Venter til slutten av mai før jeg ringer og spørr hva som skjer:P

Crazy_K
17-04-06, 22:49
Øhm...tror du ringer dem, Trond.

Jeg har faktisk fått en SMS som bekrefter at de har motatt søknaden min. Greit å ringe bare for å sjekke, mens søknadsfristen enda ikke har gått ut:)

Hva gjelder innkalling, regner jeg ikke med å se snurten av den før ut i juni en gang.

TMD
18-04-06, 12:01
Da blir det telefon den dag i dag!

TMD
18-04-06, 12:13
Regner med at det er rekrutteringsoffiseren jeg vil ha tak i?

Xylia
18-04-06, 12:51
Rek offiseren er en koselig kar, møtte han på villmarksmessa i år.. =) Tenkte meg inn 2007, er 18-19 da.

TMD
18-04-06, 16:34
Fikk til svar at på grunn av forskjellige øvelser og lignende har det ikke blitt gjort noe arbeid på de søknadene som har kommet i den siste tiden. Jeg og andre kunne visstnok regne med å få bekreftelsen først om enda et par uker. Lettelse...

slakapung
19-04-06, 11:19
hold dere til topic a gutta

Blade
19-04-06, 18:05
hold dere til topic a gutta

why cant they do as they whant a ?

Crazy_K
19-04-06, 23:36
Jajajajaja, update time!

Dagens link: www.fallskjermjeger.no (http://www.fallskjermjeger.no)

Ikke helt up-and-running enda den siden, men ligger en brosjyre der med mange fete bilder, den var ny for meg iallefall.

http://www.hjk.mil.no/start/

Ja, også har HJK oppdatert sine sider, løp og kjøp.

Kan være verdt og merke seg at det fra 2006 vil være mulig å tjenestegjøre ved HJK som vakt og sikringssoldat som vernepliktig i CSS skv. Er jo en kjennsgjerning at de aller fleste ikke kommer inn, greit å tenke litt på backup-plan for noen og envher, inkl. undertegnede:)

Xylia
19-04-06, 23:49
www.marinejeger.no (http://www.marinejeger.no) og www.fallskjermjeger.no (http://www.fallskjermjeger.no)
Hva gjør fallskjermjeger siden mer jordnær?

grjeger
19-04-06, 23:57
www.marinejeger.no og www.fallskjermjeger.no (http://www.fallskjermjeger.no)
Hva gjør fallskjermjeger siden mer jordnær?

Tar jeg feil, eller er det avbildet et Cobra-helikopter i hvitkammo på www.fallskjermjeger.no (http://www.fallskjermjeger.no)? Hvem tilhører det helikopteret, Norge har jo ikke angrepshelikoptere?

flex1984
20-04-06, 00:34
Tja, jegersoldatene trener jo svært mye sammen med utlendinger. Skal vel ikke utelukke at det er spanjoler eller US Marines som har fått æren av å posere sammen med en jeger.

Crazy_K
20-04-06, 00:37
Trenger ikke å være et norsk helikopter da. Kanskje et utenlandsk et som tilfeldigvis cruisa forbi på en storøvelse?

Blade
20-04-06, 10:48
Trenger ikke å være et norsk helikopter da. Kanskje et utenlandsk et som tilfeldigvis cruisa forbi på en storøvelse?

Tilfeldigheter.... er bare tilfeldigheter

dustemikkel
20-04-06, 11:58
Til info: Helikoteret er et Cobra helikopter fra US marines!
Spesjeger fra FSK!
Bildet tatt på Grøttingen fort, vinter øvelse for et par år siden!

Crazy_K
20-04-06, 17:30
Jajajaja, i dag var jeg i skikkelig oppdateringsmodus, og kanskje greit for å få tråden back on track:)

Vernepliktsverket har sendt ut og sender i disse dager ut innkallinger til de som skal inn til sommeren.

Fikk selv papirer i posten i dag med ordre om å møte opp på GSV 19 juli. Men jeg skulle jo bli fallskjermjeger!!! Don't panic.

Husk at for det første har ikke søknadsfristen gått ut enda. For det andre behandler VPV din sak uavhengig av HJKs behandling av fallskjermjegersøknaden. Så, hvis det dukker opp en innkalling fra HJK i postkassen din senere, gjelder den framfor den forrige innkallingen. Nå er jeg litt usikker på hva jeg skal gjøre med papirene jeg skulle fylle ut og bruke til sikkerhetsklarering, jeg skal ringe VPV i morgen for å få vite hvordan jeg skal forholde meg til akkurat det.

Kommer tilbake med mer, toget har altså absolutt ikke gått:)

Crazy_K
21-04-06, 15:43
Ok2k, snakket med VPV i dag...

Det er bare å forholde seg til innkallingen helt til en ny evt dukker opp. Glem for all del ikke å sende inn svarblanketten pronto, ellers kan det gi deg problemer f.eks ved søknad til HJK.

Når jeg kikket litt nærmere på personopplysningsblanketten fant jeg ut at den skal man ta med seg og levere inn når man ankommer tjenestested, så det er bare å begynne å grave opp alt av snusk og tvilsomme forbindelser rundt om i slekta;D

Håper noen fikk noe ut av dette...:)

Spurven
22-04-06, 20:54
Takker for opplysningen Crazy K:)

sindrulf
29-04-06, 19:56
johooo !

snakket med en hjk rekrutteringsoffiser og han kunne fortelle at dem har droppet kravet om 100% fargesyn, jeg med mitt rødgrønn-fargesvake syn kunne dermed søke !

konvolutten datt i kassa nu nettop så da sees vi på startlinjen

tar:

36 armhevinger
15 kroppshevinger i bom
47 sit-ups
23 ruggrulle
3km på 13min (ikke fornøyd her, har ikke tatt tiden på 5km enda)

som dere ser så har dere ingenting å stille opp med :P

ThomasTheMan
01-05-06, 00:44
fikk du brev i postkassen om at du var ventet på rena nå i slutten av juli??

the_chameleon
01-05-06, 12:26
Er sit-upsene av samme sort som på bs-opptaket? (altså, 90 grader på benk, annenhver side)? Og når dere skriver maks reps, er det etter en treningsøkt eller etter en dags hvile?

Crazy_K
01-05-06, 12:57
Jeg tror ikke sindrulf fikk innkalling 29.april, fristen for å søke går ikke ut før 2.ai, altså i morgen.

Dermed kan vi anslå at det var søknaden som dumpet i postkassa;)

Når det gjelder situps, tas de på følgende måte:

Bais, fant ikke den saken på HJKs sider med bilder og greier, men det er 90 grader i beina på flatmark, også sitter det en kar på pailabbene dine. Så tas det på innsiden av annenhvert kne.

the_chameleon
01-05-06, 13:12
Samme som sj-opptaket altså. Synes de virker enklere enn med benk jeg, men det har vel med at jeg bruker lengre tid på dem (lengre arbeidsvei)...
Lykke til alle fj-søkere! Stå på, og husk å ta vare på føttene deres! :)

henrikforfaen
01-05-06, 17:44
å, nå gleder jeg meg som en unge til å få svar på søknaden. håper virkelig jeg blir kalt inn.

lykke til gutta.

sindrulf
01-05-06, 23:08
jeg lurer på om hjk skal ta inn litt fler i år jeg..
forsvaret har jo blitt mer proffesjonelt og oensker å satse mer på spesialstyrker.
og hjk sliter mer og mer med rekrutteringen

hehe, kun ønsketenkning

Sofakriger
01-05-06, 23:14
jeg lurer på om hjk skal ta inn litt fler i år jeg..
forsvaret har jo blitt mer proffesjonelt og oensker å satse mer på spesialstyrker.
og hjk sliter mer og mer med rekrutteringen

hehe, kun ønsketenkning

Er nok det. Kun de som er gode nok innenfor antallet de trenger. Så opptakskrav og innstilling så det holder med god margin er trikset. Fokuser på å ha med hodet !!

slakapung
03-05-06, 09:41
De som krøp igjennom nåløyet i år har vel knapt fått fallskjermvinge og vinrød beret, men det er aldri for tidlig å starte:)

La forumet få vite litt om deg som skal på opptaket til fallskjermjeger 2006. Kanskje har du opptil flere potensielle fallskjermjegere i nabolaget ditt, hvem vet?

Og har du noen spørsmål om dette med å bli fallskjermjeger, så fyr løs, men husk at HJK er den sikreste kilden å henvende seg til. (postmottak.hjk@mil.no eller tlf: 62 40 30 00/48 88 33 63)

Noen lure linker:
http://www.mil.no/haren/hjk/start/Om_HJK/ofte_ss Ofte stilte spørsmål hentet fra HJKs offisielle sider

Sorry as gutta men, vedder en kasse pils på at 99.9 % av dere kommer til ende opp i Heimevernet, og det nærmeste dere kommer HJK er å diskutere det her.
Det er ikke enkelt for å si det sånn!

http://www.mil.no/haren/hjk/start/Om_HJ ... _bli_jeger (http://www.mil.no/haren/hjk/start/Om_HJK/hvordan_bli_jeger) Hvordan bli fallskjermjeger. Her står blant annet minstekravene, og nederst på siden ligger en link til søknadspapirene for å bli fallskjermjeger. SØKNADSFRIST: 2. MAI. Husk at det må sendes søknad separat i tilegg til å møte på sesjon.

http://www.mil.no/haren/hjk/start/Om_HJ ... kjermjeger (http://www.mil.no/haren/hjk/start/Om_HJK/fallskjermjeger) Året som fallskjermjeger. En oversikt over hva man lærer når man tjenestegjør som fallskjermjeger.

Så, fyr løs!

slakapung
03-05-06, 09:41

Noen lure linker:

Så, fyr løs!

Sorry as gutta men, vedder en kasse pils på at 99.9 % av dere kommer til ende opp i Heimevernet, og det nærmeste dere kommer HJK er å diskutere det her.

Znuddel
03-05-06, 11:11
Nå må du ikke være sånn gledesdreper da...

Sofakriger
03-05-06, 11:35

Og du da ?

All respekt til dem som faktisk prøver når de først har satt seg et slikt mål. Det er ingenting galt i å sette seg høye mål, og lykkes en ikke har en helt sikkert lært noe på veien.

Forøvrig slakapung - hva er det som er galt med HV da ? En god miks for oss som er ferdige med militær karriere og har sivil jobb, eller for de som har lyst til å reise ut og vil vedlikeholde og lære nye ferdigheter.

03-05-06, 12:16
Slakapung, du kan jo leggu ut med dine prestasjoner?

03-05-06, 12:16
Slakapung, du kan jo legge ut om dine prestasjoner?

admin
03-05-06, 12:18
Slakapung har to nick og stiller meg litt undrene til uttalelsene sett i sammenheng.

slakapung
03-05-06, 13:00
Altså, jeg ER en slakapung. Skal ikke benektte at jeg er en slapp fyr!
Og det er jo alltid lov å si sin mening. Blir for dumt med sånn "forum-smisking", tett med smileys og sånn hele tiden.

03-05-06, 13:26
Ok

Sofakriger
03-05-06, 16:13
Altså, jeg ER en slakapung. Skal ikke benektte at jeg er en slapp fyr!
Og det er jo alltid lov å si sin mening. Blir for dumt med sånn "forum-smisking", tett med smileys og sånn hele tiden.

Men du bare velger å ignorere det Joachim og jeg spør om ?

AndyCap
11-05-06, 01:21
Til info: Helikoteret er et Cobra helikopter fra US marines!
Spesjeger fra FSK!
Bildet tatt på Grøttingen fort, vinter øvelse for et par år siden!

Og det ser ut som det er samme fotograf og motiv som har fått plassen på forsiden av "Derfor fornyer vi forsvaret" http://www.mil.no/fs07/start/dok/brosjyrer/

Coca Cola
11-05-06, 13:29
De som VIL bli fallskjermjegere BLIR fallskjerm jegere ;)

simenk87
11-05-06, 20:00
vet ikke om det står noe annet sted, men fant ikke hvertfall.

lurte bare på når inkallelsene til fallskjermjeger blir sendt ut, og når den evt. ligger i postkassa mi??

Crazy_K
11-05-06, 22:39
Hakke peiling!:)

Det kommer når det kommer. La oss resonere litt: Fristen gikk ut 2.mai, fra den datoen har HJK jobbet med å rangere gudhvethvormangesøkere.

Det vil nok ta noen uker. Likevel må de nesten komme ut før juli, helst:)

Jeg tipper slutten av mai/begynnelsen av juni, TIDLIGST. Men det kan fort gå litt ut i juni...

nibbler1
12-05-06, 00:35
Vi kan vente innkallelsen i begynnelsen av juni. Så sant du ikke har problem med syn, hørsel og den slags, blir du kalt inn til rek.skolen 22. juli.

lynils
12-05-06, 15:16
Har en venn som prøvde seg, noen som resulterte i kneoperasjon osv.. Tror ikke dette er for pyser.. Må være 110% innstilt på att det kan gå til hel''''! Alle som kommer gjennom respekterer jeg veldig..

zyprex
12-05-06, 17:04
Innkalling til FJ opptak hos HJK blir sendt ut i slutten av mai, ble jeg fortalt av rekrutteringsofficeren fra HJK.

Stå på gutta! Gleder meg helt sykt til å komme på opptak! Er en skikkelig bad ass gjeng som sitter der oppe å venter på oss... En kamerat var på fest/sammenkomst med hele befalsgjengen fra HJK, de er virkelig noe for seg selv.. En av dem satt der og drakk ren 50% vodka.. sa til seg selv heele tia "jeg blir ikke full, jeg blir ikke full" og han gjorde ende på hele litersflaska han, uten om å ha tendenser til å virke full!!! Ses på rena;)

henrikforfaen
12-05-06, 18:53
Har en venn som prøvde seg, noen som resulterte i kneoperasjon osv.. Tror ikke dette er for pyser.. Må være 110% innstilt på att det kan gå til hel''''! Alle som kommer gjennom respekterer jeg veldig..

jeg velger å heller være 110% innstilt på at dette går bra. tror jeg har større sjanse for å komme gjennom opptaket da. ;)

eGo
16-05-06, 16:28
Hei. Ny på dette forumet. Har lest en god del posts, og finner mye bra informasjon her.

Ville bare informere om at jeg ringte til vernepliktsverket og spurte om hvor jeg hadde kommet inn. (Har allerede fått innkallelse til Sjøforsvaret på KNM Harald hårfagre, men hadde sendt søknad til hjk.)
De sa at jeg var kommet inn på hærens jeger-kommando, den 22 juli, oppmøte Rena før 22.00.

Så de som sitter og venter på innkallelse, prøv å ring og hør! :)

Mvh,

Eirik Grunde Olsen

Crazy_K
16-05-06, 19:11
Ah, takker og bukker for info! Skal testes ut, men det blir vel ikke før om noen dager... Først skal det avsluttes en russefeiring ikveld i strålende snøstorm... Enda godt jeg er hvitruss, kan bare forsvinne når purken kommer:)

Znuddel
16-05-06, 19:36
Velkommen til forumet eGo, håper du får en fin tid her :)

Crazy_K
18-05-06, 18:17
Da har jeg også ringt VPV, fikk vite at jeg var satt opp på FJ og at innkallelsen ble sendt ut snart... Så nå er det bare å vente på postmannen:)

armyduden
18-05-06, 20:49
Lykke til alle som kommer inn i år da...
Gleder meg til å prøve meg på opptak i 2008.

Crazy_K
21-05-06, 22:44
Og mens postmannen sorterer brevene, kan jeg jo legge ut litt små-snacks for å ta tenningen opp på enda et nivå:

http://www.milnytt.no/default.asp?layout=album&fid=1
Høykvalitets-bildeserie fra HJK....jeg fikk iallefall nettopp ny skrivebordsbakgrunn...

zyprex
22-05-06, 03:52
skuffende.. den der var jo gammel, hatt den lenge... følte virkelig smellen der altså!:S
men ja.. mange fete bilder:D Hvordan gåre med treninga oppe i nord a mr crazy?

Crazy_K
22-05-06, 17:07
Hæ? Trening? Driver og psyker meg opp mentalt, jeg:P

Nei, du skjønner, jeg hadde en plan, en storslått plan... Men så blir man litt skadet, og så blir man litt syk, og før jeg vet ordet av det skriver vi 22 mai:)

Men jeg er i rute, skal komme meg opp der jeg skal være, smeller til med en superkompensasjon til slutten av juli, så det er ikke noe problem:)

nibbler1
23-05-06, 09:58
Du skal prøve deg på fj opptaket Crazy_k? Bare se om jeg har forstått det riktig.. :)

Jeg skal gå Nijmegen marsjen i år, flyr fra nederland å rett opp på grovuttaket, bra tiks(kremt).

Hvor lang tid tar det før de begynner å pese oss fysisk? 1 dag, en uke..?

Jeg snakker jo som om jeg har kommet inn, men det vet jeg jo ikke enda :) Så.. Ja.

henrikforfaen
23-05-06, 12:25
Innkallingene til HJK ble sendt fra VPV på fredag, så folk bør begynne å få de nå...

Crazy_K
23-05-06, 14:23
Jepp, jeg skal. Litt derfor jeg startet denne tråden:)

Det funker slik:

Fysiske tester blir gjennomført DAG 1 av rekruttskolen. Alle testene. Dag 2 er legesjekk, psykomotoriske tester osv. Så forløper resten av rekruttskolen som ellers, blir sikkert litt FYFO der også, men det er det overalt.

De som får bestått rekruttskolen som varer i 3 uker, får begynne på opptaksuken, og det er her helv.... bryter løs. Da er det bare å holde fast i masta mens det blåser som verst, og vips så er du fallskjermjegeraspirant:)

Hei og hå, hvor lett det ser ut når jeg skriver det sånn:D

Coca Cola
23-05-06, 22:04
Da er det bare og gratulere med innkallelse til fj, er virkelig glad på deres vegne og håper det går bra, heldige er de som får med seg en så real kar som Crazy K på opptakk :)

My turn next year;)

armyduden
23-05-06, 23:15
Og jeg som må vente hele to år til...

Fj 08

SpesJeg
24-05-06, 00:14
Gratulerer med innkalling Crazy_K ! Håper du kommer deg igjennom opptak og klarer helvete ! hehe... Så sees vi kanskje på rena en gang i framtiden ;)

Mvh SpesJeg

Crazy_K
24-05-06, 07:53
Takk, takk. Jeg blir helt rørt.

Men, altså, jeg har ikke FÅTT noen inkalling enda. Selv om jeg har ringt VPV og fått beskjed om at jeg KOMMER til å få innkalling:) Rett skal være rett.

Venter fortsatt på postmannen...

nibbler1
24-05-06, 09:55
Jepp, jeg skal. Litt derfor jeg startet denne tråden:)

Det funker slik:

Fysiske tester blir gjennomført DAG 1 av rekruttskolen. Alle testene. Dag 2 er legesjekk, psykomotoriske tester osv. Så forløper resten av rekruttskolen som ellers, blir sikkert litt FYFO der også, men det er det overalt.

De som får bestått rekruttskolen som varer i 3 uker, får begynne på opptaksuken, og det er her helv.... bryter løs. Da er det bare å holde fast i masta mens det blåser som verst, og vips så er du fallskjermjegeraspirant:)

Hei og hå, hvor lett det ser ut når jeg skriver det sånn:D

Aah, dette blir jo spennende. :)

Du får det til å høres lett ut ja, hehe.

Men da sees vi forhåpentligvis på Rena!

sindrulf
24-05-06, 14:51
se der ja. da var også jeg inkalt til hjk. inkallingen kom nå nettop.

fremmøtedato lørdag den 22.juli innen klokka 22:00

henrikforfaen
24-05-06, 15:09
JADA, jeg er også inne. vi snakkes på rena 22. juli! noen her som reiser oppover fra oslo/lillestøm-området? vi kan jo slå følge. kanskje litt tidlig å snakke om det nå men... blir litt oppspilt her.

sindrulf
24-05-06, 15:49
jeg bestilte togbilett nå.

nasjonaltheateret - bytte i hamar - rena
avreise 13:25 ankomst 16:56

det toget kjører vel forbi lillestrøm en eller annen gang.

ble litt oppspilt jeg og. gjett om jeg skal ut og trene som F nå da..

henrikforfaen
24-05-06, 15:54

ja, jeg kommer vel på det toget på lillestrøm tenker jeg. vi kan vel snakke om det når det begynner å nærme seg. hyggelig å ha noen å prate med på vei oppover.

trene, ja det skal jeg love deg! jeg har tatt permisjon fra jobben over en måned før tida jeg, slik at jeg kan bruke hele dager på trening og restitusjon fram mot opptaket. det blir knall.

TMD
24-05-06, 16:05
blir litt oppspilt her.

Samme her. Nå er det ikke akkurat lang tid igjen...

Spurven
24-05-06, 16:13
Dette skal bli artig folkens. sees på rena!

airborne203
24-05-06, 16:31
Peter fra Sandvika her. 19 år, fikk innkalling til HKJ i dag.
Gleder meg som en unge!

Spurven
24-05-06, 16:42

Er litt i tvil mht bestilling av togbillett, noen som vet om hvilken militær gruppe vi er under? (hvor mange prosent avslag får vi på reisen?)

Ytreland
24-05-06, 16:48
oi, du er innkalt til HJK. oppmøte 22 juli innen klokka 2200. fytti helve... to måneder igjen, sees på rena, gleder meg selv om jeg vet at rekrutten og opptaksuka kommer til å bli et sant helvete:)

Crazy_K
24-05-06, 17:33
Hvilken militær gruppe? Du er vernepliktig, bestill billett som sådan og vis innkallingskortet på toget.

Jaja, da tikker innkallingene inn, registrerer jeg... Treg postgang nord for polarsirkelen er ikke noe nytt, så jeg får stålsette meg litt til...

Spurven
24-05-06, 17:33

Er litt i tvil mht bestilling av togbillett, noen som vet om hvilken militær gruppe vi er under? (hvor mange prosent avslag får vi på reisen?)
Fant ut av det;)

rullest0l
24-05-06, 17:42
Jeg heter Tobias, er 18 år og kommer fra Oslo. Fikk faktisk innkalling i dag;)
Fy F*** som jeg gleder meg.. Wohooooooooooooo!!!

Hvem andre er blitt innkalt?

Toby

24-05-06, 19:34
Se der ja, fikk den i dag jeg også gitt :D

henrikforfaen
24-05-06, 19:42
velkommen i gjengen!

24-05-06, 19:55
Hehe, jo takk!
Gleder meg til å se dere der gutta...
Det er bare å gutse på hele veien! :P

armyduden
24-05-06, 23:32
Dere fra Milforum får backe hverandre opp på Rena da...Så sees vi som skal på opptak i 2008...(is it any one?)

Damn! I`m borne to late!....neida, får bare holde seg fast til tening og slit i to år til, så ser jeg om det holder i 08..

rullest0l
25-05-06, 00:02
Dere fra Milforum får backe hverandre opp på Rena da...Så sees vi som skal på opptak i 2008...(is it any one?)

Damn! I`m borne to late!....neida, får bare holde seg fast til tening og slit i to år til, så ser jeg om det holder i 08..

Vi skal støtte hverandre vettu! Husk å gjør det du også om 2 år. Har tenkt meg ut å løpe! Noen som vil være med? hehe!
Gleder meg til å møte dere gutta! Blir bra!
Jeg gleder meg helt sinnsykt mye, antar at det er det samme som mange andre her på forumet! hhe!
Da snakkes vi i Rena.

PS: Hvor mange dager varer grovuttaket?

Og en ting til, hva betyr følgende treningsord ord:
Flyes, franskpress, og chins?

Takker for svar;)

Lykke til gutta! La oss vise hva vi er lagd av!

henrikforfaen
25-05-06, 03:30
Hvor mange dager varer grovuttaket?

Og en ting til, hva betyr følgende treningsord ord:
Flyes, franskpress, og chins?

grovuttaket går over to dager.

jeg sendte deg en mail med litt mer forklaring på treningsprogrammet. så du spurte på msn, men jeg var borte, og når jeg kom tilbake var du logget av.

Crazy_K
25-05-06, 10:45
For mer informasjon om de 3 første ukene av fallskjermjegeropptaket:

http://www.mil.no/haren/hjk/start/Rekru ... skole_FSK/ (http://www.mil.no/haren/hjk/start/Rekrutt_FSK/Rekruttskole_FSK/)

Coca Cola
25-05-06, 16:16
Da er det bare for gutta å ta på seg milforum t sjortene og møtes på toget opp til rena!:)
Ingen fra valler skole i sandvika som tillfeldigvis skal inn?

nibbler1
26-05-06, 02:07
Der kom innkallelsen ja.. Et rørende emosjonelt øyeblikk :)

Crazy_K
26-05-06, 13:17
Typisk at det var helligdag i går, ingen post. Jeg ble holdt på pinebenken enda et døgn, så i dag satte jeg opp snare på postkassen, og fikk fanget meg en forskrekket postmann som ikke fikk gå før jeg fikk innkallingen min...

Så da var jeg på vei jeg også, sees på Rena!

Crazy_K
26-05-06, 13:56
Da var både fly og tog bestilt.

Lander på Gardermoen 12.05 22 juli, hopper på toget fra Oslo 14.05, og er framme på Rena 16.56.

Så hvis det er noen andre langveisfarende som må vente på Gardermoen noen timer, er det bare å si ifra...se etter en i milforum t-skjorte. Samme gjelder på toget:)

Nei nå ble jeg i skikkelig godt humør!:)

zyprex
26-05-06, 13:59
Du gjorde det ja.. nordlendinger vøtt dem er ikke gode:P farlig å være postmann der oppe! ja vi ses på rena K, fikk innkallinga mi her om dagen jeg og:D beste turen til postkassa jeg har hatt:) vil ønske alle her på forumet lykke til med FJ-opptak og jeg håper at det blir en del av oss i den endelige troppen 06!!!
work hard, work smart!
Ses på Rena!

zyprex
26-05-06, 14:04
hehe ok... så hvis vi lurer på hvem "K" er så er det bare å se etter en mil-forum t-shorte? :P
er heldig jeg nå som har litt kortere vei, et par timers kjøring unna. Så kommer vel litt senere på ettermiddagen tror jeg... kan vel trykt si humøret er ganske godt her nå ja.. dette skal helt konge!

zyprex
26-05-06, 14:05
det skal bli helt konge!!! gleder meg som en liten unge!

Crazy_K
26-05-06, 15:16
På tide å være litt opplysende...

For de som har lest lappen som kom med innkallingen, må man komme seg fra Rena til Rena leir på egenhånd, dere som ikke har lest lappen vet det nå:)

Det er ikke lange biten å gå fra togstasjonen (regner med det er her de fleste vil være) men jeg kan nå legge ut en aldri så liten veibeskrivelse likevel...

For de som er på samme tog som meg (igjen, se etter grønn t-skjorte med milforum.net på) er det ikke noe problem, jeg har vært der før og kan vise vei:)

For alle andre: På togstasjonen, se dere litt rundt, og dere vil se en stor gammel kirke. Dere skal gå rett fram mot kirken, men i det første krysset der kirken vil være til høyre, skal dere fortsette rett fram og følge veien. Dere vil etter hvert passere en slags brannstasjon på høyresiden, mens Høgskolen i Hedmark vil åpenbare seg på venstre side. Bare følg veien, forbi en fotballbane, veien svinger til venstre mot en campingplass. Fortsett å følge veien, over en liten bro over elva. Over broen tar dere til venstre (tror det er skiltet Rena Leir der) og så fortsetter dere et lite stykke til dere ser en lang vei opp til høyre (igjen, så skal det være et skilt der hvis jeg ikke husker feil.) Følg denne veien noen svinger oppover, til dere ser vakta rett fram:)

Prøvde å lage veibeskrivelse hos gule sider, men den ser bort ifra den lille broen jeg nevnte, grunnet at det ikke er en bilbro, samt at den tar veien opp til leiren litt sent. Men det er nå en slags indikasjon:)

http://kart.gulesider.no/kart/index.c?s ... =a_2082996 (http://kart.gulesider.no/kart/index.c?startId=a_1435102&stopId=a_2082996)

Med mindre Alzheimeren kicker inn allerede skal dette være mer eller mindre nøyaktig...bare si ifra hvis noen som vet bedre oppdager åpenbare feil.

Hvis dere blir i tvil underveis, så skal det være ganske enkelt å se to svære tårn inne i leiren, et vanntårn og et rappelleringstårn med klatrevegg inni eller noe sånt, som vi sikkert vil stifte nærmere bekjentskap med senere:)

VPD
26-05-06, 16:23
Spoiler !!!

Her har Cracy_K ødelagt en del av seleksjonen.

Det er selfølgelig sånn at hvis du ikke klarer å finne veien fra Rena til campen på egenhånd, så klarer du heller ikke å bli FJ. ;)

Lykke til på opptaket alle sammen :) Stå på!

& Gi oss gjerne et hint om hvordan det gikk.

henrikforfaen
26-05-06, 18:15
jeg har lagt ut en ny tråd under 'fellesturer' med forslag om en bli kjent-tur for oss fra østlandet (eller som har lyst til å reise et stykke) som skal på opptaket i sommer.

sjekk det ut hvis du er interessert.

Crazy_K
28-05-06, 19:25
Off, når jeg ser nærmere på veibeskrivelsen min, ser jeg at kjøreruten det er lagt opp til av kartet er ganske feil, den begynner også på feil plass. Så jeg får presisere litt...

Kart 1:
http://kart.gulesider.no/kart/index.c?p ... crollY=171 (http://kart.gulesider.no/kart/index.c?ps=3&startId=a_1435033&stopId=a_1784203&n=61.1375281613066&s=61.1339635460956&e=11.3807682525028&w=11.3695590517232&zoom=2&tool=zoom&scrollX=0&scrollY=171)

Her er startpunktet riktig, på det forrige kartet var det feil. Følg veien slik det er vist, og der den stopper, skal dere fortsette rett fram. Det synes skikkelig dårlig, men det er en liten sti på kartet som svinger ut i elva, og fortsetter på den andre siden. JA, det er en bro i mellom, jeg lyver ikke:P

Vel over elva, er det bare å følge tidligere anvisning, og det skal også være skiltet.

For å presisere hva jeg mente med tårnene i leiren, siluetten av disse er ganske grei å få på øye på nesten uansett hvor vill dere går dere:) Lykke til...hehe

joi fsk
28-05-06, 22:28
herlig, da melder jeg meg inn i gjengen som har fått"du skal møte på rena" i posten;) tar toget fra stavanger, møter dere på toget fra oslo da gutter.... ser frem til det. har ikke mil form t-shorte:P men har helt sikkert noe annet på meg:P

Crazy_K
29-05-06, 00:41
Ja...se der, den ble jo rett og slett nydelig:)

Kan en eller annen med overmenneskelig redigeringskraft gitt av den allmektige admin fikse litt på linken min, bruke litt html magi, slik at man slipper å scrolle bort 1,5 meter?

På forhånd, takk.

Og velkommen i gjengen joi fsk!

joi fsk
29-05-06, 13:47
takk takk crazy_k, hva med en liten trenings oppsumering??? hvordann ligger dere ann? og hva prioriterer dere nå fremover til opptaket?

isak
29-05-06, 14:10
Hehe hvis dette går bra, så bør nok HJK vurdere vervepremie til admin og milforum. Lykke til gutter.

henrikforfaen
29-05-06, 14:16
takk takk crazy_k, hva med en liten trenings oppsumering??? hvordann ligger dere ann? og hva prioriterer dere nå fremover til opptaket?

trener utholdene styrketrening 3 dager i uken. bruker et basisprogram som går gjennom alle de viktige muskelgruppene. så blir det også kondisjonstrening av typen jogging, gåing med sekk eller svømming 3 ganger i uken. også er det en spise/hvile-dag.

har tatt meg permisjon fra jobben fra 16. juni og utover, så da har jeg tid til to treninger om dagen under den siste innspurten.

ligger godt an ift. opptakskravene. jeg har minst margin på løpingen, men regner med at det skal gå veldig bra på opptak. man får ofte litt mer fart i ræva når det er så mange andre som løper bak og foran. har ikke fått testet svømming under vann enda...

HeiHei
30-05-06, 14:29
Fikk innkallinga forrige uke jeg óg, det samme fikk en kamerat i klassa. Vi trener en del sammen, og det fungerer ganske bra! Bor på Hadeland som ligger helt sør i Oppland.. Har vært innom de fleste idretter, med hovedvekt på fotball, sykling, skiskyting og telemark.

Hoppet forresten tandem på Østre Æra i fjor sommer, og det var vanvittig artig:) Driver fra før med seilfly, noe jeg har gjort sida jeg var 15 år, så jeg er ganske kjent med luftfart. Men har inntrykk av at det ikke spiller så stor rolle under opptaket, da det går mest i harde skogsturer osv...?

De fysiske kravene går greit, men er litt usikker på svømminga. Det står at vi skal svømme en viss lengde, går ut i fra at det er 200 meter uten tid? Og aller viktigst: Er det noen som veit hvor langt vi skal svømme under vann? Det kan da ikke være lenger enn 15 meter? I og med at marinejegerkravet er 25 meter, mener jeg!

-Trond (newbie på Milforum :P)

henrikforfaen
30-05-06, 14:41
Er det noen som veit hvor langt vi skal svømme under vann? Det kan da ikke være lenger enn 15 meter? I og med at marinejegerkravet er 25 meter, mener jeg!

velkommen til forumet HeiHei, og velkommen i fallskjermjegeropptak '06-gjengen. sjekk ut tråden min under "fellesturer".

jeg mener å ha fått med meg at vi må svømme 25 meter vi også, men husker ikke helt hvem jeg hørte det fra. kan noen bekrefte dette?

rullest0l
30-05-06, 14:45
Her står alt du trenger å vite om opptaket:
http://www.mil.no/haren/hjk/start/Rekru ... bli_jeger/ (http://www.mil.no/haren/hjk/start/Rekrutt_FSK/Om_HJK/hvordan_bli_jeger/)
Lykke til!

rullest0l
30-05-06, 14:47
Er det noen som veit hvor langt vi skal svømme under vann? Det kan da ikke være lenger enn 15 meter? I og med at marinejegerkravet er 25 meter, mener jeg!

velkommen til forumet HeiHei, og velkommen i fallskjermjegeropptak '06-gjengen. sjekk ut tråden min under "fellesturer".

jeg mener å ha fått med meg at vi må svømme 25 meter vi også, men husker ikke helt hvem jeg hørte det fra. kan noen bekrefte dette?

Jeg er rimelig usikker på det med svømming. Står ikke noe om dette på www.mil.no (http://www.mil.no). Dermed tviler jeg sterkt. hehe! Men men.. Fikser det vettu. Bare trekk pusten dypt, og press deg som få!

spydx
30-05-06, 15:25

Jeg er rimelig usikker på det med svømming. Står ikke noe om dette på www.mil.no (http://www.mil.no). Dermed tviler jeg sterkt. hehe! Men men.. Fikser det vettu. Bare trekk pusten dypt, og press deg som få!

Det står i treningsprogrammet til FJ.
Sitat i fra dokumentet som er å finne på : http://www.hjk.mil.no
Svømmetrening

• Varier mellom brystsvømming og crawl, tren teknikk i tillegg til utholdenhet.
• Undervannssvømming opp til 25 meter.
• Stup forlengs, sidelengs, baklengs, håndstående fra 1 – 3 meter.
• Dykk til dypeste del av bassenget.

spydx
30-05-06, 15:32
Og en liten rettelse av meg selv her:

Fra treningsprogrammet til FJ.

NB! De formelle opptakskravene til svømming er ikke mer enn å vise at du kan svømme og i tillegg svømme en kort distanse under vann. Svømmetrening er lagt inn i programmet fordi det gir god trening uten å belaste kroppen for mye.

HeiHei
30-05-06, 17:43
Takk for gode svar!

Er spesielt interessert i akkurat svømmekravene ettersom svømming er en av mine mindre sterke sider, og selv om jeg da håper (hvertfall for min egen skyld) at man ikke ryker ut dersom man ikke klarer akkurat 25 meter under vann, så blir det om å gjøre og trene undervannssvømming nå fram til den 22. ! I tillegg til alt det andre, naturlig nok :)

sindrulf
30-05-06, 21:50
25 meter har jeg hørt rykter om at er et lite "krav", du blir kanskje ikke kasta ut, men det er meget negativt hvis du ikke klarer det da det mest går på viljestyrke.

jeg selv er svært dårlig i vannet og har vert litt nervøs for denne svømminga..

i dag dro jeg til svømmebassenget og prøvde. første gang gikk det dårlig.
andre gang slappa jeg mer av, beit tenna sammen og brukte en blanding av brystarmtak og crawlbeinspark, da klarte jeg det.

så det er egentlig ikke så vanskelig (siden jeg klarte det :)
-bare å slappe av og ikke få panikk. ha litt viljestyrke.

hvis vi derimot skal gjøre denne testen med klær og m-77, ja da kan det fort bli litt verre...

No fear
30-05-06, 21:59
Ikke verre enn hva man gjør den til ; ) Lykke til!

Forvarets offisielle sider finner du her Forsvaret.no